Hei.
Olen 27-vuotias helsinkiläisnainen. Olen ollut mieheni kanssa naimisissa kohta 5 vuotta ja meillä on 5- ja 2-vuotiaat tyttäret. Kirjoitan tässä omia mielipiteitäni niinkutsutuista vahinkovankkureista eli lastenvaunuista julkisessa liikenteessä.
Olen monta kertaa törmännyt tilanteeseen, jossa bussiin tulee toinen äiti lastenvaunujen kanssa ja viipyy bussissa vain pari pysäkinväliä. Bussissa on kuuma, lapsi hermostuu paksuissa talvivaatteissaan ja alkaa kitistä, lopulta huutaa eikä rauhoitu, kun vasta sitten, kun saattue poistuu pysäkillään. Helsingin busseissa on sääntö, jonka mukaan kyytiin saa ottaa korkeintaan kahdet lastenvaunut. Siitä huolimatta kyydissä on joskus kolmetkin vaunut, yhdet laitettu käytävälle, jolloin kyytiin tulevat tai poisjäävät matkustajat eivät pääse tien tukkivien vaunujen ohi, kyytiin tulevat pakkaantuvat bussin etuosaan jolloin seuraavilla pysäkeillä kyytiin ei mahdu uusia matkustajia ja poisjäävät eivät pääse kyydistä pois. Tässä tapauksessa myös kuljettajalla on suuri vastuu, kuljettaja on nimittäin se henkilö, joka on vastuussa matkustajien turvallisuudesta. Jos bussi syystä tai toisesta ajaa kolarin, ei kukaan pysty pidättelemään käytävällä olevia vaunuja, lastenvaunut törmäävät bussin etuosaan ja luoja tietää, mitä lapselle siinä käy! Osa kuljettajista ei nimittäin välitä, monetko lastenvaunut on kyydissä vaan ottavat kaikki kyytiin ilman rajoituksia. Osa kuljettajista puolestaan todella tarkkailevat kyydissä olevien vaunujen määrää. Tässä eräänä päivänä bussilla matkustaessani kuljettaja kieltäytyi ottamasta erästä naista vaunujen kanssa kyytiin, koska kyydissä oli jo kahdet vaunut. Nainen huuteli törkeyksiä kuljettajalle ja uhkaili soittaa HKL:lle ja valittaa epäammattimaisesta käytöksestä. Itse puolestani valittaisin naisen käytöksestä, koska päätepysäkille kauppakeskukseen (minne oletan naisen olleen matkalla) oli kaksi pysäkinväliä, ei se niin pitkä matka ole.
Moitin nykyajan äitejä laiskuudesta: miksi se on niin vaikeaa kävellä pieniä matkoja lastenvaunujen kanssa? Esikoiseni kanssa matkustin aluksi julkisilla kaupassa käydessäni, mutta tyttäreni selvästi hermostui bussimatkoilla. Välttääkseni kiusalliset tilanteet jatkossa rupesin kaupassa käydesä kävelemään 2 kilometrin matkan kaupalle ja takaisin. Ja näin teen vielä nykyisin, nuorimmainen rattaisiin ja esikoinen kävelee rinnalla, satoi tai paistoi, pakasti tai porotti. Lapset saavat raitista ilmaa ja nukkuvat yöllä kunnolla ja itsekin saan pientä hyötyliikuntaa siinä sivussa. Ostokset tulevat takaisin kotiin lastenvaunuihin pakattuna, ei bussikyydillä. Lasten ollessa pienempiä he nukkuivat vaunuissa raittiissa ilmassa rauhassa ilman, että huutaisivat kuumissaan bussissa. Säälin todella näitä lapsiraukkoja hiedän äitiensä itsekkyyden takia, ajatella nyt omaa mukavuutta ennen lasta! Mielestäni yli 5 kilometrin matka on ihan ymmärrettävää kulkea julkisilla, mutta nyt puhunkin näistä parin pysäkin kyytiläisistä.
Kertokaapa te parin pysäkin kyytiläiset, millä perustelette, että juuri te tarvitsette julkisia? Eikö sitä matkaa pystyisi kävelemään ja antamaan tilaa niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat?
Turussa (ainakin lööppien mukaan) on uudistettu lakia siten, että nyt myös lastenvaunujen kanssa olevat äidit joutuvat maksamaan matkansa. Tähän asti matkustaminen on ollut ilmaista lastenvaunujen kanssa kulkeville äideille. Mielestäni kaikkiin Suomen kaupunkeihin voisi ottaa saman lain käyttöön, silloin matkustajien joukosta karsiutuisivat nämä parin pysäkin kyytiläiset ja jäljelle jäisivät ne, jotka eivät tule toimeen ilman julkisia kulkuvälineitä.
Kertokaapa te muut äidit (ja miksei muutkin) mielipiteitänne asiasta!
Lastenvaunut julkisissa kulkuvälineissä
53
5883
Vastaukset
- so what
Ei Turussa vieläkään joudu maksamaan taksaa, jos matkustaa lastenvaunujen kanssa linja-autolla. Onhan ne linja-autot ja muut yleiset ajoneuvot tarkoitettu myös lastenvaunuille. Kannattaisi ehkä laittaa joku minimi kilometrimatka tai pysäkkiväli? Heh, heh,just joo! Aina on jotkut "mukavuuden haluisempia" ja käyttävät linja-autoa. Jotkut jopa köröttelevät omalla autolla sen pari kilsaa. Onneksi kaikki eivät sentään ole änkemässä sinne autoon ja yllättävän moni kävelee, saaden irti sen kaiken ihanuuden ulkoilmasta ja pakokaasusta. Kevättä kaikille!!!
- Susa
sinua ei siis häiritse, vaikka lapsesi itkee kuumuuksissaan bussissa? No, kuten sanottua, meitä on moneksi, itsekkäitä omaa napaansa tuijottavia äitejä löytyy tästä maasta myös, valitettavasti..
Asumme aika syrjäisellä seudulla Helsingissä, joten älä murehdi, täällä ei ole liikennettä hirveästi, joten ei pakokaasutkaan pahemmin kiusaa. Olen kuitenkin liikuttunut, että olet kiinnostunut lasteni hyvinvoinnista.
Kukin tavallaan.. Ulkoilma tekee kuitenkin lapselle hyvää. Kevättä kaikille! - so what
Susa kirjoitti:
sinua ei siis häiritse, vaikka lapsesi itkee kuumuuksissaan bussissa? No, kuten sanottua, meitä on moneksi, itsekkäitä omaa napaansa tuijottavia äitejä löytyy tästä maasta myös, valitettavasti..
Asumme aika syrjäisellä seudulla Helsingissä, joten älä murehdi, täällä ei ole liikennettä hirveästi, joten ei pakokaasutkaan pahemmin kiusaa. Olen kuitenkin liikuttunut, että olet kiinnostunut lasteni hyvinvoinnista.
Kukin tavallaan.. Ulkoilma tekee kuitenkin lapselle hyvää. Kevättä kaikille!Sanoin vain eriäviä mielipiteitä...Sinähän parhaasi teet omiesi eteen, tietenkin! Omat lapseni ei todellakaan kärsi kaasuista tai kuumuudesta, kun ei semmoisia ole!!! Olenko itserakas egoisti kun en hanki lapsia ja kävele niiden kanssa kauppaan...ehkä, mutta kuitenkin jokaisella on oikeus linja-autoon, jos niin haluaa. Ennemminkin kantaisin huolta niistä vanhemmista jotka juovat viinaa, käyttävät päihteitä ja jättävät lapsensa heitteille. Äläkä vedä kaikkea itseesi ja rupea syyttelemään...
- Susa
so what kirjoitti:
Sanoin vain eriäviä mielipiteitä...Sinähän parhaasi teet omiesi eteen, tietenkin! Omat lapseni ei todellakaan kärsi kaasuista tai kuumuudesta, kun ei semmoisia ole!!! Olenko itserakas egoisti kun en hanki lapsia ja kävele niiden kanssa kauppaan...ehkä, mutta kuitenkin jokaisella on oikeus linja-autoon, jos niin haluaa. Ennemminkin kantaisin huolta niistä vanhemmista jotka juovat viinaa, käyttävät päihteitä ja jättävät lapsensa heitteille. Äläkä vedä kaikkea itseesi ja rupea syyttelemään...
kun jätät lapset hankkimatta - sen verran epäkypsältä käytöksesi vaikuttaa, kun alat riehumaan täällä. Mutta kuten ilmaisit, tämä on vapaa maa ja kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, olkoot se sitten eriävä - näin se on ja olla pitääkin. Mutta ei sitä kuitenkaan auta hyökätä muiden kimppuun väittämällä, että oma mielipide on se ainoa oikea, kuten oma käytöksesi paljastaa.
- so what
Susa kirjoitti:
kun jätät lapset hankkimatta - sen verran epäkypsältä käytöksesi vaikuttaa, kun alat riehumaan täällä. Mutta kuten ilmaisit, tämä on vapaa maa ja kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, olkoot se sitten eriävä - näin se on ja olla pitääkin. Mutta ei sitä kuitenkaan auta hyökätä muiden kimppuun väittämällä, että oma mielipide on se ainoa oikea, kuten oma käytöksesi paljastaa.
älä jätä! Sinä kirjoitit pitkän kirjeen, jossa haukuit nykyajan äitejä laiskoiksi ja omaa napaa tuijottaviksi, jotka rääkkäävät lapsiaan lyhyillä linja-autokyydeillä. Lopuksi PYYSIT mielipiteitä muilta ihmisiltä. Vastasin, että aina ovat jotkut mukavuuden haluisempia ja matkaavat bussilla. He ovat voineet jo aikaisemmin kävellä vaikka koiran ja lapsen kanssa kymmenen kilsan lenkin! Joku ihminen ei ehkä kykene kävelemään pitkiä/ lyhyitä matkoja, selkä , jalka tai joku muu paikka kipeänä. Hyppää bussiin ja matka menee nopeasti, voi olla jopa hieman kiire jonnekin... SINÄ hyökkäsit kuin yleinen syyttäjä minun kimppuuni, väittäen, etten välitä"lapsistani" jotka huutavat autossa tuskissaan ja kuumissaan! ÄLÄ PYYDÄ MIELIPIDETTÄ JOS ET KESTÄ SITÄ! Ota yhteys lähimpään lastenvalvojaan ja koittakaa lopettaa tämä ilmainen ja yleinen LAISKOJEN ÄITIEN ITSERAKKAUDELLA tuotettu tuska lapsilleen! Kaikilla äideillä ei ole kahta kilometriä kauppaan, jollakin enemmän, toisilla vähemmän. Etkä ilmeisesti oikein ymmärrä luettua/ kirjoitettua teksitiä mutta SO WHAT!!!!! En ole todellakaan missään vaiheessa väittänyt, olettanut tai antanut ymmärtää, että minun mielipiteeni olisi ainoa oikea....mutta vieläkin väitän, että jos äiti/isä haluaa lastenvaunujensa kanssa mennä linja-autoon, hänellä on siihen täysi oikeus!
- Susa
so what kirjoitti:
älä jätä! Sinä kirjoitit pitkän kirjeen, jossa haukuit nykyajan äitejä laiskoiksi ja omaa napaa tuijottaviksi, jotka rääkkäävät lapsiaan lyhyillä linja-autokyydeillä. Lopuksi PYYSIT mielipiteitä muilta ihmisiltä. Vastasin, että aina ovat jotkut mukavuuden haluisempia ja matkaavat bussilla. He ovat voineet jo aikaisemmin kävellä vaikka koiran ja lapsen kanssa kymmenen kilsan lenkin! Joku ihminen ei ehkä kykene kävelemään pitkiä/ lyhyitä matkoja, selkä , jalka tai joku muu paikka kipeänä. Hyppää bussiin ja matka menee nopeasti, voi olla jopa hieman kiire jonnekin... SINÄ hyökkäsit kuin yleinen syyttäjä minun kimppuuni, väittäen, etten välitä"lapsistani" jotka huutavat autossa tuskissaan ja kuumissaan! ÄLÄ PYYDÄ MIELIPIDETTÄ JOS ET KESTÄ SITÄ! Ota yhteys lähimpään lastenvalvojaan ja koittakaa lopettaa tämä ilmainen ja yleinen LAISKOJEN ÄITIEN ITSERAKKAUDELLA tuotettu tuska lapsilleen! Kaikilla äideillä ei ole kahta kilometriä kauppaan, jollakin enemmän, toisilla vähemmän. Etkä ilmeisesti oikein ymmärrä luettua/ kirjoitettua teksitiä mutta SO WHAT!!!!! En ole todellakaan missään vaiheessa väittänyt, olettanut tai antanut ymmärtää, että minun mielipiteeni olisi ainoa oikea....mutta vieläkin väitän, että jos äiti/isä haluaa lastenvaunujensa kanssa mennä linja-autoon, hänellä on siihen täysi oikeus!
Ehkä en kommentoi tähän enää, sen verran aggressiivinen kirjoittaja on... Lue alempi kirjoitukseni, jossa selvitin asiaa hieman enemmän. Sanoin, että tottakai julkisia saa käyttää, sitä varten ne ovat. Ja ihmiset, joilla on joku sairaus, joka rajoittaa liikkumista jne., heille bussit on tarkoitettu helpottamaan liikkumista. En kiellä tietenkään matkustamista, jokainen matkustaa tyylillään, mutta lyhyen matkan voi hoitaa myös jalan...
Itse olen harrastanut urheilua koko ikäni eri muodoissa (ratsastus, uinti, juoksu, aerobic jne.), joten olen tottunut liikkumaan. Siksi ihmettelevä kantani näitä parin pysäkin matkalaisia kohtaan, koska parin pysäkin välinen etappi ei ole pitkä matka, ei edes heikkokuntoiselle.
Totta, pyysin mielipidettä ja muut sitä antavatkin. Mutten kuitenkaan pyytänyt huutoa asiasta, kaikesta voi puhua rauhassa. Kuulostat siltä, että hyppäisit tietokoneen ruudun läpi ja kuristaisit minut nyt tähän, kun olen kertakaikkiaan niin "tyhmä" ihminen, jota et voi sietää. Kerroit ettei sinulla ole lapsia, ehkä tulevaisuudessa saatkin. Nyt kuulostat 16-vuotiaalta vihaiselta teiniltä, mitä teet äitien palstalla? Mitä hyvänsä teetkin tulevien lastesi kanssa, sinulla on oikeus ratkaisuihisi.
Kuitenkin, hyvää kevättä sinullekin. Lopetan kommentointini tähän, muilta äideiltä tulee erittäin rakentavaa kommentointia - otin tietysti huomioon sinunkin kommenttisi, ei kommenttisi poikkea kaikista muista, esitit ne vaan kovin hyökkäävään tyyliin, joten rupesin kommentoimaan siihen.
En jaksa enää vastata tähän ketjuun, kun joudun väärinymmärretyksi. Saat pistää palautetta minulle, jos tulee vielä asiaa, luen ne entiseen tyyliin. Mutta nauti keväästä ja nuoruudestasi, kerran sinäkin ole äiti ja varmasti taistelet täällä oman mielipiteesi puolesta.. :) - Luin
Susa kirjoitti:
Ehkä en kommentoi tähän enää, sen verran aggressiivinen kirjoittaja on... Lue alempi kirjoitukseni, jossa selvitin asiaa hieman enemmän. Sanoin, että tottakai julkisia saa käyttää, sitä varten ne ovat. Ja ihmiset, joilla on joku sairaus, joka rajoittaa liikkumista jne., heille bussit on tarkoitettu helpottamaan liikkumista. En kiellä tietenkään matkustamista, jokainen matkustaa tyylillään, mutta lyhyen matkan voi hoitaa myös jalan...
Itse olen harrastanut urheilua koko ikäni eri muodoissa (ratsastus, uinti, juoksu, aerobic jne.), joten olen tottunut liikkumaan. Siksi ihmettelevä kantani näitä parin pysäkin matkalaisia kohtaan, koska parin pysäkin välinen etappi ei ole pitkä matka, ei edes heikkokuntoiselle.
Totta, pyysin mielipidettä ja muut sitä antavatkin. Mutten kuitenkaan pyytänyt huutoa asiasta, kaikesta voi puhua rauhassa. Kuulostat siltä, että hyppäisit tietokoneen ruudun läpi ja kuristaisit minut nyt tähän, kun olen kertakaikkiaan niin "tyhmä" ihminen, jota et voi sietää. Kerroit ettei sinulla ole lapsia, ehkä tulevaisuudessa saatkin. Nyt kuulostat 16-vuotiaalta vihaiselta teiniltä, mitä teet äitien palstalla? Mitä hyvänsä teetkin tulevien lastesi kanssa, sinulla on oikeus ratkaisuihisi.
Kuitenkin, hyvää kevättä sinullekin. Lopetan kommentointini tähän, muilta äideiltä tulee erittäin rakentavaa kommentointia - otin tietysti huomioon sinunkin kommenttisi, ei kommenttisi poikkea kaikista muista, esitit ne vaan kovin hyökkäävään tyyliin, joten rupesin kommentoimaan siihen.
En jaksa enää vastata tähän ketjuun, kun joudun väärinymmärretyksi. Saat pistää palautetta minulle, jos tulee vielä asiaa, luen ne entiseen tyyliin. Mutta nauti keväästä ja nuoruudestasi, kerran sinäkin ole äiti ja varmasti taistelet täällä oman mielipiteesi puolesta.. :)Sä oot sitten ärsyttävä oman napas tuijottaja Susa!!Lueppa tekstejäs,huomaatko mitään...
- 16 vee
Susa kirjoitti:
En jaksa enää vastata tähän ketjuun, kun joudun väärinymmärretyksi. Saat pistää palautetta minulle, jos tulee vielä asiaa, luen ne entiseen tyyliin. Mutta nauti keväästä ja nuoruudestasi, kerran sinäkin ole äiti ja varmasti taistelet täällä oman mielipiteesi puolesta.. :)Sillä ei ole mitään väliä mitä harrastat tai olet harrastanut. Ei ole kovin fiksua kuitenkaan tulla tänne haukkumaan muita äitejä laiskoiksi, lapsiansa rääkkääviksi ja itserakkaiksi ihmisiksi. Sanoin vain yleisesti, että aina on ihmisiä jotka menevät bussilla. En voi lukea sellaisia tekstejä ennenkuin olet ne tänne kirjoittanut! Minä kommentoin vain lastenvaunuasiaa, koska siitähän kyse on. Sinä menit henkilökohtaisuuksiin, haukkuen minut "omaa napaa tuijottavaksi". Miten ikäni tähän liittyy? Lapsettomuuteni voi johtua ihan jostain muusta kuin "nuoresta iästäni". Et voi tietää ikääni tai miten paljon olen lapsien kanssa, vaikkei omia olekaan...Oletat liikaa ja jätät mielipiteet huomioimatta. Minä en millään tavalla loukannut tai kritisoinut sinua äitinä/ kasvattajana, totesin vain että, jotkut matkustavat "mukavuuden halusta". Olisit heti sanonut, että haluat taistella oman mielipiteesi edestä. Silloin en olisi koskaan kirjoittanutkaan, omaa yleistä käsitystäni asiasta. Se on MORO!
- äiti ja vauva vaunuissa
Joskus vain pari pysäkinväliä vaunuineen voisi selittyä sillä, että
a) ei ole tiedossa kävelyreittiä sinne, minne on menossa eli on menossa pisteestä A pisteeseen B, muttei osaa sinne muuten kuin bussilla
b) kävelymatka on jollakin tavalla hankala, tai pitkä, bussilla se onkin suora ja nopea eli kunnollista kävelyreittiä ei ole.
c) on jo kävellyt niin piktän matkan, ettei jaksa enää "metriäkään"
d) bussi on nopeampi. Lapsi on jo niin väsynyt ja nälkäinen, että menee bussilla päästäkseen nopeammin kotiin. Siksi lapsi huutaa: väsymystä ja nälkää.
e) on kävelyreissullaan (tutustumimatka uuteen maisemaan) eksynyt eikä tiedä miten palata tutuille kulmille.. parin pysäkinvälin päässä on sitten jo se kotipysäkki.
- aina ei reissut lasten kanssa mene suunnitelmien mukaan ja yllätyksiä tulee vastaan. Inhimillisyyttä ja ymmärrystä, kiitos. Etenkin toisilta äidieltä - mutta yleensä äiti on äidille susi :(
Itse kuljen julkisilla lähinnä täältä kotoa hki keskustaan. Metrolla kyllä menen ne vain kaksi pysäkinväliäkin!!! kun en tajua miten muuten matka tehdään!!
Minusta on todella hienoa että julkisilla pääsee ilmaiseksi vaunujen kanssa. Jos joutuisi maksamaan, olisi se melkoinen rumba: vaunut voivat ihan oikeasti kaatua, kun joutuu jättämään ne yksin mennäkseen maksamaan. Tai lapsi voi kiivetä kärryistä pois sinä aikana.. tuskin bussikuskin aikataulu antaa myöden odottaa, että kävelen ihmisvirtaa vastaan ostamaan lipun ja sitten takaisin vaunuille ja vasti sitten hän lähtee pysäkiltä.... ???
Kolmet vaunut bussissa on minustakin aivan älytön tilanne ja ihmettelen kovasti myös niitä vanhempia, jotka tunkevat bussiin jossa on jo kahdet vaunut?? Missä on heidän järjenjuoksunsa? Eikö lapsi ole minkään arvoinen? Eikö hävetä olla käytävän tukkeena? Vaunupaikalla on muutenkin ahdasta, tuntuu että siinä seisoo koko haitolla, on koko ajan sellanen "anteeksi-anteeksi-anteeksi" -olo. Jo silloin kun yksin on, saatikka kun kahdet vaunut...
Lapseni kasvaa ja varmasti tulee hetkiä ja aikoja, jolloin bussimatka menee huutaessa. Ei se kivaa ole mullekaan, joten kärsivällisyyttä. Jos julkisissa on "lupa" kailottaa oma elämänkertansa kännykkään, jos on "sallittua "riidellä puolisonkanssa, jos on "lupa" öristä kännissä, on sinne mahduttava myös parkuva lapsikin!- edellinen
Ilmainen bussikyyti / julkiset äidille rattaille on siksikin hyvä ja upea asia, että ainakin minun äpv-rahani on onnettoman pieni - ja se on kuitenkin palkasta laskettu!! Kotihoidontuki on ihan mitätön viikkoraha, sillä ei osteta meille edes ruokaa! Ei minulla ole varaa mennä omalla autolla, ei edes maksaa julkisia näillä ruloilla! ja hautautuisin kotiin jos en pääsisi mihinkään. Kaikki ei ole kävelymatkan päässä.
Minun ja varmasti monen muunkin kotiäidin mielenterveydenkin kannalta on fiksumpaa että bussilla pääsee.
Ilman sitä kyllä ihan oikeasti yksityisautoilu lisääntyisi ja mitkä ruuhkat on jo nytkin !! Päästöistä ja saasteista puhumattakaan.
Ei nyt kateuden takia vaadita maksulliseksi tätä, mikä kuitenkin on hyväksi havaittu ja tarpeen! - mummi
edellinen kirjoitti:
Ilmainen bussikyyti / julkiset äidille rattaille on siksikin hyvä ja upea asia, että ainakin minun äpv-rahani on onnettoman pieni - ja se on kuitenkin palkasta laskettu!! Kotihoidontuki on ihan mitätön viikkoraha, sillä ei osteta meille edes ruokaa! Ei minulla ole varaa mennä omalla autolla, ei edes maksaa julkisia näillä ruloilla! ja hautautuisin kotiin jos en pääsisi mihinkään. Kaikki ei ole kävelymatkan päässä.
Minun ja varmasti monen muunkin kotiäidin mielenterveydenkin kannalta on fiksumpaa että bussilla pääsee.
Ilman sitä kyllä ihan oikeasti yksityisautoilu lisääntyisi ja mitkä ruuhkat on jo nytkin !! Päästöistä ja saasteista puhumattakaan.
Ei nyt kateuden takia vaadita maksulliseksi tätä, mikä kuitenkin on hyväksi havaittu ja tarpeen!Muutama päivä sitten bussissa oli kahdet rattaat,mutta lapsia ei missään.Rattaat olivat täynnä kauppakasseja.Nämä äidit eivät myöskään maksaneet matkaansa.Jäinpähän lapsenlapseni kanssa odottamaan seuraavaa bussia.Näin meillä Itä-Helsingissä!
- jessus
mummi kirjoitti:
Muutama päivä sitten bussissa oli kahdet rattaat,mutta lapsia ei missään.Rattaat olivat täynnä kauppakasseja.Nämä äidit eivät myöskään maksaneet matkaansa.Jäinpähän lapsenlapseni kanssa odottamaan seuraavaa bussia.Näin meillä Itä-Helsingissä!
No, tuollaiset tapaukset pitäis eliminoida! Täälläpäin en ole onneksi koskaan moiseen törmännyt.
- evian
On totta, että vaunujen (tai pyörätuolin) kanssa liikkuvan ei tarvitse maksaa matkaansa jottei alsta tarvitsisi jättää yksin. Mutta entäpäs ne tilanteet kun rattaat laitetaan kasaan jo pysäkillä ja lapset juoksentelevat itsekseen ympäri bussia, eikö silloin voisi käydä maksamassa matkansa (ethän kuitenkaan pysty pitämään huolta lapsista jos he ovat toisella puolella bussia kuin sinä itse)?
TAI kun vaunut ovat täynnä ruokakasseja ja lapsi kävelee itse bussiin. Etkö silloinkaan voisi käydä maksamassa matkaasi??
TAI kun joku tulee kyytiin esim. sateenvarjorattaiden kanssa (jotka saa todella helposti kasaan), joissa istuu ehkä noin 10-vuotias lapsi (vain jotta äiti/isä pääsisi ilmaiseksi bussilla) eikä tilaa ole enää useammille kärryille. Seuraavalla pysäkillä seisookin vanhempi pienen nukkuvan vauvan kanssa, joka todella tarvitsee ne vaunut alleen eivätkä he enää mahdukaan kyytiin kun siellä onkin jo pari "mukavuudenhaluista" kyytiläistä. Onko se oikein?!
Itse en myöskään nosta kyytiin/pois kyydistä jo mainitsemiani "kauppakasseja" tai 13-vuotiaita "pikkulapsia". Kun vaunuissa/rattaissa on pieni lapsi, suoritan kyllä "velvollisuuteni", mutta en tee sitä vain toisten mukavuudenhalusta. - suustani
evian kirjoitti:
On totta, että vaunujen (tai pyörätuolin) kanssa liikkuvan ei tarvitse maksaa matkaansa jottei alsta tarvitsisi jättää yksin. Mutta entäpäs ne tilanteet kun rattaat laitetaan kasaan jo pysäkillä ja lapset juoksentelevat itsekseen ympäri bussia, eikö silloin voisi käydä maksamassa matkansa (ethän kuitenkaan pysty pitämään huolta lapsista jos he ovat toisella puolella bussia kuin sinä itse)?
TAI kun vaunut ovat täynnä ruokakasseja ja lapsi kävelee itse bussiin. Etkö silloinkaan voisi käydä maksamassa matkaasi??
TAI kun joku tulee kyytiin esim. sateenvarjorattaiden kanssa (jotka saa todella helposti kasaan), joissa istuu ehkä noin 10-vuotias lapsi (vain jotta äiti/isä pääsisi ilmaiseksi bussilla) eikä tilaa ole enää useammille kärryille. Seuraavalla pysäkillä seisookin vanhempi pienen nukkuvan vauvan kanssa, joka todella tarvitsee ne vaunut alleen eivätkä he enää mahdukaan kyytiin kun siellä onkin jo pari "mukavuudenhaluista" kyytiläistä. Onko se oikein?!
Itse en myöskään nosta kyytiin/pois kyydistä jo mainitsemiani "kauppakasseja" tai 13-vuotiaita "pikkulapsia". Kun vaunuissa/rattaissa on pieni lapsi, suoritan kyllä "velvollisuuteni", mutta en tee sitä vain toisten mukavuudenhalusta.Olen itse ajatellut/ihmetellyt samaa. Enkä auta pysäkinvälimatkustajia bussista ulos.
- Tyttö24
suustani kirjoitti:
Olen itse ajatellut/ihmetellyt samaa. Enkä auta pysäkinvälimatkustajia bussista ulos.
No huh huh.. Toivottavasti sua ei sitten kukaan auta vaunujen kanssa! Mulla ei ole mukulaa vielä ja kun taapero syntyy meinaan kulkea aurinkoiset päivät kantoliinan kanssa.. Toisten syitä matkan pituudesta ei tiedä, ellei sitä kysy! Kipu, sairaus tai yksin kertaisesti se että huomaa bussin tulevan ja nopeuttaa matkan tekoa hyppäämällä kyytiin saattaa vaikuttaa..
Kaikilla on oikeus matkustaa julkisilla!
Naurettavaa käytöstä tollanen toisten kyttääminen!!
Mä en kehtais olla auttamatta toista! - uskomatonta
evian kirjoitti:
Itse en myöskään nosta kyytiin/pois kyydistä jo mainitsemiani "kauppakasseja" tai 13-vuotiaita "pikkulapsia". Kun vaunuissa/rattaissa on pieni lapsi, suoritan kyllä "velvollisuuteni", mutta en tee sitä vain toisten mukavuudenhalusta.Vaikea kuvitella, että joku teini istuu vielä rattaissa, et mutsi tai faija pääsee ilmatteeksi. Joku viisvuotias ehkä, mut 13-v.? Nyt tais tulla vähän liian paksua....
Asiasta ei ilmeisestikään voida keskustella kun heti ruvetaan syyttelemään.
Tänään dösässä oli kahdet rattaat ja matkaa n. 5km. Yksikään lapsi ei huutanut tuskissaan, eikä keskelle tullut mitään tukoksia vaunujen takia! Tänään oli siis hyvä päivä, mutta mitenköhän on huomisen kanssa???
Meilläpäin on onneksi matalia autoja, ei tartte kenenkään vaivautua auttamaan!!! - evian
Tyttö24 kirjoitti:
No huh huh.. Toivottavasti sua ei sitten kukaan auta vaunujen kanssa! Mulla ei ole mukulaa vielä ja kun taapero syntyy meinaan kulkea aurinkoiset päivät kantoliinan kanssa.. Toisten syitä matkan pituudesta ei tiedä, ellei sitä kysy! Kipu, sairaus tai yksin kertaisesti se että huomaa bussin tulevan ja nopeuttaa matkan tekoa hyppäämällä kyytiin saattaa vaikuttaa..
Mä en kehtais olla auttamatta toista!Onko mielestäsi "kyttääminen" ja se, että huomaa toisten käyttävän julkisia vain säästääkseen muutaman euron (varsinkin jos jollakin toisella olisi OIKEASTI tarve siihen vaunupaikkaan) sama asia?!
Nostamisesta vielä sen verran, että monesti kärryjen kanssa liikkuva ei edes itse PYYDÄ ihmisiä nostamaan sisään/ulos, vaan AINA pitäisi olla itse tarjoutumassa tähän. Muuten saa murhaavia katseita ja vihaisia kommentteja. HYVIN harvoin kiitosta.
Minä en kehtaisi olla kiittämättä (tai sanomatta ole hvyä nostamisen jälkeen) ihmistä, joka auttaisi minua liikkumaan sujuvammin. - evian
uskomatonta kirjoitti:
Vaikea kuvitella, että joku teini istuu vielä rattaissa, et mutsi tai faija pääsee ilmatteeksi. Joku viisvuotias ehkä, mut 13-v.? Nyt tais tulla vähän liian paksua....
Asiasta ei ilmeisestikään voida keskustella kun heti ruvetaan syyttelemään.
Tänään dösässä oli kahdet rattaat ja matkaa n. 5km. Yksikään lapsi ei huutanut tuskissaan, eikä keskelle tullut mitään tukoksia vaunujen takia! Tänään oli siis hyvä päivä, mutta mitenköhän on huomisen kanssa???
Meilläpäin on onneksi matalia autoja, ei tartte kenenkään vaivautua auttamaan!!!13-vuotias oli ehkä liikaa, mutta monesti näkee kyllä eskari/kouluikäisiä rattaissa polvet kurkussa istuen kun kärryt on käyneet pieniksi jo vuosia sitten. Ja tämä todellakin vain siksi, että kyyti olisi vanhemmalle ilmainen.
Tottakai usein kaikki sujuu hyvin, mutta näitä "kamaliakin" päiviä sattuu kohdalle vähän turhan usein. - juulia
evian kirjoitti:
13-vuotias oli ehkä liikaa, mutta monesti näkee kyllä eskari/kouluikäisiä rattaissa polvet kurkussa istuen kun kärryt on käyneet pieniksi jo vuosia sitten. Ja tämä todellakin vain siksi, että kyyti olisi vanhemmalle ilmainen.
Tottakai usein kaikki sujuu hyvin, mutta näitä "kamaliakin" päiviä sattuu kohdalle vähän turhan usein.käsittääkseni rattaita käyttävän lapsen tulee 0-6-vuotias, jotta vanhemman matka olisi ilmainen... mutta ei kai kuskeilla ole aikaa ikää tarkastaakaan... kenties tarkastaja joskus yllättää nämä yli-ikäisten siivellä matkustajat..
- evian
juulia kirjoitti:
käsittääkseni rattaita käyttävän lapsen tulee 0-6-vuotias, jotta vanhemman matka olisi ilmainen... mutta ei kai kuskeilla ole aikaa ikää tarkastaakaan... kenties tarkastaja joskus yllättää nämä yli-ikäisten siivellä matkustajat..
olla 0-6-vuotias, kyllä. Mutta monet käyttävät ilmaiskyytejä hyväkseen niin pitkään kuin vain mahdollista.
Kun minä ja sisareni olimme pieniä, äidin kertoman mukaan lastenvaunuista joutui maksamaan ylimääräistä. Ehkäpä tämä tapa kannattaisi ottaa uudelleen (koe)käyttöön, niin voisi nämä "pysäkinvälimatkailijat" karsiutua ja oikeasti paikan tarvitsevat pystyisivät liikkumaan sujuvammin. - ei välttämättä
evian kirjoitti:
olla 0-6-vuotias, kyllä. Mutta monet käyttävät ilmaiskyytejä hyväkseen niin pitkään kuin vain mahdollista.
Kun minä ja sisareni olimme pieniä, äidin kertoman mukaan lastenvaunuista joutui maksamaan ylimääräistä. Ehkäpä tämä tapa kannattaisi ottaa uudelleen (koe)käyttöön, niin voisi nämä "pysäkinvälimatkailijat" karsiutua ja oikeasti paikan tarvitsevat pystyisivät liikkumaan sujuvammin.kuitenkaan ratkaise. Viestiketjun aloittajahan haukkui nykyajan äidit laiskoiksi, jotka eivät jaksa kävellä. Kyllä "laiska" ihminen, äiti tai ei, rattailla tai ilman, maksaa kyydistään. Veikkaan, että ne jotka käyttävät bussia, tekevät sitä jatkossakin, maksoi tai ei.
- Tyttö24
evian kirjoitti:
Onko mielestäsi "kyttääminen" ja se, että huomaa toisten käyttävän julkisia vain säästääkseen muutaman euron (varsinkin jos jollakin toisella olisi OIKEASTI tarve siihen vaunupaikkaan) sama asia?!
Nostamisesta vielä sen verran, että monesti kärryjen kanssa liikkuva ei edes itse PYYDÄ ihmisiä nostamaan sisään/ulos, vaan AINA pitäisi olla itse tarjoutumassa tähän. Muuten saa murhaavia katseita ja vihaisia kommentteja. HYVIN harvoin kiitosta.
Minä en kehtaisi olla kiittämättä (tai sanomatta ole hvyä nostamisen jälkeen) ihmistä, joka auttaisi minua liikkumaan sujuvammin.Niin pääsisit liikkumaan sujuvammin.. On se kamalaa, että muutkin haluavat päästä liikkumaan sujuvammin!
Itse olen ajatellut että liikun varmaan sujuvammin, jos jätän vaunut kokonaan kotio ja menen liinan kanssa, ainakin hyviä esimerkkejä olen nähnyt -rahaa ehkä ei niin säästä kun joutuu kyytinsä maksamaan, mutta pian joutuu tän kaupungin vaunuilijatkin maksamaan kyytinsä..
Muutenkin, jos matkansa joutuu maksamaan, niin eikö lyhyen matkan matkaava silloin törsää kun ei kävele? Ai niin, eihän siitä ollut kyse, vaan siitä että rajoitettu tila on käytössä!
Paha kenenkään on ruveta ennustamaan että koska bussi on täynnä ja koska siihen sattuu mahtumaan.. Eiköhän tarve matkustamiseen ole silloin kun matkustaa???
Hauska lukea sun tekstistä avun tarjoomisesta ja saamisesta, kiittämisestä.. kun itse et auta lyhyen välin matkaavia.. Huuteletko apua vai odotatko hiljaa apua? Kuskin homma se nostaminen on, kanssamatkustajat sattuu oleen lähempänä vaunuja ja useimmilla meistä nysseilijöistä on kumma "tapa" nostaa peppu ylös apua varten..ihan vaan omankin matkan sujuvuuden kannalta, ei vain kohteliaisuudesta vaunun kanssa kulkijaa kohtaan! - turussa
mummi kirjoitti:
Muutama päivä sitten bussissa oli kahdet rattaat,mutta lapsia ei missään.Rattaat olivat täynnä kauppakasseja.Nämä äidit eivät myöskään maksaneet matkaansa.Jäinpähän lapsenlapseni kanssa odottamaan seuraavaa bussia.Näin meillä Itä-Helsingissä!
Näin meillä turussa!!!!
Tässä yksi päivä kuljin keskustasta kotiin (n.8km)ja bussissa oli yhdet vaunut ja yhdet sateenvarjorattaat, molemmista lapset pois.
Sanoin tälle irakilaiselle äidille että viitsitkö laittaa sateenvarjorattaasi kasaan, jotta myös me mahdumme mukaan.
Hän heilutteli siinä käsiään ja näytti omeniaan jotka luultavasti oli torilta käynyt hakemassa. Sanoin että ota ne omenat syliin ja laita ne rattaat kasaan, niin minäkin teen sateenvarjorattaiden kanssa bussissa.
Mutta ei, tämä vaan sanoo että ei ymmärrä, eipä..!Toinen irakilainen nainen sanoo sitten hänelle jotain omalla kielellään mutta tämä vaan osoitteli niitä omeniaan.
Näytin hänelle käsin mitä tarkoitin ja hän aivan varmaan tajusi sen mutta ei laittanut niitä kasaan.
Menin sanomaan kuskille että siellä ne istuu muksut sylissä, eikä rattaita voi laittaa kasaan kun siellä on omenoita.
Kuski meni sanomaan naiselle, että jos kerran niitä ei laiteta kasaan ja lapsi ei ole siellä niin sitten he voivat poistua bussista ja päästää kyytiin ihmisen joka tosiaan tarvitsee bussikyytiä, kylläpä nainen meni pika pikaa laittamaan lapsensa sinne ja kattoi mua kiukkusesti. Ja ei muka ymmärtänyt mitä tarkoitin..!
Enkä halua mitenkään yleistää, mutta usein juuri nämä ulkomaalaiset äidit tekevät tätä, meinaan ei ollut ensimmäinen kerta kun törmäsin tällaiseen tilanteeseen.
Ja turussa on ja pysyy bussimatkat maksuttomina. Nyt kun lapseni on jo 3, me teemme bussimatkat ilman rattaita, koska en jaksa enää vihastuttaa itseäni vastaavissa tilanteissa. Otan ihan mielelläni repun mukaan ja laitan ostokseni sinne, tyttökin tykkää kun ei tarvitse istua rattaissa. - Äiskä
Tyttö24 kirjoitti:
Mä en kehtais olla auttamatta toista!Pari pysäkinväliä voi olla pitkäkin matka!Apu se on pienikin apu!Painavat ostokset tai karmea ilma vastatuulineen,sateineen ym.helpotta jos pienenkin matkan pääsee helpommalla!
Onko äiti-ihmiset näin karseita narskuttajia toisiaan kohtaan!!?? - Äiskä
evian kirjoitti:
Onko mielestäsi "kyttääminen" ja se, että huomaa toisten käyttävän julkisia vain säästääkseen muutaman euron (varsinkin jos jollakin toisella olisi OIKEASTI tarve siihen vaunupaikkaan) sama asia?!
Minä en kehtaisi olla kiittämättä (tai sanomatta ole hvyä nostamisen jälkeen) ihmistä, joka auttaisi minua liikkumaan sujuvammin.Mistä sä tiedät miksi kukin yleisiä kulkuneuvoja käyttää?
Ja miksi pitäisi kerjätä apua?Missä on äitien yhteishenki, tai yleensä käytöstavat ja toisen huomioonottaminen!!??
Oon näköjään ollut onnekas,kun aina on apua tultu tarjoamaan, ennenkun oon edes heilahtanut kulkuneuvoa päin!
Omille lapsille,jotka ovat jo isoja(poikia)olen opettanut pienestä pitäen käytöstapoja,joihin kuuluu just vaikka toisen auttaminen-oven avaus-rattaiden kanssa auttaminen-katsoa että kaatunut ihminen pääsee ylös tai jos niikseen saa apua tarvittaessa.
On jo tullut tapauksia, jolloin jälkikasvuni ovat osoittaneet oppini menneen perille...toivon ettei heidän mielensä, mitään elollista kohtaan kovene niinetteivät auta jos näkevät apua tarvittavan.
Apujakin on monenlaisia...joku voi ilahtua bussipysäkillä jo siitä,että kuuntelet vaikka mummelin jutustelua-etkä välttele katse/puhekontaktia... - .................
Äiskä kirjoitti:
Pari pysäkinväliä voi olla pitkäkin matka!Apu se on pienikin apu!Painavat ostokset tai karmea ilma vastatuulineen,sateineen ym.helpotta jos pienenkin matkan pääsee helpommalla!
Onko äiti-ihmiset näin karseita narskuttajia toisiaan kohtaan!!??Väittämä että ihminen on ihmiselle susi on kait totta. MUTTA:
Äiti on toiselle äidille sutta pahempi peto.
Kun tytöstä tulee nainen ja naisesta Äiti, hänestä tulee myös kaikkitietävä kyttääjä: hän tietää, mikä on oikeanlaista Äitiyttä ja miten lapsen kanssa tulee toimia ! Äiti tietää, että hänen tapansa toimia ja ajatella kaikessa Pyhään Äitiyteen liittyvissä asioissa on se ainoa oikea tapa ja kaikki muut tavat ovat järkyttävän vääriä ja itsekkäitiä. Äidit eivät saa olla itsekkäitä millään muotoa! Omia harrastuksia ylläpitävä äiti on itsekäs ja semmonen voidaan julkisesti kivittää. Bussissa matkusteleva äiti on itsekäs, ja hänet voidaan vaikka nakata sinne bussin alle. Ja lapset pois tommosilta itsekkäiltä ämmiltä ennenkaikkea! - äiti ja vauva vaunuissaan
ei välttämättä kirjoitti:
kuitenkaan ratkaise. Viestiketjun aloittajahan haukkui nykyajan äidit laiskoiksi, jotka eivät jaksa kävellä. Kyllä "laiska" ihminen, äiti tai ei, rattailla tai ilman, maksaa kyydistään. Veikkaan, että ne jotka käyttävät bussia, tekevät sitä jatkossakin, maksoi tai ei.
... näivettyvät kotiin kun ei ole varaa matkata eikä kuitenkaan oikeutta sosiaalietuihin esim. sossun maksaman bussimatkan muodossa. Maahanmuuttajat yleensä muuten elävät sosiaalituen varassa kun eivät töitäkään saa.
Minun palkasta laskettu äp-rahani on n. 700 e/kk. Minimi on 10 e/pv. En tiedä miten sillä kukaan tulee toimeen.
Hoitorahaa tulen saamaan minimin, toivottavasti edes sen 300 e/kk, kunhan jään kodinhoidotuelle.
Perheemme tuoloiksi lasketaan myös alaikäisen opiskelevan teinin kesä- ja iltatyötulot, mutta hän ei kuitenkaan ole Kelan maskutaulukoissa perheessämme menoeränä. Eli perheemme on 3-henkinen menojen suhteen (isä äiti lapsi) mutta 4-henkinen tulojen suhteen (isä, äiti , lapsi, teini) .
Minusta tämä on väärin. Muutos vaatisi lakimuutoksen ja se on pitkä tie.
Siksi olen älytömän iloinen että kaikki julkisilla kulkuneuvoilla tehtävät matkat 0-6-v:n rattaissa istuvan kanssa ovat ilmaisia. Se, että joku käyttää tätä väärin ei ole mikään syy viedä koko etuutta pois!! KAIKKIA ETUUKSIA KÄYTTÄÄ AINA JOKU VÄÄRIN ja miksi rehellisiä rangaistaan !?!? Edes tässä asiassa voisi äidit pitää yhtä! !
Kun kerron pienet tuloni tarkoitan tällä sitä, että ainakaan minulla ei olisi mahdollisuutta maksaa matkoista ja välimatkat täällä pk-seudulla ovat toisinaan todella pitkiä! Ilmainen kyyti mahdollistaa minulle sosiaalisien elämän , ja se taas on jo ihan omalle mielenterveydelle hyväksi! Jaksan taas kotona, kun kerran kahdesti pääsen asioille tai ihmisiä tapaamaan.
Hyvinvoiva ja onnellinen äiti on paras äiti. Parisuhde ja puoliso ei voi olla kaikkea: äidin ainoa ihmissuhde ja kohtakti ulkomaailmaan!
Kun palaan työelämään, olen taas potentiaalinen bussikyytien maksaja: meidän ei ole tarvinnut ostaa toista autoa minun ä-lomani aikana ja olen tottunut julkisilla matkaaja! Samoin lapseni tottuu ja oppii jo pienestä pitäen hyödyntämään julkisia kulkuvälineitä, eikä ensimmäisenä turvaudu autoon, kunhan itse on siinä iässä että päättää. Tämmösissä(kin) asioissa kodin asenne merkkaa paljon.
Mitä niihin veromarkkoihin tulee: maksan niitä palkastani, maksan äitiyspäivärahasta ja maksan myös kotihoidotuesta veroa!! Osallistun siis osaltani julkisten kulkuvälineiden rahoitukseen. - Onneksi
................. kirjoitti:
Väittämä että ihminen on ihmiselle susi on kait totta. MUTTA:
Äiti on toiselle äidille sutta pahempi peto.
Kun tytöstä tulee nainen ja naisesta Äiti, hänestä tulee myös kaikkitietävä kyttääjä: hän tietää, mikä on oikeanlaista Äitiyttä ja miten lapsen kanssa tulee toimia ! Äiti tietää, että hänen tapansa toimia ja ajatella kaikessa Pyhään Äitiyteen liittyvissä asioissa on se ainoa oikea tapa ja kaikki muut tavat ovat järkyttävän vääriä ja itsekkäitiä. Äidit eivät saa olla itsekkäitä millään muotoa! Omia harrastuksia ylläpitävä äiti on itsekäs ja semmonen voidaan julkisesti kivittää. Bussissa matkusteleva äiti on itsekäs, ja hänet voidaan vaikka nakata sinne bussin alle. Ja lapset pois tommosilta itsekkäiltä ämmiltä ennenkaikkea!on huippuisät.Niin,kumpi sä olet äiti vai isä?Kaiketi äiti,kun äitien palstalla ollaan.
Vähänkö vedit jostain herneen nenään,jostain syystä-vai syyttä... - kukka
turussa kirjoitti:
Näin meillä turussa!!!!
Tässä yksi päivä kuljin keskustasta kotiin (n.8km)ja bussissa oli yhdet vaunut ja yhdet sateenvarjorattaat, molemmista lapset pois.
Sanoin tälle irakilaiselle äidille että viitsitkö laittaa sateenvarjorattaasi kasaan, jotta myös me mahdumme mukaan.
Hän heilutteli siinä käsiään ja näytti omeniaan jotka luultavasti oli torilta käynyt hakemassa. Sanoin että ota ne omenat syliin ja laita ne rattaat kasaan, niin minäkin teen sateenvarjorattaiden kanssa bussissa.
Mutta ei, tämä vaan sanoo että ei ymmärrä, eipä..!Toinen irakilainen nainen sanoo sitten hänelle jotain omalla kielellään mutta tämä vaan osoitteli niitä omeniaan.
Näytin hänelle käsin mitä tarkoitin ja hän aivan varmaan tajusi sen mutta ei laittanut niitä kasaan.
Menin sanomaan kuskille että siellä ne istuu muksut sylissä, eikä rattaita voi laittaa kasaan kun siellä on omenoita.
Kuski meni sanomaan naiselle, että jos kerran niitä ei laiteta kasaan ja lapsi ei ole siellä niin sitten he voivat poistua bussista ja päästää kyytiin ihmisen joka tosiaan tarvitsee bussikyytiä, kylläpä nainen meni pika pikaa laittamaan lapsensa sinne ja kattoi mua kiukkusesti. Ja ei muka ymmärtänyt mitä tarkoitin..!
Enkä halua mitenkään yleistää, mutta usein juuri nämä ulkomaalaiset äidit tekevät tätä, meinaan ei ollut ensimmäinen kerta kun törmäsin tällaiseen tilanteeseen.
Ja turussa on ja pysyy bussimatkat maksuttomina. Nyt kun lapseni on jo 3, me teemme bussimatkat ilman rattaita, koska en jaksa enää vihastuttaa itseäni vastaavissa tilanteissa. Otan ihan mielelläni repun mukaan ja laitan ostokseni sinne, tyttökin tykkää kun ei tarvitse istua rattaissa.juu mä oo täällä helsingissä kanssa havainnu että noi ulkomaalaiset käyttää hyväkseen ihan surutta sitä että rattaiden kanssa voi matkustaa ilmaiseksi. kärryissä ei tasan ole lasta vaan ostokset tai sitten joku 7 v. lapsi on väkisin ängetty niihin...
- Tyttö24
Äiskä kirjoitti:
Mistä sä tiedät miksi kukin yleisiä kulkuneuvoja käyttää?
Ja miksi pitäisi kerjätä apua?Missä on äitien yhteishenki, tai yleensä käytöstavat ja toisen huomioonottaminen!!??
Oon näköjään ollut onnekas,kun aina on apua tultu tarjoamaan, ennenkun oon edes heilahtanut kulkuneuvoa päin!
Omille lapsille,jotka ovat jo isoja(poikia)olen opettanut pienestä pitäen käytöstapoja,joihin kuuluu just vaikka toisen auttaminen-oven avaus-rattaiden kanssa auttaminen-katsoa että kaatunut ihminen pääsee ylös tai jos niikseen saa apua tarvittaessa.
On jo tullut tapauksia, jolloin jälkikasvuni ovat osoittaneet oppini menneen perille...toivon ettei heidän mielensä, mitään elollista kohtaan kovene niinetteivät auta jos näkevät apua tarvittavan.
Apujakin on monenlaisia...joku voi ilahtua bussipysäkillä jo siitä,että kuuntelet vaikka mummelin jutustelua-etkä välttele katse/puhekontaktia...Sitä mä meinasinkin ettei kukaan tiedä toisen matkan tarkotusta, paitsi sen että sen kyydin tarvitsee.. Ainoa tapa saada kyydin syy selville on kysyä! Alko nyppiin toi ettei tarjoa apua kun pitkän matkan kulkijoille, eli kyttää millon tulee bussiin ja milloin lähtee! Harvemmin sitä kukaan alkaa uteleen että montako pysäkinväliä meinaat kulkea kyydissä ja sen mukaan tarjoaa apua? Vai auttaako sitä kyytiin ja jättää auttamatta ulos jos poistuu liian nopeasti? En tiedä kun en toisien matkustamista kyttää..
Mulle on yks hailee montako vaunua kyydissä on ja mihin kukakin on menossa. Varmaan voi ottaa hattuun jos bussissa on vaunuja jo liiaksi ja itse jää kykkimään pysäkille odottamaan seuraavaa bussia, kai tieto siitä että bussissa jo sisällä olevat vaunuilijat eivät jää seuraavalla pysäkillä.. Mutta tuollahan nyt ei voi mitään..
Mä autan aina kanssa kulkijoita, mutta kirjoitinpa myös, että ei ole kenenkään velvollisuus -paitsi kuskin- auttaa nostamisessa, sitä vaan muut tuppaa auttamaan ja hyvä niin! Matka jatkuu nopeasti ja äidille tulee hyvä mieli.
Mutta meidän kaupungissa on ainakin monia jotka huomaa että kyytiin on tulossa joku eikä nouse auttamaan. Itse isolla mahallanikin olen nostanut vaunuja kyytiin ja raavaat ukot katto vierestä. En sanonu tota sillä että olempa sosiaalinen ja mukava, vaan se tulee mulla selkäytimestä kun äiti joskus opetti.
Mutta eipä auta minun mahani kanssa suivaantua siitä että kun minä autoin eikä ukot, ei niiden syitä tiedä ellei (taas vaihteeks) kysy! Selkä kipeenä ukolla, hitaammat refleksit, ihan mitä vaan! Ketä se auttaa? Mutta fakta on että kyllä olen kuullut monet kerrat että äiti tai kuka nyt rattaitten kanssa onkaan huutelee apua..
Oikean avun tarjoaminen onkin sitten asia erikseen, se on jokaisen kansalaisuusvelvollisuus auttaa loukkaantunutta. Heitteelle ei saa jättää ja olisi hyvä että jokainen omaisi edes haparoiden ensiaputaidot.
Mutta tuosta ei ollut kyse, sori eksyminen. - Äiskä
Tyttö24 kirjoitti:
Sitä mä meinasinkin ettei kukaan tiedä toisen matkan tarkotusta, paitsi sen että sen kyydin tarvitsee.. Ainoa tapa saada kyydin syy selville on kysyä! Alko nyppiin toi ettei tarjoa apua kun pitkän matkan kulkijoille, eli kyttää millon tulee bussiin ja milloin lähtee! Harvemmin sitä kukaan alkaa uteleen että montako pysäkinväliä meinaat kulkea kyydissä ja sen mukaan tarjoaa apua? Vai auttaako sitä kyytiin ja jättää auttamatta ulos jos poistuu liian nopeasti? En tiedä kun en toisien matkustamista kyttää..
Mulle on yks hailee montako vaunua kyydissä on ja mihin kukakin on menossa. Varmaan voi ottaa hattuun jos bussissa on vaunuja jo liiaksi ja itse jää kykkimään pysäkille odottamaan seuraavaa bussia, kai tieto siitä että bussissa jo sisällä olevat vaunuilijat eivät jää seuraavalla pysäkillä.. Mutta tuollahan nyt ei voi mitään..
Mä autan aina kanssa kulkijoita, mutta kirjoitinpa myös, että ei ole kenenkään velvollisuus -paitsi kuskin- auttaa nostamisessa, sitä vaan muut tuppaa auttamaan ja hyvä niin! Matka jatkuu nopeasti ja äidille tulee hyvä mieli.
Mutta meidän kaupungissa on ainakin monia jotka huomaa että kyytiin on tulossa joku eikä nouse auttamaan. Itse isolla mahallanikin olen nostanut vaunuja kyytiin ja raavaat ukot katto vierestä. En sanonu tota sillä että olempa sosiaalinen ja mukava, vaan se tulee mulla selkäytimestä kun äiti joskus opetti.
Mutta eipä auta minun mahani kanssa suivaantua siitä että kun minä autoin eikä ukot, ei niiden syitä tiedä ellei (taas vaihteeks) kysy! Selkä kipeenä ukolla, hitaammat refleksit, ihan mitä vaan! Ketä se auttaa? Mutta fakta on että kyllä olen kuullut monet kerrat että äiti tai kuka nyt rattaitten kanssa onkaan huutelee apua..
Oikean avun tarjoaminen onkin sitten asia erikseen, se on jokaisen kansalaisuusvelvollisuus auttaa loukkaantunutta. Heitteelle ei saa jättää ja olisi hyvä että jokainen omaisi edes haparoiden ensiaputaidot.
Mutta tuosta ei ollut kyse, sori eksyminen.Tyttö24, viestini oli tarkoitettu "evianille", sinä olet oikeilla linjoilla.Jälleen voin todeta että nuoria parjataan turhaan!!Enemmän teillä on käytöstapoja ja lojaaliutta kanssaihmisiä kohtaan kuin sitten vähän vanhemmilla...yleistys...mutta kuitenkin...
- evian
Tyttö24 kirjoitti:
Niin pääsisit liikkumaan sujuvammin.. On se kamalaa, että muutkin haluavat päästä liikkumaan sujuvammin!
Itse olen ajatellut että liikun varmaan sujuvammin, jos jätän vaunut kokonaan kotio ja menen liinan kanssa, ainakin hyviä esimerkkejä olen nähnyt -rahaa ehkä ei niin säästä kun joutuu kyytinsä maksamaan, mutta pian joutuu tän kaupungin vaunuilijatkin maksamaan kyytinsä..
Muutenkin, jos matkansa joutuu maksamaan, niin eikö lyhyen matkan matkaava silloin törsää kun ei kävele? Ai niin, eihän siitä ollut kyse, vaan siitä että rajoitettu tila on käytössä!
Paha kenenkään on ruveta ennustamaan että koska bussi on täynnä ja koska siihen sattuu mahtumaan.. Eiköhän tarve matkustamiseen ole silloin kun matkustaa???
Hauska lukea sun tekstistä avun tarjoomisesta ja saamisesta, kiittämisestä.. kun itse et auta lyhyen välin matkaavia.. Huuteletko apua vai odotatko hiljaa apua? Kuskin homma se nostaminen on, kanssamatkustajat sattuu oleen lähempänä vaunuja ja useimmilla meistä nysseilijöistä on kumma "tapa" nostaa peppu ylös apua varten..ihan vaan omankin matkan sujuvuuden kannalta, ei vain kohteliaisuudesta vaunun kanssa kulkijaa kohtaan!ihan totta puhutaan, KENELLÄKÄÄN ei ole velvollisuutta nostaa vaunuja. Ei sen enempää kuskilla kuin muilla matkustajillakaan. Sitä vain pidetään hyvänä tapana ja näin saadaan myös liikenne sujumaan peremmin.
Silloin harvoin kun itse olen rattaiden kanssa liikkeellä julkisissa (kummipoikani kanssa, omia kun ei vielä ole), pyydän kyllä kohteliaasti jos apua tarvitsen ja muistan myös kiittää avusta. Tavalliset perusrattaat on kuitenkin helppo ja kevyt nostella yksinkin. - evian
Äiskä kirjoitti:
Mistä sä tiedät miksi kukin yleisiä kulkuneuvoja käyttää?
Apujakin on monenlaisia...joku voi ilahtua bussipysäkillä jo siitä,että kuuntelet vaikka mummelin jutustelua-etkä välttele katse/puhekontaktia...olen myös nähnyt käyvän niin, että vaikka vaunupaikalla olisi jo yhdet vaunut tämä vanhempi ei auta sisään tulevaa/pois lähtevää, vaan odotetaan jonkun muun matkustajan tulevan apuun. Missäs tällaisessa tapauksessa on se "äitien yhteishenki"?!
Samoin jos ulkomaalaiset pariskunnat ovat vaunujen kanssa liikenteessä, MIES nostaa hyvin harvoin rattaita vaan taas pyydetään jotain muuta ihmistä apuun. Varsinkin näitä tapauksia ihmettelen suuresti.
Totta puhut auttamisesta, mutta esim. juuri mainitsemasi "mummelin juttujen kuuntelu" ei aina vain jaksa kiinnostaa jos oma päivä on ollut aivan kamala. Yritä siinä sitten hymyillä ja olla muka-kiinnostunut ventovieraiden höpinöistä. - evian
Tyttö24 kirjoitti:
Sitä mä meinasinkin ettei kukaan tiedä toisen matkan tarkotusta, paitsi sen että sen kyydin tarvitsee.. Ainoa tapa saada kyydin syy selville on kysyä! Alko nyppiin toi ettei tarjoa apua kun pitkän matkan kulkijoille, eli kyttää millon tulee bussiin ja milloin lähtee! Harvemmin sitä kukaan alkaa uteleen että montako pysäkinväliä meinaat kulkea kyydissä ja sen mukaan tarjoaa apua? Vai auttaako sitä kyytiin ja jättää auttamatta ulos jos poistuu liian nopeasti? En tiedä kun en toisien matkustamista kyttää..
Mutta tuosta ei ollut kyse, sori eksyminen.kyllä jo tuossa aiemminkin että EN kyttää toisten tulemisia ja menemisiä, mutta jos jossain tietyssä vuorossa/bussissa näkee aina samat naamat kyydissä parin pysäkin verran, kyllä sitä pakostikin oppii jotain toisten matkustustavoista.
- evian
Äiskä kirjoitti:
Pari pysäkinväliä voi olla pitkäkin matka!Apu se on pienikin apu!Painavat ostokset tai karmea ilma vastatuulineen,sateineen ym.helpotta jos pienenkin matkan pääsee helpommalla!
Onko äiti-ihmiset näin karseita narskuttajia toisiaan kohtaan!!??en kyllä ole sanonut auttavani vain pitkiä matkoja kulkevia, mutta kyllä se pistää välillä vihaksi kun sen vaunupaikan voisi tarvita joku toinen ihan OIKEASTI ja sitten sen viekin joku kauppakassiensa kuljettamiseen. Ja lapsi kävelee vierellä/juoksentelee ympäri bussia.
- Linjurissa
evian kirjoitti:
ihan totta puhutaan, KENELLÄKÄÄN ei ole velvollisuutta nostaa vaunuja. Ei sen enempää kuskilla kuin muilla matkustajillakaan. Sitä vain pidetään hyvänä tapana ja näin saadaan myös liikenne sujumaan peremmin.
Silloin harvoin kun itse olen rattaiden kanssa liikkeellä julkisissa (kummipoikani kanssa, omia kun ei vielä ole), pyydän kyllä kohteliaasti jos apua tarvitsen ja muistan myös kiittää avusta. Tavalliset perusrattaat on kuitenkin helppo ja kevyt nostella yksinkin.kuskin työhön kuuluu auttaa asiakkaan matkatavaroiden tai lastenrattaiden/ vaunujen kyytiin ottamisessa.
Sä olet ihme tiukkis ollakses äiti.Toivottavasti sua ei auta kukaan. - evian
ei välttämättä kirjoitti:
kuitenkaan ratkaise. Viestiketjun aloittajahan haukkui nykyajan äidit laiskoiksi, jotka eivät jaksa kävellä. Kyllä "laiska" ihminen, äiti tai ei, rattailla tai ilman, maksaa kyydistään. Veikkaan, että ne jotka käyttävät bussia, tekevät sitä jatkossakin, maksoi tai ei.
tuokin, itsekin joudun silloin tällöin käyttämän ihan olosuhteiden pakosta julkisia. Nykyään jo onneksi harvemmin, mutta pakko myöntää että taksat on kyllä ihan järkyttävän kalliita laatuun verrattuna.
- evian
turussa kirjoitti:
Näin meillä turussa!!!!
Ja turussa on ja pysyy bussimatkat maksuttomina. Nyt kun lapseni on jo 3, me teemme bussimatkat ilman rattaita, koska en jaksa enää vihastuttaa itseäni vastaavissa tilanteissa. Otan ihan mielelläni repun mukaan ja laitan ostokseni sinne, tyttökin tykkää kun ei tarvitse istua rattaissa.olen nähnyt minäkin, ja etekin juuri ulkomaalaisten osalta. Tällaisissa tilanteissa ei varmasti ymmärretä, mitä toinen tarkoittaa mutta annas ola jos tarjoaisit heille vaikka rhaa, niin kyllä varmasti suomenkieli uppoaa täydellisesti.
Juuri tällaisia tapauksia kirjoituksissani halusin kritisoida enkä suinkaan heitä jotka matkustavat "sääntöjen mukaan". - Mutta
evian kirjoitti:
en kyllä ole sanonut auttavani vain pitkiä matkoja kulkevia, mutta kyllä se pistää välillä vihaksi kun sen vaunupaikan voisi tarvita joku toinen ihan OIKEASTI ja sitten sen viekin joku kauppakassiensa kuljettamiseen. Ja lapsi kävelee vierellä/juoksentelee ympäri bussia.
Jokaisella on oikeus käyttää yleisiä kulkuneuvoja!Vaikka kauppakassien kanssa,oli mukana lasta tai vaunuja!
En käsitä tätä jänkytystä! Mulla on maksettu bussikortti jota höylään varmasti vaikka yhden pysäkinvälin!Ja kauppakasseja en raahaa kilsoja jos kerta bussilla pääsee miltei kotiovelle.
Ajattele mitä painaa 2kassillista ruokaa!
Sitäpaitsi,ulkolaiset miehet on kohteliaampia auttamaan kuin suomalaiset.Sama koskee ulkolaisia naisia.Suomalainen istuu tuimana ja välttää kaikin tavoin katse ym.kontaktia muihin ihmisiin!Ettei vaan joku vaikka pyytäis auttamaan jos vilkaisen sinne päin... - evian
Linjurissa kirjoitti:
kuskin työhön kuuluu auttaa asiakkaan matkatavaroiden tai lastenrattaiden/ vaunujen kyytiin ottamisessa.
Sä olet ihme tiukkis ollakses äiti.Toivottavasti sua ei auta kukaan.juuri edellisessä viestissäni sanoin niin EN ole äiti, kannattaisi varmaan opetella lukemaan ennen kuin alkaa kritisoimaan toisten kirjoituksia.
En myöskään ole mielestäni "ihme tiukkis", olen vain kertonut siitä mitä itse olen julkisilla kulkiessani nähnyt. - evian
Mutta kirjoitti:
Jokaisella on oikeus käyttää yleisiä kulkuneuvoja!Vaikka kauppakassien kanssa,oli mukana lasta tai vaunuja!
En käsitä tätä jänkytystä! Mulla on maksettu bussikortti jota höylään varmasti vaikka yhden pysäkinvälin!Ja kauppakasseja en raahaa kilsoja jos kerta bussilla pääsee miltei kotiovelle.
Ajattele mitä painaa 2kassillista ruokaa!
Sitäpaitsi,ulkolaiset miehet on kohteliaampia auttamaan kuin suomalaiset.Sama koskee ulkolaisia naisia.Suomalainen istuu tuimana ja välttää kaikin tavoin katse ym.kontaktia muihin ihmisiin!Ettei vaan joku vaikka pyytäis auttamaan jos vilkaisen sinne päin...puhunutkaan pelkistä kauppakasseista vaan siitä että ilmaiskyytejä käytetään hyväksi törkeällä tavalla.
Otapas joskus esim. bussiaikataulu käteesi ja lue sieltä mitä vaunuilla/pyörätuolilla julkisissa liikkumisesta kirjoitetaan.
Tai voinhan sen sinulle tähän kirjoittaakin. Sanasta sanaan siellä sanotaan näin: "0-6-vuotiasta lasta vaunuissa tai pyörätuolissa kuljettava saa matkustaa ilmaiseksi kaikissa joukkoliikennevälineissä". Siis rattaissa oleva LAPSI, ei kauppakassit. (Sellaisiakin tapauksia kun on, ettei koko lasta ole edes mukana, mutta siitä huolimatta matkaa ei makseta)
Vaikka lapsen ei tarvitsekaan istua rattaissa sisään/ulos noustessa, ei sitä vaunupaikkaa ole myöskään tarkoitettu ruokakasseille vaan tällaisessa tapauksessa voisi esim. sateenvarjorattaat tms. laittaa kasaan ja ne ruokakassit laittaa penkin jalkatilaan jotta tilaa olisi muilekin. Miksi pitää varata monta paikkaa varsinkaan ruuhka-aikaan. - Justjust
evian kirjoitti:
juuri edellisessä viestissäni sanoin niin EN ole äiti, kannattaisi varmaan opetella lukemaan ennen kuin alkaa kritisoimaan toisten kirjoituksia.
En myöskään ole mielestäni "ihme tiukkis", olen vain kertonut siitä mitä itse olen julkisilla kulkiessani nähnyt.sä teet sitten äitien palstalla pätemässä?Jollen väärin muista,olet vaeltanut muillakin palstoilla jakamassa suurta erehtymätöntä tietoas!
Nehän ne parhaiten lapsiasiat tuntuu tietävänkin,joilla ei ole lapsia. - maksaa
evian kirjoitti:
Itse en myöskään nosta kyytiin/pois kyydistä jo mainitsemiani "kauppakasseja" tai 13-vuotiaita "pikkulapsia". Kun vaunuissa/rattaissa on pieni lapsi, suoritan kyllä "velvollisuuteni", mutta en tee sitä vain toisten mukavuudenhalusta.Meikäläinen maksaisi mielellään matkansa jotta iänikuinen puhe ilmasista kyydeistä loppuisi, ja alettaisiin taas kohtelemaan maksavana asiakkaana. Keskiovien kohdalle vaan lippuautomaatti/kortin näyttökone. Pieni hinta minusta. Toisaalta tälläperusteellani kaikkien tulisi maksaa sama hinta, ei olisi enää alennusryhmiä. Myös HKLn pitäisi vihdoinkin ruveta PALVELEMAAN lastenvaunullisia: jotta mekin maksavina matkustajina mahduttaisiin kyytiin. Saaduilla lipputuloilla lisää vuoroja, tilavempia dösiä.
- evian
Justjust kirjoitti:
sä teet sitten äitien palstalla pätemässä?Jollen väärin muista,olet vaeltanut muillakin palstoilla jakamassa suurta erehtymätöntä tietoas!
Nehän ne parhaiten lapsiasiat tuntuu tietävänkin,joilla ei ole lapsia.minulla ei lapsia olekaan, on minulla silti silmät päässä ja osaan katsoa ympärilleni. Tässä tekstiketjussa oli nyt kyse vaunujen kanssa matkustamisesta eikä mistään pätemisestä "äitien maailmassa".
- turkulainen79
turussa kirjoitti:
Näin meillä turussa!!!!
Ja turussa on ja pysyy bussimatkat maksuttomina. Nyt kun lapseni on jo 3, me teemme bussimatkat ilman rattaita, koska en jaksa enää vihastuttaa itseäni vastaavissa tilanteissa. Otan ihan mielelläni repun mukaan ja laitan ostokseni sinne, tyttökin tykkää kun ei tarvitse istua rattaissa.Itselläni on 1.5v poika jonka kanssa matkustamme jonkun verran bussilla. onneksi ilmat ovat lämmeneet ja nyt pääsee vaikka fillarilla.. itselläni on samanlaisia kokemuksia.. olin viime kesänä pojan kanssa ruissalon kansanpuistosta tulossa bussilla..edeltämme meni eräs ulkomaalais äiti n.5v lapsensa kanssa autoon..lapsi käveli itse istumaan ja kun näytin naiselle että voiko hän laittaa rattaansa kokoon niin hän vain pyöritteli päätään ettei muka ymmärrä! no bussi lähti ja jouduimme odottamaan helteessä tunnin seuraavaa!!
- Äiti espoosta
juulia kirjoitti:
käsittääkseni rattaita käyttävän lapsen tulee 0-6-vuotias, jotta vanhemman matka olisi ilmainen... mutta ei kai kuskeilla ole aikaa ikää tarkastaakaan... kenties tarkastaja joskus yllättää nämä yli-ikäisten siivellä matkustajat..
Pk-seudulla alle 6-vuotiasta rattaissa kuljettava vanhempi saa matkustaa ilmaiseksi.
Yleensä normaali yli 6-vuotias lapsi ei edes suostu rattaisiin istumaan, toki poikkeuksia on juuri noiden muutamien ulkomaalaisryhmien osalta.... harvemmin suomalaisiin 10-vuotiaisiin "vauvoihin" törmää
- Tyttö24
Meillä matkustaminen julkisissa on ilmaista vaunuilijoille, syynä se että kun keskikäytävältä tullaan sisään, ei vaunujen kanssa liikkuva voi jättää vaunuja yksin.
Muutos tulossa: ei ole tarkoitus karsia jotain tiettyä joukkoa pois kyydistä, kuten parin pysäkin välin takia reissaavia, vaan yhtenäistää sääntöjä, se joka kulkee -se myös maksaa.
Meillä käytetään älykorttia ja vaunuille tarkoitettuun tilaan asetetaan myös korttien maksupiste, eli aikuisen ei täydy jättää vaunuja maksaakseen kyytiä. -Nerokasta.
Itteeni nyppii eniten vaunuilijat, jotka tullessaan sisään bussiin eivät siirry pois käytävältä, vaan valtaavat koko tilan! Ärsyttää karjua että pääsee istumaan takaosaan.. etuosa saattaa olla jo täynnä näiden ihmisten tukkimisen takia..
Joskus kuvittelin, että liikkuminen vauvan kanssa olisi aina ilmaista, eli myös kantoliinailijat pääsisivät ilmaiseksi kyytiin, eli vauva olisi syynä ilmaiseen kyytiin, mutta etuovesta sisään ja leimakorttiin tai rahaa tiskiin..
Mun kokemuksen mukaan pitkälti matkustavat perheelliset ovat niitä, joiden lapset kyllästyvät kuumuuteen ja aloittavat kitinän..- Susa
aikaisemmin, että ehkä maksun periminen vaunullisilta ehkä rajoittaa myös parin pysäkinvälin matkustajia - siinä säästää kun kävelee lyhyen matkan. Ja ehkä jatkossa matkustaisivat ne, joilla on todella tarve julkisiin kulkuvälineisiin.
Kuitenkin tämä on vapaa maa, olen sitä mieltä että kukin tallaa tyylillään - matkustakoot ne pari pysäkkiä, jotka niin haluavat. Mutta ihmettelen vaan heidän käytöstään, kun pari pysäkinväliä kävelee ihan hetkessä. Mutta eipä omat ihmettelyni muuta kuitenkaan mitään... En ollut ajamassa pois esim. heitä, joilla on ongelmia liikkumisen kanssa, sairaus tms., kuten nimimerkki so what näköjään oletti. He oikeasti tarvitsevat julkisia päästäkseen liikkumaan.
Kolmet lastenvaunut on bussissa liikaa, ihmettelen äitejä, jotka väkisin tunkevat vaunuineen kyytiin, vaikka ei mahdu! Eivätkö he tajua, että omalla käytöksellään he vaarantavat ennen kaikkea lapsen turvallisuuden myös muiden matkustajien mukavuuden! Bussinkuljettaja on vastuussa siitä, että vaunuja ei tule liikaa kyytiin. Meilläpäin tuntuu olevan enemmän laki kuin poikkeus se, että vaikka bussissa olisi jo kahdet vaunut, joku tulee ja yrittää saada vielä yhdet vaunut mukaan. Joskus kuljettaja puuttuu tähän ja heti irtoaa haistattelut perään (hyvää käytöstä äideiltä..), joskus ei edes välitä... Törkeyden huippu on kuitenkin nämä vanhemmat, jotka pistävät 6-vuotiaita lapsiaan rattaisiin päästäkseen matkustamaan ilmaiseksi!! Heille pitäisi antaa sakot matkaliputta matkustamisesta! Mutta tähänkin asiaan on niin vaikea puuttua... - mie vaan
Susa kirjoitti:
aikaisemmin, että ehkä maksun periminen vaunullisilta ehkä rajoittaa myös parin pysäkinvälin matkustajia - siinä säästää kun kävelee lyhyen matkan. Ja ehkä jatkossa matkustaisivat ne, joilla on todella tarve julkisiin kulkuvälineisiin.
Kuitenkin tämä on vapaa maa, olen sitä mieltä että kukin tallaa tyylillään - matkustakoot ne pari pysäkkiä, jotka niin haluavat. Mutta ihmettelen vaan heidän käytöstään, kun pari pysäkinväliä kävelee ihan hetkessä. Mutta eipä omat ihmettelyni muuta kuitenkaan mitään... En ollut ajamassa pois esim. heitä, joilla on ongelmia liikkumisen kanssa, sairaus tms., kuten nimimerkki so what näköjään oletti. He oikeasti tarvitsevat julkisia päästäkseen liikkumaan.
Kolmet lastenvaunut on bussissa liikaa, ihmettelen äitejä, jotka väkisin tunkevat vaunuineen kyytiin, vaikka ei mahdu! Eivätkö he tajua, että omalla käytöksellään he vaarantavat ennen kaikkea lapsen turvallisuuden myös muiden matkustajien mukavuuden! Bussinkuljettaja on vastuussa siitä, että vaunuja ei tule liikaa kyytiin. Meilläpäin tuntuu olevan enemmän laki kuin poikkeus se, että vaikka bussissa olisi jo kahdet vaunut, joku tulee ja yrittää saada vielä yhdet vaunut mukaan. Joskus kuljettaja puuttuu tähän ja heti irtoaa haistattelut perään (hyvää käytöstä äideiltä..), joskus ei edes välitä... Törkeyden huippu on kuitenkin nämä vanhemmat, jotka pistävät 6-vuotiaita lapsiaan rattaisiin päästäkseen matkustamaan ilmaiseksi!! Heille pitäisi antaa sakot matkaliputta matkustamisesta! Mutta tähänkin asiaan on niin vaikea puuttua...että ne "pummilla" matkustavat jotka ottavat rattaat mukaan siksi että pääsevät ilmaiseksi bussilla vaikka lapsi on täysin kykenevä kävelemään jo pitkätkin matkat itse. Ne vanhemmat joutuvat sitten raahaamaan näitä rattaitaan pitkin kaupunkia vain tuon muutaman euron säästön takia.
Eiköhän siinäkin ole jo rangaistusta tarpeeksi. Retuutat rattaita ja vahdit mahdollisesti vilkasta lastasi kaupungin vilinässä.
Minä en viitsisi. Enkä suoraan sanottuna edes uskaltaisi.
Heti kun lapseni on tarpeeksi vanha ja jaksaa kävellä pidemmätkin matkat ihan itse niin rattaat jää kyllä saman tien kotiin. - Ei ajattele...
mie vaan kirjoitti:
että ne "pummilla" matkustavat jotka ottavat rattaat mukaan siksi että pääsevät ilmaiseksi bussilla vaikka lapsi on täysin kykenevä kävelemään jo pitkätkin matkat itse. Ne vanhemmat joutuvat sitten raahaamaan näitä rattaitaan pitkin kaupunkia vain tuon muutaman euron säästön takia.
Eiköhän siinäkin ole jo rangaistusta tarpeeksi. Retuutat rattaita ja vahdit mahdollisesti vilkasta lastasi kaupungin vilinässä.
Minä en viitsisi. Enkä suoraan sanottuna edes uskaltaisi.
Heti kun lapseni on tarpeeksi vanha ja jaksaa kävellä pidemmätkin matkat ihan itse niin rattaat jää kyllä saman tien kotiin.sillä on aivot valunut istukan kanssa ulos...
- evian
en itse aio enää tähän ketjuun kirjoittaa. Täällä(kään) kun ei näköjään hyväksytä valtavirrasta eriäviä mielipiteitä.
Mikähän teidän mielestänne on MIELIPITEIDEN VAIHTOA kun kaikki kritiikki tyrmätään aina suoralta kädeltä??!- Susa
Evian välitä. Meillä kaikilla on omat mielipiteemme asiasta, jotkut puolustavat sitä voimakkaammin, jotkut ajattelevat solidaarisemmin.
Jatka kommentointia, jos tarve vaatii ja et ole saanut kaikkea sanottua. Itse luen kommentit mielenkiinnolla, on hauska tietää, mitä muut äidit ajattelevat asiasta. Ja ehkä saa sitten uusia näkökantoja asiaan.
Hyvää kevättä sinulle! - evian
Susa kirjoitti:
Evian välitä. Meillä kaikilla on omat mielipiteemme asiasta, jotkut puolustavat sitä voimakkaammin, jotkut ajattelevat solidaarisemmin.
Jatka kommentointia, jos tarve vaatii ja et ole saanut kaikkea sanottua. Itse luen kommentit mielenkiinnolla, on hauska tietää, mitä muut äidit ajattelevat asiasta. Ja ehkä saa sitten uusia näkökantoja asiaan.
Hyvää kevättä sinulle!Jokaisella on mielipiteensä eikä makuasioista voi löytää koskaan kaikkia miellyttävää vaihtoehtoa.
Aurinkoista kevään jatkoa sinullekin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."422116Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1701878- 1161310
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711140- 93904
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73889Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78839Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki43836Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931772- 54691