Rippisalaisuutta

ei ole Raamatussa.

Rippisalaisuuden on laatinut myöhempi järjestelmä omia tarkoitusperiä ajamaan ja se ei ole Raamatun mukainen.

43

397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On siellä

Sielä löytyy kohta kyllä, jossa ihminen tulisi kertoa salaisuutensa suljetussa huoneessa Isälle eli Jumalalle. Se on vain tulkinnan varainen, kuten koko Raamattu on ollut sen syntymästä lähtien.

• hjgf

missä kohtaa raamattua?

• Pe.ku

Eikä pappi muutenkaan ole Jeesustakin ylempiarvoisempi Isä-Jumala.

• tarkoittaa

tätä raamatunkohtaa:

Matteus 6:6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

Mutta ei tässä puhuta rippisalaisuudesta rippi-isän ja ripittäytyjän välillä.

RE: "Sielä löytyy kohta kyllä, jossa ihminen tulisi kertoa salaisuutensa suljetussa huoneessa Isälle eli Jumalalle."

• tarkoittaa kirjoitti:

tätä raamatunkohtaa:

Matteus 6:6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

Mutta ei tässä puhuta rippisalaisuudesta rippi-isän ja ripittäytyjän välillä.

RE: "Sielä löytyy kohta kyllä, jossa ihminen tulisi kertoa salaisuutensa suljetussa huoneessa Isälle eli Jumalalle."

mitään kohtaa, koska sellaista ei ole Raamatussa.

Tuo kohta on kaukana koko aiheesta mutta mielenkiintoinen sikäli että sitä kohtaa kristittyjen toimesta rikotaan jatkuvasti ja massoittain vielä.
        Se kieltää julkisen rukoilun ja pitää sitä ulkokultaisena teeskentelynä.
        Kristityillähän on nykyään yhteisiä suuria rukouspäiviä ja netissäkin monia "Rukouspalveluita".

• oli tarkoitettu
        Pe.ku kirjoitti:

Tuo kohta on kaukana koko aiheesta mutta mielenkiintoinen sikäli että sitä kohtaa kristittyjen toimesta rikotaan jatkuvasti ja massoittain vielä.
        Kristityillähän on nykyään yhteisiä suuria rukouspäiviä ja netissäkin monia "Rukouspalveluita".

nim:lle "On siellä" joka muisteli jotain raamatunkohtaa jossa puhuttaisiin salassa Jumalalle puhumisesta.

Olen samaa mieltä siitä, että rippisalaisuus-ideaa ei Raamatusta löydy. Luterilaisuudessa sen taustalla on varmasti pitkälti myös roomalaiskatolinen käytäntö joka edelsi luterilaista.

Lestadiolaisilla – sen mitä nyt heistä tiedän ja se on vähän - ripit, julkisetkin sellaiset, taitavat olla melko tärkeällä sijalla uskonelämässä, enemmän kuin "tavallisilla" luterilaisilla.

• Balttis
        oli tarkoitettu kirjoitti:

nim:lle "On siellä" joka muisteli jotain raamatunkohtaa jossa puhuttaisiin salassa Jumalalle puhumisesta.

Olen samaa mieltä siitä, että rippisalaisuus-ideaa ei Raamatusta löydy. Luterilaisuudessa sen taustalla on varmasti pitkälti myös roomalaiskatolinen käytäntö joka edelsi luterilaista.

Lestadiolaisilla – sen mitä nyt heistä tiedän ja se on vähän - ripit, julkisetkin sellaiset, taitavat olla melko tärkeällä sijalla uskonelämässä, enemmän kuin "tavallisilla" luterilaisilla.

Kuuluivat lähinnä muinaisbabylonialaisiin uskontoihin, ja niiden avulla pakanapapisto hallitsi myös ihmisten käyttäytymistä, ja omiatuntoja - sillä he tiesivät ripittäytymisten seurauksena sellaisia salaisuuksia ihmisistä, että se korotti heidän arvovaltaansa ja vaikutusvaltaansa. Muinaisbabylonialaisten uskontojen ja kristillisten vaikutteiden synteesi, katolinen valtiokirkollisuus teitenkin siirsi tämän käytännön myös omaan uususkontoonsa, - josta tehtiin aikanaa Rooman valtionuskonto, - ja sen kulttuurin jälkivaikutusten alaisuudessa me eläämme, siitä irtaantuneen: keskiaikaisen luterilaisen lahkon vaikutuspiirissä.

Rippisalaisuus on täypakanuutta, jota ei voida Raamatulla perustella, sillä se kertoo kuinka ihmiset tunnustivat syntinsä, ottaessaan kasteen Jeesukseen Kristukseen. Apt.19:18.

• oli tarkoitettu kirjoitti:

Noin se varmaan menee.

Eduskunta se on säätänyt kirkkolain rippisalaisuudenkin mutta ei sitä enää voi omasta aloitteestaan muuttaa, muuten kuin muuttamalla muita lakeja, jotka menevät yli kirkkolain.

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pohjois-savo/tietoa/oikeustietoa/kirkkolaki.html

• viestin mihinkin
        Pe.ku kirjoitti:

Noin se varmaan menee.

Eduskunta se on säätänyt kirkkolain rippisalaisuudenkin mutta ei sitä enää voi omasta aloitteestaan muuttaa, muuten kuin muuttamalla muita lakeja, jotka menevät yli kirkkolain.

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pohjois-savo/tietoa/oikeustietoa/kirkkolaki.html

viestiin liittymisissä menee itsekin välillä sekaisin. Mitäs tuosta.

Mutkikkaan oloinen lainsäädäntö & mahdollisuus tehdä muutoksia. En ole siihen itse tarkemmin perehtynyt. Itse olen sitä mieltä että kirkko ja valtio voisivat olla täysin erillään mutta silloin kai tällaisiinkin ongelmiin kuin rippisalaisuus ja mitä siitä voi tietyissä ja julkitulleissakin tapauksissa seurata, olisi vielä vaikeampi puuttua?

• Tässä on
        Pe.ku kirjoitti:

Voi luoja, kaikki pitää tuoda eteen valmiksi, kuin Manulle illallinen, etkö ole muuta kuin saivertelija? Matt. 6:6: Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isääsi, joka näkee myös sen, mikä salassa, palkitsee sinut.

Tähän nojautuu tulkinta ripistä ainakin osaksi.

• Pe.ku kirjoitti:

Kerrankin sinä, Pekka, olet oikeassa. Ensimmäistä kertaa nettikirjoittelusi aikana S24:llä. Onnittelut. Raamattu kyllä tuntee ripittäytymisen, mutta se ei tunne rippiSALAISUUTTA. Rippisalaisuus on Lutherin ajatteluun jääneitä jäänteitä roomalais-katolilaisesta opista (niitä on muitakin).

Katolilaisen perinteen lisäksi esim. lääketieteen ja psykiatrian toimintaperiaatteet, joihin kuuluu ehdoton vaitiolovelvollisuus, ovat vaikuttaneet kirkon rippikäytäntöön. Papisto on halunnut hakea itselleen samanlaista asiantuntijastatusta kuin lääketieteen ja psykiatrian edustajilla on. Ymmärrän tämän varsin hyvin, mutta en hyväksy sitä.

Rippisalaisuus on hieno periaate niin kauan, kun sen varjolla ei peitellä rikollisuutta. Olen sitä mieltä, että esim. maanpetoksesta, murhasta, murhan suunnittelusta tai pedofiliasta kertominen papille ovat sellaisia tapauksia, joissa papin pitäisi saada kertoa asiasta poliisille. Miksei myös terroriteon suunnittelu.

En nyt ihan tarkkaan muista, onko nykyisin niin, että maanpetoksen ja murhan suunnittelun tunnustaminen papille ovat ainoat asiat, joiden perusteella papilla on lupa rikkoa rippisalaisuus ja ilmoittaa asiasta poliisille. Ulkomuistista sanoisin, että nämä ovat ainoat poikkeukset. Näihin pitäisi lukea myös pedofiilisten tekojen tunnustaminen, ja terroritekojen suunnittelun paljastaminen.

• Basker kirjoitti:

Kerrankin sinä, Pekka, olet oikeassa. Ensimmäistä kertaa nettikirjoittelusi aikana S24:llä. Onnittelut. Raamattu kyllä tuntee ripittäytymisen, mutta se ei tunne rippiSALAISUUTTA. Rippisalaisuus on Lutherin ajatteluun jääneitä jäänteitä roomalais-katolilaisesta opista (niitä on muitakin).

Katolilaisen perinteen lisäksi esim. lääketieteen ja psykiatrian toimintaperiaatteet, joihin kuuluu ehdoton vaitiolovelvollisuus, ovat vaikuttaneet kirkon rippikäytäntöön. Papisto on halunnut hakea itselleen samanlaista asiantuntijastatusta kuin lääketieteen ja psykiatrian edustajilla on. Ymmärrän tämän varsin hyvin, mutta en hyväksy sitä.

Rippisalaisuus on hieno periaate niin kauan, kun sen varjolla ei peitellä rikollisuutta. Olen sitä mieltä, että esim. maanpetoksesta, murhasta, murhan suunnittelusta tai pedofiliasta kertominen papille ovat sellaisia tapauksia, joissa papin pitäisi saada kertoa asiasta poliisille. Miksei myös terroriteon suunnittelu.

En nyt ihan tarkkaan muista, onko nykyisin niin, että maanpetoksen ja murhan suunnittelun tunnustaminen papille ovat ainoat asiat, joiden perusteella papilla on lupa rikkoa rippisalaisuus ja ilmoittaa asiasta poliisille. Ulkomuistista sanoisin, että nämä ovat ainoat poikkeukset. Näihin pitäisi lukea myös pedofiilisten tekojen tunnustaminen, ja terroritekojen suunnittelun paljastaminen.

rippisalaisuutta varsinkin niiltä osin joista oma lehmä on ojassa.
        Kaikki rikollisuus on saatava pois rippisalaisuuden piiristä ja se koskee myös huumerikollisuutta.

• jep, ja jep
        Pe.ku kirjoitti:

Kaikki rikollisuus on saatava pois rippisalaisuuden piiristä ja se koskee myös huumerikollisuutta.

Uskoisitko että tällaisia tunnustetaan ripillä? Minä en. Nämä henkilöt ei tule ripittäytymään, pikeeminkin esittävät itse pyhimyksinä ulospäin. Ainoa mahdollisuus on joka kotiin ja paikkoihin BB-kamerat. Sitten ratkeaa rikollisuus, ja eritoten myös liikaväestön määrä, sillä vain harva uskaltaa julkisesti harrastaa seksiä kameran edessä.

• Pe.ku kirjoitti:

Tottahan toki kaikki rikollisuus pitää saada pois rippisalaisuuden suojista. Olen samaa mieltä. Myös huumerikollisuus. Aloitetaan nyt vaikka isänmaanpetturuudesta, pedofiliasta, terroritekojen suunnittelusta ja murhan tunnustamisesta ja murhan suunnittelusta. Omaa lehmää minulla ei ole ojassa laisinkaan. Entä SINULLA?

• Basker kirjoitti:

Tottahan toki kaikki rikollisuus pitää saada pois rippisalaisuuden suojista. Olen samaa mieltä. Myös huumerikollisuus. Aloitetaan nyt vaikka isänmaanpetturuudesta, pedofiliasta, terroritekojen suunnittelusta ja murhan tunnustamisesta ja murhan suunnittelusta. Omaa lehmää minulla ei ole ojassa laisinkaan. Entä SINULLA?

huumetaustastasi ja vähätellyt käyttämiesi laittomien huumeiden vaaroja.

• Pe.ku kirjoitti:

huumetaustastasi ja vähätellyt käyttämiesi laittomien huumeiden vaaroja.

Sinä, tavoillesi uskollisena, valehtelet taas. Voi, Pekka, Pekka. Olen pari kertaa maininnut, että olen nuorena polttanut pilveä, ja viimeksi poltin pilveä 1990-luvun alussa. Se ei ole mikään salaisuus, jollaisena sinä sitä pidät. Olenhan kertonut sen keskustelupalstoilla.

Onko muuten pari mainintaa sama kuin "USEIN", onko , Pekka? Siis, poltin pilveä viimeksi yli 15 vuotta sitten. Sitten luovuin siitä. Sen jälkeen en enää ole polttanut pilveä. Kuka tahansa lääkäri saa koska tahansa tulla ottamaan minusta millaisen tahansa huumetestin, joka paljastaa esim. kannabiksen polton. Koska tahansa. Ymmärretty? Eikö? No, niin arvelinkin, että et HALUA ymmärtää...

En myöskään ole vähätellyt kannabiksen haittoja. Olen antanut sinulle kylmän rauhallisesti vain ja ainoastaan linkin E.U.:n raporttiin kannabiksesta. Jos sinä et halua uskoa E.U.:ta ja sen raporttia, niin minkä minä sille voin, että sinä olet auktoriteetteja vastaan kapinoiva anarkisti?

• gfj7jm
        Basker kirjoitti:

Sinä, tavoillesi uskollisena, valehtelet taas. Voi, Pekka, Pekka. Olen pari kertaa maininnut, että olen nuorena polttanut pilveä, ja viimeksi poltin pilveä 1990-luvun alussa. Se ei ole mikään salaisuus, jollaisena sinä sitä pidät. Olenhan kertonut sen keskustelupalstoilla.

Onko muuten pari mainintaa sama kuin "USEIN", onko , Pekka? Siis, poltin pilveä viimeksi yli 15 vuotta sitten. Sitten luovuin siitä. Sen jälkeen en enää ole polttanut pilveä. Kuka tahansa lääkäri saa koska tahansa tulla ottamaan minusta millaisen tahansa huumetestin, joka paljastaa esim. kannabiksen polton. Koska tahansa. Ymmärretty? Eikö? No, niin arvelinkin, että et HALUA ymmärtää...

En myöskään ole vähätellyt kannabiksen haittoja. Olen antanut sinulle kylmän rauhallisesti vain ja ainoastaan linkin E.U.:n raporttiin kannabiksesta. Jos sinä et halua uskoa E.U.:ta ja sen raporttia, niin minkä minä sille voin, että sinä olet auktoriteetteja vastaan kapinoiva anarkisti?

Kannatan rippisalaisuutta sillä synti tarttuu.

• Tapiokivi

Sananlaskut 25:9. Riitele oma riitasi vastapuolesi kanssa, mutta toisen salaisuutta älä ilmaise.
      Asialla on varmaan puolensa ja puolensa, mutta eikö Raamatun opetus ole, että meidän tulee suojella ja puolustaa heikkoja ja niitä, jotka eivät itse siihen kykene. Kuka on heikko lapsi vai aikuinen, joka ei kykene tekoaan tunnustamaan? Rakastaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäistä. Olisiko ainakin joissakin tilannteissa rakkautta lähimmäistä kohtaan nimenomaan se, että saattaisin hänet kasvokkain tekonsa kanssa ja myös saattaisin hänet vastuuseen lain edessä teostaan, jollon teko käsiteltäisiin ja tuomio kärsittäisiin ja näin hän olisi kärsinyt tekon saseuraukset. Näin hän olisi ainakin maallisen lain mukaan kärsinyt
      rangaistuksen teostaan ja olisi siinä mielessä vapaa asiasta.
      Psalmia 32 lukiessa ainakin tulee mieleen, että tällainen asioiden paljastuminen ja asioiden selvittäminen vapauttaa ihmisen. Naatan teki Daavidin huorintekemisestä ja miehen surmauttamisesta julkisen, hän ja Batseba saivat Jumalan rangaistukseen, mutta se johti myös Daavidin vapautumiseen.
      Perusteluksi ripin rikkomiseen en uskalla tätä antaa, mutta mietittävää kylläkin se antaa.

• vain ymmärtää

että tuo tapahtui Israelin kansan sisällä, joka kuvaa nykyistä todellista Israelia joka on seurakunta.
        Mutta sen ohjeisiin kuuluu,aivan kuin Naatan teki
        1. Tim. 5:20:
        20 Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.
        Tarpeeksi vakavan synnin ollessa kyseessä seurakunnan vanhimpien kuuluisi, ei suojella, vaan poistaa seurakunnasta, saatanan (maailman) haltuun kuritettavaksi (rangaistavaksi) synnin tekijä,sillä pienikin hapatus hapattaa koko taikinan.Ja että tuon syntiä tehneen henki pelastuisi.Kuitenkin on häntä muistettava rukouksin ja kun on kuritettu (rangaistu) aloitettava jälleen osoittamaan rakkautta (otettava yhteyteen).
        Eli suoranaiset rikokset olisi ilmoitettava viranomaisille, oli kysymys vanhimmista tai rivijäsenistä.Muuten tulee osalliseksi tuon tekijän syntiin.Sillä mikä on olemassa olevan yhteiskunnnan laki, on se tullut Jumalalta sitä yhteiskuntaa varten, jos on joitain lakeja jotka sotivat Jumalan Sanaa vastaan on ne annettu koetuksesi meille uskoville kumpaa tottelemme Jumalaa vai ihmistä.

4 -sittenkuin olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet yhteen-
        5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

sitten:

6 Semmoiselle riittää se rangaistus, minkä hän useimmilta on saanut;
        7 niin että teidän päinvastoin ennemmin tulee antaa anteeksi ja lohduttaa, ettei hän ehkä menehtyisi liian suureen murheeseen.
        8 Sentähden minä kehoitan teitä, että päätätte ruveta osoittamaan rakkautta häntä kohtaan;
        9 sillä sitä varten minä kirjoitinkin, että saisin nähdä, kuinka te kestätte koetuksen, oletteko kaikessa kuuliaiset.

Uskosta osattomille seurakunnan asiat eivät kuulu, eivätkä voikkaan.
        Eikä Raamatusta millekkään kaikenkattavalle rippisalaisuudelle tukea löydy.

• joh. 14:6

Jeesus opetti tunnustamaan synnit Isälle Kaikkivaltiaalle. Porttokirkko taas opettaa tunnustamaan synnit kirkon isille, siis papeille, vaikka Jeesus kielsi kutsumasta ketään ihmistä isäksi.

• jesssuss

Ja pastori on kreikan kielinen isä sanasta johdatettu luterilaiseen teologiaan. Porttoille tai huori, mutta älä puhu paskaa, tuskin siitäkään Jeesus opetti. Jotten koita kestää erilaiset kristityt, ja olla tyytyväinen omaan napaan, kuin kerta olet.

• jesssuss
        jesssuss kirjoitti:

Ja pastori on kreikan kielinen isä sanasta johdatettu luterilaiseen teologiaan. Porttoille tai huori, mutta älä puhu paskaa, tuskin siitäkään Jeesus opetti. Jotten koita kestää erilaiset kristityt, ja olla tyytyväinen omaan napaan, kuin kerta olet.

Ja varmaan haluan nähdä eturivissä, kuinka yrittäisit mielistellä Jeesusta kertomalla ummet ja lamme oikea-oppisuuden elämästäsi. Ei Jeesus opettanut saivertelemaan, vaan rakastamaan viasta huolimatta toisiamme. Todennäköisesti hän ei ylenkatsojakaan ota hänen valtakuntaan, jos edes uskot muuhun kuin saiverteluun.

• Ohjelma tänään

• on synnintunnustus

ja synninpäästö, jossa pappi toimii Jumalan ja jumalanpalvelin asioiden välittäjänä, mutta en ole koskaan aikaisemmin kuullut että ne olisivat käytössä myös luterilaisuudessa, ja veikkaanpa etteivät useimmat luterilaisetkaan tiedä mitään synnintunnustuksen olemassa olosta siis luterilaisuudessa. Nyt äskettäin joku kertoi televisiossa, että heillä on niin sanottu sielunhoidollinen keskustelu ja se sitten jotenkin muuttuu ikään kuin ripiksi, mutta sen vastaanottaja voi olla maallikkosaarnaaja tai vaikkapa nuoriso-ohjaaja. Kun luterilaisuudessa ei ole oikeaa pappeutta - siellä on siis vain luterialainen pappeus - miten siellä kukaan voi saada oikean synninpäästön?

• pappi päättää syntien anteeksi antamisesta ja lestadiolaisilla uskovilla on myös tuo oikeus.

Siinä ohitetaan Jeesus tai Pietari.

Jos papilla on oikeus antaa synninpäästö niin se on sama asia kuin hänellä olisi ne kuuluisat taivaanportin avaimet.

Raamatussa on tuosta kaksikin tulkintaa mutta eiköhän vanhempi niistä eli se jossa Jeesus luovuttaa kaiken valtansa Pietarille, olekin se luotettavampi versio.

• surullista
        Pe.ku kirjoitti:

pappi päättää syntien anteeksi antamisesta ja lestadiolaisilla uskovilla on myös tuo oikeus.

Siinä ohitetaan Jeesus tai Pietari.

Jos papilla on oikeus antaa synninpäästö niin se on sama asia kuin hänellä olisi ne kuuluisat taivaanportin avaimet.

Raamatussa on tuosta kaksikin tulkintaa mutta eiköhän vanhempi niistä eli se jossa Jeesus luovuttaa kaiken valtansa Pietarille, olekin se luotettavampi versio.

''''''''Raamatussa on tuosta kaksikin tulkintaa mutta eiköhän vanhempi niistä eli se jossa Jeesus luovuttaa kaiken valtansa Pietarille, olekin se luotettavampi versio. ''''''''''
        -Huomauttaisin, että koko Raamattu on Jumalan sanaa ja erehtymätön, ettei tule väärinymmärryksiä.

Jeesus antoi apostoleille oikeuden antaa synnit anteeksi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." Joh. 20:21–23

Apostolit vihkivät seuraajiaan ja jakoivat tämän vallan heille. Niinpä kristillisessä kirkossa papilla on Jeesuksen sanojen mukaisesti valta antaa tai kieltää anteeksianto. Joka ei usko papilla olevan tätä valtaa, ei usko Jeesustakaan.

Pietari taas sai Jeesukselta taivasten valtakunnan avaimet. Tämä avainten valta on nykyisin Pietarin seuraajalla, sillä Jeesus ei perustanut kuolevaa kirkkoa.

• surullista kirjoitti:

''''''''Raamatussa on tuosta kaksikin tulkintaa mutta eiköhän vanhempi niistä eli se jossa Jeesus luovuttaa kaiken valtansa Pietarille, olekin se luotettavampi versio. ''''''''''
        -Huomauttaisin, että koko Raamattu on Jumalan sanaa ja erehtymätön, ettei tule väärinymmärryksiä.

Jeesus antoi apostoleille oikeuden antaa synnit anteeksi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." Joh. 20:21–23

Apostolit vihkivät seuraajiaan ja jakoivat tämän vallan heille. Niinpä kristillisessä kirkossa papilla on Jeesuksen sanojen mukaisesti valta antaa tai kieltää anteeksianto. Joka ei usko papilla olevan tätä valtaa, ei usko Jeesustakaan.

Pietari taas sai Jeesukselta taivasten valtakunnan avaimet. Tämä avainten valta on nykyisin Pietarin seuraajalla, sillä Jeesus ei perustanut kuolevaa kirkkoa.

versiota ja sen toisen mainitsemani löysitkin.

Missään Raamatussa ei sanota että se periytyisi apostoleilta edelleen aina luterilaisen kirkon pappeja ja jäseniä myöten.

Ymmärrät kai että jos joku pappi tai uskova voi antaa syntejä anteeksi, niin silloinhan hänellä on ne taivaanportin avaimet joka päättää asiat ja Jeesuksella ei ole asiassa mitään valtaa.

• Hengenmies
        surullista kirjoitti:

Kirjoitit: "Huomauttaisin, että koko Raamattu on Jumalan sanaa ja erehtymätön, ettei tule väärinymmärryksiä."

Käsityksesi muistuttaa astrologiaa tai horoskooppiuskoa. Raamatun tekstin idealisoiminen historiallisesti tai moraalisesti virheettömäksi edellyttää joko huonoa Raamatun tuntemusta tai tosiasioiden kieltämistä.

Kristittyä sitovat vain ne raamatunkohdat jotka "ajavat Kristusta" Lutherinkin mukaan. On varottava tekemästä kirjallisesta painotuotteesta epäjumalaa tai kristallipalloa maagisine tulkintoineen.

• surullista
        surullista kirjoitti:

vielä että luterilaisille papeille tämä valta ei olekaan periytynyt, sillä luterilaisuus ei ole Jeesuksen perustama kirkko. Luterilaisuudessa ei varsinaisesti ole edes pappeutta (lukuun ottamatta yleistä pappeutta, joka on jokaisella), vaan pelkkä maallisen saarnaajan virka, jota sääntelee virkamieslaki ym. Luterilaisuus syntyi vähitellen munkkislupauksensa rikkoneen Martti Lutherin toimien seurauksena 1500-luvulla, ei siis Raamatun aikaan.

Valta periytyy apostolien vihkimien piispojen kautta aina uusille piispoille. Eihän Jeesus perustanut mitään 30 vuotta hengissä pysyvää kirkkoa, vaan kirkon joka kestää maailman loppuun asti.

Oikealla papilla on tosiaan oikeus antaa synnit anteeksi, sillä Jeesus itse antoi sen vallan: "Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." Jeesuksella on tosiaan kaikki valta, ja Hänellä on tietysti valta antaa valtaa muillekin, kuten Hän Raamatussa tekee. Joka ei tätä usko, kieltää Jeesuksenkin.

Vielä huomauttaisin, että Raamattu on kokonaisuudessaan Jumalan sana.

• Ongelma tulee
        surullista kirjoitti:

vielä että luterilaisille papeille tämä valta ei olekaan periytynyt, sillä luterilaisuus ei ole Jeesuksen perustama kirkko. Luterilaisuudessa ei varsinaisesti ole edes pappeutta (lukuun ottamatta yleistä pappeutta, joka on jokaisella), vaan pelkkä maallisen saarnaajan virka, jota sääntelee virkamieslaki ym. Luterilaisuus syntyi vähitellen munkkislupauksensa rikkoneen Martti Lutherin toimien seurauksena 1500-luvulla, ei siis Raamatun aikaan.

Valta periytyy apostolien vihkimien piispojen kautta aina uusille piispoille. Eihän Jeesus perustanut mitään 30 vuotta hengissä pysyvää kirkkoa, vaan kirkon joka kestää maailman loppuun asti.

Oikealla papilla on tosiaan oikeus antaa synnit anteeksi, sillä Jeesus itse antoi sen vallan: "Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." Jeesuksella on tosiaan kaikki valta, ja Hänellä on tietysti valta antaa valtaa muillekin, kuten Hän Raamatussa tekee. Joka ei tätä usko, kieltää Jeesuksenkin.

Vielä huomauttaisin, että Raamattu on kokonaisuudessaan Jumalan sana.

siinä kohtaan kun raamatussa selkeesti sanotaan Joh 20:21-23
        mikä oli edellytys että sai antaa anteeksi syntejä, Pyhä Henki. Ja mä en vielä tiedä että jonkin koulutodistusken turvin sitä olis saatu.
        En väitä etteikö papeissa olisi oikeita uskovia, mutta nykypäivänä se on hyvin palkattu virka useimmalle.

• lapsia suojeleva

kyllä laki Suomessa pitäisi olla kaikille sama, myös niille kuikeloiville pantakauloille ja muille pippelinsä heiluttajille.

• Raamatussa ei ole rippisalaisuutta tai siihen viittaavaa toimintaa.Järkyttävintä tässä rippisalisuudessa ja sen toiminnassa on kun siihen liitetään ihmisen mielenhoitaminen. Tavallaan terapian omainen mielikuva eli saada kohteen mieli huojentuneeksi.

Kertokaapa te viisaammat,- jotka puollustatte rippisalaisuutta, niin miten tämä sopii yhteen ihmisen mielen hoitamiseen.Tällä rippisalaisuus toiminnalla juuri laajennetaan ihmisen ongelmoitumista eli kovetetaan sydämentilaa ja edistetään ihmisen sulkeentuneisuutta.

Terve mielenhoitaminen,- jos siihen osallistuu toinen ihminen, niin on sellaista, että tämä toinen ihminen tukee tätä potilasta avoimuuteen ja rohkaisee tunnustamaan rikoksensa kohteelle, jota vastaan on rikkkonut tai vakavimmassa rikoksessa tunnustamaan viranomaisille. Vain tämä tie vapauttaa ihmisen mennneisyydestä.
      Ei se, että salaamista laajennetaan ja tuetaan.

• Jep ja jep

Eikä naispappeutta eikä homo ja lesboavioliittoja, mutta on velvollisuus rukoilla pääsiäisenä paaston aikana Matt.:6. Helppo sanoa kaikkea, mitä ei ole, jos ei lue edes Raamattua. Se kirja on tulkinnallinen eikä kirjaimillisesti otettava. Ihme juttu.

• Jep ja jep
        Jep ja jep kirjoitti:

Eikä naispappeutta eikä homo ja lesboavioliittoja, mutta on velvollisuus rukoilla pääsiäisenä paaston aikana Matt.:6. Helppo sanoa kaikkea, mitä ei ole, jos ei lue edes Raamattua. Se kirja on tulkinnallinen eikä kirjaimillisesti otettava. Ihme juttu.

Matt. 6:6

• Ei ripillä
        Jep ja jep kirjoitti:

Liityykö tuo Matt 6:6 sitten mielestäsi rippisalaisuteen.

• Ei liity
        Ei ripillä kirjoitti:

Liityykö tuo Matt 6:6 sitten mielestäsi rippisalaisuteen.

vaan Matt 6: 1-6
        Jakeissa mielestäni kuvataan kerskailua ja itsellensä maallista mammonaa havittelevaa ihmistä, joka tekee sen uskon varjolla. Usko on sydämmen asia, ja sen kertominen ei koskaan saisi olla maksullista, oman hurskauden pönkittämistä ja siks tästä varotetaan.
        On tärkeä lukea usemapi jae kuin vain kesksittyä yhtä tulkitsemaan.

• Samalla voisitte

viisaammat kertoa että millä nämä pedofiili papit oikeuttavat itsensä tekemään näitä järjettömiä tekoja.
        Mä ymmärtäisin jos olis kyse yhdestä tai kahdesta höyrähtäneestä, mutta kun tuntuu että on järjestäytynyttä koko toiminta.

• periaate ja myös

ohje ja opetus:

´Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras. Elias oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen. Ja hän rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä. Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa, niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden.´ (Jaakob 5:14-20)

Toki tässä kierossa ihmisten maailmassa, saatetaan sinua ruveta kiristämään kun teet Jumalan tahdon tunnustamalla syntisi, joka lisäksi on Jeesuksen opetuksen mukaan tällainen: "Tee lähimmäiselle, niinkuin toivot itsellesi tehtävän". Ongelma onkin siinä, että jotkut pahat ihmiset voivat alkaa levittämään totuutta synneistä, jotka Jumala tahtoo antaa anteeksi ja heittää meren syvyyksiin eli unohduksiin, tämä ei kuitenkaan koske Saatanan lapsia, jotka mielellään käyttävät kuulemaansa toisia ihmisiä vastaan.

Jos jollekin jää epäselväksi, onko Isän tahto levittää anteeksiannettuja syntejä, kun niitä tunnustetaan, että voidaan rukoilla ja anteeksi saada, niin jääköön, sillä ei usko ole jokaisen ihmisen vaan pelkästään uskollisten.

Tietysti, jos Isä tahtoo esille ne tuoda syystä tai toisesta Pyhän Hengen kautta, niin kiitetty ja ylistetty on nimensä joka tapauksessa, sillä parannus on tahtonsa ja valkeuteen on tultava ja sen rakkaudessaan Jumalakin tekee paljastamalla salattuja syntejä ja viimeistään tuomiolla, ei kuitenkaan näitä anteeksiannettuja ja merten syvyyksiin heitettyjä. Sen sijaan Saatana mielellään syyttää vielä niistäkin, samoin lapsensa.

Kysymys kuuluu: tahtooko Jumala tuoda esille anteeksiannetut synnit kaikkien tietoon? Jokainen joka vastaa myöntävästi, voi aloittaa aluksi vaikka omien anteeksiannettujen syntiensä esille tuomisen. Ohjeeni on kuitenkin, että jos se ei ole Jumalan tahdon mukaista, niin jätä tekemättä. Tietysti opetuksen ja rohkaisun kannalta se voi olla hyväkin, kunhan nyt ei ala vaahdota omia häpeitään, sillä uutta Herra tahtoo tehdä ja kertokoon kukin sitä hyvää, mitä Jumala on kauttansa tehnyt rakkaudessaan lähimmäisille ja itselle, sillä hyvän tekeminen on Jeesuksen opetuksen mukaista ja Isän tahdon tekijät ovat Jumalasta kuten hedelmät kertovat puusta.

• lisäksi on hyvä

syytöksiä esitettäessä olla kaksi tai kolme todistajaa ja valheellisia huhuja ei tule jatkaa, vaan kaikki tulee tutkia ja koetella, sillä Perkele kiertää ympärillä kuin kiljuva jalopeura etsien kenet saisi niellä ja tuhota, mutta Jeesus on Hyvä Paimen, joka tahtoo pelastaa ja parantaa ja puhdistaa ja pyhittää, toisin kuin varas ja palvelijansa.

• Pyhässä Hengessä

mutta ei anteeksiannetuista synneistä, vaan pimeyden kätköistä olevista, sillä rakkaudessaan Isä vetää ihmisiä parannukseen:

´Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne? Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion, hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.´ (1. Kor. 14:23-25)

Ongelmana on tietysti penseys ja ymmärtämättömyys parannuksen suhteen, sillä heikkoja voidaan nuhdella ja kurittomia rohkaista, kun ihmiset toimii ilman Jumalan Pyhän Hengen vaikutusta.

• hohhoijjjaa
        lisäksi on hyvä kirjoitti:

syytöksiä esitettäessä olla kaksi tai kolme todistajaa ja valheellisia huhuja ei tule jatkaa, vaan kaikki tulee tutkia ja koetella, sillä Perkele kiertää ympärillä kuin kiljuva jalopeura etsien kenet saisi niellä ja tuhota, mutta Jeesus on Hyvä Paimen, joka tahtoo pelastaa ja parantaa ja puhdistaa ja pyhittää, toisin kuin varas ja palvelijansa.

Pedofiili saa toimia lahkossa ja/tai seurakunnassa kunhan pyytää anteeksi tekoaan. Armon nimessä kuuluu armo pedofiilille ja muille psyykkisesti sairaille. Kunhan vaan ovat "hengen miehiä/naisia."
        Ja jos sattuu lahkoon piipahtamaan nuorehko, psyykkisesti epätasapainoinen, heikoilla henkisesti oleva naisihminen, niin eikun "synnyt anteeksi" takahuoneessa välyn alla.
        Hohhohhohhoijakkaa!
        Ja jos pedo sattuu tunnustamaan tekosensa lahkosatraapille,on asia sillä kuitti. "Lihassa ja veressä."
        Hohhohhoijakkaa!!! Tosin ao. jää loppuiäkseen satraapin pihteihin ja joutuu tekemään "erinäisiä palveluksia."

• laodikealaisuudessa

´Voi minua, sillä minun käy niinkuin hedelmänkorjuussa, niinkuin viinisadon jälkikorjuussa: ei ole rypälettä syödäkseni, ei varhaisviikunaa, jota minun sieluni himoitsee. Poissa ovat hurskaat maasta, eikä oikeamielistä ole ihmisten seassa. Kaikki he väijyvät verta, pyydystävät verkolla toinen toistansa. Pahantekoon molemmin käsin! Sitä taidolla tekemään! Päämies vaatii, tuomari maksusta tuomitsee, ja mahtava puhuu julki sielunsa himon; senkaltaista he punovat. Paras heistä on kuin orjantappura, oikeamielisin pahempi kuin teräväokainen aita. Sinun tähystäjäisi ilmoittama päivä, kosto sinulle, tulee. Silloin he joutuvat sekasortoon. Älkää uskoko ystävää, älkää luottako uskottuun; vaimolta, joka sylissäsi lepää, varo suusi ovet. Sillä poika halveksii isää, tytär nousee äitiänsä vastaan, miniä anoppiansa vastaan; ihmisen vihamiehiä ovat hänen omat perhekuntalaisensa.´ (Miika 7:1-6)

Toki ei ole vielä kaikin osin tapahtunut, mutta elonkorjuu on edessä ja autuaat ne, jotka ovat ottaneet vaarin Jumalan sanasta ja ovat sen tekijöitä eikä vain kuulijoita itseään pettäen. Pitäkää huolta, että omaatte öljyn asioissanne, sillä ilman Jumalan antamaa voimaa ja johdatusta on mahdoton olla valkeutena Isän Jumalan tahdon mukaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      172
      1445
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      41
      1029
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      735
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      650
    5. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      640
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      37
      637
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      632
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      583
    10. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      577
    Aihe