Käärmeenpistolta suojautuminen

tyllerotallero

Kuinka suojaudutte käärmeiltä retkeillessä?

En varsinaista eräretkeilyä edes harrasta, ja pienikokoisuutenikin vuoksi pyrin mahdollisimman kevyeen varustukseen. Kuljen pääosin teitä ja muita selkeitä reittejä myöten, enkä halua kumppareita turhaksi painoksi matkalle. Jostain keskusteluista luin, että kyy oli purrut jopa kumpparin läpi. Eli mikään housu tai säärystin ei varmaan suojaa kyyltä?

Kohtuuttomasti en pelkää, mutta jos puremariskiä voisi jotenkin pienentää, niin mukavahan se olisi.

10

4046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpön pöppöä

      pysyy ja matkoilla ei paljon autosta poistu, niin eipä käärmeet pure, nimittäin eihän ne oikeesti pistä, vaan purasevat.
      Sinänsä vähän turhaa hommaa ruveta noita funtsimaan.

      • tyllerotallero

        Kiitokset asiallisesta ja reippaasta vastauksesta. Haluaisitko kustantaa minulle ajokortin ja auton? Sponsori siihen tarkoitukseen kelpaa oikein hyvin :)

        Kirjoitin, että en kohtuuttomasti pelkää. Olen nukkunut punkeista ja käärmeistä piittaamatta ennenkin luonnossa. En silti tällaisena käärmevuotena viitsisi tieten tahtoen puremia hankkia.

        Suomen vaarallisin eläin on muuten hirvi, ja siihen tuskin törmää kauramoottoriajoneuvoilla. Kakkosena tulee punkki. Miten niin turhaa funtsia etukäteen vaaroilta suojautumista? Monet käyttävät pyöräilykypärää, monet veneillessä liivejä, usea myös autossa turvavöitä ja auringossa aurinkovoidetta. Jotkut jopa tarkastavat ajoittain palovaroittimen paristot ja laittavat lieteen lapsisuojat. Miksi ei voisi miettiä luonnon eläinten puremilta suojautumista ennakkoon, mitä psykopatologista siinä on?

        Kotitapaturman sattuessa (joista niistäkin suurin osa johtunee oman ennakointikyvyn puutteesta) apua on yleensä helposti saatavilla, yksin metsässä voi olla hankalampaa. Ulkoilua en silti jätä. Elämässä on riskinsä. Mieluummin kuolen karhun syömänä kuin makaan terveyskeskuksen vuodeosastolla elämäni viimeiset vuosikymmenet.

        Saatat edustaa sitä asennetyyppiä, joka ei valitettavasti huolettomuutensa vuoksi ole kovin pitkäikäinen, tai ei ainakaan terve ja pitkäikäinen. Niin, mitäpä haittaa on sulkeltaa pää edellä tuntemattomaan järveen, eihän minulle voi mitään satt....


      • 5+19
        tyllerotallero kirjoitti:

        Kiitokset asiallisesta ja reippaasta vastauksesta. Haluaisitko kustantaa minulle ajokortin ja auton? Sponsori siihen tarkoitukseen kelpaa oikein hyvin :)

        Kirjoitin, että en kohtuuttomasti pelkää. Olen nukkunut punkeista ja käärmeistä piittaamatta ennenkin luonnossa. En silti tällaisena käärmevuotena viitsisi tieten tahtoen puremia hankkia.

        Suomen vaarallisin eläin on muuten hirvi, ja siihen tuskin törmää kauramoottoriajoneuvoilla. Kakkosena tulee punkki. Miten niin turhaa funtsia etukäteen vaaroilta suojautumista? Monet käyttävät pyöräilykypärää, monet veneillessä liivejä, usea myös autossa turvavöitä ja auringossa aurinkovoidetta. Jotkut jopa tarkastavat ajoittain palovaroittimen paristot ja laittavat lieteen lapsisuojat. Miksi ei voisi miettiä luonnon eläinten puremilta suojautumista ennakkoon, mitä psykopatologista siinä on?

        Kotitapaturman sattuessa (joista niistäkin suurin osa johtunee oman ennakointikyvyn puutteesta) apua on yleensä helposti saatavilla, yksin metsässä voi olla hankalampaa. Ulkoilua en silti jätä. Elämässä on riskinsä. Mieluummin kuolen karhun syömänä kuin makaan terveyskeskuksen vuodeosastolla elämäni viimeiset vuosikymmenet.

        Saatat edustaa sitä asennetyyppiä, joka ei valitettavasti huolettomuutensa vuoksi ole kovin pitkäikäinen, tai ei ainakaan terve ja pitkäikäinen. Niin, mitäpä haittaa on sulkeltaa pää edellä tuntemattomaan järveen, eihän minulle voi mitään satt....

        Törmäsin vuosia sitten hemmoon, joka tutki käärmepopulaatioita Turun saariston saarissa.

        Keskustelusta muistan, että hän käytti kumisaappaita, tai lenkkitossuja nimenomaan sen takia, että pehmeäpohjaisilla kengillä pääsi kyytä helpommin lähestymään.

        Hän väitti, että ero esim. kovapohjaisiin vaelluskenkiin on huomattava ja kärmes luikertelee kauempaa karkuun aistiessaan maan tärähtelyn jäykän pohjan tämähtäessä maahan.

        Tiedä näistä sitten? Oli yleisestiottaen melko pihalla kyseinen tutkija.


      • ............
        5+19 kirjoitti:

        Törmäsin vuosia sitten hemmoon, joka tutki käärmepopulaatioita Turun saariston saarissa.

        Keskustelusta muistan, että hän käytti kumisaappaita, tai lenkkitossuja nimenomaan sen takia, että pehmeäpohjaisilla kengillä pääsi kyytä helpommin lähestymään.

        Hän väitti, että ero esim. kovapohjaisiin vaelluskenkiin on huomattava ja kärmes luikertelee kauempaa karkuun aistiessaan maan tärähtelyn jäykän pohjan tämähtäessä maahan.

        Tiedä näistä sitten? Oli yleisestiottaen melko pihalla kyseinen tutkija.

        että kyy aistii maan tärähtelyn ja pakenee aina joten kyytä on lähes mahdoton tavata.Kyllä minä olen monta kertaa meinannut kyyn päälle kävellä joten ei se aivan varma ole.Marjastajat jotka hiljaa hiippailevat saavat kyyn piston helposti.Ei se kai vaarallinen ole mutta kiusallinen.Apteekissa on ainakin joskus ollut tabletteja kyyn pistoon tabletteja mutta en tiedä onko enää.Taidettu poistaa tehottomina.


      • kangaskäärme
        ............ kirjoitti:

        että kyy aistii maan tärähtelyn ja pakenee aina joten kyytä on lähes mahdoton tavata.Kyllä minä olen monta kertaa meinannut kyyn päälle kävellä joten ei se aivan varma ole.Marjastajat jotka hiljaa hiippailevat saavat kyyn piston helposti.Ei se kai vaarallinen ole mutta kiusallinen.Apteekissa on ainakin joskus ollut tabletteja kyyn pistoon tabletteja mutta en tiedä onko enää.Taidettu poistaa tehottomina.

        Kyypakkaus sisältää kortisoonia, siitä ei ole merkittävää apua käärmen purressa. Enemmän niistä on hyötyä henkilöille jotka saavat allergisen reaktion esim ampiaisten pistoista. Lääkärissä käynti suositellaan aina joskaan aikuinen pääsee yleensä säikähdyksellä. Kyyn myrkyllisyys vaihtelee riippuen siitä milloin se on viimeksi myrkkyänsä käyttänyt.

        Alkuperäiselle kysyjälle vastaan että pidän äärimmäisen pienenä mahdollisuutena että kyy pistäisi kumisaappaiden läpi.


      • supertramp.
        kangaskäärme kirjoitti:

        Kyypakkaus sisältää kortisoonia, siitä ei ole merkittävää apua käärmen purressa. Enemmän niistä on hyötyä henkilöille jotka saavat allergisen reaktion esim ampiaisten pistoista. Lääkärissä käynti suositellaan aina joskaan aikuinen pääsee yleensä säikähdyksellä. Kyyn myrkyllisyys vaihtelee riippuen siitä milloin se on viimeksi myrkkyänsä käyttänyt.

        Alkuperäiselle kysyjälle vastaan että pidän äärimmäisen pienenä mahdollisuutena että kyy pistäisi kumisaappaiden läpi.

        kyy ei mitenkkään pysty puremaan saappaan läpi,housun lahjekin suojaa aika hyvin.kyyn myrkkyhampaat on aika lyhyet joten jos ne lahkeen läpäisisivät iho jää yleensä ehjäksi.säärystin suojaa täysin.


    • Linnea79

      vastaanpa nyt tähän vaikka vanha viestiketju jo onkin.
      Itsekin mietin säärystimien hankintaa kyiden takia, kun en viitsi jokapäiväisellä koiralenkillä käyttää kumppareita. Säärystimiä vain näyttää olevan niin paljon eri malleja! Luulen että paksut säärystimet (tarpeeksi DENiä) auttaa useimmissa tapauksissa kun kyy puree.
      Minua puri kyy lenkkipolulla kesäkuussa. Oli vaelluskengät ja verkkarit jalassa, mutta se puri lahkeen läpi sääreen juuri kengänreunan yläpuolelle.
      Kyypakkaus kannattaa ottaa ihan vain sen karmean kutinan vuoksi! Ei se muuhun auta. Ja sitten hakea Tetanus-piikki terkkarista (jos yli 5v edellisestä). Kyllä oli illalla todella huono olo ja pulssi löi yli 100 koko ajan, eikä jaksanut mitään tehdä. Istuin vain ja join vettä. Pulssimaista särkyäkin oli päässä sekä jalassa. Seuraava päivä ei ollut enää mitään, mutta kutina jatkui parisen viikkoa =(
      En pelännyt käärmeitä ennen tätä, enkä tämän jälkeen! Nykyään ehkä katson tarkemmin mihin jalallani astun ;) Ja paksut säärystimet on ostoslistalla!
      Mikä ei tapa niin se vahvistaa..

    • Anonyymi

      Törmäsin ketjuun kun lähden luontoon enkä halua pitää kumisaappaita kun on loistavat vaelluskengät.

      Olen törmännyt käärmeisiin useasti ja olen allerginen monelle asialle.

      Onko olemassa säärystimiä jotka ovat mukavat mutta estävät käärmeen pureman?

    • Anonyymi

      On tullut harhatietoa tuolla edellä. Väitetty mm. että kyy ei pure saappaan läpi... Kyllä puree. Iso 2,5-3 metrinen kyy kun paukauttaa kiinni nokialaiseen ja hetken raatelee niin jo vain on kenkä palasina ja nilkka ylivetreänä. Monet kengät olen menettänyt kyiden takia. Olen kuitenkin lujaa tekoa. Olen selvinnyt näistä iskuista äänestämällä republikaaneja.

      t. DT

    • Anonyymi

      Näin on, että iso kyy on vaarallinen... Korostan sanaa vaarallinen. Kyy on siitä ilkeä veijari rantakärmekseen verrattuna, että se vaanii ihmistä. Vaanii, koska se haluaa päästä raatelemaan tai kuristamaan. Rantakärmes ei moista tee. Kyyn luihu voi vaania ihmistä jopa puusta käsin... Eli jos menet metsään niin seuraavat toimenpiteet pitää huomioida:
      - kaulatuki (valmiiksi)
      - kyypakkaus
      - metsurin viiltosuojatut saappaat ja housut
      - sadetakki
      - metsurin kypärä
      - muovirukkaset

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe