Nyt kelpaan, viimeksi en

mitä vastaan?

Nuoruuden aikainen paras ystäväni saa toisen lapsensa syksyllä. Minut on pyydetty kummiksi. Ensimmäisen lapsen syntyessä en kummiksi kelvannut, vaikka olimme aina puhuneet olevamme toistemme ekojen lasten kummit. Koko juttu meni jotenkin rumasti, yrittivät salata minulta lapsen kummit viimeiseen asti ja viimein selvisi, että olivat valinneet kummeiksi muut lukioajan tyttöporukan tytöt, paitsi minut.

Olemme kyllä ihan hyvissä väleissä ja olen tälle ekalle lapsellekin lahjoja ostellut ja käynyt katsomassa, mutta joku pieni katkeruus mielessäni itää yhä. En kai voi tämän toisen kummiudesta kieltäytyäkään..? Eikä mulla lasta vastaan tietenkään mitään ole. Silti arveluttaa.

15

1141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heti!

      tietysti

      • Kuukkeli n

        no thanks, et kerta 1. kelvannut, miksi nyt ?

        Kyllä pääset jollekulle muulle kummiksi, joka arvostaakin sitä.


    • Kieltäytyminen

      Olimme puhuneet että minusta tulee veljeni lapsen kummi, mutta... veljeni vaimo oli eri mieltä. Arvaa vaan alanko mahdolliselle toiselle lapselle kummiksi?

      Minusta on todella rumasti tehty että ensin puhutaan siitä että voidaan pyytää kummiksi mutta kun lapsi syntyy ja todella ailahtelevainen veljen vaimo on juuri sillä hetkellä toista mieltä niin...

      Ehkä on vain parempi pysyä tuollaisista ihmisistä erossa. Toivon että saat vielä joskus kummilapsen jonka vanhemmat arvostavat sinun ja pitävät sanansa.

      • ttppii

        Kyllä hemmetti olette lapsellisia. Kasvakaa aikuisiksi. Jutut on kuin keskimääräistä lapsellisemmilla 15 v mukuloilla. Jos sää et oo mun kaa, niin mä en oo sun kaa. Voi hyvä sylvi.

        Jos kummiksi pyydetään, niin kiva juttu. Jos ei pyydetä, niin eipä sitten sillä kertaa pyydetty.


      • ylenkatsottu
        ttppii kirjoitti:

        Kyllä hemmetti olette lapsellisia. Kasvakaa aikuisiksi. Jutut on kuin keskimääräistä lapsellisemmilla 15 v mukuloilla. Jos sää et oo mun kaa, niin mä en oo sun kaa. Voi hyvä sylvi.

        Jos kummiksi pyydetään, niin kiva juttu. Jos ei pyydetä, niin eipä sitten sillä kertaa pyydetty.

        ...odotapa kun koet itse saman. Jos esim. olet ollut jonkun ystävän BESTIS lähes koko elämän, niin kyllä sitä alkaa suunnittelemaan jo nuorena noita asioita. Ja sitten kun tajuaa että ei ole kelvannutkaan, niin jää ihmetyttämään. Ja sitten kun tietää miten kaikki muutkin tutut ovat laittaneet bestiksensä lastensa kummeiksi, niin alkaa hahmottumaan tietty kuvio, että sinua halveksitaan. Se vaan on NOLOA myös sille bestikselle, jos joku tuttu kysyy, ja joutuu kaikille myöntämään, että sinua ei ole kelpuutettu. Tajuaa vaan, että sinua on halveksittu kaikki nämä vuodet...


      • Rianva
        ylenkatsottu kirjoitti:

        ...odotapa kun koet itse saman. Jos esim. olet ollut jonkun ystävän BESTIS lähes koko elämän, niin kyllä sitä alkaa suunnittelemaan jo nuorena noita asioita. Ja sitten kun tajuaa että ei ole kelvannutkaan, niin jää ihmetyttämään. Ja sitten kun tietää miten kaikki muutkin tutut ovat laittaneet bestiksensä lastensa kummeiksi, niin alkaa hahmottumaan tietty kuvio, että sinua halveksitaan. Se vaan on NOLOA myös sille bestikselle, jos joku tuttu kysyy, ja joutuu kaikille myöntämään, että sinua ei ole kelpuutettu. Tajuaa vaan, että sinua on halveksittu kaikki nämä vuodet...

        kummien valintaan pitäisi vaikuttaa ihan muu asia kuin se onko joku ollut "bestiksesi" vai ei. Jos sinua ei valita ystäväsi lapsen kummiksi niin eihän se nyt sitä tarkoita että sinua on halveksittu kaikki ystävyysvuodet. Hieman nyt mennään yli korkealta ja lujaa.
        Minulla on monta erittäin hyvää ystävää, enkä ole yhdenkään heidän lapsensa kummi. En myöskään sisarusteni lasten kummi. En todellakaan koe olevani halveksittu, ystävyyssuhteet ovat säilyneet ja lapsia muistan synttäreinä ja jouluna. Miksi ihmeessä joku kummiasia vaikuttaisi meidän väleihimme millään tavalla?


      • ttppii
        ylenkatsottu kirjoitti:

        ...odotapa kun koet itse saman. Jos esim. olet ollut jonkun ystävän BESTIS lähes koko elämän, niin kyllä sitä alkaa suunnittelemaan jo nuorena noita asioita. Ja sitten kun tajuaa että ei ole kelvannutkaan, niin jää ihmetyttämään. Ja sitten kun tietää miten kaikki muutkin tutut ovat laittaneet bestiksensä lastensa kummeiksi, niin alkaa hahmottumaan tietty kuvio, että sinua halveksitaan. Se vaan on NOLOA myös sille bestikselle, jos joku tuttu kysyy, ja joutuu kaikille myöntämään, että sinua ei ole kelpuutettu. Tajuaa vaan, että sinua on halveksittu kaikki nämä vuodet...

        Ylipäätään tämmöiset "bestis koko elämän" jutut ovat niin teini-ikäisiä kuin vain mikään voi olla.


      • huohhhhhh
        ttppii kirjoitti:

        Ylipäätään tämmöiset "bestis koko elämän" jutut ovat niin teini-ikäisiä kuin vain mikään voi olla.

        Minä olin penskana kavereiden kanssa sopinut että ollaan toistemme ensimmäisten kummeja.
        No minulle syntyi esikoinen jouluna, kumpikaan näistä kavereista ei ole kummeja.
        Vaikka hyviä ystäviä vielä ollaankin.
        Ihmiset rakkaat, voit olla silti tärkeä aikuinen ja ihminen lapselle ilman kummintitteliä.
        Asia muuttuu ja tilanteet muuttuu. Eikö nyt olisi vaan ihanaa iloita ystäväsi toisesta lapsesta ja lopettaa tuommonen kitinä.
        Jos olet noin lapsellinen ja katkera niin elä ala kummiksi.


      • ylenkatsottu
        huohhhhhh kirjoitti:

        Minä olin penskana kavereiden kanssa sopinut että ollaan toistemme ensimmäisten kummeja.
        No minulle syntyi esikoinen jouluna, kumpikaan näistä kavereista ei ole kummeja.
        Vaikka hyviä ystäviä vielä ollaankin.
        Ihmiset rakkaat, voit olla silti tärkeä aikuinen ja ihminen lapselle ilman kummintitteliä.
        Asia muuttuu ja tilanteet muuttuu. Eikö nyt olisi vaan ihanaa iloita ystäväsi toisesta lapsesta ja lopettaa tuommonen kitinä.
        Jos olet noin lapsellinen ja katkera niin elä ala kummiksi.

        Mietipä tilanne: Olette olleet kahdestaan parhaat kaverukset lähes koko elämän. Bestiksellä EI ole ollut koskaan ketään muuta ystävää, kuin sinä, yhdessä olette jakaneet lähes kaiken elämässä. Myös minä olin suunnitellut HÄNESTÄ kummia minun lapsilleni; EI TULE toteutumaan. Kiitos vaan hänen halveksunnan! Jos olisikin niin että olisi MONTA ystävää, ja laaja ystävyysverkosto - tajuaisin, mutta ei ole.
        Ja sinä,joka sanoit "en koe olevani halveksittu", et vain TAJUA olevasi! Tietämätön on onnellinen.


      • ylenkatsottu
        ylenkatsottu kirjoitti:

        Mietipä tilanne: Olette olleet kahdestaan parhaat kaverukset lähes koko elämän. Bestiksellä EI ole ollut koskaan ketään muuta ystävää, kuin sinä, yhdessä olette jakaneet lähes kaiken elämässä. Myös minä olin suunnitellut HÄNESTÄ kummia minun lapsilleni; EI TULE toteutumaan. Kiitos vaan hänen halveksunnan! Jos olisikin niin että olisi MONTA ystävää, ja laaja ystävyysverkosto - tajuaisin, mutta ei ole.
        Ja sinä,joka sanoit "en koe olevani halveksittu", et vain TAJUA olevasi! Tietämätön on onnellinen.

        ...ja kyse ei siis ole ystävän ensimmäisestä lapsesta.


      • 8kk lapsen äiti
        ylenkatsottu kirjoitti:

        ...ja kyse ei siis ole ystävän ensimmäisestä lapsesta.

        Voi hellanlettas kun sun elämäsi on rankkaa. Ikää oli 15v?
        Ihan yhtälailla minun lapsuuden bestis joka on vieläkin todella läheinen ystävä, sai lapsen muutama vuosi sitten ja minua ei pyydetty kummiksi, ei se sitä oikeaa rakkautta lasta kohtaan vähennä vaikka ei olisikaan kummi. Enemmän olen sen lapsen kanssa tekemisissä kuin kummilapseni, joka ei ole niin läheisen ystävän lapsi.


      • kommentti vaan
        8kk lapsen äiti kirjoitti:

        Voi hellanlettas kun sun elämäsi on rankkaa. Ikää oli 15v?
        Ihan yhtälailla minun lapsuuden bestis joka on vieläkin todella läheinen ystävä, sai lapsen muutama vuosi sitten ja minua ei pyydetty kummiksi, ei se sitä oikeaa rakkautta lasta kohtaan vähennä vaikka ei olisikaan kummi. Enemmän olen sen lapsen kanssa tekemisissä kuin kummilapseni, joka ei ole niin läheisen ystävän lapsi.

        Jos asia noin paljon vaivaa, niin eikö kannattaisi kysyä suoraan, miksi sinua ei valittu sen ensimmäisen lapsen kummiksi. Ehkä kummeiksi valitut olivat lapsen isän mielestä sopivampia, he olivat ehkä enemmän mukana odotuksen aikana tai jotain muuta sellaista. Ehkäpä sinulla oli silloin itselläsi suhde, jonka vuoksi vanhemmat epäilivät, ettet halua kummiksi tai et ole tehtäviin kykenevä. Syitä siihen, miksi sinua ei silloin pyydetty, voitaisiin arvailla maailman loppuun asti, mutta totuuden saat selville vain kysymällä lapsen vanhemmilta. He kertovat, jos haluavat.


      • aikuiseksi
        ylenkatsottu kirjoitti:

        Mietipä tilanne: Olette olleet kahdestaan parhaat kaverukset lähes koko elämän. Bestiksellä EI ole ollut koskaan ketään muuta ystävää, kuin sinä, yhdessä olette jakaneet lähes kaiken elämässä. Myös minä olin suunnitellut HÄNESTÄ kummia minun lapsilleni; EI TULE toteutumaan. Kiitos vaan hänen halveksunnan! Jos olisikin niin että olisi MONTA ystävää, ja laaja ystävyysverkosto - tajuaisin, mutta ei ole.
        Ja sinä,joka sanoit "en koe olevani halveksittu", et vain TAJUA olevasi! Tietämätön on onnellinen.

        huomannet, että elämässä ei voi aina tehdä päätöksiä sen mukaan, mitä saparopäisenä pikkutyttönä bestiksensä kanssa supatteli. Lapsena ei käsitä kaikkia niitä eri puolia, mitä valintoihin liittyy.

        Minäkin teininä suunnittelin kaverini kanssa että ollaan sitten kaasoja toinen toisillemme kun naimisiin mennään. Kun sitten aikuistuttiin, huomattiin että ei asiat olekaan niin yksinkertaisia. Minä en järjestänyt hääjuhlaa lainkaan, joten en kaasoakaan tarvinnut. Ystäväni taas mielellään ottikin kaasokseen erään toisen kuin minut. Hän kun tarvitsi järjestelmällisen, hääjutuista innostuneen ja organisointikykyisen kaason. Minä en taatusti olisi selvinnyt tehtävästä kovinkaan kunnialla. Ystävyyteemme tämä ei tietenkään ole vaikuttanut.

        Kummikysymykseen voi liittyä monia asioita, joita ei teini-ikäisenä edes tule ajatelleeksi. Esimerkiksi lapsen isälläkin saattaa olla sanansa sanottavana kummivalinnassa. Esimerkiksi minun mieheni perheessä ja suvussa on ollut aina tapana, että ensimmäisen lapsen kummit valitaan sukulaisten piiristä. Toisten lasten kummeiksi on sitten saatettu pyytää kavereitakin. Kummius on myöskin tehtävä, josta on monenlaisia odotuksia. Joku saattaa pitää tärkeänä, että kummi on oikeasti vaikkapa uskonnollinen, eikä vain ns. tapakristitty. Ei tällaisia asioita voi ohittaa kun valintoja tosiaan tehdään. On hyvin lapsellista ja naivia kuvitella että ystäväsi halveksii sinua siksi, että hän ei voi yksin määrätä kaikesta sen mukaan mitä joskus lapsina olette sopineet.


      • hytg
        aikuiseksi kirjoitti:

        huomannet, että elämässä ei voi aina tehdä päätöksiä sen mukaan, mitä saparopäisenä pikkutyttönä bestiksensä kanssa supatteli. Lapsena ei käsitä kaikkia niitä eri puolia, mitä valintoihin liittyy.

        Minäkin teininä suunnittelin kaverini kanssa että ollaan sitten kaasoja toinen toisillemme kun naimisiin mennään. Kun sitten aikuistuttiin, huomattiin että ei asiat olekaan niin yksinkertaisia. Minä en järjestänyt hääjuhlaa lainkaan, joten en kaasoakaan tarvinnut. Ystäväni taas mielellään ottikin kaasokseen erään toisen kuin minut. Hän kun tarvitsi järjestelmällisen, hääjutuista innostuneen ja organisointikykyisen kaason. Minä en taatusti olisi selvinnyt tehtävästä kovinkaan kunnialla. Ystävyyteemme tämä ei tietenkään ole vaikuttanut.

        Kummikysymykseen voi liittyä monia asioita, joita ei teini-ikäisenä edes tule ajatelleeksi. Esimerkiksi lapsen isälläkin saattaa olla sanansa sanottavana kummivalinnassa. Esimerkiksi minun mieheni perheessä ja suvussa on ollut aina tapana, että ensimmäisen lapsen kummit valitaan sukulaisten piiristä. Toisten lasten kummeiksi on sitten saatettu pyytää kavereitakin. Kummius on myöskin tehtävä, josta on monenlaisia odotuksia. Joku saattaa pitää tärkeänä, että kummi on oikeasti vaikkapa uskonnollinen, eikä vain ns. tapakristitty. Ei tällaisia asioita voi ohittaa kun valintoja tosiaan tehdään. On hyvin lapsellista ja naivia kuvitella että ystäväsi halveksii sinua siksi, että hän ei voi yksin määrätä kaikesta sen mukaan mitä joskus lapsina olette sopineet.

        NimenOMAAN halveksii. Sanoithan juuri sen itsekin eri sanoin, että vaadit tiettyä syvää uskonnollisuutta. Tiedätkö mitä, oletko sinä itse kaksinaamainen? Miksi HYÖDYNNÄT ystävyyttä joltain, joka kyllä kelpaa siniulle bestikseksi, ja olkapääksi, auttajaksi, tukijaksi, silloin kun sinulle sopii, mahdollisesti koko elämän, silloin kuin sinä olet yksin, mutta kun tulee kyse että sinun pitäisi osoittaa arvostusta hänelle, yht'äkkiä hän ei kelpaakaan. Kummeja voi ottaa vaikka 6 , jottei bestis loukkaannu, ja 5 hyvää uskovaista rinnalle kummeiksi. Niille kun ei ole asetettu rajaa. Ai, miehelle hän ei kelpaa kummiksi, no jo on tärkeä mies!!
        "Joskus lapsina"??? Siis kyse on nimenomaan aikuisuuden suunnitelmista, ei lapsuuden. Olisit rehellinen sitten tuolle bestikselle, sano hänelle jo hyvissä ajoin, että et kelpaa ystäväkseni, että hän voi alkaa etsimään hyvissä ajoin muita ystäviä, joita voi pyytää myös omalle lapselle kummiksi.


    • tipsu1984

      Pakko jakaa ajatukseni tästä.
      Olen jo nyt lähes kolmekymppinen.. Olimme ystäväni kanssa puhuneet, että minusta tulee heidän lapsensa kummi,kunhan lapsen saavat. Ei minusta sitten tullutkaan. Elin silloin sinkkuna. Tuntui se hetken hassulta, mutta eipä kovin pitkään. Nyt tyttönen meillä muutenkin usein ja meille tärkeä, vaikka ei hänen kummeja ollakaan. Toinen lapsi syntyi viime jouluna ja itsekin menin keväällä naimisiin. Nyt tuntuu todella mukavalta, että halusivat meidät pojan kumMeiksi MIEHENI KANSSA! Molemmat lapset ovat meille tärkeitä, ihan yhtä tärkeitä molemmat. Kummius merkitsee meille paljon, mutta ei se muuta sitä, onko lapset tärkeitä tai onko toinen tärkeämpi koska ollaan kummeja!
      Järki käteen ja ajattele, että ei kyse ole mistään kuoleman vakavasta asiasta! Tosiaan vaikuttaa 15v katkeralta tilitykseltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      132
      8221
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      97
      4454
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1353
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1135
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1092
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1037
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      137
      933
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      758
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      755
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      741
    Aihe