Miten saada luottamus hevoseen?

voittamaanluottamus

Otsikko kertookin jo aika paljon.

Tietenkin ajan kanssa luottamus kehittyy, mutta onko keinoja, miten pääsisin ns. hevosen suosioon(=että tykkäisi kun tulisin tallille, hevosen luo) / voittamaan luottamuksen nopeammin(=herkkuja tms)?

Kiitos vastanneille.

Ps.kyseessä suokki

22

8871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wilhartti

      Luottamushan pitää aina ansaita, kun ei ole muitakaan keinoja sen saamiseen kuin vuorovaikutus. Tarkkaile hevostasi. Sekin tarkkailee sinua koko ajan, kun ei ole muuta tekemässä. Yhteisymmärrys kehittyy yhdessä tekemisen kautta. Teettehän te ainakin joitakin asioita yhdessä. Anna hevosellesi hetki hengähtää vaikka kesken kopsottelun ja luota sen vaistoihin. Jos tuntuu että hevonen hermostuu vapaudesta, niin vihellät pelin poikki ja opastat sen hieman rauhallisempaan ympäristöön. Ei tallille kuitenkaan, sillä siellä te molemmat vain laitostutte ja maailman kohtaaminen tulee entistä vaikeammaksi. Vaikka järvenrannassa voisi olla molemmille uusi elementti kohdattavissa ja siellä ei tarvitse pelätä ohikulkijoita. Kyllä se siitä, askel kerrallaan kun otetaan yhdessä niin alkaa se luottamuskin pikkuhiljaa valjeta.
      Kaikessa rauhassa

    • gfghg

      Kun olet mahdollisimman paljon hevosen kanssa annat tietysti herkkuja rapsuttelet ja olet vaan mahdollisimman paljon hevosen kanssa niin sitten ajan myötä se luottamus kehittyy.

      • hohoi56643

        Luottamus vaatii aikaa, hevosta hoitaessa usein, opit tuntemaan sitä. Jos on taitava ja tekee hevosen kanssa kaikkia hoitotoimenpiteitä varmalla rauhallisella otteella, se alkaa ajan kuluessa luottaa sinuun. On tärkeää, että hevosen kanssa voi mennä myös sitä pelottaviin tilanteisiin, jotka liittyy arkitoimenpiteisiin, ja tiedät ettei niistä ole sille haittaa. Hevonen luottaa hyvään johtajaan. Kun hevosta pelottaa sitä kannattaa rohkaista, jos repii narusta, huutaa ja mesoo hevonen pelkää eikä opi luottamaan.
        Mennessä hevosen luokse; Iloisuus ja hevosen tervehtiminen; äänellä, koskettamalla: (silitys, taputus yms.) herättää yleensä hevosen kiinnostuksen ja osoittaa että huomioit. Joskus hevoselle voi antaa herkkupaloja(leipää tms.) niitä ei kuitenkaan saa antaa liikaa, muuten hevosesta tulee ahne ja se on aina herkkujen perään.


    • söööpöööö

      Pari neuvoa ;) Tsemppiä!
      - Ihminen on johtaja. Vaikka sanana tuntuisi tyhmältä, niin hevosen kanssa aina ihminen on johtaja. Jos heppa pääsee johtajaksi, voi joskus tulla hankalia tilanteita, sillä heppa on monta sataa kiloa painavampi ja iso eläin. HUOM!! Johtajuutta ei saavuteta väkivallalla, huudolla tms. vaan rauhallisella, määrätietoisella ja jämäkällä toiminnalla (ruoka aina kuppiin, ihminen ensin ulos oviaukosta, hevonen väistää ihmistä karsinassa yms. ELI päivittäisillä pienillä toiminnoilla). Heppalaumassa johtaja on se kehen luotetaan, ja yleensä vanhin ja viisain tamma on johtaja. Johtaja valitsee turvallisen reitin juomapaikalle yms.. Johtajuus on siis osa luottamusta!

      - Anna ruoka (ja makupalat) aina kupista. Hevoslaumassa johtaja syö ensin. Jos annat ruokaa kädestä, hepo ajattelee sinua alamaisenaan, ja voi alkaa pomottamaan ja näykkimään. Laumassa pienetkin pomotuseleet kuten näykkiminen ovat normaaleja, lauman arvojärjestystä yllä pitäviä asioita (esim. pomo muistuttaa nuorempaa hevosta), mutta sinä et varmaankaan halua joutua näiden osaksi.

      • söäpööö

        - Puuhaa hevosen kanssa mahdollisimman paljon; rapsutuksia, silityksiä. Laumassa hepat rapsuttelevat toisiaan. Minä olen saanut heppani luottamusta löytämällä hyvät paikat rapsuttaa.

        - Hevosen luonnonvaraisten toimintatapojen tunteminen on kaiken A ja O. Eli tarkkaile heppoja laumassa; kuinka ne tervehtivät (nuuskimalla), hoitavat kamusuhteitaan (rapsuttelu) yms.

        Toivottavasti minusta oli apua!

        :)


    • ajan kanssa

      Luottamus ainsaitaan pitkän työn tuloksena.

      Käyttäydy rauhallisesti ja hillitysti. Ole ystävällinen ja helposti ennakoitavissa.

      Luo rutiineja. Tee asioita aina samalla tavalla, näin hevonen tietää mitä tulee seuraavaksi, ja sillä on turvallinen olo.
      Mieti, mitä hevonen haluaa. Tyytyväinen hevonen on hyvän ratsastuksen tärkein tavoite. Pyydä kauniisti ja pehmeäästi, älä revi. Pyri käyttämään aina pehmeitä apuja ja pyyntöjä.

      Vietä aikaa hevosen kanssa. Osoita sille, että sinua tulee kuunnella. Muista, että johtajan ei tarvitse käytäytyä hyökkäävästi. Johtaja on itsestäänselvä, ja vain käyttäytyy kuin johtaja. Kunnioitusta ei saavuteta olemalla aggressiivisia.

      Älä ole karkkiautomaatti. Namit ovat joskus kivoja, ja olet kiinnostava vain, koska tarjoilet herkkuja. On mukavampaa, kun hevonen kunnioittaa sinua itseäsi.

      Älä jätä tilanteita hevosen ratkaistavaksi, ota ne itse haltuun ja kerro hevoselle, kuinka sen halutaan käyttäytyvän. Jos hevonen esimerkiksi säikähtää, tai jotain pelottavaa tulee vastaan, älä anna hevosen tuijotella, vaan jatka päättäväisesti ja ohjaa hevosta.

      • leaders

        Olen samoilla linjoilla ajan kanssa:n kanssa.

        "Herkkujen" antamisella ei juurikaan ole tekemistä luottamuksen kanssa.
        Itse en kannata kädestä syöttämistä.
        Ole hevosellesi johdonmukainen ja lempeä johtaja. Usein näkee ihmisten hemmottelevan lemmikkinsä nk. pilalle. Ei hyvä idea, eläin onnellisin, kun sillä selkeä asema seuraajana, ei johtajana.
        Kun eläimelle kerrotaan, mitä sen kuuluu tehdä ja mitä siltä halutaan, sen ei tarvitse kyseenalaistaa pyyntöjä, vaan luottaa johdonmukaiseen johtajaansa.


    • Natural horsemanship

      ^^Sama juttu ei herkkuja ! Vaan ekaksi pitää juuri olla jämerä johtaja. Kuuntele hevosta ja ymmärrä sitä eli annan yhden vinkin Kokeile hevosmiestaitoa eli NH:ta. Lainaa kirjastosta kirjoja katso netista natural horsemanship ymsyms.

      http://www.youtube.com/watch?v=JzVJD1ckrqg

      tuota on NH, siihen kaikkien on mielestäni pyrittävä.

    • Help!

      Moi! Minullakin on oma hevonen ja tuntuu, ettei se luottamus vain tule. Olen kai huono hevosenomistaja, enkä vain tule toimeen näiden uljaiden, kookkaiden eläinten kanssa. Olen jo harkinnut hevoseni myymistä.Mitä voin tehdä?

      • sokratess

        heippa,ei älä myy mulla oli aikanaan vuonna hiekka ja miekka sama tunne..ei,ole ratkaisu...kyllä kaverin alkaa tuntemaan. tee ratsastuksen sijaan maasta käsin tehtäviä,ne ei tartte kestää kun 1-3min peruuta kävelytä kun toimii oikein palkitse silitys,kehu hevonen on kehulle perso.voi antaa pienen palkankin...rakenna suhdetta tarkkaile sitä tarhassa,lue joku kurikan kirja...hevonen osaa elekieltä,paremmin kun puhetta joskus annamme jonkun väärän singnaalin keholla,lue kehon kieli..hevoskirjasta...kokoile...älä luovuta...pärjäät,uskot itseesi ja ajattele kyllä tämä tästä osaan itse jouduin tähän myllyyyn aikanaan.hevosia on niin erimoisia ja ne jymäyttää meitä eli tsemiä kevääseen älä luovuta


      • Tsemppiä09909887
        sokratess kirjoitti:

        heippa,ei älä myy mulla oli aikanaan vuonna hiekka ja miekka sama tunne..ei,ole ratkaisu...kyllä kaverin alkaa tuntemaan. tee ratsastuksen sijaan maasta käsin tehtäviä,ne ei tartte kestää kun 1-3min peruuta kävelytä kun toimii oikein palkitse silitys,kehu hevonen on kehulle perso.voi antaa pienen palkankin...rakenna suhdetta tarkkaile sitä tarhassa,lue joku kurikan kirja...hevonen osaa elekieltä,paremmin kun puhetta joskus annamme jonkun väärän singnaalin keholla,lue kehon kieli..hevoskirjasta...kokoile...älä luovuta...pärjäät,uskot itseesi ja ajattele kyllä tämä tästä osaan itse jouduin tähän myllyyyn aikanaan.hevosia on niin erimoisia ja ne jymäyttää meitä eli tsemiä kevääseen älä luovuta

        älä luovuta! Niinkuin tuo ylempi kommentoija sanoi, tee maastakäsin työskentelyä. voit käydä vaikka hevosesi kanssa retkellä maastossa kävellen ja kertoa vaikkapa jostakin ihmisestä sil,e tai kertoa miten ihana kyseinen hevonen on. Kädestä annettavilla herkuilla on lyhyetjäljet (nimimerkillä nokemusta on)!! te kaikkea kivaa mistä hevonen tykkää. seuraus tehtävät ovat hyvää harjoitusta hevosen kanssa. leikkiminen on kivaa, voit esim ensin juosta suoraan (edellyttää että hevone seuraa sinua) ja yhtäkkiä muuttaa suuntaa :) on hyvä kuitenkin väistää heti koska yleensä hevonen saattaa nousta vähä pystyyn ja heilauttaa päätä.
        toivottavasti oki apua!!


      • Tsemppiä09909887
        sokratess kirjoitti:

        heippa,ei älä myy mulla oli aikanaan vuonna hiekka ja miekka sama tunne..ei,ole ratkaisu...kyllä kaverin alkaa tuntemaan. tee ratsastuksen sijaan maasta käsin tehtäviä,ne ei tartte kestää kun 1-3min peruuta kävelytä kun toimii oikein palkitse silitys,kehu hevonen on kehulle perso.voi antaa pienen palkankin...rakenna suhdetta tarkkaile sitä tarhassa,lue joku kurikan kirja...hevonen osaa elekieltä,paremmin kun puhetta joskus annamme jonkun väärän singnaalin keholla,lue kehon kieli..hevoskirjasta...kokoile...älä luovuta...pärjäät,uskot itseesi ja ajattele kyllä tämä tästä osaan itse jouduin tähän myllyyyn aikanaan.hevosia on niin erimoisia ja ne jymäyttää meitä eli tsemiä kevääseen älä luovuta

        älä luovuta! Niinkuin tuo ylempi kommentoija sanoi, tee maastakäsin työskentelyä. voit käydä vaikka hevosesi kanssa retkellä maastossa kävellen ja kertoa vaikkapa jostakin ihmisestä sil,e tai kertoa miten ihana kyseinen hevonen on. Kädestä annettavilla herkuilla on lyhyetjäljet (nimimerkillä nokemusta on)!! te kaikkea kivaa mistä hevonen tykkää. seuraus tehtävät ovat hyvää harjoitusta hevosen kanssa. leikkiminen on kivaa, voit esim ensin juosta suoraan (edellyttää että hevone seuraa sinua) ja yhtäkkiä muuttaa suuntaa :) on hyvä kuitenkin väistää heti koska yleensä hevonen saattaa nousta vähä pystyyn ja heilauttaa päätä.
        toivottavasti oki apua!!


    • j.kenttala

      no mitä se heponen tekee jos se ei luota suhun? itselleni kävi justiinsa niinkuin sulla, tuntui ettei hepo luota ja hevonen vain ryösti ja värkkäsi, mutta silti ratsastin niin kauan että homma pelasi, satulahan mulla oli muttei satula vyötä niinpä menin ilman satulaa, siinä samassa en ees hoksannu miten aloin luottamaan hevoseeni ja se muhun. tietysti olin/olen karsinassa ja tarhassa jämäkkä, eli mun päältä ei kävellä eikä mua purra sun muuta. suosittelen että ratsastat ilman satulaa koska tasapaino paranee ja luottamus tulee vähitellen. mieti tarkkaan miksi olet myymässä hevosesi, toisaalta jos tuntuu ettet pärjää ja hevonen ei viihdy luonasi ja hevosen omistaminen ei ole sellaista kuin halusit myy vain hevosesi, mutta etsi hyvä koti ja mieti TARKKAAN mitä olet tekemässä, luottamus ei synny hetkessä. kuten on eräs sanonta: ihminen voi ratsastaa 10 vuotta ja oppia tuntemaan hevosen siinä kymmenessä vuodessa, hevosella tosin menee n. 10 minuuttia oppia tuntemaan sinut.
      tsemppiä vaan!

    • AnniHevoshullu

      Hevosen luottamusta ei voiteta noi vain ja jos on kärsimätön niin huono juttu!
      1. Rapsuta ja vietä aikaa hevosesi kanssa
      2. Käy pienillä Maasto lenkillä (vähentää sterssiä)
      3.anna hevoselle 1-2 namia älä anna liika jotta hevosestasi ei tule "herkku friikki"
      ONNEA!!!

    • hm_ietotoimisto

      Hevosmiesten taito on luontainen kyky. Älä pelkää hevosta vaan ole rento, mutta myös kunnioittava ja jämäkkä. Määrätietoinen ja johdonmukainen käytös on kaiken A ja Ö

    • ammuse

      Luottamus lähtee siitä, että ilmoittaa hepoiselle mukavasti puhellen, notta aikansa kutakin ja sitten kun et jaksa niin ammutaan, kuula kalloon ja jo helpottaa. Ei ole sellaista eläimenpitoa, etteikö sitä lässyttämällä pilattaisi. Itkenyt olen monet kerrat, mutta kuolema se on se, jota pitää hokea jotta arjesta selviää.

    • aikaauttaa

      Yleensä ajan kanssa sujuu, ja kun tekee paljon maastakäsittelyjuttuja eikä vaan ratsasta. mun nykyinen hoitoponikin ennen puri ja potki, tekee vielä niin muille, mutta luottamuksen voitin ajan kanssa ja ponista kuoriutui oikea halinalle. tunkee päätä kaikkialle ja aina korvat hörössä kun tulen sinne karsinaan :3

    • Ponityttötarviiapuu

      Käyn tallilla jossa on kahdeksan hevosta (yksi niistä shettis ja yksi varsa). Siellä on yksi shettis jolla ajan silloin kun omistaja tulee tallille ja samalla sitten ratsastan ilman satulaa (justiinsa saatiin lättäsatula). Käyn kyseisen ponin kanssa kävelemässä ja poni ei oikeen tykkää siitä pelkästä kävelystä, jotenka joskus meen raviakin mutta sitten kun hiljennetään käyntiin poni alkaa heitellä päätään ja nousta pystyyn ja potkia etusillan kohti. Ja poni on aika itsepäinen ja no en sanoin laiska ,koska puhtia riittää jos haluaa että sitä on. Kun omistaja on seurassa (n. 17 v) niin poni ei tee mitään pahaa, joskus jos ajetaan kärryillä laukkaa niin saattaa alkaa innostua liikaa ja pari pukkia tulla, mutta mistä kaikki temppuilu minulla johtuu? Etenkin kävelyttäessä? Ja käytävällä harjailen päivittäin niin poni tykkää siitä ja on todella hienosti seisoo paikoillaan siinä. Ponilla tulee myöskin aika paljon hepuleita tarhassa (ja muutenkin) mutta koskaan ei ole taluttaessa säikähtänyt mitään. Miten saisin ponin kävelyttäessä kulkemaan hyvin (ettei tönisi ja hyppisi pystyyn, menisi toisten kukkapenkkeihin... Alkaa hävettää kun naapurilta on tullu sanomista niistä tulppaaneista mitkä poni söi...

      • Heppatyttönen

        Voiko hevoseen saada luottamusta, jos jokapäivä sillä on eri hoitaja/vuokraaja? Itse haluaisin omana vuokrapäivänäni helliä ja hoitaa hevosta. Ja saada siihen luottamus. En ole kokenut maastakäsitteliä,joten en tiedä onnistuuko se minulta.


    • Hepanomistaja

      Hevosen luottamus ansaitaan vain sen kanssa olemisella ensinnäkin hevonen ei luota sinuun jos sinä et luota itseesi sinun täytyy näyttää sille että et pelkää sitä. Sinä johdat hevosta kun työskentelet sen kanssa muuten hevonen on epävarma ja saattaa vaokka ryöstää maastossa minä ja hevoseni luotetaan toisiimme täysin koska olen ollut sen kanssa monta vuotta. Eli siis tärkeintä on että et pelkää hevosta, luotat itseesi ja sinun tulee näyttää sille että sinä määräät

    • Anonyymi

      Mä nyt toivon, että vaikka tulee tää myöhässä tänne, niin joku tästä voisi saada jotain apua. Eli siis mä ite ainakin lähestyn hevosta aina silleen, että se on vapaana ja meen sitten siihen vähän matkan päähän ja vaikka kutsun hevosta tai vaan seison siinä, niin että hevonen voi itse tulla mun luokse. Kannattaa kans antaa hevosen haistella vaikka käsiä, ja itse ainakin tykkään antaa hevosen haistella kasvojakin tai miten vaan se hevonen haluaa. Ja kans se, että menee siihen silleen että hevonen näkee sut eikä silleen, että sä olet hevosen niin sanotulla "sokealla viivalla". Kun se näkee sut, niin se myös tunnistaa sut. Kannattaa myös puhua hevoselle, se auttaa esim ettei hevonen säikähdä, jos se ei vaikkapa huomannu että sä olet niin lähellä. Muista myös kuunnella ittees ja sitä hevosta, koska luottamukseen tarvitaan molemmat osapuolet. Ja muista kans olla rauhallinen ja, jos hevonen antaa niin voit vaikka silittääkin sitä. Mä myös aina yritän pysyä siinä hetkessä, enkä lähde harhailemaan mun ajatuksissa. Ja sitten, jos se hevonen ei halua tulla sun luokse tai että sä menet sen luokse, niin älä mene tai pakota, vaan vaikka juttele sille hevoselle ilman että on tarkotus saada se hevonen "vastaamaan" siihen. Toivottavasti autto.

    • Anonyymi

      Vietä aikaa sen kanssa tekemällä asioita josta se tykkää ja maasta käsittely on tosi avuliasta varmasti teidän suhteelle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe