Reindeerspotting katsotuin

kautta aikojen

Kohua herättänyt Reindeerspotting on kerännyt tähän päivään mennessä jo huikeat 53 332 katsojaa, mikä tekee siitä kautta aikojen katsotuimman kotimaisen dokumentin elokuvateattereissa.Reindeerspotting oli myös edellisen viikonlopun katsotuin kotimainen elokuva.

Reindeerspotting on raaka kuvaus huumeiden käyttäjän elämän karuudesta. Joonas Neuvonen kuvasi Rovaniemellä asuessaan paikallista nuorten aikuisten joukkoa joka oli elänyt huumeille viimeiset puoli vuosikymmentä.

http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/92877-raaka-suomalaiselokuva-teki-historiaa

Itse en ole vielä nähnyt kyseistä elokuvaa, mutta atrkoitus on mennä se katsomaan. Sain kuulla niin hirveitä asioita elokuvasta, ja nyt epäröin.. Toisaalta täsät tulee varmaan kulttidokumentti josta kaikki puhuu vielä vuosia..

29

4256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämmöttös turussa

Oli kyllä todella herättä dokkari joka kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa. Eikä siinä mitään hirveetä ole. Se vain on hyvin todentuntuinen kuvaus siitä, millaista elämä on kun ei ole muuta kun aineet. Ja kun on videolta saatavilla, niin kannataa ehdottomasti näyttää jokaiselle yli 13 vee ikäiselle jotta näkevät millaista narkkarin elämä todellisuudessa on. Ainakin itse kuvittelen, että voi hillitä sitä kokeilunhalua aika rankalla kädellä.

• Joopajoopa

Kai joku kerto sulle, että se oli tositarina, jossa oikeat ihmiset oikeasti käytti aineita ja oikeasti tapahtui kaikki mitä näytettiin?
        Kyseessä siis oli Dokumentti, ei mikään elokuva.

• Lukihäerikkö
        Joopajoopa kirjoitti:

Kai joku kerto sulle, että se oli tositarina, jossa oikeat ihmiset oikeasti käytti aineita ja oikeasti tapahtui kaikki mitä näytettiin?

Eikös se just sanonut että "dokkari"???

• Jones2233
        Joopajoopa kirjoitti:

osaatteko ihmiset tehä tällä palstalla muuta kuin v#ttuilla ja mollata muita??

• keisarinpylly

Narkkarit elävät kuninkaiden elämää...

...omassa mielikuvien maailmassaan.

• Realisti äiti...

..ja se elämä on helvettiä , läheisten , äidin . isän meidän kaikkein, jolle emme voi mitään./oman pojan:( narkkarin . Välillä ei tiedä mihin pensaaseen päänsä laittais. Välillä ottaa sitä sitä Omaa "narkkari" lastani niskata kiinni ja ravistella Hän on jo aikuinen. Huumeiden käyttäjän tie on todella vaikea, kaikki hukassa,jopa hänen oma terveys mennyt.... Auta siinä sitten häntä. Kaksi kertaa on jo ehtinyt olla teho os., avoimen haudan äärellä. Tämä on vain lyhyt kuvaus poikani elämästä... tie on hänen omavalintansa. Hetki on koittanut, on "turvassa " myös huumeet ovat tarjolla Turun psyk. vankilassa. Jaksamista meille kaikille....

• Joopajoopa

Tekikö tuo siis historiaa sillä, ettei ollut tavattoman puisevaa paskaa, kuten dokumentit yleensä, ja sattui vielä olemaan aiheesta, joka puhuttaa tänäpäivänä ihmisiä, vai sillä että oli kautta aikain yksi harvoja elokuvateatteriin menneitä dokumentteja, ja muita katsojalukujahan ei ikinä lasketa.

• Lohjanpoika

Pari tuttua kävi kattoo, sanoivat jotta olis melko tylsä.
      Mutta Dokumentit yleensä on.

• tosi moni

nuori ihannoi huumeita ja ihan totta,että elokuva olisi hyvää valistusta.ainut,minkä vuoksi ei sovi huumeiden vastaiseen valistukseen on tarkat ohjeet siitä,miten apteekista käydään ostamassa ruiskuja,miten niihin heitetään pari nappia tai jauhetta ja isketään suoneen.sitä ei tiedä,mitä joku teini ,joka ihannoi käyttöä(haluaa unohtaa maailman ja olla sekaisin) vielä suoneen kiskoo.totta on että elokuva ei herätä normaalissa ihmisessä ihannoivia tunteita,mutta niin paljon on nuoria,jotka haluavat pois todellisuudesta.samoiten ei kuitenkaan myöskään kouluvalistajat onnistu työssään koska aina on joku selviytymistarina tausta.käytä pari vuotta,käy pohjalla,mutta sitten saat yhtä hyvän elämän kuin minulla...hyvä "elokuva"oli kyllä jokatapauksessa,odotin vaan,että olis kuullu,mitä tyypeille kuuluu nyt...

• samapaska

Se leffa oli surkea eikä siinä tapahtunut mitn. Kokoajan samaa paskaa. Olin tosi pettynyt.

• done that

Johtuiskohan se siitä, että narkkarin elämä on pääasiassa sitä samaa paskaa. Elämä pyörii vaan sen yhden asian ympärillä ja muuta sisältöä ei juuri ole.

• Todella karmeaa touhua. Sääliksi käy narkkareita. Itse joskus kokeilin ruohoa ja totesin jo siitä, että
      nalkkiin jää helposti ja koko ego muuttuu. karmeita aineita joita todella kannattaa varoa...
      Dokkarista nähnyt vain pätkiä, mutta sekin riitti...

• itse katsonut

Kyllä itse voin suositella elokuvan katsomista. Kävin katsomassa sen yhden kaverini kanssa ja emme kokeneet sitä hirveäksi. se ehkä on vähän tylsä, mutta se kuinka hyvän oikeassa käytössä siitä saisi valistustyöhön se olisi aivan mainio. Mut itse avasin sitä elokuvaa ystävälleni ja omalle äidilleni ja kerroin mitä siitä pitäisi painottaa näille riski iässä oleville niin he sanoivat suoraan, että he eivät sellaisiin asioihin johon minä kiinnitin huomiota osaisi huomioida. Itse kävin ammattini vuoksi katsomassa sitä, sillä tiedän huumeiden käyttäjiin törmääväni ammatissani ja siksi katsoin ehkä elokuvaa eri silmin mitä moni muu. Eli suosittelen elokuvan katsomista ja minusta olisi hienoa, jos se jonain päivänä saataisiin oikeanlaisille ammattilaisille valistuskäyttöön... enkä puhu nyt mistään yläluokkien terveystiedon opettajista.

• dadsdgdfds

Pidin! Ehkä jopa paras näkemäni suomalainen elokuva.

• minävaan21

Et taida sitten olla katsonut suomalaisia elokuvia aikaisemmin, jos tuota väität parhaaksi.

• korsuissa

oppivat heroinisteiksikin. Vaikeat ajat.

• dadsdgdfds
        minävaan21 kirjoitti:

Et taida sitten olla katsonut suomalaisia elokuvia aikaisemmin, jos tuota väität parhaaksi.

No mikä on parempi? Uuno Epsanjassa?:D

Eiköhän nämä ole vähän makuasioita. Pidän elokuvista, joissa on omanlainen tunnelmansa. Ei tarvitse välttämättä tapahtua paljoakaan, kunhan elokuvassa on jotain mikä tekee siitä omalaatuisen ja aidon, joka "imee" mukaan tunnelmaan ja joka jopa pistää ajattelemaan. Sitten taas esim inhoan kaikenlaista äksön-tyyppistä leffaa. Inhoan myös stereotyyppisellä peruskaavalla tehtyjä elokuvia, suomalaisista esim FC Venus. Toki tätä elokuvaa on vähän huono verrata muihin, koska tämä on dokumentti. (Oikeastaan hyvät leffat ovat mielestäni usein juuri sellaisia, että niitä on vaikea verrata mihinkään. Elokuvan hyvyys siis on minulle lähinnä sitä, miten vaikuttunut fiilis siitä jää.)

Ihmiset tykkäävät erilaisista elokuvista. Minun makuuni elokuva on hyvä edellä kuvaamillani perusteilla. Millainen elokuvamaku sinulla on?

• nöyrää arkuutta
        korsuissa kirjoitti:

oppivat heroinisteiksikin. Vaikeat ajat.

Niinpä heidän palvelutyönsäkin on tuottanut meille sinausta yli kielirajojemmekin.

• gdfgidjo

Oon miettiny tätä dokkaria,että mahtaa nuo pojat tienata aika kivasti tällä dokumentilla rahaa.
      Toivottavasti ei kaikki mee huumeisiin,mutta todennäköisesti menee..

• Lueppas ensin

No hyvä, nyt on sitten lista ykkönen löytynyt elokuvien puolelta. Tiedättekö, mikä on ollut maailman myydyin ja luetuin kirja maailmassa tuhansien vuosien ajan? Se on raamattu. Sitä myydään joka päivä n. 80 000 kpl:tta. Painos on melkein sama ollut kautta aikojen. Se on käännetty kaikille maailman kielille. Sen kirjoittaminen kesti 1600 vuotta. Se on toteutunut pilkun tarkasti 80 %:sti ja loputkin 20 % toteutuu varmasti. Elämme tällä hetkellä ilmestyskirjan alkua. Siinä on annettu tuhansia lupauksia ihmiskunnalle. Se toimii kaikissa elämän tilanteissa. Se on tuhansia kertoja yritetty vesittää, mutta sen sanoma ei ole koskaan pettänyt. Se toimii sinunkin elämässäsi, kun otat sen vastaan. Hyvä kirja, voin suositella.

• Totuudensyvärintaään

Ettei se ole säilynyt tismalleen samana?
        Ensinnäkin raamattua on muutettu nykyisten lakien sisäpuolelle. Toiseksi, sitä on muunneltu ainakin pariin otteeseen kun tavat ja ajatukset ovat muuttuneet vuosien mittaan ja joitain asioita ei voi ENÄÄN valehdella ihmisille, koska jotkut väitetyt asiat on todettu yli 100% varmuudella vääräksi tiedoksi, kuten vaikkapa se ettei dinosauruksia olisi ikinä ollut olemassa. Silloin kun minä raamattua opiskelin uskonnon tunneilla koulussa pikkumuksuna, se meni näin: jumala loi maailman ja sinne ihmiset. Dinosauruksista ei tiedetty sen kirjoittamisen aikoihin mitään, nykyään sitä ei VOI KUMOTA ENÄÄN. Siinä yksi syy miksi raamattu jouduttiin muuttamaan. Monet luopuivat kirkosta kun näitä luita ja dinosaurusten ja muiden entisinä aikoina eläneiden eläinten JA IHMISTEN JOTKA MUISTUTTAVAT APINAA jäänteitä alettiin löytämään.

Kolmanneksi; tiesitkö että kristinusko on suurimmista uskonnoista ainoa joka perustuu VAIN JA AINOASTAAN kirjaan jota vieläpä on tosiaan muuteltu vuosien mittaan sopimaan paremmin yhteiskunnan lakien, normien ja TIEDON (joka perustuu arkeologiaan, fysiikkaan, tieteeseen, REALISTISEEN) virtaan? Ja että kristinuskostakin on kaikkein eniten maailman uskonnoista erilaisia versioita, joita muiden "versioiden" uskojat kristinuskon sisällä pitävät valheena, ja omaa versiotaan oikeana? Eikö kuulosta tämä uskonto aika häilyvältä uskonnolta?

Muslimien pyhä profeetta on haudattu Mekkaan, pyhään kaupunkiin. Se on todistettu että hänen ruumiinsa on siellä.
        Buddhalaisilla on heidän pyhä henkilönsä säilöttynä yhteen temppeliin, ja se on kaikille esillä. Eriskummallista siinä on se että ruumis on säilynyt äärimmäisen hyvin, paremmin mitä normaalisti ruumiit säilyvät.
        Mormoneiden profeetta Joseph Smithistä on olemassa valokuvia, vaikkakin vähän mutta silti. Lisäksi hän eli aikakaudella jolloin valokuvia ei oikeastaan käytetty ja jos käytettiin ne olivat hyvin kalliita. Kuvat saatiin perheistä ja henkilöistä muotokuvapiirtäjillä joita Josephista onkin olemassa paljon. Joseph on myös haudattu paikalle jossa on edelleen hänen hautansa.

Ja kristinusko perustuu siis henkilöön josta ei ole MITÄÄN, ei YHTÄÄN mitään, ei luita, ei vaatteita, ei tavaroita, ei edes kirjoitus jota nykyään raamatuksi kutsutaan ole hänen tekemänsä.. Ei missään museoissa, tai hautuupaikoilla tiedetä jeesuksesta mitään muuta kuin mitä israelilainen mies joskus on kirjoittanut ja vieläpä aikakaudella jolloin uskontoja perustettiin todella paljon, osittain myös siksi että "jumalat" tai "puolijumalat" saivat näinä vaikeina aikoina elantonsta pelkästään sillä että he olivat ja kutsuivat itseään apujoukkojen kanssa jumalaksi.
        Lisäksi tutkijat ovat seuranneet hyvin tarkkaan muitakin vanhoja kirjoituksia jeesuksen hautuupaikastakin. Valitettavasti paikalla ei ole kalliota, vaikka maasto on koskematon. Hautapaikkaa ei ole olemassakaan joka kieltämättä rappeuttaa hiukan uskoa tähän jätkään.

• hiput

Dokumentti ei ole niin rankka kuin voisi olla, Joonas lienee hieman siloittanut lopputulosta? Sinällään se on katsottava, mutta huumeidenkäyttäjien arki on kuvattua karumpaa. Toisaalta onhan kuvauksistakin kulunut jo viitisen vuotta.

Silti puutteistaankin huolimatta, dokumenttia voi suositella!

• H.

Ihan hyvä muuten, mutta en ole varma sopiiko se aivan nuorille valistuselokuvaksi. Huumeiden huonoja puolia kyllä tuodaan esiin, mutta osittain aika hienovaraisesti. Eivät nuoret välttämättä sitä kaikkea edes hoksaa jos katsovat leffan huolimattomasti. Mieleen voi jäädä päällimmäiseksi jotain muuta.

H. kirjoitti:

Ihan hyvä muuten, mutta en ole varma sopiiko se aivan nuorille valistuselokuvaksi. Huumeiden huonoja puolia kyllä tuodaan esiin, mutta osittain aika hienovaraisesti. Eivät nuoret välttämättä sitä kaikkea edes hoksaa jos katsovat leffan huolimattomasti. Mieleen voi jäädä päällimmäiseksi jotain muuta.

Kyseessä ei ole mikään hollywood elokuva vaan dokumentti todellisesta narkkareiden elämästä. Nuoret ovat yllättävän hoksaavaisia ja tajuavat paljon enemmän kuin moni aikuinen, tuskin houkuttelee käyttämään huumeita jos näkee millaista se elämä on. Mutta eihän täällä maassa saa näyttää todellisuutta nuorille voivat raukat vielä järkyttyä, eihän saa näyttää todellisia kuvia auto-onnettomuuksistakaan.

• vanki 1067999990000.

mallia tosta leffasta.ihailevat tommosta elämää.Hyvien perheiden kersat käyttää aineita kun on massia on,kokeilu johtaa aina käyttöön, tosi asioita tän päivän suomesta.Huumet on levinneet koko maahan ja mitä kasvaa kotien seinien sisäpuolella ajatelkaa ihmetelkää, kumma haju rapussa..saattaa kertoa jostain.Tai ihme porukkaa ravaa rapuissa ja öisin.

Miksi ihmisten pitää päihdyttää itsensä tommosilla eiks ne kestä tätä elämää ja työttömyyttä?!valtiovalta haluaa tätä juuri.Miten ihanaa onkaan kiven sisällä olla kaikki tulee kuin manulle illallinen.Tai tommonen seko joka ei tajua maailman mneosta mitään vaan turruttaa itsensä aineilla.Tekee mitä tekee ei edes muista mitään.Kuka susta välittää ei ainakaan se myyjä!!?saattaa väkivaltaa olla jne siinnä maailmassa.
        Tervetuloa pahan valtakuntaan.

• joo joo

Surkea nimivarastus, mutta kyllähän se suomalaisille kelpaa.

• tervemenoaminnevaan

Kävin katsomassa, ihan ok dokkari. Ihmettelen vaan, mitä hauskaa yleisö siitä keksi. Naurua katsomossa riitti. Ehkä narkit sitten on niin naurettavia. Mua pelkästään säälitti, ja välillä vitutti niiden ääliömäisyyden takia. Mut oma valinta. Elämänsä voi pilata niin monella tavalla eikä sen takasin veivaaminen oikein onnistu. Valistuskierrokselle kouluihin toi pitäs laittaa.

• hh

turhaaki turhempi "dokkari"

• Suputeksi

Elokuvan viesti on vähän kaksipiippuinen. Jätkät viettää rentoa huumeista elämää, päähenkilö Pariisia ja Espanjaa myöten. Päähenkilö on lapsellisen innostunut subuteksista ja piikityksistä. Ei pahemmin huominen huoleta, vaikka pari sormeakin on mennyt. Omaisten hätä, vieroitusoireet, velkojien palko ei tule esille ollenkaan. Ainoa, mikä tekee elokuvasta valistuselokuvan, on tulevaisuudettomuus, joka näillä narkeilla on. joku alkava luuseri voi nähdä elokuvan opetuselokuvana huumeiden maailmaan: rentoa menoa,kun muulla ei ole muutenkaan mitään väliä.

Onko Reindeerspotting katsotuin dokumentti. On se ehkä 1970-luvulta alkaen, kun katsojatilastoja on alettu pitääkatsojalukujen perusteella. Väittäisin, että Helsingin olympiafilmit ja talvisotadokumentti Taistelujen tie ovat olleet katsotumpia elukuvateatterikierroksellaan, mutta silloin ei katsojia laskettu henkilön tarkkuudella vaan näytöksien lukumäärän mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2081
    2. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      156
      1977
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      28
      1926
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      14
      1192
    5. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      987
    6. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      946
    7. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      875
    8. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      834
    9. Minä tunnen sinut

Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      50
      811
    10. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      33
      789
    Aihe