Rullaluistinten erikokoiset pyörät.

Innokas harrastaja

Tuli tuossa viime keväänä saatua uudet luistimet, innokkaasti on harrastetty ja tuntuu jotenkin omituiselle kun on edessä pienemmät pyörät ( edessä 80 takana 84). Ne 2etumaista pienempää pyörää tuntuu kuluvan lähes silmissä, onko vika luistelu tyylissä vai juuri erikokoisissa renkaissa?
Ajattelin ostaa uudet renkaat ja mieleen tuli kannataisiko ostaa eteen myös isommat renkaat, kun ne näyttäisi siihen kiskoon myös sopivan?
Edellisissä luistimissa joskus junnuna ei kyllä ollut mitään kulumis ongelmaa tällä km määrällä...

9

2902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HI-LO

      periaatteessa nuo pitäisi kulua aikalailla tasaisesti. HI-LO kiskon yksi ajatushan on, että kaikki neljä rengasta ovat yhtäaikaa maassa, eikä kuten normi kisko, jossa eturenkaat nousevat potkussa viimeisenä ja laskeutuvat potkun jälkeen ensimmäisenä (korjatkaa joku, jos meni aivan päin mäntyä). Luistelutekniikka saattaa olla vielä hakusessa, mutta koska en mikään ammattilainen ole niin en ala myöskään tekniikkaan neuvoja antamaan. Minkälainen kovuus noissa sun renkaissa on? Omissa vanhoissa rulliksissa oli muistaakseni 78A ja ne ainakin tuntui kuluvan kauheeta vauhtia.

      Renkaiden vaihto isompiin on varmaan ihan ok, jos ne mahtuvat kiskoihin. Luisteluasentohan tuossa ei ole sitten ihan niin etupainoinen, jota tuolla HI-LO kiskolla koitetaan myös hakea.

      • highlow

        Rullaluistimissa kantapää on 10 -12 mm korkeammalla kuin varpaat eli sama kuin normaaleissa kengissä. Rullaluistimen renkaat ovat kaikki ihan samassa tasossa tien pintaan nähden, oli kyseessä normaali kisko tai ns. Hi-Lo kisko. Yleisimmissä Hi-Lo kiskoissa (ja kiinnitys kiskoss tietysti alempana) toinen rengas on pienempi. Pienemmällä renkaalla saadaan luistin matalammaksi ja kiskon pituus lyhyemmäksi.


      • Innokas harrastaja
        highlow kirjoitti:

        Rullaluistimissa kantapää on 10 -12 mm korkeammalla kuin varpaat eli sama kuin normaaleissa kengissä. Rullaluistimen renkaat ovat kaikki ihan samassa tasossa tien pintaan nähden, oli kyseessä normaali kisko tai ns. Hi-Lo kisko. Yleisimmissä Hi-Lo kiskoissa (ja kiinnitys kiskoss tietysti alempana) toinen rengas on pienempi. Pienemmällä renkaalla saadaan luistin matalammaksi ja kiskon pituus lyhyemmäksi.

        84A näyttäisi olevan, myönnänä kyllä että rullaluistelu potku voi olla vähän metsässä ( lähinnä lätkän pelaamisesta) eli luistelu tyyli on varmaan agresiivinen ja potkussa riittää poveria, tuntuu nyt että renkaat juuri lipsuu, varsinkin etuset.. Luistelu tyyli varmaan on juuri ettäse kuluttaa paljon eturenkaita, eli hyvin etupainoinen. Silti tuntuu oudolta tuo kuluminen, takaset on kuin uudet ja etuset paljon kulunut vaikka vaihtanut niitä jo päikseen.. Kannattaako nyt siis opetella "oikein" luistelemaan ja ostaa pienemmät eteen, vai ostaa saman kokoset joka paikkaan? jotenkin tuntuu että itse olisin jälkimäisen puolella..


      • innokas harrastaja
        Innokas harrastaja kirjoitti:

        84A näyttäisi olevan, myönnänä kyllä että rullaluistelu potku voi olla vähän metsässä ( lähinnä lätkän pelaamisesta) eli luistelu tyyli on varmaan agresiivinen ja potkussa riittää poveria, tuntuu nyt että renkaat juuri lipsuu, varsinkin etuset.. Luistelu tyyli varmaan on juuri ettäse kuluttaa paljon eturenkaita, eli hyvin etupainoinen. Silti tuntuu oudolta tuo kuluminen, takaset on kuin uudet ja etuset paljon kulunut vaikka vaihtanut niitä jo päikseen.. Kannattaako nyt siis opetella "oikein" luistelemaan ja ostaa pienemmät eteen, vai ostaa saman kokoset joka paikkaan? jotenkin tuntuu että itse olisin jälkimäisen puolella..

        85A siis kovuus..


      • kantapääpaino
        innokas harrastaja kirjoitti:

        85A siis kovuus..

        painopiste pidetään kantapäällä, jolloin puristus saadaan sivulle. Varsinkin hiihtäjät saattavat potkaista taakse vanhasta muistista. Se on sitten kärkipotku eli kärkkäri, jolloin ensimmäisen rullan sisäsyrjä kuluu eniten ja riippuen materiaalin kestävyydestä. Muutenkin kärkkäripotku menee hukkaan, koska vauhdissa taaksepäin suuntautuva potku on aina liian myöhässä. Maa pakenee alta pois liian nopeasti. Tietysti jos olis robotti ja salamannopea... ihminen ei ole niin nopea. Jääpikaluistimilla paino on alkuvaiheessa kantapäällä mutta siirtyy klaps-mekanismin johdosta päkiälle puristuksen loppuvaiheessa.


      • kantapää edelleen
        kantapääpaino kirjoitti:

        painopiste pidetään kantapäällä, jolloin puristus saadaan sivulle. Varsinkin hiihtäjät saattavat potkaista taakse vanhasta muistista. Se on sitten kärkipotku eli kärkkäri, jolloin ensimmäisen rullan sisäsyrjä kuluu eniten ja riippuen materiaalin kestävyydestä. Muutenkin kärkkäripotku menee hukkaan, koska vauhdissa taaksepäin suuntautuva potku on aina liian myöhässä. Maa pakenee alta pois liian nopeasti. Tietysti jos olis robotti ja salamannopea... ihminen ei ole niin nopea. Jääpikaluistimilla paino on alkuvaiheessa kantapäällä mutta siirtyy klaps-mekanismin johdosta päkiälle puristuksen loppuvaiheessa.

        on nykyään klaps-luistin. Loppuvaiheessa päkiälle siirtyvän puristuksen vuoksi puristus suuntaa osittain taakse. Luistimen kulma suhteessa menosuuntaan ratkaisee sen suuntautuuko puristus taakse. Annetaan se anteeksi jäällä luisteleville ja kuntorullaluistelijoille. Ei oo syntiä tehdä noin... joskaan ei oo oikein huipuille rullaluistelijoille. Jääpikaluistelussa kulma on hyvin pieni eli puristus suuntaa taakse erittäin lievästi ja on mahdollista tehdä näin pitkän liun ansiosta. Nähtävästi haitta on pieni, koska liuku on niin pitkä. Klapsluistin vielä lisää entisestään liukua päkiälle menon ansiosta. Rullaluistelussa kilpatekniikassa useimmiten luistin tekee kaarenomaisia liikkeitä, ikäänkuin kaariluistelua. Jota nykyään parhaat taitoluistelijatkin harrastavat entistä enemmän. On suorastaan muotia olla kaarella, ottaa vauhtia kaaresta, hypätä kaarelta taitoluistelussa. Lisäksi syvälta kaarelta. Kaarikulma (luistimen kulma jäähän) on kaiken a ja o. Kanadan Patrick Chan, siinä vasta kaaritaitoluistelija. Vauhtia tulee joka puristuksella, siis tarkoitan joka kaarella. Kilpaluistelussa rullilla näin tehdään myös. Kaarella rullatessa oikeasti puristus suuntautuu aina suoraan sivulle (kohtisuoraan ympyrän kaaren tangenttia!). Ei tule tässä kärkkäriongelmaa rullilla, jos todella tekee kaarta. Tulee tuo tangentti vastaan!


      • Jussi....
        kantapää edelleen kirjoitti:

        on nykyään klaps-luistin. Loppuvaiheessa päkiälle siirtyvän puristuksen vuoksi puristus suuntaa osittain taakse. Luistimen kulma suhteessa menosuuntaan ratkaisee sen suuntautuuko puristus taakse. Annetaan se anteeksi jäällä luisteleville ja kuntorullaluistelijoille. Ei oo syntiä tehdä noin... joskaan ei oo oikein huipuille rullaluistelijoille. Jääpikaluistelussa kulma on hyvin pieni eli puristus suuntaa taakse erittäin lievästi ja on mahdollista tehdä näin pitkän liun ansiosta. Nähtävästi haitta on pieni, koska liuku on niin pitkä. Klapsluistin vielä lisää entisestään liukua päkiälle menon ansiosta. Rullaluistelussa kilpatekniikassa useimmiten luistin tekee kaarenomaisia liikkeitä, ikäänkuin kaariluistelua. Jota nykyään parhaat taitoluistelijatkin harrastavat entistä enemmän. On suorastaan muotia olla kaarella, ottaa vauhtia kaaresta, hypätä kaarelta taitoluistelussa. Lisäksi syvälta kaarelta. Kaarikulma (luistimen kulma jäähän) on kaiken a ja o. Kanadan Patrick Chan, siinä vasta kaaritaitoluistelija. Vauhtia tulee joka puristuksella, siis tarkoitan joka kaarella. Kilpaluistelussa rullilla näin tehdään myös. Kaarella rullatessa oikeasti puristus suuntautuu aina suoraan sivulle (kohtisuoraan ympyrän kaaren tangenttia!). Ei tule tässä kärkkäriongelmaa rullilla, jos todella tekee kaarta. Tulee tuo tangentti vastaan!

        Legendaarisen Eddy Matzgerin YouTubesta löytyvien treeni videoiden pohjana on hyvin kuvaavaa tuo kaartelu. Eli ehkä se suurin ero, mikä erottaa luistelijoita toisistaan teknisessä mielessä. On muuten aika vaikeita harjotteita, onko kukaan kokeillut?


      • jan2nen
        Jussi.... kirjoitti:

        Legendaarisen Eddy Matzgerin YouTubesta löytyvien treeni videoiden pohjana on hyvin kuvaavaa tuo kaartelu. Eli ehkä se suurin ero, mikä erottaa luistelijoita toisistaan teknisessä mielessä. On muuten aika vaikeita harjotteita, onko kukaan kokeillut?

        ovat tekniikkatreeneissä. Yhden jalan kyykky liikkuvan luistimen päällä on tosin kova saavutus kelle vaan´. Muistaakseni se oli nimeltään Duck Shoot (ankanmetsästys) tai jotain sinne päin. Rullien molempien kanttien hyvä jopa erinomainen osaaminen luistelussa on ollut aika kova haaste itse kullekin. Sehän tässä rullaluistelussa se pointi onkin, koska rullilla voi mennä kahdella kantilla joustavasti. Näyttävät TOP100:ssa maailmalla olevan molempikanttisia. Jos katsotaan TOP10:iä, niin niin kantilla meno ("kanttaus") on tosi taitavaa. Rullausta se lisää ehdottomasti.

        täällä video onkin, kun kattelin, vai tarkoititko juuri tätä
        http://www.youtube.com/results?search_query=eddy matzger&aq=f


      • Jussi....
        jan2nen kirjoitti:

        ovat tekniikkatreeneissä. Yhden jalan kyykky liikkuvan luistimen päällä on tosin kova saavutus kelle vaan´. Muistaakseni se oli nimeltään Duck Shoot (ankanmetsästys) tai jotain sinne päin. Rullien molempien kanttien hyvä jopa erinomainen osaaminen luistelussa on ollut aika kova haaste itse kullekin. Sehän tässä rullaluistelussa se pointi onkin, koska rullilla voi mennä kahdella kantilla joustavasti. Näyttävät TOP100:ssa maailmalla olevan molempikanttisia. Jos katsotaan TOP10:iä, niin niin kantilla meno ("kanttaus") on tosi taitavaa. Rullausta se lisää ehdottomasti.

        täällä video onkin, kun kattelin, vai tarkoititko juuri tätä
        http://www.youtube.com/results?search_query=eddy matzger&aq=f

        Siellähän noita...

        Täytyy sanoa, että harvinaisen hauska heppu tuo Eddy


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      158
      6967
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4063
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      114
      2102
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      62
      1936
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1456
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      194
      1447
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      14
      986
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

      vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe