Lapsi tulee sijaisperheeseen tyhjin käsin? Miksi????

rex-kissa

Ihmettelen tätä muutaman kerran toistunutta kuviota. Lapsi tulee sijaisperheeseen, sijoitus on suunniteltu... tulee vaatteet yllään, tyhjin käsin. Kotoa ei anneta mukaan vaatteita (ehkä yksi vaihtokerta), ei omia pelejä, kirjoja, leluja, harrastusvälineitä... eikö lapsella ole kotonaan mitään omaa, joka olisi hänelle tärkeää ja tuttua, eikö ole vaatteita, vai haluavatko biot vain vinoillaakseen pistää lapsen tyhjin käsin maailmalle, ehkä ajatellen, että ostakaa ja maksakaa nyt sitten niistä korvauksistanne.

Vai tuntuuko bioista siltä, että lapsi ei olekaan lähtenyt, kun lapsen vaatteet ja tavarat jää, huone on juuri ennallaan jne?

Itse tuntuu, että jos pitäisi lapsi laittaa toiseen kotiin, tunkisin mukaan kaiken lapselle tärkeän, jotta hänestä tuntuisi, että välitän. Että hänellä olisi tuttuja tavaroita ja harrastusvälineitä mukanaan. Hän voisi näyttää niitä muille lapsille ja kertoa keneltä on saanut tämän tai tuon, mistä tämä on muisto...

Sitten kun lapsi esim. puolen vuoden / vuoden jälkeen lähtee takaisin kotiin, autoon ei meinaa mahtua kaikki hänen tavaransa, vaatteensa, pelinsä, lelunsa jne. Koska minä haluan antaa ne lapselle mukaan, ne ovat hänen ja hän voi niitä käyttää ja muistella mistä ne ovat muistona myöhemminkin.

10

878

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tullessaan

oli mummon uuden miehen ostamat housut ja pusero kun tuli lastenkodista meille, tytär 10v ja insestinä isänsä syytettynä??? Ettähän lopullisesti kenenkähän olikaan, ei tunnustanut sossuille eikä lääkäreille eikä poliiseille, ei kenellekään kuka käytti hyväkseen 5v alkaen?
      Ja kun sitten murkkuiässä 15v karkasi piri-vankilakundin mukana, niin joutuessaan senjälkeen lastenkotiin, meiltä lähti hänelle mukaan kolme "säkkiä" vaatetta ym. ihmetteli lastenkodinhakija, miten näin paljon tavaraa voi hänellä olla?
      Noo, ne oli ostettu hänelle sen viiden vuoden aikana ja tottakait ne hänelle luovutettiin, koska rakkaudella oli ne hänelle jo luovutettuna!
      Ikävä vain jäi, vaikka oli vain lainalapsi meille...kuten kerroin kysyjille, että on hän tytär meille sen ajan kuin on meillä {itsellä kolme poikaa on)
      Eli ei kaikki sijarit ole paskoja ja pihejä kuin kirjoitellaan bioissa ja sijaisvanhemiissa valitetaan!

Yhteys pelaa meillä vaikka aikaa on jo tuosta 7 vuotta ! Helou hyvä naisenergia esim.

• 19

Meille on tullut lapsi lastenkodista, jolla ei ollut edes vaatteita - ne vaatteet joissa hän oli lastenkotiin mennyt olivat liian pieniä ja vuodenaikaan sopimattomiakin. Ostin lapselle vaatteet valmiiksi ja vein ne hyvissä ajoin ennen poislähtöpäivää sinne.
        Myöhemmin, sitten kun lapsen vanhemmat olivat tulleet tutummiksi (perhesijoitus oli heidän toiveensa), alkoi lapsen tavaroita tulla : kummilahjaksi saatu säästölipas, unileluja, valokuvia, jokin lelu, kerhoreppu, videokasetteja. Paljon ei lapsella vanhempien luona ollut ollutkaan, hän oli kasvanut ulos vaatteistaan ja kotona asuessaan rikkonut lähes kaikki tavaransa.
        On ymmärrettävää, että vanhempien on kriisitilanteessa, jollainen lapsen lähtö aina on, oli syy sitten se tai tämä, vaikea alkaa keräilemään tämän tavaroita uuteen kotiin vietäviksi.

• heppuli222
        19 kirjoitti:

Meille on tullut lapsi lastenkodista, jolla ei ollut edes vaatteita - ne vaatteet joissa hän oli lastenkotiin mennyt olivat liian pieniä ja vuodenaikaan sopimattomiakin. Ostin lapselle vaatteet valmiiksi ja vein ne hyvissä ajoin ennen poislähtöpäivää sinne.
        Myöhemmin, sitten kun lapsen vanhemmat olivat tulleet tutummiksi (perhesijoitus oli heidän toiveensa), alkoi lapsen tavaroita tulla : kummilahjaksi saatu säästölipas, unileluja, valokuvia, jokin lelu, kerhoreppu, videokasetteja. Paljon ei lapsella vanhempien luona ollut ollutkaan, hän oli kasvanut ulos vaatteistaan ja kotona asuessaan rikkonut lähes kaikki tavaransa.
        On ymmärrettävää, että vanhempien on kriisitilanteessa, jollainen lapsen lähtö aina on, oli syy sitten se tai tämä, vaikea alkaa keräilemään tämän tavaroita uuteen kotiin vietäviksi.

Onhan se ymmärrettävää, että lähtö on vanhemmille vaikea, mutta eikös tuo nyt kuienkin lapselle vaikeampaa ole?

Meillä nyt poika kyselee joka kerta kun hänelle jotain ostetaan, että "onko tämä minun, saanko minä tämän mukaan sitten kun lähden kotiin?" Hän on ollut vasta vähän aikaa ja niin iso, että luulen kodin tarkoittavan hänelle aina sitä äidin kotia josta on meille tullut. Eikähän sitä tiedä vaikka sinne vielä pääsisikin takaisin :)

• 14
        heppuli222 kirjoitti:

Onhan se ymmärrettävää, että lähtö on vanhemmille vaikea, mutta eikös tuo nyt kuienkin lapselle vaikeampaa ole?

Meillä nyt poika kyselee joka kerta kun hänelle jotain ostetaan, että "onko tämä minun, saanko minä tämän mukaan sitten kun lähden kotiin?" Hän on ollut vasta vähän aikaa ja niin iso, että luulen kodin tarkoittavan hänelle aina sitä äidin kotia josta on meille tullut. Eikähän sitä tiedä vaikka sinne vielä pääsisikin takaisin :)

Tärkeitä ovat kaikki omat tavarat, riippumatta siitä mistä ne ovat tulleet. Meillä alakoululainen eilen viimeksi pohti, että mitä hän ottaa mukaansa kun muuttaa kotoa. Todettiin, että kaikki omat tavaransa saa ottaa, kuten muutkin tähän mennessä omaan asuntoon muuttaneet nuoret ovat tehneet.

• kkuu88kk

tai kaksi säkkiä vuodessa yhdestä lapsesta (siis biokotona).

• elämää vain

Tyhjin käsin joskus koska asia voi olla myös päinvastainen. Vaikka olisi vaatteita ja leluja, jotkut sijaisvanhemmat ei niitä lapsella pidä kun korkeintaan muutaman kerran tai myyvät vaikka eteenpäin. Eräätkin sijaisvanhemmat palauttivat biologisille vanhemmille takaisin heidän ostamat vaatteet ja lelut lapselle, koska heillä kuulemma oli jo "tavaraa muutenkin tarpeeksi." Syynä voi olla sekin, että vanhemmat kokevat ettei ole kunnioitusta heitä kohtaan ja jos kerran lapsia ei edes usein nää, niin miksi laittaa vaatteita vieraille ihmisille kun ei tiedä varmasti pitävätkö niitä kuitenkaan lapsella. Ymmärrän kyllä tietysti esim.jonkun lapselle tärkeän pehmolelun joka olisi mukana tai kirja. Olisi edes joku muisto tutusta ja turvallisesta. Toisaalta mitä auttaa tuttujen tavaroiden näyttäminen ja muisteleminen muille lapsille, jos läheisiään ei nää?

Mielestäni välittäminen on läsnäoloa lapsen elämässä ja yhteydenpitoa. Yhteen kuuluvuuden tunnetta. Se on tärkeämpää kuin hienot tavarat tai maalinen mammona, mutta harmi että näissä huostaanotto asioissa se ei aina kaikilta osin onnistu vaikka halua ehkä olisikin.

• lainasydän

Meille tuli sijaislapsi niin että ei ollut edes kunnon ulkovaatteita vaikka oli pakkasta. Kodissa oli kaikki tuhottu tai homeessa ja kissankusessa. Vanhemmmilla oli ollut muutaman vuoden jatkuneet bileet. Jos takaisin kotiin menee, mukaansa saa kaikki mitä on saanut, paitsi pari isompaa muistoesinettä jotka on lapsi saanut meidän perheen isovanhemmilta ja keräämäni vauvakirja, jotka luovutan hänelle kun hän on vanhempi. En halua antaa niitä tuhottavaksi biokotiin.

• hyväkkäät hiljaa!

takaisin kotiin. Sijaisperheestä ei annettu mitään mukaan. Jyväskylän sossut puhuivat kuulemma tuntitolkulla sijaisvanhemmille, että lapsi tarvitsee vaatteita ym., mutta eivät edes he onnistuneet. Tyhjin käsin lapsi muutti kotiinsa ja tämän äiti sai taistella, että sai "käynnistyskorvauksen", joka ei ollut lähellekään sitä luokkaa, minkä sijaisvanhemmat saavat.

• solvaat
        hyväkkäät hiljaa! kirjoitti:

takaisin kotiin. Sijaisperheestä ei annettu mitään mukaan. Jyväskylän sossut puhuivat kuulemma tuntitolkulla sijaisvanhemmille, että lapsi tarvitsee vaatteita ym., mutta eivät edes he onnistuneet. Tyhjin käsin lapsi muutti kotiinsa ja tämän äiti sai taistella, että sai "käynnistyskorvauksen", joka ei ollut lähellekään sitä luokkaa, minkä sijaisvanhemmat saavat.

hyväkkäiksi niitäkin sijaisvanhempia jotka ovat antaneet lapselle säkkitolkulla kamaa mukaan kun palaa biokotiin? Miksi haluat kieltää heiltäkin puhumisen??

• malkasilmäinen
        solvaat kirjoitti:

hyväkkäiksi niitäkin sijaisvanhempia jotka ovat antaneet lapselle säkkitolkulla kamaa mukaan kun palaa biokotiin? Miksi haluat kieltää heiltäkin puhumisen??

edeltävistä viesteistä. Asenne sijaisvanhemmillan on niin humaani ja ymmärtäväinen ja etenkin ammatillinen. Miksi minun pitäisi kirjoittaa humaanimmin? Hyvä, kun joku huomasi jujun! Ota ensin malka omasta silmästä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      160
      3489
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      61
      2735
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      33
      2120
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1687
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      80
      1583
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1544
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      368
      1472
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      97
      1215
    9. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1125
    10. On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle

Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou
      Pyhäjärvi
      195
      1106
    Aihe