Minulla on n. 30 helmimonnista jotka ovat iältään 1-3 vuotiaita. Nyt olen parin viikon aikana löytänyt 3 kuollutta monnista ja saattaa niitä olla mennyt enemmänkin koska parvi näyttää jotenkin harvemmalta, raatoja en vain ole löytänyt mutta partamonni taitaa pitää huolen niistä.
Mitään ulkoista vikaa en ole huomannut kuolleissa enkä elävissä monnisissa. Muita kaloja ei ole kuollut.
Hyviä arvauksia otetaan vastaan mikä niillä voisi olla?!
Akvaario 400 litraa, kalasto n. 30 helmimonnista, 2 lehtikalaa, 4 leväbarbia, partamonni, L-191, n. 40 kardinaalitetraa ja taistelukala 1k 3n. Viimeisin hankinta on tuo L191 noin puoli vuotta sitten.
Vedenvaihto n. 30% kerran viikossa, Ph 6, lämpö 27 astetta, nitriitti 0 ja nitraatti 25 ennen vedenvaihtoa. Suodatuksena mattosuodatin ja Eheim prof 2. Viime aikoina pinnalle on ilmestynyt rasvaisen näköistä kalvoa jonka olen poistanut sanomalehdellä tai veden vaihdolla. Pintavesi kyllä kiertää koko ajan mutta tyvenille alueille sitä kalvoa vaan tulee. Ruokakaapista löytyy paria erilaista hiutaletta, kuivattuja matoja, pakastesurvareita (1 krt/vk), katkarapupellettejä, kiekkoruokaa, spirulinatabletteja ja tietty tuoretta vihannesta.
Mikä olisi sellainen tauti mikä ei jätä mitään ulkoisia merkkejä kalaan?
Monniset kippailevat
sterbai
1
481
Vastaukset
- fish KING
Partamonni ei varsinaisesti ole mikään raadon syöjä vaan pääasiassa kasvis syöjä.
Ennemmin lehtikalat saattavat käydä nyppimässä huonokuntoisia tai kuolleita kaloja ruoakseen. Kardinaalitetra kuuluu niiden luontaiseen ravintoon :( !!
Myös plekosi on tiettävästi kaikki ruokainen laji ;/
Oletko satavarma tuosta pHsta, monnisille se ei ainakaan saisi olla alle 6.5 luokkaa!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1666733
- 562048
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes482014- 541182
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3521180Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se541157Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141051Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79950Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384938Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14927