R-kioski kauppiaaksi?

tuleva ÄrräKauppias?

Yritin etsiä aiheesta valmiita keskusteluja, mutta kaikki yrittäjäksi aikovat oli lytätty perus-negatiivisella suomalaisella "ei-siitä-tule-mitään-älä-edes-vaivaudu" -asenteella. Kysyisinkin nyt onko KENELLÄKÄÄN mitää positiivista sanottavaa R-kioski-yrittäjyydestä?!

Itse olen harkinnut kauppiaaksi ryhtymistä oltuani muutaman vuoden Ärrällä töissä (niin Rautakirjan kuin kauppiaiden leivissä) ja nyt tiedossa olisi mahdollisesti vapautuva kioski. Tiedän siis työn luonteen ja pidän työstä, haaveena olisi vain joskus perustaa yritys, miksei siis ryhtyä franchising-puuhaan, valmiiksi testatulla idealla (joka kaiken lisäksi on tuttua)?!

Olen ollut itse työssä myös tässä vapautuvassa kioskissa ja tunnen parikin aikaisempaan omistajaa, ja tiedän lopettamisten syyt, eivätkä ne johdu rahan puutteesta. Tiedän minkä verran rahaa kioskiin suurinpiirtein tulee, mutta en tietenkää ole nähnyt yritykseen jäänyttä määrää, menojen jälkeen.

Rikastuminen ei ole mielessä, haluaisin vain itselleni hyvän toimeentulon ja oletetusti kauppias kuitenkin tienaa enemmän mitä tavallinen rivimyyjä...? Onko siis kenelläkään suuntaa antavaa faktaa mitä kauppias keskimäärin tienaa? (Jollei nyt ajatella hänen "asuvan" kioskissa, tehden IHAN kaikki työt, vaan esim. max 10 tuntia päivässä ja viikonloppujakin vain osittain). Entä kauppiaiden omia mielipiteitä työstä ja yrittäjyydestä?

163

31127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tomppa45v

      tere!
      tuttavani oli R-kioskikauppias (siis oli) ja lopetti. muutama huomioitava tekijä:
      -em. firmalla on niin hyvät lakimiehet, että kaikki sopimukset kannattaa tarkistuttaa omalla lakimiehellä!
      -ongelmaa saattaa tulla firmalle maksettavissa provisioissa, jos paljon sellaista myyntiä, josta saatava palkkio mitättömän pieni prosentuaalisesti (veikkaus, lippupalvelut, toto) huomioi tämä
      -loton kun myyt lauantaina, niin rahat saat tilillesi pahimmassa tapauksessa vasta seuraavana torstaina (pankki ja luottokunta hitaita), mutta veikkaukselle sinun on maksettava maksut jo alkuviikosta.
      .onko sidottu se, että mistä tavaran ostat, voithan ostaa myös tukuista ja toisista isoista kaupoista??
      - teet töitä aina sunnuntaisin, sillä se päivä tuottaa muuten liian paljon tappiota
      - oletko sidottu pitämään paikkasi auki kaikkina pyhäpäivinä; ne ovat hiljentyneet kovasti, kun isotkin kaupat ovat nyt auki
      - miksiköhän R siirtää aina vain kieoskejaan kauppiaille?? eikö kannata itse pyörittää??

      • tulevaÄrräKauppias?

        Kiitos vastauksestasi! Parhaiten sitä kuulee totuuden itse kokeneelta tai hänen lähipiiriltään, siksi lähdin kysymään täältä. Eihän Rautakirja negatiivisia asioita toisi esille, edes niistä kysyttäessä! Ja kauppiaat tuskin omalla naamallaan kehtaisivat myöntää, että huonosti menee.

        Kommenttisi ovat kyllä tosia, eikä itselle ollut tullut mieleenkään esim. ostaa tavarat jostain muualta kuin Rautakirjan omasta varastosta! Tosin käytännössä se on todella vaikeaa ostaa muualta, sillä tuotteiden tulee olla juuri samoja, mitä ketjussa myydään (ainakin oman käsitykseni mukaan). Tässäkin tulee esille RK:n oveluus ja kuinka iso firma sitoo kauppiaita...

        Tuo sunnuntaityö jäi mietityttämään, sillä ainakin tämä kauppias jonka leivissä olin, ei itse tehnyt koskaan viikonloppuisin töitä (paitsi sairastapauksissa, jossa ei saatu ketään muuta tuuraamaan). Mahtoiko hän itse olla niin rikas, tyhmä vai kannattiko tämä kioski tosiaan myös viikonloppuisin? Hmmm...

        Jos vielä löytyy muita asiasta jotain tietäviä, kertokaa toki! Ja jos joku vielä osaa sanoa määrän joka SUUNNILLEEN jää käteen kulujen jälkeen (vai jääkö mitään...?)


      • kmjk
        tulevaÄrräKauppias? kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Parhaiten sitä kuulee totuuden itse kokeneelta tai hänen lähipiiriltään, siksi lähdin kysymään täältä. Eihän Rautakirja negatiivisia asioita toisi esille, edes niistä kysyttäessä! Ja kauppiaat tuskin omalla naamallaan kehtaisivat myöntää, että huonosti menee.

        Kommenttisi ovat kyllä tosia, eikä itselle ollut tullut mieleenkään esim. ostaa tavarat jostain muualta kuin Rautakirjan omasta varastosta! Tosin käytännössä se on todella vaikeaa ostaa muualta, sillä tuotteiden tulee olla juuri samoja, mitä ketjussa myydään (ainakin oman käsitykseni mukaan). Tässäkin tulee esille RK:n oveluus ja kuinka iso firma sitoo kauppiaita...

        Tuo sunnuntaityö jäi mietityttämään, sillä ainakin tämä kauppias jonka leivissä olin, ei itse tehnyt koskaan viikonloppuisin töitä (paitsi sairastapauksissa, jossa ei saatu ketään muuta tuuraamaan). Mahtoiko hän itse olla niin rikas, tyhmä vai kannattiko tämä kioski tosiaan myös viikonloppuisin? Hmmm...

        Jos vielä löytyy muita asiasta jotain tietäviä, kertokaa toki! Ja jos joku vielä osaa sanoa määrän joka SUUNNILLEEN jää käteen kulujen jälkeen (vai jääkö mitään...?)

        se mitä jää riippuu ihan kk myynnistä, keskimäärin pienen kaupungin kioskista jää käteen laskelma-arvion jälkeen reipas 3000€, josta vähennetään tietenkin verot. Huomioi ettei tuosta summasta ole vähennetty mahdollisia hävikkejä ja muita mahdollisia kuluja, jotka saatat joutua maksamaan omasta pussista.. eli tuosta 3000€ on laskettu kioskiin, jonka liikevaihto ilman alv:ja olisi reilu 1,2milj., jonka katteesta on vähennetty RK:lle maksettavat kulut, rahoitukset, palkat, vakuutukset jne..muttei hävikkejä..


      • edellinen---
        kmjk kirjoitti:

        se mitä jää riippuu ihan kk myynnistä, keskimäärin pienen kaupungin kioskista jää käteen laskelma-arvion jälkeen reipas 3000€, josta vähennetään tietenkin verot. Huomioi ettei tuosta summasta ole vähennetty mahdollisia hävikkejä ja muita mahdollisia kuluja, jotka saatat joutua maksamaan omasta pussista.. eli tuosta 3000€ on laskettu kioskiin, jonka liikevaihto ilman alv:ja olisi reilu 1,2milj., jonka katteesta on vähennetty RK:lle maksettavat kulut, rahoitukset, palkat, vakuutukset jne..muttei hävikkejä..

        ja tuossakin oli laskettu että yrittäjä tekee itse 50tuntia viikkoon töitä, ja työntekijälle joka 30h/vko töissä palkka olisi n.2240€/kk, eli jos tuohon tulee vielä lisät päälle ni se vähenee yrittäjän palkasta..


      • tuleva ÄrräKauppias?
        edellinen--- kirjoitti:

        ja tuossakin oli laskettu että yrittäjä tekee itse 50tuntia viikkoon töitä, ja työntekijälle joka 30h/vko töissä palkka olisi n.2240€/kk, eli jos tuohon tulee vielä lisät päälle ni se vähenee yrittäjän palkasta..

        Kuka ärrämyyjä saa 30h:n viikkotuntimäärällä 2240e?!? Minäkin haluan sinne töihin! :) Edes pääkaupunkiseudulla täysillä tunneilla ja kokemusvuosilla ja lisineen palkkataulukko ei yllä sinne asti. Eri asia jos on saanut neuvoteltua Rautakirjan kanssa hyvän palkkadiilin, mutta itse en maksaisi työntekijöilleni tuollaisia summia!

        Mutta kiitos vastauksestasi! Jonkinlaista hintaluokkaa kaipasinkin ja nyt sen sain, kiitos! Tietenkin on vaikea sanoa tarkkaa summaa, kun riippuu niin monesta asiasta ja mm. hävikkien määrää mahdotonta tietää etukäteen.

        Innostus on kyllä laskenut ja olen palautunut lähes maanpinnalle. Ehkä en koskaan ryhdykään R-kauppiaaksi...

        Vai onko jollain vielä jotain positiivista sanottavaa aiheesta? Kannustusta, suosittelua tms?


      • ., ..
        tuleva ÄrräKauppias? kirjoitti:

        Kuka ärrämyyjä saa 30h:n viikkotuntimäärällä 2240e?!? Minäkin haluan sinne töihin! :) Edes pääkaupunkiseudulla täysillä tunneilla ja kokemusvuosilla ja lisineen palkkataulukko ei yllä sinne asti. Eri asia jos on saanut neuvoteltua Rautakirjan kanssa hyvän palkkadiilin, mutta itse en maksaisi työntekijöilleni tuollaisia summia!

        Mutta kiitos vastauksestasi! Jonkinlaista hintaluokkaa kaipasinkin ja nyt sen sain, kiitos! Tietenkin on vaikea sanoa tarkkaa summaa, kun riippuu niin monesta asiasta ja mm. hävikkien määrää mahdotonta tietää etukäteen.

        Innostus on kyllä laskenut ja olen palautunut lähes maanpinnalle. Ehkä en koskaan ryhdykään R-kauppiaaksi...

        Vai onko jollain vielä jotain positiivista sanottavaa aiheesta? Kannustusta, suosittelua tms?

        Tuo 2240 € ehkä tarkoittikin summaa minkä työntekijä välillisine kuluineen sinulle maksaisi?


      • tuleva ÄrräKauppias?
        ., .. kirjoitti:

        Tuo 2240 € ehkä tarkoittikin summaa minkä työntekijä välillisine kuluineen sinulle maksaisi?

        Niinpä tietysti:) Kirjoittaja laittoi vaan "...vielä lisät päälle" niin jotenkaan en ajatellut, että hän tarkoitti tietysti pelkästään ilta- ja v.loppulisiä. Ajatus ei oikein kulkenut, sori! :)


      • ., ..
        tuleva ÄrräKauppias? kirjoitti:

        Niinpä tietysti:) Kirjoittaja laittoi vaan "...vielä lisät päälle" niin jotenkaan en ajatellut, että hän tarkoitti tietysti pelkästään ilta- ja v.loppulisiä. Ajatus ei oikein kulkenut, sori! :)

        On kyllä tuon kirjoittajan esimerkin 3000€ aika vähän jos liikevaihtoa on toista miljoonaa, alvillisena yli kaks. En kyllä moisilla katteilla hommaan ryhtyisi. Käytännössähän siinä tekee rahaa kaikille muille muttei itselleen!


      • en_suosittele
        ., .. kirjoitti:

        On kyllä tuon kirjoittajan esimerkin 3000€ aika vähän jos liikevaihtoa on toista miljoonaa, alvillisena yli kaks. En kyllä moisilla katteilla hommaan ryhtyisi. Käytännössähän siinä tekee rahaa kaikille muille muttei itselleen!

        sehän on ärrän periaate, että kun kioski ei tuota tarpeeksi voittoa niin se siirretään kauppiasvetoiseksi. kauppiaalta nyhdetään kaikki mahdollinen, jolloin kyseinen kioski alkaakin tuottaa ärrälle voittoa. tuotteet on otettava ärrän kautta - ei saa tukusta hakea. kauppias-parka tekee niska-limassa töitä aamusta iltaan 7 päivää viikossa ja lopulta palaa loppuun, ellei ole omaisuuttaa niin paljoa että vain huvikseen kioskia pitää ja on varaa palkata työntekijöitä. kauppias maksaa myös aloitusmaksun lisäksi myynnistä rautakirjalle. jos sinua kiinnostaa kauppiaskioskilaisuus, kysy faktat ärrän pääkonttorista ja päätä sen jälkeen haluatko todella alkaa vetämään r-kioskia kauppiaana.


      • 565656
        en_suosittele kirjoitti:

        sehän on ärrän periaate, että kun kioski ei tuota tarpeeksi voittoa niin se siirretään kauppiasvetoiseksi. kauppiaalta nyhdetään kaikki mahdollinen, jolloin kyseinen kioski alkaakin tuottaa ärrälle voittoa. tuotteet on otettava ärrän kautta - ei saa tukusta hakea. kauppias-parka tekee niska-limassa töitä aamusta iltaan 7 päivää viikossa ja lopulta palaa loppuun, ellei ole omaisuuttaa niin paljoa että vain huvikseen kioskia pitää ja on varaa palkata työntekijöitä. kauppias maksaa myös aloitusmaksun lisäksi myynnistä rautakirjalle. jos sinua kiinnostaa kauppiaskioskilaisuus, kysy faktat ärrän pääkonttorista ja päätä sen jälkeen haluatko todella alkaa vetämään r-kioskia kauppiaana.

        älkää ikinä lähtekö rautakirjan orjiksi..been there done that meni rahat ja terveys:(


      • Epäröivä_
        565656 kirjoitti:

        älkää ikinä lähtekö rautakirjan orjiksi..been there done that meni rahat ja terveys:(

        565656 ikävää kuulla että näinkin voi käydä :( Oliko syynä se ettei kauppakäynyt, eli kioski huonolla paikalla, vai jokin muu syy rautakirjan kanssa??


      • 565656
        Epäröivä_ kirjoitti:

        565656 ikävää kuulla että näinkin voi käydä :( Oliko syynä se ettei kauppakäynyt, eli kioski huonolla paikalla, vai jokin muu syy rautakirjan kanssa??

        yritys oli hyvällä paikalla ja liikevaihto oli huomattava..työllistin 2-3 osa-aikaista ja tein itse paljon töitä..koin tulleeni erittäin pahasti kusetetuksi:( en esim. saanut kaikkia rahoja jotka olisivat minulle kuuluneet...jouduin lakimiehen juttusille vaan sopimus oli sopimus ja minä jäin nuolemaan näppejäni..oikeasti oli kyllä helkkarin kallis opetus siitä mitä tällainen franchisingyrittäminen voi pahimmillaan olla..omasta puolestani en todellakaan suosittele..ja kyse ei ollut siitä ettenkö olisi kaikkeni antanut yritykseni eteen ja vielä vähän enemmänkin.. se ei vaan riittänyt..nyt siinä samalla kioskilla on uusi yrittäjä..en uskalla edes ajatella miten hän jaksaa...


      • Epäröivä_
        565656 kirjoitti:

        yritys oli hyvällä paikalla ja liikevaihto oli huomattava..työllistin 2-3 osa-aikaista ja tein itse paljon töitä..koin tulleeni erittäin pahasti kusetetuksi:( en esim. saanut kaikkia rahoja jotka olisivat minulle kuuluneet...jouduin lakimiehen juttusille vaan sopimus oli sopimus ja minä jäin nuolemaan näppejäni..oikeasti oli kyllä helkkarin kallis opetus siitä mitä tällainen franchisingyrittäminen voi pahimmillaan olla..omasta puolestani en todellakaan suosittele..ja kyse ei ollut siitä ettenkö olisi kaikkeni antanut yritykseni eteen ja vielä vähän enemmänkin.. se ei vaan riittänyt..nyt siinä samalla kioskilla on uusi yrittäjä..en uskalla edes ajatella miten hän jaksaa...

        Kiinnostukseni heräsi, koska itsekin olen miettinyt ärrä uraa. Oliko sopimuksessa sitten jotain erityistä "pienellä kirjoitettua" niin sanotusti? Eli raha virtasi tuotteista suoraan ketjulle jättäen yrittäjälle liian pienen siivun? Vai mitkä rahat jäivät saamatta...Ei huvita todellakaan kellään kovan työn jälkeen jäädä puille paljaille. Voiko sopimuksia fiksata vai ovatko kaikille kauppiaille samat? Mihin sopimuksessa olisi hyvä kiinnittää huomiota ettei tule kusetetuksi :/


      • väsynyt raataja
        565656 kirjoitti:

        älkää ikinä lähtekö rautakirjan orjiksi..been there done that meni rahat ja terveys:(

        Älä hyvä ihminen edes kuvittele lähteväsi r-kauppiaaksi. Karvasta kokemusta löytyy enkä suosittele sitä kenellekään. Saat raataa työssä ja teet rautakirjalle rahaa, terveys meni ja helvetillinen velka tuli niskaan. Muistakaa, että kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen on kuolinisku kioskikaupalle. R-kauppiaana pitää varautua siihen, ettei omaa aikaa ole eikä tule, päivät on pitkiä ja jos on parisuhdetta tai lapsia, niin ne suhteet kärsivät. Älkää koskaan lähtekö tähän juttuun!


      • Ei koskaan enää
        565656 kirjoitti:

        yritys oli hyvällä paikalla ja liikevaihto oli huomattava..työllistin 2-3 osa-aikaista ja tein itse paljon töitä..koin tulleeni erittäin pahasti kusetetuksi:( en esim. saanut kaikkia rahoja jotka olisivat minulle kuuluneet...jouduin lakimiehen juttusille vaan sopimus oli sopimus ja minä jäin nuolemaan näppejäni..oikeasti oli kyllä helkkarin kallis opetus siitä mitä tällainen franchisingyrittäminen voi pahimmillaan olla..omasta puolestani en todellakaan suosittele..ja kyse ei ollut siitä ettenkö olisi kaikkeni antanut yritykseni eteen ja vielä vähän enemmänkin.. se ei vaan riittänyt..nyt siinä samalla kioskilla on uusi yrittäjä..en uskalla edes ajatella miten hän jaksaa...

        Olisin voinut itse kirjoittaa tuon tekstin. Olen aivan samalla aaltopituudella ja koin aivan samat asiat. Aivan mieletön pettymys koko juttu. Duunia tein niin paljon kun terveys antoi myöden, mutta kun kaupat on nykyään koko ajan auki, niin eihän kukaan ärrältä mitään enää osta. Tai ostaa Veikkausta ja matkakortin latausta, josta itse ei saa juuri mitään. On aina mukava tehdä työtä, josta et saa itse mitään, mutta joka työllistää aivan tajuttomasti..

        En suosittele. Todellakaan.


      • höynäytetty
        väsynyt raataja kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen edes kuvittele lähteväsi r-kauppiaaksi. Karvasta kokemusta löytyy enkä suosittele sitä kenellekään. Saat raataa työssä ja teet rautakirjalle rahaa, terveys meni ja helvetillinen velka tuli niskaan. Muistakaa, että kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen on kuolinisku kioskikaupalle. R-kauppiaana pitää varautua siihen, ettei omaa aikaa ole eikä tule, päivät on pitkiä ja jos on parisuhdetta tai lapsia, niin ne suhteet kärsivät. Älkää koskaan lähtekö tähän juttuun!

        Ihme kun rautakirja pystyy toimimaan tuolla tavoin. Omasta kokemuksesta tiedän, että heitä on lähes mahdoton saada vastuuseen, mutta ennenpitkää loppuu höynäytettävät kauppiaat. Tieto näistä huijauksista leviää nopeasti ja tämä netti on siinä hyvä väline.

        Välttäkää siis hyvät ihmiset ryhtymästä R-kauppiaaksi!!!!!!!


      • ahvenkahven
        tulevaÄrräKauppias? kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Parhaiten sitä kuulee totuuden itse kokeneelta tai hänen lähipiiriltään, siksi lähdin kysymään täältä. Eihän Rautakirja negatiivisia asioita toisi esille, edes niistä kysyttäessä! Ja kauppiaat tuskin omalla naamallaan kehtaisivat myöntää, että huonosti menee.

        Kommenttisi ovat kyllä tosia, eikä itselle ollut tullut mieleenkään esim. ostaa tavarat jostain muualta kuin Rautakirjan omasta varastosta! Tosin käytännössä se on todella vaikeaa ostaa muualta, sillä tuotteiden tulee olla juuri samoja, mitä ketjussa myydään (ainakin oman käsitykseni mukaan). Tässäkin tulee esille RK:n oveluus ja kuinka iso firma sitoo kauppiaita...

        Tuo sunnuntaityö jäi mietityttämään, sillä ainakin tämä kauppias jonka leivissä olin, ei itse tehnyt koskaan viikonloppuisin töitä (paitsi sairastapauksissa, jossa ei saatu ketään muuta tuuraamaan). Mahtoiko hän itse olla niin rikas, tyhmä vai kannattiko tämä kioski tosiaan myös viikonloppuisin? Hmmm...

        Jos vielä löytyy muita asiasta jotain tietäviä, kertokaa toki! Ja jos joku vielä osaa sanoa määrän joka SUUNNILLEEN jää käteen kulujen jälkeen (vai jääkö mitään...?)

        ÄLÄ IKINÄ ALA R-KIOSKI YRITTÄJÄKSI,paitsi,jos haluat itsesi velkavankeuteen loppuiäksi


      • Anonyymi
        565656 kirjoitti:

        yritys oli hyvällä paikalla ja liikevaihto oli huomattava..työllistin 2-3 osa-aikaista ja tein itse paljon töitä..koin tulleeni erittäin pahasti kusetetuksi:( en esim. saanut kaikkia rahoja jotka olisivat minulle kuuluneet...jouduin lakimiehen juttusille vaan sopimus oli sopimus ja minä jäin nuolemaan näppejäni..oikeasti oli kyllä helkkarin kallis opetus siitä mitä tällainen franchisingyrittäminen voi pahimmillaan olla..omasta puolestani en todellakaan suosittele..ja kyse ei ollut siitä ettenkö olisi kaikkeni antanut yritykseni eteen ja vielä vähän enemmänkin.. se ei vaan riittänyt..nyt siinä samalla kioskilla on uusi yrittäjä..en uskalla edes ajatella miten hän jaksaa...

        Homma on ihan hirveä 60 tuntia viikossa töitä palkka mitäton


      • Anonyymi
        Epäröivä_ kirjoitti:

        Kiinnostukseni heräsi, koska itsekin olen miettinyt ärrä uraa. Oliko sopimuksessa sitten jotain erityistä "pienellä kirjoitettua" niin sanotusti? Eli raha virtasi tuotteista suoraan ketjulle jättäen yrittäjälle liian pienen siivun? Vai mitkä rahat jäivät saamatta...Ei huvita todellakaan kellään kovan työn jälkeen jäädä puille paljaille. Voiko sopimuksia fiksata vai ovatko kaikille kauppiaille samat? Mihin sopimuksessa olisi hyvä kiinnittää huomiota ettei tule kusetetuksi :/

        Täyttä kusetusta on R-kioski hommat


      • Anonyymi
        edellinen--- kirjoitti:

        ja tuossakin oli laskettu että yrittäjä tekee itse 50tuntia viikkoon töitä, ja työntekijälle joka 30h/vko töissä palkka olisi n.2240€/kk, eli jos tuohon tulee vielä lisät päälle ni se vähenee yrittäjän palkasta..

        Millä Ärrällä maksetaan n.2240€/kk 30h/vko työstä?! Ja vielä lisät päälle! Onko perus h-palkka siis n. 17,36€ ja palkaa lisineen sitten ehkä 2500€/kk. Ja jos yrittäjä itse tekee vain 50h/vko, niin työntekijälle jäisi n. 40h/vko eli 172h/kk x 17,39€ = 2990€ + lisät eli reilusti yli 3000€/kk !!? Ja koska tuosta kirjoituksesta on jo 13 vuotta, niin palkkojen mediaanin nousun jälkeen n. 3500€/kk. Huh!! Eli haen heti Ärrälle myyjäksi, mikäli luvut täsmää; 2500€/kk käteen ja siihen päälle vielä mahdolliset matkakuluvähennykset yms.


    • Kokemuksesta...

      "...onko siis kenelläkään suuntaa antavaa faktaa mitä kauppias keskimäärin tienaa? (Jollei nyt ajatella hänen "asuvan" kioskissa, tehden IHAN kaikki työt, vaan esim. max 10 tuntia päivässä ja viikonloppujakin vain osittain). Entä kauppiaiden omia mielipiteitä työstä ja yrittäjyydestä? ..."!

      Heh heh, eikö 10 tuntinen työpäivä viikonloput sitten ole siellä kioskilla asumista.

      Kultainen neuvo: Jos jonkin kioskin aiot ottaa vastattavaksesi, niin ilman muuta pyydän paperit nähtäväksesi mieluummin useammalta vuodelta ja koska selkeästi et täysin ole kaikista asioista perillä, käyt näyttämässä niitä asiantuntijalle. Ja kuuntelet häntä myös, etkä anna horisontissa häämöttävän loistokkaan ja rahakkaan uran yrittäjänä sokaista. Tuo ei tietenkään ole ilmaista, mutta ei ole huono yrittäjyyskään.

      • ....................

        Ystävän neuvo: älä laita itseäsi tähän soppaan mukaan.
        Franchisingsopimukset on todella monimutkaisia ja sitovia.
        Minulle tarjottiin erästä R-kioskia ja sanottiin, että pitkillä päivillä ansaitsen 3.000e - ja tästä vielä lainanlyhennykset pois. Siitä sitten vielä verot pois. Eli tulos käteen 1.000-1.500e kuukaudessa.

        Aina on kauniita lopetussyitä. Niitä mitä kerrotaan ulkopuolisille. Todellisia syitä harvoin kerrotaan ääneen. Ei edes yrittäjä sitä tee. Hänen suunsa on tukittu muuten.


    • jköp

      Ota ainakin huomioon että mahdollisia sopimusriitoja ei ratkota julkisissa oikeusistuimissa vaan välimiestuomioistuimissa.

    • ex R

      Ärrä on ehkä joskus ollut kohtuullisen hyvä franshising antaja, mutta viimeistään nyt uuden liikeaikalain myötä täysin sieltä jostain, mihin aurinko ei ikinä paista.
      Mikäli kiska on jonkin samoilla aukioloajoilla olevan kaupan lähellä, niin kauppa ei todellakaan käy. Kuka on niin tyhmä, että ostaisi euron tuotteen kahdella eurolla ärrältä; ostaisitko sinä ? Ainut merkittävä myynti on enää välitys ja veikkaus, joista ei saa mitään itselleen. Jos pyydät rautakirjalta muutosta sopimukseen, niin haukkuvat sinut pystyyn ja syyttävät huonosta myynnistä, ym, vaikka muussa yhteydessä kyllä tunnustavat varsinaisen myynnin romahtaneen täysin.
      Heidän tarkoituksensa onkin näköjään maksattaa tappionsa yksityisten kauppiaiden omaisuudella, joten harkitse tarkkaan, missä liikepaikka sijaitsee ja mihin olet itsesi laittamassa.

      • Raksan piirtäjä

        > Mikäli kiska on jonkin samoilla aukioloajoilla olevan kaupan lähellä, niin kauppa ei
        > todellakaan käy. Kuka on niin tyhmä, että ostaisi euron tuotteen kahdella eurolla
        > ärrältä; ostaisitko sinä ?

        Ainakin työmaamme lähellä Espoon Leppävaaran keskuksessa on R-kiskan kanssa samalla aukiolla Alepa, ja mutkan takana 30 metrin päässä K-market. Vastaavasti puolen kilometrin päässä on toinen R-kioski joka on SIWA-ruokakaupan kanssa samassa rakennuksessa, eri seinustoilla.

        Kyllä nuo kiskat ovat ainakin 10 vuotta molemmat pärjänneet noilla sijoillaan. Tuskin ne mitään miljonäärejä silti ovat, vanhoilla japsiautoillaan näköjään ajaa rytyyttävät aamusella kioskeilleen.

        Sitä kyllä itsekin ihmettelen kun R-kioski laittaa ovensa kiinni tasan 21.00, samaan aikaan kuin SIWA_kauppakin. Luulisi että olisi etua jos R-kiska olisi hiukan pidempään auki, vaikka 22 tai 23.00 saakka, niin saisi myöhäisistä jätskipaketin ostajista ym. veikkaajista uskollista asiakaskuntaa. Itekin olen käynyt nykimässä siellä turhaan ovea.

        > Ainut merkittävä myynti on enää välitys ja veikkaus, joista ei saa mitään itselleen.

        Veikkausta, karkkeja, jätskejä, juomia ainakin itse haen R:ltä.

        > Heidän tarkoituksensa onkin näköjään maksattaa tappionsa yksityisten kauppiaiden
        > omaisuudella, joten harkitse tarkkaan, missä liikepaikka sijaitsee ja mihin olet itsesi
        > laittamassa.

        Kai ne Rautakirjalla vain vertailee eri R-kioskien tuottoja keskenään. Ja niiden toimenkuva kyllä *on vaatia* kiskakauppiailta myyntiponnistuksia, vähän niinkuin myyntipäälliköt isommissa firmoissa vaativat myyjiltä myyntituloksia.

        Varmaan täysin helppoa ei ole myyntihommissa oikein kellään. Mutta jos kiskan sijaintikin on keskimääräistä huonompi niin ei Rautakirjakaan sellaiselta kiskalta keskusta-alueen myyntejä edellytä.

        Ja kyllä kiskakauppias ja KISKAKAUPPIAS myös eroavat toisistaan!! Toinen yksinkertaisesti vain on sellainen kauppiaampi luonne, ja kykenee markkinoimaan ja katumainostamaan ja kampanjoimaan, ylipäätään vain repimään huonommaltakin myyntipaikalta parempia myyntejä kuin toinen.

        Yrittäminen ei vaan sovi jokaisen psyykelle, tämä nyt on ihan vanha ja selvä juttu.

        .


      • Ripatus

        Ystäväni kärsimysnäytelmää ja konkurssia seuranneena en voi suositella R-kauppiasuraa. Kioski oli ennen vuodenvaihdetta kohtuullisesti tuottava paikka, mutta sitten kauppojen uusien aukioloaikojen myötä se loppui kun seinään.
        Lauantai-iltaisin ja sunnuntaiaamuisin kauppa ei enää käynyt, kun porukat osti kaiken Siwasta. Kurjaa oli katsella, kun kaveri yritti kaikkensa, mutta aikamoinen taikurimyyjä saa olla, jos saa myytyä Ladan Mersun hinnalla, jos saman saa muutaman metrin päästä "normaali" hintaan.
        Rautakirjan porukat haukkui häntä kaikin mahdollisin keinoin, eivät tulleet yhtään vastaan, eivätkä myöskään myöntäneet uusien aukioloaikojen vaikuttavan mitään kioskin myyntiin.
        Lopulta sen oli pakko luovuttaa ja laittaa kotinsa myyntiin, jotta sai velat maksettua.


      • Kriitinen mieli

        Niin,ja kun veikkaajat siirtyvät pikkuhiljaa nettiin.


      • Anonyymi

        On muuten semmoset sopimukset et häviät varmasti
        Menee rahat omaisuus terveys älä ikinä mee R-kauppiaaksi huijausta koko homma


    • 7894564
    • Näinsemeneekai

      Sanoman saneeraus jatkuu: R-kioskit myyntiin

      Aukiolon vapautuminen kurittaa kioskikauppaa
      Kioskeilla menee kehnosti. Sanoma-konsernin tänään julkistaman tilinpäätöksen perusteella kioskeilla kävi viime vuonna aiempaa vähemmän väkeä ja kioskitavaran myyntikatteet kapenivat. Koko Trade-yksikön liikevaihto putosi jo toista vuotta peräkkäin ja kannattavuus kutistui viime vuonna kolmanneksen. Kioskiliiketoiminta toi viime vuonna Sanomien Trade-yksikön 825 miljoonan euron liikevaihdosta lähes puolet.
      Kauppojen sunnuntaiaukiolon vapautuminen näyttää iskevän R-kioskeihin, jotka ovat joutuneet kaventamaan elintarviketarjontaansa. R-kioski uusi konseptiaan viime vuoden lopulla ja otti take away -ateriat valikoimiinsa.

      • Nyt on tilaisuus

        Koska tuotteet ovat jo kioskiin tullessa kaksi kertaa kalliimpia kuin naapurin laatikkokaupassa ulosmyytäessä, on ketjuohjaus ollut mätä jo pitkään, viimeistään nyt muuttuneessa aukiolo-tilanteessa.

        Ketju mennee 7 Eleven:lle, jotka osaavat convience store konseptin ja tietävät, että myös hinnalla on kyettävä kilpailemaan.

        Aloittajan tilanne on kuitenkin paras, jos ryhtyy itsenäiseksi kauppiaaksi omaan kioskiin ja laajentaa myöhemmin alueelliseksi miniketjuksi.


      • Tietoisuus on valtti
        Nyt on tilaisuus kirjoitti:

        Koska tuotteet ovat jo kioskiin tullessa kaksi kertaa kalliimpia kuin naapurin laatikkokaupassa ulosmyytäessä, on ketjuohjaus ollut mätä jo pitkään, viimeistään nyt muuttuneessa aukiolo-tilanteessa.

        Ketju mennee 7 Eleven:lle, jotka osaavat convience store konseptin ja tietävät, että myös hinnalla on kyettävä kilpailemaan.

        Aloittajan tilanne on kuitenkin paras, jos ryhtyy itsenäiseksi kauppiaaksi omaan kioskiin ja laajentaa myöhemmin alueelliseksi miniketjuksi.

        Tuo taitaa olla Rautakirjan mainospuhetta, jotta saisivat höynäytettyä uusia uhreja kauppiaiksi... Missään nimessä ei kannata laittaa nimeään mihinkään paperiin, missä mainitaan jotain Rautakirjasta tai R-kioskista. Huijatuksi tulee takuuvarmasti edelleenkin.


      • epäluuloinen einari
        Tietoisuus on valtti kirjoitti:

        Tuo taitaa olla Rautakirjan mainospuhetta, jotta saisivat höynäytettyä uusia uhreja kauppiaiksi... Missään nimessä ei kannata laittaa nimeään mihinkään paperiin, missä mainitaan jotain Rautakirjasta tai R-kioskista. Huijatuksi tulee takuuvarmasti edelleenkin.

        Olen itse kauppias ja koen tilanteeni todella toivottomaksi tällä hetkellä, eikä suunta ole kuin alaspäin jatkuvasti. Myynti takkuaa, veikkaus ei todellakaan riitä kattamaan kuluja... mutta on myös muita asioita paljon mihin haluaisin saada selvyyttä... siis kirjanpidossa esim. Te jotka olette kokeneet tai tällä hetkellä koette, olisiko kiinnostusta jakaa näitä juttuja? olen sitä mieltä että jotain on mätää... ei kaikki ongelmat johdu kauppojen aukiolojen vapautumisesta...


      • Kaikkea sitä onkin

        Kysynpähän vaan, että miten tuo take-away konsepti toimii kaikissa kioskeissa? En jaksa uskoa, että hyvin. Tottakai sellaiset paikat joissa on läpikulkuliikennettä paljon ja paljon ihmisiä, menee myös kolmioleipää yms. mutta lähiökiskoissa en todellakaan usko tuon kannattavan.

        Ystävälläni oli kioski ja olen katsonut hänen pitkää ja tuskallista kamppailuaan kioskin kanssa. Tämä kauppojen aukioloajat ovat todellakin tuhonneet hänen busineksensä, mutta sehän ei Rautakirjaa hetkauta. Sieltä ei mitään apua tule, vaikka myynnit olisivat nollassa. Onneksi ystäväni pääsee kioskistaan pian eroon, mutta hyvin, hyvin kalliilla hinnalla.

        Kannattaa nykypäivänä perustaa ihan oma pirjon kioski sen sijaan, että menisi franchisingiin mukaan. Joskus muinoin saattoivat hyvät kioskit ollakin pieniä kultakaivoksia, mutta ei todellakaan enää. Älkää menkö ihmiset Rautakirjan lupauksia uskomaan, ne eivät pidä paikkaansa eikä siellä noudeteta muutenkaan millään tavalla eettistä tai moraalista toimintatapaa. Saas nähdä mitä tapahtuu kun ketju myydään.. ja mitä tapahtuu niille kauppiaille, jotka vielä silloin ovat kauppiaina?


      • EI KANNATA!
        Kaikkea sitä onkin kirjoitti:

        Kysynpähän vaan, että miten tuo take-away konsepti toimii kaikissa kioskeissa? En jaksa uskoa, että hyvin. Tottakai sellaiset paikat joissa on läpikulkuliikennettä paljon ja paljon ihmisiä, menee myös kolmioleipää yms. mutta lähiökiskoissa en todellakaan usko tuon kannattavan.

        Ystävälläni oli kioski ja olen katsonut hänen pitkää ja tuskallista kamppailuaan kioskin kanssa. Tämä kauppojen aukioloajat ovat todellakin tuhonneet hänen busineksensä, mutta sehän ei Rautakirjaa hetkauta. Sieltä ei mitään apua tule, vaikka myynnit olisivat nollassa. Onneksi ystäväni pääsee kioskistaan pian eroon, mutta hyvin, hyvin kalliilla hinnalla.

        Kannattaa nykypäivänä perustaa ihan oma pirjon kioski sen sijaan, että menisi franchisingiin mukaan. Joskus muinoin saattoivat hyvät kioskit ollakin pieniä kultakaivoksia, mutta ei todellakaan enää. Älkää menkö ihmiset Rautakirjan lupauksia uskomaan, ne eivät pidä paikkaansa eikä siellä noudeteta muutenkaan millään tavalla eettistä tai moraalista toimintatapaa. Saas nähdä mitä tapahtuu kun ketju myydään.. ja mitä tapahtuu niille kauppiaille, jotka vielä silloin ovat kauppiaina?

        Itse olen entinen (onneksi entinen!) KOtipizza yrittäjä ja hurjaa vedätystä on sekin! En suosittele mitään frankkari- yrittäjyyttä kenellekkään; itse teet työt, otat riskin, maksat lainan ja palkat, royaltit, piiloroyaltit, sopimusmaksut, verot jne jne jen ja sitten saat kaikesta itsellesi (vaikka myynnit olis hyvätkin) hyvässä lykyssä MAX1500-2000€/ kk käteen. Olisi sen saanut vähemmälläkin kun olisi toisella töissä tai pitäisi ihan vaan omaa yritystä, eikä mitään frankkaria.
        Tuntipalkaksemme muuten laskettiin erään toisen pitkänlinjan kp- yrittäjänkanssa PERÄTI 4€ tunti, EI LISIÄ :DDDD


      • jonnekin päin
        epäluuloinen einari kirjoitti:

        Olen itse kauppias ja koen tilanteeni todella toivottomaksi tällä hetkellä, eikä suunta ole kuin alaspäin jatkuvasti. Myynti takkuaa, veikkaus ei todellakaan riitä kattamaan kuluja... mutta on myös muita asioita paljon mihin haluaisin saada selvyyttä... siis kirjanpidossa esim. Te jotka olette kokeneet tai tällä hetkellä koette, olisiko kiinnostusta jakaa näitä juttuja? olen sitä mieltä että jotain on mätää... ei kaikki ongelmat johdu kauppojen aukiolojen vapautumisesta...

        > mutta on myös muita asioita paljon mihin haluaisin saada selvyyttä... siis kirjanpidossa
        > esim. Te jotka olette kokeneet tai tällä hetkellä koette, olisiko kiinnostusta

        Kerro tarkemmin mitä kirjanpitoon liittyvää ajat takaa tässä. Kaipa niitä pahassa kaulakiikussa roikkuvia R-kauppiaita ja muidenkin alan Frankakriyrittäjiä maassa riittää. Varmasti joku vertaistukiryhmä keskusteluille voisi helpottaa moniakin.

        Kuka asianosainen menee ja laittaa jonnekin jonkun "Frankkariyrittäjän arkipäivää" tyyppisen keskustelyryhmän pystyyn?


      • PettynyEX R Kauppias
        epäluuloinen einari kirjoitti:

        Olen itse kauppias ja koen tilanteeni todella toivottomaksi tällä hetkellä, eikä suunta ole kuin alaspäin jatkuvasti. Myynti takkuaa, veikkaus ei todellakaan riitä kattamaan kuluja... mutta on myös muita asioita paljon mihin haluaisin saada selvyyttä... siis kirjanpidossa esim. Te jotka olette kokeneet tai tällä hetkellä koette, olisiko kiinnostusta jakaa näitä juttuja? olen sitä mieltä että jotain on mätää... ei kaikki ongelmat johdu kauppojen aukiolojen vapautumisesta...

        Olin kauppaana 3 vuotta josta on nyt aikaa 1,5 vuotta. Edelleen kauheissa veloissa. Stressi - unettomuus vaivaa. Oli anemia laihduin 15 kg, Onneksi muutama kilo on tullut takaisin.
        Kirjanpito mättää! Sain 17 000 egen laskun kesken kaiken kun heillä oli virhe järjestelmässä. Olin saanut liikaa palautuksia. Siis ne kauppiaan provit myynnistä. KÄÄK!
        Joista tietenkin oli otettu ärrän omat provit. Aika kimuranttia ennenkuin siihen jotenkin pääsi sisälle. Noh olin ihan ällikällä päähän lyöty ja siitä alkoi ala mäki! Totesivat vain että enkö ihmetllyt eää mulla on firman tilillä niin hyvin rahaa! Mistä helvetisti sitä voi ihmetellä kun todeta että hyvinhän tämä sujuu! Saa jopa pitää vapaapäiviä. Se oli raju isku - ja muissakin oli häikkää - virhe alvissa - joita mun piti sitten maksaa takaisin. Ja yht äkkiä olikin hävikkiä ihan sikana!! Tehtiin kaikki lehtipalautukset tarkkaan. Mutta kun kaikki info ei mennytkään läpi - eikä sitä osannut edes siinä 1 vuotena vielä edes ihmetellä. Inventaarissa ei mennyt kaikki läpi. Kukaan ei neuvonut missään asiassa. Olisit katsonut kirjasta (se valtava kansio) Tänä päivänä siihen on tosin tullut parannusta. Mutta silloin kauppiaiden aloittaessa ei ollut mitään sen kummempaa neuvontaa seurannoista. Mulle ei ainakaan. Aloituspäivänä olin mukana koko päivän inventaarissa ja sit avattiin kiska. Aloin heti myymään. Kuuppa oli ihan himmee (Ei aikaisempaa kokemusta ärrä-duunista) paitsi koulutusaika 50 h toisella kiskalla. Siitäkin jäi paljon mitä olisi pitänyt tietää ja oppia. Kaikki aika meni siihen myymiseen ja tuotevalikoiman sisäistämiseen - välitys ym. koska kaikki oli minulle outoa. Enhän edes tiennyt mitä olisin kysynyt. Veikkaus ja Toto koulutus oli mutta ei se vielä tee sinusta mestaria. Mutta kaiken oppi ei siinä mitään - asiakaspalvelu on tosi kivaa. Esim. Toto ja veikkaus ihan yes. Pakkomyynti ei - ja siihen se on koko ajan menossa TEE Lisämyyntiä!! Aseta tavoitteita .. Tyrkytä siinä asiakkaalle joka on jo muutenkin siinä naama väärinpäin lataamassa matkakorttia. Tarjoa tarjoustuotteita jotka silti ovat kalliimpia kuin alakerran kaupassa. Kuten moni onkin jo maininnut. Aukioloajat kaupoissa jne. Meilläkin oli klo 23.00 auki joka päivä. Eihän se kauppa siinä niin vain enää käy jos olet vähänkin huonossa paikassa - kauppojen vieressä ym. Näkeehän sen - kauppiaita haetaan ja mestoja. Ärrä itse pitää ne parhaat paikat. Katteet on onnettomia suurimenekkisissä tuotteissa ja silleen... EI kannattanut jatkaa....


      • mummi-4
        epäluuloinen einari kirjoitti:

        Olen itse kauppias ja koen tilanteeni todella toivottomaksi tällä hetkellä, eikä suunta ole kuin alaspäin jatkuvasti. Myynti takkuaa, veikkaus ei todellakaan riitä kattamaan kuluja... mutta on myös muita asioita paljon mihin haluaisin saada selvyyttä... siis kirjanpidossa esim. Te jotka olette kokeneet tai tällä hetkellä koette, olisiko kiinnostusta jakaa näitä juttuja? olen sitä mieltä että jotain on mätää... ei kaikki ongelmat johdu kauppojen aukiolojen vapautumisesta...

        Hei epäluuloinen einari, ota yhteyttä viestisi tulee mun sähköpostiin.

        Olen siis se Pettynyt EX R Kauppias


    • jennariina

      Samalla linjallan täälläkin...jos olisin kaiken sen tiennyt mitä tuleman pitää en KOSKAAN olsii alkanut kauppiaaksi. Ei työn teossa mitään vaikka joutuisi tekemään kuinka paljon vaan..kyllähän sitä itselleen tekee. Mutta Rautakirjalle kaikki menee...mistään ei hyvitetä ei tulla vastaan..vaan vaaditaan lisää ja haukutaan syytetään moititaan??? ei sitä lyllä kestä !! Tavarat tilataan rautakirjalta ja mokista maksat sinä---Monta kuukautta voi mennä ettet voi itse nostaa palkkaa laisinkaan !! Päin vastoin MAKSAT vielä omistakin rautakirjalle että saat heidän laskunsa maksettua !! RAHAT eivät ole sinun vaan RAUTAKIRJAN he päättävät kaikesta. Olet RAUTAKIRJAN ORJA ...suurimmat rahat kerää rautakirja ja mistä ??? sinä teet TYÖT.Et päätä aukioloajoista et mistään...olet ORJA !!
      jA KAIKEN TÄMÄN PASKAN KU LOPETAT MAKSAT VIELÄ RAUTAKIRJALLE vielä senkin jälkeen .....ELI PILAAT KOKO ELÄMÄSI ja minkä takia RAUTAKIRJAN ....jso haluaa yksityisyrittäjäksi kannattaa todella perustaa OMA missä saat päättää asioistasi ja määrätä rahoistasi ......
      JOS ET HLUA OLLA ELÄMÄÄSI OLLA VELKAA RAUTAKIRJALLE..
      PITÄIS LAILLA KILETÄÄ TÄMÄ TOUHU!!!! ei ihminne pärjää rautakirjan byrokratialle yksistään... kyllähän sielläkin huijataan !!

    • pertti42

      Ei kannata ryhtyä ärrä kauppiaaksi! Itse olin muutaman vuoden kauppiaana ja mitä siitä jäi käteen, VELKAA! Niska limassa painoin hommia ja ei tullut kuin haukkuja perään ylemmältä taholta, että tee jotain! Kukaan ei neuvo mitään ja itse joudut pähkäilemään stressissä et miten tästä selvitään. Täyttä huijausta koko homma! Kämppä meni alta ja samalla luottotiedot! Kiitos rautakirjan!

    • Orjana vielä.....

      Juu, en suosittele minäkään. Ns. vanhan sopparin aikaan kauppiaalle saattoi jopa jäädä särvintä leivän päälle, nyt ei aina edes sitä leipää. Viel ois jonku aikaa jaksettava, kun ei ole perstaskussa muutamaa kymppitonnia maksaa Rautakirjalle, että pääsisi eroon.
      No, hyvä kouluhan tämä on ollut, jos vain terveys kestää loppuun asti ( ympäri vuoden duunia n56-57h/vko). Nuo siis vain kassatunteja, toki muut hommat vielä päälle:-)))
      Kusetusta ja pahan luokan sellaista. Lyhyesti, kun kaikki ostot, myynnit, erilaiset maksut ottaa huomioon, niin olen tullut siihen tulokseen, että, kun minä tienaan 1€:n ,niin emoyhtiö tienaa 5-6€ vähintään. Reilua, eikö totta!!!!!!!!!!!!

      • ex-ärrä

        Haluaisin entisenä R-Kioski kauppiaana jakaa teidän muiden entisten kauppiaiden kanssa mielipiteitä ja etenkin miettiä toimia R-Kioskia vastaan. Kaikki tarinat ovat niin kopiota toisistaan, ettei voi olla sattumaa että me kaikki ollaan samalla kaavalla ryssitty oma toimintamme. Ota yhteyttä s-postilla [email protected].


      • Osmo-poliitta
        ex-ärrä kirjoitti:

        Haluaisin entisenä R-Kioski kauppiaana jakaa teidän muiden entisten kauppiaiden kanssa mielipiteitä ja etenkin miettiä toimia R-Kioskia vastaan. Kaikki tarinat ovat niin kopiota toisistaan, ettei voi olla sattumaa että me kaikki ollaan samalla kaavalla ryssitty oma toimintamme. Ota yhteyttä s-postilla [email protected].

        Samallahan voisi perustaa jonkin itsensä kusetetuksi tuntevien entisten ja nykyisten fränkkäriyrittäjien yhteenliittymän. Meitä ainakin tuntuu riittävän.


      • Osmonposmo
        Osmo-poliitta kirjoitti:

        Samallahan voisi perustaa jonkin itsensä kusetetuksi tuntevien entisten ja nykyisten fränkkäriyrittäjien yhteenliittymän. Meitä ainakin tuntuu riittävän.

        Ja monessa eri ketjussa vielä!


    • 7+3

      Kyllä mietin silloin kun pikkukauppojen aukioloaika vapautettiin, että se on kioskien menoa. Tätä kirjoitan klo 22:17 ja tämän viestin lähettämisen jälkeen lähden Siwaan ostamaan limpparia ja herkkuja leffailtaa varten. Samalla reissulla tulee hommattua kahvipaketti ja maito aamuksi. Tuo olisi ollut tyypillinen kioskikeikka silloin ennen vanhaan, mutta eipä niille ole enää pariin vuoteen ollut käyttöä. Kioskeilta haen matkalippuun lisää poweria ja ässäarvan silloin tällöin, mutta siihen se jää. Ei kateeksi käy yrittäjiä ainakaan täällä kaupungissa, jossa kivijalkakauppoja piisaa.

    • henk.koht.helvetti

      kun aloitin kauppias urani vanha kauppias yritti saada minua järkiini ja sanoi ettei tässä kannata elämäänsä pilata. En kuunnellut koska ajattelin sen olevan katkeran ihmisen puhetta. Tiesin myös sen että vanha kauppoas oli enemmän kuin huono myyjä. Luotin itseeni ja isoon tunnettuun ketjuun. 1. vuosi sujuikin hyvin. Sitten alkoi iso alamäki. Tuli soittoja laskennasta, pyydettiin palauttamaan rahaa koska olivat palauttaneet sitä minulle liikaa, rahaa katosi. Yhtäkkiä tilittämättömien rahojen summa nousi yli 10 000€; jokainen pussi on viety pankkiin. Kumallista on tietenkin sekin etteivät pysty rkirjasta antamaan mitään aikaa koska nämä rahat ovat kadonneet, eivät edes vuositasolla. On välityseroja, hävikkiä, laskennallista kirjanpitoa(kaikki eivät pidä tätä laillisena). Nostan rkioski ketjulle hattua... Jos joku niin tämän sponssikauppias idean keksijä osaa nyhtää ihmisiltä viimeisetkin rahat ja voimavarat. Näin jälkeenpäin ei voi kuin päivitellä omaa typeryyttään ja odottaa rkirjan uusia "keksittyjä" velkoja. Olen väsynyt ja lopussa, mutta ilman taistelua en aio luovuttaa.

      • ex-ärrä

        Haluaisin entisenä R-Kioski kauppiaana jakaa teidän muiden entisten kauppiaiden kanssa mielipiteitä ja etenkin miettiä toimia R-Kioskia vastaan. Kaikki tarinat ovat niin kopiota toisistaan, ettei voi olla sattumaa että me kaikki ollaan samalla kaavalla ryssitty oma toimintamme. Ota yhteyttä s-postilla [email protected].


    • sjbdvz n29

      Siis ymmärsinkö oikein? Olet vienyt rahoja pankkiin tai pankin yösäilö lokeroon ja Ärrä väittää ettei rahoja ole tullut?
      Eikös tämän voisi tarkistaa pankista?
      Ärrän on pystyttävä todistamaan että rahat eivät ole tulleet heille, aika oudolta kuulostaa jos eivät tiedä milloin rahoja on puuttunut...

    • Jotain tarkennusta

      >> Siis ymmärsinkö oikein? Olet vienyt rahoja pankkiin tai pankin yösäilö lokeroon ja Ärrä väittää ettei rahoja ole tullut?
      Eikös tämän voisi tarkistaa pankista? >>

      Yllä olleen selostuksen epämääräisyys pisti ainakin itsellä silmään. En väitä että R-ketju olisi kiva ja reilu, mutta tuossa yllä olleessa selostuksessakaan ei oikein tunnu olevan päätä eikä häntää.

      Että kauppiaan itse päivittäin laskemat päiväkassat viety pankkiin tms. Silti rahan viemiset jotenkin mystisesti katoaisi?
      Ja että "eivät edes vuositasolla" pysty antamaan selostusta milloin rahat ovat kadonneet.

      No, olen kaikenlaisia frankkariketjuja vastaan, enkä ymmärrä miksi ihmiset ylipäätään sellaiseen lähtee mukaan. Mutta joku tuossa yllä olevassa selostuksessakaan ei nyt kyllä ihan täsmää.

      • kustukalle

        Täyttä soopaa, rahat löytyvät aina.
        Verottajakin on mukana. Vaikka on katkera. Tosiasiat ja laillisuus...... R-kioski on rehellinen.........


      • sopeli

        Yrittäjäksi aikoville,se on ihan sama teetkö mitä tahansa yritystä samat asiat on osattava.Yrittäjyys on korvien välissä.Sitä ei koulussa opita,perustiedot saat kaikki muu on itsessä.On oltava yrittäjähenkinen,luova,ahkera.On myös tajuttava et miljonääriksi tuskin tulee koskaan.Mutta ihan mukavat tulot voi saada.Ei ihmisille jotka haluu 8-16 duunin vapaapäivät ,lomat ,pekkaset.Ei myöskään ihmiselle ,jolla asenne olin 10 minuuttia yli työaikani tahdon siitä palkan. En usko et ärrä kusettaa rahoissa ketään vielä vähiten pankki.Jospa rahat on kauppiaalta tilittämättä eteenpäin.
        Yrittäjänä edelleen ei tosin kioskikauppiaana


      • Anonyymi
        sopeli kirjoitti:

        Yrittäjäksi aikoville,se on ihan sama teetkö mitä tahansa yritystä samat asiat on osattava.Yrittäjyys on korvien välissä.Sitä ei koulussa opita,perustiedot saat kaikki muu on itsessä.On oltava yrittäjähenkinen,luova,ahkera.On myös tajuttava et miljonääriksi tuskin tulee koskaan.Mutta ihan mukavat tulot voi saada.Ei ihmisille jotka haluu 8-16 duunin vapaapäivät ,lomat ,pekkaset.Ei myöskään ihmiselle ,jolla asenne olin 10 minuuttia yli työaikani tahdon siitä palkan. En usko et ärrä kusettaa rahoissa ketään vielä vähiten pankki.Jospa rahat on kauppiaalta tilittämättä eteenpäin.
        Yrittäjänä edelleen ei tosin kioskikauppiaana

        Lopetin kioskin varkaaksi kehräsivät haukkua. Onneksi sain asianajajan ja homma selvisi puhdistin maineeni


    • Loistava bisnes..

      Inkoon R-Kioskin kauppias lopetti.
      Se oli alkuperäinen kauppias ja kun busines alkoi luistaa, otti rautakirja kioskin itselleen ja laittoi sinne palkkamyyjän.

      No homma muuttui kannattamattomaksi, kun kylän väki äänesti jaloillaan.
      Eka kauppias sai paikkansa takaisin..
      Nyt kun businekset taas alkoi luistaa, niin rautakirja halusi kojun itselleen..

      Nyt on sitten lappu luukulla.

      Siellä ois valmis putka jollekin yrittäjäksi haluavalle :D

    • krisse45

      en suosittelee. kokemusta on varsinkin pks-alueella. Aluksi tykkäsin mutta rautakirja osaa olla aika v-mäinen vaikka sanovatkin että tuevat kauppiasta. Ei tukea, ei neuvoja , ei opastusta - ainoastaan turhia lupauksia. myyntiä vuodessa on noin 1,5 milj. € ja kauppias saa rautakirjalta laskettua katetta noin 3200 €/kk josta pitäisi maksaa työntekijälle palkat, verot, tv-luvat, vakuutukset, verot ja muut maksut, lisäksi puhelin-ja sähkölaskut. ei siinä paljon yrittäjälle jää. Rautakirja on vielä sitä mieltä että kauppiaan pitäisi tehdä viikossa vähintään 50 h töitä jotta saisi itselleen oin 1500€/kk. Eli kauppias tekee töitä noin 7€/h-palkalla tai jopa pienemmäll palkalla. En uskonut kun minua varoitettiin mutta uskokaan - tämä työ ei kannata. Rautakirja vie kaiken - työn, perheen ja kaiken omaisuuden tavalla tai toisella.

      • ex-ärrä

        Haluaisin entisenä R-Kioski kauppiaana jakaa teidän muiden entisten kauppiaiden kanssa mielipiteitä ja etenkin miettiä toimia R-Kioskia vastaan. Kaikki tarinat ovat niin kopiota toisistaan, ettei voi olla sattumaa että me kaikki ollaan samalla kaavalla ryssitty oma toimintamme. Ota yhteyttä s-postilla [email protected].


    • Epäilys lukemasta

      >>> myyntiä vuodessa on noin 1,5 milj. € ja kauppias saa rautakirjalta laskettua katetta noin 3200 €/kk josta pitäisi maksaa työntekijälle palkat, verot, tv-luvat, vakuutukset, verot ja muut maksut, >>>

      En ole millään lailla Rautakirjan puolella enkä kenenkään muunkaan franchising -ketjujen ketkaleiden puolella.

      Mutta epäilen kuitenkin tuota sinun sanomaasi jättimäistä 1.5 mijl. € summaa R-kiskan vuosimyynniksi. Eihän kioskit tuollaista summaa pyöritä. Ei ainakaan ne jotka ovat yksityisellä omistuksessa, eivätkä Rautakirjan itsensä omistamia, parhailla liikepaikoilla olevia myymälöitä.

      Uskottavamman kuuloinen vuosimyynnin summa R-kioskille on 250.000 - 400.000 € vuosimyynti.

      Houkutellessaan uusia frankkarikauppiaita, R-kioski käytti yhtenä esimerkkinä tätä Helsingin 5-linjalla olevaa menestyvää R-kioskia.
      http://www.finder.fi/Kioskeja/R-Kioski Viides Linja/HELSINKI/taloustiedot/860631
      Tämänkin vuosimyynti on kuitenkin van 800.000 - 900.000 euron luokkaa, vaikka työntekijöitä ilmoitetaan olevan 5 henkeä.

      Siksi tuo mainitsemasi 1.5 milliä ei oikein vaikuta oikeasta kioskista kertovalta stoorilta, ja tulee mieleen että onk ose ihan pelkkä sepite, alusta loppuun..

      Sanomasi liikevaihtoukema kioskille vaikuttaa vaan aivan liian isolta. Silkan bullshittin keksiminen ja kertominen täällä ei auta ketään, jotka oikeasti mahdollisesti harkitsevat milloin mitäkin yrittämisen uraa itsellensä.

      • jihou

        Sotketkohan puurot ja vellit? Liikevaihto != vuosimyynti.
        Eli liikevaihtoa lisää veikkaukselta saadut prosentit (tuskin ykkösprosenttia enempää) ja myyntiä lisää se koko myynti.
        Uskoisin hyvällä paikalla olevan ärrän myyvän helposti tuolla 1,5 miljoonalla pelkästään veikkausta ja sen pelejä.


      • Anonyymi
        jihou kirjoitti:

        Sotketkohan puurot ja vellit? Liikevaihto != vuosimyynti.
        Eli liikevaihtoa lisää veikkaukselta saadut prosentit (tuskin ykkösprosenttia enempää) ja myyntiä lisää se koko myynti.
        Uskoisin hyvällä paikalla olevan ärrän myyvän helposti tuolla 1,5 miljoonalla pelkästään veikkausta ja sen pelejä.

        Alkaa ikinä menkö R-kioski kauppiaaksi katoaa rahat omaisuus terveys kukaan ei pysty jaksa painaa 60 tuntii viikossa pyhat arjet R-kioski vetää välistä itselleen provisiot kauppias on orja


    • järkeäpäähän

      Franchising, Verkostomarkkinointi, Wincapita, Laatutakuu yms. Kaikki voidaan pakata yhden lauseen alle. "Otetaan rahat pois hölmöiltä"

    • Liikevaihto, myynti

      >>Eli liikevaihtoa lisää veikkaukselta saadut prosentit (tuskin ykkösprosenttia enempää) ja myyntiä lisää se koko myynti.>>

      Käsitykseni mukaan Veikkaus Oy:n pelien pelimyyntiraha on samanlainen läpikulkuerä kioskiyritykselle kuin vaikkapa Arvonlisäverokin. Ei arvonlisäveroakaan erikseen mainita missään tuloslaskelman ohessa "myyntinä" tai muuna mainitsemisen arvoisena firman lisätulona.

      Rautakirja on Veikkaus Oy:n suurin jälleenmyyjä koko maassa. Rautakirjan liikevaihto on noin 900 miljoonaa euroa, ja Veikkaus Oy:n noin 1.8 miljardia euroa.

      Tosiaan käsitykseni on että R-kioskien tuloslaskelmaan kioskin liikevahdoksi, lasketaan ainoastaan Veikkaukselta saatavat asiamiespalkkiot. Vuonna 2011 Veikkaus tilitti asiamiespalkkioita keskimäärin 6,8% pelien myynnistä, ja koko maassa yhteensä 85 miljoonaa euroa.
      https://www.veikkaus.fi/fi/useinkysyttya?contentid=UKK_MYYNTIPAIKAT

      >>Uskoisin hyvällä paikalla olevan ärrän myyvän helposti tuolla 1,5 miljoonalla pelkästään veikkausta ja sen pelejä. >>

      Jos ihan karkeasti jakolaskuna laskemalla jakaa Veikkauksen 1.8 mrd liikevaihdon 3.300 Veikkauksen myyntipaikan kesken, tulee yhtä myyntipaikkaaa kohden Veikkausmyyntiä noin 545.000 € verran. Ja siitä 6.8% myyntiprovision mukaan laskien asiamiespalkkiota 37.000 euroa.
      Tuostahan Rautakirja tietenkin nappaa omat mafiosonsa pois päältä.

      • jihou

        Noh, minä ajattelin sen myynnin olevan vaan isottelua, niin vähän selvensin että mistä tuollaisia lukuja voi saada.

        R-puljussa pitää myös muistaa että siinä rahoitetaan veikkausta/luottokuntaa myös. Eli koritlla maksetut pelit (joista sinä maksat korttiprovision) ottavat korkoa luottokunnalla ja veikkaus haluaa omansa alkuviikosta.

        En valitettavasti tiedä että ottaako r-kioski vielä provikoitaan tuosta asiamiesprovisiosta. Toivottavasti ei, sillä tuo sitoo jo nykyisellään ihan pirusti aikaa ja siitä saa ehkä yhden kioskityöntekijän palkan.....

        Minäkään en suosittele tuota "yrittäjyyttä" sillä näyttää pahasti sille että riskit on rautakirja ulkoistanut, mutta voittoja ilmeisesti ei.

        Lisäksi itse olen huomannut että esim namia, jäätelöä tai tupakkaa ostaessani en enää valikoi sitä ärrää koska siellä on liikaa palveluja ja niin ollen harva työntekijä on ajan tasalla työssään. Tämä suoraan tarkoittaa sitä että joutuu jonottamaan, mikä sotii aika pahasti tuota kioskin ideaa vastaan. Menen vain silloin sinne kuin ostan niitä palveluja mistä r-kioskin pitäjä saa minimaalisen tuoton (veikkaus, liput, posti).


      • Anonyymi
        jihou kirjoitti:

        Noh, minä ajattelin sen myynnin olevan vaan isottelua, niin vähän selvensin että mistä tuollaisia lukuja voi saada.

        R-puljussa pitää myös muistaa että siinä rahoitetaan veikkausta/luottokuntaa myös. Eli koritlla maksetut pelit (joista sinä maksat korttiprovision) ottavat korkoa luottokunnalla ja veikkaus haluaa omansa alkuviikosta.

        En valitettavasti tiedä että ottaako r-kioski vielä provikoitaan tuosta asiamiesprovisiosta. Toivottavasti ei, sillä tuo sitoo jo nykyisellään ihan pirusti aikaa ja siitä saa ehkä yhden kioskityöntekijän palkan.....

        Minäkään en suosittele tuota "yrittäjyyttä" sillä näyttää pahasti sille että riskit on rautakirja ulkoistanut, mutta voittoja ilmeisesti ei.

        Lisäksi itse olen huomannut että esim namia, jäätelöä tai tupakkaa ostaessani en enää valikoi sitä ärrää koska siellä on liikaa palveluja ja niin ollen harva työntekijä on ajan tasalla työssään. Tämä suoraan tarkoittaa sitä että joutuu jonottamaan, mikä sotii aika pahasti tuota kioskin ideaa vastaan. Menen vain silloin sinne kuin ostan niitä palveluja mistä r-kioskin pitäjä saa minimaalisen tuoton (veikkaus, liput, posti).

        Luvataan paljon palkja pieni töitä 60-80 tuntia viikossa. Mistä saat työntekijöitä kunnollisia et mistään. Tee itse ihan perseesta


    • ex-ärrä

      Haluaisin entisenä R-Kioski kauppiaana jakaa teidän muiden entisten kauppiaiden kanssa mielipiteitä ja etenkin miettiä toimia R-Kioskia vastaan. Kaikki tarinat ovat niin kopiota toisistaan, ettei voi olla sattumaa että me kaikki ollaan samalla kaavalla ryssitty oma toimintamme. Ota yhteyttä s-postilla [email protected].

    • Yksi vaan..

      Tämä on järkyttävää luettavaa!!! Olin 7 vuotta Rautakirjalla töissä, ja olen nyt miettinyt kun haetaan r-kauppiaita, että pitäiskö, ja hain sen takia tietoa netistä.... Voi pyhä kauhistus;Kiitos varoituksista, olen vaikka mielummin työtön!!!!!!!!!!!!!

      • franshceisse

        Työttömänä sentään saa jotain tuloa.


    • Entinen R-yrittäjä

      Itse sorruin lähtemään R-kioski yrittäjäksi.
      En voi suositella kenellekään. ( paitsi ehkä pahimmalle vihamiehelle )

      Eräässä kokouksessa meitä oli yli kymmenen R-yrittäjää,
      joista yksikään ei olisi voinut suositella tätä kenellekään,
      Se kertoo jo aika paljon Rautakirjan toiminnasta.

      Olen myös lopettanut noin kahden vuoden yrittämisen jälkeen,
      velkoja maksan ehkä seuraavat kymmenen vuotta, yli 50 000.

      Palkkaa pystyin nostamaan ENINTÄÄN 1500 e kuukaudessa,
      Mutta erittäin monta kuukautta vuodesta meni niin että palkkaa
      ei pystynyt nostamaan ollenkaan.

      Jos pidin viikon esim. kesälomaa, työntekijöiden palkan joutui vielä kaivamaan omasta pussista, kun yrityksen tuotto ei riitä kattamaan edes
      9,50 tuntipalkkaa tuuraajalle.
      Joka ainoa tunti jonka olin poissa tiskin takaa, tuotti minulle tappiota,
      ( auki14 tuntia päivässä )

      Rautakirja ei ollut valmis neuvottelemaan YHTÄÄN ,että olisi voitu tehdä uusi sopimus, joka takaisi myös yrittäjälle palkkaa työstään.
      Olisi pitänyt tehdä VÄHINTÄÄN kahden ihmisen työt,
      että olisi jäänyt hätäisesti EDES yhden ihmisen palkka...

      En jaksanut enää. Rautakirja lahjoitti lähtiessä yli 20 000 euron velat
      hyvin tehdystä työstä. Jo matkan varrella hankittujen velkojen lisäksi.
      Ja olivat ensimmäisenä protestoimassa trattaa tästä laskusta.

      -Kiitos tästä.

      Jaksaminen meni... ja luottotiedot, ja usko yrittämiseen ja francshising kaupan rehellisyyteen, ja aluemyyntipäälliköiden puheisiin ja lupauksiin.


      Lukekaa lisää täältä, linkistä löytyy keskustelua Rautakirjan Franchrising yrittämisestä.
      Jos ette jaksa lukea koko pitkää viestiketjua, voin kertoa että ketjun loppupäästä löytyy parhaita kommentteja Ärrä- yrittäjyyden kokeneilta ihmisiltä.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8414899

      • franscheisse

        Ei frankkaritouhuja voi enää suositella edes pahimmalle vihamiehelle. Ei kai ketään voi sentään niin syvästi inhota?


    • Ekonomi09

      On aivan asiallista, että avaudutte täällä.

      Ajattelin ensiksi tarjota priima paikkaa Rautakirjalle, mutta en viitsi tarjota.

      Rautakirjan toiminta ei täytä mielestäni eettisiä sääntöjä. Mielummin vuokraan tilani suoraan yksityiselle, ilmaa ketjua toimivalle yritykselle.

      On hienoa, että nuo R-kioskin kiiltokuvat ilmoitukset "haetaan R-kioski kauppiasta", saavat aivan uuden valon näiden keskustelujen myötä.

      Netti on kaikesta huolimatta hyvä työkalu. Tämä varsinkin, jos joku osaa välttää frankkari miinat.

      Muistakaa kuitenkin, että on olemassa ihan asiallisiakin frankkarisopimuksia, toki aivan pieni vähemmistö. Ei kaikki ole näitä *usettajia. Eipä silti, en puolusta näitä ketjuja.

      Suosin yksityisiä.

    • yksi3

      Lopetin R-Kauppiaana muutama kuukausi sitten.Tein työtä tunnollisesti 5,5 vuotta.mitä jäi käteen VELKAA....Tällä hetkellä olen niin turhautunut ja kiukkuinen,etten tiedä miten päin kulkisin.En suosittele kenellekkään,jos ei välttämättä halua rypeä siinä itsessään.En todellakaan aio jättää tätä tähän,vaan aion selvitellä asioita aivan omien kanavien kautta,jos en saa muuta hyötyä niin toivottavasti mielenrauhan.

      • franscheisse

        Kyllä olisi aika saada jotain tolkkua kaikkiin frankkaritouhuihin. On aivan villi länsi koko kenttä. Kunnon lainsäädäntöä tuohon kaivattaisiin. Kusetuskin pitäisi kriminalisoida.


    • 1+4

      "---meitä oli yli kymmenen R-yrittäjää,
      joista yksikään ei olisi voinut suositella tätä kenellekään---"

      Yrittäjiä on monisatakertainen määrä eikä ne jotka menesty huutele tulotietojaan kovaan ääneen.

      "---pystyin nostamaan ENINTÄÄN 1500 e kuukaudessa,
      Mutta erittäin monta kuukautta vuodesta meni niin että palkkaa
      ei pystynyt nostamaan ollenkaan.---"

      Tämä on kuule ihan normaalia yrittäjän arkea, mutta palkkatyöstä ilman yrittäjäasennetta siirtyvälle mahdoton asia ymmärtää. Jollei ole asennetta niin ei pidä lähteä leikkiin mukaan, ongelma vaan on ettei näissä fr-firmoissa harrasteta mitään kritiikkiä kaikkien taivaanrannanmaalarien kanssa.

      Mutta poikkeuksiakin on. Menepä vaikka kauppiaaksi niin ensin kouluttaudut, otat huonommat kauppapaikat ja vasta vuosien päästä etenet ehkä supermarkettiin kauppiaaksi. Tai kokeilepa vaikka amerikkalaisen sivuliikkeen hampurilaisbisnestä katsomalla heidän nettisivuilta mitä he edellyttävät uudelta fr-yrittäjältä?

      "---lahjoitti lähtiessä yli 20 000 euron velat
      hyvin tehdystä työstä. ---"

      Ilmaiseksiko se alkuvarasto olisi pitänyt antaa. Eli konserni jakaa kaikille taivaanrannanmaalareille ja pikkukioskilla miljonääriksi aikoville ilmaiseksi tavaraa jos vaikka kauppa luistaisi. Ilman sinun allekirjoitusta tuskin mitään karhuavat joten syytä itseäsi.

      • näin se vaan on.

        "---pystyin nostamaan ENINTÄÄN 1500 e kuukaudessa,
        Mutta erittäin monta kuukautta vuodesta meni niin että palkkaa
        ei pystynyt nostamaan ollenkaan.---"

        Tämä on kuule ihan normaalia yrittäjän arkea, mutta palkkatyöstä ilman yrittäjäasennetta siirtyvälle mahdoton asia ymmärtää. Jollei ole asennetta niin ei pidä lähteä leikkiin mukaan, ongelma vaan on ettei näissä fr-firmoissa harrasteta mitään kritiikkiä kaikkien taivaanrannanmaalarien kanssa."

        Se, että yrittäjänä saa selkeästi alle työntekijän palkkaa, on pitkässä juoksussa pakkoyrittäjyyttä, ellei kyse ole sivutoimisesta yrittäjyydestä.

        Enintään 1500 €:a tarkoittaa käytännössä sitä että OLET häkissä, omassa yrityksessä.

        Tuosta kun maksetaan verot pois, ei paljoa jää.

        Ja tosiaan vielä tärkein on se, että kaupat, huoltoasemat ja abc:t voivat olla vapaasti käytännössä auki, joten milläs kilpailet, kilpailuetu on hävinnyt aukioloaikojen vapautumisen myötä.

        Esimerkiksi eräässä 90.000 asukkaan kaupungissa avattiin abc:n kylkeen Sale, se kuivasi yhden KETJUTTOMAN ruokakaupan ja yhden R-kioskin. R-kioksi 400 metrin päästä, ruokakauppa 1 km päästä.

        Eli nämä lopettivat.

        Joten miettikää oikeasti ennen kuin laitatta R-kioskia, laittakaa vaikka pieni kahvila, jossa myydään paikallisia tuotteita ja on veikkauksen piste ja asiamiesposti tms.

        Kyllä nämä korporaatioiden jutut pitää kaukaa kiertää.


      • Anonyymi
        näin se vaan on. kirjoitti:

        "---pystyin nostamaan ENINTÄÄN 1500 e kuukaudessa,
        Mutta erittäin monta kuukautta vuodesta meni niin että palkkaa
        ei pystynyt nostamaan ollenkaan.---"

        Tämä on kuule ihan normaalia yrittäjän arkea, mutta palkkatyöstä ilman yrittäjäasennetta siirtyvälle mahdoton asia ymmärtää. Jollei ole asennetta niin ei pidä lähteä leikkiin mukaan, ongelma vaan on ettei näissä fr-firmoissa harrasteta mitään kritiikkiä kaikkien taivaanrannanmaalarien kanssa."

        Se, että yrittäjänä saa selkeästi alle työntekijän palkkaa, on pitkässä juoksussa pakkoyrittäjyyttä, ellei kyse ole sivutoimisesta yrittäjyydestä.

        Enintään 1500 €:a tarkoittaa käytännössä sitä että OLET häkissä, omassa yrityksessä.

        Tuosta kun maksetaan verot pois, ei paljoa jää.

        Ja tosiaan vielä tärkein on se, että kaupat, huoltoasemat ja abc:t voivat olla vapaasti käytännössä auki, joten milläs kilpailet, kilpailuetu on hävinnyt aukioloaikojen vapautumisen myötä.

        Esimerkiksi eräässä 90.000 asukkaan kaupungissa avattiin abc:n kylkeen Sale, se kuivasi yhden KETJUTTOMAN ruokakaupan ja yhden R-kioskin. R-kioksi 400 metrin päästä, ruokakauppa 1 km päästä.

        Eli nämä lopettivat.

        Joten miettikää oikeasti ennen kuin laitatta R-kioskia, laittakaa vaikka pieni kahvila, jossa myydään paikallisia tuotteita ja on veikkauksen piste ja asiamiesposti tms.

        Kyllä nämä korporaatioiden jutut pitää kaukaa kiertää.

        Ja paikkakunta Kouvolan putkinotko.


    • Lepsut Fr-lupaukset

      >>Jollei ole asennetta niin ei pidä lähteä leikkiin mukaan, ongelma vaan on ettei näissä fr-firmoissa harrasteta mitään kritiikkiä kaikkien taivaanrannanmaalarien kanssa.>>

      Tuollaisiksi Frankkariketjun kauppiasrengeiksi tuntuu tosiaan valikoituvan sellaisia ihmisiä jotka eivät halua tai uskalla alkaa "oikeiksi" yrittäjiksi.

      Frankkariketjun mainospuheissaan tarjoama "jatkuva tuki ja koulutus ketjun puolesta", sekä "varmat tunnetut merkkituotteet", ketjun hoitama kirjanpito jne. Tällaiset asiat tuntuvat tarjoavan tietynlaista palkkatyösuhteeseen rinnastettavaa "turvallisuutta". Siksi ketjutetuksi Frankkariyrittäjiksi jotkut lähtevätkin sen vuoksi, vähän kuin turvallisen, puolittaisen palkkatyösuhteen periaatteella.

      Rautakirjan oma vika tietenkin tämä on. Oikein korostavat tuota "ketjun tuki" juttua, hömelöille aloittajille. Nehän uskovat, ja laittavat nimensä mihin tahansa papereihin, kun eivät ymmärrä mihin kaikkeen se allekirjoitus samalla sitoo ja velvoittaa.

      >> ---pystyin nostamaan ENINTÄÄN 1500 e kuukaudessa,
      Tämä on kuule ihan normaalia yrittäjän arkea, mutta palkkatyöstä ilman yrittäjäasennetta siirtyvälle mahdoton asia ymmärtää. >>

      Minä olen ollut kuukausikaupalla etten ole pystynyt vuokranmaksujen jälkeen nostamaan kuin joitakin satasia ruokarahoiksi firmasta. Ketään muita syyllisiä ei ollut osoitettavaksi kuin oma itsensä, ja alkuvaiheen vaivoiksi nuo olen kuitannut.

      Siinä mielessä tulee tosiaan tuo Frankkariyrittäjän erilainen asenne esille. Heillä on itsensä lisäksi frankkariketju, jota syytellä epäonnistumisestaan.

      Toki mitään yrittäjän vapautta ja mahdollisuutta ei ole myöskään irtautua kurjuudesta, ja lopettaa tai vaihtaa vaikka kokonaan firman toimialaa. Kiinteä frankkarisopimus sanktioinensa sitoo rautaketjulla vuosikausiksi kiinni kuolevaan(kin) yritystoimintaan ja liikepaikkaan.

      Kokematonta kioskin perustajaa yksinkertaisesti on *liian helppoa* houkutella löperöillä ketjun lupauksilla. Lainsäädäntömmekin on pielessä vaikka Ruotsiin verrattuna, kun frankkarialaa koskevia lakeja ei ole olemassakaan.

      Minä en lähtisi millään ehdoilla Frankkariyrittäjäksi, enkä siksi ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut noihin renkihommiin lähtevät.

      Mutta kyllähän siellä frankkareina aika monet myös pärjäävät ja rikastuvatkin. Tosin Kioskiala taitaa olla aika henkitoreissaan kaupan uusien aukioloaikohjen takia, siellä tilanne senkuin muuttuu vaikeammaksi koko ajan.

    • Ei frankkariksi

      KIITOS KIITOS KIITOS!

      Iso käsi kaikille jotka tänne olette kokemuksenne kirjoittaneet. Olisin ehkä ollut yksi teistä muutaman kuukauden tai vuoden kuluttua.

      Pelastitte elämäni. Siitä iso kiitos teille.

      • afsfsafsa

        Ole hyvä!


      • fdfdhhfd
        afsfsafsa kirjoitti:

        Ole hyvä!

        -//-


    • fafasfsafsa

      Frankkaritouhuihin voi olla kohta aika vaikeaa enää saada porukkaa, kun maine on monessa kohdassa aika heikko.

      • Näinsemenee125

        Olen hieman erimieltä, noiden frankkariketjujen ehdoissa on yritysten välillä niin isoja eroja ettei uskoisikaan.

        Siinä missä yksi pyytää liikevaihdosta yhtä prosenttia liikemerkin käytöstä, toinen pyytää yli 20 %:a.

        Yksi vaihtoehto on myös joltain yrittäjältä, joka ei tarjoa varsinaista frankkarisopimusta suoraan, vuokrata liikenimeä käyttöön tms. Tällöin fee voi olla hyvinkin pieni 0.5 % liikevaihdosta tms.

        Voi myös tehdä ihan win-win sopimukset esim toimittajien tms käytöstä, kuten yhteisostoalennukset.

        Kuitenkin on syytä välttää yhteisyrityksiä, mutta hyviä sopimuksia voi tehdä.


    • asiakas1

      Entäpä...kauppiaiksi otetaan miltei kuka tahansa mutta, kuka tekee työhöntulotarkastuksen eli riittävätkö rahkeet/voimavarat kioskin pyörittämiseen ja onko kauppias fyysisiltään sekä psyykkisiltään ominaisuuksiltaan kykeneväinen tuohon soppaan? Hämmästelen suuresti, sillä miltei kuka tahansa kelpaa, mutta kukaan ei tsekkaa/arvioi heidän jaksamistaan ja ominaisuuksiaan ennen kauppiaiksi ryhtymistä.

      • Omavaltaista

        Kaikki otetaan, joilla on antaa vakuudet n.50tuhatta, silloinhan on emo jo tienannut omansa, ja jos et ole kyennyt antamaan emolle voittoa, voidaan sopimus katkaista, esim. sairastut.. mutta puretaan vasta sitten kun se 50tonnia on ensin käytetty, varmaa ettei emo ainakaan tappiota tee...


    • 1+1=2

      Kyllä minä ja muutama R-kauppias-kollega ihmettelemmä tätä purnausta. Yrityksemme pärjäävät hyvin, meillä kaikilla on 1-2 vakityöntekijääkin ja ansiot tehtyihin tuntimääriin ovat hyvät!! Verojen ym kaikkien kulujen jälkeen. Olemme tyytyväisiä! Jollakulla on nyt vain katkeruutta R-kioskia kohtaan..ylipäätään, ymmärretäänkö, mitä yrittäminen on??!! Se on työtä, ja vieläpä mukavaakin! Perheille, jossa pieniä lapsia, en tosin tätä ammattia suosittele. Olen ollut jo liki 10 vuotta kauppiaana..kyllä ihmettelen. Jokin täytyy olla kyseisissä kioskeissa pielessä, sitä ei osata hoitaa/ole yrittäjähenkeä.
      Suosittelen R-kauppiasuraa.

      • 2+2=5

        R-kauppias vai epätoivoinen Ärrän f-kauppias?


      • harjoittelija1

        Kiva kuulla että jollain menee hyvinkin, missä pidät kioskia, voisin tehdä haastattelun, muuten tulee kovin yksipuolinen. Haluaisitteko vaikka joukolla tulla puhumaan yrittäjyyden puolesta asiaohjelmaan..puolesta ja vastaan..Uskon, että voin auttaa luvan hakemisessa.


      • Anonyymi
        2+2=5 kirjoitti:

        R-kauppias vai epätoivoinen Ärrän f-kauppias?

        Ei ikinä r-kauppiaaksi menee koko omausuus eikä edes riitä .Läheltä seurannut kaikki meni tuttavaltani .


    • Harkitsee vielä

      Miten nyt, moniko uskaltaa nyt R-kioskikauppias yrittjäksi, kun kaikki ärrät muutetaan kauppiasvetoisiksi vuoden alusta ja kauppiaalla pitää olla osakeyhtiö sopimusta tehdessä.

      Moniko on jo kokeillut omaa kauppiasurää nyt ärrällä ja minkälaista palkkaa nostaa per kuukausi?

      • mieti1

        Älähän viitsi aloittaa, kannattaa lukea tuo toinenkin keskustelupalsta, jonne linkki aiemmin täällä, loppupäästä on ihan uusiakin kirjoituksia runsaasti...

        Palkkaa? Ymmärtäisin että vitosen tunti on se todellinen, siihen on jo laskettu pyhälisät...

        Toki voi tienata enempi tai vähempikin...


    • R-yrittäjä

      Nettona vähän alle kolme tuhatta € ja loput yritystilillä odottaa osinkojennostoa. Heikot ihmiset eivät pärjää yrittäjinä.

      • Vahva

        Hei, olen toiminut kauppiaana jo kolmisen vuotta. Tällä hetkellä olen aika epätoivonen kioskini suhteen. Teen töitä kuusi päivää viikosta ja en voi edes unelmoida tuollaisista palkoista kun sinulla. On kyllä hyvä että on kioskeja jotka tuottavat noin hyvin. Voisin kyllä kommentoida sen verran että jos olisin tiennyt mihin ryhdyn niin en olisi tähän yritysmuotoon lähtenyt. Kioskin sijainnilla on aika suuri merkitys!!!!!Rautakirjalla on myös erittäin hienot puheet tuottavuudesta, se mitä kaikkien kulujen jälkeen jää käteen on todella pientä.Kauppiaana tottakai tiedän myös muita jotka ovat ihan samassa pisteessä kuin minä ja vaan odottavat sitä että pääsee tästä härdellistä pois....pelkona tietysti ovat velat ja oman terveyden pettäminen.
        Toivon jokaiselle järkeä perustaa jonkilnlainen muu yritys kuin tämä r kioskin vetäminen. Hyvää kevään jatkoa kaikille kioskeillejotka kamppailevat toimeentulonsa kanssa.
        Heikosta ihmisestä sen verran että ei ihmisen tarvitse olla heikko vaikka ei pärjää tässä yritysmuodossa, siinä oikeasti voi olla nämä edellä manitsemat asiat jotka ei anna kauppiaalle mahd. tehdä sitä tulosta minkä eteen kovasti töitä tekevätkin.


      • Anonyymi

        R-kioski kauppialla ei ole yrittäjyydrstä mitään.muuta kuin yrittäjä riski. Ketju määrää mitä myyt, millä hinnalla, mistä ostat ja tekee kirjanpidon, maksaa laskut, laskee palkat ja maksaa ne. Pääsetkö itse edes käyttämään yrityksen tiliä.
        Määrää esim. tuotteet otka valmistat/lämmität meni kaupaksi tai ei valikoima on oltava eli hävikkiä tulee todella paljon. Lähettää keskusvarastoon ketjun ostamia tuotteita pakko syöttönä ja kaupias maksaa ja yrittää myydä.
        Eli yleensä yrittäjä päättää ja harkitsee valikoiman/ tilaukset yms. menekin mukaan mutta ei r-ketjussa.


    • R-yrittäjä myös

      älä kirjoita skeidaa! Frankkarina ärräkauppias ei tienaa paljon kulujen jälkeen. Vaikka miten toivoisi.

      Taidat olla joku ärrän kauppiassparraaja?

      • Anonyymi

        Erään ärrän papereihin sen verran tutustuneena että ko. kioskin palkattu myyjä sai enemmän palkkaa kuin "yrittäjä" kauppias olisi saanut ja lomille/ sairaslomille olisi saanut sanoa hyvästit. Normaalisti yrittäjän pitää saada korvaus/palkkio myös siitä taloudellisesta riskistä jonka ottaa ryhtyessään.yrittäjäksi ja sijoittaessaan varojaan/ottaessaan velkaa aloittaessaan yritystä mutta näin ei mene tässä ketjussa.


    • Kerro liikevaihtosi

      >>Kyllä minä ja muutama R-kauppias-kollega ihmettelemmä tätä
      purnausta. Yrityksemme pärjäävät hyvin, meillä kaikilla on
      1-2 vakityöntekijääkin ja ansiot tehtyihin tuntimääriin
      ovat hyvät!! Verojen ym kaikkien kulujen jälkeen.>>

      Puhut kyllä aikamoisen epäuskottavaa fuulaa. Onko sinulla edes sen vertaa rohkeutta ja rehellisyyttä olemassa, että uskallat sanoa millaista vuosiliikevaihtoa sinun menestyvä kioskisi tekee?

      Mikäli se liikevaihto on 2..3 kertainen noihin keskimääräisiin kioskeihin verrattuna, niin silloin voisi pärjätä sanomallasi tavalla. Mutta kaikki tällaista liikevaihtoa tekevät R-kirskit ovat ketjun omassa omistuksessa. Ei niillä myyntipaikoilla yksityisiä, ulkopuolisia päästetä tienaamaan.

      • RrRrR

      • Rahalukemia esille
        RrRrR kirjoitti:

        Kandeis vähä päivittää noita sun tietoja ajantasalle http://www.r-kioski.fi/KAUPPIAAKSI.5.0.html

        Tosiasia on että ainoakaan itseään "menestyneeksi ja tyytyväiseksi" tituleeraava R-kauppias ei kehtaa kertoa liikevaihtolukemiansa ylös.

        Niistä näkisi aika nopeasti että pystyykö sillä rahalla pitämään 1..2 vakituista. Ja itsekin pääsee aika helpolla ohessa.

        Parhaat kauppapaikat on aina R-ketjulla itsellään omistuksessa, toki ne kiskat voikin tienata. Mutta ei normi kiskanpitäjä mitään tienaa, menettää vaan sen 50.000€ alkupääomansa parissa vuodessa.


      • Kiire tulee...
        RrRrR kirjoitti:

        Kandeis vähä päivittää noita sun tietoja ajantasalle http://www.r-kioski.fi/KAUPPIAAKSI.5.0.html

        Näkyy olleen ainakin Vaasan ja Tampereen alueella noi samat kioskit jo osa pian vuoden tuolla haussa, eli kiire on jos kauppiaaksi meinaavat saada kaikki...


    • Kauhiast anteeks

      Sorry, mutta mä en edes pidä itsenäisinä yrittäjinä minkään ketjun frankkareita, en todellakaan. Frankkarit on renkejä, joille on sälytetty emofirman liikevaihdon kasvattaminen omalla riskillään.
      Todella fiksu koko frankkari-idean keksijä, samoin kuin lomaosake bisneksen keksijä, jonka idea on myydä sama kämppä viiteenkymmeneen kahteen kertaan.
      Ja aina on "muka omistajia ja yrittäjiä" jotka menee lankaan ja astuu paskaan.

      • Saksi

        Juurikin kunpa useammat ymmärtäisivät tämän


    • Kohta sopimus loppuu

      Olen ns.menestyvä R-kauppias,hyvä paikka,nouseva myynti,apurissa kehuttu.
      R-päivillä palkittu.

      Neuvo kaikille frankkariksi aikoville.ÄLÄ IKINÄ ala r-kauppiaaksi,menee rahat ja vapaat,ei r-kioski kauppias ole mikään yrittäjä,olet täysin emoyhtiön talutusnuorassa.Et päätä mitään,noudatat orjallisesti konseptia,maksat kaikista myynnistä kahdesti emoyhtiölle,ensin ostaessa tuotteet yhtiön tukusta ja vielä myynnistä prosentin.

      Frankkari on nykyaikainen versio torpparista.

      Halutessasi yrittäjäksi säästä pari vuotta kauemmin ja laita oma yritys.

      • R-kiskan SWOT

        >>Olen ns.menestyvä R-kauppias,hyvä paikka,nouseva myynti,
        apurissa kehuttu. R-päivillä palkittu.>>

        Ne joille Apuri termi ei ole tuttu, kyseessä on R-ketjun oma sisäinen Intranet verkko.

        Täällä on mukava oppilastyönä tehty tutkielma R-ketjusta. Mukaan on saatu jopa SWOT-analyysi.
        https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/65291/Monika_Tuomisto.pdf?sequence=1

        ”” SWOT-analyysi (Strenghs, Weaknesses, Opportunities, Threads)

        S: R-kioskin vahvuuksiin kuuluu asiakastapahtuman helppous, nopeus ja asiakaspalvelun korkea laatu. Kioskien saatavuus on myös erinomainen, sillä kioskit ovat tunnettuja ja ne ovat levittäytyneet laajalti eri puolille Suomea. R-kioskin markkinointi on näkyvää ja mainontaan tulivat vuonna 2012 mukaan Isopomo ja Apukamu.

        W: Heikkouksiin päinvastaisesti kuuluvat korkeammat hinnat kuin päivätavarakau-poissa ja yrityksen Internet-sivujen nettikaupan sekavuus.

        O: Yrityksen mahdollisuuksiin kuuluu kioskien aukioloaikojen laajentaminen niin, että kii-reisimmillä sijainneilla jotkut kioskit olisivat auki vuorokauden ympäri. Uudet tuotteet ja palvelut, kuten esimerkiksi lämpimän ruuan, kuten hot dogien, tarjoamisen mahdol-listaminen kaikkien kioskien tuotevalikoimaan laajentaa tarjoomaa ja tuo uusia asiakkai-ta kioskeihin. Nettikioskia kehittämällä saataisiin vahvempi kanava asiakkaiden hank-kimiseen ja täten myös yritysmyynti kehittyy. Myös henkilökunnan sisäisen Intranetin, Apurin, kehittäminen parantaa ärräläisten yhteishenkeä sekä kasvattaa kilpailuhenkeä, mikä parantaa lisämyynnin tekemistä ja yrityksen tulosta.

        T: Yrityksen uhkiin kuuluvat kilpailijat (kaupat, muut kioskit, huoltoasemat), jotka tarjoa-vat samoja tuotteita R-kioskia halvemmilla hinnoilla ja laajemmilla aukioloajoilla. ”"
        ___
        Aika lohduttomalta kuulostaa tuo "laajentumismahdollisuus", että kioskista tehtäisiin 7/24, aina avoinna olevia kioskeja. Eipä taitaisi kannattaa edes 70.000 asukkaan kaupunkikeskuksessakaan tällainen homma. Kalliita yötunteja, nollatuotolla.


      • Rahat Elolle

        Vähän kuin Kotipizza yrittäjä, eli emoyhtiö on se jolle jää jotain.

        Kuulin, että Kotipizza vie nuoria uusia yrittäjiä Rukalle ja maksaa viulut, tämä riittää heille ja tekevät taas lähes palkatta töitä ja kun väsyvät viedään taas Rukalle.

        Taitaa olla keskon hommissa sama homma. (K-kauppias)
        Kauppiaille annetaan ostaa Audi/vw edullisesti kun on keskon alaisuudessa maahantuonti tai hinnat kohdillaan.


    • Hhhhh

      Tätä keskustelua on käyty vuosi tolkulla - ja paljon kommentteja suuntaan jos toiseen on r-kioski kauppiaaksi ryhtymiseen tai ei... Nyt haluaisinkin lukea TÄYSIN REHELLISEN mielipiteen OIKEALTA R-KIOSKI KAUPPIAALTA - missä mennään NYT KETJUSSA ???

    • Älkää alkako

      Ärrän puolestapuhujat on ketjun omaa porukkaa tai sitten keltanokkakauppiaita joille ei ole vielä totuus selvinnyt. Tai niiden muutamien harvojen kioskipaikkojen kauppiaita, jotka oikeasti menestyvät. Älkää missään nimessä kuvitelko, että kioskiverkoston sisällä on kymmentäkään prosenttiä menestyviä kioskeja.

    • Kymysys

      Onko R-kioskien kannattavuus / toiminta parantunut kauppiastoimintamalli muutoksen jälkeen yhtään paremmaksi? Ahdistavaa luettavaa nuo aikaisemmat kokemukset ärräkauppiaana olemisena.

    • Vantaa/konttori

      Älkää menko Ärrälle kauppiaaksi. Ihan oikeasti. Mielummin vaikka SOL:ille siivoamaan. Rautakirja vetää höplästä kaikkia. t. konttori

    • Mennyt elinkeino

      >> Kioski oli ennen 2009-2010 vuodenvaihdetta kohtuullisesti tuottava paikka, mutta sitten kauppojen uusien aukioloaikojen myötä se loppui kun seinään.
      Lauantai-iltaisin ja sunnuntaiaamuisin kauppa ei enää käynyt, kun porukat osti kaiken Siwasta. >>

      >> Niin,ja kun veikkaajat siirtyvät pikkuhiljaa nettiin.

      Minä en tykkää veikata netissä, mutta en lähde erikseen R-kuoskiakaan mistään etsimään. K-kaupan kassalla laitan sen Viking-lottorivini ihan vakosti menemään. Mahdolliset voittorahat tulee suoraan tilille, joitakin kymppejä on tullut maksimissaan tähän mennessä.

      Aika lailla kioskien aikakausi alkaa olla menneen maailman aikoja. Vilkkailla rautatie/bussiasemilla ja vilkkaalla ison kaupungin kävelykadulla vielä pärjää. Muualla alkaa olla aika historiaa R-kioskilla elättää itseänsä ja perhettään.

      • Minä

        Ei kannata !


    • Kioskiyrittäjä

      Ei nykyaikana! Kaupat ovat aina auki ja niistä saa veikkaus,posti ja ym.palvelut. Sekä netissä voi myös veikata. Myös turvallisuus oli parempi ennen, kun oli luukulta myynti asiakkaille.

    • Janus63

      Otetaanko vielä kertaus ? Palkka on se minkä yrittäjä nostaa esim. kuukaudessa. Hän maksaa veron oman henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Yrittäjä nostaa osinkoa yhtiöstään, mikäli on kertynyt jaettavaa osinkoa. Nämä molemmat yrittäjän tulomuodot ovat tuloa yrittäjälle tuloa, josta ei makseta palkkoja , vuokria, henkilöstökustannuksia, ne ovat jo laskelman ulkopuolella.

      Mikäli R-Kioski on auki joka päivä 12 tuntia, se tekee 4380 tuntia / vuosi. Miljoonan liikevaihdolla se tarkoittaa, että jokaisen päivän tuntina kilahtaa kassaan 228,31 e.

      Mikäli myyntikate olisi 10 % se tarkoittaa että 22,83 e/ tunti. Myyjän tuntipalkka, en tiedä, voisi olla vaikka 9,50 e/tunti kertoimena olen käyttänyt 1,74, siis kaikki sosiaalikulut, lomarahoineen, tuolloin myyjän kustannus on 16,54 e/tunti.

      Tähän laskelmaan ei ole huomioitu hävikkiä.

      Kuka taikuri voisi kertoa miten kannattavaa tämä on kauppiaan kannalta ?

    • Janus63

      Otetaanko vielä kertaus ? Palkka on se minkä yrittäjä nostaa esim. kuukaudessa. Hän maksaa veron oman henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Yrittäjä nostaa osinkoa yhtiöstään, mikäli on kertynyt jaettavaa osinkoa. Nämä molemmat yrittäjän tulomuodot ovat tuloa yrittäjälle tuloa, josta ei makseta palkkoja , vuokria, henkilöstökustannuksia, ne ovat jo laskelman ulkopuolella.

      Mikäli R-Kioski on auki joka päivä 12 tuntia, se tekee 4380 tuntia / vuosi. Miljoonan liikevaihdolla se tarkoittaa, että jokaisen päivän tuntina kilahtaa kassaan 228,31 e.

      Mikäli myyntikate olisi 10 % se tarkoittaa että 22,83 e/ tunti. Myyjän tuntipalkka, en tiedä, voisi olla vaikka 9,50 e/tunti kertoimena olen käyttänyt 1,74, siis kaikki sosiaalikulut, lomarahoineen, tuolloin myyjän kustannus on 16,54 e/tunti.

      Tähän laskelmaan ei ole huomioitu hävikkiä.

      Kuka taikuri voisi kertoa miten kannattavaa tämä on kauppiaan kannalta ?

    • Janus63

      Otetaanko vielä kertaus ? Palkka on se minkä yrittäjä nostaa esim. kuukaudessa. Hän maksaa veron oman henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Yrittäjä nostaa osinkoa yhtiöstään, mikäli on kertynyt jaettavaa osinkoa. Nämä molemmat yrittäjän tulomuodot ovat tuloa yrittäjälle tuloa, josta ei makseta palkkoja , vuokria, henkilöstökustannuksia, ne ovat jo laskelman ulkopuolella.

      Mikäli R-Kioski on auki joka päivä 12 tuntia, se tekee 4380 tuntia / vuosi. Miljoonan liikevaihdolla se tarkoittaa, että jokaisen päivän tuntina kilahtaa kassaan 228,31 e.

      Mikäli myyntikate olisi 10 % se tarkoittaa että 22,83 e/ tunti. Myyjän tuntipalkka, en tiedä, voisi olla vaikka 9,50 e/tunti kertoimena olen käyttänyt 1,74, siis kaikki sosiaalikulut, lomarahoineen, tuolloin myyjän kustannus on 16,54 e/tunti.

      Tähän laskelmaan ei ole huomioitu hävikkiä.

      Kuka taikuri voisi kertoa miten kannattavaa tämä on kauppiaan kannalta ?

    • Janus63

      Otetaanko vielä kertaus ? Palkka on se minkä yrittäjä nostaa esim. kuukaudessa. Hän maksaa veron oman henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Yrittäjä nostaa osinkoa yhtiöstään, mikäli on kertynyt jaettavaa osinkoa. Nämä molemmat yrittäjän tulomuodot ovat tuloa yrittäjälle tuloa, josta ei makseta palkkoja , vuokria, henkilöstökustannuksia, ne ovat jo laskelman ulkopuolella.

      Mikäli R-Kioski on auki joka päivä 12 tuntia, se tekee 4380 tuntia / vuosi. Miljoonan liikevaihdolla se tarkoittaa, että jokaisen päivän tuntina kilahtaa kassaan 228,31 e.

      Mikäli myyntikate olisi 10 % se tarkoittaa että 22,83 e/ tunti. Myyjän tuntipalkka, en tiedä, voisi olla vaikka 9,50 e/tunti kertoimena olen käyttänyt 1,74, siis kaikki sosiaalikulut, lomarahoineen, tuolloin myyjän kustannus on 16,54 e/tunti.

      Tähän laskelmaan ei ole huomioitu hävikkiä.

      Kuka taikuri voisi kertoa miten kannattavaa tämä on kauppiaan kannalta ?

    • Janus63

      Otetaanko vielä kertaus ? Palkka on se minkä yrittäjä nostaa esim. kuukaudessa. Hän maksaa veron oman henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Yrittäjä nostaa osinkoa yhtiöstään, mikäli on kertynyt jaettavaa osinkoa. Nämä molemmat yrittäjän tulomuodot ovat tuloa yrittäjälle tuloa, josta ei makseta palkkoja , vuokria, henkilöstökustannuksia, ne ovat jo laskelman ulkopuolella.

      Mikäli R-Kioski on auki joka päivä 12 tuntia, se tekee 4380 tuntia / vuosi. Miljoonan liikevaihdolla se tarkoittaa, että jokaisen päivän tuntina kilahtaa kassaan 228,31 e.

      Mikäli myyntikate olisi 10 % se tarkoittaa että 22,83 e/ tunti. Myyjän tuntipalkka, en tiedä, voisi olla vaikka 9,50 e/tunti kertoimena olen käyttänyt 1,74, siis kaikki sosiaalikulut, lomarahoineen, tuolloin myyjän kustannus on 16,54 e/tunti.

      Tähän laskelmaan ei ole huomioitu hävikkiä.

      Kuka taikuri voisi kertoa miten kannattavaa tämä on kauppiaan kannalta ?

    • Janus63

      Otetaanko vielä kertaus ? Palkka on se minkä yrittäjä nostaa esim. kuukaudessa. Hän maksaa veron oman henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Yrittäjä nostaa osinkoa yhtiöstään, mikäli on kertynyt jaettavaa osinkoa. Nämä molemmat yrittäjän tulomuodot ovat tuloa yrittäjälle tuloa, josta ei makseta palkkoja , vuokria, henkilöstökustannuksia, ne ovat jo laskelman ulkopuolella.

      Mikäli R-Kioski on auki joka päivä 12 tuntia, se tekee 4380 tuntia / vuosi. Miljoonan liikevaihdolla se tarkoittaa, että jokaisen päivän tuntina kilahtaa kassaan 228,31 e.

      Mikäli myyntikate olisi 10 % se tarkoittaa että 22,83 e/ tunti. Myyjän tuntipalkka, en tiedä, voisi olla vaikka 9,50 e/tunti kertoimena olen käyttänyt 1,74, siis kaikki sosiaalikulut, lomarahoineen, tuolloin myyjän kustannus on 16,54 e/tunti.

      Tähän laskelmaan ei ole huomioitu hävikkiä.

      Kuka taikuri voisi kertoa miten kannattavaa tämä on kauppiaan kannalta ?

    • Janus63

      Otetaanko vielä kertaus ? Palkka on se minkä yrittäjä nostaa esim. kuukaudessa. Hän maksaa veron oman henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Yrittäjä nostaa osinkoa yhtiöstään, mikäli on kertynyt jaettavaa osinkoa. Nämä molemmat yrittäjän tulomuodot ovat tuloa yrittäjälle tuloa, josta ei makseta palkkoja , vuokria, henkilöstökustannuksia, ne ovat jo laskelman ulkopuolella.

      Mikäli R-Kioski on auki joka päivä 12 tuntia, se tekee 4380 tuntia / vuosi. Miljoonan liikevaihdolla se tarkoittaa, että jokaisen päivän tuntina kilahtaa kassaan 228,31 e.

      Mikäli myyntikate olisi 10 % se tarkoittaa että 22,83 e/ tunti. Myyjän tuntipalkka, en tiedä, voisi olla vaikka 9,50 e/tunti kertoimena olen käyttänyt 1,74, siis kaikki sosiaalikulut, lomarahoineen, tuolloin myyjän kustannus on 16,54 e/tunti.

      Tähän laskelmaan ei ole huomioitu hävikkiä.

      Kuka taikuri voisi kertoa miten kannattavaa tämä on kauppiaan kannalta ?

    • Janus63

      Otetaanko vielä kertaus ? Palkka on se minkä yrittäjä nostaa esim. kuukaudessa. Hän maksaa veron oman henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Yrittäjä nostaa osinkoa yhtiöstään, mikäli on kertynyt jaettavaa osinkoa. Nämä molemmat yrittäjän tulomuodot ovat tuloa yrittäjälle tuloa, josta ei makseta palkkoja , vuokria, henkilöstökustannuksia, ne ovat jo laskelman ulkopuolella.

      Mikäli R-Kioski on auki joka päivä 12 tuntia, se tekee 4380 tuntia / vuosi. Miljoonan liikevaihdolla se tarkoittaa, että jokaisen päivän tuntina kilahtaa kassaan 228,31 e.

      Mikäli myyntikate olisi 10 % se tarkoittaa että 22,83 e/ tunti. Myyjän tuntipalkka, en tiedä, voisi olla vaikka 9,50 e/tunti kertoimena olen käyttänyt 1,74, siis kaikki sosiaalikulut, lomarahoineen, tuolloin myyjän kustannus on 16,54 e/tunti.

      Tähän laskelmaan ei ole huomioitu hävikkiä.

      Kuka taikuri voisi kertoa miten kannattavaa tämä on kauppiaan kannalta ?

    • Janus63

      Otetaanko vielä kertaus ? Palkka on se minkä yrittäjä nostaa esim. kuukaudessa. Hän maksaa veron oman henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Yrittäjä nostaa osinkoa yhtiöstään, mikäli on kertynyt jaettavaa osinkoa. Nämä molemmat yrittäjän tulomuodot ovat tuloa yrittäjälle tuloa, josta ei makseta palkkoja , vuokria, henkilöstökustannuksia, ne ovat jo laskelman ulkopuolella.

      Mikäli R-Kioski on auki joka päivä 12 tuntia, se tekee 4380 tuntia / vuosi. Miljoonan liikevaihdolla se tarkoittaa, että jokaisen päivän tuntina kilahtaa kassaan 228,31 e.

      Mikäli myyntikate olisi 10 % se tarkoittaa että 22,83 e/ tunti. Myyjän tuntipalkka, en tiedä, voisi olla vaikka 9,50 e/tunti kertoimena olen käyttänyt 1,74, siis kaikki sosiaalikulut, lomarahoineen, tuolloin myyjän kustannus on 16,54 e/tunti.

      Tähän laskelmaan ei ole huomioitu hävikkiä.

      Kuka taikuri voisi kertoa miten kannattavaa tämä on kauppiaan kannalta ?

    • Janus63

      Otetaanko vielä kertaus ? Palkka on se minkä yrittäjä nostaa esim. kuukaudessa. Hän maksaa veron oman henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Yrittäjä nostaa osinkoa yhtiöstään, mikäli on kertynyt jaettavaa osinkoa. Nämä molemmat yrittäjän tulomuodot ovat tuloa yrittäjälle tuloa, josta ei makseta palkkoja , vuokria, henkilöstökustannuksia, ne ovat jo laskelman ulkopuolella.

      Mikäli R-Kioski on auki joka päivä 12 tuntia, se tekee 4380 tuntia / vuosi. Miljoonan liikevaihdolla se tarkoittaa, että jokaisen päivän tuntina kilahtaa kassaan 228,31 e.

      Mikäli myyntikate olisi 10 % se tarkoittaa että 22,83 e/ tunti. Myyjän tuntipalkka, en tiedä, voisi olla vaikka 9,50 e/tunti kertoimena olen käyttänyt 1,74, siis kaikki sosiaalikulut, lomarahoineen, tuolloin myyjän kustannus on 16,54 e/tunti.

      Tähän laskelmaan ei ole huomioitu hävikkiä.

      Kuka taikuri voisi kertoa miten kannattavaa tämä on kauppiaan kannalta ?

    • Janus63

      Otetaanko vielä kertaus ? Palkka on se minkä yrittäjä nostaa esim. kuukaudessa. Hän maksaa veron oman henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Yrittäjä nostaa osinkoa yhtiöstään, mikäli on kertynyt jaettavaa osinkoa. Nämä molemmat yrittäjän tulomuodot ovat tuloa yrittäjälle tuloa, josta ei makseta palkkoja , vuokria, henkilöstökustannuksia, ne ovat jo laskelman ulkopuolella.

      Mikäli R-Kioski on auki joka päivä 12 tuntia, se tekee 4380 tuntia / vuosi. Miljoonan liikevaihdolla se tarkoittaa, että jokaisen päivän tuntina kilahtaa kassaan 228,31 e.

      Mikäli myyntikate olisi 10 % se tarkoittaa että 22,83 e/ tunti. Myyjän tuntipalkka, en tiedä, voisi olla vaikka 9,50 e/tunti kertoimena olen käyttänyt 1,74, siis kaikki sosiaalikulut, lomarahoineen, tuolloin myyjän kustannus on 16,54 e/tunti.

      Tähän laskelmaan ei ole huomioitu hävikkiä.

      Kuka taikuri voisi kertoa miten kannattavaa tämä on kauppiaan kannalta ?

    • pekkjuha

      Työnteko on tätkeintä. Tällä hetkellä muutos on menossa. Pyri isommalle paikkakunnalle!

    • jhka

      Toimin kauppiaana. Lopetan; syy kauppojen vapaa aukiolo. Ikä tulee vastaan, R-kioski kyllä ainakin isommilla paikkakunnilla tulee pärjäämään. Pienemmillä paikkakunnilla ratkaisee asiakasuskollisuus ja ikärakenne. Jos on 25-45 vuotiaita työssä käyviä tarpeeksi ja he ottavat välipalamyynnin "omakseen", lisäksi veikkaus, virvoitusjuomat, makeiset yms. täytyy saada "ostoslistalle" kioskin säilyttämiseksi. Hetkellisesti tulos kärsii vapaasta aukiolosta (en ennätä ikäni puolesta nauttia näistä uusista mahdollisuuksista) mutta jatkossa "kärsimys" korvautuu, jos ihmiset saadaan ymmärtämään ja käymään kioskilla (pienillä kylillä palvelutaso laskee, jos Ärrä puuttuu). Tämä täytyy ottaa elämantapana; työ on vapaata, vaikka ohjeet ovatkin taustalla! Ole oma itsesi, kerro suoraan asiat; myös omat mokasi asiakkaille! Etsi iso kivi valmiiksi; jos jokin asia,,,, asiakas,,,,,, organisaatio alkaa v..........tu.....ttaa. Potki kiveä; hauku kiveä ongelman nimellä..... Helpottaa kummasti...
      Kauppiallisuus; esim jos asiakas katselee ja kääntelee jotain tuotetta; rohkaise ostamaan sopivilla sanoilla..

    • Ei_____

      Juuri pääsin eroon sopimuksesta. Ei missään nimessä kannata. Huijataan aluksi tuloksen/palkan olevan 20-30% enemmän, kun todellisuus. Teet töitä aamusta iltaan. Usein työskentelet yksin. Kaikki vastuu sinulla ja takuurahasta otetaan pois tekemäsi tappio. Työskentelet 50h/vko myyjän palkalla ja taloudellinen vastuu sinulla. Lopulta lopettaessasi menetät 1/3 takuurahastasi. Norjalaisten orjana työskentelyä ei voi suositella. Tyhmät vaan ostaa tuplahinnalla kun kaupattiin auki. Hullujen hyväntekeväisyyttä norjalaisille. Kunnon pyramidihuijaus

    • Erehtynyt

      En todellakaan voi suositella. Täysin tappiollista. Katteettomia lupauksia ja yksin teet kaiken sekä kannat vastuun. Ilmaisen työn tekemistä. Mene mieluummin Lidlin kassalle, niin saat takuupalkan ja lomaoikeuden, eikä mene terveys ja elämä.

    • Kannattamaton_bisnes

      Hyvä että kauppojen aukiolot vapautui niin R-kioskeilla menee huonommin, tosin kauppiaat siinä kärsivät eikä norjalaiset emoyhtiössä. Kaikki heidän käsissä ollessasi kauppias ja tulet hyvin huijatuksi.

    • ärrällävuonnayksjakaks

      Kannattaako ryhtyä kauppiaaksi? Aloita muutaman kioskin tilinpäätöksestä, saat vastauksen nopeasti. Mistäkö? Asiakastieto.fi

    • iinna

      joopa joo kaikista ei ole yrittäjäksi

    • oikeaankauppaan

      Hahaa iinna. Ketju hakee tälläkin hetkellä PUOLTATOISTASATAA uutta kauppiasta lopettaneiden tilalle; ks vapaat kauppapaikat. Ihan on kaupungit aakkosissa joissa ei sit ollut kauppiaasta yrittäjäksi. Ärrä on Niin historiaa. Ja niin on toi sun heittosikin. Kaikkihan jo tietää mitä R-kioski Oy tekee kauppiaille. Lopetin kesken sopimuskauden, mikään laskelma ei pitänyt paikkaansa; tai joo, piti; saivat putsattua minulta mitä olivat budjetoineet, ja eikun uusi kauppias tilalle. Jos yrittäjyys on sitä että olet seitsemän päivää viikosta töissä eikä viivan alle jää mitään mitä nostaa niin sille on nimikin, se on kannattamatonta liiketoimintaa ja vain hölmö jatkaa sitä; vuodesta toiseen; sillekin on nimi; R-kauppias. Sain elämäni takaisin kun lopetin. Vietän illat ja viikonloput perheeni kanssa, nautin elämästäni. Tunne on todella vapauttava koska en koskaan enää;eikä kukaan muukaan tuntemani tule olemaan kummalakaan puolella tiskiä. Jos olet ylpeä olemalla R-kauppias, niin meneehän se elämä noinkin; tyhjässä kioskissa seisten. Hyvää jatkoa kaikille ja jaksamisia.

    • Onneksionohi

      Mielenkiinnolla luin tämän ketjun ihan muistin virkistämiseksi, lopetin oman ärräni vuonna 2011 kauppojen aukioloaikojen vapautumisen takia. Olen tainnut silloin tähän ketjuun jo kirjoittaakin. Kokemusta itselläni ei ole tästä uudesta omistajasta, mutta kyllä tuli tätä ketjua lukiessa kunnon flashbackit siitä vitutuksesta ja ahdistuksesta mitä silloin koin. Älkää ihmiset ikinä lähtekö ärrätouhuun! En usko franchisingin kannattavuuteen minkään emoyhtiön alla enää. Oma ärrä oli kallis virhe, jota maksan -vieläkin- , sain paniikkihäiriöitä siitä stressistä, emoyhtiö oli niin kauan mukava ja avulias kunnes kiska ei enää tuottanutkaan ja aloit kyselemään enemmän, kirjanpidossa kusetettiin, töitä sai tehdä 70 h/vko.. tänne hyviä asioita kirjoittaneet ovat tosiaan jonkun toisen sanoman mukaan joko aloittavia kauppiaita jotka eivät tajua vielä mistään mitään tai ärrän omia trolleja.

      En voinut vuosiin oman kiskakokemukseni jälkeen mennä yhteenkään R-kioskiin tai edes katsoa telkkarista ärrän mainoksia. Nytkin pyrin välttämään, enää tosin ei tuskan hiki tule otsalle kun astuu kiskasta sisään.

      Lämpimästi jaksamista kaikille ärräorjille.. parempi huominen koittaa vielä joskus kun pääsette kioskistanne eroon. Enää en itse näe painajaisia.

    • franggari

      Suosittelen. Vuosituloissa voi ensimmäisenä vuotena odottaa sellaista 50-80k€, toisesta vuodesta eteenpäin jopa 150k€ (plus R-Kioskin tarjoama autoetu menestyville kauppiaille)

      • Anonyymi

        Mikä ihmeen autoetu? :D :D


    • osataan

      Ne luvut joilla kauppiaita haetaan vs. pudjetoituun vertaus liite joka uusille kauppiaille esitetään on täyttä valhetta alusta loppuun. R-kioski Oy ei ota mitään vastuuta yrittäjän tappioista ja sopimuksen perusteena olevista laskelmista.
      Todella olen pettynyt tälläiseen toimintaa, kysyisin onko tämänkaltainen toiminta suomen lakien mukaista.

    • RAUKA-KAUPPIAS

      NYT R- KIOSKI ETSI MIELELLÄÄN ULKOMAALAISIA R-KAUPPIAKSI, KOSKA HE EIVÄT YMMÄRRÄ SUOMEEN LAKIA JA HEITÄ ON HELPOO LAITTAA HAUTAAN.

    • Jarmo88

      Ei kannata. Ja tosi, ei kannata oikein luottaa kenenkään.

    • Varoituskello

      Mikään ketju ei ota vähäisintäkään vastuuta mistään. Yrittäjäksi ryhtyvä vastaa kaikesta omalla selkänahallaan eikä kuitenkaan voi itse vaikuttaa liiketoimintaansa suuntaan eikä toiseen. Fr-yrittäjä on nykyajan torppari, jolla ei ole muuta kuin vastuuta ja maksuvelvoite. Sopimus sitoo kädet ja vie rahat ja ainoa joka varmuudella pärjää on ketjun omistaja. En voi 10 vuoden fr-yrittäjyyden jälkeen suositella vaikka pääsinkin ketjusta eroon melkein kuivin jaloin mutta aivan viime hetkellä.

    • Voiteittiä

      Itse olen tyytyväinen R-kauppias.
      Omasta kokemuksesta voin sanoa että ketju on kohdellut hyvin ja sopimus on pitänyt. Ei R-kioski Oy ole sosiaalitoimisto joka jakelee rahaa mihin sattuu, pohja se on niittenkin laarissa. Älkää allekirjoittako sopimusta ennenkuin Ymmärrätte mihin ryhdytte. Minä ymmärsin ja olen pärjännyt.
      Tässä ketjussa väitetty että Ärrä pissii linssiin, en ainakaan omalla kohdalla ole sellaista todennut.
      Seuraavaksi joku kirjoittaa kuinka tyhmä olen kun en tajua että Ärrä on suuri paholainen. Noh, kuka on tyhmä? Se joka ymmärtää mitä tekee ja pärjää siinä. vai se joka pistää nimen paperiin eikä tajua mihin ryhtyy?

      • Kullikikkeli221

        No tyhmää kuitenkin. K-kauppiaana tienaisit moninkertaisesti ja omalla kioskillakin tuplat nykyiseen. Ärrä ei tuo liiketoimintaan oikeastaan mitään. Ihmisille se on kioski kulkureitin varrella.

        Hienoa kuitenkin, että olet tyytyväinen nykytilaan. Varmasti moni on, koska kioskeja on edelleen runsaasti.


    • R-puolesta-ja-vastaan

      R-kiska on yrittäjyys-imagoltaan aika lailla kahtiajakautunut, firma. Jyrkkiä mielipiteitä löytyy niin ketjun puolesta kuin sitä vastaankin.

      R-Kioski Oy:n pääkonttori pyörittää 402 henkilön voimalla ja 240 milj.€ liikevaihdolla R-kioskiketjua. Ketjuun kuuluu 560 kioskia joista 511 on yrittäjävetoistia ja 49 R-Kioski Oy:n omistuksessa olevia.

      Lähes jokaisella yrittäjäkiskilla on siis 1 oma hallinnollinen toimihenkilö firman pääkonttorilla. Myös tämän henkilön vuosipalkka maksetaan R-kiskan frankkarimaksuilla.

      R-Kioski Oy ei julkaise nettisivuillaan Osakeyhtiölain edellyttämää firman vuosikertomusta, josta voisi nähdä miten firma on kehittymässä. Jos ottaisi yhteyttä R-kioskiin, lain mukaan tällainen vuosikertomus olisi pyytäjälle annettava.
      https://www.is.fi/yritys/r-kioski-oy/vantaa/2404400-8/

      R-KIOSKI KRITIIKKEJÄ
      ”Kauppiaspaikkoja on avoinna niin paljon, että R-kioski-yhtiö maksaa yrittäjän
      löytymisestä jopa vinkkipalkkion. Esimerkiksi Porin, Kouvolan ja Rovaniemen
      kioskien yrittäjistä on luvassa tuhannen euron palkkio.
      Vuodenvaihteessa 2017-2018 parin kuukauden aikana yhdeksän R-kioskiyrittäjää
      on hakeutunut konkurssiin.”

      "Minulle annetut laskelmat kioskin liikevaihdosta olivat aivan liian suuret, enkä
      saanut nähtäväkseni kioskin aikaisempia liikevaihto- ja tuloslukuja, vain yhtiön
      antamat laskelmat. Franchise-maksut olivat kohtuuttoman suuret", kaksi
      vuotta R-kioskia pitänyt yrittäjä sanoo.

      "Olisin halunnut enemmän sananvaltaa siitä, mitä kioskissa myydään. Oli niin
      paljon pakkotuotteita, joista aiheutui satojen euron hävikki, koska ihan vieressä
      on kaksi ruokakauppaa. Konseptin pitäisi joustaa."
      https://tinyurl.com/ycsbcrzn

      R-KIOSKI KEHUJA
      R-Kioski Oy itse on kerännyt kotisivuilleen onnistumisvideoita. R-kiskakauppiaana onnistuneet kioskikauppiaat kertovat tyytyväisyydestään R-kiskan frankkariketjussa olemiseen.
      https://www.r-kioski.fi/ura-arralla/kauppiaaksi/kauppias-kokemuksia/

      • Tässä-R-kaatui

        Sitä R-kioskiyrittäjyyden mustaa puolta löytyy vaikka tästä lehtiartikkelista.
        https://www.seiska.fi/Uutiset/Kioskiyrittajyys-ajoi-Kirsin-51-henkilokohtaiseen-konkurssiin-Menetin-kaikki-saastoni-ja

        Nainen piti aikaisemmin kahteen otteeseen kahta eri kioskia, ja sai ne pyörimään niin hyvin että normaaleja etelänmatkojakin saattoi tehdä. Franchising-pohjainen R-kioskiyrittäjyys kaatui, ja nainen menetti kaikki sijoittamansa rahat.

        Tosin tämä kerrottu tarina on kyllä aikamoisesti aukkoinen, eikä kaikkia keskeisiä, itselleen epäedullisia asioita rouva varmasti kerro lehtijuttuun mukaan. R-kiskalla olisi oma versionsa asiasta olemassa, mutta ei se kommentoi.


    • tuuva

      Hei!
      Älkää hyvät ihmiset lähtekö R-kauppiaaksi menee koti,rahat,luottotiedot,terveys koko elämä.Uuden elämän aloitus on yhtä helvettiä.Valheita riittää sopimus on tehty niin kierolla tavalla.

    • Sivustaseuraajaensuositt

      Kaverini vaimo (nykyään ex-vaimo) lähti kokeilemaan, kaikki meni omistusasuntoa myöden ja nyt ulosotossa. Ainakaan näin sivusta seuranneena en suosittele, koska ko. kioskissa kävi vielä tosi paljon asiakkaita, eikä siltikään kannattanut.

      • Anonyymi

        On aika epämääräinen tuo "tosi paljon asiakkaita". Sellaisella tosi paljolla asiakasmäärällä ja myynnillä pitäisi saada kiskalle jo 100.000....200.000 euron verran vuosittaista liikevaihtoa.

        Pääsikö vaimosi edes lähelle tällaisia summia? Jos pelkästään yksinään kiskalla raataa, 365 päivää vuodessa, niin minimissään joka päivä pitäisi myydä vähintään 200...300 € edestä. Olettaen että kiskatavara myydään 30% katteella.


      • Anonyymi

        Samansuuntainen tarina tuttavan kohdalla. Pari vuotta R-kauppiaana, nyt pennitön ja kiinteä omaisuus siirretty sukulaisten nimiin ulosottomiestä pakoon.


      • Anonyymi

        Kannattaa ottaa yrityslaista selvää. Toiminimellä on vastuussa kaikesta velasta mutta kun perustaa Osakeyhtiön niin silloin ulosotto kohdistuu yrityksen omaisuuteen ja konkurssissa myydään tai siis ulosmitataan ensikädessä yrityksen omaisuus. Eli käytännössä vaikkapa lehtipisteen varat ja tavarat. Silloin ei tarvitse omaa taloaan myydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ottaa yrityslaista selvää. Toiminimellä on vastuussa kaikesta velasta mutta kun perustaa Osakeyhtiön niin silloin ulosotto kohdistuu yrityksen omaisuuteen ja konkurssissa myydään tai siis ulosmitataan ensikädessä yrityksen omaisuus. Eli käytännössä vaikkapa lehtipisteen varat ja tavarat. Silloin ei tarvitse omaa taloaan myydä.

        Niin tossa vaan taas sopimuksista tietämätön puhuu. R-kioski ottaa kauppiaalta vakuudet. Eli joko suku takaamaan tai annat talos pantiksi. Jos vedät konkkaan osakeyhtiön niin ärrä ottaa vakuudesta laskunsa pois. Eli yhtä tyhjän kanssa osakeyhtiö yhtälönä tossa hommassa.


    • Anonyymi

      Tuttava R-kioski yrittäjä Lahden keskustasta pääkadun varrelta kommentoi tulojaan. Tienaan saman kuin sinä linja-autonkuljettajana sillä erotuksella, että teen työtä 50h/vko. Sanoma aikaan aloittaessaan kioskin pito kannatti vielä kohtuudella, mutta Rautakirjan myynnin jälkeen ehtoja on huononnettu niin, että kioskiura loppuu hänen osaltaan välittömasti sopimuksen umpeutuessa.

      • Anonyymi

        Mitään ei tienaa r-kioski kauppiaana 50-60'tuntia töitä viikossa 7 päivää.Ei oo varaa työntekijöihin.Ei ikinä polttaa itsensä loppuun
        Kauppiaita haetaa jatkuvasti .Ei todella kannata lähteä kauppiaaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään ei tienaa r-kioski kauppiaana 50-60'tuntia töitä viikossa 7 päivää.Ei oo varaa työntekijöihin.Ei ikinä polttaa itsensä loppuun
        Kauppiaita haetaa jatkuvasti .Ei todella kannata lähteä kauppiaaksi

        Itse olin kauppiaana 6-vuotta. Paljon työtunteja ja kovaa työtä. Rahaa jäi mukava summa viivan alle lopettaessani. En kuitenkaan suosittele. Työtuntimäärä suhteessa palkkaan on huono. Ei kai tuota suurta vaihtuvuutta muutoin olisikaan. R-Kioski vie suuren osan rahoista.


    • Anonyymi

      Mieti jos se olisi niin hyvä niin.miksi nämä ampit eli aluemyyntipäälliköt yms. joita kauppiaat elättää eivät itse ottaisi näitä kauppiaspaikkoja . Nyt nämä kiertää neuvomassa miten tuotteita pitää olla tyrkyttää ja tilata lisää ja lisää ja osata myydä mutta eivät itse ole tiskintakana. Koska helpompi ja riskittömämpi palkkatyöläisenä neuvoa kuin ottaa yrittäjä riski ilman päätösvaltaa.

      • Anonyymi

        Saatan saivarrella mutta aluemyyntipäällikköjä ei ole ollut vuosiin. On aluepäällikkö ja myyntipäällikkö. MP yleensä kiertää kioskeja ja tekee arvioinnit. Muuta joo, aika monelle kauppiaalle riittää ensimmäiset kolme vuotta.


    • Anonyymi

      FR maksu 22,5%

    • Anonyymi

      Ei todellakaan kannata lähteä ellei halua tuhota elämäänsä.

    • Anonyymi

      > “Yritin etsiä aiheesta valmiita keskusteluja, mutta kaikki yrittäjäksi
      > aikovat oli lytätty perus-negatiivisella suomalaisella "ei-siitä-tule-
      > mitään-älä-edes-vaivaudu" -asenteella.”

      Avausviestin kirjoittaja oli noin innokkaan opastavasti 2010 muotoillut, että kuinka negatiivisia ihmiset ovat kiskayrittäjyyteen:

      > FR maksu 22,5%

      Jos tuo lukema pitää paikkansa, niin tilanen on kioskiyrittäjän kannalta silloin vieläkin mustempaa. Frankkari-R:lle päältä maksettava 22.5% lukema on järjetön, jos tosiaan pitää paikkansa tämä.

    • Anonyymi

      Alkaa ikinä lähtekö R-kauppiaakai työtä työtä ja työtä palkkaa saat jos saat 2500-3000 et aina sitäkään. 60 tuntisia työviikkoja pyhät arjet töissä.Palkka ei tosiaankaan vastaa sitä työmäärää

      • Anonyymi

        "jos saat 2500-3000 et aina sitäkään."

        OIkeasti tuo tilanne on kyllä niin, että reilusti yli puolet R-kiskakauppiaista ei saa koskaan tuolalisia palkkoja itsellensä. Ei pysty palkkaamaan ainoatakaan ulkopuolista kiskalle. Raataa ja raataa itse 14...16 h/vrk, mutta ei pysty sitti maksamaan itselleenkään moisia palkkoja.

        Hyviäkin R-kiskapaikkoja tietenkin on. Mutta **ensikertalaiselle** myydään aina ne roskapaikat, koska eivät tunne alaa. Joten varokaa kaikki ensikertalaiset, kun R-kelkkaan mukaan hyppäätte.


    • Anonyymi

      Kuinka iso urakka on lopettaa kioskin Oy kun lopettaa kauppiaana?
      Jos kioski on nk. pyörinyt plussan puolella, niin löytyykö niitä voittoja tililtä enää siinä vaiheessa kun lopettaa kauppiaana?

    • Anonyymi

      Moi haluan teidän Kuinka paljon pääomaa tarvitset aloittamiseen?

      • Anonyymi

        Tarvitaan kaikki sun omat rahat ja lisäksi kaikki rahat mitä saat lainattua tuttavilta ja sukulaisilta. Kiinteää omaisuutta jos omistat, niin sitä vastaan saat lisäksi pankistakin lainaa. Noilla pääset ainakin jonkinlaiseen alkuun kiskahommassasi.


      • Anonyymi

        Tarvit n.30000e 10.000 taitaa olla tämänhetkinen aloitusmaksu ja siihen 20.000 varastolaina(pankkitakausmaksuna).ja lisäksi valmius lopettaessasi maksat mitä jäät mahdollisesti velkaa eli sen maksat mitä oma pääoma on miinuksella kun lopetat. Ja tiedän harvassa on ne joilla on plussa


    • Anonyymi

      Ystäväni oli joskus 2010-luvulla kolme vuotta frankkari-ärräkauppiaana. Itsekin tein satunnaisesti hänen kioskissaan vuoroja, jos hän tarvitsi tuuraajaa tms. Paikka oli pääkaupunkiseudulla todella kiireisellä paikalla ja varmasti emoyhtiölle tuottava kauppapaikka.
      Kahden vuoden jälkeen aluemyyntipäällikkö oli esitellyt kauppiaan tulosta, joka oli noin 50k plussalla ja arvioivat, että kauppiaskauden (3 vuotta) loputtua kauppias saisi noin 70-75k nostettua itselleen, kun sopimus loppuisi. Kuitenkin kolmen vuoden sopimuksen päätyttyä kauppias kertoi, että sai noin 2500 € tulosta käteensä, kun kaikenlaisia 'maksuja' oli maksettu.
      En tiedä mitä maksuja nämä olivat, mutta jotakin sopimuksessa oli, että emoyhtiö pystyi näin toimimaan. Minne menivät ne 70,000 €? No R-kioski Oy:lle tietenkin, eihän hyvänen aika kauppiaan ole koskaan tarkoitus mitään oikeita voittoja tästä 'yrittämisestä' saada.
      Sinänsä tietenkin ystäväni oli onnekas, ettei jäänyt velkoihin, vaan pääsi ns. kuivin jaloin ulos. Kuulemma nosti palkkaa itselleen 2500 €/kk, eli sekin monia muita parempi. Mutta tosiaan, kauppapaikka oli todella vilkas.

    • Anonyymi

      >> Kahden vuoden jälkeen aluemyyntipäällikkö oli esitellyt kauppiaan tulosta, joka oli noin 50k plussalla ja arvioivat, että kauppiaskauden (3 vuotta) loputtua kauppias saisi noin 70-75k nostettua itselleen, kun sopimus loppuisi. Kuitenkin kolmen vuoden sopimuksen päätyttyä kauppias kertoi, että sai noin 2500 € tulosta käteensä, kun kaikenlaisia 'maksuja' oli maksettu.>>

      Tuommoiset "aluemyyntipäälliköt" ovat sellaisia ketjun lähettämiä liukkaita yleishöpöttäjiä. Ei niitä kannata liikaa kuunnella, vaan omalta tilitoimistolta ne numerot selviävät.

      Tarinasi on hiukan epätarkka numeroiden puolesta. Lieneekö tarkoittanut että 2 vuoden jälkeen oli yrittäjän palkanmaksuun saatu laitettua 50 k verran, joka vuotta kohden tarkoittaisi juuri 2000...2500€/kk palkkaa.

      Jos kolmaskin vuosi meni samaan tahtiin, päästiin 75.000 € kokonaistuottoon, joka kaikki meni siihen 2000...2500€/kk palkan maksamiseen.

      Se että vuositasolla, joka vuosi, jäisi oman palkan ja apulaisten palkkojen jälkeen vielä 75.000 € voittoa, niin se ei kuulosta nykyhetken kiskakaupassa uskottavalta. Parhailla paikoilla jossain Halsingin Kallion alueellakin R-kiskat voivat pyörittää yhden millin kokoluokkaa olevaa liikevaihtoa. Mutta ei niistäkään oikein 75k ylimääräisiä vuosivoittoja silti jää.

    • Anonyymi

      YLE:n tuoreessa uutisessa kerrotaan kokemuksia R-kioskikauppiaan arjesta. Tarjolla on 80-tuntisia työviikkoja, ja mielenterveyden menettämisiä.
      https://yle.fi/a/74-20051156

      Itsekin tykkään siitä että R-kisoskin tyyppisiä kioskeja on ylipäätään olemassa kaupunkikuvassa.

      Mutta aika karua tuntuu olevan kioskiyrittöäjän olo R-ketjun Franchising lieassa.

    • Anonyymi

      >Luvataan paljon palkja pieni töitä 60-80 tuntia viikossa. Mistä saat
      >työntekijöitä kunnollisia et mistään. Tee itse ihan perseesta

      Toi Afrikasta ja Intiasta tullut ulkomainen työvoima kyllä tekee, ja ne tekee tosi pienellä palkalla.
      Jos vaan osaavat auttavasti suomea, niin kyllä ne siitä luukulta lehtiä ja karkkeja osaa myydä.

    • Anonyymi

      Älä unta nää kukaan täysijärkinen ei lähde R-kauppiaaksi tuttuni teki sen. Maksoi velkoja monta vuotta jälkeenpäin. Luvattiin vaikka mitä 60 tuntia viikossa töitä. Ihan hullun hommaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe