Eli siinä se ikuinen sodan aihe. Mutta listaan omia käyttötarkoituksia. Aloitetaan Budjetista. En ole valmis maksamaan ensi veneestä ~3000e enenpää, joku voi sanoa että hölmöjen hommaa mutta eletään nyt tässä faktassa. Laitan sitten myöhemmin lisää jos into ja aika on suurta. Käyttötarkoitus on kalastus sisäsaaristossa ja sisävesillä (Hyvät kelit ja kyseessä siis heittokalastus) sekä pienimuotoinen retkeilykin helsingin edustan saarilla. Joten veneen pohja saisi kestää maihinnousua ja traileria. Busterissa olen huomannut että on kohtuullisen kallis kapine ikään ja kuntoon nähden. Yamarin (BF) taas vanhoina arveluttaa veneen kunto noin muuten ja kestävyys. Eli sanokaapas että mitä tässä kannattaa ottaa eniten huomioon kun näiden kahden välillä valitsee? Toki tulee kysymykseen myös muutkin vaihtoehdot mutta jos ajatellaan ensikertalaista ja käytön sekä kunnostuksen helppoutta. Kone varmasti sijoittuu 20-30hv välimaastoon. Kysymys ja ajatustulvassa varmasti heijastuu aloittelu ja tyhmyyskin mutta toivon asiallisia vasauksia, kiitos :)
Yamarin vs Buster (RS)
12
976
Vastaukset
- ssaaaa
Miksi rajaat valintasi vain busteriin ja yammuun? Esim. buster on täysin yliarvostettu ja ylihinnoiteltu vene. Kipparin vertailutestissä viime vuonna edellisen sukupolven L-busterista ei löytynyt muuta hyvää kuin säilytystilat.
Nettivene.fi:ssä asetat hintarajan ja alat katsomaan mitä sillä saat. Vanhaa käytettyä ostaessa veneet ovat yksilöitä, voit saada helmen tai sitten täydellisen pommin riippumatta veneen merkistä. Myyjien kehut vähäisistä käyttötunneista, 110 % tehdyistä huolloista tms. jutuista kannattaa unohtaa, todellinen kunto ratkaisee. Ja kun löydät hyvän vaihtoehdon, ehdottomasti kunnon koeajo.- Merillemieli
Ok. Näin olen kuullut bustereista aikaisemminkin mutta materiaali viehättää, ehkäpä turhaan??. Kestääkö mitkä venemerkit luodoille raahautumista? Tai paremminkin mitkä materiaalit? Otan kaikki vinkit avoimin mielin vastaan. Kiitos taas :)
- ssaaaa
Merillemieli kirjoitti:
Ok. Näin olen kuullut bustereista aikaisemminkin mutta materiaali viehättää, ehkäpä turhaan??. Kestääkö mitkä venemerkit luodoille raahautumista? Tai paremminkin mitkä materiaalit? Otan kaikki vinkit avoimin mielin vastaan. Kiitos taas :)
Miksi venettä pitäisi luodolle raahata? Ei mikään materiaali kestä kivikossa raahaamista, varsinkaan ikäloppu niittipohjainen busteri.
Alumiini on siitä hankala materiaali että harvalla on vehkeitä jolla sitä korjata. Sen sijaan lasikuituun voi lähes kuka tahansa tehdä paikkoja vaikka mökkirannassa, se ei oo vaikeeta.
Kehottaisin edelleen etsimään hyvää yksilöä, aivan sama onko lasikuitua vai alumiinia. Terhin abs-muovisia veneitä kehoita välttämään, niistä on käytännössä toivoton korjata vähäänkään isompia runkovaurioita. Merillemieli kirjoitti:
Ok. Näin olen kuullut bustereista aikaisemminkin mutta materiaali viehättää, ehkäpä turhaan??. Kestääkö mitkä venemerkit luodoille raahautumista? Tai paremminkin mitkä materiaalit? Otan kaikki vinkit avoimin mielin vastaan. Kiitos taas :)
Ensinnäkin Buster RS ei pärjää 20 hv moottorilla, 30 hv on aika lailla alaraja..
Itse olen nuorena ajanut kolme niitattua Busteria uppoamiskuntoon, Minibusterista pettivät ensin niitit ja uudelleen niittauksen jälkeen halkesi pohja (oli ainoa joka olisi uponnut ajossa jos pää ei olisi pysynyt kylmänä), RS ja Big Buster upposivat laituriin niittien löystyttyä tarpeeksi. Uudemmissa hitsatuissa malleissa ei ole samaa ongelmaa.
Jos vakavasti harkitset niitatun Busterin hankintaa, niin nosta se ennen kaupantekoa trailerille ja täytä vedellä sen verran että kaaret peittyvät, jos silloin ei vuoda mistään niin se saattaa olla ihan ok ostos..
Lasikuitupuolella katsoisin ainakin Vatorin 15 R ja 17 R malleja, molemmat tarvitsevat tosin enemmän tehoa kuin mainitsemasi haarukka, mutta ovat erittäin hyviä ajo-ominaisuuksiltaan ja vankasti rakennettuja.- goodforme
Harva veneenostaja kokeilee 4-5 eri venettä ja päättää niistä sitten mikä on paras. Yleensä verrataan siihen edelliseen veneeseen ja jos kyseessä on ensimmäinen vene niin ei ole (turhia) vertailupohjia alla.
Itse ainakin pienemmästä veneestä Buster L:ään siirtyessäni en löytänyt yhtään huonoa puolta vanhaan veneeseen verrattuna. Tai no hinta ehkä. Muuten tuntuu kuin olisi vaihtanut Ladan Mersuun. Toistaiseksi en tiedä paremmasta veneestä tässä kokoluokassa eikä ole tarvettakaan. - Merillemieli
goodforme kirjoitti:
Harva veneenostaja kokeilee 4-5 eri venettä ja päättää niistä sitten mikä on paras. Yleensä verrataan siihen edelliseen veneeseen ja jos kyseessä on ensimmäinen vene niin ei ole (turhia) vertailupohjia alla.
Itse ainakin pienemmästä veneestä Buster L:ään siirtyessäni en löytänyt yhtään huonoa puolta vanhaan veneeseen verrattuna. Tai no hinta ehkä. Muuten tuntuu kuin olisi vaihtanut Ladan Mersuun. Toistaiseksi en tiedä paremmasta veneestä tässä kokoluokassa eikä ole tarvettakaan.Kiitän taas mielenkiinnosta jokaiselle :) Eli Vatorin lisäsin harkintaan. Miten 14-sarjan vatorit? Kohtuullisen huokeita mutta vanhoja, lisätään tähän että vatorista olen kuullut että olisi "ikuisuuspeli". Ja tuo on tosiaan myös tosiasia että jos montaa venettä meinaa koittaa niin tulee matkakustannuksia yms. jotka sallittakoon jossain suhteessa, mutta etsin tässä selkänahkaan tunnetta että osaan olla jostain vaihtoehdosta varma, vaikka mikään ei varmaa olisikaan :) Sen siedän..Edellä kysymys että miksi luodolle raahata. Harrastan myös merilinnusta joka sillointällöin vaatii maihinnousua, mutta voihan se hoitaa varmaan myös matalaan ankkuroimalla, eli kysymykseni perustui mututunteeseen. Lisää mielipiteitä ja vastauksia, kiitän :)
- Seabat
Merillemieli kirjoitti:
Kiitän taas mielenkiinnosta jokaiselle :) Eli Vatorin lisäsin harkintaan. Miten 14-sarjan vatorit? Kohtuullisen huokeita mutta vanhoja, lisätään tähän että vatorista olen kuullut että olisi "ikuisuuspeli". Ja tuo on tosiaan myös tosiasia että jos montaa venettä meinaa koittaa niin tulee matkakustannuksia yms. jotka sallittakoon jossain suhteessa, mutta etsin tässä selkänahkaan tunnetta että osaan olla jostain vaihtoehdosta varma, vaikka mikään ei varmaa olisikaan :) Sen siedän..Edellä kysymys että miksi luodolle raahata. Harrastan myös merilinnusta joka sillointällöin vaatii maihinnousua, mutta voihan se hoitaa varmaan myös matalaan ankkuroimalla, eli kysymykseni perustui mututunteeseen. Lisää mielipiteitä ja vastauksia, kiitän :)
Itsellä on ollut sekä Yamarin että Buster ja ihmettelen tosiaan myös miten joku heittää kriteeriksi veneen raahaamisen luodolle ja kivikossa? En usko että yksikään oikeasti laitteistaan huoltapitävä henkilö todellisuudessa ajelee Busterilla tuollaisiin paikkoihin vaan venettä kohdellaan aivan samoin oli se sitten alu- tai lasikuitu. Buster on todellakin ylihinnoiteltu!!
- 3 sylinteriä
Seabat kirjoitti:
Itsellä on ollut sekä Yamarin että Buster ja ihmettelen tosiaan myös miten joku heittää kriteeriksi veneen raahaamisen luodolle ja kivikossa? En usko että yksikään oikeasti laitteistaan huoltapitävä henkilö todellisuudessa ajelee Busterilla tuollaisiin paikkoihin vaan venettä kohdellaan aivan samoin oli se sitten alu- tai lasikuitu. Buster on todellakin ylihinnoiteltu!!
Itse välttäisin noita ylihinnoiteltuja merkkiveneitä, jos pitäisi saada eurolle mahdollisimman paljon vastinetta. Siirtäisin katseeni suoraan uusiin kokoonsa nähden halvempiin veneisiin, tai käytettyihin hyväkuntoisiin veneisiin. Merkkiveneen ostaisin vain, jos saisin siitä erittäin hyvän tarjouksen.
Merillemieli kirjoitti:
Kiitän taas mielenkiinnosta jokaiselle :) Eli Vatorin lisäsin harkintaan. Miten 14-sarjan vatorit? Kohtuullisen huokeita mutta vanhoja, lisätään tähän että vatorista olen kuullut että olisi "ikuisuuspeli". Ja tuo on tosiaan myös tosiasia että jos montaa venettä meinaa koittaa niin tulee matkakustannuksia yms. jotka sallittakoon jossain suhteessa, mutta etsin tässä selkänahkaan tunnetta että osaan olla jostain vaihtoehdosta varma, vaikka mikään ei varmaa olisikaan :) Sen siedän..Edellä kysymys että miksi luodolle raahata. Harrastan myös merilinnusta joka sillointällöin vaatii maihinnousua, mutta voihan se hoitaa varmaan myös matalaan ankkuroimalla, eli kysymykseni perustui mututunteeseen. Lisää mielipiteitä ja vastauksia, kiitän :)
On ominaisuuksiltaan surkea verrattun 15-malliin. Lisäksi runko leikkaa jyrkemmissä kaarteissa todella rajusti ja yllättäen, joka on vähintäinkin epämiellyttävä ominaisuus. Eli jättäisin sen pois hankintalistalta, vaikka laadussa ei todellakaan ole mitään valittamista.
- Merillemieli
Välittäjä_LKV kirjoitti:
On ominaisuuksiltaan surkea verrattun 15-malliin. Lisäksi runko leikkaa jyrkemmissä kaarteissa todella rajusti ja yllättäen, joka on vähintäinkin epämiellyttävä ominaisuus. Eli jättäisin sen pois hankintalistalta, vaikka laadussa ei todellakaan ole mitään valittamista.
Siis kriteerinä ei ollut luodolle raahaaminen vaan että helpohko rantautua, ilmaisin itseäni väärin. Tietenkin veneen pohjasta pidetään huolta ja sitä ei kolhita tahallaan. Onko vator 15 TL- malli kuinka hyvä jos alatellaan kalastuskäyttöä? R-malli näyttää olevan tyylipuhdas pulpetti..
Merillemieli kirjoitti:
Siis kriteerinä ei ollut luodolle raahaaminen vaan että helpohko rantautua, ilmaisin itseäni väärin. Tietenkin veneen pohjasta pidetään huolta ja sitä ei kolhita tahallaan. Onko vator 15 TL- malli kuinka hyvä jos alatellaan kalastuskäyttöä? R-malli näyttää olevan tyylipuhdas pulpetti..
Sama runko kun sisarmallissa, hinta puolet pulpettiversiosta. Ainoana (suurena) miinuksena hankala liikkuminen keulakannelle.
- kdjshfjkd
No itse just ostin tuon vm-91 yamarin 435 big fishin keski(taka)pulpetilla ja vaikuttaa aika hyvältä kamppeelta....vuosimalli -91 ja 2-tahti 35 heppanen mercury takana niin toimii hyvin vetouistelussa ja trimmi helpottaa kulkemista paljonkin. Alumiinivene ois sitten seuraavaksi joskus laitossa mutta vanhat niitatut busterit ei kiinnosta. Mutta kannattaa miettiä sitten tuota veneen pituuttakin että minne laittaa.....4 metrinen ei riitä oikein isolle selälle jos haluaa hieman tuulisellakin säällä ajaa. Yamarin kyllä kestää hyvinkin trailerille nostot ja laskut mutta ei todellakaan kivikkorantoja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1341383
- 1031085
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede26983Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89954Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat308842- 99813
- 38702
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56648Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144614