Miten osinko lasketaan?

yrittäjäksi??

Olen ajatellut perustaa pienen sivutoimisen yrityksen, josta tarkoitus olisi vähän kerätä opiskelun ohelle ylimääräistä. Ikää minulla ei ole vielä kuin 21 vuotta.. Tuo osakeyhtiö houkuttaa, koska vaikka toiminta onkin pientä, niin ainahan on riskejä olemassa joten oy:llä välttyisin henkilökohtaisilta riskeiltä.

Aloituskustannukset ja oikeastaan kaikki kustannukset ovat maksimissaan noin 5000euroa

Arvioitu ensimmäisen vuoden liikevaihto on noin 15 000 euroa tästä tietenkin alvi pois..

Eli voittoa jäisi noin 10 000 euroa. alveitta siis

En haluaisi tätä ottaa palkkana vaan osinkona koska eikös siitä saa 9% silloin verovapaana?

Kysymys onkin: MITEN osinko lasketaan? Jostain luin, että voitosta. Jossain sanotaan että taseesta? Jos taseesta niin taseen loppusummasta vai rahoista ja pankkisaamisista? Missä vaiheessa osinko sitten lasketaan, ennen vai jälkeen verojen?

9

4569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfhjfymkgyik

      Väittäisin että tuolla liikevaihdolla pääsisit toiminimellä huomattavasti pienemmillä veroilla ja hallintokuluilla. Osinko lasketaan yhtiön nettovarallisuudesta, eli varat miinus velat ja siitä summasta 9% on saajalleen verovapaata.

      Koska haaveilet osakeyhtiöstä olet ilmeisesti unohtanut että osakeyhtiö maksaa omasta tuloksestaan 26% veroa ja vasta sitten loppua voit jakaa osinkona ulos. Jos toiminimenä teet saman tuloksen kuin tuossa esimerkissäsi mainitsit niin tuskin sinun tarvitsee siitä 26% veroa maksaa.

      Osakeyhtiö on verotuksellisesti toiminimeä edullisempi vasta kun sillä on riittävästi varoja taseessa joista nettovarallisuutta syntyy ja se että nettovarallisuutta taseeseen kertyy edellyttää sitä että kaikkia voittoja ei pumpata ulos yhtiöstä vaan jätetään sinne.

      Jos nettovarallisuutta ei ole niin osingosta verotetaan 70% verotetaan normaalin progressiivisen verotaulukon mukaisesti ja myöskin silloin jos jaetaan enemmän kuin 9%. Jos firmasi tekee 10 000€ voittoa niin yhtiö maksaa siitä veroa 2600€ ja kun sinä jaat loput itsellesi osinkona niin sinua verotetaan progressiivisesti 5180€:ta ja jos veroprosenttisi on vaikkapa 25% niin siitä menee veroa 1295€. Yhteensä sinä ja yhtiö olette silloin maksanut 3895€ veroja, eli noin 39%

      Ihmiset usein kuvittelevat että osakeyhtiö on jokin kummallinen sateentekijä joka muuttaa velat saataviksi eikä yhtiön perustamisen jälkeen enää mikään maksa mitään. Toiminimi on useinkin verotuksellisesti ihan hyvä vaihtoehto. Osakeyhtiö on silloin paikallaan jos toimintaan sitoutuu paljon pääomia.

      Eduskunnassa on parhaillaan menossa verouudistus joka tulee toteutuessaan rankaisemaan osakeyhtiöitä vielä entisestään.

      • yrittäjäksi ???

        ajattelin osakeyhtiötä siksi, että olen opiskelija. Mikäli minulla on toiminimi ei toiminta kannata koska joutuisin maksamaan opintotukia takaisin. Jos taas minulla on oy, ei minun ole pakko nostaa palkkaa vaan voin ikäänkuin "säästää" siellä rahaa siihen asti kunnes valmistun. Sitten voin vaikka nostaa rahat ulos kerralla jos haluan ja maksaa opintolainat pois.

        En mielestäni kirjoittanut niin, että se antaisi kuvan jossa mielestäni oy olisi joku ihmeellinen "sateentekijä" kiitos kuitenkin vastauksestasi


      • v e ro

      • pppå0oåp

      • lellitelliyelli
        pppå0oåp kirjoitti:

        Kannattaa huomioida tuossa OY tapauksessakin, et joudut ottamaan YEL vakuutuksen ja sen määrä vaikuttaa Kelan etuuksiin, joten eiköhän se opintotuki siihen kosahda.

        yel pitää ottaa vasta sitten kun nostaa palkkaa, aloittaja ei aiokkaan nostaa palkkaa joten ei hänen tarvitse yelliä ottaa.


      • jelii

      • 6+12

      • shtyjtrukfu
        6+12 kirjoitti:

        kuules, jos jokainen jolla on nokian osakkeita joutuisi ottamaan yellin nini olisi suomessa maailman varakkaimmat vakuutusyhtiöt. Asia on niin, että jos omistat osakkeita osakeyhtiössä sinun ei ole mikään pakko ottaa yelliä. toinen juttu on sitten jos palkkaa nostat

        On se yel otettava jos omistaa yli 50% yrityksen äänivallasta. Kukaan nokian osakas ei omista yksin 50% yhtiön äänivallasta.
        jos omistus jää alle, niin silloin osakaskin on työntekijän asemassa suhteessa yhtiöön.


      • sijoittajatar
        shtyjtrukfu kirjoitti:

        On se yel otettava jos omistaa yli 50% yrityksen äänivallasta. Kukaan nokian osakas ei omista yksin 50% yhtiön äänivallasta.
        jos omistus jää alle, niin silloin osakaskin on työntekijän asemassa suhteessa yhtiöön.

        Ei varmasti ole pakko ottaa yel-vakuutusta. Olen omistanut yrityksen 100 %, mutta en ole koskaan nostanut palkkaa euroakaan. Työntekijät vakuutetaan tel-vakuutuksen piiriin ja itse nostan ainoastaan osinkoa yrityksen nettovarallisuuden mukaisesti. Olen koko ajan ollut muualla töissä ja sieltä saanut peruselantoni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe