Purjevene Sunwind 311
Volvo Penta 2002 vm 1990 merivesijäähdytys
purjevenevetolaite S-120
14.5.
Kone alkoi lämpenemään liikaa kun oli ajettu noin tunti eli varoitusvalo syttyi palamaan. Ja jäähdytysvettä tuli hyvin vähän jos ollenkaan pakokaasun mukana
tarkistin
- merivesipumppu ja siipipyörä ok samoin pohjaventtiilistä tuli merivettä
- merivesi kiertää hyvin laponestoventtiilin läpi ja tulee koneelle.
- termostaatti ok, alkaa aukenemaan noin 60 asteessa
- painoin laiturihanasta vettä koneeseen(jäädytysletkua pitkin) ja jonkin verrran tuli roskaa/’rauta-lastuja’ poistoveden mukana, sen verran kun pystyi sitä seuraamaan
- otin pakokäyrän irti ja siellä kanavissa oli paljon tukoksia eli rassasin ja huuhtelin ne puhtaaksi
17.5.
tämän jälkeen koeajoin koneella noin kaksi tuntia ja toimi oikein hyvin
21-22.5.
Oltiin viikonlopun vietossa ja koneella ajettiin perjantai puoli tuntia ei ongelmia ja lauantai vajaa tunti ei ongelmia
23.5.
Sunnuntaina vajaan tunnin ajon jälkeen syttyi ylikuumenemisvalo palamaan.
- merivesipumppu ja siipipyörä ok samoin pohjaventtiilistä tuli merivettä
- merivesi kiertää hyvin laponestoventtiilin läpi ja tulee koneelle.
- otin pakokäyrän irti ja oli melkoisen puhdas
- purin pakokaasu/poistovesiletkun irti joka lähtee pakokäyrästä ja menee äänenvaimentimeen ja siitä letkut edelleen ulosvientiin ja huuhtelinne kaikki, ei tukoksia
25.5.
kävin koeajolla ja ylikuumenemisvalo syttyi heti parin minuutin ajon päästä palamaan ja vettä ei juurikaan tullut pakoputkesta eli jossain jumittaa mutta en enää keksi missä.
- mitä kannattaisi vielä tutkia / rassata – vesi ei jostain syystä virtaa loppuun asti läpi
- moottori on 20-vuotta vanha ajettu 2000 tuntia, hyvin toiminut ja edelleen käynnistyy hyvin jne. Toki moottorin poski/kylki on jonkin verran ruosteessa, mutta edestäpäin katsottuna näyttää ihan hyvältä. Kuinka paljon tämän ikäistä moottoria kannattaa korjata?
- Moottoriöljy on mielestäni ihan ok näköistä eli ei huomaa että vedet ja öljyt olis mennyt sekaisin
- uusí moottori on melkoisen kallis, joten kaikista neuvoista jo etukäteen kiittäen.
Volvo Penta 2002 jäähdytysongelma
24
2593
Vastaukset
- Ikäseilori
jäähdytyskanavissa ruostetta. Kansi irti ja kanavat puhtaiksi.
- volvo2002
Kuullostaa ihan järkevältä syyltä ongelmaan. Pärjäänkö Bilteman hylsysatsilla ja uudella kannentiivisteellä? Vai onko monta muuta asiaa mikä täytyy ensimmäistä kertaa tämän kannen alle kurkatessa ottaa huomioon kuten tarviiko momenttia kannen kiristämiseen ym.
- Spede1
volvo2002 kirjoitti:
Kuullostaa ihan järkevältä syyltä ongelmaan. Pärjäänkö Bilteman hylsysatsilla ja uudella kannentiivisteellä? Vai onko monta muuta asiaa mikä täytyy ensimmäistä kertaa tämän kannen alle kurkatessa ottaa huomioon kuten tarviiko momenttia kannen kiristämiseen ym.
Bilteman satsilla varmasti pärjää. Lisäksi hanki vielä se Bilteman halvempi momenttiavain (kunhan on tilaa kääntää sitä konetilassa!) Eli kannen pultit oikeaan momenttiin (oisko 30nm) ja kiristys oikeassa järjestyksessä. Korjaamokäsikirja löytynee netin syövereistä
- Spede1
Spede1 kirjoitti:
Bilteman satsilla varmasti pärjää. Lisäksi hanki vielä se Bilteman halvempi momenttiavain (kunhan on tilaa kääntää sitä konetilassa!) Eli kannen pultit oikeaan momenttiin (oisko 30nm) ja kiristys oikeassa järjestyksessä. Korjaamokäsikirja löytynee netin syövereistä
Käsisirja löytyy google hakusanoilla: penta 2002 workshop, sieltä pulttien oikea kiristysjärjestys. Momentit olivat 1. kiristys 20Nm, 2. kiristys 70Nm
- -T-
...kansi tarkkaan. Saattaa nimittöin olla pakokanava puhki vesitilaan, jolloin pakokaasun paine estää jäähdytysveden oikeanlaisen kierron. Etenkin, kun vika näin keväällä yhtäkkiä alkoi. Voihan sitä tietysti käydä tuuri, ja kierrosta löytyä joku isompi roska, joka vaihtaa paikkaa yhtenään...
- konjakissa
Itsellä oli ongelmia vesikierron kanssa ja voimakasta valkosavutusta(vesihöyryä)viime kesänä.Nyt termari rälläkällä kokonaan auki ja ajoin syylärinputsauslitkua pari purkkia koneeseen annoin vaikuttaa.Alko vesi kiertään savutus loppu.
- volvo 2002
konjakissa kirjoitti:
Itsellä oli ongelmia vesikierron kanssa ja voimakasta valkosavutusta(vesihöyryä)viime kesänä.Nyt termari rälläkällä kokonaan auki ja ajoin syylärinputsauslitkua pari purkkia koneeseen annoin vaikuttaa.Alko vesi kiertään savutus loppu.
Savutus on kyllä ollut kuvaamaasi valkoista (melko hajutonta) ilmeisesti vesihöyryä enemmän kuin normi-tilanteeessa. Termostaatin tsekkasin kattilassa ja toimii mielestäni. Siinä ei kyllä näy sitä pientä reikää josta useampi on maininnut, mutta sama termostaatti on ollut pelissä jo pidemmän aikaa, tuskin se tätä ongelmaa muodostaa. Ja sitten käytin konetta myös ilman temostaattia, mutta se ei lisännyt jäähdytysveden läpivirtaamista. Minkälaista tai merkkistä syylärilitkua käytit?
- konjakissa
volvo 2002 kirjoitti:
Savutus on kyllä ollut kuvaamaasi valkoista (melko hajutonta) ilmeisesti vesihöyryä enemmän kuin normi-tilanteeessa. Termostaatin tsekkasin kattilassa ja toimii mielestäni. Siinä ei kyllä näy sitä pientä reikää josta useampi on maininnut, mutta sama termostaatti on ollut pelissä jo pidemmän aikaa, tuskin se tätä ongelmaa muodostaa. Ja sitten käytin konetta myös ilman temostaattia, mutta se ei lisännyt jäähdytysveden läpivirtaamista. Minkälaista tai merkkistä syylärilitkua käytit?
Hessumobiilista en muita merkkiä.
- Spede1
volvo 2002 kirjoitti:
Savutus on kyllä ollut kuvaamaasi valkoista (melko hajutonta) ilmeisesti vesihöyryä enemmän kuin normi-tilanteeessa. Termostaatin tsekkasin kattilassa ja toimii mielestäni. Siinä ei kyllä näy sitä pientä reikää josta useampi on maininnut, mutta sama termostaatti on ollut pelissä jo pidemmän aikaa, tuskin se tätä ongelmaa muodostaa. Ja sitten käytin konetta myös ilman temostaattia, mutta se ei lisännyt jäähdytysveden läpivirtaamista. Minkälaista tai merkkistä syylärilitkua käytit?
Jos päädyt siihen kannen irroittamiseen, se kannattanee samalla koeponnistaa. Pieniä hiushalkeamia ei välttämättä näy silmillen. Kansipahvi löytyy uskoakseni myös US-Partsista
- 2003.89
moottorin takaosassa, sisällä oleva putki/putken reiät ummessa?
http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7726000-21-11520.aspx
Reiät auki ja taas pelittää.- 2003.89
laittaisi vielä osanumeron: eli osa 6
- Sw27
2003.89 kirjoitti:
laittaisi vielä osanumeron: eli osa 6
Mihin suuntaan niiden reikien pitäisi olla? Ylös vai alaspäin? Tai voiko tuon putken yleensäkin laittaa väärin päin?
- R K-S
Jäähdytysjärjestelmä tukossa. Nuo tekemäsi toimenpiteet eivtä riitä. Josolisit joskus avannut tuollaisen koneen niin ymmärtäisit. Jos tehdään kunnolla, niin sylinterinkansi auki ja kaikki puhtaaksi.
- -Mika-
Minkälainen on imuletku läpivienniltä vesipumpulle?
Jos se on tyypillinen kumiletku, niin kokeile kädellä onko se "löysä", tai oikeammin veltto. Eli menee kasaan pelposti kädellä puristamalla. Jos näin on, niin se saattaa yksinään riittää syyksi.
Pumppu on mallia imevä ja imuletkuun syntyy helposti lievä alipaine. Ja väsynyt/veltto letku menee kasaan, eli umpeen eikä vesi kulje siinä enää. Näitä tapauksia on muutama tullut vastaan. Ja oireet on kuvaamasi kaltaiset, välillä toimii mutta sitten yhtäkkiä lakkaa toimimasta ja lämpövalo syttyy.
Kun kuminen letku on moottoritilassa, niin usein se saa hieman öljyä ja/tai naftaa päälensä ja ne tekee siitä löysän. Uusiminen muutaman vuoden välein kannattaa.- Vahvistettu letku
Imuletkun on aina oltava spiraalivahvistettu, ettei se mene imun vaikutuksesta kasaan. Kaikenlaisia virityksiä noista veneistä löytyy, joten on tuokin mahdollista.
- -Mika-
Niiinhän sen *pitäisi* olla, mutta:
Olen tällä- ja viimeviikolla käynyt useammassa veneessä moottoriongelmien vuoksi ja kaikissa oli imuletkuna tavallinen kangasvahvistettu kumiletku. Ja se kun vielä usein makaa konetilan pohjaa vasten, niin kaikki polttoaine ja öljy, jota konetilassa usein kuitenkin vähän on, pehmentää sitä letkua vähitellen.
Ja noissa veneissä oli (käsittääkseni) ammattilaisten asentamat koneet/varusteet niihin.
Yhdessä noista veneistä oli vääränlainen tankin täyttöletku (180 cm pitkä) ja se oli haperoitunut sisältä ja lisäksi painunut kasaan. Tankkaus ei onnistunut enää kuin liruttamalla ja tankissa oli kuminpaloja. Siihen vaihdoin oikeanlaisen letkun (Etolasta hintaan 98 euroa.) Ja yhdessä oli naftan paluuletku väärää tyyppiä ja "murentunut" kangasvahvikkeen sisällä sellaiseksi, että se tihkui koko matkaltaan naftaa läpi. Siksi eivät olleet paikallistaneet selkeää vuotokohtaa mutta konetila oli aina naftainen.
Kaikkea siis voi olla ja löytyä veneistä ja niiden konehuoneista.- Jhuhhkhk
Noissa veneissä oli siis "ammattilaisten" asentamat moottorit...
- Sw27
Kiitos Mika asiallisesta kommentista. Pitää katsoa vesiletku kuntoon, sillä se on juuri tuollainen ikivanha kumiletku.
FF27 Charlottan blogin pitäjä suunnitteli jossain kolmitieventtiilin asennusta vetolaitteen ja moottorin merivesipumpun väliin talvihuoltoa helpottamaan (makeavesihuuhtelu, glykolit). MItä mieltä suunnitelmasta? Ja mistä saisi riittävän hyvän kolmitieventtiilin?
Ja vielä, onko sinulla joku venealan yritys? Välillä voisi kaivata juuri tuollaista asiallista apua, eikä tyypillistä venealalle(kin) kuuluvaa viisastelua ja asiakkaille vittuilua. Asiallisesta avusta olisi kiva maksaakin.
Mulla oli vuosia sitten vastaava vika, hiukan eri moottorimalli. Vesipumpulta lähtevä letku liittyi putkiyhteeseen ja siihen putken päähän oli juuttunut siipipyörän pala ja sen kaveriksi sormustimellinen näkin paloja. Vettä pääsi vain liru läpi. Meinasin jo kantta aukoa, mutta onneksi älysin ensin katsoa helpommat kohteet.
- Putket tukossa
Näitä on aika usein, jostain syystä ihmiset eivät kaiva niitä impelleristä irronneita siipiä pois vaan yleensä vain vaihdetaan uusi impelleri ajattelematta sen pidemmälle. Jos paloja puuttuu niin jossain niiden on oltava...
- 16 ja 2
Sujuvasti jatkuu 3 vuotta vanha ketju.
- Finmarin
Volvo Penta AQ120. Tietäisikö joku mistä liiallinen lämmön nousu johtuisi. Ostin veneen, joka seissyt 3 vuotta taivasalla, mutta toiminut siihen asti normaalisti. Noin 5 min. vapaalla käytön jälkeen lämpö nousee mittarin mukaan punaiselle, jonka jälkeen oli pakko sammuttaa, kun pakosarjan jatkeena oleva kumimuhvi alkoi savuta. Eli ymmärtääkseni poisto ei toimi niinkus pitäis? Tulopuolen putket ja letkut pysyivät n. meriveden viileinä impellerille asti, ja säiliössä glykooli vesikin pysyi. Impelleri vaikutti silmämääräisesti täysin ehjältä, joten en sitä vaihtanut. Vain kiila oli niin syöpynyt ja kulunut, että sen vaihdoin uuteen. Tää on mulla ensimmäinen vene, eli täysin ummikko olen ja kiitollinen vähistäkin vinkeistä...
- Jupiter
Finmar
Aq145. Itsellä aivan sama vika. Pienillä kierroksilla toimii hyvin mutta sitten kun nostaa liukuun niin loppuu jäähdytysveden tulo lähes kokonaan! - Provoilijan luonne..
Sä olet se, joka provoilee tolla murteella ja noilla sanoilla aina. Yleisellä palstalla kerrotaan, mikälainen luonne sulla on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 652957
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252083Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671668Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241520- 281281
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161267Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61196Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281150Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101107Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001