Ylitsepääsemätön pelko

Tuleva äiti_23

Olen 23-vuotias ja raskaana ensimmäistä kertaa. Alustavan laskun mukaan 7.viikko menossa. Mitään ongelmia ei ole ollut, lievää pahoinvointia ja rintojen arkuutta.
Ensimmäinen kysymys (varsinaisen asiani vierestä) olisi, että millä viikolla viimeistään pahoinvointi alkaa, olenko voinut jo säästyä siltä vai voiko se vielä olla tulossa? En ole oksennellut, mutta muuten etoo joka päivä, välillä ruoka maistuu ja välillä ei. On myös hieman huimausta ja väsymystä.

Varsinainen asiani on, että pelkään liikaa. Pelkään kuollakseni keskenmenoa. En uskaltaisi tehdä töitä enkä mitään. Tutkin ja tarkkailen itseäni kokoajan, jos alavatsassa tai jossain tuntuu pientä vihlaisua, alan heti pelätä. Ajattelen kokoajan pahinta. Jos raskaus ei keskeydy, lapsi on sairas tai jotain muuta kamalaa. Lisäksi pelkään, että mitään lasta ei ole, että olen katsonut testiä väärin tai se on ollut ns. kemiallinen raskaus, eli kaikki olisi periaatteessa ollut valetta. Voiko kyseessä olla tällainen tapaus, jos selkeitä raskauden oireita jo on ollut ja kuukautiset on olleet melkein 2 kk sitten viimeksi?

Neuvolaan menen ensi viikolla ja pelkään ihan tajuttomasti, että mitään pientä ihmisen alkua ei löydykään ja olen ehtinyt jo haaveilla ja suunnitella kaikenlaista, puhumaan isovanhemmille ja ystäville, jne.
Lyhyesti sanottuna pelkään vaan kaikkea mahdollista. Kaikki paha on tarkoitettu tapahtuvan juuri minulle.

En osaa nauttia tästä raskaudesta, jos nämä pelkotilat jatkuu. Kaikki ihana ja uusi menee multa täysin ohi, jos en rentoudu. Onko muilla ollut samanlaista? Millä tästä olotilasta voisi päästä yli?

10

763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnenkauppaa

      Kuulostaa siltä, että pelkosi hallitsevat elämääsi. Olisi varmasti hyväksi, jos voisit keskustella peloistasi ammattilaisen kanssa. Voit myös mainita peloistasi neuvolassa, he osaavat mahdollisesti ohjata sinut eteenpäin. Totuushan on, että elämässä ei ole mitään varmaa ja sen takia on toisaalta myös turha pelätä - kannattaa vain nauttia niin kauan kuin kaikki on hyvin. Jos jotain menee pieleen niin sitä ehtii surra sitten kun niin on käynyt. Tämä nyt tietysti ei sinua auta, mutta mene tosiaan jonnekin purkamaan noita pelkojasi.

    • mammuli79

      hyvin paljon mahdollista ettei pahoinvointia sinulle edes tulekkaan. itse sain esikoisen 11v sitten ja raskausaika oli maailman helpoin ei pahoinvointia,turvotusta yms. nyt odotan toista lasta ja ainoat oireet on hirveä kärtyäminen,itku joka asiasta ja rinnat turvonneet että esikoispoikani jo tokaisi minulle ennen kuin kuukautiset oli jääneet pois että "äiti sulla on kyllä tissit kasvanut" :)
      ja pelot kuuluu ihan normaaliin raskauteen itsekki koko ajan pelkään keskenmenoa mutta olen ottanut sen asenteen etten asiaan voi vaikuttaa jos niin ikävästi kävisi että km tulisi. luonnon oma tapa ottaa pois "epäkelvot" sikiöt. ja tosiaan raskaus ei ole sairaus että elä ihan normaalia elämää vaikka tiedän ettei niitä ajatuksia saa pois mutta turha stressaaminenkaan ei ole hyväksi vaaville. itse olen saanut pari alkuraskauden km. toisaalta omaa tyhmyyttä että menin liian aikaisin testaamaan mutta kyllä sen vuodosta ja kivuista olisi huomannut muutenkin että ei ihan normi kuukautiset menossa. mut toivotan sulle kaikkea hyvää ja jos haluat enemmän asioista jutella niin anna vaikka sähköpostiosoitteesi :)

      • 534764

        Käy yksityisellä ultrassa, saat mielenrauhan. Jo pelkästään tuollainen stressi ja hermoilu voi itsessään aiheuttaa keskenmenon, eikä muutenkaan ole ihan tervettä noissa määrin vauhkoontua asioista. Ymmärrettävää tosin kun ensimmäinen lapsi kyseessä, mutta paljon saattaa saada vahinkoa aikaan hirveällä hermopaineella.


      • Tuleva äiti_23
        534764 kirjoitti:

        Käy yksityisellä ultrassa, saat mielenrauhan. Jo pelkästään tuollainen stressi ja hermoilu voi itsessään aiheuttaa keskenmenon, eikä muutenkaan ole ihan tervettä noissa määrin vauhkoontua asioista. Ymmärrettävää tosin kun ensimmäinen lapsi kyseessä, mutta paljon saattaa saada vahinkoa aikaan hirveällä hermopaineella.

        vastauksista, etenkin Mammuli79, kiitos erittäin kannustavasta kommentista!

        En voi muuta kuin toivoa, että kaikki menisi hyvin. Ehkä hysterisoin liikaa siksi, että kyseessä on esikoinen ja kaikki on vielä niin uutta ja jännää. En oikein osaa suhtautua tähän vielä enkä oikein tahdo uskoa tätä todeksikaan. Raskaus oli niin suuri yllätys, tosin ihan iloinen ja toivottu asia.

        Neuvolassa saan varmasti viimeistään vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin eikä tarvitse yksin miettiä ja pelätä. Pakko kai yrittää rauhoittua, ettei mitään pahaa ainakaan siitä syystä pääsisi tapahtumaan.

        Mutta sitä kysyisin vielä, että onko tämän mahdollista olla enää kemiallinen raskaus? Rinnat ovat todella kipeät, oksettaa ja väsyttää. Ehtiikö kemiallisessa raskaudessa tulemaan edes minkäänlaisia oireita ja kuinka nopeasti se vuoto sitten alkaa jos alkaa? Tosiaan kuukautisia tai muutakaan vuotoa ei ole ollut kahteen kuukauteen. Menkat on olleet hyvinkin epäsäännölliset aina, mutta tämä nyt on jo poikkeuksellisen pitkä tauko.


      • .
        Tuleva äiti_23 kirjoitti:

        vastauksista, etenkin Mammuli79, kiitos erittäin kannustavasta kommentista!

        En voi muuta kuin toivoa, että kaikki menisi hyvin. Ehkä hysterisoin liikaa siksi, että kyseessä on esikoinen ja kaikki on vielä niin uutta ja jännää. En oikein osaa suhtautua tähän vielä enkä oikein tahdo uskoa tätä todeksikaan. Raskaus oli niin suuri yllätys, tosin ihan iloinen ja toivottu asia.

        Neuvolassa saan varmasti viimeistään vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin eikä tarvitse yksin miettiä ja pelätä. Pakko kai yrittää rauhoittua, ettei mitään pahaa ainakaan siitä syystä pääsisi tapahtumaan.

        Mutta sitä kysyisin vielä, että onko tämän mahdollista olla enää kemiallinen raskaus? Rinnat ovat todella kipeät, oksettaa ja väsyttää. Ehtiikö kemiallisessa raskaudessa tulemaan edes minkäänlaisia oireita ja kuinka nopeasti se vuoto sitten alkaa jos alkaa? Tosiaan kuukautisia tai muutakaan vuotoa ei ole ollut kahteen kuukauteen. Menkat on olleet hyvinkin epäsäännölliset aina, mutta tämä nyt on jo poikkeuksellisen pitkä tauko.

        yksityiselle ultraan, siellähän se sitten selviää. Itse olen käynyt ultrassa kaikissa kolmessa raskaudessani viikolla 5


      • mammuli79
        Tuleva äiti_23 kirjoitti:

        vastauksista, etenkin Mammuli79, kiitos erittäin kannustavasta kommentista!

        En voi muuta kuin toivoa, että kaikki menisi hyvin. Ehkä hysterisoin liikaa siksi, että kyseessä on esikoinen ja kaikki on vielä niin uutta ja jännää. En oikein osaa suhtautua tähän vielä enkä oikein tahdo uskoa tätä todeksikaan. Raskaus oli niin suuri yllätys, tosin ihan iloinen ja toivottu asia.

        Neuvolassa saan varmasti viimeistään vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin eikä tarvitse yksin miettiä ja pelätä. Pakko kai yrittää rauhoittua, ettei mitään pahaa ainakaan siitä syystä pääsisi tapahtumaan.

        Mutta sitä kysyisin vielä, että onko tämän mahdollista olla enää kemiallinen raskaus? Rinnat ovat todella kipeät, oksettaa ja väsyttää. Ehtiikö kemiallisessa raskaudessa tulemaan edes minkäänlaisia oireita ja kuinka nopeasti se vuoto sitten alkaa jos alkaa? Tosiaan kuukautisia tai muutakaan vuotoa ei ole ollut kahteen kuukauteen. Menkat on olleet hyvinkin epäsäännölliset aina, mutta tämä nyt on jo poikkeuksellisen pitkä tauko.

        minun käsityksen mukaan jos on kemiallinen raskaus niin se myöhemmin näkyy negana raskaustestissä ja jos sinulla ei ole vuotoa tullut niin uson että raskaana olet. itse tein niin että kun kuukautiset oli vkon myöhässä tein kahtena peräkkäisenä päivänä testi jotka näytti melko vaaleaa viivaa sitten vkon päästä tein vielä yhden niin tuli heti vahva tumma viiva. koska vereen erittynyt enemmän raskaushormonia. sitten tilasin itselle neuvola ajan. ja minun mielestä ja neuvolatätien mielestä varhaisultraan ei kannata mennä koska jos on varhaisilla viikoilla tulossa keskenmeno niin se tulee ja sitä ei voi mitenkään estää.
        suosittelen että maltillisesti odotat ensimmäiseen neuvolaan siellä tekevät mahdollisesti ultran ja sydänäänet kuunnellaan :)


      • .
        mammuli79 kirjoitti:

        minun käsityksen mukaan jos on kemiallinen raskaus niin se myöhemmin näkyy negana raskaustestissä ja jos sinulla ei ole vuotoa tullut niin uson että raskaana olet. itse tein niin että kun kuukautiset oli vkon myöhässä tein kahtena peräkkäisenä päivänä testi jotka näytti melko vaaleaa viivaa sitten vkon päästä tein vielä yhden niin tuli heti vahva tumma viiva. koska vereen erittynyt enemmän raskaushormonia. sitten tilasin itselle neuvola ajan. ja minun mielestä ja neuvolatätien mielestä varhaisultraan ei kannata mennä koska jos on varhaisilla viikoilla tulossa keskenmeno niin se tulee ja sitä ei voi mitenkään estää.
        suosittelen että maltillisesti odotat ensimmäiseen neuvolaan siellä tekevät mahdollisesti ultran ja sydänäänet kuunnellaan :)

        kannata mennä? Kannata?! Minulla on takanani yksi kohdunulkoinen jossa meinasi mennä henki, siksi seuraavissa raskauksissani kävin viikoilla 5 ultrassa." ja minun mielestä ja neuvolatätien mielestä varhaisultraan ei kannata mennä koska jos on varhaisilla viikoilla tulossa keskenmeno niin se tulee ja sitä ei voi mitenkään estää. " Kertoisitko minulle mitä tarkoitat sanalla kannattaa.

        Kyllä se keskenmeno voi tulla vielä suht myöhäisillä viikoilla ja sen jälkeen ennenaikainen synnytys..


      • 27+3
        . kirjoitti:

        kannata mennä? Kannata?! Minulla on takanani yksi kohdunulkoinen jossa meinasi mennä henki, siksi seuraavissa raskauksissani kävin viikoilla 5 ultrassa." ja minun mielestä ja neuvolatätien mielestä varhaisultraan ei kannata mennä koska jos on varhaisilla viikoilla tulossa keskenmeno niin se tulee ja sitä ei voi mitenkään estää. " Kertoisitko minulle mitä tarkoitat sanalla kannattaa.

        Kyllä se keskenmeno voi tulla vielä suht myöhäisillä viikoilla ja sen jälkeen ennenaikainen synnytys..

        alkuraskauden ultraan ei kyllä kannata mennä vielä viikoilla 5 koska tuolloin 100% näy vielä alkio eikä näin ollen sykettäkään. ja tuolloin ei vielä voi todeta tuulimunaakaan joten suosittelen ultraa vasta kun viikkoja on kasassa vähintään 7 niin et maksa ainakaan näin ollen turhasta käynnistä.


      • .
        27+3 kirjoitti:

        alkuraskauden ultraan ei kyllä kannata mennä vielä viikoilla 5 koska tuolloin 100% näy vielä alkio eikä näin ollen sykettäkään. ja tuolloin ei vielä voi todeta tuulimunaakaan joten suosittelen ultraa vasta kun viikkoja on kasassa vähintään 7 niin et maksa ainakaan näin ollen turhasta käynnistä.

        alkiot ja syke on näkynyt kaikilla kerroilla.


      • 27+3
        . kirjoitti:

        alkiot ja syke on näkynyt kaikilla kerroilla.

        no onneksi olkoon että on näkynyt.. alkiollahan alkaa sydänkin lyömään vasta rv 6 jälkeen että sulla on sitten raskaudet olleetkin jo pidemmällä.. itellä syke näkyi ensimmäisen kerran 6 4 ja viikkoa aikaisemmin ei näkynyt kuin ruskuaispussi..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe