Tuossa toisessa keskustelussa oli juttua lasten päivänuista ja unileluista.
Näkyi monen kanta olevan, että sadun jälkeen "ei-nukkuva" lapset saavat herätä.
Oma lapseni oli muutama vuosi sitten päiväkodissa ja meillä lapset on aina nukkuneet päiväunet kouluikään saakka. Hoitajien mukaan päiväunissa suurin ongelma olivat vanhemmat jotka olivat sitä mieltä, että heidän lapsensa ei saisi nukkua päiväunia jotta tulee sitten illalla uni hyvin.
Eli näen asian niin, että vanhemmat halusivat,että lapset ovat koko päivän hereillä ja he sitten saavat siten itselleen aikaan iltaan - eivät halua illalla "passata" omia lapsiaan, ja valvoa näiden kanssa kovin myöhään.
Ja yksi ongelma tietysti miksi lapsi ei etenkään alkuviikosta nuku päiväkodissa helposti on, että viikonloppuna saa kotona mellastaa ilman päiväunia vaikka kaikki asiasta tehdyt tutkimukset osoittavat, että lapsen kehitystä alle kouluikäisillä tukee kun nukutaan tunnin parin päiväunet.
Päiväunet
55
5959
Vastaukset
- Hoitaja 007
ja jatkuvasti saa keskustella näistä päiväunista. Nyt esim. 3v ja 5v sisarukset eivät saisi nukkua, koska äiti "ei illalla saa millään" sitten kotona nukkumaan ajoissa. Olen sanonut äidille että meillä ei ole pakko nukkua, mutta jokainen lapsi menee lepäämään. Mikäli ei nukahda, niin tunnin levon jälkeen pääseee pois. Yllätys yllätys, nämä kaksi ovat melkein aina nen ekat lapset jotka nukahtavat....
Päiväunet ovat lapsen kehityksen kannalta todella tärkeät. Tässä on ja tulee aina olemaan näkemys eroja.- Kotona ja työssä
nukahtavat melkein aina ekaksi?
No siksi, kun nämä lapset ovat edellisenä iltana valvoneet koska eivät saa unta,
eivät ole illlalla väsyneitä koska ovat nukkunet hoitopaikassa,
sitten suht lyhyen yöunen jälkeen äiti herättelee aamulla - justu kun uni olisi parhaimmillaan....
nukkuhan sitä väsyneenä hoitopaikassa koska yöunet ovat jääneet vähäisisiksi, tässä kierteessä. - suosittelija...
Kotona ja työssä kirjoitti:
No siksi, kun nämä lapset ovat edellisenä iltana valvoneet koska eivät saa unta,
sitten suht lyhyen yöunen jälkeen äiti herättelee aamulla - justu kun uni olisi parhaimmillaan....
nukkuhan sitä väsyneenä hoitopaikassa koska yöunet ovat jääneet vähäisisiksi, tässä kierteessä.Minun lapseni ovat aina nukkuneet päikkärit, nukahtavat ensimmäisinä, ja heräilevät viimeisenä, ihan eskari-ikään saakka. Ja illalla pää painuu tyynyyn klo 19.30. Aamulla sitten heräilevät noin 6.30. Mutta, jos ei päikkäreitä nuku, niin iltakin on tikkuinen, ja venyy pidempään, ilmaisesti käyvät ylikierroksilla tai jotain. Olen aina korostanut, että lapsiani ei tarvitse herätellä. Koska kolmen kokemuksella olen oppinut, että nimenomaan riittävä uni ja lepo takaavat myöskin ne rauhallisemmat illat. Tiedän, että on olemassa myöskin erilaisia lapsia. Mutta tiedän myös sen että liian moni nykyajan lapsista elää liian hektistä elämää, ja levottomuus lisääntyy väsymyksenkin lisääntyessä. Ja tunnen monia jotka ovat huomanneet ihan samoja piirteitä. Eli, olen vankkumaton päikkäreiden kannattaja, mutta en hyväksy pakkomakuuttamista. Monien vanhempien kuitenkin kannattaisi kokeilla vaikkapa kolmen kuukauden ajan sitäkin, että miten tarpeellinen ja riittävä lepo vaikuttaa lasten olemiseen. Monet lapet aloittavat univelkakierteensä jo lapsena. Ja sillä onkin sitten sitä vakavammat seuraukset.
- 30
suosittelija... kirjoitti:
Minun lapseni ovat aina nukkuneet päikkärit, nukahtavat ensimmäisinä, ja heräilevät viimeisenä, ihan eskari-ikään saakka. Ja illalla pää painuu tyynyyn klo 19.30. Aamulla sitten heräilevät noin 6.30. Mutta, jos ei päikkäreitä nuku, niin iltakin on tikkuinen, ja venyy pidempään, ilmaisesti käyvät ylikierroksilla tai jotain. Olen aina korostanut, että lapsiani ei tarvitse herätellä. Koska kolmen kokemuksella olen oppinut, että nimenomaan riittävä uni ja lepo takaavat myöskin ne rauhallisemmat illat. Tiedän, että on olemassa myöskin erilaisia lapsia. Mutta tiedän myös sen että liian moni nykyajan lapsista elää liian hektistä elämää, ja levottomuus lisääntyy väsymyksenkin lisääntyessä. Ja tunnen monia jotka ovat huomanneet ihan samoja piirteitä. Eli, olen vankkumaton päikkäreiden kannattaja, mutta en hyväksy pakkomakuuttamista. Monien vanhempien kuitenkin kannattaisi kokeilla vaikkapa kolmen kuukauden ajan sitäkin, että miten tarpeellinen ja riittävä lepo vaikuttaa lasten olemiseen. Monet lapet aloittavat univelkakierteensä jo lapsena. Ja sillä onkin sitten sitä vakavammat seuraukset.
Juuri näin.
- Hoitaja 007
nukkuhan sitä väsyneenä hoitopaikassa koska yöunet ovat jääneet vähäisisiksi, tässä kierteessä.Enpä olisi arvannut että tulee tällainen vastaus ;-D
Jos lapset tulevat kahdeksaan aamulla hoitoon, kotona ollaan heräilty seitsemän jälkeen.
Tuossa 12.30-14.00 välissä nukutut puolentoistatunnin- tunnin päiväunet eivät ole ainut syy siihen että, lapsosia ei saada nukkumaan ennen puolta yötä.
Alempana on erinomainen kirjoitus päiväunien merkityksestä. Olen varma että näidenkin sisarusten kohdalla on muusta elämän hallinnallisesta asiasta kotona kyse, kuin minun luonani nukutuista päiväunista. Olen yrittänyt keskustella äidin kanssa, mutta mikään minun tekemä ehdotus ei käy hänelle. Hänestä syy on vain ja ainoastaan täällä nukkumisessa. - 18
Hoitaja 007 kirjoitti:
Enpä olisi arvannut että tulee tällainen vastaus ;-D
Jos lapset tulevat kahdeksaan aamulla hoitoon, kotona ollaan heräilty seitsemän jälkeen.
Tuossa 12.30-14.00 välissä nukutut puolentoistatunnin- tunnin päiväunet eivät ole ainut syy siihen että, lapsosia ei saada nukkumaan ennen puolta yötä.
Alempana on erinomainen kirjoitus päiväunien merkityksestä. Olen varma että näidenkin sisarusten kohdalla on muusta elämän hallinnallisesta asiasta kotona kyse, kuin minun luonani nukutuista päiväunista. Olen yrittänyt keskustella äidin kanssa, mutta mikään minun tekemä ehdotus ei käy hänelle. Hänestä syy on vain ja ainoastaan täällä nukkumisessa.Päiväkodeissa ja pphoidossa pyritään, kuten laki myös velvoittaa, aina asettamaan lapsen etu ensisijalle. Päiväkodissa ja pph:ssa ollaan tarkkaan mietitty lapsen tarpeita ja tässä käytetty asiantuntemusta mahdollisimman tarkkaan. Totta on että usein vanhempien on vaikeata nähdä ja jopa hyväksyä hoitopaikan kasvatuskäytäntöjä koska ne saattavat poiketa omista käsityksistä. Hoitajan on tärkeätä nähdä miten vaikea juttu tämä saattaa vanhemmalle olla ja tehdä parhaansa auttaakseen vanhempia näkemään miksi jokin käytäntö on hoitopaikassa todettu parhaiten vastaamaan lapsen tarpeisiin. Hoitajan velvollisuus on tarjota lapsen näkökulmasta parasta mahdollista hoitoa eikä hän voi tinkiä tästä koska vanhemmat näkevät asian toisin. Kun lapsi viedään päivähoitoon on kuitenkin tärkeintä että vanhemmat uskovat siihen että päivähoito pyrkii aina ajattelemaan lapsen parasta.
- toinen pph.
nukkuhan sitä väsyneenä hoitopaikassa koska yöunet ovat jääneet vähäisisiksi, tässä kierteessä.Niin, mutta jos kerran nukahtavat heti kun menevät lepäämään, niin kyllä he unet silloin tarvitsevat. Vai pitäisikö sun mielestä jättää koko lepääminen väliin, ettei vahingossakaan nukahda, jotta vanhemmat saavat helposti petiin illallla ylirasittuneen lapsen?
Myös meillä kaikki lepäävät 40-45 minuuttia, jonka jälkeen pääsee pois jos ei nuku (käytännössä näin ei tapahdu koskaan). Myös kaikissa tietämissäni päiväkodeissa menetellään näin. Meillä siis rauhoitetaan koti tuona aikana, eli itse pidän oman, ansaitun tauon ja kaikki lapset saavat leporauhan (mikä ei toteudu, jos yliväsyneitä lapsia pitäisi väkisin valvottaa---> meteliä tulisi varmasti ja minun mahdoton vahtia eri paikassa taloa näitä yliväsyneitä väkisin valvotettavia).
Eli mainitsemassasi tilanteessa ei varmaan auta muu, kuin hoitaa ne lapset itse kotona. Väkisin valvottaminen ei onnistu päivähoidossa, jossa on muitakin lapsia, eikä se kuulu millääntavalla päivähoitoon, sillä lepohetken tarvitsee ja ansaitsee jokainen lapsi hoitopäivän aikana. - Anonyymi
Ihana sävy tässä alkukeskustelussa. Syytetään vanhempia etteivät halua olla lastensa kanssa iltaisin ja haluavat omaa aikaa. Entä ne vanhemmat jotka haluavat turvata myös omat yöunensa? Haluavat itsekin jaksaa olla työssä ilman että romahtaa jatkuvan univelan alle? Minusta asiat eivät koskaan ole mustavalkoisia. Tiedän että on varmasti vanhempia ja hoitajia laidasta laitaan. Osa vanhemmista valvoo viikonloppuina ja viikolla kuka katsoen leffoja tai kännäten, kuka mitenkin. Ja sitten lapsia kuljetetaan mummoloissa, sukulaisille ja tutuilla yökylässä jatkuvasti. Sitten valitellaan päiväkotiin että lapsella on pitkät päiväunet.
Itse monen lapsen äitinä en ole vuosikausiin valvonut. Joka ilta tehdään samat iltatoimet. Kaikkibmenee sänkyyn 20.30. Iltasatu luetaan jos jaksetaan sillä tässä väsymyksen tilassa menemme jo siitä mistä aita matalin. Valot laitetaan kiinni ja sitten pimeässä kuuntelemme 1,5tuntia sitä pienimmän juttelua, vininää. Keskimmäinen 6 vee jota myös nukuttavat, valvoo ja juttelee pimeässä huoneessaan, mutta tietää ettei omasta huoneesta ole lupa lähteä vanhemmille marisemaan. Pienin nukkuu vanhempien huoneessa sillä muutoin herättää koko talon ja saattaisi aamulla löytyä mistä hyvänsä. Lampusta otetaan poltin pois niin ei voi laittaa valoja päälle. Sitten kun kello on 22.30, joskus jopa puoli 12, lapsi lopulta nukahtaa ja itsekin voi stressi hormonin saattelemana vaipua unille.
Vaille 7 herätys on aika kaamea. Koululainen ja toinen päiväkotilainen ei ole saanut unta tarpeeksi, eikä me vanhemmat. Joka aamuinen tuttu vieras on rytmihäiriö joka lämpimästi väpättää rinnalla. Pienin lapsi nostetaan puolinukkuvana potalle ja aamu toimet sujuvat itkun ja huudon kera.
Väsymyksen tila on sen verran kova että joka päivä unohtuu tai häviää jotain. Milloin avaimet, milloin lompakko, onneksi ei sentään vielä lapset.
Sitten kun haen lapset hoidosta ja heidän kerrotaan nukkuneen hyvin, katson ilmeettömänä enkä jaksa sanoa mitään. Olen jo vääntänyt 2 kertaan näistä päiväunista ja vastaukseksi tulee nimenomaan että lapsi tarvitsee unta ja me laitamme unille, ei ole toki pakko nukkua isomman. Meitä vanhempia muistutettiin hyvistä rajoista. Huuuuh! Tätä rataa pitäisi jaksaa vielä monta vuotta. En tiedä milloin kroppa irtisanoutuu.
Mutta se että päiväunien hyödystä lapsen kehitykselle on tutkimuksia, ei tarkoita että kaikki lapset voivat lapioida unta sen 1-3h päivällä ilman yöllisiä univaikeuksia. Ja meille ainakin on vedottu siihen ettei lapsia voi jokaista omaan aikaan herättää. Häiritsee toisten unia.
Tutkimuksia löytyy myös sopivan pituisista katkeamattomista yöunista mutta kukaan päiväkodilla kahvitaukoaan tai palaveria antaa pitävä ei varmasti sitä muistele.
Viikonloppuisin meillä mennään nukkumaan ihmisten aikoihin ja nukutaan hyvin. Sunnuntaina ajatus viikon alkamisesta ahdistaa. Alkaa pohdinta unelmieni vakityöstä irtisanoutumisesta univaikeuksien vuoksi ja muutaman vuoden kotonaolosta. Vasta silloin saisi unta eikä kukaan pk hoitaja olisi arvostelemassa rajojen puutteesta. Ja ehkä se päiväkodillakin helpottaisi kun eivät meidän lapset ja me vaativat vanhemmat emme olisi enää "yhteistyö kumppaneina". Win win tilanne.
Tutkimukset ovat hyviä, etenkin jos niiden avulla voidaan mustavalkoisesti perustella omaa itseä hyödyttävä kanta. Lasten ja aikuisten unen tarvekin on hyvin yksilöllinen. Jos joku vanhempi valittaa, kuten edellä, että miksei joku halua passata lasta yömyöhään asti, niin tämä vanhempi joko selviää itse lyhyillä unilla tai ei herää kukon laulun aikaan töihin mitä luultavammin.
Omassa työssäni näen usein väsyneitä vanhempia juuri lapsen päiväunien takia. Sitten kun vanhempi väsyy eikä jaksa enää asettaa niitä rajojakaan niin soppa on valmis. Vanhempi saa lisäksi syyttelyä rajojen asettamattomuudesta ja epäjohdonmukaisuudesta. Tämähän ei mieltä ylennä ja huonommuuden tunteet univelan kera ovat omiaan ruokkimaan mieliala oireita, parisuhdeongelmia jne.
Tämäkään tekstini ei vie asiaani eteenpäin, eikä varmasti luo toivoa, mutta tulipa taas joku näkökanta tähänkin asiaan.
- dauli
On sääli että lapsen "pitäisi" nukkua tai olla nukkumatta sen takia koska vanhemmat niin määräävät. Lapsilla on erilaisia päiviä niinkuin meillä aikuisillakin. Eli joka päivä ei väsytä eikä se uni tule pakottamalla. Tai joskus lapsi on temmeltänyt hiki hatussa esim ulkoleikkejä, joten päivälevolla simahtaa samantien peiton alle.
Olen itse päiväunien puolella. Unen avulla lapsi jaksaa leikkiä ja temmeltää hyvällä tuulella.- trööt sanoi
lapsestakin. Omani nukkui vartin, ja naapurin lapsi neljän tunnin päiväunia. Illalla omani meni kahdeksalta sänkyyn, pisti silmät kiinni ja heräsi seuraavana aamuna kahdeksalta, pirteänä kuin peipponen.
Päiväkodissa ei ymmärretty tätä asiaa ei sitten millään. Piti vaan maata siellä pimeässä..."kaikki pienet nukkuu"...ja niin oli meilläkin kierre valmis! Kertakaikkiaan sitten kielsin että ei saa laittaa kuin sadun ajaksi ja sitten pois. - väkisin ylös?
trööt sanoi kirjoitti:
lapsestakin. Omani nukkui vartin, ja naapurin lapsi neljän tunnin päiväunia. Illalla omani meni kahdeksalta sänkyyn, pisti silmät kiinni ja heräsi seuraavana aamuna kahdeksalta, pirteänä kuin peipponen.
Päiväkodissa ei ymmärretty tätä asiaa ei sitten millään. Piti vaan maata siellä pimeässä..."kaikki pienet nukkuu"...ja niin oli meilläkin kierre valmis! Kertakaikkiaan sitten kielsin että ei saa laittaa kuin sadun ajaksi ja sitten pois.Tää on kyllä iänaikanen kiistanaihe ja tuttu mullekin hoitajana. Oma lapseni on 2,5v ja nukkuu hoidossa sekä muutenkin aina päikkärit, yöuni tulee samoihin aikoihin ja kestää samanverran vaikkei nukkuisi joten tuhiskoon rauhassa sen 2h hoitopäivinä. Kotona nukkuu lyhyemmät unet. Päiväkodissa tuo yksilöllinen toiminta ei niin vaan järjesty tilojen, hlökunnan määrän jne takia. Vaikka pyritään kyllä kuuntelemaankin vanhempia. Itse olen ollut ryhmässä jossa kaksosten äiti kivenkovaan vaati että pitää herättää tietyn ajan jälkeen vaikka siihen mekkalaan heräs muutkin poikien ollessa aivan väsyjä ja huutaessa lujaa väkisin herätyksessä. Mutta se iltauni ei tullu aikasemmin joten lopetimme rääkin kaksosten ja ryhmän vuoksi. Aina sekään ei oo niin että päikkärit on se avain.
- ehkä apua
väkisin ylös? kirjoitti:
Tää on kyllä iänaikanen kiistanaihe ja tuttu mullekin hoitajana. Oma lapseni on 2,5v ja nukkuu hoidossa sekä muutenkin aina päikkärit, yöuni tulee samoihin aikoihin ja kestää samanverran vaikkei nukkuisi joten tuhiskoon rauhassa sen 2h hoitopäivinä. Kotona nukkuu lyhyemmät unet. Päiväkodissa tuo yksilöllinen toiminta ei niin vaan järjesty tilojen, hlökunnan määrän jne takia. Vaikka pyritään kyllä kuuntelemaankin vanhempia. Itse olen ollut ryhmässä jossa kaksosten äiti kivenkovaan vaati että pitää herättää tietyn ajan jälkeen vaikka siihen mekkalaan heräs muutkin poikien ollessa aivan väsyjä ja huutaessa lujaa väkisin herätyksessä. Mutta se iltauni ei tullu aikasemmin joten lopetimme rääkin kaksosten ja ryhmän vuoksi. Aina sekään ei oo niin että päikkärit on se avain.
Kun vanhempi miettii lapsen unen tarvetta ja vertaa sitä kokemuksiin kotona on tilanne aivan toinen lapsen näkökulmasta päiväkodin isossa ryhmässä. Päiväkodissa päivänsä viettävä lapsi rasittuu aivan toisella tavalla arjesta kun kotona vanhempien kanssa. Ei ole olemassa, ainakaan alle kolmevuotiaita päivähoidossa joko päiväkodissa tai pphoidossa jotka eivät päiväunia tarvitsisi koska ovat levon tarpeessa. On lapsia jotka jännittävät ja ovat stressaantuneita tai ylikierroksilla tai ikävöivät äitiä niin ettei pysty päivällä rauhoittumaan, mikä ei kuitenkaan merkitse siis sitä etteikö lapsi lepoa ja palautumista tarvitsisi. Hoitajat tietävät myös että päivittäinen lepo itse asiassa auttaa lasta myös illalla rauhoittumaan.
Paljon tärkeämpi asia on miettiä johtuuko illalla hilluminen lapsen tarpeesta saada olla vanhempien kanssa ja ehkä purkaa yhdessä päivän tunnelmia ja asioita. Päivät erossa ovat pitkiä ja jokaisen päivän jälkeen lapsen tarvitsee saada turvallinen olo suhteessa vanhempiin takaisin. Todellisuushan usein on se että myös me vanhemmat olemme väsyneitä ja kaipaamme omaa aikaa ja siksi haluamme lapsemme ajoissa sänkyyn ja etenkin silloin kun lapsi tuntee väsyneen vanhemman tarpeet "päästä eroon" lapsesta sitä sitkeämmin lapsi tarrautuu hereilläoloon koska kokee vanhemman pyrkimyksen hylkäämisenä ja kokee itsensä turvattomaksi. Mitä vihaisempi vanhempi sitä enemmän hillutaan.
Lapsen paras on siis saada tarvitsemansa lepo päivän aikana ja päivähoidon kasvattajan velvollisuus on aina asettaa lapsen etu ensisijalle. Päiväkodin käytännöt saattavat monessakin asiassa poiketa kodin käytännöistä eikä vanhempien ole helppoa aina tätä hyv'äksyä mutta olisi melko kummallista jos hoitokäytäntöjä jatkuvasti muutettaisiin sen mukaan mitä eri vanhemmat toivovat. Kun hoitaja luopuu omasta ammatillisesta ymmärryksestä ja osaamisesta ja toimii sen vastaisesti koska vanhemmat "pakottavat", kuten esim. uupuneen lapsen kesken unien herttäminen, silloin hän ei auta lasta ei vanhempia eikä tee työtään vastuullisesti. - X.
ehkä apua kirjoitti:
Kun vanhempi miettii lapsen unen tarvetta ja vertaa sitä kokemuksiin kotona on tilanne aivan toinen lapsen näkökulmasta päiväkodin isossa ryhmässä. Päiväkodissa päivänsä viettävä lapsi rasittuu aivan toisella tavalla arjesta kun kotona vanhempien kanssa. Ei ole olemassa, ainakaan alle kolmevuotiaita päivähoidossa joko päiväkodissa tai pphoidossa jotka eivät päiväunia tarvitsisi koska ovat levon tarpeessa. On lapsia jotka jännittävät ja ovat stressaantuneita tai ylikierroksilla tai ikävöivät äitiä niin ettei pysty päivällä rauhoittumaan, mikä ei kuitenkaan merkitse siis sitä etteikö lapsi lepoa ja palautumista tarvitsisi. Hoitajat tietävät myös että päivittäinen lepo itse asiassa auttaa lasta myös illalla rauhoittumaan.
Paljon tärkeämpi asia on miettiä johtuuko illalla hilluminen lapsen tarpeesta saada olla vanhempien kanssa ja ehkä purkaa yhdessä päivän tunnelmia ja asioita. Päivät erossa ovat pitkiä ja jokaisen päivän jälkeen lapsen tarvitsee saada turvallinen olo suhteessa vanhempiin takaisin. Todellisuushan usein on se että myös me vanhemmat olemme väsyneitä ja kaipaamme omaa aikaa ja siksi haluamme lapsemme ajoissa sänkyyn ja etenkin silloin kun lapsi tuntee väsyneen vanhemman tarpeet "päästä eroon" lapsesta sitä sitkeämmin lapsi tarrautuu hereilläoloon koska kokee vanhemman pyrkimyksen hylkäämisenä ja kokee itsensä turvattomaksi. Mitä vihaisempi vanhempi sitä enemmän hillutaan.
Lapsen paras on siis saada tarvitsemansa lepo päivän aikana ja päivähoidon kasvattajan velvollisuus on aina asettaa lapsen etu ensisijalle. Päiväkodin käytännöt saattavat monessakin asiassa poiketa kodin käytännöistä eikä vanhempien ole helppoa aina tätä hyv'äksyä mutta olisi melko kummallista jos hoitokäytäntöjä jatkuvasti muutettaisiin sen mukaan mitä eri vanhemmat toivovat. Kun hoitaja luopuu omasta ammatillisesta ymmärryksestä ja osaamisesta ja toimii sen vastaisesti koska vanhemmat "pakottavat", kuten esim. uupuneen lapsen kesken unien herttäminen, silloin hän ei auta lasta ei vanhempia eikä tee työtään vastuullisesti.Kiitos tuosta edellisestä viestistä. Tuon kun saisi lukemaan ne kaikki vanhemmat jotka vaativat lapsensa herättämistä. Olen päikkärissä töissä ja todellakin tiedän mitä on repiä lasta sikeimmästä unesta pystyyn. Ja niinhän se on että meidän pitäisi suoda uni niille muille jotka saavat nukkua. Onneksi heitä on enemmistö. Mitään raadollisempaa ei voi olla kun lapsen väkisin herättäminen. Tekisi mieli sanoa joillekkin vanhemmille, tulkaapa katsomaan tilannetta. Okei ,saan lapsen herätettyä. Mutta entäs muut. Miten saan uudelleen nukahtamaan ne joiden pitäisi nukkua. Kuka huolehtii herätetyistä. Eikä kannata nyt sanoa, kyllä järjestyy. Kyllä ,mutta keskipäivänaikaan on palavereita, toiminnan valmisteluita .ynms. Puhumattakaan jos ryhmästä puuttuu vaikka yksi työntekijä. Ja olen vahvasti sitä mieltä. Moni vanhempi voisi katsoa peiliin. Ja kysyä itseltään mikä oikeasti on tärkeintä. !!!
- kokemukseni..
Oman kokemuseni mukaan huonosti nukkuminen kumuloi huonosti nukkumista - eli jos päiväunet jäävät väliin tai ovat vain pikkutorkut, nukutaan yöllä levottomasti jne. Itseasiassa lapsilla se mene ihan niin, että vuorokauden unimäärä olisi vakiomäärä tunteja ja jos siitä osa käytetään päivällä jää yöksi vähemmän.
Levollinen ja levännyt lapsi jaksaa leikkiä ja temmeltää ja käy levollisesti taas yöunille jne. - 54321
trööt sanoi kirjoitti:
Päiväkodissa ei ymmärretty tätä asiaa ei sitten millään. Piti vaan maata siellä pimeässä..."kaikki pienet nukkuu"...ja niin oli meilläkin kierre valmis! Kertakaikkiaan sitten kielsin että ei saa laittaa kuin sadun ajaksi ja sitten pois.Ja kukahan sitä sinun pientä lastasi hoitaa sen aikaa, kun muita vielä nukutetaan. Monissa ryhmissä on kaksi aikuista nukuttamassa ja yksi saattaa lähteä kotiin tai istua palaverissa. Ei sieltä nukkarista voi yhden lapsen kanssa lähteä puolta tuntia aikaisemmin, kun muita vielä nukutetaan. Vanhemmat eivät näe asiaa kuin oman lapsensa kannalta ei sitä että ryhmässä on monta monta muutakin lasta.
- .......
54321 kirjoitti:
Ja kukahan sitä sinun pientä lastasi hoitaa sen aikaa, kun muita vielä nukutetaan. Monissa ryhmissä on kaksi aikuista nukuttamassa ja yksi saattaa lähteä kotiin tai istua palaverissa. Ei sieltä nukkarista voi yhden lapsen kanssa lähteä puolta tuntia aikaisemmin, kun muita vielä nukutetaan. Vanhemmat eivät näe asiaa kuin oman lapsensa kannalta ei sitä että ryhmässä on monta monta muutakin lasta.
Jokainen vanhempi ajattelee omaa lastaan, niin sen pitääkin olla. Päiväkoti ajattelee koko ryhmää, ja myös pyrkii mahdollisimman hyvin huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet kaäytännöissään. Vanhemmat tarvitsevat päiväkodin kasvattajien apua näiden käytäntöjen tavoitteiden ja lähtökohtien ymmärtämisessä. Päiväkodissa asiat ovat hyvinkin erilaiset kuin kotona eikä ole aina vanhempien helppoa ymmärtää tai hyväksyä eril.työtapoja, juuri siksi tämä todellinen yhteistyö koti-päiväkoti on niin tärkeä. Todellisuudessa se toimii huonosti ja on liian pinnallista, mistä mm. nämä loputtomat päiväuniriidat palstoilla kertovat.
- jt
X. kirjoitti:
Kiitos tuosta edellisestä viestistä. Tuon kun saisi lukemaan ne kaikki vanhemmat jotka vaativat lapsensa herättämistä. Olen päikkärissä töissä ja todellakin tiedän mitä on repiä lasta sikeimmästä unesta pystyyn. Ja niinhän se on että meidän pitäisi suoda uni niille muille jotka saavat nukkua. Onneksi heitä on enemmistö. Mitään raadollisempaa ei voi olla kun lapsen väkisin herättäminen. Tekisi mieli sanoa joillekkin vanhemmille, tulkaapa katsomaan tilannetta. Okei ,saan lapsen herätettyä. Mutta entäs muut. Miten saan uudelleen nukahtamaan ne joiden pitäisi nukkua. Kuka huolehtii herätetyistä. Eikä kannata nyt sanoa, kyllä järjestyy. Kyllä ,mutta keskipäivänaikaan on palavereita, toiminnan valmisteluita .ynms. Puhumattakaan jos ryhmästä puuttuu vaikka yksi työntekijä. Ja olen vahvasti sitä mieltä. Moni vanhempi voisi katsoa peiliin. Ja kysyä itseltään mikä oikeasti on tärkeintä. !!!
Tulin isäksi 57vuotiaana, rouva lähti töihin äitiysloman jälkeen lapsemme ollessa 10kk ikäinen. Nyt hän (lapsemme) on vuosi ja kahdeksan kuukautta, aamut alkavat klo. 06.00-07.00, kotoa ollaan ulkona viimeistään klo.08.00. Niin puistoissa, sienessä, mustikassa (eritoten tänä kesänä), sekä muskarissa ja perhekerhossa (kirkon ylläpitämiä). Tokihan keinuminen ja muiden lapsien tapaaminen puistoissa on lapsellemme erittäin tärkeää, eritoten keinuminen. Myöskin käymme vähintäin kerran viikossa Järvenpäässä uimassa, jonka aloitimme tyttömme ollessa noin 3kk ikäinen. Aamupäivisin, varsinkin ekana talvena 2011-2012 nukuimme usein (en raaskinut herättää) autossamme esim. Jäken Prisman kellarissa makoisia 1-2h päikkäreitä, joista sitten herätyämme siirryimme kotiin syömään ja mahdollisesti jatko päikkäreille. Nyt kesällä useasti olemme olleet Tuusulan järven rannalla ison pihlajan alla aamupäivällä nukkumassa, kun sitä ennen olemme ulkoilleet 3-4h, edellä mainituilla tavoilla.
Ainoa havaitsemani haitta on ollut se, että joskus joudun jatko päikkäreillä olemaan mukana kokoajan 1-3h. Aina herättyämme tyttömme on ollu hyväntuulinen, ja valmis jatkamaan päivä askareitaan ja äidin tullessa kotiin erittäin vastaan ottava äitiään kohtaan, he ovat saaneet sitten omaa-aikaa pirteän tytön kanssa. Nukkumaan mennään säännöllisesti klo. 19.00-20.30, lähenpänä kuitenkin 19.30. Itse voisin luopua useammasta päikkäristä (ajankäyttö), mutta kun tyttömme selvästi osoittaa, että isän on hyvä olla mukana, niin minkäs teet. Antakaa lapsellene riittävä uni enen omia tarpeitanne, niin yöllä kuin päivälläkin!
Jouko Turunen 59v
Järvenpäässä 26.08.2012
- Neljän äiti
Lapset ovat erilaisia. Meillä ensimmäinen nukkui illalla sen paremmin ja aikaisemmin, mitä pidemmät päikkärit oli vedellyt päivällä. Sai siis ilomielin minun puolestani nukkua niin paljon kuin halusi. Nuorimmainen taas ei meinaa millään nukahtaa illalla, jos on päivällä nukkunut. Ainakaan, jos on nukkunut pitkään. Kun sitten on illalla valvonut puoleen yöhön, on äärettömän väsynyt aamulla, kun pitää herätä hoitoon klo 6.30. Sitten siellä toki nukkuu päiväunet, joten ilta menee taas valvomiseksi. Maanantaisin ei välttämättä nukahda hoidossa, koska lauantaina ja sunnuntaina ei ole nukkunut päiväunia, joten on mennyt sunnuntai-iltana ajoissa nukkumaan ja herännytkin suhteellisen pirteänä aamulla, ehkä jopa itse. Viikon mittaan kuitenkin aamuheräilyt alkavat vaikuttaa niin, että jossain vaiheessa nukahtaa päiväuniaikaan ja sitten loppuviikko menee valvomisessa iltaisin.
Vaikka tässä ketjussa näytetään olevan yleisesti sitä mieltä, että on vanhempien itsekkyyttä haluta lapsi ajoissa nukkumaan illalla, niin minusta se on kyllä erittäin tarpeellista. Minä en itse nuku töissä päiväunia, joten kun pääsen nukkumaan vihdoin lapsen nukahdettua, niin minulle jää helposti vain noin viisi tuntia yössä aikaa nukkua ja se ei riitä pidemmän päälle. Omaa aikaa taas ei ole koskaan ja miehen kanssa yhteinen aika on pois niistä viiden tunnin unista. Lisäksi nukuttamiseen menee iltaisin tunteja aikaa (nukuttaminen tarkoittaa tässä yhteydessä valvomista lapsen huoneessa sohvalla vahtien, että hän ei nouse sängystä leikkimään, sitä teen nytkin), eli omasta valveillaoloajasta menee "hukkaan" todella paljon. Väitän, että tältä vältyttäisiin, jos päiväkodissa ei päiväunia nukuttaisi. Ja perustan väitteeni siihen, että hän on ollut päiväkodissa vasta kolme kuukautta, sitä ennen olin kotona lasten kanssa ja silloin ei tällaista ongelmaa ollut, kun ei nukuttu päiväunia.- .....
Todennäköisempää on että päivähoidon aloitus ja siihen liittyvä stressi on se joka lastanne valvottaa.On niin paljon asiaa jolle ei omat sanat ja ymmärrys riitä, silloin jää vaan hereillä pysyminen että saisi nämä asiat äidille jotenkin kommunikoitua.
Päiväkotipäivä, etenkin uusi kokemus siitä väsyttää lasta todella paljon, vaikea uskoa että päiväunet olisi tässä se todellinen ongelma.Ilmeisesti lapsesi on vielä lisäksi varsin pieni? - Neljän äiti
..... kirjoitti:
Todennäköisempää on että päivähoidon aloitus ja siihen liittyvä stressi on se joka lastanne valvottaa.On niin paljon asiaa jolle ei omat sanat ja ymmärrys riitä, silloin jää vaan hereillä pysyminen että saisi nämä asiat äidille jotenkin kommunikoitua.
Päiväkotipäivä, etenkin uusi kokemus siitä väsyttää lasta todella paljon, vaikea uskoa että päiväunet olisi tässä se todellinen ongelma.Ilmeisesti lapsesi on vielä lisäksi varsin pieni?Olin lapsen kanssa reilun kaksi vuotta kotona. Tänä aikana ehdin jo moneen kertaan oppia, että jos hän jostain syystä nukahtaa päiväunille päivällä, ei iltanukkumisesta tule mitään. Ja ennen tätä lasta minä olin nimenomaan sitä mieltä, että päiväunet parantavat yöunia, koska edellisistä lapsista oli sellainen kokemus. Ihan selvästi on nytkin nähtävissä, että alkuviikosta, kun hän ei yleensä nukahda hoidossa (koska on viikonloppuna nukkunut paremmin ilman päiväunia ja on siksi pirteämpi hoidossa eikä nukahda), niin iltanukutusongelmaa ei ole. Ongelma alkaa siitä päivästä, kun hoidosta kerrotaan, että tänään nukahti päiväunille.
Ihan sama, vaikka syy olisi siinä päivähoidossa, niin ilmiselvää on, että meidän elämä on huomattavasti tuskaisempaa silloin kun hän on nukkunut päiväunet - oli hoidossa tai ei. Päivähoidolle emme voi mitään, päiväunille vähän enemmän. Päiväunivuorokausina nukkuminen jää kaksi-kolme tuntia vähemmälle kuin niinä päivinä kun päiväunia ei nukuta, eli jos päiväkoti väsyttää, niin eikö silloin nimenomaan olisi tärkeää mahdollistaa nukkuminen nimenomaan yöllä? Ja päiväunipäivinä lapsi herätetään usein kahdesti kesken unien, päiväkodissa päiväunilta ja aamulla yöunilta. Silloin kun päiväunia ei ole nukuttu, ei yleensä tarvitse herättää lainkaan, koska menee ajoissa nukkumaan ja herää myös itse aamulla ajoissa. Mielestäni tämä jo itsessään kertoo, että päiväunia ei tarvittaisi. - äiti myös.
Neljän äiti kirjoitti:
Olin lapsen kanssa reilun kaksi vuotta kotona. Tänä aikana ehdin jo moneen kertaan oppia, että jos hän jostain syystä nukahtaa päiväunille päivällä, ei iltanukkumisesta tule mitään. Ja ennen tätä lasta minä olin nimenomaan sitä mieltä, että päiväunet parantavat yöunia, koska edellisistä lapsista oli sellainen kokemus. Ihan selvästi on nytkin nähtävissä, että alkuviikosta, kun hän ei yleensä nukahda hoidossa (koska on viikonloppuna nukkunut paremmin ilman päiväunia ja on siksi pirteämpi hoidossa eikä nukahda), niin iltanukutusongelmaa ei ole. Ongelma alkaa siitä päivästä, kun hoidosta kerrotaan, että tänään nukahti päiväunille.
Ihan sama, vaikka syy olisi siinä päivähoidossa, niin ilmiselvää on, että meidän elämä on huomattavasti tuskaisempaa silloin kun hän on nukkunut päiväunet - oli hoidossa tai ei. Päivähoidolle emme voi mitään, päiväunille vähän enemmän. Päiväunivuorokausina nukkuminen jää kaksi-kolme tuntia vähemmälle kuin niinä päivinä kun päiväunia ei nukuta, eli jos päiväkoti väsyttää, niin eikö silloin nimenomaan olisi tärkeää mahdollistaa nukkuminen nimenomaan yöllä? Ja päiväunipäivinä lapsi herätetään usein kahdesti kesken unien, päiväkodissa päiväunilta ja aamulla yöunilta. Silloin kun päiväunia ei ole nukuttu, ei yleensä tarvitse herättää lainkaan, koska menee ajoissa nukkumaan ja herää myös itse aamulla ajoissa. Mielestäni tämä jo itsessään kertoo, että päiväunia ei tarvittaisi.Olisiko mitenkään mahdollista palkata lastenhoitajaa kotiin? Päiväkodissa/pphoidossa ihan oikeasti ei aina ole mahdollisuutta järjestää paikkaa saati hoitajan valvovaa silmää näille, jotka eivät saisi nukkua. Varsinkin kun on kyse noin pienestä, jota ei ihan yksin voi laittaa nurkkaukseen lukemaan kirjoja tai leikkimään hiljakseen. Päiväkodissa usein vain 1 hoitaja valvomassa nukkuvia lapsia, muut palaverissa tai lähtemässä kotiin. pphoitajalla saattaa päiväuniaika mennä siivotessa ja välipalaa/seuraavan päivän ruokaa laittaessa. Ja pitäähän hänen tottavie saada lepotaukonsakin viettää rauhassa.
Lastenhoitaja kotiin ei aina olekaan kallein vaihtoehto, ja jos löytyy toinen kiinnostunut perhe, niin palkatkaa kimppaan. Niin se vain on, että päivähoidossa on muitakin lapsia, ja massan mukana on mentävä, liikaa ei pyst joustamaan jokaisen perheen toiveiden mukaan. Kertakaikkiaan ei riitä aina resurssit siihen. - ehkä apua
Neljän äiti kirjoitti:
Olin lapsen kanssa reilun kaksi vuotta kotona. Tänä aikana ehdin jo moneen kertaan oppia, että jos hän jostain syystä nukahtaa päiväunille päivällä, ei iltanukkumisesta tule mitään. Ja ennen tätä lasta minä olin nimenomaan sitä mieltä, että päiväunet parantavat yöunia, koska edellisistä lapsista oli sellainen kokemus. Ihan selvästi on nytkin nähtävissä, että alkuviikosta, kun hän ei yleensä nukahda hoidossa (koska on viikonloppuna nukkunut paremmin ilman päiväunia ja on siksi pirteämpi hoidossa eikä nukahda), niin iltanukutusongelmaa ei ole. Ongelma alkaa siitä päivästä, kun hoidosta kerrotaan, että tänään nukahti päiväunille.
Ihan sama, vaikka syy olisi siinä päivähoidossa, niin ilmiselvää on, että meidän elämä on huomattavasti tuskaisempaa silloin kun hän on nukkunut päiväunet - oli hoidossa tai ei. Päivähoidolle emme voi mitään, päiväunille vähän enemmän. Päiväunivuorokausina nukkuminen jää kaksi-kolme tuntia vähemmälle kuin niinä päivinä kun päiväunia ei nukuta, eli jos päiväkoti väsyttää, niin eikö silloin nimenomaan olisi tärkeää mahdollistaa nukkuminen nimenomaan yöllä? Ja päiväunipäivinä lapsi herätetään usein kahdesti kesken unien, päiväkodissa päiväunilta ja aamulla yöunilta. Silloin kun päiväunia ei ole nukuttu, ei yleensä tarvitse herättää lainkaan, koska menee ajoissa nukkumaan ja herää myös itse aamulla ajoissa. Mielestäni tämä jo itsessään kertoo, että päiväunia ei tarvittaisi.Tosiasia on kumminkin että päiväkodin pitkä päivä uuvuttaa lasta aivan toisella tavalla kun kotihoito, siksi lapsi joka näin pieni tarvitsee palautumisen, ja päiväunet, eikä niiltä pitäisi herättää kesken unien. Jos lapsi ei illalla rauhoitu kokeilisin ainakin sitä että aina päiväkodista tullessanne olisit vaan lapsen kanssa tekemättä mitään muuta kuin yhdessä miettisitte päiväkotipäivää, kävisitte läpi yhdessä kaikki rutiinit.Tiedän että vaikeata kun iso perhe ja paljon hommaa illalla, mutta pitkä päivittäinen ero näin pienelle jättää päivittäin lapselle stressiä jonka kanssa voi auttaa siten että vaikka 20min aina kuuntelee lapsen päivää.Tärkeä on että lapselle tämän myös kertoo, että haluaa JOKA päivä kuulla miten päivä mennyt, silloin lapsi osaa myös odottaa tätä yhteistä hetkeä, ja se jo rauhoittaa.Paljon on nimittäin hyviä kokemuksia tästä.
- Neljän äiti
äiti myös. kirjoitti:
Olisiko mitenkään mahdollista palkata lastenhoitajaa kotiin? Päiväkodissa/pphoidossa ihan oikeasti ei aina ole mahdollisuutta järjestää paikkaa saati hoitajan valvovaa silmää näille, jotka eivät saisi nukkua. Varsinkin kun on kyse noin pienestä, jota ei ihan yksin voi laittaa nurkkaukseen lukemaan kirjoja tai leikkimään hiljakseen. Päiväkodissa usein vain 1 hoitaja valvomassa nukkuvia lapsia, muut palaverissa tai lähtemässä kotiin. pphoitajalla saattaa päiväuniaika mennä siivotessa ja välipalaa/seuraavan päivän ruokaa laittaessa. Ja pitäähän hänen tottavie saada lepotaukonsakin viettää rauhassa.
Lastenhoitaja kotiin ei aina olekaan kallein vaihtoehto, ja jos löytyy toinen kiinnostunut perhe, niin palkatkaa kimppaan. Niin se vain on, että päivähoidossa on muitakin lapsia, ja massan mukana on mentävä, liikaa ei pyst joustamaan jokaisen perheen toiveiden mukaan. Kertakaikkiaan ei riitä aina resurssit siihen.Hoitajaa kotiin olemme toki miettineet ja laskeneet ja se todellakin on se kallein vaihtoehto. Eikä edes vain ihan vähän kalliimpi, vaan todella kallis. Lisäksi asumme sen verran syrjässä ja muutenkin pienessä kunnassa, ettei halukkaita hoitajia meinaa löytyä. Toisia kiinnostuneita perheitä ei myöskään ole löytynyt.
Enkä minä tässä nyt varsinaisesti valita sitä, että päiväunet ovat ongelma, vaan kommentoinpa vain siihen eräiden väitteeseen, että jokainen lapsi aina ja väistämättä tarvitsee päiväunet. Niistä voi olla myös haittaa toisille oikeasti iltanukahtamisen suhteen. - Neljän äiti
ehkä apua kirjoitti:
Tosiasia on kumminkin että päiväkodin pitkä päivä uuvuttaa lasta aivan toisella tavalla kun kotihoito, siksi lapsi joka näin pieni tarvitsee palautumisen, ja päiväunet, eikä niiltä pitäisi herättää kesken unien. Jos lapsi ei illalla rauhoitu kokeilisin ainakin sitä että aina päiväkodista tullessanne olisit vaan lapsen kanssa tekemättä mitään muuta kuin yhdessä miettisitte päiväkotipäivää, kävisitte läpi yhdessä kaikki rutiinit.Tiedän että vaikeata kun iso perhe ja paljon hommaa illalla, mutta pitkä päivittäinen ero näin pienelle jättää päivittäin lapselle stressiä jonka kanssa voi auttaa siten että vaikka 20min aina kuuntelee lapsen päivää.Tärkeä on että lapselle tämän myös kertoo, että haluaa JOKA päivä kuulla miten päivä mennyt, silloin lapsi osaa myös odottaa tätä yhteistä hetkeä, ja se jo rauhoittaa.Paljon on nimittäin hyviä kokemuksia tästä.
Meidän päiväkodissa lapset laitetaan nukkumaan klo 12, jolloin luetaan satu. Herätä pitää siten, että klo 15 on välipala syöty. Lapsi joudutaan herättämään aina noin klo 14.30, jolloin hän ehtii juuri sen välipalan syödä. Nukahtaa kuulemma noin klo 12.30, joten nukkuu päivällä kaksi tuntia. Jos päiväunia ei ole nukuttu, hän nukahtaa illalla noin klo 20. Jos ne on nukuttu, hän nukahtaa vasta 00-01. Näin ollen päiväunipäivinä vuorokauden kokonaisunet jäävät pari-kolme tuntia lyhyemmiksi kuin niinä päivinä, kun päiväunia ei nukuta. Aamuherätys kun on aina samaan aikaan. Joten jos ja kun päiväkodin hoito väsyttää lapsia enemmän kuin kotihoito, niin eikö silloin nimenomaan olisi tärkeää, että hän saisi mahdollisimman paljon unta sen sijaan, että heräteltäisiin ja nukuteltaisiin vähän väliä?
Toki varaan lapsille aikaa iltaisin aina, mutta kun on neljä lasta, niin koko iltaa ei pysty uhraamaan pelkästään yhteen lapseen. Ja niinä iltoina kun päiväunia ei ole nukuttu hoidossa, ehdin tehdä kotitöitä sitten kun lapsi menee nukkumaan, mutta näin loppuviikosta en ehdi tehdä kotona yhtään mitään, kun illasta menee se klo 20-00 nukuttamiseen ja sen jälkeen on pakko nukkua itsekin, sillä joudun heräämään klo 5 aamulla. Niinpä kotitöitä on pakko tehdä arkisin ennen lapsen nukkuma-aikaa. - ehkä apua
Neljän äiti kirjoitti:
Meidän päiväkodissa lapset laitetaan nukkumaan klo 12, jolloin luetaan satu. Herätä pitää siten, että klo 15 on välipala syöty. Lapsi joudutaan herättämään aina noin klo 14.30, jolloin hän ehtii juuri sen välipalan syödä. Nukahtaa kuulemma noin klo 12.30, joten nukkuu päivällä kaksi tuntia. Jos päiväunia ei ole nukuttu, hän nukahtaa illalla noin klo 20. Jos ne on nukuttu, hän nukahtaa vasta 00-01. Näin ollen päiväunipäivinä vuorokauden kokonaisunet jäävät pari-kolme tuntia lyhyemmiksi kuin niinä päivinä, kun päiväunia ei nukuta. Aamuherätys kun on aina samaan aikaan. Joten jos ja kun päiväkodin hoito väsyttää lapsia enemmän kuin kotihoito, niin eikö silloin nimenomaan olisi tärkeää, että hän saisi mahdollisimman paljon unta sen sijaan, että heräteltäisiin ja nukuteltaisiin vähän väliä?
Toki varaan lapsille aikaa iltaisin aina, mutta kun on neljä lasta, niin koko iltaa ei pysty uhraamaan pelkästään yhteen lapseen. Ja niinä iltoina kun päiväunia ei ole nukuttu hoidossa, ehdin tehdä kotitöitä sitten kun lapsi menee nukkumaan, mutta näin loppuviikosta en ehdi tehdä kotona yhtään mitään, kun illasta menee se klo 20-00 nukuttamiseen ja sen jälkeen on pakko nukkua itsekin, sillä joudun heräämään klo 5 aamulla. Niinpä kotitöitä on pakko tehdä arkisin ennen lapsen nukkuma-aikaa.20min joka päivä ei ole koko ilta. Usein kun yhdessäolo on sitä että pieni joko kiukuttelee tai roikkuu helmoissa kun yrittää tehdä kaikkea sitä mitä illalla pitäisi saada tehtyä, menee energia paljolti negatiiviseen kanssakäymiseen "tarvitsevan" lapsen kanssa joka takertuu vielä intenssivisemmin vanhempaan kun tuntee tämän ärtymyksen. Jos taas rauhoittaisit sen 20min lapselle joka päivä, silloin et itse olisi myöskään jännittynyt ja kiireinen ja lapsi tietäisi saavansa sinut itselleen tämän ajan. Sinullaon muitakin lapsia jotka varmasti sinua tarvitsevat ja ymmärrän että illat eivät voi olla helppoja mutta jos pulmana on nyt pienimmän rauhattomuus niin sekin varmaan helpottaisi tilannetta jos taaperosi pystyisi illalla rauhoittumaan.Tosiasia on myös että äidin tarve on hänellä ehkä kaikkein intensiivisin illalla.
- pieni itsekin
Neljän äiti kirjoitti:
Toki varaan lapsille aikaa iltaisin aina, mutta kun on neljä lasta, niin koko iltaa ei pysty uhraamaan pelkästään yhteen lapseen. Ja niinä iltoina kun päiväunia ei ole nukuttu hoidossa, ehdin tehdä kotitöitä sitten kun lapsi menee nukkumaan, mutta näin loppuviikosta en ehdi tehdä kotona yhtään mitään, kun illasta menee se klo 20-00 nukuttamiseen ja sen jälkeen on pakko nukkua itsekin, sillä joudun heräämään klo 5 aamulla. Niinpä kotitöitä on pakko tehdä arkisin ennen lapsen nukkuma-aikaa.Mietipä jaksaisitko itse olla koko päivän nukkumatta, jos joudut heräämään aikasin ja sinut vietäisiin 20 (alussa vieraan) ihmisen joukkoon, jossa sinun pitäisi tulla huomatuksi saadaksesi asiasi itsesi kuulluksi. Meteli on koko päivän kohtalaisen kova, välillä hirvittävä, vaikka vaan puhutaan normaalilla äänellä. Kilpailet kahdenkymmen muun ihmisen kanssa kolmen sinusta huolehtivan ihmisen huomiosta ja ajasta. Saatat jännittää toisia ja joudut kamppailemaan sen kanssa että uskalla sanoa asiasi. Ja kaiken tämän keskellä pitäsi vielä oppia uusia asioita ja seurata muiden tekemisiä. Ulkoilet pari tuntia. Et anna itsesi nukahtaa, koska kotona olet kuullut että sinun ei haluta nukkuvan koska muuten menet pitkin seiniä illan. Tai jos vahingossa nukahdat, tulee joku ja herättää sinut keskelle suurta ihmismäärää kesken unien. Oletko pirteä päivästä toiseen ja menet illalla tyytyväisenä nukkumaan.
- äiti ja PPH
pieni itsekin kirjoitti:
Mietipä jaksaisitko itse olla koko päivän nukkumatta, jos joudut heräämään aikasin ja sinut vietäisiin 20 (alussa vieraan) ihmisen joukkoon, jossa sinun pitäisi tulla huomatuksi saadaksesi asiasi itsesi kuulluksi. Meteli on koko päivän kohtalaisen kova, välillä hirvittävä, vaikka vaan puhutaan normaalilla äänellä. Kilpailet kahdenkymmen muun ihmisen kanssa kolmen sinusta huolehtivan ihmisen huomiosta ja ajasta. Saatat jännittää toisia ja joudut kamppailemaan sen kanssa että uskalla sanoa asiasi. Ja kaiken tämän keskellä pitäsi vielä oppia uusia asioita ja seurata muiden tekemisiä. Ulkoilet pari tuntia. Et anna itsesi nukahtaa, koska kotona olet kuullut että sinun ei haluta nukkuvan koska muuten menet pitkin seiniä illan. Tai jos vahingossa nukahdat, tulee joku ja herättää sinut keskelle suurta ihmismäärää kesken unien. Oletko pirteä päivästä toiseen ja menet illalla tyytyväisenä nukkumaan.
Vuosien kuluessa olen huomannut, että nämä ketkä eivät halua lastensa nukkuvan ovat yleensä juuri niitä vanhempia joille lapsi on taakka. Hänen tulisi syödä, nukkua ja olla juuri aikuisen määräämällä tavalla. Mahdottoman huomaamaton, hoidossa kaikki opetettu, vaatteet pesty ja ruokittu niin ettei tarvitse enää itse illalla antaa.Tämä tapa voi olla joka viikko eri ja hoitotädin sitä noudatettava koko muun ryhmän ehdoilla. Nämä vanhemmat ovat yleensä olleet ainakin minulla kotona olevia, työttömiä, sairaslomalla tms. Lapsi, jopa yksivuotias on joka päivä hoidossa yli kymmenenkin tuntia, vapaapäviä tai lomia ei välttämättä koko vuotena ollut, aina kun itse olen lomalla lapsi viedään kiroillen varahoitoon "kun hoitaja ei suostu kesälomalla ottamaan".
Luulen että perhepäivähoidossa pystyy tekemään kompromisseja nukkumisen suhteen, kyllä lapsesta näkee milloin hän todella tarvitsee unta, milloin taas lepääminen ja vaikka palapelien teko hiljaa riittää. Joskus vaan joutuu nukuttamaan jotain lasta vieressä kauankin, hoitajalla ei aina mahdollisuutta omassa kodissa siirtää lapsia moneen eri huoneeseen. Itselläni ollut paljon huonoja kokemuksia ja uskomattomia perusteluita miksi lapsi ei saa levätä tai ehdotuksia mitä voisin tehdä tässä muutama mitä mieleen tulee:
- jätä muut sisälle nukkumaan ja lähde puistoon omani kanssa
- jätä omani yksin ulos siksi aikaa kun nukutat muita (1V)
- menkää tänään kokopäiväksi kaupungille, meille tulee vieraita ja lapsen oltava kuudelta sängyssä
-lapsen isä ei jaksa katsoa lasta yhtään, voitko pitää tänään kauemmin ja väsyttää niin että nukkuu kotona heti? (on jo ollut 10h, vanhemmat kotona)
- meidän rytmiimme sopisi (äiti kotona) että antaisit lapsille ruuan 14.00, laittaisit nukkumaan 16.00 hakisimme illalla (muut hoidossa 7.00-15.00, nämä olisi pitänyt jättää yksin nukkumaan päivällä)
-tänään ei saa nukkua kun menemme ravintolaan juhlimaan
-tänään sama lapsi saa nukkua kun menemme ravintolaan juhlimaan - Neljän äiti
äiti ja PPH kirjoitti:
Vuosien kuluessa olen huomannut, että nämä ketkä eivät halua lastensa nukkuvan ovat yleensä juuri niitä vanhempia joille lapsi on taakka. Hänen tulisi syödä, nukkua ja olla juuri aikuisen määräämällä tavalla. Mahdottoman huomaamaton, hoidossa kaikki opetettu, vaatteet pesty ja ruokittu niin ettei tarvitse enää itse illalla antaa.Tämä tapa voi olla joka viikko eri ja hoitotädin sitä noudatettava koko muun ryhmän ehdoilla. Nämä vanhemmat ovat yleensä olleet ainakin minulla kotona olevia, työttömiä, sairaslomalla tms. Lapsi, jopa yksivuotias on joka päivä hoidossa yli kymmenenkin tuntia, vapaapäviä tai lomia ei välttämättä koko vuotena ollut, aina kun itse olen lomalla lapsi viedään kiroillen varahoitoon "kun hoitaja ei suostu kesälomalla ottamaan".
Luulen että perhepäivähoidossa pystyy tekemään kompromisseja nukkumisen suhteen, kyllä lapsesta näkee milloin hän todella tarvitsee unta, milloin taas lepääminen ja vaikka palapelien teko hiljaa riittää. Joskus vaan joutuu nukuttamaan jotain lasta vieressä kauankin, hoitajalla ei aina mahdollisuutta omassa kodissa siirtää lapsia moneen eri huoneeseen. Itselläni ollut paljon huonoja kokemuksia ja uskomattomia perusteluita miksi lapsi ei saa levätä tai ehdotuksia mitä voisin tehdä tässä muutama mitä mieleen tulee:
- jätä muut sisälle nukkumaan ja lähde puistoon omani kanssa
- jätä omani yksin ulos siksi aikaa kun nukutat muita (1V)
- menkää tänään kokopäiväksi kaupungille, meille tulee vieraita ja lapsen oltava kuudelta sängyssä
-lapsen isä ei jaksa katsoa lasta yhtään, voitko pitää tänään kauemmin ja väsyttää niin että nukkuu kotona heti? (on jo ollut 10h, vanhemmat kotona)
- meidän rytmiimme sopisi (äiti kotona) että antaisit lapsille ruuan 14.00, laittaisit nukkumaan 16.00 hakisimme illalla (muut hoidossa 7.00-15.00, nämä olisi pitänyt jättää yksin nukkumaan päivällä)
-tänään ei saa nukkua kun menemme ravintolaan juhlimaan
-tänään sama lapsi saa nukkua kun menemme ravintolaan juhlimaanToivottavasti tämä viesti ei nyt ollut tarkoitettu koskemaan minua. Ainakaan en tunne vastaavani kuvausta, vaikka uskon, että tuollaisiakin ihmisiä on. Minä olen hoitanut kaikkia lapsiani kotona niin pitkään kuin vain suinkin se on ollut mahdollista. Kertaakaan eivät ole olleet hoidossa silloin kun se ei ole ollut välttämätöntä. Olen opettanut kaikki lapseni itse kuiviksi, pukemaan ja riisumaan itsensä, tottelemaan ja muutenkin mahdollisimman omatoimiseksi. Sain jopa kiitosta hoitajilta hoidon alettua siitä, että kerrankin heillä on yksi omatoiminen lapsi, toisin kuin yleensä ikäisensä.
Sanon nyt taas saman, minkä jo aikaisemminkin ketjussa. Otin oman lapseni puheeksi tässä yhteydessä siksi, että se todellakin on mahdollista, että lapselle voi olla parempi ilman päiväunia. En ole arvostellut hoitajia. En ole väittänyt, ettei lapset yleensä tarvitse päiväunia, omatkin vanhemmat lapseni ovat tarvinneet. En ole ehdottanut tai varsinkaan vaatinut mitään kompromisseja tai joustamista hoitajilta, olen ainoastaan sanonut, että lastani ei tarvitse väkisin nukuttaa, jos ei nukahda siinä ajassa kuin muut nukahtavat. Teidän kommenteistanne olen nyt oppinut sen, että mitä ilmeisimmin tuo toivomukseni on täysin sivuutettu ja minut on sen takia leimattu.
Olen toki tehnyt omalta osaltani kaikkeni, että lapseni olisi helpompi saada aikataulunsa sopimaan tähän nykyiseen rytmiin. Ja kyllä, vietän lapsieni kanssa aikaa iltaisin niin paljon kuin se vain suinkin on mahdollista. Silloin kun nuorimmaiseni ei ole nukkunut päiväkodissa päivällä, en tee käytännössä mitään kotitöitä (jos ei ihan pakko) ennen kuin menevät nukkumaan, koska silloin tiedän, että uni tulee ajoissa. Käytän koko illan vain lapsiini. Jos taas hän on nukkunut päiväkodissa, niin silloin on pakko miettiä mitä töitä on pakko tehdä sinä päivänä ja tehdä ne ennen nukkuma-aikaa, koska nukahtaminen menee kohtuuttoman myöhään, vaikka isäkin tekee niitä kotitöitä tai nukuttaa, joten aina sekään ei ole pois lasten ajasta.
Nyt kysyisin teiltä. Oletteko ihan tosissanne sitä mieltä, että lapsen on parempi nukkua unensa kahdessa osassa yhteensä kahdeksan tuntia vuorokaudessa sen sijaan, että hän nukkuisi kymmenen tuntia yhteen menoon? Minä uskon vakaasti, että jälkimmäinen vaihtoehto on parempi, vaikka minulla ei olisi mitään sitäkään vastaan, että hän nukkuisi myös kohtuulliset päiväunet, sillä kymmenenkin tuntia on aika vähän. Varsinkin kun ohjelmassa on se rasittava päivähoito. En siis halua lapsen nukkuvan ensisijaisesti oman mukavuudenhaluni vuoksi, vaan siksi, että hänelle se on ehdottomasti parempi vaihtoehto. - Neljän äiti
pieni itsekin kirjoitti:
Mietipä jaksaisitko itse olla koko päivän nukkumatta, jos joudut heräämään aikasin ja sinut vietäisiin 20 (alussa vieraan) ihmisen joukkoon, jossa sinun pitäisi tulla huomatuksi saadaksesi asiasi itsesi kuulluksi. Meteli on koko päivän kohtalaisen kova, välillä hirvittävä, vaikka vaan puhutaan normaalilla äänellä. Kilpailet kahdenkymmen muun ihmisen kanssa kolmen sinusta huolehtivan ihmisen huomiosta ja ajasta. Saatat jännittää toisia ja joudut kamppailemaan sen kanssa että uskalla sanoa asiasi. Ja kaiken tämän keskellä pitäsi vielä oppia uusia asioita ja seurata muiden tekemisiä. Ulkoilet pari tuntia. Et anna itsesi nukahtaa, koska kotona olet kuullut että sinun ei haluta nukkuvan koska muuten menet pitkin seiniä illan. Tai jos vahingossa nukahdat, tulee joku ja herättää sinut keskelle suurta ihmismäärää kesken unien. Oletko pirteä päivästä toiseen ja menet illalla tyytyväisenä nukkumaan.
Outo kysymys. Minun päiväohjelmani on monin verroin rankempi ja stressaavampi, tapaan joka päivä huomattavasti enemmän uusia ihmisiä ja joudun jännittämään heitä ja vaikka mitä. Kilpailukin on suuri osa päiväohjelmaani ja perheemme toimeentulo on kiinni kilpailussa pärjäämisestä. (En nimittäin ole ainut alani yrittäjä tällä alueella.) Ei minulla silti ole vaihtoehtoja nukkumiseen päivällä eikä yölläkään niin paljoa kuin pitäisi. Minä olen kuitenkin aikuinen, joten kestän sen ihan eri tavalla kuin lapsi, jonka todella toivoisin saavan riittävästi unta. Siksi onkin ikävää, että lapseni unirytmi menee aivan sekaisin ja nukkuminen vähenee näin radikaalisti niiden päiväunien takia.
Ei minun lapseni ole kotona kuullut muuta kuin sen, että pitäisi nukahtaa. Siitä on puhetta lähes jokainen ilta, mutta nukkumattomuuteen en ole lasta kehoittanut koskaan. Emmekä muutenkaan siitä puhu jatkuvasti ja lapselle koskaan. - ......
Neljän äiti kirjoitti:
Outo kysymys. Minun päiväohjelmani on monin verroin rankempi ja stressaavampi, tapaan joka päivä huomattavasti enemmän uusia ihmisiä ja joudun jännittämään heitä ja vaikka mitä. Kilpailukin on suuri osa päiväohjelmaani ja perheemme toimeentulo on kiinni kilpailussa pärjäämisestä. (En nimittäin ole ainut alani yrittäjä tällä alueella.) Ei minulla silti ole vaihtoehtoja nukkumiseen päivällä eikä yölläkään niin paljoa kuin pitäisi. Minä olen kuitenkin aikuinen, joten kestän sen ihan eri tavalla kuin lapsi, jonka todella toivoisin saavan riittävästi unta. Siksi onkin ikävää, että lapseni unirytmi menee aivan sekaisin ja nukkuminen vähenee näin radikaalisti niiden päiväunien takia.
Ei minun lapseni ole kotona kuullut muuta kuin sen, että pitäisi nukahtaa. Siitä on puhetta lähes jokainen ilta, mutta nukkumattomuuteen en ole lasta kehoittanut koskaan. Emmekä muutenkaan siitä puhu jatkuvasti ja lapselle koskaan.No jos sitten katsotaan asiaa tältä kantilta.Teidän elämäntilanteenne on mitä se on ja tarvitsette apua pärjätääksenne lasten hoidon kanssa. Yhteiskunta tarjoaa mahdollisuuden päivähoitoon. Voit valita joko pph:n tai päiväkotihoidon. Lapsen näkökulmasta nämä vaihtoehdot tuovat mukanaan erilaisia reunaehtoja. Päiväkotihoidossa kasvatusalan ammattilaiset yhdessä mielenterveys sekä neurologian asiantuntioiden kanssa, näkevät että päiväkoti rasittaa alle kolmevuotiasta siinä määrin että päiväunet ovat lapsen hyvinvoinnille välttämättömät.Päiväkodit eivät tule muuttamaan kasvatuskäytäntöjään sen perusteella että olet tulkinnut asian toisin, tai siksi että tilanne kotona illalla on vaikea. Sinulla on kaikki mahdollisuudet vanhempana järjestää lapsellesi toivomasi hoito jossain muualla jos tuntuu siltä ettet voi tilannetta hyväksyä.
- tinttelintuura
äiti myös. kirjoitti:
Olisiko mitenkään mahdollista palkata lastenhoitajaa kotiin? Päiväkodissa/pphoidossa ihan oikeasti ei aina ole mahdollisuutta järjestää paikkaa saati hoitajan valvovaa silmää näille, jotka eivät saisi nukkua. Varsinkin kun on kyse noin pienestä, jota ei ihan yksin voi laittaa nurkkaukseen lukemaan kirjoja tai leikkimään hiljakseen. Päiväkodissa usein vain 1 hoitaja valvomassa nukkuvia lapsia, muut palaverissa tai lähtemässä kotiin. pphoitajalla saattaa päiväuniaika mennä siivotessa ja välipalaa/seuraavan päivän ruokaa laittaessa. Ja pitäähän hänen tottavie saada lepotaukonsakin viettää rauhassa.
Lastenhoitaja kotiin ei aina olekaan kallein vaihtoehto, ja jos löytyy toinen kiinnostunut perhe, niin palkatkaa kimppaan. Niin se vain on, että päivähoidossa on muitakin lapsia, ja massan mukana on mentävä, liikaa ei pyst joustamaan jokaisen perheen toiveiden mukaan. Kertakaikkiaan ei riitä aina resurssit siihen.On törkeää väittää ettei ole mahdollisuutta päiväkodissa katsoa niitten perään jotka ei nuku! "Meillä ei ole aikaa, ei henkilökuntaa, ei tiloja, kaikki meillä nukkuu, vanhemmat on itsekkäitä..." plää plää plää! Itse "tarhantätinä" ja äitinä tiedän, että päiväkodissa pystytään järjestämään ihan mitä vain halutaan! Meillä lapset ovat 40 min. nukkarissa, jonka jälkeen hereillä olevat lapset pääsevät leikkimään. Ja mikä onkaan osoittautunut parhaaksi leikkiajaksi! Aamu/iltapäivät kuluvat toiminnallisisa hetkissä ja ulkoillen, leikillekin pitää olla aikaa.
Enimmäkseen lasten "nukkumispakko" on juuri sen takia, että hoitajat voivat istua kahvilla, palavereissa, valmisteluissa yms yms. Ja se on väärin! Noille asioille pitää aikaa järjestää, mutta lasten laittaminen säilöön nukkariin siksi aikaa on niiiiiiiin väärin. Palaverit voidaan järjestää nukkariaikaan, mutta ei lasten kustannuksella. Totta on, että jokainen lapsi tarvitsee päivittäisen levon, mutta yöaika on nukkumista varten ja päiväunet todellakin vaikuttavat yöuneen. Toiset lapset tarvitsevat päiväunia vielä kouluikäisenäkin, toisilla ne loppuu jo kolmevuotiaana.
Ihmetyttää kummasti kun päivähoidossa kasvatusalan ammattilaisiksi itseänsä kutsuvat henkilöt eivät kuuntele vanhempia. Siis ihmisiä, jotka tuntevat omat lapsensa kaikkein parhaiten. Eihän meidän tehtävämme ole päiväunilla vaikeuttaa perheiden ilta-aikoja. Yhdessä vanhempien kanssa keskustellen saamme varmasti jokaiselle lapselle räätälöityä OMAN nukkumistarpeensa.
Onneksi olen töissä nykyisin sellaisessa paikassa jossa oikeasti ajatellaan jokaista lasta yksilönä, eikä pelkästään koko ryhmää. Meillä ei tarvitse mennä massan mukana, sillä kustannuksella että kotona oleminen vaikeutuu... - Neljän äiti
...... kirjoitti:
No jos sitten katsotaan asiaa tältä kantilta.Teidän elämäntilanteenne on mitä se on ja tarvitsette apua pärjätääksenne lasten hoidon kanssa. Yhteiskunta tarjoaa mahdollisuuden päivähoitoon. Voit valita joko pph:n tai päiväkotihoidon. Lapsen näkökulmasta nämä vaihtoehdot tuovat mukanaan erilaisia reunaehtoja. Päiväkotihoidossa kasvatusalan ammattilaiset yhdessä mielenterveys sekä neurologian asiantuntioiden kanssa, näkevät että päiväkoti rasittaa alle kolmevuotiasta siinä määrin että päiväunet ovat lapsen hyvinvoinnille välttämättömät.Päiväkodit eivät tule muuttamaan kasvatuskäytäntöjään sen perusteella että olet tulkinnut asian toisin, tai siksi että tilanne kotona illalla on vaikea. Sinulla on kaikki mahdollisuudet vanhempana järjestää lapsellesi toivomasi hoito jossain muualla jos tuntuu siltä ettet voi tilannetta hyväksyä.
Huomautan nyt jo kolmannen kerran tässä ketjussa, että tulin mukaan tähän keskusteluun vain ottaen kantaa siihen, että kaikki lapset eivät täytä yleisiä standardeja. En ole arvostellut päivähoitoa, en ole kieltänyt ketään nukuttamasta lapsiaan milloin haluaa, en ole pyytänyt apua mihinkään, en ole edes valittanut mistään. Olen vain kertonut oman kokemukseni oman lapseni kohdalla. Minä pärjään ja minun lapseni on pakko pärjätä niissä olosuhteissa kuin meillä nyt on. Miksi ihmeessä nyt kimppuuni hyökätään tällaisella asenteella?
Olen syvästi yllättynyt siitä, että nähtävästi ihmiset kokevat, että lapset eivät voi olla yksilöitä. Nukutteko te kaikki aikuiset varmasti yhtä paljon tai tarvitsetteko saman verran unta? Jos aikuisilla voi olla yksilöllisiä eroja tarpeissaan, niin miksi lapsilla ei voisi? Tiedän, että päiväkodissa ei voi ottaa huomioon kaikkia lapsia, vaan mennään enimmistön mukaan, mutta se ei tarkoita, että kenellekään ei jokin toinen vaihtoehto voisi olla parempi.
Jos kuntamme tarjoaisi perhepäivähoitoa, niin olisin ilman muuta valinnut sen. Täällä sellaista ei ole, ei edes yksityistä. Mutta hoidon järjestäminen onkin jo ihan eri juttu. Toki olisin sen tehnyt aivan eri tavalla, jos se olisi mahdollista.
Nyt nukkumaan univelkoja pois, kun lapsikin on taas vaihteeksi unten mailla. - .....
tinttelintuura kirjoitti:
On törkeää väittää ettei ole mahdollisuutta päiväkodissa katsoa niitten perään jotka ei nuku! "Meillä ei ole aikaa, ei henkilökuntaa, ei tiloja, kaikki meillä nukkuu, vanhemmat on itsekkäitä..." plää plää plää! Itse "tarhantätinä" ja äitinä tiedän, että päiväkodissa pystytään järjestämään ihan mitä vain halutaan! Meillä lapset ovat 40 min. nukkarissa, jonka jälkeen hereillä olevat lapset pääsevät leikkimään. Ja mikä onkaan osoittautunut parhaaksi leikkiajaksi! Aamu/iltapäivät kuluvat toiminnallisisa hetkissä ja ulkoillen, leikillekin pitää olla aikaa.
Enimmäkseen lasten "nukkumispakko" on juuri sen takia, että hoitajat voivat istua kahvilla, palavereissa, valmisteluissa yms yms. Ja se on väärin! Noille asioille pitää aikaa järjestää, mutta lasten laittaminen säilöön nukkariin siksi aikaa on niiiiiiiin väärin. Palaverit voidaan järjestää nukkariaikaan, mutta ei lasten kustannuksella. Totta on, että jokainen lapsi tarvitsee päivittäisen levon, mutta yöaika on nukkumista varten ja päiväunet todellakin vaikuttavat yöuneen. Toiset lapset tarvitsevat päiväunia vielä kouluikäisenäkin, toisilla ne loppuu jo kolmevuotiaana.
Ihmetyttää kummasti kun päivähoidossa kasvatusalan ammattilaisiksi itseänsä kutsuvat henkilöt eivät kuuntele vanhempia. Siis ihmisiä, jotka tuntevat omat lapsensa kaikkein parhaiten. Eihän meidän tehtävämme ole päiväunilla vaikeuttaa perheiden ilta-aikoja. Yhdessä vanhempien kanssa keskustellen saamme varmasti jokaiselle lapselle räätälöityä OMAN nukkumistarpeensa.
Onneksi olen töissä nykyisin sellaisessa paikassa jossa oikeasti ajatellaan jokaista lasta yksilönä, eikä pelkästään koko ryhmää. Meillä ei tarvitse mennä massan mukana, sillä kustannuksella että kotona oleminen vaikeutuu...Jos lapsi on väsynyt ja haluaa nukkua silloin hän tarvitsee lepohetkensä.Ei siinä mitään "räätälöintiä" tarvita. Päiväkodin velvollisuus on hoitaa hyvin lapsia kun ovat päiväkodissa.Lapsen väsymystä ja unentarvetta ei voi muuttaa joksikin muuksi koska illat ovat kotona vaikeita.
- !strenght
Neljän äiti kirjoitti:
Huomautan nyt jo kolmannen kerran tässä ketjussa, että tulin mukaan tähän keskusteluun vain ottaen kantaa siihen, että kaikki lapset eivät täytä yleisiä standardeja. En ole arvostellut päivähoitoa, en ole kieltänyt ketään nukuttamasta lapsiaan milloin haluaa, en ole pyytänyt apua mihinkään, en ole edes valittanut mistään. Olen vain kertonut oman kokemukseni oman lapseni kohdalla. Minä pärjään ja minun lapseni on pakko pärjätä niissä olosuhteissa kuin meillä nyt on. Miksi ihmeessä nyt kimppuuni hyökätään tällaisella asenteella?
Olen syvästi yllättynyt siitä, että nähtävästi ihmiset kokevat, että lapset eivät voi olla yksilöitä. Nukutteko te kaikki aikuiset varmasti yhtä paljon tai tarvitsetteko saman verran unta? Jos aikuisilla voi olla yksilöllisiä eroja tarpeissaan, niin miksi lapsilla ei voisi? Tiedän, että päiväkodissa ei voi ottaa huomioon kaikkia lapsia, vaan mennään enimmistön mukaan, mutta se ei tarkoita, että kenellekään ei jokin toinen vaihtoehto voisi olla parempi.
Jos kuntamme tarjoaisi perhepäivähoitoa, niin olisin ilman muuta valinnut sen. Täällä sellaista ei ole, ei edes yksityistä. Mutta hoidon järjestäminen onkin jo ihan eri juttu. Toki olisin sen tehnyt aivan eri tavalla, jos se olisi mahdollista.
Nyt nukkumaan univelkoja pois, kun lapsikin on taas vaihteeksi unten mailla.kaikki ovat samanlaisia, pitää olla kuten naapurilla!
Ei saa olla mitään omaa ajattelua.
Kun on sanottu näin, niin se on näin.
Massaa. - Äiti myös.
On törkeää väittää ettei ole mahdollisuutta päiväkodissa katsoa niitten perään jotka ei nuku! "Meillä ei ole aikaa, ei henkilökuntaa, ei tiloja, kaikki meillä nukkuu, vanhemmat on itsekkäitä..." plää plää plää! Itse "tarhantätinä" ja äitinä tiedän, että päiväkodissa pystytään järjestämään ihan mitä vain halutaan! Meillä lapset ovat 40 min. nukkarissa, jonka jälkeen hereillä olevat lapset pääsevät leikkimään. Ja mikä onkaan osoittautunut parhaaksi leikkiajaksi! Aamu/iltapäivät kuluvat toiminnallisisa hetkissä ja ulkoillen, leikillekin pitää olla aikaa.
Onneksi olen töissä nykyisin sellaisessa paikassa jossa oikeasti ajatellaan jokaista lasta yksilönä, eikä pelkästään koko ryhmää. Meillä ei tarvitse mennä massan mukana, sillä kustannuksella että kotona oleminen vaikeutuu...Väsynyt lapsi kyllä nukahtaa 40 minuutissa, joten saakin nukkua loppuajan kaikessa rauhassa. Jotkut vanhemmat kun nykyään vaativat jo sitä, ettei lasta laiteta ollenkaan lepäämään ETTEI nukahda! Eli väsynyt lapsi pitäisi pitää väkisin hereillä vanhemman toiveesta, ei saisi laittaa ollenkaan nukkariin pitkäkseen lepäämään. Meillä ei näitä toiveita toteuteta, koska se on ensinnäkin mahdotonta, kun hoitaja on yksin nukkarissa ja muilla muut hommat, ruokkikset ja kotiinlähdöt. Mutta se tärkein syy on, että kyse on ihan lapsen rääkkäämisestä, joten se ei kuulu päivähoitoon. Meillä kaikki lepäävät 45 minuuttia, ja sen jälkeen pääsee pois jos ei nukuta, kun toinen hoitaja on pitänyt ruokatunnin ja valmistellut iltapäivää varten. Meillä tosin kaikki nukkuvat jo puolen tunnin sisään (0-3 vuotiaat), ja silti näitä hereilläpitämis-vaatimuksia tulee silloin tällöin. Se on käsittämätöntä.
- .....
Äiti myös. kirjoitti:
Väsynyt lapsi kyllä nukahtaa 40 minuutissa, joten saakin nukkua loppuajan kaikessa rauhassa. Jotkut vanhemmat kun nykyään vaativat jo sitä, ettei lasta laiteta ollenkaan lepäämään ETTEI nukahda! Eli väsynyt lapsi pitäisi pitää väkisin hereillä vanhemman toiveesta, ei saisi laittaa ollenkaan nukkariin pitkäkseen lepäämään. Meillä ei näitä toiveita toteuteta, koska se on ensinnäkin mahdotonta, kun hoitaja on yksin nukkarissa ja muilla muut hommat, ruokkikset ja kotiinlähdöt. Mutta se tärkein syy on, että kyse on ihan lapsen rääkkäämisestä, joten se ei kuulu päivähoitoon. Meillä kaikki lepäävät 45 minuuttia, ja sen jälkeen pääsee pois jos ei nukuta, kun toinen hoitaja on pitänyt ruokatunnin ja valmistellut iltapäivää varten. Meillä tosin kaikki nukkuvat jo puolen tunnin sisään (0-3 vuotiaat), ja silti näitä hereilläpitämis-vaatimuksia tulee silloin tällöin. Se on käsittämätöntä.
Vahempien on ehkä vaikea ymmärtää miten uuvuttavaa taaperolle ero äidistä, virikkeiden paljous ja pitkä päivähoitopäivä on siksi onkin tärkeä vanhemmille tämä kertoa. On tärkeä vanhemmille kertoa miten taapero nuokkunut jo ruokapöydässä miten maannut lattialla tai istunut lasimainen katse silmissään. Hoitajan tulisi kertoa miten pahalta tuntuu herättää pieni kesken parhaan unen. Miten lapsi on kiukkunen ja miten paha olo hoitajalla on kun tietää lapsen tarvitsevan leponsa. Hoitajan tulisi vanhemmille myös kertoa että päiväunet kuuluu päivähoitoon pienten ryhmässä. Kotona lapsen kanssa tilanne on aivan toinen ja siksi vanhempien on joskus ehkä vaikea hyväksyä päiväkodin käytäntöjä ja että mielellään vanhempia autetaan näkemään lapsen tilanne päiväkodissa ja että koska päiväunet ovat lapsen hyvinvoinnin kannalta keskeisiä ei tätä käytäntöä voida muuttaa.Tässä kohtaa pitäisi apua hakea johtajalta jos tuntuu että vanhempien painostus kaikesta huolimatta vaan jatkuu.Tärkeiden lastatukevien linjauksien vetäminen päiväkodissa on johtajan tehtävä, on jopa epäettistä jos hoitajat suostuvat johonkin sellaiseen josta heidän näkökulmastaan on lapselle vahinkoa.
- aaarghhhhh
Neljän äiti kirjoitti:
Nyt nukkumaan univelkoja pois, kun lapsikin on taas vaihteeksi unten mailla.Oletko sitten sitä mieltä että lapsesi on pidettävä väkisin päiväkodissa hereillä, jotta teillä ilta sujuu paremmin? Meillä on ainakin päiväkodissa sääntö, että lapsi, jota ei väsytä, saa nousta levon jälkeen n. klo 13, mutta lapsi, joka nukahtaa, (vaikka ei saisi), saa nukkua. On erittäin epäterveellistä lapselle, jos hänet herätetään aina kesken unien, myös päiväunien. Ja tiedän kuntia, joissa on päiväkoteja, joissa nukkuvia lapsia ei herätetä kesken unien, vaikka vanhemmat pyytäisivät. Siellä ei haluta vahingoittaa pienten lasten kehitystä keskeytetyillä unilla ja siellä tästä asiasta on ottanut päiväkodin johtaja. Ei ole säälittävämpää näkyä kuin pieni lapsi, joka on revitty ylös sängystä kesken unien. Ja seuraavan tunnin ajan hän tarvitseekin sitten aikuisen syliä, kun yrittää heräillä ja tulee itkua ja kiukkua.
- ehkä apua
Neljän äiti kirjoitti:
Nyt nukkumaan univelkoja pois, kun lapsikin on taas vaihteeksi unten mailla.Olet vakuuttunut siitä että sinun lapsellasi on aivan erityisiä voimia kestää päiväkotihoidon rasitukset.Olet vakuuttunut siitä että syy lapsen valvomiseen on ainoastaan päiväunet päiväkodissa.Et kuitenkaan ole ollut päiväkodin pientenryhmässä seuraamassa päivän kulkua aamusta iltaan ja näkemässä miten rasittuneita lapset ovat, miten päiväunet ovat tärkeitä. Oma kokemukseni valvovista taaperoista 15v ajalta on poikkeuksetta lapsen jännittäminen tai hätä, ei se että lapsi ei olisi väsynyt.Olet varmasti oikeassa siinä että lapsella on enemmän voimia pyrkimykselleen saada sinusta tarpeeksi, koska pitkään päivittäiseen erossaoloon sisältyy niin paljon turvattomuutta ja äidin kaipuuta. Onko sitten jotenkin lapsen näkökulmasta parempi että on niin uupunut illalla ettei jaksa äidin läheisyyttä vaatia itselleen? Tästä ymmärrtääseni seuraa vain kasantuva stressi jonka kanssa lapsi jää yksin.
- mietipä!
Neljän äiti kirjoitti:
Ihan sama, vaikka syy olisi siinä päivähoidossa, niin ilmiselvää on, että meidän elämä on huomattavasti tuskaisempaa silloin kun hän on nukkunut päiväunet - oli hoidossa tai ei. Päivähoidolle emme voi mitään, päiväunille vähän enemmän. Päiväunivuorokausina nukkuminen jää kaksi-kolme tuntia vähemmälle kuin niinä päivinä kun päiväunia ei nukuta, eli jos päiväkoti väsyttää, niin eikö silloin nimenomaan olisi tärkeää mahdollistaa nukkuminen nimenomaan yöllä? Ja päiväunipäivinä lapsi herätetään usein kahdesti kesken unien, päiväkodissa päiväunilta ja aamulla yöunilta. Silloin kun päiväunia ei ole nukuttu, ei yleensä tarvitse herättää lainkaan, koska menee ajoissa nukkumaan ja herää myös itse aamulla ajoissa. Mielestäni tämä jo itsessään kertoo, että päiväunia ei tarvittaisi.käyttäydyt sinä päivänä kun hoidosta kerrotaan, että on nukkunut päiväunet? Hermostutko valmiiksi? Höpötätkö lapsesi kuullen, että nyt menee ilta pilalle? Oletko kireä ja ärtynyt? Kokemukseni mukaan illat helpottuvat kun vanhemmat eivät tiedä lapsensa nukkuneen päiväunia, joten päiväunien "haitallisuus" onkin paljon monimutakisempi vuorovaikutusjuttu.
- höpöhöpö-24
mietipä! kirjoitti:
käyttäydyt sinä päivänä kun hoidosta kerrotaan, että on nukkunut päiväunet? Hermostutko valmiiksi? Höpötätkö lapsesi kuullen, että nyt menee ilta pilalle? Oletko kireä ja ärtynyt? Kokemukseni mukaan illat helpottuvat kun vanhemmat eivät tiedä lapsensa nukkuneen päiväunia, joten päiväunien "haitallisuus" onkin paljon monimutakisempi vuorovaikutusjuttu.
hoitajat sanovat , ei, ei ole nukkunut sitten yhtään silimänräpäystä. Sitten aletaan kyselemään että mites teillä on illat sujunu. Tehdään sitä kuukausi.
Sitten kun vanhemmat sanoo että ihan hienosti on illat menneet, sitten kerrotaan että on ne nukkuneet!
Psykologista sodankäyntiä. - ehkä apua
höpöhöpö-24 kirjoitti:
hoitajat sanovat , ei, ei ole nukkunut sitten yhtään silimänräpäystä. Sitten aletaan kyselemään että mites teillä on illat sujunu. Tehdään sitä kuukausi.
Sitten kun vanhemmat sanoo että ihan hienosti on illat menneet, sitten kerrotaan että on ne nukkuneet!
Psykologista sodankäyntiä.Täysin päin mäntyä, mutta liian usein totta. Ollaanko tultu tilanteeseen jossa päiväkodin ammattilaisten on valhdeltava vanhemmille että pystyisivät riittävän hyvin vastaamaan lapsen tarpeisiin päiväkotihoidossa?
Todellisuus onkin juuri se että vanhempien mielikuvat päiväkotihoidosta ja sen arjesta poikkeavat liian usein huomattavasti todellisuudesta.Miksi sitten näin?
- hoitajat eivät riittävästi vanhemmille kerro, etenkin vaikeista asioista, asioista joihin he eivät voi vaikuttaa
- vanhemmat eivät halua kuulla koska mielummin toivovat että kaikki vaan menee hyvin, että ammattilaiset hoitavat kyllä homman, täytyy vaan luottaa kun valinnanvaraa ei ole, syystä tai toisesta.
Hoitajien tuodessa julki hätänsä ja huolensa taaperoiden hoidosta isoissa ryhmissä, valitsevat vanhemmat olla kuuntelematta tai selittelevät "ettei kyllä meidän päiväkodissa näitä ongelmia ole" tai: hoitajat jotka näitä huolia tuovat esille ovat jotenkin sopimattomia alalleen tai sitten " lapset ovat niin erilaisia, meidän taapero on niin sosiaalinen tapaus" jne. Taaperot ovat taaperoita eivätkä vielä valmiita olemaan ryhmässä, tämä on se tosiasia mitä ei voi muuttaa vaikka äidit sitä kuinka haluaisivat.
Ennen kuin vallitsee yhteisymmärrys lapsen kehityksellisistä edellytyksistä ja päiväkotihoidon todellisesta arjesta tuskin hoitajien ja vanhempien mielipiteet löytävät yhteistä pintaa ja mikä surullisinta, lapsi on se joka kärsii. - Neljän äiti
aaarghhhhh kirjoitti:
Oletko sitten sitä mieltä että lapsesi on pidettävä väkisin päiväkodissa hereillä, jotta teillä ilta sujuu paremmin? Meillä on ainakin päiväkodissa sääntö, että lapsi, jota ei väsytä, saa nousta levon jälkeen n. klo 13, mutta lapsi, joka nukahtaa, (vaikka ei saisi), saa nukkua. On erittäin epäterveellistä lapselle, jos hänet herätetään aina kesken unien, myös päiväunien. Ja tiedän kuntia, joissa on päiväkoteja, joissa nukkuvia lapsia ei herätetä kesken unien, vaikka vanhemmat pyytäisivät. Siellä ei haluta vahingoittaa pienten lasten kehitystä keskeytetyillä unilla ja siellä tästä asiasta on ottanut päiväkodin johtaja. Ei ole säälittävämpää näkyä kuin pieni lapsi, joka on revitty ylös sängystä kesken unien. Ja seuraavan tunnin ajan hän tarvitseekin sitten aikuisen syliä, kun yrittää heräillä ja tulee itkua ja kiukkua.
Juuri tuohon pyrin. Toivoisin, että lasta ei tarvitse herättää koskaan uniltaan. Silloin kun hän nukkuu päiväunet päiväkodissa, hänet herätetään yleensä sekä päiväkodissa että kotona aamuisin. Silloin kun hän ei nuku päiväkodissa, häntä ei tarvitse herättää edes aamulla, koska herää itse kunnollisten yöunien jälkeen pirteänä. Kuten kirjoitin, alkuviikosta hän ei edes nukahda sen reilun tunnin aikana, jonka joutuu vähintään pyörimään siellä nukkarissa. Maanantai, tiistai ja usein keskiviikkokin menee ihan mukavasti ilman päiväunia. Torstaina siten nukkuukin jo helposti sen pari tuntia ja sen jälkeen loppuviikko onkin herättelyä jokaisilta unilta (siis aamuisin ja päiväunilta).
- Neljän äiti
ehkä apua kirjoitti:
Olet vakuuttunut siitä että sinun lapsellasi on aivan erityisiä voimia kestää päiväkotihoidon rasitukset.Olet vakuuttunut siitä että syy lapsen valvomiseen on ainoastaan päiväunet päiväkodissa.Et kuitenkaan ole ollut päiväkodin pientenryhmässä seuraamassa päivän kulkua aamusta iltaan ja näkemässä miten rasittuneita lapset ovat, miten päiväunet ovat tärkeitä. Oma kokemukseni valvovista taaperoista 15v ajalta on poikkeuksetta lapsen jännittäminen tai hätä, ei se että lapsi ei olisi väsynyt.Olet varmasti oikeassa siinä että lapsella on enemmän voimia pyrkimykselleen saada sinusta tarpeeksi, koska pitkään päivittäiseen erossaoloon sisältyy niin paljon turvattomuutta ja äidin kaipuuta. Onko sitten jotenkin lapsen näkökulmasta parempi että on niin uupunut illalla ettei jaksa äidin läheisyyttä vaatia itselleen? Tästä ymmärrtääseni seuraa vain kasantuva stressi jonka kanssa lapsi jää yksin.
Jos syynä on vain päivähoito ja sen rasittavuus, niin miksi sama ilmiö oli esillä jo paljon ennen päivähoidon aloittamista? Miksi lapseni jo yksivuotiaana alkoi olla erittäin nukutettava? Miksi jo silloin jouduin nukuttamaan kaksi tutia, että hän nukahtaisi vartiksi? Olinhan kuitenkin kotona koko ajan, joten ero minusta ei voinut olla se syy. Ja jos syynä valvottamiseen on minun laiskuus olla lasten kanssa, niin miksi silloin en ollut niin laiska, että olisin antanut molempien pienten lasteni nukkua päiväunet samaan aikaan, kun olisin saanut silloin omaa aikaa? Minä nimenomaan olen yli vuoden toivonut saavani lapseni nukkumaan päiväunet vähän helpommin, että saisin sen tunnin aikaa keskellä päivää lasten nukkuessa, mutta se ei onnistunut. Jos hän joskus sattui nukahtamaan, niin ilta sujui ihan yhtä huonosti kuin se sujuu nytkin, jos päiväunet on nukuttu.
On, lapsen näkökulmasta on parempi nukkua illalla kuin yrittää saada äidin läheisyyttä, jos sitä ei kuitenkaan saa. Minä nimittäin en mitään läheisyyttä lapselle anna enää nukkumaanmenoaikaan. Hän pyörii neljä-viisi tuntia illassa sängyssä YKSIN leikkien, lukien tai touhuten itsekseen jotain sillä aikaa kun minä olen mahdollisimman hiljaa vieressä antamatta mitään huomiota hänelle. Jos annan huomiota tai en vahdi, niin hän ei nukahda "ikinä". Kokeiltu on sekin. Moneen kertaan. - Neljän äiti
mietipä! kirjoitti:
käyttäydyt sinä päivänä kun hoidosta kerrotaan, että on nukkunut päiväunet? Hermostutko valmiiksi? Höpötätkö lapsesi kuullen, että nyt menee ilta pilalle? Oletko kireä ja ärtynyt? Kokemukseni mukaan illat helpottuvat kun vanhemmat eivät tiedä lapsensa nukkuneen päiväunia, joten päiväunien "haitallisuus" onkin paljon monimutakisempi vuorovaikutusjuttu.
Minä aika harvoin haen lapseni hoidosta, yleensä sen tekee mieheni. Hän ei edes muista kysellä mitään nukkumisista, joten se on yleensä arvoitus, miten illalla saadaan nukuttua. Paitsi tietysti silloin torstaina tai perjantaina, kun edellisenäkin päivänä on jo nukuttu päiväunet ja ilta on mennyt pilalle ja aamulla on herätetty, niin silloin tiedän jo aamusta, että lapsi tulee nukkumaan. Eipä tuostakaan mitään erityistä meteliä tarvitse pitää. Se on meidän elämää tällä hetkellä ja se ei vaahtoamisesta tai päivittelystä muutu. Enkä ole niin tyhmä, että kerron lapselle milloin hänen ei kuulu nukkua illalla.
- ......
Neljän äiti kirjoitti:
Jos syynä on vain päivähoito ja sen rasittavuus, niin miksi sama ilmiö oli esillä jo paljon ennen päivähoidon aloittamista? Miksi lapseni jo yksivuotiaana alkoi olla erittäin nukutettava? Miksi jo silloin jouduin nukuttamaan kaksi tutia, että hän nukahtaisi vartiksi? Olinhan kuitenkin kotona koko ajan, joten ero minusta ei voinut olla se syy. Ja jos syynä valvottamiseen on minun laiskuus olla lasten kanssa, niin miksi silloin en ollut niin laiska, että olisin antanut molempien pienten lasteni nukkua päiväunet samaan aikaan, kun olisin saanut silloin omaa aikaa? Minä nimenomaan olen yli vuoden toivonut saavani lapseni nukkumaan päiväunet vähän helpommin, että saisin sen tunnin aikaa keskellä päivää lasten nukkuessa, mutta se ei onnistunut. Jos hän joskus sattui nukahtamaan, niin ilta sujui ihan yhtä huonosti kuin se sujuu nytkin, jos päiväunet on nukuttu.
On, lapsen näkökulmasta on parempi nukkua illalla kuin yrittää saada äidin läheisyyttä, jos sitä ei kuitenkaan saa. Minä nimittäin en mitään läheisyyttä lapselle anna enää nukkumaanmenoaikaan. Hän pyörii neljä-viisi tuntia illassa sängyssä YKSIN leikkien, lukien tai touhuten itsekseen jotain sillä aikaa kun minä olen mahdollisimman hiljaa vieressä antamatta mitään huomiota hänelle. Jos annan huomiota tai en vahdi, niin hän ei nukahda "ikinä". Kokeiltu on sekin. Moneen kertaan.Olen pahoillani jos olen jotenkin antanut ymmärtää että olisit laiska äitinä. Tämä ei todellakaan ole ollut tarkoitukseni. Tiedän varsin hyvin miten suuri taakka on olla töissä ja samalla pyörittää isoa perhettä. Ihmettelen aidosti usein miten te äidit siihen pystytte.
Totta on että lapset ovat hyvin erilaisia ja elämän tilanteet ovat myös erilaisia ja lapsen tapa käsitellä asioita ovat monesta asiasta kiinni. Mutta kaikesta tästä huolimatta ei voida mitenkään poissulkea sitä todellisuutta että alle kolmevuotiaalle päiväkotipäivä on niin rasittava että päiväunet tarvitaan. Tämän todellisuuden kanssa eläminen ja sen vaikutukset kotielämäänne ja lapsen nukahtamiseen illalla on sitten asia erikseen ja siihen ratkaisun löytäminen on varmasti tärkeä asia jossa toivon että helpotusta löydätte. - Neljän äiti
...... kirjoitti:
Olen pahoillani jos olen jotenkin antanut ymmärtää että olisit laiska äitinä. Tämä ei todellakaan ole ollut tarkoitukseni. Tiedän varsin hyvin miten suuri taakka on olla töissä ja samalla pyörittää isoa perhettä. Ihmettelen aidosti usein miten te äidit siihen pystytte.
Totta on että lapset ovat hyvin erilaisia ja elämän tilanteet ovat myös erilaisia ja lapsen tapa käsitellä asioita ovat monesta asiasta kiinni. Mutta kaikesta tästä huolimatta ei voida mitenkään poissulkea sitä todellisuutta että alle kolmevuotiaalle päiväkotipäivä on niin rasittava että päiväunet tarvitaan. Tämän todellisuuden kanssa eläminen ja sen vaikutukset kotielämäänne ja lapsen nukahtamiseen illalla on sitten asia erikseen ja siihen ratkaisun löytäminen on varmasti tärkeä asia jossa toivon että helpotusta löydätte.En viitannut varsinaisesti sinuun kun puhuin laiskuudesta. Se vain on tässä ketjussa jo moneen kertaan tullut esille syyksi siihen, miksi vanhemmat eivät halua lastensa nukkuvan päiväkodissa.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että päiväkotipäivä on rasittava lapselle ja riittävä uni on tärkeää. Juuri tässä on se ongelma, että päiväunet vähentävät vuorokautista unta, kun yöunet jäävät niin paljon lyhyemmiksi. Lapsi on päiväunien jälkeen väsyneempi koko ajan. Ehkä ideaali olisi, että hän nukkuisi pari tuntia päivällä ja kunnon yöunet yöllä, mutta kun se ei näytä olevan vaihtoehto tai ainakaan me emme ole siihen koskaan päässeet. Olen yrittänyt moneen kertaan jo kysyä, että oletteko te sitä mieltä, että on parempi nukkua pari tuntia lyhyemmät unet vuorokaudessa kahdessa erässä, että ne paljon kaivatut päiväunet tulevat, vaikka lapsi on sen jälkeen väsynyt ja kiukkuinen, vai onko parempi nukkua yhdet pitkät yöunet, joilla on kuitenkin pituutta enemmän kuin päivä- ja yöunet yhteensä, jos päikkärit on nukuttu. Tähän ei ilmeiseti kukaan halua ottaa kantaa, vaan jaksetaan vain jankata päiväunien tarpeellisuudesta.
Nukkumisongelmaan voin kyllä järjestää ratkaisun. Menen itse töihin muutaman tunnin myöhemmin loppuviikosta, jolloin lapsi saa nukkua aamulla sen tunnin pidempään eikä näin ollen nukahda päiväunille enää. Se vain tarkoittaa pidempää työpäivää illasta, joten emme juuri ehdi nähdäkään lasten kanssa iltaisin. Itse olen pitänyt yhteistä aikaamme unta tärkeämpänä, mutta ehkä se ei kuitenkaan ole. - lapsi on yksilö
Neljän äiti kirjoitti:
En viitannut varsinaisesti sinuun kun puhuin laiskuudesta. Se vain on tässä ketjussa jo moneen kertaan tullut esille syyksi siihen, miksi vanhemmat eivät halua lastensa nukkuvan päiväkodissa.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että päiväkotipäivä on rasittava lapselle ja riittävä uni on tärkeää. Juuri tässä on se ongelma, että päiväunet vähentävät vuorokautista unta, kun yöunet jäävät niin paljon lyhyemmiksi. Lapsi on päiväunien jälkeen väsyneempi koko ajan. Ehkä ideaali olisi, että hän nukkuisi pari tuntia päivällä ja kunnon yöunet yöllä, mutta kun se ei näytä olevan vaihtoehto tai ainakaan me emme ole siihen koskaan päässeet. Olen yrittänyt moneen kertaan jo kysyä, että oletteko te sitä mieltä, että on parempi nukkua pari tuntia lyhyemmät unet vuorokaudessa kahdessa erässä, että ne paljon kaivatut päiväunet tulevat, vaikka lapsi on sen jälkeen väsynyt ja kiukkuinen, vai onko parempi nukkua yhdet pitkät yöunet, joilla on kuitenkin pituutta enemmän kuin päivä- ja yöunet yhteensä, jos päikkärit on nukuttu. Tähän ei ilmeiseti kukaan halua ottaa kantaa, vaan jaksetaan vain jankata päiväunien tarpeellisuudesta.
Nukkumisongelmaan voin kyllä järjestää ratkaisun. Menen itse töihin muutaman tunnin myöhemmin loppuviikosta, jolloin lapsi saa nukkua aamulla sen tunnin pidempään eikä näin ollen nukahda päiväunille enää. Se vain tarkoittaa pidempää työpäivää illasta, joten emme juuri ehdi nähdäkään lasten kanssa iltaisin. Itse olen pitänyt yhteistä aikaamme unta tärkeämpänä, mutta ehkä se ei kuitenkaan ole.kunnon yöunet ovat tärkeintä ja itse ainakin lähden siitä, että vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten.
Itse olen pph ja otan kyllä vanhempien toivomukset huomioon. Heidän lapsistaan on kysymys. Meillä ei pakkonukuteta eikä edes makuuteta päivällä, jos lapsella ei ole sellaiseen tarvetta. Lapset todellakin ovat yksilöllisiä unentarpeen ja jaksamisenkin suhteen. Oma kuopukseni oli juuri tuollainen kuin teidänkin ja ongelmat ratkesivat, kun päiväunet jätettiin pois.
Vain kerran olen joutunut pyytämään vanhempia miettimään uudelleen, kun kielsivät pienten veljesten päiväunet. Luulivat, että pojat nukkuivat suunnilleen koko päivän hoidossa ja siksi illat olivat levottomia. No kokeilimme kyllä päivän-pari ilman päiväunia. Tilanne paheni ja vanhemmat ymmärsivät, että lapset kävivät ylikierroksilla pelkästään väsymyksen takia.
Tiedän kyllä, että perhepäivähoidossa pystyy paremmin ottamaan vanhempien toivomukset huomioon ja järjestämään nukkumattomille lapsille muuta puuhaa kun toiset nukkuvat. Päiväkodissa se on jo ongelmallisempaa, mutta lapsia vartenhan sielläkin ollaan. Toiset ovat ratkaisseet asian, toiset eivät. - Mä vaan
Neljän äiti kirjoitti:
On, lapsen näkökulmasta on parempi nukkua illalla kuin yrittää saada äidin läheisyyttä, jos sitä ei kuitenkaan saa. Minä nimittäin en mitään läheisyyttä lapselle anna enää nukkumaanmenoaikaan. Hän pyörii neljä-viisi tuntia illassa sängyssä YKSIN leikkien, lukien tai touhuten itsekseen jotain sillä aikaa kun minä olen mahdollisimman hiljaa vieressä antamatta mitään huomiota hänelle. Jos annan huomiota tai en vahdi, niin hän ei nukahda "ikinä". Kokeiltu on sekin. Moneen kertaan.Annatko lapsesi leikkiä ja lukea sängyssä kun on aika nukkua ? Eipä sitten ihme että ei nukahda. Kokeile lukea hänelle iltasatua, sitten peitton alle, hyvä yötä-pusua ja valot pois.
En usko että päiväkodissa nukuttu uni on se "yöunirosvo". - sintti89
Onneksi olen töissä nykyisin sellaisessa paikassa jossa oikeasti ajatellaan jokaista lasta yksilönä, eikä pelkästään koko ryhmää. Meillä ei tarvitse mennä massan mukana, sillä kustannuksella että kotona oleminen vaikeutuu...Ei päiväkodeissa ole välttämättä tiloja jonne lapset voi päästää päiväuniaikaan leikkimään/ puuhailemaan jotain muuta sillä aikaa kun muut nukkuvat.
- Viuhtiini
Niin lapset kuin aikuisetkin tarvitsevat päivittäin pienen rauhouttumishetken.
Lastenhoitajana mielestäni on tärkeää, että lapsi rauhoittuu päiväkotipäivänä kaiken hälinän keskellä esim. kuuntelemaan satua. On päiväkoteja joissa vain pienimmät nukkuvat päiväunet ja se on ihan hyväkin asia lasten kehityksen kannalta. Jos lapsi jaksaa olla pirteänä koko päivän ilman unia niin hyvä niin. Pienille lapsille olisi hyvä antaa mahdollisuus uneen ja isommille mahdollisuus lepoon.- EN N
on kun lapsi tarvitsisi päiväunet, mutta ei saa nukkua, tai
ei muuten itse halua kun viikonloppunakaan ei tarvitse nukkua.
Koko ilta
päivä on itkuinen lapsi, ei osaa pukea uloslähtiessä, aamulla
samat vaatteet on kuitenkin itse pukenut- Ja pieninkin riita, niin itkettää.
Niinä päivinä kun lapsi on nukahtanut hetkeksikin ovat iltapäivät
olleet ihan erilaisia.Ihan sama nukkuuko lapsesi hoidossa, mutta
ajatelkaa joskus hoitajiakin ja muita lapsen ryhmässä olevia lapsia.
Vanhempien todella pitäisi olla joskus lapsiryhmissä mukana muutaman päivän niin
näkisivät mitä lastenhoitotyö todella on nykyisin-
- Ymmärrys
Neljän äidille tsempitykset :) Ymmärrän pointtisi, vaikka itselläni ei vastaavaa kokemusta ole, vaan oma lapseni nukkuu hyvin päiväunet sekä yöunet. Olet myös pysynyt asiallisessa linjassa keskustelun osalta ja sitä ei voi sanoa kaikista kirjoittajista...
- Neljän äiti
Keskustelimme tästä päiväuniaiheesta lapseni hoitajien kanssa ja (heidän ehdotuksestaan) sovimme, että lapsi ei mene sänkyyn sadun ajaksi, vaan saa kuunnella sen istualtaan ja jos/kun ei nukahda, niin ei tarvitse nukkua. Jos nukahtaa, niin hänen ei anneta nukkua kuin lyhyet torkut ja sitten herätetään. Tätä kokeilua on nyt kestänyt viikon ja kertaakaan ei ole nukahtanut hoidossa. Kotona illat ovat koko viikon sujuneet hienosti, samoin aamut ja hoitajat olivat perjantaina sitä mieltä, että myös hoidossa oli iloisempi ja pirteämpi jopa loppuviikosta. Näyttäisi siis siltä, että olemme pääsemässä rytmiin.
Ihania hoitajia meidän lapsella onkin! En olisi ikinä edes ajatellut voivani pyytää tuollaista, mutta he ehdottivat sitä ihan itse.
- Anonyymi
Aloite asialinen ja totta. vanhemmat luulevat lapsi ei menen ajoissa nukkumaan jos päiväunet otetaan !Lapsi käy kuitenkin kieroksilla kotona ja riitelette,kun hän yliväsynyt. Lisäksi jos lapsi nukuu päiväunet ja viitsitte viedä häntä ulos,ollaa läsnä illalisen jäkeen hänen kanssa.Ongelmia ei tule.Ulkoilu ei mahdotonta illalisen jälkeen..Lapsi saa purkaa enerkiaa viellä siellä ulkona.Koko päivä hoidossa ja melussa on tressaavaa.Lapset eivät saa tupakka ja kahvitaukoa.Kuten aikuiset töissä.Lapsi kuskatan haetan autolla.TV päälle hoitamaan heitä itse ollan somessa eikö`Turhan ei Itä-Helsinki päiväkotien ulko ovissa ole ollut jo 20v. Kun tuotte lapsen tai haette lapsen: Älkää puhuko puhelin!
- Anonyymi
Ei hyvää nukkua
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367659Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361903Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4799- 241767