Volvo Penta 2002 jäähdytysongelma

volvo2002.89

Purjevene Sunwind 311
Volvo Penta 2002 vm 1990 merivesijäähdytys
purjevenevetolaite S-120
14.5.
Kone alkoi lämpenemään liikaa kun oli ajettu noin tunti eli varoitusvalo syttyi palamaan. Ja jäähdytysvettä tuli hyvin vähän jos ollenkaan pakokaasun mukana
tarkistin
- merivesipumppu ja siipipyörä ok samoin pohjaventtiilistä tuli merivettä
- merivesi kiertää hyvin laponestoventtiilin läpi ja tulee koneelle.
- termostaatti ok, alkaa aukenemaan noin 60 asteessa
- painoin laiturihanasta vettä koneeseen(jäädytysletkua pitkin) ja jonkin verrran tuli roskaa/’rauta-lastuja’ poistoveden mukana, sen verran kun pystyi sitä seuraamaan
- otin pakokäyrän irti ja siellä kanavissa oli paljon tukoksia eli rassasin ja huuhtelin ne puhtaaksi
17.5.
tämän jälkeen koeajoin koneella noin kaksi tuntia ja toimi oikein hyvin
21-22.5.
Oltiin viikonlopun vietossa ja koneella ajettiin perjantai puoli tuntia ei ongelmia ja lauantai vajaa tunti ei ongelmia
23.5.
Sunnuntaina vajaan tunnin ajon jälkeen syttyi ylikuumenemisvalo palamaan.

- merivesipumppu ja siipipyörä ok samoin pohjaventtiilistä tuli merivettä
- merivesi kiertää hyvin laponestoventtiilin läpi ja tulee koneelle.
- otin pakokäyrän irti ja oli melkoisen puhdas
- purin pakokaasu/poistovesiletkun irti joka lähtee pakokäyrästä ja menee äänenvaimentimeen ja siitä letkut edelleen ulosvientiin ja huuhtelinne kaikki, ei tukoksia
25.5.
kävin koeajolla ja ylikuumenemisvalo syttyi heti parin minuutin ajon päästä palamaan ja vettä ei juurikaan tullut pakoputkesta eli jossain jumittaa mutta en enää keksi missä.


- mitä kannattaisi vielä tutkia / rassata – vesi ei jostain syystä virtaa loppuun asti läpi
- moottori on 20-vuotta vanha ajettu 2000 tuntia, hyvin toiminut ja edelleen käynnistyy hyvin jne. Toki moottorin poski/kylki on jonkin verran ruosteessa, mutta edestäpäin katsottuna näyttää ihan hyvältä. Kuinka paljon tämän ikäistä moottoria kannattaa korjata?
- Moottoriöljy on mielestäni ihan ok näköistä eli ei huomaa että vedet ja öljyt olis mennyt sekaisin

- uusí moottori on melkoisen kallis, joten kaikista neuvoista jo etukäteen kiittäen.

24

2593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikäseilori

      jäähdytyskanavissa ruostetta. Kansi irti ja kanavat puhtaiksi.

      • volvo2002

        Kuullostaa ihan järkevältä syyltä ongelmaan. Pärjäänkö Bilteman hylsysatsilla ja uudella kannentiivisteellä? Vai onko monta muuta asiaa mikä täytyy ensimmäistä kertaa tämän kannen alle kurkatessa ottaa huomioon kuten tarviiko momenttia kannen kiristämiseen ym.


      • Spede1
        volvo2002 kirjoitti:

        Kuullostaa ihan järkevältä syyltä ongelmaan. Pärjäänkö Bilteman hylsysatsilla ja uudella kannentiivisteellä? Vai onko monta muuta asiaa mikä täytyy ensimmäistä kertaa tämän kannen alle kurkatessa ottaa huomioon kuten tarviiko momenttia kannen kiristämiseen ym.

        Bilteman satsilla varmasti pärjää. Lisäksi hanki vielä se Bilteman halvempi momenttiavain (kunhan on tilaa kääntää sitä konetilassa!) Eli kannen pultit oikeaan momenttiin (oisko 30nm) ja kiristys oikeassa järjestyksessä. Korjaamokäsikirja löytynee netin syövereistä


      • Spede1
        Spede1 kirjoitti:

        Bilteman satsilla varmasti pärjää. Lisäksi hanki vielä se Bilteman halvempi momenttiavain (kunhan on tilaa kääntää sitä konetilassa!) Eli kannen pultit oikeaan momenttiin (oisko 30nm) ja kiristys oikeassa järjestyksessä. Korjaamokäsikirja löytynee netin syövereistä

        Käsisirja löytyy google hakusanoilla: penta 2002 workshop, sieltä pulttien oikea kiristysjärjestys. Momentit olivat 1. kiristys 20Nm, 2. kiristys 70Nm


    • -T-

      ...kansi tarkkaan. Saattaa nimittöin olla pakokanava puhki vesitilaan, jolloin pakokaasun paine estää jäähdytysveden oikeanlaisen kierron. Etenkin, kun vika näin keväällä yhtäkkiä alkoi. Voihan sitä tietysti käydä tuuri, ja kierrosta löytyä joku isompi roska, joka vaihtaa paikkaa yhtenään...

      • konjakissa

        Itsellä oli ongelmia vesikierron kanssa ja voimakasta valkosavutusta(vesihöyryä)viime kesänä.Nyt termari rälläkällä kokonaan auki ja ajoin syylärinputsauslitkua pari purkkia koneeseen annoin vaikuttaa.Alko vesi kiertään savutus loppu.


      • volvo 2002
        konjakissa kirjoitti:

        Itsellä oli ongelmia vesikierron kanssa ja voimakasta valkosavutusta(vesihöyryä)viime kesänä.Nyt termari rälläkällä kokonaan auki ja ajoin syylärinputsauslitkua pari purkkia koneeseen annoin vaikuttaa.Alko vesi kiertään savutus loppu.

        Savutus on kyllä ollut kuvaamaasi valkoista (melko hajutonta) ilmeisesti vesihöyryä enemmän kuin normi-tilanteeessa. Termostaatin tsekkasin kattilassa ja toimii mielestäni. Siinä ei kyllä näy sitä pientä reikää josta useampi on maininnut, mutta sama termostaatti on ollut pelissä jo pidemmän aikaa, tuskin se tätä ongelmaa muodostaa. Ja sitten käytin konetta myös ilman temostaattia, mutta se ei lisännyt jäähdytysveden läpivirtaamista. Minkälaista tai merkkistä syylärilitkua käytit?


      • konjakissa
        volvo 2002 kirjoitti:

        Savutus on kyllä ollut kuvaamaasi valkoista (melko hajutonta) ilmeisesti vesihöyryä enemmän kuin normi-tilanteeessa. Termostaatin tsekkasin kattilassa ja toimii mielestäni. Siinä ei kyllä näy sitä pientä reikää josta useampi on maininnut, mutta sama termostaatti on ollut pelissä jo pidemmän aikaa, tuskin se tätä ongelmaa muodostaa. Ja sitten käytin konetta myös ilman temostaattia, mutta se ei lisännyt jäähdytysveden läpivirtaamista. Minkälaista tai merkkistä syylärilitkua käytit?

        Hessumobiilista en muita merkkiä.


      • Spede1
        volvo 2002 kirjoitti:

        Savutus on kyllä ollut kuvaamaasi valkoista (melko hajutonta) ilmeisesti vesihöyryä enemmän kuin normi-tilanteeessa. Termostaatin tsekkasin kattilassa ja toimii mielestäni. Siinä ei kyllä näy sitä pientä reikää josta useampi on maininnut, mutta sama termostaatti on ollut pelissä jo pidemmän aikaa, tuskin se tätä ongelmaa muodostaa. Ja sitten käytin konetta myös ilman temostaattia, mutta se ei lisännyt jäähdytysveden läpivirtaamista. Minkälaista tai merkkistä syylärilitkua käytit?

        Jos päädyt siihen kannen irroittamiseen, se kannattanee samalla koeponnistaa. Pieniä hiushalkeamia ei välttämättä näy silmillen. Kansipahvi löytyy uskoakseni myös US-Partsista


    • 2003.89
      • 2003.89

        laittaisi vielä osanumeron: eli osa 6


      • Sw27
        2003.89 kirjoitti:

        laittaisi vielä osanumeron: eli osa 6

        Mihin suuntaan niiden reikien pitäisi olla? Ylös vai alaspäin? Tai voiko tuon putken yleensäkin laittaa väärin päin?


    • R K-S

      Jäähdytysjärjestelmä tukossa. Nuo tekemäsi toimenpiteet eivtä riitä. Josolisit joskus avannut tuollaisen koneen niin ymmärtäisit. Jos tehdään kunnolla, niin sylinterinkansi auki ja kaikki puhtaaksi.

    • -Mika-

      Minkälainen on imuletku läpivienniltä vesipumpulle?
      Jos se on tyypillinen kumiletku, niin kokeile kädellä onko se "löysä", tai oikeammin veltto. Eli menee kasaan pelposti kädellä puristamalla. Jos näin on, niin se saattaa yksinään riittää syyksi.

      Pumppu on mallia imevä ja imuletkuun syntyy helposti lievä alipaine. Ja väsynyt/veltto letku menee kasaan, eli umpeen eikä vesi kulje siinä enää. Näitä tapauksia on muutama tullut vastaan. Ja oireet on kuvaamasi kaltaiset, välillä toimii mutta sitten yhtäkkiä lakkaa toimimasta ja lämpövalo syttyy.

      Kun kuminen letku on moottoritilassa, niin usein se saa hieman öljyä ja/tai naftaa päälensä ja ne tekee siitä löysän. Uusiminen muutaman vuoden välein kannattaa.

      • Vahvistettu letku

        Imuletkun on aina oltava spiraalivahvistettu, ettei se mene imun vaikutuksesta kasaan. Kaikenlaisia virityksiä noista veneistä löytyy, joten on tuokin mahdollista.


    • -Mika-

      Niiinhän sen *pitäisi* olla, mutta:
      Olen tällä- ja viimeviikolla käynyt useammassa veneessä moottoriongelmien vuoksi ja kaikissa oli imuletkuna tavallinen kangasvahvistettu kumiletku. Ja se kun vielä usein makaa konetilan pohjaa vasten, niin kaikki polttoaine ja öljy, jota konetilassa usein kuitenkin vähän on, pehmentää sitä letkua vähitellen.

      Ja noissa veneissä oli (käsittääkseni) ammattilaisten asentamat koneet/varusteet niihin.

      Yhdessä noista veneistä oli vääränlainen tankin täyttöletku (180 cm pitkä) ja se oli haperoitunut sisältä ja lisäksi painunut kasaan. Tankkaus ei onnistunut enää kuin liruttamalla ja tankissa oli kuminpaloja. Siihen vaihdoin oikeanlaisen letkun (Etolasta hintaan 98 euroa.) Ja yhdessä oli naftan paluuletku väärää tyyppiä ja "murentunut" kangasvahvikkeen sisällä sellaiseksi, että se tihkui koko matkaltaan naftaa läpi. Siksi eivät olleet paikallistaneet selkeää vuotokohtaa mutta konetila oli aina naftainen.

      Kaikkea siis voi olla ja löytyä veneistä ja niiden konehuoneista.

      • Jhuhhkhk

        Noissa veneissä oli siis "ammattilaisten" asentamat moottorit...


      • Sw27

        Kiitos Mika asiallisesta kommentista. Pitää katsoa vesiletku kuntoon, sillä se on juuri tuollainen ikivanha kumiletku.

        FF27 Charlottan blogin pitäjä suunnitteli jossain kolmitieventtiilin asennusta vetolaitteen ja moottorin merivesipumpun väliin talvihuoltoa helpottamaan (makeavesihuuhtelu, glykolit). MItä mieltä suunnitelmasta? Ja mistä saisi riittävän hyvän kolmitieventtiilin?

        Ja vielä, onko sinulla joku venealan yritys? Välillä voisi kaivata juuri tuollaista asiallista apua, eikä tyypillistä venealalle(kin) kuuluvaa viisastelua ja asiakkaille vittuilua. Asiallisesta avusta olisi kiva maksaakin.


    • Mulla oli vuosia sitten vastaava vika, hiukan eri moottorimalli. Vesipumpulta lähtevä letku liittyi putkiyhteeseen ja siihen putken päähän oli juuttunut siipipyörän pala ja sen kaveriksi sormustimellinen näkin paloja. Vettä pääsi vain liru läpi. Meinasin jo kantta aukoa, mutta onneksi älysin ensin katsoa helpommat kohteet.

      • Putket tukossa

        Näitä on aika usein, jostain syystä ihmiset eivät kaiva niitä impelleristä irronneita siipiä pois vaan yleensä vain vaihdetaan uusi impelleri ajattelematta sen pidemmälle. Jos paloja puuttuu niin jossain niiden on oltava...


    • 16 ja 2

      Sujuvasti jatkuu 3 vuotta vanha ketju.

    • Finmarin

      Volvo Penta AQ120. Tietäisikö joku mistä liiallinen lämmön nousu johtuisi. Ostin veneen, joka seissyt 3 vuotta taivasalla, mutta toiminut siihen asti normaalisti. Noin 5 min. vapaalla käytön jälkeen lämpö nousee mittarin mukaan punaiselle, jonka jälkeen oli pakko sammuttaa, kun pakosarjan jatkeena oleva kumimuhvi alkoi savuta. Eli ymmärtääkseni poisto ei toimi niinkus pitäis? Tulopuolen putket ja letkut pysyivät n. meriveden viileinä impellerille asti, ja säiliössä glykooli vesikin pysyi. Impelleri vaikutti silmämääräisesti täysin ehjältä, joten en sitä vaihtanut. Vain kiila oli niin syöpynyt ja kulunut, että sen vaihdoin uuteen. Tää on mulla ensimmäinen vene, eli täysin ummikko olen ja kiitollinen vähistäkin vinkeistä...

      • Jupiter

        Finmar
        Aq145. Itsellä aivan sama vika. Pienillä kierroksilla toimii hyvin mutta sitten kun nostaa liukuun niin loppuu jäähdytysveden tulo lähes kokonaan!


      • Provoilijan luonne..

        Sä olet se, joka provoilee tolla murteella ja noilla sanoilla aina. Yleisellä palstalla kerrotaan, mikälainen luonne sulla on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      178
      10276
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3495
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3233
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2855
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      204
      2207
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2193
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2013
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1628
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1426
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1376
    Aihe