Rullaluistinten erikokoiset pyörät.

Innokas harrastaja

Tuli tuossa viime keväänä saatua uudet luistimet, innokkaasti on harrastetty ja tuntuu jotenkin omituiselle kun on edessä pienemmät pyörät ( edessä 80 takana 84). Ne 2etumaista pienempää pyörää tuntuu kuluvan lähes silmissä, onko vika luistelu tyylissä vai juuri erikokoisissa renkaissa?
Ajattelin ostaa uudet renkaat ja mieleen tuli kannataisiko ostaa eteen myös isommat renkaat, kun ne näyttäisi siihen kiskoon myös sopivan?
Edellisissä luistimissa joskus junnuna ei kyllä ollut mitään kulumis ongelmaa tällä km määrällä...

9

3024

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HI-LO

      periaatteessa nuo pitäisi kulua aikalailla tasaisesti. HI-LO kiskon yksi ajatushan on, että kaikki neljä rengasta ovat yhtäaikaa maassa, eikä kuten normi kisko, jossa eturenkaat nousevat potkussa viimeisenä ja laskeutuvat potkun jälkeen ensimmäisenä (korjatkaa joku, jos meni aivan päin mäntyä). Luistelutekniikka saattaa olla vielä hakusessa, mutta koska en mikään ammattilainen ole niin en ala myöskään tekniikkaan neuvoja antamaan. Minkälainen kovuus noissa sun renkaissa on? Omissa vanhoissa rulliksissa oli muistaakseni 78A ja ne ainakin tuntui kuluvan kauheeta vauhtia.

      Renkaiden vaihto isompiin on varmaan ihan ok, jos ne mahtuvat kiskoihin. Luisteluasentohan tuossa ei ole sitten ihan niin etupainoinen, jota tuolla HI-LO kiskolla koitetaan myös hakea.

      • highlow

        Rullaluistimissa kantapää on 10 -12 mm korkeammalla kuin varpaat eli sama kuin normaaleissa kengissä. Rullaluistimen renkaat ovat kaikki ihan samassa tasossa tien pintaan nähden, oli kyseessä normaali kisko tai ns. Hi-Lo kisko. Yleisimmissä Hi-Lo kiskoissa (ja kiinnitys kiskoss tietysti alempana) toinen rengas on pienempi. Pienemmällä renkaalla saadaan luistin matalammaksi ja kiskon pituus lyhyemmäksi.


      • Innokas harrastaja
        highlow kirjoitti:

        Rullaluistimissa kantapää on 10 -12 mm korkeammalla kuin varpaat eli sama kuin normaaleissa kengissä. Rullaluistimen renkaat ovat kaikki ihan samassa tasossa tien pintaan nähden, oli kyseessä normaali kisko tai ns. Hi-Lo kisko. Yleisimmissä Hi-Lo kiskoissa (ja kiinnitys kiskoss tietysti alempana) toinen rengas on pienempi. Pienemmällä renkaalla saadaan luistin matalammaksi ja kiskon pituus lyhyemmäksi.

        84A näyttäisi olevan, myönnänä kyllä että rullaluistelu potku voi olla vähän metsässä ( lähinnä lätkän pelaamisesta) eli luistelu tyyli on varmaan agresiivinen ja potkussa riittää poveria, tuntuu nyt että renkaat juuri lipsuu, varsinkin etuset.. Luistelu tyyli varmaan on juuri ettäse kuluttaa paljon eturenkaita, eli hyvin etupainoinen. Silti tuntuu oudolta tuo kuluminen, takaset on kuin uudet ja etuset paljon kulunut vaikka vaihtanut niitä jo päikseen.. Kannattaako nyt siis opetella "oikein" luistelemaan ja ostaa pienemmät eteen, vai ostaa saman kokoset joka paikkaan? jotenkin tuntuu että itse olisin jälkimäisen puolella..


      • innokas harrastaja
        Innokas harrastaja kirjoitti:

        84A näyttäisi olevan, myönnänä kyllä että rullaluistelu potku voi olla vähän metsässä ( lähinnä lätkän pelaamisesta) eli luistelu tyyli on varmaan agresiivinen ja potkussa riittää poveria, tuntuu nyt että renkaat juuri lipsuu, varsinkin etuset.. Luistelu tyyli varmaan on juuri ettäse kuluttaa paljon eturenkaita, eli hyvin etupainoinen. Silti tuntuu oudolta tuo kuluminen, takaset on kuin uudet ja etuset paljon kulunut vaikka vaihtanut niitä jo päikseen.. Kannattaako nyt siis opetella "oikein" luistelemaan ja ostaa pienemmät eteen, vai ostaa saman kokoset joka paikkaan? jotenkin tuntuu että itse olisin jälkimäisen puolella..

        85A siis kovuus..


      • kantapääpaino
        innokas harrastaja kirjoitti:

        85A siis kovuus..

        painopiste pidetään kantapäällä, jolloin puristus saadaan sivulle. Varsinkin hiihtäjät saattavat potkaista taakse vanhasta muistista. Se on sitten kärkipotku eli kärkkäri, jolloin ensimmäisen rullan sisäsyrjä kuluu eniten ja riippuen materiaalin kestävyydestä. Muutenkin kärkkäripotku menee hukkaan, koska vauhdissa taaksepäin suuntautuva potku on aina liian myöhässä. Maa pakenee alta pois liian nopeasti. Tietysti jos olis robotti ja salamannopea... ihminen ei ole niin nopea. Jääpikaluistimilla paino on alkuvaiheessa kantapäällä mutta siirtyy klaps-mekanismin johdosta päkiälle puristuksen loppuvaiheessa.


      • kantapää edelleen
        kantapääpaino kirjoitti:

        painopiste pidetään kantapäällä, jolloin puristus saadaan sivulle. Varsinkin hiihtäjät saattavat potkaista taakse vanhasta muistista. Se on sitten kärkipotku eli kärkkäri, jolloin ensimmäisen rullan sisäsyrjä kuluu eniten ja riippuen materiaalin kestävyydestä. Muutenkin kärkkäripotku menee hukkaan, koska vauhdissa taaksepäin suuntautuva potku on aina liian myöhässä. Maa pakenee alta pois liian nopeasti. Tietysti jos olis robotti ja salamannopea... ihminen ei ole niin nopea. Jääpikaluistimilla paino on alkuvaiheessa kantapäällä mutta siirtyy klaps-mekanismin johdosta päkiälle puristuksen loppuvaiheessa.

        on nykyään klaps-luistin. Loppuvaiheessa päkiälle siirtyvän puristuksen vuoksi puristus suuntaa osittain taakse. Luistimen kulma suhteessa menosuuntaan ratkaisee sen suuntautuuko puristus taakse. Annetaan se anteeksi jäällä luisteleville ja kuntorullaluistelijoille. Ei oo syntiä tehdä noin... joskaan ei oo oikein huipuille rullaluistelijoille. Jääpikaluistelussa kulma on hyvin pieni eli puristus suuntaa taakse erittäin lievästi ja on mahdollista tehdä näin pitkän liun ansiosta. Nähtävästi haitta on pieni, koska liuku on niin pitkä. Klapsluistin vielä lisää entisestään liukua päkiälle menon ansiosta. Rullaluistelussa kilpatekniikassa useimmiten luistin tekee kaarenomaisia liikkeitä, ikäänkuin kaariluistelua. Jota nykyään parhaat taitoluistelijatkin harrastavat entistä enemmän. On suorastaan muotia olla kaarella, ottaa vauhtia kaaresta, hypätä kaarelta taitoluistelussa. Lisäksi syvälta kaarelta. Kaarikulma (luistimen kulma jäähän) on kaiken a ja o. Kanadan Patrick Chan, siinä vasta kaaritaitoluistelija. Vauhtia tulee joka puristuksella, siis tarkoitan joka kaarella. Kilpaluistelussa rullilla näin tehdään myös. Kaarella rullatessa oikeasti puristus suuntautuu aina suoraan sivulle (kohtisuoraan ympyrän kaaren tangenttia!). Ei tule tässä kärkkäriongelmaa rullilla, jos todella tekee kaarta. Tulee tuo tangentti vastaan!


      • Jussi....
        kantapää edelleen kirjoitti:

        on nykyään klaps-luistin. Loppuvaiheessa päkiälle siirtyvän puristuksen vuoksi puristus suuntaa osittain taakse. Luistimen kulma suhteessa menosuuntaan ratkaisee sen suuntautuuko puristus taakse. Annetaan se anteeksi jäällä luisteleville ja kuntorullaluistelijoille. Ei oo syntiä tehdä noin... joskaan ei oo oikein huipuille rullaluistelijoille. Jääpikaluistelussa kulma on hyvin pieni eli puristus suuntaa taakse erittäin lievästi ja on mahdollista tehdä näin pitkän liun ansiosta. Nähtävästi haitta on pieni, koska liuku on niin pitkä. Klapsluistin vielä lisää entisestään liukua päkiälle menon ansiosta. Rullaluistelussa kilpatekniikassa useimmiten luistin tekee kaarenomaisia liikkeitä, ikäänkuin kaariluistelua. Jota nykyään parhaat taitoluistelijatkin harrastavat entistä enemmän. On suorastaan muotia olla kaarella, ottaa vauhtia kaaresta, hypätä kaarelta taitoluistelussa. Lisäksi syvälta kaarelta. Kaarikulma (luistimen kulma jäähän) on kaiken a ja o. Kanadan Patrick Chan, siinä vasta kaaritaitoluistelija. Vauhtia tulee joka puristuksella, siis tarkoitan joka kaarella. Kilpaluistelussa rullilla näin tehdään myös. Kaarella rullatessa oikeasti puristus suuntautuu aina suoraan sivulle (kohtisuoraan ympyrän kaaren tangenttia!). Ei tule tässä kärkkäriongelmaa rullilla, jos todella tekee kaarta. Tulee tuo tangentti vastaan!

        Legendaarisen Eddy Matzgerin YouTubesta löytyvien treeni videoiden pohjana on hyvin kuvaavaa tuo kaartelu. Eli ehkä se suurin ero, mikä erottaa luistelijoita toisistaan teknisessä mielessä. On muuten aika vaikeita harjotteita, onko kukaan kokeillut?


      • jan2nen
        Jussi.... kirjoitti:

        Legendaarisen Eddy Matzgerin YouTubesta löytyvien treeni videoiden pohjana on hyvin kuvaavaa tuo kaartelu. Eli ehkä se suurin ero, mikä erottaa luistelijoita toisistaan teknisessä mielessä. On muuten aika vaikeita harjotteita, onko kukaan kokeillut?

        ovat tekniikkatreeneissä. Yhden jalan kyykky liikkuvan luistimen päällä on tosin kova saavutus kelle vaan´. Muistaakseni se oli nimeltään Duck Shoot (ankanmetsästys) tai jotain sinne päin. Rullien molempien kanttien hyvä jopa erinomainen osaaminen luistelussa on ollut aika kova haaste itse kullekin. Sehän tässä rullaluistelussa se pointi onkin, koska rullilla voi mennä kahdella kantilla joustavasti. Näyttävät TOP100:ssa maailmalla olevan molempikanttisia. Jos katsotaan TOP10:iä, niin niin kantilla meno ("kanttaus") on tosi taitavaa. Rullausta se lisää ehdottomasti.

        täällä video onkin, kun kattelin, vai tarkoititko juuri tätä
        http://www.youtube.com/results?search_query=eddy matzger&aq=f


      • Jussi....
        jan2nen kirjoitti:

        ovat tekniikkatreeneissä. Yhden jalan kyykky liikkuvan luistimen päällä on tosin kova saavutus kelle vaan´. Muistaakseni se oli nimeltään Duck Shoot (ankanmetsästys) tai jotain sinne päin. Rullien molempien kanttien hyvä jopa erinomainen osaaminen luistelussa on ollut aika kova haaste itse kullekin. Sehän tässä rullaluistelussa se pointi onkin, koska rullilla voi mennä kahdella kantilla joustavasti. Näyttävät TOP100:ssa maailmalla olevan molempikanttisia. Jos katsotaan TOP10:iä, niin niin kantilla meno ("kanttaus") on tosi taitavaa. Rullausta se lisää ehdottomasti.

        täällä video onkin, kun kattelin, vai tarkoititko juuri tätä
        http://www.youtube.com/results?search_query=eddy matzger&aq=f

        Siellähän noita...

        Täytyy sanoa, että harvinaisen hauska heppu tuo Eddy


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      170
      3349
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2151
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      49
      2068
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1971
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1471
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      385
      1075
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      1003
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      46
      879
    Aihe