Psykoosista selviytyminen

psykoosion

Terve!

Toivottavasti ei haittaa, jos nyt meni väärälle alueelle. Itse sairastuin psykoosiin (ei skitsofreniaan) tammikuussa.

Haluaisin tiedustella psykoosista selvinneiltä että mikä heitä auttoi, mitä he itse tekivät joka toi heidät takaisin ns. "normaalien" ihmisten maailmaan? Mistä alkoi paraneminen? Ymmärrän että aivojen hermoradat pitää uudelleen ohjelmoida ja lapsuuden traumat käydä läpi jossain vaiheessa (psykoosi toisaalta on pakoa juuri noista traumoista ja niiden uudelleenelämisen välttelyä).

40

4018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykiatri

      Kyllä se voi hyvinkin olla skitsofrenia jos ei ole sitten kaksisuuntainen mielialahäiriöä, aika näyttää.

      • ystavä

        yksi tai kaksikaan psykoosia ei ole skitsofrenia.

        Alottajalle: Tapaa ystäviä. He kerto mulle mikä on totta, kun en uskonut edes lääkäreitä. Ajattelen että suojelee.

        Tee jotain, liiku tai mitä vaan. Mulla oli tärkeetä käsillä tekeminen.

        Syö lääkkeet.

        tsemppiä.

        Jos haluat niin rukoile, mitään et häviä, mutta kaiken voit voittaa. kannattaa kokeilla. Jumala on suurin parantaja.


    • eläköön elämä

      ollut kahdesti psykoottinen (en psykoosissa) vuosia sitten. Toisella psykoottisella episodilla pystyin muistamaan varhaislapsuuden tosi pahan trauman. Mua julkisen puolen koneisto"hoiti" ainoastaan lääkkeillä.

      Mistä olet saanut tietää että kyseessä "toisto" tapahtuneista? Itse en tiennyt näitä asioita silloin. Oma kuntoutuminen alkoi muistamisella ja asioiden työstämisellä. Tosin lääkepurkeilla ja julkisella puolella ei ollut mitään tekemistä todellisen avun saamisessa. En ole huume, päihde, lääke ongelmainen.

      Tässä muutamassa vuodessa on tapahtunut paljon pääni sisällä. Terve ajattelu mitä olen lapsesta asti harrastanut on pitänyt suht` terveellä pohjalla. Töitä saa tehdä paljon mikään ei tule itsestään selvänä asiana. Paha masennus vaivaa päivittäin. Zemppiä sulle, painit isojen asioiden kanssa!

      • eläköön elämä

        äskeiseen viestiini että ilman muistamista olisin todennäköisesti skitsofreenikko tänä päivänä. En ole syönyt mitään lääkkeitä trauman muistamisen jälkeen enkä tule syömäänkään. Kärsin vuosikymmeniä pahasta unettomuudesta ja julkisen puolen huippupsykiatrit kirjoittivat kasapäin lääkkeitä. Se oli ainoa asia mistä he ymmärsivät. Pääsivät myös hyvin helpolla.

        Olen kaikkein tervejärkisin ja hyvävointisin mitä olen koko elämäni aikana ollut. Hyvin pahoilla mielin niiden nuorten ihmisten puolesta jotka kärsivät tiedostamattoman trauman aiheuttamista oireista ja hakevat apua. Saavat lääkkeet jotka sotkevat terveen aivokemian ja siten muistaminen vaikeutuu, menee mahdottomaksi. Lopputulos ennenmin tai myöhemmin psykoosit-vahvemmat lääkkeet-lopulta mielen hajoaminen-skitsofrenia. Ja se siitä elämästä.

        Pidän hyvänä vitsinä julkisen puolen psykiatriaa. Hoitava henkilöstö on useinmiten sairaampaa tai yhtä kipeätä jengiä kuin avunhakijat.

        Totuus vapauttaa.


      • psykoosion
        eläköön elämä kirjoitti:

        äskeiseen viestiini että ilman muistamista olisin todennäköisesti skitsofreenikko tänä päivänä. En ole syönyt mitään lääkkeitä trauman muistamisen jälkeen enkä tule syömäänkään. Kärsin vuosikymmeniä pahasta unettomuudesta ja julkisen puolen huippupsykiatrit kirjoittivat kasapäin lääkkeitä. Se oli ainoa asia mistä he ymmärsivät. Pääsivät myös hyvin helpolla.

        Olen kaikkein tervejärkisin ja hyvävointisin mitä olen koko elämäni aikana ollut. Hyvin pahoilla mielin niiden nuorten ihmisten puolesta jotka kärsivät tiedostamattoman trauman aiheuttamista oireista ja hakevat apua. Saavat lääkkeet jotka sotkevat terveen aivokemian ja siten muistaminen vaikeutuu, menee mahdottomaksi. Lopputulos ennenmin tai myöhemmin psykoosit-vahvemmat lääkkeet-lopulta mielen hajoaminen-skitsofrenia. Ja se siitä elämästä.

        Pidän hyvänä vitsinä julkisen puolen psykiatriaa. Hoitava henkilöstö on useinmiten sairaampaa tai yhtä kipeätä jengiä kuin avunhakijat.

        Totuus vapauttaa.

        Terve ja kiitos vastauksistanne!

        Juu, ei oo kivaa kyllä tämä psykoosi. Ajatustoiminta on melkein tyystin hajonnut käsiin ja on hirveät epäluulot aivan itsestäänselvistä asioista. Syön lääkkeitä koska ne auttaa mulla siihen ettei oo niin vitun huono olo aivan kaiken aikaa ja voi keskittyä "elämiseen". Nyt on lähinnä sellasta masennusta ettei mikään tunnu yhtään miltään.

        Eläköön elämä, jos olet ollut psykoottinen, mutta et psykoosissa, niin käsittääkseni sinulla on vielä ollut voimavaroja työstää nuo traumat. Minun käsittääkseni se oikea psykoosi tilana on pakoa noiden traumojen mietiskelystä. Olen lukenut tämän eräästä Alice Millerin kirjasta, ja eräs psykologi mainitsi minulle tämän asian, ja jonkun filosofin muistanut sanoneen jotain siihen malliin että "Mielensairaus on ihmisen pakoa siitä hirvittävästä oivalluksesta että hänen vanhempansa vihasivat häntä" tjms. Joten jää mietityttämään ainakin minua että miten niin hirvittävän tilan kuin psykoosi saa loppumaan. Järki sanoo että nämä lapsuuden ja nuoruuden traumat pitäisi työstää ja saada pois alta, toisaalta järjellä ei ole psykoosin kanssa juuri mitään tekemistä ja voin kuvitella että psykoosi voi jopa pahentua jos siinä tilassa yrittää näitä kivuliaita aikoja muistella ja elää.


      • elämä voittaa
        psykoosion kirjoitti:

        Terve ja kiitos vastauksistanne!

        Juu, ei oo kivaa kyllä tämä psykoosi. Ajatustoiminta on melkein tyystin hajonnut käsiin ja on hirveät epäluulot aivan itsestäänselvistä asioista. Syön lääkkeitä koska ne auttaa mulla siihen ettei oo niin vitun huono olo aivan kaiken aikaa ja voi keskittyä "elämiseen". Nyt on lähinnä sellasta masennusta ettei mikään tunnu yhtään miltään.

        Eläköön elämä, jos olet ollut psykoottinen, mutta et psykoosissa, niin käsittääkseni sinulla on vielä ollut voimavaroja työstää nuo traumat. Minun käsittääkseni se oikea psykoosi tilana on pakoa noiden traumojen mietiskelystä. Olen lukenut tämän eräästä Alice Millerin kirjasta, ja eräs psykologi mainitsi minulle tämän asian, ja jonkun filosofin muistanut sanoneen jotain siihen malliin että "Mielensairaus on ihmisen pakoa siitä hirvittävästä oivalluksesta että hänen vanhempansa vihasivat häntä" tjms. Joten jää mietityttämään ainakin minua että miten niin hirvittävän tilan kuin psykoosi saa loppumaan. Järki sanoo että nämä lapsuuden ja nuoruuden traumat pitäisi työstää ja saada pois alta, toisaalta järjellä ei ole psykoosin kanssa juuri mitään tekemistä ja voin kuvitella että psykoosi voi jopa pahentua jos siinä tilassa yrittää näitä kivuliaita aikoja muistella ja elää.

        psykoottinen taistelin viimeiseen asti kaikilla voimillani että pysyisin järjissäni enkä antaisi mieleni hajota. Ensimmäisellä psykoottisella kerralla sain keskusteluapua ammattitaitoisen psykologin kanssa yksityisellä puolella, omalla rahalla. En halunnut lääkkeitä vaikka siinä kunnossa olin että ehdotettiin päivystykseen lähtöä. En lähtenyt koska tiesin että julkisella puolella hoito on pelkkää lääkehoitoa. Psykoosista ei tulla takaisin entistä ehyempänä vaan se jättää vahvoinen lääkityksineen aikamoiset vauriot tunne elämään.

        Nämä kaksi psykootista episodia ovat olleet aikuiselämäni pelottavimmat asiat.

        Toisen psykoottisen episodin yhteydessä sain muistamisen kautta elinvoimani takaisin joka silloin pienenä lapsena pois otettiin. Sitä elinvoimaa olen käyttänyt asioiden työstämiseen. Helppoa ei ole ollut, mutta päivääkään en vaihtaisi. Mielenkiintoinen näkemys tuo vanhempien viha. Siitä ja heidän teoistaan on ollut lähtöisin kaikki minun kärsimykseni.


    • minävaan3

      mitä lääkket auttaa? ja paljon niit pitää syödä? miksi kroppa muuttuu ja kasvot ja hiukset likaiseksi ja käykäksi vaikka pesulla käy ym.

    • Ohhohhh

      Itse psykoosista ja hurjista kokemuksista löytyy googlesta:psykoosi Suomi 24 selviytymis tarinoita psykoosista.siellä lopussa on tekstiä hurjasta psykoosista nimimerkki ganjaman

    • Psykoosistaselvinnyt

      Kuuntele ennemminkin musiikkia kuin puhetta.
      Ole kiinnostunut ympäristöstäsi enemmän kuin pään sisällöstä.

    • Anonyymi

      Ilta-Sanomat ja Iltalehti kiusaavat ihmistä tarkoituksella.

      Toivottavasti joku kaunis sielu käy vähän harventamassa näitä paholaisia.

      • Anonyymi

        Onko sinuakin kiusattu ip-lehtien kautta?


    • Anonyymi

      totta vitussa se oli maali vitun dille. kuole pois.

      • Anonyymi

        Mikä sulle tuli?


    • Anonyymi

      minulle oikea psykoosi oli tila ,jjossa sain selville,että juuri minä olen paholainen ja syyllinen kaikkeen,se tuntui tosi varmalta ja selvältä ja todelliselta.En voi olla paholainen ja syyllinen ja tämä hirveys oli ihan liikaa minulle,en tosiaan ollut syyllinen,en ole paholainen,olen aika kiltti ja ujo ja panikoiva ihminen

      • Anonyymi

        Oletko käynyt terapiassa?


    • Anonyymi

      siis sitä vaan,että ihmiset sanovat että psykososi on pakoa todellisuudetsa,mutta minul,e pyskoosi n aina ollut pahempaa.paljon pahempaa.

    • Anonyymi

      https://kellybroganmd.com/the-evidence-based-mind-of-psychiatry-on-display/
      Ensiksikin, mitä enemmän lääkkeitä syöt, sitä huonompi on paranemisprosenttisi.

      Ja näin jääkiekkomörköhuumassa: vedä psykiatrien edessä täysiä tunteettomia latteuksia. Ne näkee enemmän mörköjä kuin muumit laaksossa. Esimerkiksi mielenterveyden perusteella myönnetyt eläkkeet esimerkiksi ovat nelinkertaistuneet Suomessa 30 vuodessa ja vähintään neljäsosa kansasta laitettaisiin lääkkeisiin, jos psykiatrit saisivat päättää. Saat kaikki mahdolliset seurannat ja lääkkeiden tuputukset, jos vähänkään ahdistuneelta vaikutat.

      https://www.youtube.com/watch?v=0F_kLbtnWWM
      https://www.youtube.com/watch?v=luKsQaj0hzs
      Ja jos psykiatria todella tarvitset, yritä löytää vaikka joku tuonkaltaisen ajatusmaailman omaava.

    • Anonyymi

      https://madinfinland.org/psykoosilaakkeet/

      Kannattaako psykoosilääkkeitä käyttää?

      Psykoosilääkkeiden käyttö on ollut viime vuosina kasvussa. On arvioitu, että noin 200 000 suomalaista käyttää psykoosilääkkeitä, ja syntymäkohorttia 1997 seuranneen tutkimuksen perusteella psykoosilääkkeiden määrääminen on ulottunut Suomessa koskemaan laajamittaisesti myös lapsia. Itse asiassa niin sanotuista psykoosilääkkeistä on tullut yleislääkkeitä, joita määrätään monenlaiseen tarkoitukseen, kuten hankaliksi koettujen vanhusten ja lasten rauhoittamiseen. Tämän taustalla on se tosiasia, että psykoosilääkkeillä ei ole minkäänlaista erityistä vaikutusta psykoosiin. Kyse on todellakin yleislääkkeistä, jotka oli otettu ensin käyttöön leikkauspotilaiden rauhoittamiseksi, minkä jälkeen ne siirtyivät psykiatriaan voimakkaina rauhoittajina, jotka tuottivat potilaille lobotomiaa vastaavan tilan....

    • Anonyymi

      http://akukopakkala.fi/hyva-tietaa-skitsofreniasta/

      Paraneeko skitsofrenia?

      Varhaisimmat luotettavat seurantatutkimukset skitsofreniasta toipumisesta löytynevät 1940-luvulta. Niiden mukaan vuosina 1946 – 1950 diagnosoiduista uusista skitsofreenikoista Warren State – sairaalassa Pensylvaniassa 73 prosenttia oli parantunut itsenäiseen elämään kolmen vuoden kuluttua (7).

      Vastaavia tuloksia saatiin monista seurantatutkimuksista USA:ssa ja Isossa -Britanniassa. Hieman yli puolet palasi muutamassa vuodessa itsensä elättäviksi melko tavallisiksi yhteiskunnan jäseniksi (8,9).

      Tilanteeseen tuli muutos Ranskasta. 1951 laivaston kirurgi Henri Laborit kokeili klooripromatsiinia leikkauspotilaillaan. Aine vahvisti muiden nukutusaineiden tehoa. Esitellessään aineen vaikutuksia kongressissa Brysselissä joulukuussa 1951, hän ehdotti sen käyttöä myös psykiatriassa. Se ”tuottaisi todistettavan, lääkkeillä aikaansaadun lobotomian”, hän totesi (10).

      Dopamiini – avain skitsofreniaan?

      Vuonna 1952 psykiatrit Deniker ja Delay ottivat tämän uuden aineen käyttöön Pariisissa psykiatrisessa sairaalassa. Nopeasti klooripromatsiinin käyttö levisi Keski -Euroopassa. Psykiatristen osastojen potilaat hiljenivät. Hoito muuttui.

      Klooripromatsiini vaikuttaa aivojen dopamiinijärjestelmään. Dopamiini on välittäjäaine joka säätelee aivoissa mm. palkkio- ja motivaatiojärjestelmää, liikkeiden koordinaatiota sekä energisyyttä ja tunteita. Klooripromatsiini estää dopamiinia vastaanottavien ns. dopamiinireseptorien toimintaa.
      Dopamiinia säätelevä aine rauhoitti monia skitsofreenikoita Skitsofrenian syyn toivottiin samalla selvinneen. Ehkä skisofreenikoilla oli liikaa dopamiinia tai dopamiinireseptoreita? Tällaista ei kuitenkaan todettu (11,12) . Sen sijaan neuroleptilääkitys lisäsi dopamiinireseptorien määrää! Aivot pyrkivät säilyttämään lääkitystä edeltäneen tasapainotilan, ja kun lääkkeellä estetään reseptorien toimintaa, aivot kehittävät niitä lisää (13)

      Mitä aivoille tapahtuu kun dopamiinin toimintaa estävä lääkitys lopetetaan?

      1961 neuroleptejä tutkittiin USA:ssa kuuden viikon kokeessa yhdeksässä sairaalassa. Neuroleptit vähensivät mitattuja oireita – ajatus ja kuuloharhoja, ahdistusta ja epäluuloisuutta – lumelääkettä enemmän. Tämä havainto toistui monissa kuuden viikon mittaisissa kokeissa seuraavina vuosina. Vuonna 1977 julkaistussa katsauksessa havaittiin neuroleptien voittaneen lumeen 83 prosentissa näistä tutkimuksista. Akuutissa psykoosissa olleista neurolepteillä oli helpottavaa vaikutusta 70 prosentin positiivisiin oireisiin kuuden viikon aikana (14). Seitsemän kymmenestä koki siis harhojen vaikutuksen lievittyneen.

      Kauanko lääkettä tuli ottaa paranemisen varmistamiseksi? USA:n mielenterveysviraston NIMH:in rahoittamissa tutkimuksissa potilaiden, joiden oireet olivat vähentyneet jatkuvan neuroleptilääkityksen aikana, lääkitys lopetettiin äkisti. Heitä verrattiin vastaavanlaisiin potilaisiin joiden lääkitystä jatkettiin.

      Neuroleptien pitkäaikaishyötyjen tutkimuksia

      Asian ratkaisemiseksi NIMH rahoitti useita tutkimuksia 1970 luvulla.
      Carpenter ja McGlashan havaitsivat, että ilman lääkkeitä hoidetut voitiin kotiuttaa sairaalasta nopeammin kuin lääkkeillä hoidetut. Lääkkeillä hoidetuista 45 prosentilla psykoosi uusiutui seuraavan vuoden aikana, ilman lääkkeitä hoidetuilla 35 prosentilla. Ilman lääkkeitä hoidetuilla oli vähemmän masennusta, tunteiden latistumista ja liikuntavaikeuksia kuin lääkityillä.

      McGlashan ja Carpenterin mukaan lääkkeittä hoidettut potilaat kertoivat kokemuksen olleen paitsi ahdistava, myös palkitseva ja opettava. He elivät psykoosin läpi ilman tunteita lamaannuttavia lääkkeitä. McGlashan ja Carpenter päättelivät lääkkeittä hoidettujen oppineen kokemastaan ja olevan kyvykkäämpiä selviytymään elämänsä tulevista haasteista (19).

      Rappaportin Kalifornian yliopistossa tekemä tutkimus ja sen tulokset olivat vakuuttavat. Hän satunnaisti 80 ensimmäistä kertaa skitsofreniaa sairastavaksi diagnosoitua nuorta miestä kahteen ryhmään. Ensimmäistä ryhmää hoidettiin sairaalassa tavanmukaisella lääkityksellä, toista hoidettiin lumelääkkeillä.

      Psykoosilääkkeillä hoidettujen huomattavimmat oireet vähenivät nopeammin. Silti molempien ryhmien potilaat toipuivat ja kotiutettiin keskimäärin kuudessa viikossa. Tässä vaiheessa kaksi ryhmää jakaantuivat. Molemmista ryhmistä puolta potilaista lääkittiin nyt ”uusiutumisen estämiseksi”. Rappaport seurasi potilaita kolme vuotta. Potilaista, jotka olivat päässeet ryhmään mitä ei lääkitty lainkaan, 8 % joutui sairaalaan tilan uusiutumisen takia. Koko ajan tehokkaasti lääkityistä potilaista päätyi seuranta-aikana sairaalaan tilan uusiutumisen vuoksi 73 prosenttia!

      ”Tulosten perusteella antipsykoottinen lääkitys ei ole suositeltava hoitomuoto, ainakaan osalle potilaista, mikäli olemme kiinnostuneitä potilaiden pitkäaikaisesta edistymisestä” totesi Rappaport (20).

      Tutkimustuloksista huolimatta 1980 – ja 1990 luvuilla neuroleptit muuttuivat rutiiniksi skitsofrenian hoidossa. Niiden kä

      • Anonyymi

        Sinun tekstistä selvisi se että skitsofrenia esiintyy eri ihmisillä eri tavalla. Sitä varten lääkkeitä kokeillaan skitsofreenikoilla ja katsotaan mikä lääke sopisi parhaiten. Psykoosi uusiutuu myös niillä joilla ei ole lääkitystä.


    • Anonyymi

      Skitsofrenia on sairaus joka on elinikäinen. Psykoosista pääsee eroon lääkkeillä. Turha hölmöillä ja ajatella että psykoosista pääsee eroon vippaskonsteilla.

      • Anonyymi

        Ja silti parhaat hoitotulokset on saatu ilman lääkkeitä.

        https://www.nykysuomi.com/2017/09/29/keroputaan-eli-avoimen-dialogin-hoitomalli-vahentaa-laakityksen-tarvetta-ja-lisaa-tyokykya-mielenterveysongelmaisilla/

        ”Psykoosin sairastuneista potilaista 84 % palasi täysiaikaiseen työhön tai opiskeluun ja yli 80 % oli oireettomia kahden vuoden kuluttua hoidon alusta. Kaksi kolmasosaa hoidoista tapahtui ilman antipsykoottista lääkitystä useimmiten potilaiden kotona. Kolmen eri tutkimusjakson aikana tulokset pysyivät samalla tasolla 1990-luvun alkupuolelta vuoteen 2005 saakka. Kahdenkymmenen vuoden aikana skitsofrenian ilmaantuvuus laski kymmenekseen 1980-luvun puoliväliin verrattuna. Tulokset ovat poikkeuksellisen hyviä verrattuna tavanomaiseen hoitoon, jossa 60 % potilaista voi olla eläkkeellä kahden vuoden kuluttua hoidon alusta, kun Torniossa eläkkeellä oli vain 16 % potilaista.”


      • Anonyymi

        Torlrllrolrlollol lol ol ollo llollol ol oloo looo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti parhaat hoitotulokset on saatu ilman lääkkeitä.

        https://www.nykysuomi.com/2017/09/29/keroputaan-eli-avoimen-dialogin-hoitomalli-vahentaa-laakityksen-tarvetta-ja-lisaa-tyokykya-mielenterveysongelmaisilla/

        ”Psykoosin sairastuneista potilaista 84 % palasi täysiaikaiseen työhön tai opiskeluun ja yli 80 % oli oireettomia kahden vuoden kuluttua hoidon alusta. Kaksi kolmasosaa hoidoista tapahtui ilman antipsykoottista lääkitystä useimmiten potilaiden kotona. Kolmen eri tutkimusjakson aikana tulokset pysyivät samalla tasolla 1990-luvun alkupuolelta vuoteen 2005 saakka. Kahdenkymmenen vuoden aikana skitsofrenian ilmaantuvuus laski kymmenekseen 1980-luvun puoliväliin verrattuna. Tulokset ovat poikkeuksellisen hyviä verrattuna tavanomaiseen hoitoon, jossa 60 % potilaista voi olla eläkkeellä kahden vuoden kuluttua hoidon alusta, kun Torniossa eläkkeellä oli vain 16 % potilaista.”

        Traumatisoidun varmasti, jos joudun lässyttämään ja selittämään omia asioita ja tuntoja vieraille ihmisille.

        Ei sovi kaikille. Ei voi vaatia kakilta.

        Oma ajattelu ei ole kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Traumatisoidun varmasti, jos joudun lässyttämään ja selittämään omia asioita ja tuntoja vieraille ihmisille.

        Ei sovi kaikille. Ei voi vaatia kakilta.

        Oma ajattelu ei ole kielletty.

        Juuri näin.


    • Anonyymi

      Mitä vattua ovat nämä toistuvat jutut ja selitykset lapsuuden traumoista? Ei ole.

      Jopa jo pakkomielteisesti olen yrittänyt muistaa, löytää , keksiä,.. Olen kysellyt. Ei ole. Ei ole mitään pahaa. Väärää.

      Minulla on ollut hyvä kaunis lapsuus.
      Ihanat siskot ja hyvät vanhemmat. Hyvä elämä.

      Trauma tulee tästä trauman etsimisestä.

      • Anonyymi

        Pahin trauma on hoitoon joutuminen. Merkintä terveystiedoissa.
        Lääkehoidon vaikutukset koko kehoon ja mieleen.
        Luottamuksen menetys terveydenhoitoon ja lähes kaikkiin, jotka yrittävät auttaa ymmärtämättä asiasta mitään.


    • Anonyymi

      Kylläpä on taas sellaista hölöpänpömppää ketjussa, että menkää ihmiset itseenne ja kohdatkaa siellä, kun tulee kova paikka.

      Psykoosista selviää lääkkeillä. Ota ne, ja tarvittava lääkärikontakti tueksi. Ei todellakaan mitään muita sohelluksia. Ennusteet on ihan hyvät. Noista liikkeelle.

      Kokemusta ei ole, läheltä nähnyt moniakin kuitenkin. Tsemppiä! Kyllä sinä selviät.

      • Anonyymi

        Vedä kokeeksi itte niitä hyviä lääkkeitä. Ei ne kai tetvettäkään vahingoita?


    • Anonyymi

      Hei,

      Kirjoitan blogia psykoosiin sairastumisesta ja siitä kuntoutumisesta:
      www.poispsykoosista.blogspot.com

    • Anonyymi

      "Kirjoitan blogia psykoosiin sairastumisesta ja siitä kuntoutumisesta:
      www.poispsykoosista.blogspot.com "
      Kiitos että jaat kokemuksiasi. Kommenttina vaan tuli mieleen hieman surua ja harmia siitä, että olet tehnyt ratkaisun nimittää henkisen kriisin, kärsimyksen ja kasvun kokemuksiasi vähättelevästi "sairaudeksi." Sehän on tapana nykyisessä medikaalisessa hoitojärjestelmässä, muuta vaihtoehtoa ajattelulle siellä ei ole.

      Minun mielestäni ihmismielessä ei ole sairauksia; on vain erilaisia tapoja selviytyä elämästä. Joskus jokainen myös tarvitsee apua.

      Esim. täällä on lisää keskustelua psykiatrian perusoletuksista ja myös kriisejä omakohtaisesti läpikäyneiden kertomuksia:
      https://madinfinland.org/

    • Anonyymi

      Pahat henget ja demonit aiheuttavat psykooseja.Liity mieleiseesi kristilliseen kirkkoon ja anna elämäsi Jeesukselle.Näin sulla on vahvoja ja vaikutusvaltaisia ystäviä jotka ajavat pahuuden pois.

    • Anonyymi

      raskas elämäntilanne ja liika stressi, kaikenlainen suorittaminen liikaa pitkältä ajanjaksolta saattaa aiheuttaa psyykoosin, joillekin . ei se vielä ole skitsofreniaa vaikka oireet voivat vaikuttaa skitsofreenisiltä kun on psyykoosissa. tietynlainen käytöstapojen muutos tavanomaiseen yksilössä näkyy ennen kuin menee psykoosiin. esim pakonomaisia rituaaleja, rukoileminen, käsien pesu, jatkuvassa liikkeellä olo, taiteiden tekeminen-suuri picasso. liika tuttavallisuus ventovieraille, joillekin liikaa alkoholiiin turvautumista-pahentaa nopeasti tilannetta lisää...ja kun joudut hoitoon
      joillekin lääkereille se on ensimmäinen ajatus kysyä : olitko seksuaalisesti holtiton, siihen ei tule vastausta koska ajatus on vastenmielinen kun on musta synkkä pimeys ja ahdistus ja sisäinen huuto.Kuka minua auttaisi? Lääkäritkin voisi olla korrekteja kun vastassa seko;) Ensimmäiseksi kysytään mikä päivä ja valuutta. ET saa vastausta , vihainen potilas voi kysyä että mikä sinäkin luulet olevasi johon viisas lääkäri vastaa , luulen olevani lääkäri. Potilas sulkeutuu ...ja saa rauhoittavan piikin persuuksiin ja koppihoitoa 5 vrk yhteen menoon.

    • Anonyymi

      Yle uutisoi päivä pari sitten tutkimuksesta, missä oli seurattu mielenterveyden häiriöiden takia hoitoon joutuneita. Rekisteritiedoista oli oli kaivetu esiin terveystietoja, koulutusta, työllistymistä, sosiaalista statusra, varallisuutta,.. Ties mitä!

      Ei ainakaan minun Oma-kanta -tiedoista näe tietoa, että olisi luovutettu tietoja ko. Tutkimukseen. Kuulun tutkimuksen kohderyhmään; ikä, aikakausi. Ei näy tietoa, että tietojani olisi luovutettu tutkimukseen terveydenhoidon ulkopuoliselle taholle.

      Ei myöskään ole tietoa minulla, että mitä ja keneltä, koska on kyselty koulutuksestani, työhistoriastani, työnantajistani, varallisuudestani, ihmissuhteistani,.. Te-toimistoko näitä tietoja luovuttaa luvatta? Entä verottaja? Maistraatti?

      Pidän tätä hyvin törkeänä ja lisää leimaavana, stigmatisoivana.

      • Anonyymi

        Kuule jos pääset näitten velikultien yhteisötarkkailun piiriin, niin et ole missään piilossa niiltä. Tuo kuvailemasi on todella pientä. Suomi ei ole oikeusvaltio mielenterveyspotilaille eikä varmasti tule olemaankaan. Sanotaan, että melkein yhtä paha juttu kuin parin vuoden vankeus.


      • Anonyymi

        Tutkimukseen on varmasti myönnetty lisärahoitusta. Tutkimus = seuranta siis kyttiminen jatkuu eikä sinulta kysytä mitään lupaa elämäsi tonkimiseen.
        Sinut luokitellaan vaan hullummaksi, kun edes uskallat epäillä, että sinua seurataan ja tarkkaillaan. Psykoosi syvenee.

        Joku vääntää sinun elämäkokemuksista ja -historiasta väikkärin ja alkaa keekoilla tohtorin hattupäässään - jakaa asiantuntijalausuntoja mielenterveyshäiriöisten elämästä! Hah!


    • Anonyymi

      Luulen, että tutkimus on tehty anonymisoidulla aineistolla. Yleensä, jos ei, pitäisi kysyä lupa osallistuneilta. Nykyään voidaan aineistoja anonymisoida teknisesti, jolloin tiedot voi poimia ilman tunnistetietoja. Toinen asia on, että anonymisointi on mahdollista purkaa jos osaa. Se pitäisi tehdä kunnolla, jotta henkilötiedot olisivat turvassa. It-asiantuntijat ovat skeptisiä tässä. - Mutta en usko että on suurta huolta kuitenkaan, että jos aineisto on anonymisoitu, kukaan rupeaisi sitä tuollaisessa tutkimuksessa räpläämään. Kun eivät ne henkilötietoja mihinkään tarvitse.

      Enemmän olisin huolissani Kannan tietoturvaongelmista yleisesti ottaen. On niin helppoa käyttää laajaa keskitettyä, internetissä toimivaa rekisteriä väärin. Väärinkäyttäjiä voi olla viranomaistahollakin jossain tilanteessa, ja tietenkin nämä taloudelliseen etuun ym. pyrkivät hakkerit, jotka voivat saada päähänsä kiristää vaikka koko kansan terveystiedoilla.

      Kantaa ei olisi ikinä pitänyt rakentaa. Tai vähintäänkin se pitäisi tehdä kaikille vapaaehtoiseksi. Suomi on lintukoto; ehkä tulemme viisastumaan joskus.

      • Anonyymi

        Aikamonesta lähteestä tässä on ihmisten tietoja yhdistetty. Vielä kun vedetään biopankkien tiedot tähän mukaan niin miltei kaikki onkin jo kasssa. Loput voi kysyä kooklelta.


      • Anonyymi

        Biopankeissa on meistä jokaisesta näytteitä.
        Niitä saa - kai - käyttää lupaa kysymättä?Erikseen pitää käyttö kieltää. Kieltokin voidaan kiertää, jos tarve vaatii.


    • Anonyymi

      Kieltokin voidaan kieltää. Salauskin voidaan salata. Ummetus voidaan ys... enpäs kerro terveysvihjeitä teille! kuritatte vaan viesteissänne. hyvää loppuelämän sekoilua siis takaisin teille. muistakaa. ennen ku aiotte nitistää jonkun/jotkut/kaikki mitkä pystytte, ni...

      Mä oon koodannu ihan oman helluntaiseurakunnan, helvetin, helluntraiseurakunan, hlvetin, hellusentaisekrakasna jrui tell.e.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe