Keuhkoahtaumatauti - miksi turhaan lopettaa tupakan polttamista

kohta leskikö

50-vuotiaalla miehelläni on diaknisoitu keuhkoahtaumatauti. Tauti on ilmeisesti alkuvaiheessa. Limaa erittyy yskiessä enemmän kuin ennen. Selvästi yskiminen ei liity mitenkään flunssaan yms. muuhun tautiin.

Olen aivan paniikissa. Mieheni vasta miettii tupakan polttamisen lopettamista. Mutta ei ole mitenkään varma yrittääkö lopettaa sitä.

Miten herätän mieheni todellisuuteen ?

89

11727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies 52v

      Vaimollani todettiin sama tauti jo 7vuotta sitten ja on tupakoinut tähän päivään asti.Nyt se on kylläkin pahimmassa mahdollisessa vaiheessa.Nykyajan lääkkeet pitävät hengissä vuosikausia.

      Nim merkki:
      Kuoleman pelossa ollut jo monta vuotta.

      • 9jimop,

        TIEDOTE

        Ydinvoiman vastaiset toimintapäivät to 17 - la 19.6 ympäri Suomea
        Osallistu Suomen huomiotaherättävimpään flash mob -tempaukseen omalla paikkakunnallasi! Toimintapäivänä muodostetaan maassa makaavista ihmisistä ihmisbanderolli, josta muodostuu ydinvoiman säteilystä varoittava merkki ja muita ydinvoiman vastaisia viestejä. Osalla paikkakunnista näytetään ydinjätteen loppusijoituksesta kertova, Onkalossa kuvattu ja kansainvälisesti palkittu Into Eternity -elokuva.
        Kansanedustajat äänestävät ydinvoiman lisärakentamisesta muutaman viikon kuluttua. Ydinvoimakantaansa epäröivien kansanedustajien määrä on vielä niin suuri, että se voi kääntää äänestyksen lopputulokseksi minkä vaihtoehdon hyvänsä: 0, 1 tai 2 uutta ydinjätemyllyä.

        Me tarvitsemme sinut, jotta voimme lähettää epäröiville kansanedustajille mahdollisimman voimakkaan viestin: Turvallisen energian aika on nyt. Ei lisää säteilevää jätettä eikä uusia Olkiluoto 3:n kaltaisia Iisakin kirkkoja. Osallistu ja tuo kaverisi mukaan!

        Katso paikkakunnat:
        http://www.ydinvoima.fi/toimintapaiva-19-6


    • miäs 52v

      se on, ellei sitä itse tajua. Minä sain diagnoosin 1,3v sitten, kyllä tupakka jäi siihen paikkaan, vaikka oli kärynnyt yli 30v, ja runsaasti= yli 60 savuketta päivässä, loppuaikoina. Sitten loppui happi, en pystynyt tekemään juuri mitään, kun olin ihan tukehtumaisillani. Nyt otan kahta lääkettä, ja pystyn jopa juoksemaan. Siis jos saat hänet nyt heti lopettamaan, ei ole mitää isompaa hätää.

      • sama tauti

        Hei
        Minkälaiset lääkkeet sinulla on, kun pystyt juoksemaankin? täällä sama tauti, en pysty yhtään juoksemaan.


      • Miäs 52 vuotta
        sama tauti kirjoitti:

        Hei
        Minkälaiset lääkkeet sinulla on, kun pystyt juoksemaankin? täällä sama tauti, en pysty yhtään juoksemaan.

        spiriva on aamulääke 1kert/vrk ja flixotide diskus 2 kertaa, tosin se vähennetään nyt kesän jälkeen 1 kertaan, kun puhalsin 91% ilman avaavaa..joka on kaikkien mielestä jo melkeinpä ihme! 62 tasosta on tultu tosiaan yli 90 tasoon. En ertyisemmin liikuntaa harrasta, siis mitää lenkkeilyä, mutta touhuan kyllä muuten melkein kokoajan jotain, missä pitää liikkua.


      • kissalady-82
        Miäs 52 vuotta kirjoitti:

        spiriva on aamulääke 1kert/vrk ja flixotide diskus 2 kertaa, tosin se vähennetään nyt kesän jälkeen 1 kertaan, kun puhalsin 91% ilman avaavaa..joka on kaikkien mielestä jo melkeinpä ihme! 62 tasosta on tultu tosiaan yli 90 tasoon. En ertyisemmin liikuntaa harrasta, siis mitää lenkkeilyä, mutta touhuan kyllä muuten melkein kokoajan jotain, missä pitää liikkua.

        flixotide diskushan on myös astmalääke....


      • mm

        vetääkää tupakkaa vaan ei ole ole ensinkään vaarallista! kokemusta on...


      • Miäs 52v ap.
        kissalady-82 kirjoitti:

        flixotide diskushan on myös astmalääke....

        mutta se on antibiootti, joka ehkäisee sitä jatkuvaa tulehdusta, joka ahtaumapotilaalla keuhkoissaan on..yskä muuten johtuu sivumennen sanoen useimmiten just siitä.


      • Mies.ed 52v
        mm kirjoitti:

        vetääkää tupakkaa vaan ei ole ole ensinkään vaarallista! kokemusta on...

        pyrit noilla kommenteillasi?? Oletko oikeasti päästäsi vialla, vai muuten vaan kieroon kasvanut? noissa heitoissa EI ole mitään hauskaa, ja oliskin ollut parempi, että sinäkin olisit mennyt pesuveden mukana, koska kusivettä on tekovaiheessa päässyt selvästi lorahtamaan sekaan.


      • kissalady-82
        Miäs 52v ap. kirjoitti:

        mutta se on antibiootti, joka ehkäisee sitä jatkuvaa tulehdusta, joka ahtaumapotilaalla keuhkoissaan on..yskä muuten johtuu sivumennen sanoen useimmiten just siitä.

        että siinä on sitä antibioottii kun itse joudun tota kyseistä lääkettä kans ottamaan juuri astman takia....


      • käri
        kissalady-82 kirjoitti:

        että siinä on sitä antibioottii kun itse joudun tota kyseistä lääkettä kans ottamaan juuri astman takia....

        Ei se mikään antibiootti ole vaan kortisoni.


    • vaimoke

      Olen huomannut, ettei mieheni haise nyt tupakalle.
      Olisi ihanaa jos hän edes yrittäisi lopettaa polttamisen. Jos haju alkaa taas tuntua, vien hänet tapaamaan vertaisryhmään henkilöitä jotka sairastavat jo tätä tautia. Sain myös tietoa ja materiaalia Hengitysliitolta.

      En luovuta. Pistänä mieheni koville, jos meinaa minut tänne yksin jättää. Olin suunnitellut yhteisiä vuosia vielä monta tulevaisuuteen.

      • sätkätypy83

        voi tietää mikä on normi tupakkayskää yms eikä viittaile keuhkoahtauman oireista?
        Meinaan vaan, että itsekkin polttanut jos liian monta vuotta. 14 vuotiaana aloitin, ikävä kyllä ja nyt olen kohtapuolee 27 vuotias. Tokihan normaalia, että hengästyy helposti koska minäkään en harrasta liikuntaa.

        Itse ollut huolissaan jos parisen vuotta keuhkojentilasta mutta..
        Yhdessä arvauskeskuksessa vain todettiin ettei näin nuori voi sairastua tähän vakavaan tautiin kun olisin
        siis tahtonut mennä tsekkauttamaan keuhkojeni tilannetta.
        Enpä sitten jaksanut käydä väittelemään, että todellakin ks.sairaus ei katso ikää plus tämän testin avullahan on tarkoitus katsoa nimenomaan ja ennaltaehkäistä....


      • ahtaumapotilas-52
        sätkätypy83 kirjoitti:

        voi tietää mikä on normi tupakkayskää yms eikä viittaile keuhkoahtauman oireista?
        Meinaan vaan, että itsekkin polttanut jos liian monta vuotta. 14 vuotiaana aloitin, ikävä kyllä ja nyt olen kohtapuolee 27 vuotias. Tokihan normaalia, että hengästyy helposti koska minäkään en harrasta liikuntaa.

        Itse ollut huolissaan jos parisen vuotta keuhkojentilasta mutta..
        Yhdessä arvauskeskuksessa vain todettiin ettei näin nuori voi sairastua tähän vakavaan tautiin kun olisin
        siis tahtonut mennä tsekkauttamaan keuhkojeni tilannetta.
        Enpä sitten jaksanut käydä väittelemään, että todellakin ks.sairaus ei katso ikää plus tämän testin avullahan on tarkoitus katsoa nimenomaan ja ennaltaehkäistä....

        paitsi että jos sulla kerran on järkeä noinkin paljon, niin miksi et yksinkertaisesti lopeta tupakanpolttoa?
        ps. tupakkayskää ei ole olemassa!


      • rööki
        sätkätypy83 kirjoitti:

        voi tietää mikä on normi tupakkayskää yms eikä viittaile keuhkoahtauman oireista?
        Meinaan vaan, että itsekkin polttanut jos liian monta vuotta. 14 vuotiaana aloitin, ikävä kyllä ja nyt olen kohtapuolee 27 vuotias. Tokihan normaalia, että hengästyy helposti koska minäkään en harrasta liikuntaa.

        Itse ollut huolissaan jos parisen vuotta keuhkojentilasta mutta..
        Yhdessä arvauskeskuksessa vain todettiin ettei näin nuori voi sairastua tähän vakavaan tautiin kun olisin
        siis tahtonut mennä tsekkauttamaan keuhkojeni tilannetta.
        Enpä sitten jaksanut käydä väittelemään, että todellakin ks.sairaus ei katso ikää plus tämän testin avullahan on tarkoitus katsoa nimenomaan ja ennaltaehkäistä....

        Itse aloin pelkäämään myös keuhkoahtaumatautia vaikka olen vähän kolmekymppinen. Oli jatkuvaa hengenahdistusta, kurkkukipua, verenpainetta ja muuta mukavaa. Työterveydessä tehty puhalluskoe oli kuitenkin normaali. Lopetin yli vuosi sitten polttamisen ja kaikki oireet hävisivät. Lisäksi pystyin lopettamaan jatkuvan jossittelun asiasta. Helppoa lopettaminen ei kuitenkaan ollut, mutta suosittelen.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,
        sätkätypy83 kirjoitti:

        voi tietää mikä on normi tupakkayskää yms eikä viittaile keuhkoahtauman oireista?
        Meinaan vaan, että itsekkin polttanut jos liian monta vuotta. 14 vuotiaana aloitin, ikävä kyllä ja nyt olen kohtapuolee 27 vuotias. Tokihan normaalia, että hengästyy helposti koska minäkään en harrasta liikuntaa.

        Itse ollut huolissaan jos parisen vuotta keuhkojentilasta mutta..
        Yhdessä arvauskeskuksessa vain todettiin ettei näin nuori voi sairastua tähän vakavaan tautiin kun olisin
        siis tahtonut mennä tsekkauttamaan keuhkojeni tilannetta.
        Enpä sitten jaksanut käydä väittelemään, että todellakin ks.sairaus ei katso ikää plus tämän testin avullahan on tarkoitus katsoa nimenomaan ja ennaltaehkäistä....

        Tupakkayskä on jo ahtauma, tosin alussa.


    • karpalosuo

      Menetin 8-kymppisen isäni kehkoahtaumataudin seurauksena viime vuonna.
      Isä sairasti vuosia, jos ei vuosikymmeniä. Viime ajat isä pystyi enää vain istumaan nojatuolissa tai makamaan sängyssä. WC-käynnit olivat tuskaa, koska kävellä ei enää pystynyt voimakkaan hengenahdistuksen takia. Samasta syystä syöminenkin jäi vähäiseksi. Inhaloitavia lääkkeitä oli kolmenlaisia ja välillä aina kortisonia tabletteina. Inhaloitavia kului loppuaikoina reilusti yli sallitun, vailla minkäänlaista apua.
      Meillä oli kotona myös happirikastin, mutta sekään ei enää tuonut kaivattua apua, vaan viime hetket olivat vaikeita. Elämänsä viimeiset päivät isä vietti sairaalassa.
      Tupakoinnin lopettaminen on ainoa keino hidastaa taudin etenemistä, kokemuksesta voin sanoa, että pitkälle edennyt KAT tekee elämisen hyvin vaikeaksi.

      • raaps

        Positiivista kuulla että hän eli kuitenkin noin vanhaksi!


    • Käy ostamassa hänelle tupakkaa

      • tortillo

        myös olemassa vertaisryhmiä tupakoinnin lopettajille. Mielestäni se olisi parempi vaihtoehto kuin pelottelu. Lopettaminen lähtee täysin omasta päätöksestä, muuten lakko ei pidä. Mitä tarkoitat että "vasta miettii lopettamista", sehän on nimenomaan isoin askel pysähtyä miettimään terveyttään. Lopettaminen ei myöskään ole mikään helppo ja nopea juttu, eikä malttamattomuutesi suurena tukijana auta asiaa yhtään, kasaa vain lisää syyllisyyttä miehesi harteille. Hengitä nyt itsekin hetki syvään ja aloita lopettamistaistelu uudella asenteella. Kehu miestäsi jokaisesta pienestäkin askeleesta irtipääsyssä. Keskitä energiasi miehellesi mielekkään puuhan järjestämiseen ja suunnitteluun, ja anna hänen ymmärtää että käytte taivalta yhdessä, sen sijaan että hän on lopettamisen kanssa yksin ja sinä vain painostat. Kysy häneltä myös suoraan, miten voisit häntä auttaa ja anna hänen miettiä vastausta hoputtamatta. Jokainen polttamaton savuke on plussaa ja vaikka miehesi sen nikotinihimoissaan unohtaisi, niin sinä et saa. Eli jos hän repsahtaa, muistutat polttamattomista savukkeista, etkä syyllistä repsahduksesta. Kerran riippuvainen on aina riippuvainen, himo ei mene koskaan ohi, sen kanssa vain oppii elämään. Siksi lopettaminen on niin vaikeaa.


      • tultava järkiinsä=)

        On se surkeaa kun aikuiset ihmiset täysin OMAA TYHMYYTTÄÄN edes alunperin (teko)syystä tai toisesta ORJUUTTAVAT ITSENSÄ NIKOTIINILLE ja sitten kärvistelevät tuskissaan, mokomat tahdottomat vätykset..

        Tupakkatehtailijat elävät ja rikastuvat lukuisilla uskollisilla orjillaan, joilla ressukoilla ei vain ole tahdonvoimaa eikä järkeä lopettaa.. Den enes död, den andres bröd eli toisen kuolema on toisen leipä. =(

        Itse olen nainen vm -83, enkä ole ikinä tupakkaa maistanut.. Enkä tule IKINÄ maistamaankaan, miksi ottaa riskiä "kerta""kokeilulla" kun ei siinä ole mitn voitettavaa, ainoastaan mahkut jäädä koukkuun heti, kuten muissa laillisissa & laittomissakin päihdeaineissa..?

        Jos ihmisellä ei ole rohkeutta, järkeä ja itsetuntoa niin kaikki tässä maailmassa kusettavat/hyötyvät..


      • Skräpä

        Keuhkoahtautumatauti niin riemusta kiljuen lopettaisin tupakoinnin koska se todellakin on tehokas tapa jarruttaa taudin etenemistä. Itselläni on kuitenkin keuhkofibroosi ja siihen ei mitkään temput tepsi. Olen vuosien aikana tavannut useita hengityspotilaita eri vaiheisessa happivajeessa eikä todellakaan herkulta vaikuta. Täytyy olla tosi tiivistä kusta päässä jollei tee niin pientä uhrausta kuin tupakoinnin lopettamista. Vaihda savu ilmaan ennenkuin haihdut savuna ilmaan.
        Valinta on vapaa.


      • Röökitauko
        tultava järkiinsä=) kirjoitti:

        On se surkeaa kun aikuiset ihmiset täysin OMAA TYHMYYTTÄÄN edes alunperin (teko)syystä tai toisesta ORJUUTTAVAT ITSENSÄ NIKOTIINILLE ja sitten kärvistelevät tuskissaan, mokomat tahdottomat vätykset..

        Tupakkatehtailijat elävät ja rikastuvat lukuisilla uskollisilla orjillaan, joilla ressukoilla ei vain ole tahdonvoimaa eikä järkeä lopettaa.. Den enes död, den andres bröd eli toisen kuolema on toisen leipä. =(

        Itse olen nainen vm -83, enkä ole ikinä tupakkaa maistanut.. Enkä tule IKINÄ maistamaankaan, miksi ottaa riskiä "kerta""kokeilulla" kun ei siinä ole mitn voitettavaa, ainoastaan mahkut jäädä koukkuun heti, kuten muissa laillisissa & laittomissakin päihdeaineissa..?

        Jos ihmisellä ei ole rohkeutta, järkeä ja itsetuntoa niin kaikki tässä maailmassa kusettavat/hyötyvät..

        Ja sinun oli ihan pakko tulla tänne kertomaan omaa erinomaisuuttasi? Ole polttamatta, hyvä niin, mutta pakkoko sitä on saatana tulla haukkumaan muita tyhmiksi ja ylistämään itseään?


      • Ovat
        Röökitauko kirjoitti:

        Ja sinun oli ihan pakko tulla tänne kertomaan omaa erinomaisuuttasi? Ole polttamatta, hyvä niin, mutta pakkoko sitä on saatana tulla haukkumaan muita tyhmiksi ja ylistämään itseään?

        Idiootteja! Mitä järkeä alkaa polttaa jtn stnan tupakkia? Ei vois turhempaa hommaa olla ku joku tupakin poltto...


      • Röökitauko
        Ovat kirjoitti:

        Idiootteja! Mitä järkeä alkaa polttaa jtn stnan tupakkia? Ei vois turhempaa hommaa olla ku joku tupakin poltto...

        Onko minun polttamiseni sinulta pois? Omapahan on asiani.


      • Mietis pöljä kerran
        Röökitauko kirjoitti:

        Onko minun polttamiseni sinulta pois? Omapahan on asiani.

        mutta kysys läheisiltäs mille heistä tuntuu muistaa sinut viimeiseltä kymmeneltä vuodelta keuhkonkappaleita ja nortinnatsoja yskivänä henkihaukkana, joka lähtee keskuudestaan odotettua aikasemmin. Omahyväinen ajattelumallisi, mutta mun puolestani saat vetää vaikka tuplat, omapahan on asiasi. Älä sitten mene kunnalliselle kekurille voivottelemaan terveydentilaas ja tuhlaan verovaroja kun alkaa happi loppua. Silloin se sun polttamises on jo minultakin pois.


      • ihminen on
        Röökitauko kirjoitti:

        Ja sinun oli ihan pakko tulla tänne kertomaan omaa erinomaisuuttasi? Ole polttamatta, hyvä niin, mutta pakkoko sitä on saatana tulla haukkumaan muita tyhmiksi ja ylistämään itseään?

        niin idiootti että myrkyttää tahallaan tupakalla itsensä, maksakoot sitten itse kaikki keuhkoahtaumataudin aiheuttamat kulut. Mietippä paljonko sairastamisesi tulee yhteiskunnalle maksamaan, ja ihan oman tyhmyytesi takia! Oma mummini kuoli kyseiseen sairauteen viime vuonna, kamalaa katsoa vierestä miten ihminen tukehtuu kun keuhkot eivät enää toimi.


      • vapaa :))
        tortillo kirjoitti:

        myös olemassa vertaisryhmiä tupakoinnin lopettajille. Mielestäni se olisi parempi vaihtoehto kuin pelottelu. Lopettaminen lähtee täysin omasta päätöksestä, muuten lakko ei pidä. Mitä tarkoitat että "vasta miettii lopettamista", sehän on nimenomaan isoin askel pysähtyä miettimään terveyttään. Lopettaminen ei myöskään ole mikään helppo ja nopea juttu, eikä malttamattomuutesi suurena tukijana auta asiaa yhtään, kasaa vain lisää syyllisyyttä miehesi harteille. Hengitä nyt itsekin hetki syvään ja aloita lopettamistaistelu uudella asenteella. Kehu miestäsi jokaisesta pienestäkin askeleesta irtipääsyssä. Keskitä energiasi miehellesi mielekkään puuhan järjestämiseen ja suunnitteluun, ja anna hänen ymmärtää että käytte taivalta yhdessä, sen sijaan että hän on lopettamisen kanssa yksin ja sinä vain painostat. Kysy häneltä myös suoraan, miten voisit häntä auttaa ja anna hänen miettiä vastausta hoputtamatta. Jokainen polttamaton savuke on plussaa ja vaikka miehesi sen nikotinihimoissaan unohtaisi, niin sinä et saa. Eli jos hän repsahtaa, muistutat polttamattomista savukkeista, etkä syyllistä repsahduksesta. Kerran riippuvainen on aina riippuvainen, himo ei mene koskaan ohi, sen kanssa vain oppii elämään. Siksi lopettaminen on niin vaikeaa.

        kyllä tupakanhimosta pääsee (n.3 viikossa), pitää vaa pitää huoli että pääsee myös aivopesusta. Tupakoinnin lopetus ON helppoa. Lukekaa "Allen Carr: vihdoinkin vapaa tupakasta"


      • Röökitauko
        Mietis pöljä kerran kirjoitti:

        mutta kysys läheisiltäs mille heistä tuntuu muistaa sinut viimeiseltä kymmeneltä vuodelta keuhkonkappaleita ja nortinnatsoja yskivänä henkihaukkana, joka lähtee keskuudestaan odotettua aikasemmin. Omahyväinen ajattelumallisi, mutta mun puolestani saat vetää vaikka tuplat, omapahan on asiasi. Älä sitten mene kunnalliselle kekurille voivottelemaan terveydentilaas ja tuhlaan verovaroja kun alkaa happi loppua. Silloin se sun polttamises on jo minultakin pois.

        Miltä läheisiltä? En kuule aikonu sun kukkaroas rasittaa millään tavoin, älä pelkää. Kyllä mä tuun johonkin aivan muuhun kuolemaan ku tupakkaan.
        Pidä elämäs, kukkaronnyörit kireellä ja katsele muita nenänpieltäs pitkin, jos se sut tekee onnelliseksi.


      • ihminen on kirjoitti:

        niin idiootti että myrkyttää tahallaan tupakalla itsensä, maksakoot sitten itse kaikki keuhkoahtaumataudin aiheuttamat kulut. Mietippä paljonko sairastamisesi tulee yhteiskunnalle maksamaan, ja ihan oman tyhmyytesi takia! Oma mummini kuoli kyseiseen sairauteen viime vuonna, kamalaa katsoa vierestä miten ihminen tukehtuu kun keuhkot eivät enää toimi.

        en puolusta sitä että on oikein polttaa tupakkaa. mutta paljon ois verorahoja poissa yhteiskunnalta ilman tupakan ja alkoholin käyttäjiä. jos nyt tupakka lyhentää ikää niin kuin on ja sanotaan niin... se tarkoittaa että yhteiskunnan verorahat säästyy ei tarvi maksaa eläkettä, vanhuudenhoitoa, sairaalalhoitoa jne. mitkä ovat säästöt jos esim. kuolee tupakan takia 10- 20 vuotta aikaisemmin ?
        poltan itse mutta olen aikeissa lopettaa.kaikesta huolimatta tupakka antaa oireita monien vuosien jäkeen ja tupakoitsija ehtii kyllä paiskii töitä ennen kuin sairastuu ja maksaa veronsa ja hoitonsa. ja kupsahtaa ennenaikoja.

        turha se on moralisoida. jokainen syyttäköön itseään. lihavat ihmiset maksaa kanssa ja se on kansantauti nykyisin. pitääkö heidänkin maksaa hoitonsa itse ?
        ja alkoholin käyttäjät ? jne.


      • jkop
        tultava järkiinsä=) kirjoitti:

        On se surkeaa kun aikuiset ihmiset täysin OMAA TYHMYYTTÄÄN edes alunperin (teko)syystä tai toisesta ORJUUTTAVAT ITSENSÄ NIKOTIINILLE ja sitten kärvistelevät tuskissaan, mokomat tahdottomat vätykset..

        Tupakkatehtailijat elävät ja rikastuvat lukuisilla uskollisilla orjillaan, joilla ressukoilla ei vain ole tahdonvoimaa eikä järkeä lopettaa.. Den enes död, den andres bröd eli toisen kuolema on toisen leipä. =(

        Itse olen nainen vm -83, enkä ole ikinä tupakkaa maistanut.. Enkä tule IKINÄ maistamaankaan, miksi ottaa riskiä "kerta""kokeilulla" kun ei siinä ole mitn voitettavaa, ainoastaan mahkut jäädä koukkuun heti, kuten muissa laillisissa & laittomissakin päihdeaineissa..?

        Jos ihmisellä ei ole rohkeutta, järkeä ja itsetuntoa niin kaikki tässä maailmassa kusettavat/hyötyvät..

        Miksi sanot että aikuiset,aloitin tupakoinnin 7vuotiaana olen polttanut 45vuotta eikänlopettaminen onnistu vaikka on keuhkoahtaumatauti.Jaksan käydä kaupassa kun huilaan matkalla 1-2kertaa,matkaa on 100metriä yhteen suuntaan.Onko sillä väliä kuolenko nyt vai parinvuoden päästä.


    • komea54

      Rakas ystävä! Et voi mitään , jos miehesi ei tupakointia lopeta. Minulla on ystävä, jolla on sama sairaus, sanoo: luultavasti tai ehkä lopetan tupakoinnin. Anna miehesi tappaa sitten itsensä, koska on niin jääräpäinen, tai ei välitä. Älä sinä sure itseäsi hengiltä. Hyvää kesän jatkoa ja elellään! t. uk

    • Fimppi

      Poltin lähemmäs neljäkymmentä vuotta 2-3 askia päivässä. Mutta sitten se iski perkele luulin että henki lähtee. Mutta lupasin itselleni jos tästä jotenkin selviän minä lopetan polttamisen. Olen ollut nyt vajaan vuoden ilman tupakkaa ja hyvin on mennyt.
      Satasen silee ei vielä mene 11.9 josko vähän ajan päästä.

      • Sama Täällä

        Karu totuus tuli mullekkin,kun ambulanssilla siraalaan happi loppui hengityskoneessa 2 vrk:tta ja kun heräsin luulin että oon jo tuon puoleissessa h........ valkoisia naamiopukuisia hyppivät ympärillä
        No jälkeenpäin totesin että hoitajia olivat suojapuvut päällä kun pelkäsivät sikaflunssakin,mutta sitä ei ollut keuhkoahtaumatauti todettiin ja tupakanpoltto loppui siihen syön kylläkin nik.purkkaa vähän mutta henki kulkee nyt jo hyvin jaksan tehdä kaikkea normaalisti 40v tupakoinut 52 mies. Että olihan opetus


    • saattohoitsu

      sitten tukehtumiskuolema.

      • ruips

        Ja samako oli astman kanssa?

        Minkälainen loppu on syöpäpotilaalla esim kaikilla naisilla, jotkak uolevat
        rinta syöpään? Kipuun??


    • -elli-noora-

      Et mitenkään. Lähtee miehestä itsestään, jos lähtee. Pakottaminen muu liaan innokas asiaan puuttuminen voi vain kääntyä itseään vastaan. Toki em. riippuu paljon henkilöstä.

      PS: Sinä kui8tenkin välität itsellä (nainen) sama tauti. MIes vaivautunut edes netin selaamista lopettamaan, kun kerroin aikanaan uutisen. Eikö kommentoinut silloin, eikä myöhemmin koko asiaa.

    • 58v KA-tautinen

      Tupakointia ei pysty lopettamaan kuin seinään, en minä ainakaan. Itse sairastan myös ka-tautia, diagnosoitiin 8-vuotta sitten. Olin polttanut askin päivässä 14 vuotiaasta lähtien, ennen diagnoosia jopa 30kpl päivässä.
      Nyt olen vähentänyt omilla säännöillä niin että ei koskaan kahta tupakkaa peräkkäin, aamukahvin kanssa on saatava se tupakka, aamupalan jälkeen olen sen myös ansainnut, ennen lääkkeen ottoa myös, sen jälkeen aina vähintään puolituntia ennen seuraavaa. Iltapv yksi ja aterian jälkeen yksi, ennen nukkumaan menoa yksi. tällä systeemillä olen vähentänyt tupakointia noin 7kpl/pv. Joskus talvipakkasilla vähemmän, kun ei ulos palelemaan viitsinyt mennä. Ja kesällä sitten menee yleensä vähän enemmän. (13kpl/pv) Minusta on parempi että yskittä niin että saa ne yskökset ulos, ja tupakoidessa kyllä yskittää.
      Tiedän yhden teräsvaarin joka on lähes 90v, ja on sairastanut KA-tautiaa melkein 60v, poltaa 5/pv. Mutta tämä on ääripää hän hoitaa myös viittä puutarhapalstaa, kävelee 5-6 km päivässä.

      Yritä saada se sun miehes edes vähentämään tupakointia, ja lisäämään liikuntaa niin kauan kun pystyy liikkumaa, tässäkään taudissa ei missään tapauksessa saa jäädä istumaan ja odottamaan sitä kuolemaa kyllä se tulee kun on tullakseen. Tsemppiä molemmille!!!

      • Savuton.

        " Tupakointia ei pysty lopettamaan kuin seinään "
        Tietysti pystyy kun vaan lopettaa.Mielen heikkoutta jos toisin käy.
        Tuollainen asenne vie jo pohjan lopettamiselta.
        Ei ainakaa kannata toisille tuollaista asiaa julki tuoda


      • möööhi
        Savuton. kirjoitti:

        " Tupakointia ei pysty lopettamaan kuin seinään "
        Tietysti pystyy kun vaan lopettaa.Mielen heikkoutta jos toisin käy.
        Tuollainen asenne vie jo pohjan lopettamiselta.
        Ei ainakaa kannata toisille tuollaista asiaa julki tuoda

        Ole vain yhtä tupakkaa, se on ketjureaktio.. Yksi johtaa aina toiseen.


      • lopettanuthelpolla

        Lukekaa se allen carrin kirja ja huomaatte kuinka helppoa se lopettaminen oikeasti on kun ei kuvittele tommoista turhaa paskaa että tupakan lopettaminen olisi joillekin muka vaikeaa. Tupakkayhtiöiden markkinointia kaikki nikotiini korvaushoidot yms.


    • ............

      Myös isälläni on keuhkoahtaumatauti, ollut jo vuosikymmeniä ja nuorena miehenä (about 20v) häneltä leikeltiin keuhkoja. On polttanut n.12-vuotiaasta saakka ja on nyt 65-vuotias. Muutama vuosi sitten (2004-2006) sai paljon pahoja kohtauksia ja joutui moneen kertaan sairaalaan vaihtamaan lääkityksiä. Isäni ei valita helposti eli ei aina edes maininnut siitä kun henkeen ottaa ja sit saikin yöllä yllättäen kohtauksen.. Tuolloin (olen syntynyt 1990 eli olin 14-16 -vuotias) yritin saada isäni eroon tupakasta, jota polttaa reilun askin tai välillä parikin päivässä.. Kun tajusin ettei hän edes ajatteli lopettamista, niin annoin olla, oma on kuitenkin elämänsä. Isäni on edelleen ok-kunnossa. Ei ole pitkään aikaan joutunut sairaalaan, asuu omillaan mut minä & mieheni, veljeni ja äitimme käydään viikottain monasti luonaan ja hänkin liikkuu päivittäin paljon, kyläilee ja reissaa (entinen edustaja ja tuo reissaaminen jäänyt elämäntapana päälle). Touhuaa kovasti esim.hoitaa kotinsa itsekseen (siivoaa, pyykkää etc.), tekee ruokia, leikkii lapsieni kanssa, hoitaa mun ja veljeni koiria, korjaa autoja, pyörii nuoruuden kavereidensa kanssa etc.etc. Sairauden huomaa vain siinä, että hengästyy paljon nopeammin kuin ennen (vaikka yrittääkin sitä peitellä), kovasti puhuessaan alkaa puhua hassusti henkee vetäen ja joutuu päivittäin ottaan lääkkeitä. Aika varma on, että kuolee sairauteensa varsinkin, kun ei lopeta tupakointia, mutta aikaa ei osata sanoa... Voi saada pahan kohtauksen kotonaan yksikseen tai elää oikein vanhaksi ja kuolla johonkin muuhun..

    • Eräs rouva X

      Mieheni on polttanut 36v, kunnes viime vuoden marraskuulla sai kuulla keuhkoissa olevan nestettä, loeptti kuin seinään mutta sen jälkeinen elämä perheessämme oli vaikeaa. Sitä kesti noin parisen kuukautta, sitten mieheni oli taas oma itsensä.

      Menimme vielä kuukauden päästä (kun todettiin keuhkoissa nestettä) kuvauttamaan keuhkoja, huomasin valtavan pelon mieheni silmissä, ja vaadin päästä mukaan kuuntelemaan tuloksia. En halunnut hänen mennä yksin.

      Nesteet olivat kuivuneet pois ja mieheni oli sinä päivänä maailman onnellisin mies ja kokee elävänsä uutta jatkoaikaa elämässään.

      Mitä olen oppinut tänä aikana:

      * itse en ole koskaan polttanut ja opin ennen kaikkea yhden asian: jokaisen tupakoijan on tehtävä ITSE oma päätös.

      * mitä enemmän saarnasin avioliittomme alkuvuosina tupakoinnista: mieheni ihan tarkoituksella poltti ENEMMÄN...

      * opin olemaan hiljaa ja ymmärtämään, etten voi vaikuttaa mitenkään vaikka kuinka haluaisin.

      * poikamme 16v lopetti myös tupakoinnin, eli esimerkillä on todella suuri vaikutus poikaamme.

      * joten annan vain yhden neuvon minkä olen myös muille antanut: ole kiitollinen jokaisesta päivästä, minkä saat olla miehesi kanssa.

      Tsemppiä, vaikka vaikealta tuntuukin...

      • A

        Lähes aina samat ihmiset kärsivät taipumuksesta erilaisiin muihinkin riippuvaisuuksiin kuin tupakointiin. Siksi näitä muita riippuvaisuuksia on mahdollista käyttää hyväksi koetettaessa auttaa vapautumaan tuhoisasta riippuvuudesta. Läheinen ihminen voi olla avuksi kun on hiukan ovela eikä yritetä suorinta tietä maaliin.

        Melko moni riippuvaisuuksista kärsivä on altis vaikutteille. Siksi esimerkiksi hypnoosi tehoaa moniin tällaisiin ihmisiin helposti.

        Kysyjän tulisi kommunikoida puolisonsa kanssaan aiempaa enemmän aivan muista asioista kuin tupakoinnista ja olla ottamatta sitä itse aktiivisesti esille. Joka kerta, aivan joka kerta, puolison ottaessa itse tupakoinnin puheeksi tulisi aina vastata ja olla iloinen asian nousemisesta esiin. (Se ei ole aina helppoa, koska kysyjän ja puolison välille saattaa olla kehittynyt riippuvuus olemassaolevan tilanteen dynamiikasta.)


    • tortillo

      että vuosimalli -83 esimerkiksi kehtaa tulla lässyttämään fiksuudellaan, kun kyseessä ei ole mikään muu kuin perillemennyt valistus tupakoinnista ja sen haitoista. Kiitäpäs sinä junnu siellä meitä vanhempia kun on oppi mennyt perille! Valitettavasti "meidän aikanamme" ei vielä tupakoinin haitoista tiedetty, vaan vasta asiaa tutkittiin. Meidän avustuksellamme ja riippuvuudellamme ja vakavilla seurauksilla haitoista olet sinä siinä onnellisessa asemassa, että sait asiasta nuorena valistusta, joka nähtävästi on hyvin mennytkin perille, siitä kiitos. Jokin kohta kuitenkin jäänyt tiedoista uupumaan, nimittäin se kohta RIIPPUVUUS, eikä sillä ole tahdonvoiman ja fiksuuden kanssa mitään tekemistä. Tiedostamalla tämän vakavan riippuvuuden, olemme aikaansaaneet sinun ikäluokillesi ja sitä nuoremmille valistuksen, koska se on ainoa tapa estää muita joutumasta samaan ahdinkoon. 30 vuoden päästä sinä luultavasti itse täällä pyydät apua johonkin omaan ongelmaasi ja nuoremmat, sinun valistuksesi jälkeen urputtavat sinulle "tyhmyydestäsi". Helvetin reilua, eikö? Muokkaa siis hiukan asennettasi ja hyppää hetkeksi toisten saappaisiin. Saatat yllättyä ymmärrettyäsi etteivät asiat ole niin mustavalkoisia kuin omissa korkkareissasi.

    • Vahingoniloinen79

      Tähän ei voi sanoa muuta kuin että tyhmästä päästä kärsii koko muu ruumis... Eihän ääliölle mikään puhe toimi. Kehoitat nyt vain miestäsi nauttimaan siitä olotilasta jonka on itselleen aiheuttanut..

      Siskoni polttaa hyvin paljon tupakkaa, poltti jopa molempien lastensa raskauksien aikana.. Sairastaa suht vaikeaa astmaa ja on siihen joskus jopa meinannut kuolla mutta mikään ei lopeta hänen tupakointiaan.. joten kun tulee se hetki että syöpä löytyy tai keuhkoahtaumatauti tulee niin aion siskolleni sanoa ilman säälintunnetta että riskit on ollu tiedossa ja tähän ollaan enemmän ja vähemmän pyritty joten nyt ottaa vain mukavan asennon ja nauttii tupakoinnin tuloksista.. :D Niin sen pitää olla, mitä noita hölmöjä säälimään. ;)

      • Ahtauma-Antti

        Eiköhän nämä kaikki voi niputtaa samaan kastiin eli hidas itsemurha: tupakointi, enemmän kuin yksi alkoholiannos päivässä, huumeet, ylipaino, liikunnan puute. Eli ihminen omasta tahdostaan tai tahdonvoiman puutteesta tuhoaa elimistöään.

        Se kyllä on tuomittavaa, jos odottava äiti käyttää päihteitä tai tupakoi.Tutkimuksissa on selvästi havaittu sikiölle aiheutuvat ongelmat. Nämä tapaukset vaan pakkohoitoon kuten Norjassa tai sterilisaatio.

        Mielenkiintoista on myös se, että 30 kg ylipainoinen absolutisti katsoo paheksuvasti päihteidenkäyttäjää. Molemmat tapaukset aiheuttavat merkittäviä terveydenhoitokustannuksia yhteiskunnalle.

        Keuhkoahtaumatautia kutsutaan muuten myös "hitaaksi tukehtumiseksi". Mutta Suomi on vapaa maa, jos haluaa tuskallisen lopun niin kyllä se onnistuu jatkamalla tupakointia.


      • srfjhrtj
        Ahtauma-Antti kirjoitti:

        Eiköhän nämä kaikki voi niputtaa samaan kastiin eli hidas itsemurha: tupakointi, enemmän kuin yksi alkoholiannos päivässä, huumeet, ylipaino, liikunnan puute. Eli ihminen omasta tahdostaan tai tahdonvoiman puutteesta tuhoaa elimistöään.

        Se kyllä on tuomittavaa, jos odottava äiti käyttää päihteitä tai tupakoi.Tutkimuksissa on selvästi havaittu sikiölle aiheutuvat ongelmat. Nämä tapaukset vaan pakkohoitoon kuten Norjassa tai sterilisaatio.

        Mielenkiintoista on myös se, että 30 kg ylipainoinen absolutisti katsoo paheksuvasti päihteidenkäyttäjää. Molemmat tapaukset aiheuttavat merkittäviä terveydenhoitokustannuksia yhteiskunnalle.

        Keuhkoahtaumatautia kutsutaan muuten myös "hitaaksi tukehtumiseksi". Mutta Suomi on vapaa maa, jos haluaa tuskallisen lopun niin kyllä se onnistuu jatkamalla tupakointia.

        30kg ylipainoinen ja aiheuttaa samanlaiset menot yhteiskunnalle kuin päihderiippuvainen???
        Olen 30kg ylipainoinen ja täysin terve liikkuva ihminen. Mitä kuluja aiheutan yhteiskunnalle?? Päinvastoin maksan veroja huomattavan määrän..


      • tortillo
        Ahtauma-Antti kirjoitti:

        Eiköhän nämä kaikki voi niputtaa samaan kastiin eli hidas itsemurha: tupakointi, enemmän kuin yksi alkoholiannos päivässä, huumeet, ylipaino, liikunnan puute. Eli ihminen omasta tahdostaan tai tahdonvoiman puutteesta tuhoaa elimistöään.

        Se kyllä on tuomittavaa, jos odottava äiti käyttää päihteitä tai tupakoi.Tutkimuksissa on selvästi havaittu sikiölle aiheutuvat ongelmat. Nämä tapaukset vaan pakkohoitoon kuten Norjassa tai sterilisaatio.

        Mielenkiintoista on myös se, että 30 kg ylipainoinen absolutisti katsoo paheksuvasti päihteidenkäyttäjää. Molemmat tapaukset aiheuttavat merkittäviä terveydenhoitokustannuksia yhteiskunnalle.

        Keuhkoahtaumatautia kutsutaan muuten myös "hitaaksi tukehtumiseksi". Mutta Suomi on vapaa maa, jos haluaa tuskallisen lopun niin kyllä se onnistuu jatkamalla tupakointia.

        sen kertoikin: Pakkohoidon. Valitettavasti tupakoinnin lopetukseen EI OLE edes vapaaehtoista hoitoa (puhumme nyt terveyden/sairaudenhoidosta, emme itsehoidosta), tai hoitolaitosta. Ei ainakaan julkisella puolella. Henkilökohtaisesti en usko, että olemassa olisi yksikään tupakoitsija, joka ei lopettamista olisi ajatellut ja halunnut, eli kysyntää hoidolle kyllä olisi. Minä menisin ainakin heti, vaikka itse tupakka vaihtuikin nicoretteen 4 vuotta takaperin. Mutta nikotinisti mikä nikotinisti. Neuvolassakin jaksavat paasata tupakoinnin haitoista, mutta kun apua pyytää, lätkästään resepti tai purkkaa kouraan ja potkastaan pihalle. Onko se riittävää hoitoa verrattuna haittoihin? Minusta ei todellakaan. Siinä kun jatkatte jauhamista, niin ajatelkaa myös mahdollista hoitokeinoa. Tulijoita todella on ja joku käärisi sievoiset summat onnistuessaan, eli rahanarvoinen idea. Tosin kyseistä hoitomuotoa on pohdittu jo noin 40 vuotta, että eiköhän se jo kerro riippuvuuden vahvuuden ja laajuuden. Ja siitä saa myös osviittaa katselemalla entisten huumeidenkäyttäjien tupakointitilastoja: kaksi kymmenestä ei polta, mutta he kaikki ovat silti kuivilla. Pistääkö ajattelemaan?


      • Paavo 40
        srfjhrtj kirjoitti:

        30kg ylipainoinen ja aiheuttaa samanlaiset menot yhteiskunnalle kuin päihderiippuvainen???
        Olen 30kg ylipainoinen ja täysin terve liikkuva ihminen. Mitä kuluja aiheutan yhteiskunnalle?? Päinvastoin maksan veroja huomattavan määrän..

        30kg ylipainoinen ja aiheuttaa samanlaiset menot yhteiskunnalle kuin päihderiippuvainen???
        Olen 30kg ylipainoinen ja täysin terve liikkuva ihminen. Mitä kuluja aiheutan yhteiskunnalle?? Päinvastoin maksan veroja huomattavan määrän..

        Niin, et vissiin vielä, mutta faktatieto on se, että esim. 40 kg ylipainoa vastaa yhtä tupakka-askia päivässä ja verisuonet on se mihin se rasite kohdistuu tukoksen muodossa, joten valtiolle tulee varmasti kuluja!
        Ei näitä asioita voi verrata kummiskaan kaikkineen terveys haittoineen, mutta ylipaino on huono asia, kuten päihteetkin.


    • Tervehdys sinä epätoivoinen.

      Lääkäri kirjoitti mulle reseptin Champix lopetuslääkkeestä jo pari vuotta sitten.
      Se uusittiinkin välillä.

      Mä pyörittelin sitä asiaa 1 1/2 vuotta,kunnes vuodenvaihteessa lopetin 40v kestäneen kessuttelun.

      Homma oli helppoa kuin heinän teko.

      Tuossa on yksi juttu,että tee se ensin itsellesi täysin selväksi ja vasta sen jälkeen toteuta se.
      Ei se muuten onnistu.Siis siltä mieheltäsi.

      Jos sun siippas vaan alkaa vähentelee savuttelua tai miettii lakkoa,niin tuhoon tuomittua touhua se
      sellainen on.

      Mulla rupes olee keuhkoputken tulehduksia pari kertaa vuoteen ja muut päälle,niin rupes riittää.

      Sitt kerran tapasin tutun eräällä apteekkireissulla,joka valitteli kun kaikki rahat menee noihin
      ahtaumalääkkeisiin ja sitten hän oli hiestä märkä kun rasittu pelkästä apteekissa käynnistä,niin silloin
      mä tein sen lopullisen päätöksen tuosta asiasta.

      Noi Champixit maksoi jotain 250€ pari kuukautta.

    • ,.cxå

      Ei tuo ole mikään vaikea sairaus. Kun syö valkosipulia runsaasti niin se vie kyllä tulehduksen pois keuhkoista.

    • 586654

      Niinpä niin ihan sama tappaako jääräpäisyyttänsä itsensä viinaan vai tupakkaan mutta entäs ku tappaa muutki samalla. Mä oon joutunu olee passiivisena tupakoitsijana koko lapsuusiän..koko 22 vuotta ku asuin himassa ni mutsi ja faija veti sisällä ja autossa ym. röökii. Ilma oli savusta harmaana ja nyt ku oon 40v ni keuhkot on huonos kunnossa ihan vanhempien vika hitto vie!!!

    • HM52

      Olen itse vuosimallia 58 ja tupakoinut nuoresta pojasta asti, tosin nuoruus vuosina tupakointi on oli hyvin vähähäistä. Kun pääsi omiin hankkeisiin n. 17. n vuoden aikoihin niin tupakka tuli kuvioihin mukaan. Alussa se tupakointi oli enemmänkin näyttöä, että osaanhan minäkin.

      Tupakkaankin TULEE RIIPPUVAISEKSEKSI.

      Myöhemmällä iällä olen tullut toisiin aatoksiin ja kaduttaa , että tuli edes kokeiltua. Huumeita en ole kokeillut eikä niitä ole koskaan tarjottukaan. ENKÄ KOKEILE.

      Joskus 80. luvulla olin polttamatta muutaman vuoden, mutta yhtenä jouluna saunottiin, syötiiin, otettiin viiniä, KAHVIA, KONJAKKIA ja Isäntä tarjosi loppujen lopuksi paksun sikarin? ajattelin ettei se yksi sikari meinaa mitään...

      Ja niinhän siinä kävi, että aloin pummata 1-2 tupakkaa jos satui käymään esim. oluella eikä enää ilennyt pummata vaan osti oman askin. Siitä se taas lähti.

      Olen ollut usein lopettaa tupakoinnin menee muutama päivä etten polta ollenkaan ja sitten saatan jonain päivänä vetää koko askillisen.

      Tällä hetkellä olen sellaisissa työ paikoissa ettei siellä saa tupakoida ollenkaan eikä tee tuskaakaan.

      Olen käynyt Apteekissa noin pari kertaa ja kokeillut sitä puhallus laitetta ( minkä niminen se olikaan )( spirometri?) niin mittari näytti sitä, että pitäisi kääntyä lääkärin puoleen.

      Olen saanut lääkäriltä reseptit / tupakan vieroitukseen, mutta se ei yksin auta vaan pitää olla myös omaa tahtoa.

      Kun siitä tupakantuskasta pääsee eroon esim. touhuaa jotain, liikkuu,keksii jotain muuta tekemistä niin eiköhän se auta jonkin verran.

      Aikesemmin asuin kerrostalossa kolmannessa kerroksessa ei hissiä ja kävely tuotti vaikeuksia ( läähätti ja voimat tuntuivat loppuvan joten otin vain itseäni niskasta kiinni ja lopetin tukapanpolton yhdeltä istuimelta. Alotin liikkumisen ja jos tekee mieli tupakkaa teen mitä vain unohtaakseni tupakan.

      En polta sisällä, en juo kahvia,( ennen n. 3-4 L päivässä ) en polta autossa, töissä, vältin alussa viihteelä käymistä ja kaikkea sellaisia tapoja yritin välttää missä tupakka tuli mieleen.

      EI MUUTA KUIN TSEMPPIÄ KAIKILLE TUPAKAN LOPETTAJILLE

      Keuhkoahtauma tauti ei tietääkseni poistu, mutta se edistyy hitaammin jos lopettaa tupakoinnin, mutta tappaa useammin kuin keuhkosyöpä.

      • Mies 52v

        Minä lopetin 3v sitten,tupakoituani noin 35v.Keskellä päivää heitin auton ikkunasta viimeisen tupakan ja päätin:NYT,TAI EI KOSKAAN.
        Samana iltana join kaljaakin,mutta en repsahtanut.

        Yks suurimpia motivaatioitani oli kuolinilmoitus kansakoulun opettajastani.Hän kuoli 94vuotiaana.Elikkä minä olin 7v ja hän 50 kouluaikana 60luvulla.Ja kuulin hänen nauttineen terveestä elämästä loppuun asti.

        Ja toinen motivaatio tuli,kun katsoi telkkarista kesäillan valsseja.Siinä 70v vedellään täysillä ja varmaan rakastellaankin illan päätteeksi.Oon minä sen verran perso seksille,että en vielä aikonut luovuttaa.Jos vielä 80v sais p....a,niin jopas naattis loppuun asti.


    • Myötä ja vastamäessä

      Meillä on sama juttu...ikää on 55v ja kaikkenlainen tekeminen saa hegästymään kovasti ja puuskuttamaan, ja tätä on jatkunut jo vuosia, hengitys on aina vaan työläämpää.
      Ei mene lääkärin puhe perille eikä kenenkään muunkaan, tuntuu että jos "henki ei kulje kuin takapuolen kautta" niin sitäkin kautta vielä vedestään henkosia.
      Kyllä totuus on että jos sitä ihminen ei itse tajua omaa parastaan, ei kukaan muukaan saa mieltä muuttumaan ja tupakointia lopettamaan...parasta olisi varmaan nähdä oikein keuhkosyövän runtelemat keuhkot suurena ja väreissä.
      Sama juttu oli isälläni jolla oli paha astma, hän tupakoi loppuun asti joka päivä säännöllisesti, vaikka välillä oli sairaalassa olo aikoja kun henki ei yksinkertaisesti kulkenut...muualta kun sieltä peräpäästä.

      • Nyt 69 v.

        Röökin vetämisen aloin 17 vuotiaana ja piipulla. Savukkeet tulivat kuvioihin vasta parikymppisenä.
        Tupakointi oli ihan hervotonta viimeiset 20 vuotta, parhaimmillaan 80 savuketta vrk. Mutta ei koskaan yöllä.
        Sitten tuli stoppi kerralla, ei vain maistunut ja siihen jäi. Siitä on 10 vuotta, mutta vahinkoa oli jo tapahtunut ja nyt kärsin jonkin asteisesta keuhkoahtaumasta, sekä runsaasta ylipainosta, sillä aineenvaihdunta muuttui rajusti, lisäksi todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja diabetes.
        Olisi pitänyt lopettaa aikaisemmin, mutta kun se maistui niin hyvälle, etenkin aamukahvin jälkeen!
        Kannattaa lopettaa, mutta ei se aina takaa parempaa oloa siltikään!
        Nykyisillä tupakan hinnoilla aivan puistattaa silloinen vauhtini!


      • toivoa on
        Nyt 69 v. kirjoitti:

        Röökin vetämisen aloin 17 vuotiaana ja piipulla. Savukkeet tulivat kuvioihin vasta parikymppisenä.
        Tupakointi oli ihan hervotonta viimeiset 20 vuotta, parhaimmillaan 80 savuketta vrk. Mutta ei koskaan yöllä.
        Sitten tuli stoppi kerralla, ei vain maistunut ja siihen jäi. Siitä on 10 vuotta, mutta vahinkoa oli jo tapahtunut ja nyt kärsin jonkin asteisesta keuhkoahtaumasta, sekä runsaasta ylipainosta, sillä aineenvaihdunta muuttui rajusti, lisäksi todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja diabetes.
        Olisi pitänyt lopettaa aikaisemmin, mutta kun se maistui niin hyvälle, etenkin aamukahvin jälkeen!
        Kannattaa lopettaa, mutta ei se aina takaa parempaa oloa siltikään!
        Nykyisillä tupakan hinnoilla aivan puistattaa silloinen vauhtini!

        minulla oli viisi vuotta latkunut yskä.en polta.sitten en pystynut enää nukkumaan sängyssä.yöt piti viettää sohvalla istuen.sitten pääsin meilahteen.tutkivat toista vuotta.todettiin keukoissa krooninen keuhkoastma.kortisoonia ottamalla pysyy hallinnassa.


      • Ahtauma-Antti
        Nyt 69 v. kirjoitti:

        Röökin vetämisen aloin 17 vuotiaana ja piipulla. Savukkeet tulivat kuvioihin vasta parikymppisenä.
        Tupakointi oli ihan hervotonta viimeiset 20 vuotta, parhaimmillaan 80 savuketta vrk. Mutta ei koskaan yöllä.
        Sitten tuli stoppi kerralla, ei vain maistunut ja siihen jäi. Siitä on 10 vuotta, mutta vahinkoa oli jo tapahtunut ja nyt kärsin jonkin asteisesta keuhkoahtaumasta, sekä runsaasta ylipainosta, sillä aineenvaihdunta muuttui rajusti, lisäksi todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja diabetes.
        Olisi pitänyt lopettaa aikaisemmin, mutta kun se maistui niin hyvälle, etenkin aamukahvin jälkeen!
        Kannattaa lopettaa, mutta ei se aina takaa parempaa oloa siltikään!
        Nykyisillä tupakan hinnoilla aivan puistattaa silloinen vauhtini!

        Joku täällä väitti, että nuoret nykyään saavat paremmin valistusta tupakan haitoista, mutta tosiasiassa haitoista on puhuttu Suomessa jo 30-40 vuotta vähintään.

        Lainaus: "Suomen tupakkalaki on vuodesta
        1976 alkaen edistänyt paitsi tupakoinnin
        erityisesti myös passiivisen
        altistumisen vähentämistä. Lain viimeisimmässä
        muutoksessa vuodelta
        2000 todetaan tupakansavun olevan
        syöpävaarallista. Tutkimusten mukaan
        passiiviselle tupakoinnille altistuneilla
        on 20–30 % suurempi keuhkosyöpäriski
        kuin altistumattomilla
        (29,31). Syöpävaarallisuuden takia
        mm. raskaana olevat ja alaikäiset eivät
        enää saa työskennellä tiloissa,
        joissa altistumista tapahtuu.
        Myös sydän- ja verisuonitautien
        riski lisääntyy 17–32 % pakkotupakoinnin
        tuloksena. Ahtauttavia
        keuhkosairauksia kuten astmaa ja
        keuhkoahtaumatautia sairastavat saavat
        oireita tupakansavualtistuksessa."



        Eli moni tupakoija sairastuttaa tai on sairastuttanut myös muita ihmisiä. Jo sen luulisi olevan riittävä syy lopettamiseen. Eli kyse ei ole pelkästään riippuvuudesta vaan itsekkyydestä.


      • 17
        Ahtauma-Antti kirjoitti:

        Joku täällä väitti, että nuoret nykyään saavat paremmin valistusta tupakan haitoista, mutta tosiasiassa haitoista on puhuttu Suomessa jo 30-40 vuotta vähintään.

        Lainaus: "Suomen tupakkalaki on vuodesta
        1976 alkaen edistänyt paitsi tupakoinnin
        erityisesti myös passiivisen
        altistumisen vähentämistä. Lain viimeisimmässä
        muutoksessa vuodelta
        2000 todetaan tupakansavun olevan
        syöpävaarallista. Tutkimusten mukaan
        passiiviselle tupakoinnille altistuneilla
        on 20–30 % suurempi keuhkosyöpäriski
        kuin altistumattomilla
        (29,31). Syöpävaarallisuuden takia
        mm. raskaana olevat ja alaikäiset eivät
        enää saa työskennellä tiloissa,
        joissa altistumista tapahtuu.
        Myös sydän- ja verisuonitautien
        riski lisääntyy 17–32 % pakkotupakoinnin
        tuloksena. Ahtauttavia
        keuhkosairauksia kuten astmaa ja
        keuhkoahtaumatautia sairastavat saavat
        oireita tupakansavualtistuksessa."



        Eli moni tupakoija sairastuttaa tai on sairastuttanut myös muita ihmisiä. Jo sen luulisi olevan riittävä syy lopettamiseen. Eli kyse ei ole pelkästään riippuvuudesta vaan itsekkyydestä.

        Kyllä minäkin tiesin jo 80 luvulla,että tupakointi aiheuttaa syöpää,mutta kesti lähes 30v ennenkuin sen hoksas kantapään kautta.Nyt se on kuitenkin loppu.Ei kuitenkaan vaimolla......aika näyttää.Lääkkeisiin jo kuluu 500eetä vuodessa ja tupakat päälle(40 päivässä).

        Raittiin ilman saamattomuus(liikunta)vaikuttaa nykyään sairastavuuteen kaikkein eniten.

        Monissa kaupungeissa raittiin ilman saanti on jopa mahdotonta.


      • tortillo
        Ahtauma-Antti kirjoitti:

        Joku täällä väitti, että nuoret nykyään saavat paremmin valistusta tupakan haitoista, mutta tosiasiassa haitoista on puhuttu Suomessa jo 30-40 vuotta vähintään.

        Lainaus: "Suomen tupakkalaki on vuodesta
        1976 alkaen edistänyt paitsi tupakoinnin
        erityisesti myös passiivisen
        altistumisen vähentämistä. Lain viimeisimmässä
        muutoksessa vuodelta
        2000 todetaan tupakansavun olevan
        syöpävaarallista. Tutkimusten mukaan
        passiiviselle tupakoinnille altistuneilla
        on 20–30 % suurempi keuhkosyöpäriski
        kuin altistumattomilla
        (29,31). Syöpävaarallisuuden takia
        mm. raskaana olevat ja alaikäiset eivät
        enää saa työskennellä tiloissa,
        joissa altistumista tapahtuu.
        Myös sydän- ja verisuonitautien
        riski lisääntyy 17–32 % pakkotupakoinnin
        tuloksena. Ahtauttavia
        keuhkosairauksia kuten astmaa ja
        keuhkoahtaumatautia sairastavat saavat
        oireita tupakansavualtistuksessa."



        Eli moni tupakoija sairastuttaa tai on sairastuttanut myös muita ihmisiä. Jo sen luulisi olevan riittävä syy lopettamiseen. Eli kyse ei ole pelkästään riippuvuudesta vaan itsekkyydestä.

        ymmärtämistä voi myös harjoittaa. Eli vuodesta 2000 lähtien, kuten lainauksessasi kirjoitit. Ja tällöinhän alkoikin suuri muutos julkisesti ja hyvä niin. Laki takaa kaiken minkä sanookin ja näin toimitaan, eli mitä ihmettä tarkoitat syyllistämisellä itsekkyyteen tai syyhyn lopettaa? Passiivinen tupakointi on kuitenkin eri asia.. Menikö lainaus kenties pieleen? Tiesithän että tupakkatuotteiden ostoikäraja oli 16 vuotta lähes 90-luvun puoliväliin saakka, eli ei kansantalous antanut faktalle arvoa, kun ei varaa ollut. Helppoa taas huudella puskista jälkeenpäin ja kiillottaa panssariaan. Oliko tämä taas sitä nykyistä hoitomuotoa? Ei toimi, valitan.

        Hyviä neuvoja ja kokemuksia tullut täällä kerrankin vanhemmalta väestöltä, eikä aina samaa nuoruudenkingi -tekstiä. Itse siis tosiaan 4 vuotta takaperin aloin purkkaa syömään hyvällä menestyksellä, eli tupakka ei pala. Mutta entäs tämä nikotiini sitten purkan muodossa.. Ei osaa päästää irti, ei. Syytänkö sitten itseäni tai vanhempiani, aivan paskanhailea. Olisi vain mukavaa lopettaa riippuvuus pysyvästi. Tahtoa ei ainakaan puutu, eli mahdanko olla viallinen muuten kun ei pysty, vai mikä on. Lopetin polttamisen kuitenkin ihan omasta tahdostani, ilman sairauksien myötävaikutuksia 24 vuoden jälkeen. Tätä ennen 2 vuotta oli lakkoja ja repsahduksia, mutta annoin sisun kasvaa niiden myötä. Joka päivä tekee mieli edelleen, mutta ei repsahduttavan paljon. Perhe on suurena tukena vain olemalla olemassa. Vaimo lopetti silloin aikoinaan ensin kun tuli toisen kerran raskaaksi, kolme ehti syntyä ja kasvaakin ennenkuin liityin seuraan. Vaimolla nikat oli alussa niin pahat, että imi natsoja parvekkeella sytyttämättä niitä. Itse myönnän niitä polttaneenikin mielihaluissani. Vaikeeta oli, eikä tosiaan missään vaiheessa näin ajatellessa tule mieleen mitään "nyt se helpotti" -oloa. Vaan laimentunut on vähitellen himo, mutta silti se on olemassa ja iskee kiinni jos tilaisuuden antaa.


    • Stopperix

      ...elämänsä. Miehellä siis. Hän ei ole vielä hyväksynyt sairauttaan, sehän ei häviä mihinkään, mutta eteneminen voi pysähtyä.

      Älä hoputa lopettamaan tupakontia. Ala vaivihkaa kysellä, miten haluaa ihan loppuelämänsä viettää. Saako elvyttää jos hengitys loppuu nje. Tai millaiset hautajaiset haluaa. Eiköhän miehellesi löydy halua lopettaa tupakointi. Päätös on kuitenkin hänen omansa.

      Tsemppiä ja voimia jaksamiseen.

      • tuli ilman savua

        Haastakaa tupakkatehtaat oikeuteen,voivat jopa lähettää pullon suunraikastetta ja nauravat partoihinsa kikkelis kokkkelis mitäs otit!!!


      • elliivo
        tuli ilman savua kirjoitti:

        Haastakaa tupakkatehtaat oikeuteen,voivat jopa lähettää pullon suunraikastetta ja nauravat partoihinsa kikkelis kokkkelis mitäs otit!!!

        Minä olen vuosimallia -55 ja nyt toukokuussa tuli kolme vuotta siitä kun lopetin 30 vuoden tupakoinnin Campixin avulla. Se oli niin helppoa että en olisi koskaan uskonut.
        En tarvinnut lääkettä kuin kahden viikon aloituspaketin ja siihen jäi tupakka minulta, nyt uskallan jo sanoa että loppuiäksi. Aikaisemmin olin viisi vuotta polttamatta silloin kun tein lapsia, mutta aloin leikitellä uudelleen tupakan kanssa. Se tarttui heti takaisin. Nyt tiedän että en voi koskaan polttaa yhtäkään tupakkaa.
        Helpointa on kun hyppää turhia miettimättä suoraan asiaan. Turha pohtiminen ja jahkailu vain mutkistaa ja vaikeuttaa alkuun pääsyä. Resepti lääkäriltä ja samalla reissulla lääke apteekista. Seuraavana aamuna aloitus ja se on siinä. Jokainen tupakoitsija on nimittäin varmasti miettinyt joskus lopettamista, että se on jo valmiiksi mielessä työstetty. Ei muuta kuin toimeksi.


    • vesa vt

      Ei se naputus auta pätkääkään. Se täytyy saada itse päättää se lopetus. Silloin siitä on tehtävä luja päätös henkilökohtaisesti eikä akkavallalla. Itse olen ollut tupakoimatta 3kk 16pv.

    • Onnenseppä

      Mitä sä valitat. Itsehän tupakoivan miehen valitsit, joten ei sulla oo oikeutta (moraalisesti) asiasta valittaa. Sama väkivaltaisten ja alkoholisoituneiden miesten kanssa. Ei kelvannut tavallinen mies nuorena, vaan piti saada "oikea renttu", ja nyt sitten kehdataan valittaa. Anna olla...

      • sdfasfsdaf

        KAT ei ole kuitenkaan välttämättä ole se kuoleman aiheuttava sairaus. Ko. sairauteen liittyy suurena riskinä keuhkosyöpä. Kannattaa todellakin miettiä, onko sen arvoista. Kokemuksesta (omaisena) tiedän, että ei ole.


      • Näin meillä
        sdfasfsdaf kirjoitti:

        KAT ei ole kuitenkaan välttämättä ole se kuoleman aiheuttava sairaus. Ko. sairauteen liittyy suurena riskinä keuhkosyöpä. Kannattaa todellakin miettiä, onko sen arvoista. Kokemuksesta (omaisena) tiedän, että ei ole.

        Joo, olihan tuo enemmän tai vähemmän herättävä kokemus kun isi ajaa sataa sairaalaan sukulaismiehen pää auton ikkunasta ulkona kun ei saa henkee. Ei mennyt montaa päivää siitä kun vietettiin hautajaisia. Sen automatkan muistan kuin eilisen päivän vaikka tuosta on aikaa reilut 30v.


      • tortillo

        höpönlöpön sinnekin. Aika harvassa olisi avioparit jos nuoruuden käytöksen mukaan vanhana elettäisiin. Asiat saa ja voi ja pitääkin muuttua. Mutta tässäpä syy suuriin avioeroprosentteihin, joita olenkin ihmetellyt. Eli ilman muuta ukon on oltava sama *illumagneetti rööki huulessa ehtoopäivään asti, itse saa toki rupsahtaa. Selvä.

        Kyseessä vakava sairaus kuitenkin, niin suhteellisen roisia kommenttia. Huh huh. Pahaa tekee tällaista lukea, kun aloittajalla todellinen huoli.


    • toteutui toive

      luin kirjan ja lopetin tupakan polton. Voithan sinä hommata kirjan ja pytää että lukee tämän. ja sano että lukea vain. Mutta siinä on taikaa =)))

      • tortillo

        tätä kirjaa ystävien suosittelemana, minulla ei auttanut. Mutta heillä todella auttoi, eli minäkin suosittelen, vaikken oman kokemuksen kautta. Itselläni työttömyys puhkaisi aikoinaan päälle masennuksen, jota kävin terapiassa työstämässä (kiitos vaimolle painostuksesta), ja terapeutti sanoikin ettei tuo kyseinen käänteinen psykologia toimi, mikäli ihmisellä vakava todellinen kuolemanpelko käsiteltävänä. Varsinkin fyysiset oireet hänen mukaansa vähentävät käänteisen psykologian toimivuutta. Mutta ilman muuta kannattaa ja tätä kirjaa lukiessahan kunnon varauksellisuus on vain plussaa. Kiitos "toteutui toive" muistutuksesta, otanpa taas iltalukemiseksi pönkittämän tahtoani.


    • ei nimimerkkejä

      koska COPD ei voi parantaa, kannattaisi se tupakointi todellakin lopettaa, niin voitaisiin saada lisäaikaa ja ihan ok elämä vielä vuosiksi... kuitenkin hyvät hoidot ja loppuhan meille kaikille tulee jossain vaiheessa, ei kuitenkaan toivottavasti niin kamala kuin COPD-potilaille. Ainahan ei johdu tupakoinnissa, mutta tässä tapauksessa vaimolle voimia miehen taudin edetessä.

    • faktaa..
      • turha tapa

        on turhaa ja vie usein terveyden ja vie lisäksi rahaa. Eräs tuttu nainen valitti ettei ole rahaa käydä etelässäkään johon sanoin että lopeta tupakointi niin on. Niin nainen päätti sitkeästi olla polttamatta ja laittoi joka päivä viisi euroa säästöön. Etelän matka toteutui ja tupakkakin jäi. Vuodessa menee yli 1500e turhaan jos polttaa...


    • Vaimo_polttaa

      Tää taitaa olla vähän vanha ketju mutta vastaanpahan silti: omalla vaimollani (54v) on todettu vakava keuhkoahtaumatauti jo pari vuotta sitten mutta ei vaan lopeta röökinpolttoa. Ei se kykene rappuja nousemaan eikä käymään kaupassa kun ei henki kulje. Pöhisee ja köhisee koko ajan ja tupakka huulessa. Erilaisia nikotiinituotteita se on kokeillut mutta ei ole auttaneet mitkään. Ammui illoin se vetää Spirivaa ja jotain toista inhalaattoria, ja perään heti tupakkaa. Surettaa vaan kun en voi auttaa mitenkään, ja ikävä tulee jos se ehtii kuolla liian aikaisin... Paljon olisi vielä edessä mutta minkäs teen. Vaimo on polttanu jotain 25-30 vuotta nuorempana 2 askia, nyt aski päivässä. Itse poltin aikanaan pari vuotta - en edes tiedä miksi aloitin - mutta lopetin kun oma järki tuli päähän. Vaimolle olen koittanu näyttää esimerkkiä ja puhua asiasta mutta ei se kuuntele... Harmittaa.

    • ahdistusaahtaumako

      Haluan korjata erään virheen jonka huomasin: Flixotide on astmalääke, jossa kortisooonia ei antibioottia, kuten joku sanoi, joku jolla mukamas astma!
      Itselläni Seretide, siinä on avaava lääke samassa. Tupakoin,mutta olen vähentänyt jo huomattavasti ja aikomukseni on lopettaa mahdollisimman pian, sillä yskin limayskää jatkuvasti ja välillä tunnen tukehtuvani, eikä auta astmapiiput,pelottavaa!

      • Kokemusta on

        Niin ei kannata lopettaa tupakointia, kyllä se loppuu viimeistään silloin kun on kotona happipullot , josta joutuu hengittämään letkun välityksellä.


      • klöcvbn
        Kokemusta on kirjoitti:

        Niin ei kannata lopettaa tupakointia, kyllä se loppuu viimeistään silloin kun on kotona happipullot , josta joutuu hengittämään letkun välityksellä.

        Happipulloja ei saa kaikkialla jos polttelee.


    • Lopetin röökaamisen

      Tupakointi tuo valtiolle noin 600 miljonaa euroa vuosittain...Mutta tupakoitsijoiden lääkitsemiseen ja leikkauksiin yms kuluu noin 2 miljardia euroa vuosittain,,,,

    • Henna
    • Tinti

      Tupakoinnin lopetus on ihan helppoa! Itsekin lopettanut monta kertaa.... Joo, lopettaminen on "helppoa" vasta, kun todella haluaa lopettaa. Tarve ja halu lopettaa nousee omasta mielestä, sitä ei kukaan muu voi saada aikaan nalkuttamalla tai uhkailemalla. Vastuu omasta terveydestä on jokaisen oma, ei vaimon, miehen, vanhempien tai ystävien. Kukaan ei voi väittää, ettei tiedä tupakoinnin vaaroista tänä päivänä. Vastuutaan ei voi siinäkään asiassa väistää! Valinta on tietysti myös jokaisen oma asia. Työkaveri päätti jatkaa tupakointia keuhkoahtauma-diagnoosin jälkeenkin, koska lääkäri oli luvannut liian vähän lisää elinaikaa jos lopettaa polttamisen. Nyt hän korisee töihin tullessaan kuin hukkuva ja yskii limaa pitkän tovin, ennen töiden aloittamista. Sitten voikin jo vetää savut! Se on hänen valintansa, ilmeisesti elämä ei ole elämisen arvoista vieläkään - ilman tupakkaa siis. Itse olen ollut vuoden polttamatta, poltettuani 10 vuotta ja toivon, etten tehnyt liikaa vahinkoa ruumiilleni.

      • tahto ja voima !

        Muotoilija Stefan Lindfors lopetti tupakanpolton muutama vuosi sitten kerralla. Oli polttanut 3-4 askia päivittäin, joten teko on kunnioitettava. Kykeni luopumaan kerralla, kun terveys oli etusijalla. Tarvitaan tahto ja voima. Joillakin se on ja joillakin ei ole.

        Jos kaikki tupakoijat näkisivät livenä tupakoijan keuhkot ruumiinavauksessa, tupakointi loppuisi siihen. Itse olen nähnyt.


    • katse tulevaisuuteen

      TUPAKKA LAILLA KIELLETYKSI!! SE ON IHAN SAATANANMOISTA MYRKKYÄ! Itse olen polttanut ja se lähti kokeilusta ja bilepolttamisesta. 6kk aikana kaksin kerroin paha yskä= lopettaminen. Tupakkaa ei missään nimessä saisi olla saatavilla edes missään EU-maassa. Suomeen on onneksi kaavailtu lakia nimimerkiltään "tupakoimaton sukupolvi"

      • meesterhenk1

        Toivottavasti joku kommentoisi omia kokemuksiaan tupakanpolton lopettamisesta.

        Itse olen taas kerran päättänyt lopettaa nyt ja tässä. Minulla on keskivaikea COPD, joka haittaa jo jokapäiväistä elämää.

        Löysin vanhoja nikotiinipurukumeja kaapista, niitä nyt tässä mässytän. Keitin teetä, en kahvia. Olen vajaat 40 vuotta aloittanut aamuni ns. taiteilija-aamiaisella: kahvi ja tupakka. Viimeiset kymmenen vuotta olen poltellut pikkusikareita, jotka käsitykseni mukaan ovat vielä vahingollisempia keuhkoille kuin tavalliset savukkeet. Pikkusikkejä meni /menee noin 10-15 päivässä. Muistan kuinka joku jossain heitti minulle kommentin, vuosia sitten, että toi sikari sopii sun tyyliin. Tyylillä hidasta itsemurhaa minä ajattelin. Marlboro- mieskin kuoli kuulemma keuhkosyöpään.

        En enää nauti polttamisesta, olen vain riippuvainen niistä aineista mitä tupakkatuotteissa yleensä on.

        Olen aikaisemminkin yrittänyt lopettaa. Jotain 20 vuotta sitten puoli vuotta. Joskus on mennyt kokonainen päivä, 7 tuntia.

        Olen aikoinaan päässyt viinasta eroon, ei ensimmäistä ryyppyä. Ei sekään helppoa ollut. Tuntuu vaikeammalta tämä polttamisesta luopumisen yrittäminen.


      • ex. Mallumies
        meesterhenk1 kirjoitti:

        Toivottavasti joku kommentoisi omia kokemuksiaan tupakanpolton lopettamisesta.

        Itse olen taas kerran päättänyt lopettaa nyt ja tässä. Minulla on keskivaikea COPD, joka haittaa jo jokapäiväistä elämää.

        Löysin vanhoja nikotiinipurukumeja kaapista, niitä nyt tässä mässytän. Keitin teetä, en kahvia. Olen vajaat 40 vuotta aloittanut aamuni ns. taiteilija-aamiaisella: kahvi ja tupakka. Viimeiset kymmenen vuotta olen poltellut pikkusikareita, jotka käsitykseni mukaan ovat vielä vahingollisempia keuhkoille kuin tavalliset savukkeet. Pikkusikkejä meni /menee noin 10-15 päivässä. Muistan kuinka joku jossain heitti minulle kommentin, vuosia sitten, että toi sikari sopii sun tyyliin. Tyylillä hidasta itsemurhaa minä ajattelin. Marlboro- mieskin kuoli kuulemma keuhkosyöpään.

        En enää nauti polttamisesta, olen vain riippuvainen niistä aineista mitä tupakkatuotteissa yleensä on.

        Olen aikaisemminkin yrittänyt lopettaa. Jotain 20 vuotta sitten puoli vuotta. Joskus on mennyt kokonainen päivä, 7 tuntia.

        Olen aikoinaan päässyt viinasta eroon, ei ensimmäistä ryyppyä. Ei sekään helppoa ollut. Tuntuu vaikeammalta tämä polttamisesta luopumisen yrittäminen.

        Sama tilanne täällä. Poltin n. 40 v. kunnes 8 v.sitten sain diagnoosin = KAT, joka myös on luokkaa keskivaikea. Mietin lopettamista 1,5 kk ja sitten olin kypsä lopettamaan. Kyllä käsittääkseni kyseessä oli itsesuojeluvaisto,joka heräsi.
        Käy sinäkin tutustumassa HELI ry:n sivustolla Stumppi.fi. Sieltä saa todella hyvää vertaistukea.


      • epätietoinen einari
        ex. Mallumies kirjoitti:

        Sama tilanne täällä. Poltin n. 40 v. kunnes 8 v.sitten sain diagnoosin = KAT, joka myös on luokkaa keskivaikea. Mietin lopettamista 1,5 kk ja sitten olin kypsä lopettamaan. Kyllä käsittääkseni kyseessä oli itsesuojeluvaisto,joka heräsi.
        Käy sinäkin tutustumassa HELI ry:n sivustolla Stumppi.fi. Sieltä saa todella hyvää vertaistukea.

        Mulla kans todettu ,mut ei kerrottu kuinka vaikea. Meikussa kävin spirometriassa.Terveyskeskus lääkäri kysyi onko lääkitys tai haluanko lääkketä. Onko niistä lääkkeistä apua tähän tautiin, poistaa tulehdusta ? Vai riittäkö tupakoinnin lopetus?


      • epäyietoinen einari
        epätietoinen einari kirjoitti:

        Mulla kans todettu ,mut ei kerrottu kuinka vaikea. Meikussa kävin spirometriassa.Terveyskeskus lääkäri kysyi onko lääkitys tai haluanko lääkketä. Onko niistä lääkkeistä apua tähän tautiin, poistaa tulehdusta ? Vai riittäkö tupakoinnin lopetus?

        Poltin myös n.40v norttia ja loppuvuosina mentholiröökiä. Nyt pari vuotta nikotiinipurkkaan koukussa. Muutaman kerran vuodessa alkoa ottaessa aski menee tupakkaa. Alkon kanssa myös aikoinaan ongelmia,mutta tuli vaan mitta täyteen ja lopetin helpompaa kuin tupakasta.


      • keuhkoahatauma
        meesterhenk1 kirjoitti:

        Toivottavasti joku kommentoisi omia kokemuksiaan tupakanpolton lopettamisesta.

        Itse olen taas kerran päättänyt lopettaa nyt ja tässä. Minulla on keskivaikea COPD, joka haittaa jo jokapäiväistä elämää.

        Löysin vanhoja nikotiinipurukumeja kaapista, niitä nyt tässä mässytän. Keitin teetä, en kahvia. Olen vajaat 40 vuotta aloittanut aamuni ns. taiteilija-aamiaisella: kahvi ja tupakka. Viimeiset kymmenen vuotta olen poltellut pikkusikareita, jotka käsitykseni mukaan ovat vielä vahingollisempia keuhkoille kuin tavalliset savukkeet. Pikkusikkejä meni /menee noin 10-15 päivässä. Muistan kuinka joku jossain heitti minulle kommentin, vuosia sitten, että toi sikari sopii sun tyyliin. Tyylillä hidasta itsemurhaa minä ajattelin. Marlboro- mieskin kuoli kuulemma keuhkosyöpään.

        En enää nauti polttamisesta, olen vain riippuvainen niistä aineista mitä tupakkatuotteissa yleensä on.

        Olen aikaisemminkin yrittänyt lopettaa. Jotain 20 vuotta sitten puoli vuotta. Joskus on mennyt kokonainen päivä, 7 tuntia.

        Olen aikoinaan päässyt viinasta eroon, ei ensimmäistä ryyppyä. Ei sekään helppoa ollut. Tuntuu vaikeammalta tämä polttamisesta luopumisen yrittäminen.

        Samoja kokemuksia, viinasta erossa päivä kerrallaan.37 v. Tupakasta erossa toistakymmentä vuotta. Vaikea keuhkoahtaumatauti. Tuli poltettua kolme askia päivässä. Kyllä tupakasta irti pääsee kun se aika tulee, itse lopetin kun tuli kova flunssa ja kuume nousi korkealle. Tämä on tosi vaikeaa nyt tämä elämä. Henki ei kulje kumpaankaan suuntaan. Taudin kehityshän loppuu vähän kun lopettaa tupakoinnin. Paranehan tämä ei ikinä.
        Tsemppiä tupakoinnin lopettamiselle. Selkärankaa vähän ja vakaa päätös, kyllä se siitä. Jos jatkat tupakointia on kuolema tukehtumalla.


    • Keuhkoahtauma

      Olen 67 v. Poltin n. 40 v. Nyt olen jo ollut toistakymmentä vuotta polttamatta. Minulla on jo COPD vaikeassa vaiheessa. On Spirivaa Cymticorttia ja paria muuta henkeenvedettävää lääkettä. Vielä teen tunnin lenkin päivässä, kävelen 50-100 m ja taas puhallan sauvoihin nojaten. Kaikki VC käynnitkin on yhtä tuskaa kun happi loppuu. Onko kokemuksia siitä lisähappilaitteesta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1864
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1447
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      7
      1441
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1409
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      148
      1362
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1277
    7. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      93
      1277
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1202
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1088
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1087
    Aihe