Moi vaan kaikille!
Jeps, nyt alkaa olemaan keinot ja rahat vähissä aknen hoidon kanssa. Olen käyttänyt valtavasti aikaa etsiäkseni tietoa aknesta ja aknearpien hoitamisesta. Tuo jälkimmäinen on jo hoidossa, mutta finnejä sen kun vaan pukkaa JOKA PÄIVÄ useita naamalle.
Olen kokeillut eri ruokavalioita luomuhoitoja, naamioita, roaccuttania, happoja, vitamiineja, hoitovoiteita jne. MIKÄÄN EI AUTA! Mitähän helvettiä tässä enää osaa tehdä?? SItä vaan rumenee päivä päivältä enemmän aknen takia. Ei moni taida tajuta, kuinka vakavasti akne vaikuttaa psyykeeseen ja sitä kautta kaikkiin elämän osa-alueisiin. Ei kahdenkaan käden sormet riittää niihin kertoihin, kun on itsemurhan tuoma helpotus käynyt mielessä. Luojan kiitos olen löytänyt aivan mahtavan naisen, joka tukee minua tässä toivottomassa taistelussa aknea vastaan.
Olen päässyt ohitse pahimmista ahdistuskausista, vaikkakin finnejä pukkaa ihan entiseen malliin. Tällä hetkellä lääketeollisuus on satojen miljardien kilometrien päässä siitä valosta, joka pilkistää tunnelin päässä. Mitähän ihmettä sitä aknesta kärsivät tekee sillä välin? Kysynpähän vain..
24-vuotias, mikään ei auta :( :(
27
2144
Vastaukset
- 7+19
Siitepöly näin kesällä lisää ihovaivoja.
Tupakka on aivan myrkkyä iholle sekä myös epäterveelliset elintavat ja synteettiset vitamiinit.
Ruokavalio hyväksi D-vitamiinia sekä oikea lääkitys, niin kyllä se siitä.
Muista juoda vettä.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm
http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm- DIY-etsaaja
En tupakoi. Ruokavalio on hyvinkin terveellinen, kaikki ylimääräiset lyhytketjuiset hiilarit on karsittu, mm.d-vitamiinia syön koko ajan. Lääkkeet eivät auta, joten ei se siitä. Vettä tulee juotua ja paljon. Mikään ei vaan auta, pakko se on nostaa kädet ilmaan.
TCA on minun kohdalla auttanut jonkin verran kuoppa-arppin, mutta vain vähän. Vain sarjahoitona se vaikuttaa sen minkä on vaikuttaakseen. Eipä tässä opiskelija/työläisellä ole pahemmin varaa hoitaa arpia, kun se vaatii suhteettoman pitkän toipumisajan. - D325OH
DIY-etsaaja kirjoitti:
En tupakoi. Ruokavalio on hyvinkin terveellinen, kaikki ylimääräiset lyhytketjuiset hiilarit on karsittu, mm.d-vitamiinia syön koko ajan. Lääkkeet eivät auta, joten ei se siitä. Vettä tulee juotua ja paljon. Mikään ei vaan auta, pakko se on nostaa kädet ilmaan.
TCA on minun kohdalla auttanut jonkin verran kuoppa-arppin, mutta vain vähän. Vain sarjahoitona se vaikuttaa sen minkä on vaikuttaakseen. Eipä tässä opiskelija/työläisellä ole pahemmin varaa hoitaa arpia, kun se vaatii suhteettoman pitkän toipumisajan.Mikä on annostuksesi D- vitamiinissa? 25µg/11kg on sopivaksi todettu. Itse sain psoriin avun siitä. Ota jatkuvasti myös PROPIOOTTII PLUS KAPSELEITA. Käy mittauttamassa yksityisellä Dee tasosi. Koe on S-D-25. Toloselta on tullut hyviä 50µg kapseleita.Itse otan 300µg päivässä, jos en ehdi tankata ulkoa.
- roan syönyt
DIY-etsaaja kirjoitti:
TCA on minun kohdalla auttanut jonkin verran kuoppa-arppin, mutta vain vähän. Vain sarjahoitona se vaikuttaa sen minkä on vaikuttaakseen. Eipä tässä opiskelija/työläisellä ole pahemmin varaa hoitaa arpia, kun se vaatii suhteettoman pitkän toipumisajan.kertoa mitä syöt ja mitä ruokia jätit pois? Itselläni kyllä ruokavalio poisti aknen ja oon kans syönyt kaikki mahdolliset lääkkeet.
- DIY-etsaaja
roan syönyt kirjoitti:
kertoa mitä syöt ja mitä ruokia jätit pois? Itselläni kyllä ruokavalio poisti aknen ja oon kans syönyt kaikki mahdolliset lääkkeet.
Ihan normaalia ruokaa syön. Maitotuotteita käytän aika vähän ja viljatuotteissa vain täysjyvätuotteita. Roskaruokaa en syö ollenkaan; karkit, keksit, valmisruoka, sipsit jne.. Ei ole tarkoitus tuosta enää tinkiä.
- roan syönyt
DIY-etsaaja kirjoitti:
Ihan normaalia ruokaa syön. Maitotuotteita käytän aika vähän ja viljatuotteissa vain täysjyvätuotteita. Roskaruokaa en syö ollenkaan; karkit, keksit, valmisruoka, sipsit jne.. Ei ole tarkoitus tuosta enää tinkiä.
voi olla et ne täysjyväviljatuotteetkin vaikuttaa, mulla ainakin..
- gegguli123
Heippa, itselläni myös samoja tuntemuksia. Voisitko valaista minulle, millä saisi noita arpia peitettyä? :/
- DIY-etsaaja
Kuoppa-arpia ei saa peitettyä mitenkään, eikö olisi mukavempi hankkiutua niistä kokonaan eroon? Punaiset ihon normalilla tasolla olevat arvet on sitten paljon helpompi hoitaa. Hoitokeinoja on mm. sitruunahappo (sitruunamehu), glykoolihappo (AHA aka alpha hydroxide acid), omenaviinietiikka, sinkki, kemialliset ja mekaaniset kuorinnat jne..
- Mhb
Kaikki lääkärit ei tunne näitä asioita, joten etsi lääkäri joka tuntee mhb.t, tai lue kaikki mhb jutut ja tee ohjeiden mukaan!
Probioottibakteerit ja iho:
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Maitohappobakteeritiedotteet.html
Testaa onko tämä näkymätön ja hajuton syyllinen masennukseesi ja akneen:
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html- mammamia43
Zinnkrautsaftia (Schönenberger). Olen käyttänyt sitä koko ikäni, 67 v. En mitään voiteita. Ihoni on sileä ja hyvä. Sitä pitää käyttää sekä sisäisesti että ulkoisesti, niin vähitellen ongelmat häviävät. Minulla on ystävä, sairaanhoitaja, jolla oli sama probleema, mutta nyt on ihan eri näköinen, kun iho on silinnyt, ei punoita, eikä finnejä enää tule.
Zinnkrautsaft on sama kuin peltokorteuute. Kysypä apteekista, onko heillä vastaavaa tuotetta. Lue netistä siitä. Paljon onnea, ja pellolle itsemurha-ajatukset!!!
- klsdjlkjlklsdk
Oletko kokeillu sellasta reseptilääkettä, kun Skinoren 200mg emulsiovoide? Oma tyttäreni sai reseptin paikalliselta terv.as ja tuotteen vaikutus näkyi ihan muutamassa päivässä ja nyt kun käyttöä on takana reilun viikon verran, niin akne on selvästi häviämään päin. Tuubi maksaa ilman kelakorvausta n.15€ ja kelakorvauksen kanssa maksaa n. 9€, joten tuote ei ole kallis ja jos et ole ko. tuotetta kokeillut, niin tyttäreni otsaa ja naamaa, kun katselee, niin voin sitä suositella lämpimästi! Myös hänkin oli kokeillu lähes tulkoon kaikki mahdolliset aineet, paitsi tätä.
- DIY-etsaaja
Olen kokeillut kyseistä tuotetta, ei auttanut yhtään. Vaikuttavana ainesosana atselaiinihappo. Pakko sanoa, että minulta VALITETTAVASTI löytyy todennäköisesti enemmän kokemusta aknetuotteista kuin ehkä keneltäkään tällä foorumilla. Tuo jos mikä ei ole ylpeydenaihe.. :(
Silloin kun kävin kuntosalilla, naama oli paremmassa kunnossa. Aineenvaihdunta oli parempaa, muuta syytä en keksi. Pitäisi akne nyt selättää ilman liikuntaakin.
Finnit joita minulle tulee naamaan ovat siitä erikosia, että ihohuokoseen muodostuu kova talikokkare ja sen ympärille mätää. Ihan sairasta kirjaimellisesti, en ymmärrä. Kun tuollaisia finnejä muodostuu naamaan kaksi-kolme päivässä, ei se pahemmin naurata. Noista kun jää lähes aina kuoppa-arpi. - roan syönyt
DIY-etsaaja kirjoitti:
Olen kokeillut kyseistä tuotetta, ei auttanut yhtään. Vaikuttavana ainesosana atselaiinihappo. Pakko sanoa, että minulta VALITETTAVASTI löytyy todennäköisesti enemmän kokemusta aknetuotteista kuin ehkä keneltäkään tällä foorumilla. Tuo jos mikä ei ole ylpeydenaihe.. :(
Silloin kun kävin kuntosalilla, naama oli paremmassa kunnossa. Aineenvaihdunta oli parempaa, muuta syytä en keksi. Pitäisi akne nyt selättää ilman liikuntaakin.
Finnit joita minulle tulee naamaan ovat siitä erikosia, että ihohuokoseen muodostuu kova talikokkare ja sen ympärille mätää. Ihan sairasta kirjaimellisesti, en ymmärrä. Kun tuollaisia finnejä muodostuu naamaan kaksi-kolme päivässä, ei se pahemmin naurata. Noista kun jää lähes aina kuoppa-arpi."Silloin kun kävin kuntosalilla, naama oli paremmassa kunnossa. Aineenvaihdunta oli parempaa, muuta syytä en keksi. Pitäisi akne nyt selättää ilman liikuntaakin. "
No jos huomasit et liikunta auttaa niin mikset harrastaisi sitä enemmän? Samoin viljatuotteiden pois jättäminen voi todellakin auttaa!! Eli et ole kokeillut vielä kaikkea, itselläni täysjyväviljatkin saa naaman kukkimaan. Että haluatko mieluummin vetää niitä naamaan ja kärsiä aknesta vai tinkia vähän ja ehkä jopa parantua aknesta?? Viljat kuulemma aika monella aiheuttaa aknea ja muita oireita. Itsekuria se vaatii, mutta helppoahan se on makaa vaan sohvalla ja itkeä, kuin tehdä asian eteen jotain. Oishan se helppoa jos kaikilla auttaisi se ihmepilleri, mutta kun ei kaikilla toimi, niin mielestäni pitäisi kokeilla niitä muitakin vaihtoehtoja.
http://karppaus.info/forum/ Tuolta löytyy paljon tietoa. - DIY-etsaaja
roan syönyt kirjoitti:
"Silloin kun kävin kuntosalilla, naama oli paremmassa kunnossa. Aineenvaihdunta oli parempaa, muuta syytä en keksi. Pitäisi akne nyt selättää ilman liikuntaakin. "
No jos huomasit et liikunta auttaa niin mikset harrastaisi sitä enemmän? Samoin viljatuotteiden pois jättäminen voi todellakin auttaa!! Eli et ole kokeillut vielä kaikkea, itselläni täysjyväviljatkin saa naaman kukkimaan. Että haluatko mieluummin vetää niitä naamaan ja kärsiä aknesta vai tinkia vähän ja ehkä jopa parantua aknesta?? Viljat kuulemma aika monella aiheuttaa aknea ja muita oireita. Itsekuria se vaatii, mutta helppoahan se on makaa vaan sohvalla ja itkeä, kuin tehdä asian eteen jotain. Oishan se helppoa jos kaikilla auttaisi se ihmepilleri, mutta kun ei kaikilla toimi, niin mielestäni pitäisi kokeilla niitä muitakin vaihtoehtoja.
http://karppaus.info/forum/ Tuolta löytyy paljon tietoa.Liikunta on jäänyt vähemmälle, tarkoitus on taas ottaa itseään niskasta kiinni :). Viljatuotteiden pois jättäminen tulee olemaan äärimmäisen haastavaa, ehkä myös maitotuotteet? Vihanneksia ja hedelmiä välipalaksi.. Joskus tuota hyväkarppausta kokeilin, tuloksetta. No kaipa tuota voisi nyt yrittää elää askeettisella ruokavaliolla sen 3-4 viikkoa.
On varsin epäreilua, että akne sanelee elämäntavat näin pitkälle. Monet hyvän ihon omaavat kaverini ja ystäväni saavat syödä ihan mitä vaan, se näkyy korkeintaan vain rasvan muodossa. Se kyllä on tiedossa, että lyhytketjuiset hiilarit aiheuttavat ongelmia jokaisen akneen vähänkin taipuvaisen kohdalla, myös tämä on tullut todistettua itseni ja osan kavereistani kohdalla.
Joskus meinasin perustaa aknea koskevan sivuston (keskustelufoorumin), jonne kirjoittelisin omia kokemuksia eri tuotteista ja myös aknearpien jälkihoidosta. Nähtäväksi jäänee, mitä sitä tulee tulevaisuudessa konstruoitua. - roan syönyt
DIY-etsaaja kirjoitti:
Liikunta on jäänyt vähemmälle, tarkoitus on taas ottaa itseään niskasta kiinni :). Viljatuotteiden pois jättäminen tulee olemaan äärimmäisen haastavaa, ehkä myös maitotuotteet? Vihanneksia ja hedelmiä välipalaksi.. Joskus tuota hyväkarppausta kokeilin, tuloksetta. No kaipa tuota voisi nyt yrittää elää askeettisella ruokavaliolla sen 3-4 viikkoa.
On varsin epäreilua, että akne sanelee elämäntavat näin pitkälle. Monet hyvän ihon omaavat kaverini ja ystäväni saavat syödä ihan mitä vaan, se näkyy korkeintaan vain rasvan muodossa. Se kyllä on tiedossa, että lyhytketjuiset hiilarit aiheuttavat ongelmia jokaisen akneen vähänkin taipuvaisen kohdalla, myös tämä on tullut todistettua itseni ja osan kavereistani kohdalla.
Joskus meinasin perustaa aknea koskevan sivuston (keskustelufoorumin), jonne kirjoittelisin omia kokemuksia eri tuotteista ja myös aknearpien jälkihoidosta. Nähtäväksi jäänee, mitä sitä tulee tulevaisuudessa konstruoitua.käytän maustamattomia maitotuotteita, ei niistä tullut mtn ongelmia.. Onhan se epäreilua mut aika moni muukin asia on elämässä, itse oon ainakin iloinen et oon löytänyt edes jonkun keinon joka toimii, on se parempi ku vaa kärsiä aknesta ja odottaa milloin se loppuu ja sehän voi kestää vaikka koko elämän.. Nuorena kun koko ajan uskoi et joku lääke/voide auttaa ja aina pettyi, niin nyt ainakin ei tarvi sitä miettiä vaan on varma keino päästä aknesta. Itse kyl syön välillä esim. jäätelöä yms, mut sit kun pitää olla ok näköinen niin oon vkon syömättä sokeria/viljaa ja iho paranee. Muutenkin oon huomannu et ku syö pääsääntöisesti hyvin niin ei tuu ku 1-2 finniä jos syö jtn roskaa satunnaisesti, niistä kyl jää yleensä mulle punainen jälki että jos arpia haluaa välttää niin sit kannattaa jättää ne satunnaisetkin herkut väliin.. Uskon että synnyttäminen voisi muuttaa hormonitoiminnan, ainakin mun äidillä kävi niin, silläkin oli aknea ja kun sai mut niin se loppui. On täs ikää jo sen verran et vois jo parin vuoden sisällä harkita perheenlisäystä :) Joku tässä suositteli höyryhengitystä aamuin illoin, vois kokeilla sitäkin, tosin kokeilin muutaman pv:n ja en vaan jaksanu sitä hikoilua koko ajan, auttoi kyl jonkin verran, vähän epäilen vaan että voiko oikeesti auttaa akneen, sehän tulee sisältä päin...
- jeijjis
roan syönyt kirjoitti:
käytän maustamattomia maitotuotteita, ei niistä tullut mtn ongelmia.. Onhan se epäreilua mut aika moni muukin asia on elämässä, itse oon ainakin iloinen et oon löytänyt edes jonkun keinon joka toimii, on se parempi ku vaa kärsiä aknesta ja odottaa milloin se loppuu ja sehän voi kestää vaikka koko elämän.. Nuorena kun koko ajan uskoi et joku lääke/voide auttaa ja aina pettyi, niin nyt ainakin ei tarvi sitä miettiä vaan on varma keino päästä aknesta. Itse kyl syön välillä esim. jäätelöä yms, mut sit kun pitää olla ok näköinen niin oon vkon syömättä sokeria/viljaa ja iho paranee. Muutenkin oon huomannu et ku syö pääsääntöisesti hyvin niin ei tuu ku 1-2 finniä jos syö jtn roskaa satunnaisesti, niistä kyl jää yleensä mulle punainen jälki että jos arpia haluaa välttää niin sit kannattaa jättää ne satunnaisetkin herkut väliin.. Uskon että synnyttäminen voisi muuttaa hormonitoiminnan, ainakin mun äidillä kävi niin, silläkin oli aknea ja kun sai mut niin se loppui. On täs ikää jo sen verran et vois jo parin vuoden sisällä harkita perheenlisäystä :) Joku tässä suositteli höyryhengitystä aamuin illoin, vois kokeilla sitäkin, tosin kokeilin muutaman pv:n ja en vaan jaksanu sitä hikoilua koko ajan, auttoi kyl jonkin verran, vähän epäilen vaan että voiko oikeesti auttaa akneen, sehän tulee sisältä päin...
Roan syönyt, osaatko sanoa auttaisiko merisuola mustapäihin ja pieniin finneihin, kun enää ei tule isoja tulehtuneita?
- roan syönyt
jeijjis kirjoitti:
Roan syönyt, osaatko sanoa auttaisiko merisuola mustapäihin ja pieniin finneihin, kun enää ei tule isoja tulehtuneita?
sen pitäs auttaa, kokeilemalla se selviää.
- roan syönyt
roan syönyt kirjoitti:
käytän maustamattomia maitotuotteita, ei niistä tullut mtn ongelmia.. Onhan se epäreilua mut aika moni muukin asia on elämässä, itse oon ainakin iloinen et oon löytänyt edes jonkun keinon joka toimii, on se parempi ku vaa kärsiä aknesta ja odottaa milloin se loppuu ja sehän voi kestää vaikka koko elämän.. Nuorena kun koko ajan uskoi et joku lääke/voide auttaa ja aina pettyi, niin nyt ainakin ei tarvi sitä miettiä vaan on varma keino päästä aknesta. Itse kyl syön välillä esim. jäätelöä yms, mut sit kun pitää olla ok näköinen niin oon vkon syömättä sokeria/viljaa ja iho paranee. Muutenkin oon huomannu et ku syö pääsääntöisesti hyvin niin ei tuu ku 1-2 finniä jos syö jtn roskaa satunnaisesti, niistä kyl jää yleensä mulle punainen jälki että jos arpia haluaa välttää niin sit kannattaa jättää ne satunnaisetkin herkut väliin.. Uskon että synnyttäminen voisi muuttaa hormonitoiminnan, ainakin mun äidillä kävi niin, silläkin oli aknea ja kun sai mut niin se loppui. On täs ikää jo sen verran et vois jo parin vuoden sisällä harkita perheenlisäystä :) Joku tässä suositteli höyryhengitystä aamuin illoin, vois kokeilla sitäkin, tosin kokeilin muutaman pv:n ja en vaan jaksanu sitä hikoilua koko ajan, auttoi kyl jonkin verran, vähän epäilen vaan että voiko oikeesti auttaa akneen, sehän tulee sisältä päin...
itseäni ainakin motivoi se että se "kärsimys" kui ei saa syödä herkkuja ei ole mitään verrattuna siihen mitä kärsimystä akne aiheuttaa. Lisäksi se että oon käyny läpi kaikki lääkkeet eikä mulle ollut niistä mitään apua ja itselle tulee niin hyvä ja ylpeä olo kun tietää että hyvä iho on ihan mun oma saavutus :) Ja onhan niitä terveellisiäkin herkkuja, marjat kermavaahdossa, hedelmät, pähkinät, siemenet. Kaupasta saa myös esim. kuivattuja mansikoita yms, tummaa suklaata saa syödä jonkin verran, itse oon syönyt Lindtin 86% tummaa suklaata. Oon myös itse tehnyt marjapirtelöitä. Ja tärkeintä on muistaa että ruokaa syödään pysyäkseen hengissä ja terveenä, eikä eletä syödäkseen.
- hommaa
Hei, itse olen kärsinyt tästä v-mäisestä taudista yläasteelta asti, eli sellaiset kymmenen vuotta. Eipä oo tullut ees ennen ajateltua, et noin pitkään oon aknen kans tapellut. Heikosti olen saanut apua lääkkeistä, varsinkin kun aknen lisäksi minulla on atoopinen iho. Roan olen kokeillut, se auttoi hetkellisesti, mutta maksa-arvojen vuoksi en voi lääkekuuria enää uusia. Voiteet, geelit yms. vaan pahentavat tilannetta, iho kuivuu pitemmän käytön vuoksi niin pahasti että ei tuu mitään.. Ja antibiootit on kokeiltu myös, joskus joku on auttanut. Mutta finnit palaavat parin viikon päästä takaisin. Eli lääkkeet olen jo unohtanut.
Tällä hetkellä hoidan ihoa basiron ac washilla, aamuin illoin. Se ei ärsytä ihoa liikaa ja korkeintaan kaksi pesua päivässä riittää. Pesun jälkeen iholle erisan syväkosteuttava kasvovoide. Varsinkin akne ihon kosteutus on tärkeää, vaikka iho tuntuisinkin rasvaiselta, se voi olla pintakuiva. En meikkaa enää läheskään joka päivä. Jos meikkaan, niin käytän herkälle iholle suunnattuja tuotteita. Finneille levitän paikoitellen sebamedin akne geeliä ja tulehtuneisiin kohtiin sibicortia tai bebanthenia. Mitään myrkkyjä en enää aijo edes kokeilla, koska nämä nyt jonkin verran hillitsee näppyjä.
Yritän lisäksi syödä terveellisesti. Olen myös välillä paastonnut, mikä TODELLAKIN kirkastaa ja puhdistaa ihoa. Mehu/keittopaastokin auttaa. Harrastan lenkkeilyä, ulkoilma tekee iholle hyvää. Juon vettä 3litraa päivässä. Alkoholi pahentaa ihoani, joten sitä en nauti juuri ollenkaan. Enkä tupakoi. Näin kesäisin otan aurinkoa, se auttaa hetkellisesti. Mutta on myös mahdollista, kun syksyllä auringon otto loppuu, myös finnit palaavat pahempana takaisin. Kunnon yöunet ja lisäravinteet kuuluvat myös elämäntapoihini.
Näin olen itse saanut aknen h a l l i n t a a n, tuskin koskaan pääsen siitä kokonaan eroon. Lisäksi tuo ihottuma oireilee talvisin kasvoilla, mutta sekin alkaa pikkuhiljaa rauhoittua. On kyllä niin monet itkuraivarit tän asian kanssa saatu:( Monesti olen vaan jäänyt kotiin, kun en yksinkertaisesti ole kehdannut mennä ihmisten ilmoille. Itsetunto on rapissut vuosivuodelta.
Nyt olen kuitenkin vihdoin hyväksymässä tän tilanteen ja naamakin näyttää vähän paremmalta. Tosin joka päivä saa pelätä, että milloin taas on koko naama täynä näppylää. Kaikille on varmaan ne omat konstit. Se mikä auttaa toista ei välttämättä auta toista. Täytyy vaan jaksaa kokeilla ja kokeilla. Toivottavasti sinäkin vielä löydät jonkinlaisen avun, millä saat ihosi rauhoittumaan.- näinkin päin
Itselläni tapahtui käänne parempaan, kun tajusin aknen ja auringon välisen negatiivisen yhteyden. Aurinko toki kuivattaa finnejä, mutta parantava vaikutus voi olla vain hetkellinen, kuten minulla: joka syksy naamani räjähti täyteen finnejä ihan ilman "syytä" (en siis ymmärtänyt, että kesän aurinkoaltistus oli se syy), vaikka elämäntavat, ruokavalio ym. säilyivät ihan ennallaan vuodenajoista riippumatta. Sitten satuin lukemaan jostain terveyslehdestä, että auringon vaikutus on komedogeeninen, eli aurinko lisää mustapäitä, jotka pikkuhiljaa, syksyn tullen, kehittyvät finneiksi. Ahaa-elämys oli mieletön! Näin juuri minulle oli käynyt! Tästä on nyt aikaa kymmenisen vuotta ja akne oli tätä ennen kiusannut minua viitisen vuotta. Kolmena syksynä olin syönyt tetrasykliinikuurin, jolla sain ihoni kuntoon kevääseen mennessä, ja kesän jälkeen akne palasi aina rajuna. Sen jälkeen, kun aloin vältellä aurinkoa ja olen suojannut kasvoni öljyttömin aurinkosuojavoitein, ei syksyisin ole enää tapahtunut samaa.
- jeijjis
näinkin päin kirjoitti:
Itselläni tapahtui käänne parempaan, kun tajusin aknen ja auringon välisen negatiivisen yhteyden. Aurinko toki kuivattaa finnejä, mutta parantava vaikutus voi olla vain hetkellinen, kuten minulla: joka syksy naamani räjähti täyteen finnejä ihan ilman "syytä" (en siis ymmärtänyt, että kesän aurinkoaltistus oli se syy), vaikka elämäntavat, ruokavalio ym. säilyivät ihan ennallaan vuodenajoista riippumatta. Sitten satuin lukemaan jostain terveyslehdestä, että auringon vaikutus on komedogeeninen, eli aurinko lisää mustapäitä, jotka pikkuhiljaa, syksyn tullen, kehittyvät finneiksi. Ahaa-elämys oli mieletön! Näin juuri minulle oli käynyt! Tästä on nyt aikaa kymmenisen vuotta ja akne oli tätä ennen kiusannut minua viitisen vuotta. Kolmena syksynä olin syönyt tetrasykliinikuurin, jolla sain ihoni kuntoon kevääseen mennessä, ja kesän jälkeen akne palasi aina rajuna. Sen jälkeen, kun aloin vältellä aurinkoa ja olen suojannut kasvoni öljyttömin aurinkosuojavoitein, ei syksyisin ole enää tapahtunut samaa.
Itselläni taas finni tilanne o parhaimmillaa aina n.elokuussa-joulukuussa, kun koko kesän saanut aurinkoa. Sitten tammikuusta-kesäkuuhun on pahimmillaan, kun on synkkää ja ei saa aurinkoa. Että voi se kai olla toisinkinpäin :)
- rumanaama
Olen myös kokeillut lähes kaikkea aknenhoitoon. Tiukka ruokavaliokaan ei tuntunut aina auttavan. Itselläni syyksi paljastui homeinen kämppä, joka siinä sivussa aiheutti muitakin vaivoja, kuten vatsavaivat, kuumeilu, väsymys. Ja finnejä puski todella pintaan vastustamattomasti, aivan kuten joskus 12-vuotiaana. Mutta jos sulla ei ole muita ongelmia, kuin tämä akne, niin en osaa veikata. Mutta yleisesti ottaen akne lienee merkki jostain muustakin ongelmasta, eikä mikään suklaansyönnillä aiheutettu "pintavika".
- ei jaksa ei!
Joo ei auta mullekkaa mikään kohta jo 23,ja kaikki maailman purnukat ja aineet käytynnä läpi eikä mikään auta finnejä vaa pukkaa :( paitti on mul viel yks oljenkorsi käyttämättä IHOTAUTILÄÄKÄRI!ei joo tullu käytyä mu ny varasin ajan jospa sieltä löytys apua tähän naamaan!
- DIY-etsaaja
Moi vaan kaikille! :D
Ensinnäkin haluan sydämmeni pohjasta kiittää sinua ”Roan syönyt”!!! Sinä sait kommenteillasi minut muuttamaan ruokavalioni, oikeastaan koko elämäntapani. Aloin noudattamaan oikeasti terveellistä ruokavaliota. Jätin pois kaikki maitotuotteet ja viljatuotteista käytän vain gluteiinittomia vaihtoehtoja (ovat tosin kalliita).Roskaruuan ja alkoholin olin jo jättänyt pois aiemmin, mutta niiden pois jättäminen ei juurikaan vaikuttanut aknen paranemiseen.
Huomasin kropassani myös muitakin positiivisesti mielenkiintoisia muutoksia. Roa kuurin jälkeen minulle ilmestyi vasempaan kämmenselkään aika paha ihottuma, iho oli jatkuvasta rasvauksesta huolimatta todella kuiva. Se puolestaan aiheutti kipua ja rajua punoitusta. Muutama päivä sitten käsiäni kuivatessa huomasin, että hittolainen, eihän minulla ole enää tuota vaivaa!! Aiemmin minulla oli myös aika paha ummetus, joka saattoi kestää neljäkin päivää. Nyt voin käydä päivittäin isommilla tarpeilla, wohoo! :) Painokin laski 78-80kg:sta tuonne 74-76kg reilussa kuukaudessa, olen siis 182cm pitkä mieshenkilö.
Voin sanoa, että alussa ajatus siitä, että joutuisi luopumaan kaikesta hyvästä ruuasta tuntui ihan ***** pahalle. Enää ei voi käydä tyttöystävän kanssa edes hampurilaisaterialla tai juoda bisseä kavereiden kanssa. Tuntuuhan tuo todella epäreilulta ja pahalta, mutta jos pelkästään tämä ruokavalion muutos parantaa aknen muitakin vaivoja, niin huh huh!! Nykyään tulee silloin tällöin pieniä finnejä, ei enää niitä saakelin kipeitä kystisiä arpeuttavia finnejä. Myös punoitus naamasta on hävinnyt jo nyt jonkin verran.
Luin netistä, että akneen taipuvaisilla ihmisillä maitotuotteet aiheuttavat tulehdustilan suolistoon. Kun ruuansulatuselimistö ei pysty normaaliin tapaan suodattamaan kehoon kertyneitä myrkyllisiä aineita, ne purkautuvat siis ihon kautta ulos. Kuulostaa ihan sairaalle ja naurettavalle, no sairastahan se ainakin on :). Itse on tullut todistettua, että pelkkä ruokavalion 360 muutos tuo todella ison muutoksen kroppaan! Siis hyvä luoja, jos tässä on ratkaisu aknen parantumiseen, josta olen kärsinyt 11-vuotiaasta asti, niin huh huh!!!
Minä jos kuka olen ollut kautta aikojen todella skeptinen ruokavalion vaikutuksesta akneen. Syöväthän muutkin samoja ruokia ja roskaruokiakin kuin minä, eikä heillä ole finnejä. Samat ihmiset polttavat tupakkaa ja juovat viikottain alkoholia. Se täytyi vaan itse hyväksyä, että olen oikeasti sairas. Ruuansulatuselimistö on ollut aikamoisella rasituksella, kun en aiemmin tiennyt maitotuotteiden haitoista/vaaroista.
Haluaisin, että jokainen aknea sairastava muuttaa ruokavalionsa lähes täydellisesti. Voin laittaa paremmalla ajalla tänne ruoka-aine ehdotuksia. Monta kertaa mielessä tosiaan kävi itsemurha aknen takia. Kokeilin Roaa 9kk, ilman apua. Lukuisia voiteita olen myös kokeillut. Nyt jos koskaan olen vakuuttunut, että aknea hoidetaan parhaiten sisäisesti. Ulkoiset hoitokeinot eivät ole auttaneet minun tapauksessa kovinkaan hyvin, Basiron oli paras. Kokeilkaa hyvät ystävät ruokavalion muutosta. Viesti saattaa olla sekava, mutta olen niin hemmetin innoissani asiasta!!
PS. Kiitos sulle ”Roan syönyt” sinä autoit minua tällä taipaleella valtavasti! Olet aika ihana ihminen! :) - freakona_leash
DIY-etsaaja kirjoitti:
Moi vaan kaikille! :D
Ensinnäkin haluan sydämmeni pohjasta kiittää sinua ”Roan syönyt”!!! Sinä sait kommenteillasi minut muuttamaan ruokavalioni, oikeastaan koko elämäntapani. Aloin noudattamaan oikeasti terveellistä ruokavaliota. Jätin pois kaikki maitotuotteet ja viljatuotteista käytän vain gluteiinittomia vaihtoehtoja (ovat tosin kalliita).Roskaruuan ja alkoholin olin jo jättänyt pois aiemmin, mutta niiden pois jättäminen ei juurikaan vaikuttanut aknen paranemiseen.
Huomasin kropassani myös muitakin positiivisesti mielenkiintoisia muutoksia. Roa kuurin jälkeen minulle ilmestyi vasempaan kämmenselkään aika paha ihottuma, iho oli jatkuvasta rasvauksesta huolimatta todella kuiva. Se puolestaan aiheutti kipua ja rajua punoitusta. Muutama päivä sitten käsiäni kuivatessa huomasin, että hittolainen, eihän minulla ole enää tuota vaivaa!! Aiemmin minulla oli myös aika paha ummetus, joka saattoi kestää neljäkin päivää. Nyt voin käydä päivittäin isommilla tarpeilla, wohoo! :) Painokin laski 78-80kg:sta tuonne 74-76kg reilussa kuukaudessa, olen siis 182cm pitkä mieshenkilö.
Voin sanoa, että alussa ajatus siitä, että joutuisi luopumaan kaikesta hyvästä ruuasta tuntui ihan ***** pahalle. Enää ei voi käydä tyttöystävän kanssa edes hampurilaisaterialla tai juoda bisseä kavereiden kanssa. Tuntuuhan tuo todella epäreilulta ja pahalta, mutta jos pelkästään tämä ruokavalion muutos parantaa aknen muitakin vaivoja, niin huh huh!! Nykyään tulee silloin tällöin pieniä finnejä, ei enää niitä saakelin kipeitä kystisiä arpeuttavia finnejä. Myös punoitus naamasta on hävinnyt jo nyt jonkin verran.
Luin netistä, että akneen taipuvaisilla ihmisillä maitotuotteet aiheuttavat tulehdustilan suolistoon. Kun ruuansulatuselimistö ei pysty normaaliin tapaan suodattamaan kehoon kertyneitä myrkyllisiä aineita, ne purkautuvat siis ihon kautta ulos. Kuulostaa ihan sairaalle ja naurettavalle, no sairastahan se ainakin on :). Itse on tullut todistettua, että pelkkä ruokavalion 360 muutos tuo todella ison muutoksen kroppaan! Siis hyvä luoja, jos tässä on ratkaisu aknen parantumiseen, josta olen kärsinyt 11-vuotiaasta asti, niin huh huh!!!
Minä jos kuka olen ollut kautta aikojen todella skeptinen ruokavalion vaikutuksesta akneen. Syöväthän muutkin samoja ruokia ja roskaruokiakin kuin minä, eikä heillä ole finnejä. Samat ihmiset polttavat tupakkaa ja juovat viikottain alkoholia. Se täytyi vaan itse hyväksyä, että olen oikeasti sairas. Ruuansulatuselimistö on ollut aikamoisella rasituksella, kun en aiemmin tiennyt maitotuotteiden haitoista/vaaroista.
Haluaisin, että jokainen aknea sairastava muuttaa ruokavalionsa lähes täydellisesti. Voin laittaa paremmalla ajalla tänne ruoka-aine ehdotuksia. Monta kertaa mielessä tosiaan kävi itsemurha aknen takia. Kokeilin Roaa 9kk, ilman apua. Lukuisia voiteita olen myös kokeillut. Nyt jos koskaan olen vakuuttunut, että aknea hoidetaan parhaiten sisäisesti. Ulkoiset hoitokeinot eivät ole auttaneet minun tapauksessa kovinkaan hyvin, Basiron oli paras. Kokeilkaa hyvät ystävät ruokavalion muutosta. Viesti saattaa olla sekava, mutta olen niin hemmetin innoissani asiasta!!
PS. Kiitos sulle ”Roan syönyt” sinä autoit minua tällä taipaleella valtavasti! Olet aika ihana ihminen! :)DIY_etsaaja
Kuulostat ihan meikäläiseltä. Ite jo 29 v. ja tapellu naaman kanssa sitten teinivuosien. Kaikki "viralliset" lääkekuurit on käynyt läpi ja osa luontaistuotteista on myös kokeiltu. Eli eli, taidanpa kokeilla tämä ehdottamasi dieetti. En syö roskaruokaa kovin usein, mutta sokereita ja viljaa menee paljon.
Raportoin 2 viikon kuluttua miltä alkaa näyttämään...
- sekaiho
Kyllä sillä on paljon merkitystä, mitä suuhunsa laittaa. Iho, hiukset ja kynnet, niistähän sen näkee, millaiset ruokailutottumukset ihmisellä on. Ja vaikka ne olisivatkin ns.terveelliset, aina tulee joku aine, joka aiheuttaa oireita. Eron huomaa vain kokeilemalla. Avainasemassa onkin näiden ruoka-aineiden oikeanlainen yhdisteleminen ja tasapaino. Terveys lähtee ennenkaikkea sisältäpäin ja aknekin on sisäsyntyinen, sairaus siinä missä esim. keliakiakin. Ihminen on niin monimutkainen rakennelma, että eivät ne lääkkeet ja voiteet aina välttämättä auta. Puuttuvan linkin on yksinkertaisesti pakko löytyä ruokavaliosta, jos kaikki muu on jo kokeiltu.
Onnea edelliselle!- mitä tehdä
Minulla oli kesällä iho tosi hyvässä kunnossa. Finnejä tuli vain silloin tällöin. Ulkotöissä kun olin koko kesän, mutta heti kun syksy tuli finnejä rupesi tulemaan koko ajan lisää ja iho ei näytä enään samalta kuin kesällä. =(
En tiedä mitä minun kannattaisi nyt tehdä. Olen puhdistanut aamuinilloin kasvoni NATU VIVE kasvovedellä ja sen jälkeen laittanut NATU VIVEn kosteusvoidetta. Mutta ihoni on ruvennut hilseilemään näillä tuotteilla, joten olen illalla pessyt pelkällä vedellä ja aamulla kasvovedellä. Se on jonkin verran auttanut. Puuteria laitan myös aamuisin. Jostain luin että Tea Tree Oil voisi autta. Onko tästä kokemuksia?
Olen kyllä huomannut suklaan syönnin jälkeen tulevan lisää finnejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272594Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271406- 1011359
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995