Kotikirjaston tietokanta-ongelma

Bookloveri

Sattuisiko Suomi24:n käyttäjien joukossa olemaan henkilöä joka työn tai harrastuksen puolesta tuntisi kirjojen tietokonepohjaisen luetteloinnin ongelmia? Minulla on muutama tuhat teosta hyllyssä ja riittämättömien tilojen vuoksi olen luetteloinut kirjat ja niiden sijainnin. Tähän olen käyttänyt Exceliä ja homma on toiminut suhteellisen hyvin. Jokin aika sitten kyllästyin näpyttelyyn ja siihen että Excelin kenttiin ei mainitusta syystä viitsi kirjoittaa kuin tekijän, teoksen nimen ja sijainnin. Tämä ei riitä muuhun kuin kirjan etsimiseen ja palauttamiseen hyllyyn. Tästä syystä hankin BookCatin, joka ISBN-numeron avulla etsii tiedot netistä. BookCat riittää hyvin tarpeisiini varsinkin kun käyttämällä viivakoodinlukijaa voin käynnistää haun yhdellä pyyhkäisyllä. Netistä löytyy tiedot huomattavalle määrälle suomenkielistä "vakavaa" kirjallisuutta kuten SKS:n julkaisut ja osa väitöskirjoista koska BookCatin lähteissä on pohjoismaisia kirjastoja. Sen sijaan suomeksi julkaistusta fiktiosta ja käännöskirjoista tietoja löytyy hyvin harvoin, jos ollenkaan. Tästä syystä etsin ao. teokset sisältävää tietokantaa, joka hyväksyy viivakoodin hakutermiksi (ettei tarvitsisi näpytellä ISBN:oa) ja antaa hakutuloksen joka on siirrettävissä tekstitiedostona joko suoraan BookCatiin tai Accessiin josta edelleen muokkaamalla BookCatiin. BookCatin tietokanta on Access-formaatissa. BookCat on yhteensopiva myös joidenkin muiden sovellusten kanssa. Tällainen on suurin piirtein ongelmani. Yritän löytää ratkaisun jonka avulla saan teoksen tiedot mahdollisimman valmiina tekstitiedostona jonka voin siirtää suoraan tietokantaan. Tällainen systeemi täytyy olla olemassa myös suomenkielisille kirjoille ja ilmeisesti kirjastot ja kirjakaupat käyttävät sitä "ammattikäytössä". Olisi kiva kuulla miten sitä voisi käyttää menemättä esimerkiksi naimisiin kirjastonhoitajan kanssa.

3

1952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bookloveri

      Pakko vastata itse siltä varalta että joku tätä tietoa tarvitsee. Luultavasti olen ratkaissut ongelman, tosin hieman eri tavalla kuin kuvittelin. Olen käyttänyt BookCatia mutta todennäköisesti suomalaisten kirjojen luettelointiongelmat ovat helpommin ratkaistavissa ilmaisen BookDB2:n avulla. Siihen voi siirtää tietoja LibraryThingistä, jossa on myös suomalaisia tietolähteitä. Kirjojen luettelointi onnistuu myös LibraryThingissä itsessään. LibraryThingissä kirjatietoja voi hakea myös viivakoodin avulla.

      • Hannannannannaa

        Nämä systeemien nimet ovat melkein hepreaa minulle. Ainoa, mitä itse ajattelin on se, että viivakoodihan on käytännössä ISBN ja sillä voi hakea ja Fennicasta löytyvät kaikkien suomalaisten kirjojen tiedot.

        Ilmeisesti kuitenkin löysit hyvän systeemin. Olen kuullut, että ihmiset hankkivat maksullista tilaa luetteloidakseen omat kirjansa ilmeisesti juuri tuonne LibraryThingiin ja sieltä löytyy valmiita tietoja.


      • Bookloveri
        Hannannannannaa kirjoitti:

        Nämä systeemien nimet ovat melkein hepreaa minulle. Ainoa, mitä itse ajattelin on se, että viivakoodihan on käytännössä ISBN ja sillä voi hakea ja Fennicasta löytyvät kaikkien suomalaisten kirjojen tiedot.

        Ilmeisesti kuitenkin löysit hyvän systeemin. Olen kuullut, että ihmiset hankkivat maksullista tilaa luetteloidakseen omat kirjansa ilmeisesti juuri tuonne LibraryThingiin ja sieltä löytyy valmiita tietoja.

        Kiitos vastauksesta. LibraryThingistä tosiaan löytyy tiedot viivakoodin avulla. Se on eri muotoinen kuin ISBN minkä huomaa kun yrittää löytää viivakoodilla tietoja Helmetistä tai Helkasta. Mutta ongelma ratkesi ja hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe