Jos isokokoinen koira hyökkää minun (nainen 48kg/160cm) ja koirani (4kg) kimppuun, niin saanko tehdä mitä vain puolustaakseni koiraani ja itseäni? Mitä sanoo laki, en löytänyt mistään. Asiahan on niin, että pari koiraa on iholle tullut ja vaikka olenkin keskivertonaisen pituinen niin koiran potkiminen pois kimpusta on vähän hankalaa tämän pituisena. Lisäksi pelkään isoja koiria, mutta olen silti ollut niiden kanssa tekemisissä eli en käyttäydy mitenkään järjettömästi, juosten käsiä heilutellen poispäin, tms. Millaista asetta voi kantaa mukana lenkeillä? Jos en keksi mitään muuta niin alan kantamaan puukkoa. Ärsyttää joidenkin isokokoisten koirien omistajien asenne, että pienet koirat tuleekin opettaa tavoille ja ollaan ylpeitä koirien agressiivisuudesta. Jos koira hyökkää niin se ei ole kimppuun hyökätyn syy, vaikka heiluttelisin käsiäni ja kiljuisin koiran edessä, on omistajan vastuulla ettei hänen kiinni pitämänsä koira (saati sitten vapaana oleva) käy kimppuuni, saati sitten pienten lasten, jotka lähtevät juoksemaan karkuun.
Jos koira hyökkää
78
3562
Vastaukset
- kimppuun?
Siis kenen kimppuun koira on hyökkäämässä?
Sinun pikkukoirasi, sinun vai lastesi kimppuun? - veteraanirakki
varaa taskuun etikalla täytetty shamppopullo tai vastaava, josta saat ruiskaistua nopeasti liemet silmille. Ja kun arvelet vaaran lähetyvtn. vedä oma koirasi vierelle tai ota pikkunen vaikka kainaloon ja se etikkapullo kouraan, iskuvalmiiksi. ( myös kärpäsmyrkky saattaisi tehota, karkoitti ainakin käärmeen pihasta) Tehoaa takuulla varmemmin kuin puukko, jonka olisi osuttava ensi iskulla tappavasti mikäli aiot pysäyttää hyökkäyksen, tiedäthän, haavpoittunut eläin on vaarallisin. Ja sitäpaitsi teräaseen käyttö yleisillä paikoilla laitonta.
- Anniina72
No sama kai se kenen kimppuun, jos on pikkukoirasta, aikuisesta ihmisestä tai lapsesta kysymys. Viestini oli aika terävä, mutta olen nyt tosi kyllästynyt tähän välinpitämättömyyteen että koiria pidetään vapaina, jopa vaarallisia. En ole ikinä käyttänyt puukkoa enkä varmaan pystyisi saati uskaltaisi eläimeen sellaista koittaa, mutta jos koiran omistaja seisoo paikalla tumput suorina niin luulisi puukko laittavan häneen vauhtia ottaa koira kiinni. Tiedä häntä! Olisi kiva tietää miten puolustautuu isolta koiralta. Hyvä vinkki tuo etikka, aion ottaa heti käyttöön.
- Ison koiran omistaja
Mitä ihmettä,koira kainaloon...siis oikeen kiusatakseen sitä toista koiraako??? Mikä järki? Piilotella saalistako? Saada toinen uteliaaksi? Koitas jollain pehmolelulla omasi kanssa,kuinka se sinun rauhallinen ihana jauhosäkki innostyuu,kun piilottelet lelua!! Etikkaa koiran silmille?? HALOO!! Ruiski vaan omille silmillesi ja kerro oliko kivaa.Nämä pikkusten omistajat ovat riesa,totaalinen riesa.Räksyttävät ja juoksevat toisten koirien iholle flexi pitkällään,että menkääpä jo viimein itseenne näitte hiton hyvien ideoitten kanssa.Omani pelkää pikkukoiria juuri sen takia,kun niitä päästetään jopaa takaa päin suoraan pentukoirien jymym iholle,että varmasti toinen pelästyy.Mutta omani ei myöskään IKINÄ pääse lähelle tälläsiä rukkasnahkoja,mutta hattuako nää fifiensä omistajat välittävät.Kieltoon vaan kaikki pikkukoirat,kun niitä ei edes kouluteta.
- AAARRRGGGHHHH!!!!
Ison koiran omistaja kirjoitti:
Mitä ihmettä,koira kainaloon...siis oikeen kiusatakseen sitä toista koiraako??? Mikä järki? Piilotella saalistako? Saada toinen uteliaaksi? Koitas jollain pehmolelulla omasi kanssa,kuinka se sinun rauhallinen ihana jauhosäkki innostyuu,kun piilottelet lelua!! Etikkaa koiran silmille?? HALOO!! Ruiski vaan omille silmillesi ja kerro oliko kivaa.Nämä pikkusten omistajat ovat riesa,totaalinen riesa.Räksyttävät ja juoksevat toisten koirien iholle flexi pitkällään,että menkääpä jo viimein itseenne näitte hiton hyvien ideoitten kanssa.Omani pelkää pikkukoiria juuri sen takia,kun niitä päästetään jopaa takaa päin suoraan pentukoirien jymym iholle,että varmasti toinen pelästyy.Mutta omani ei myöskään IKINÄ pääse lähelle tälläsiä rukkasnahkoja,mutta hattuako nää fifiensä omistajat välittävät.Kieltoon vaan kaikki pikkukoirat,kun niitä ei edes kouluteta.
Pidä sinä ison koiran omistaja turpasi kiinni!
Kukaan ei ole pyytänyt sua tänne pätemään omasta koirastasi mitään, voi voi jos se pelkää pikku
fifejä, oma mokas, mitäs et oo kunnolla totuttanut sitä kaikkeen!
Yhtä pahoja räksyjä ne isotkin koirat on kun mitä pienet fifit.
Naapurissa on joku helvetin suuri sekarotuinen koira joka räksyttää ihan kaikelle että siinä se
isojen koirien pyhyys!
Ja KYLLÄ!
Etikkaa tai mielummin tabascoa saa suihkauttaa naamalle (ei silmiin) jos huomaa ison koiran tulevan
kohti hyökkäysaikeissa. Harmi kun tavallisissa marketeissa ei myydä sähkötainnuttimia!
Ison koiran omistaja on vastuussa koirastaan eikä niitä saa päästää missään olosuhteissa irti!
Koiran täytyy opettaa myös sille että vastaantulijoita ei saa tervehtiä kuin vasta ihmiseltä
luvan saatuaan.
Itselläkin suuri koira.
- 5+14
Pysyisit vaan kotona hysteerikko! Ja koiraa ei tuollaisella edes pitäisi olla.
- Anniina72
No jos olen hysteerinen niin en kuitenkaan psykoottinen; en käy koiran kimppuun puukon kanssa lenkkipolulla - kun taas sekopää koira käy minun kimppuuni?! Ja jos koira ei hyökkää ja on kuten 99% muista koirista eikä raivohullu niin mitä se haittaa jos minulla on puukko taskussa.
- tics..
Anniina72 kirjoitti:
No jos olen hysteerinen niin en kuitenkaan psykoottinen; en käy koiran kimppuun puukon kanssa lenkkipolulla - kun taas sekopää koira käy minun kimppuuni?! Ja jos koira ei hyökkää ja on kuten 99% muista koirista eikä raivohullu niin mitä se haittaa jos minulla on puukko taskussa.
Tottakai saat puolustaa itseäsi ja koiraasi jos jommankumman kimppuun hyökkää toinen koira. Jos näin joskus tapahtuu, huudat niin paljon kuin keuhkoista lähtee...karjut ihan mitä vaan, sillä ei väliä. Jos hyökkäävä koira ei peräänny ja käyttäytyy edelleen agressiivisesti, potkaise hyökkääjää niin paljon ku jalastasi lähtee! Ja karju kokoajan! Varmasti joku sivullinen näkee tai koiran omistaja ja tulee apuun.
Ite oon miettinyt ihan samaa...mulla tosin saksanpaimenkoira, mutta silti. Se riittää että yksi tai kaksi isompaa koiraa tulee vapaana vastaan niin varmasti on tappelu valmis.
Toivottavasti näin ei ikinä tule käymään! Ei ollenkaan huono idea ole pitää mukana pientä sumutinpulloa jossa jotain chili/vesisekoitusta.
- ....................
En löytänyt, mutta oman kokemuksen mukaan paras ja tehokkain tapa on saada hyökkääjän takapää ilmaan. Siis oikeasti ja kunnolla. Ja valitattavasti sitten jaksettava pitää, siihen asti, että joko oma koirasi on turvassa, tai saat apua. Yllättävässä tilanteessa ei ehdi ottaa taskusta mitään, kipua tuottamalla hyökkääjän raivo vaan kasvaa. Youtubessa on muistaakseni parikin filmiä aiheesta, ja niissä selviää tehokkain ote. Vaatii kyllä voimia, mutta tositilanteessa adrenaliini auttaa.
- jatkan
Esim hakusanalla pitbull löytyy materiaalia, jossa näkee otteen selkeästi, jos oikein muistan. Muutoin tuo materiaali on kyllä paljolti sellaista, että pahaa tekee katsella. Mutta se ote niistä näkyy.
- barbi bentton
Osta hiuslakkaa pieni pullo ja asia hoituu nopeasti
- jmr_86
siis onko sun tai koirasi kimppuun hyökännyt koira?? jos, niin silloinhan selvität asian niiden kanssa miten toi on tapahtunut. Mutta kyllä saa puolustautua. Itsellä saku ja kerran sen päälle hyökkäsi kaverikoira, pyreneittenmastiffi, kylläkin oman koirani kokoinen. Sakuni puolustautui, mutta kaks koiraa joiden paino alkaa olemaan lähempänä sataa kiloa, niin sai töitä tehdä erottaakseni ne. Takaapäin repimään jaloista, suunnilleen mitä vaan keksii, itse menin lopulta väliin (vaikka tätä ei suositellakkaan) en pelkää hampaan iskua, on siinä oma koira kumminki kyseessä. Mutta et voi kävellä ja ajatella että joku hyökkää koirasi kimppuun, pieni koirasi vaan vaistoaa sinusta pelon joka ei varmasti auta tilannetta. Elä suotta pelkää isoja, me ollaan ihan kivoja :) mutta puukkoa en kyllä lähtisi kantamaan, sitähän sais pelätä jatkuvasti ja eikös se ole lainvastaistakin..
- :) .........
jmr_86 kirjoitti:
siis onko sun tai koirasi kimppuun hyökännyt koira?? jos, niin silloinhan selvität asian niiden kanssa miten toi on tapahtunut. Mutta kyllä saa puolustautua. Itsellä saku ja kerran sen päälle hyökkäsi kaverikoira, pyreneittenmastiffi, kylläkin oman koirani kokoinen. Sakuni puolustautui, mutta kaks koiraa joiden paino alkaa olemaan lähempänä sataa kiloa, niin sai töitä tehdä erottaakseni ne. Takaapäin repimään jaloista, suunnilleen mitä vaan keksii, itse menin lopulta väliin (vaikka tätä ei suositellakkaan) en pelkää hampaan iskua, on siinä oma koira kumminki kyseessä. Mutta et voi kävellä ja ajatella että joku hyökkää koirasi kimppuun, pieni koirasi vaan vaistoaa sinusta pelon joka ei varmasti auta tilannetta. Elä suotta pelkää isoja, me ollaan ihan kivoja :) mutta puukkoa en kyllä lähtisi kantamaan, sitähän sais pelätä jatkuvasti ja eikös se ole lainvastaistakin..
Vaan kyllä siinä vaiheessa annetaan ensiapua, kun nelikiloinen jää vaikkpa saksanpaimenern hampaisiin. Ja ensiavun jäkeen onkin kiire eläinlääkäriin, ja kuinka kummaa, juuri silloin yleensä päivystää se kaikkein kaukaisin mahdollinen:) Sitten selvitellään omaa traumaa,kun (toivottavsti koira selviää hengissä). Meillä on sentään painoa kuusi kiloa, toisella oli 25 kiloa. Mutta kun oikeasti koira hyökkää, niin siinä ei jäädä miettimään, kenenköhän koira on kyseessä. Ihan voin kertoa, että kokemusta on. Siinä tilassa on adrenaliinitaso korkea, itsekään en puremia reagoinut, kun ne itseen kohdistuivat. Onneksi oli tarpeeksi vaatteita.
Ei ole mitään ylihysteeristä miettiä asioita etuk'äteen, vaan ainoastaan viisasta. Ja moneen kertaan, että osaa toimia sitten kun on pakko. Tämän tietää jokainen koiranomistaja, joka on tilanteeseen joutunut. - Oma asenne.
:) ......... kirjoitti:
Vaan kyllä siinä vaiheessa annetaan ensiapua, kun nelikiloinen jää vaikkpa saksanpaimenern hampaisiin. Ja ensiavun jäkeen onkin kiire eläinlääkäriin, ja kuinka kummaa, juuri silloin yleensä päivystää se kaikkein kaukaisin mahdollinen:) Sitten selvitellään omaa traumaa,kun (toivottavsti koira selviää hengissä). Meillä on sentään painoa kuusi kiloa, toisella oli 25 kiloa. Mutta kun oikeasti koira hyökkää, niin siinä ei jäädä miettimään, kenenköhän koira on kyseessä. Ihan voin kertoa, että kokemusta on. Siinä tilassa on adrenaliinitaso korkea, itsekään en puremia reagoinut, kun ne itseen kohdistuivat. Onneksi oli tarpeeksi vaatteita.
Ei ole mitään ylihysteeristä miettiä asioita etuk'äteen, vaan ainoastaan viisasta. Ja moneen kertaan, että osaa toimia sitten kun on pakko. Tämän tietää jokainen koiranomistaja, joka on tilanteeseen joutunut.itselläni on kaksi 30 kg urosta. Jos joku kävisi niiden päälle tai edes aikoisi, niin ajaisin kyllä aivan hel...tin vihaisena päällekävijät pois. Kyllä koira huomaa, jos olet tosissasi ja ainakin ite puolustan omiani henkeen ja vereen, niiden annetaan olla rauhassa, niiden päälle ei tule kukaan.
Oma asenne. kirjoitti:
itselläni on kaksi 30 kg urosta. Jos joku kävisi niiden päälle tai edes aikoisi, niin ajaisin kyllä aivan hel...tin vihaisena päällekävijät pois. Kyllä koira huomaa, jos olet tosissasi ja ainakin ite puolustan omiani henkeen ja vereen, niiden annetaan olla rauhassa, niiden päälle ei tule kukaan.
en vaan saanut selkoa tosta sun alotuksesta, että onko näin käyny. Toki eläinlääkäriin, mutta eiköhän sillon koiran omistajaan oteta yhteys joka hyökkää. Sehän se maksaa eläinlääkärimaksut, ja vastaa koiransa teoista. Jos on siis itse siinä paikalla, ettei mikään irtokoira tms.. en tiedä tapaustasi. Olen omaa sakuani puolustanu, mutta en tuomitse niitä koiria enkä pelkää (eikä koirani) jotka ovat hyökänneet.. tuppaa oleen uroksilla vähä vikana että saatetaan välillä todella rajusti ottaa yhteen ja sillon ku omani oli vuoden ikäinen, nii sai aika paljonkin isommilta "turpiin"
Mutta kun koirat käy kiinni toisiin, ne ei sillo paljo mieti mistään, vaan ampuu ja täysiä! ja jos pienempi koira, nii pahempaa jälkeä :( ja tutuillakin omat koirat on saattanu syystä tai toisesta vaan käydä toistensa päälle, ja siinä on jo oikeesti vaikee aukoo hampaita ku ne toisen kurkussa. Nimim.sitäkin tehnyt. Eli itse teen mitä vaan vastaavissa tilanteissa, oli aiheuttaja oma koira tai toisen, tai jos näenkään tapauksen, niin olen mennyt väliin..- ............
Oma asenne. kirjoitti:
itselläni on kaksi 30 kg urosta. Jos joku kävisi niiden päälle tai edes aikoisi, niin ajaisin kyllä aivan hel...tin vihaisena päällekävijät pois. Kyllä koira huomaa, jos olet tosissasi ja ainakin ite puolustan omiani henkeen ja vereen, niiden annetaan olla rauhassa, niiden päälle ei tule kukaan.
Sinulla on kaksi 30 kiloista urosta. Aloittajan koiralla painoa neljä, minun koirallani kuusi. Puhumme pikkuisen eri tasolla näistä asioista. Ja hätäkin on siis erilainen. Kyllä minäkin isojen kanssa annoin selvitellä välejään, ja toimin täysin eri tavalla. Siinä on vaihtoehtoja erilailla. Mutta tuo nelikiloinen voi kuolla jo ihan siitä ensimmäisestäkin puraisusta.
- Anniina72
m_aria86 kirjoitti:
en vaan saanut selkoa tosta sun alotuksesta, että onko näin käyny. Toki eläinlääkäriin, mutta eiköhän sillon koiran omistajaan oteta yhteys joka hyökkää. Sehän se maksaa eläinlääkärimaksut, ja vastaa koiransa teoista. Jos on siis itse siinä paikalla, ettei mikään irtokoira tms.. en tiedä tapaustasi. Olen omaa sakuani puolustanu, mutta en tuomitse niitä koiria enkä pelkää (eikä koirani) jotka ovat hyökänneet.. tuppaa oleen uroksilla vähä vikana että saatetaan välillä todella rajusti ottaa yhteen ja sillon ku omani oli vuoden ikäinen, nii sai aika paljonkin isommilta "turpiin"
Mutta kun koirat käy kiinni toisiin, ne ei sillo paljo mieti mistään, vaan ampuu ja täysiä! ja jos pienempi koira, nii pahempaa jälkeä :( ja tutuillakin omat koirat on saattanu syystä tai toisesta vaan käydä toistensa päälle, ja siinä on jo oikeesti vaikee aukoo hampaita ku ne toisen kurkussa. Nimim.sitäkin tehnyt. Eli itse teen mitä vaan vastaavissa tilanteissa, oli aiheuttaja oma koira tai toisen, tai jos näenkään tapauksen, niin olen mennyt väliin..Hyvää keskustelua ainakin herätti tämä. Tulin siihen tulokseen (t. hysteerinen nainen), että kun menen metsään koiran kanssa niin otan mukaan naisten raiskaushälyttimen, josta lähtee tajuton ääni ja sen lisäksi tämän etikka-pullon :-). Enkä halunnut sanoa, että kaikki isot koirat hyökkäisivät muka kimppuuni ja epäilisin jokaista vastaantulijaa. Selvennys: Olen Suomessa joutunut aiempien (suurten, noin 40kiloisten koirieni) kanssa toisten koirien hyökkäyksen kohteeksi kahdesti, jolloin menin itse väliin, koska koirani oli/olivat niin alakynnessä. Lisäksi olen joutunut kahdesti Intiassa matkustaessani kulkukoirien kanssa tekemisiin ja minua on purtu. Nyt olen saanut pienen koiran ja pari läheltä piti-tilannetta ollut, joten olen huolissani miten saan pidettyä pikkuisen erossa tappeluista, asumme Keskuspuiston vieressä joten vapaana olevia koiria löytyy. Toivotaan ettei se joku hullu osu meidän kohdalle. Ja puhun siis näin, koska en itse pitänyt Helsingissä suuria koiriani vapaana juuri siksi, että vaikka meninkin takuuseen niiden käytöksestä, niin niiden vapaana olo varmasti voisi kuitenkin aiheuttaa riskitilanteita/ ei ole oikein että muut joutuvat pelkäämään koiriani.
- 2 x 30 kg
............ kirjoitti:
Sinulla on kaksi 30 kiloista urosta. Aloittajan koiralla painoa neljä, minun koirallani kuusi. Puhumme pikkuisen eri tasolla näistä asioista. Ja hätäkin on siis erilainen. Kyllä minäkin isojen kanssa annoin selvitellä välejään, ja toimin täysin eri tavalla. Siinä on vaihtoehtoja erilailla. Mutta tuo nelikiloinen voi kuolla jo ihan siitä ensimmäisestäkin puraisusta.
Minä puolustaisin niitä yhtälailla vaikka olisivat 4 kg, minulle on perusasia taata koirieni turvallisuus. Pidän huolen siitä, että niiden päälle ei käydä. Vaikka olisivat pienempiä toimisin samoin ja karjuisin ja häätäisin hampaat irvessä tunkeutujat pois.
- ....................
2 x 30 kg kirjoitti:
Minä puolustaisin niitä yhtälailla vaikka olisivat 4 kg, minulle on perusasia taata koirieni turvallisuus. Pidän huolen siitä, että niiden päälle ei käydä. Vaikka olisivat pienempiä toimisin samoin ja karjuisin ja häätäisin hampaat irvessä tunkeutujat pois.
Mutta itselläni on se kuusikiloinen. Ja sitten oli vielä jonkin aikaa sitten se 25 kiloinen. Ja noissa tapauksissa ei ollut mitään hyötyä mistää karjumisista sun muista. Sain yhden irti, niin se hyökkäsi toisen kimppuun. Ruumis tai ruumiita olisi tullut, jos ei omistaja olisi ollut nopeasti hätiin tullut. Sitä todellisissa hyökkäysaikeissa tulevaa (tiedät varmaan mistä puhun, siitä, mkun koira on jo jossain transsitilassa) ei karjumalla ja murisemalla ja irvistelemällä pysäytetä. Se tepsii vielä niihin, jotka eivät ole ihan yhtä vakain aikein liikkeellä. Mutta toki kannattaa kokeilla. Tuohon tekniikkaan luottaminen vaan on suorastaan typeryyttä. Itse en tiedä muuta einoa kuin sen, että pyrkii samaan hyökkääjän takapään ilmaan, ja toivoo, että omat löytävät turvapaikan, tai joku tulee apuun. Puhun siis tilanteesta, jossa isoja hyökkääjiä on vain yksi. JOs niitä olisi useampi, loppuisi keinot lyhyeen.
Sinun on tosi helppoa siellä arvostella meitä, jotka olemme ne oikeat kauhunhetket kokeneet. Se on kauheaa, kun ensin oma, korostan vielä kokoa, koira huutaa, sitten rusahtaa, ja sen jälkeen on hiljaista.... Ja aikaa on kulunut tilanteen tajuamisesta noin 2 sekuntia. Aikaa on niin vähän, että parhaimmatkaan tekniikat eivät tositilanteessa auta. Mutta se auttaa omistajaa itseään, jos tietää, että edes yritti. Noissa tilanteissa ei koiraa yksi omistaja pysty aina suojelemaan. Eikä taata sitä koiriensa turvallisuutta niin kauan kuin se jätetään meidän harteillemme.
On muuten olemassa susiliivi, joka kyllä yhteen koiraan voisi tepsiä. Sen ongelma on taas siinä, että hyökkääjiä onkin kaksi, niin kuin valitettavan usein on. Sähkö antaa lisä aikaa. Ja heti kun sen saan, sen tulen koiralleni laittamaan. Puukkoa en ala mukanani kantamaan, ja tuo suihkekin on auttamattoman hidas tapa, jos se ei oletodella helposti saatavilla. Etikkaliuos voisi toimia, mutta esim. pippurikaasun voi saada siinä tiimellyksessä omiinkin silmiinsä. Eli, kaikkien kaasujen käyttö on opeteltava myös etukäteen. - Lopen kyllästynyt
.................... kirjoitti:
Mutta itselläni on se kuusikiloinen. Ja sitten oli vielä jonkin aikaa sitten se 25 kiloinen. Ja noissa tapauksissa ei ollut mitään hyötyä mistää karjumisista sun muista. Sain yhden irti, niin se hyökkäsi toisen kimppuun. Ruumis tai ruumiita olisi tullut, jos ei omistaja olisi ollut nopeasti hätiin tullut. Sitä todellisissa hyökkäysaikeissa tulevaa (tiedät varmaan mistä puhun, siitä, mkun koira on jo jossain transsitilassa) ei karjumalla ja murisemalla ja irvistelemällä pysäytetä. Se tepsii vielä niihin, jotka eivät ole ihan yhtä vakain aikein liikkeellä. Mutta toki kannattaa kokeilla. Tuohon tekniikkaan luottaminen vaan on suorastaan typeryyttä. Itse en tiedä muuta einoa kuin sen, että pyrkii samaan hyökkääjän takapään ilmaan, ja toivoo, että omat löytävät turvapaikan, tai joku tulee apuun. Puhun siis tilanteesta, jossa isoja hyökkääjiä on vain yksi. JOs niitä olisi useampi, loppuisi keinot lyhyeen.
Sinun on tosi helppoa siellä arvostella meitä, jotka olemme ne oikeat kauhunhetket kokeneet. Se on kauheaa, kun ensin oma, korostan vielä kokoa, koira huutaa, sitten rusahtaa, ja sen jälkeen on hiljaista.... Ja aikaa on kulunut tilanteen tajuamisesta noin 2 sekuntia. Aikaa on niin vähän, että parhaimmatkaan tekniikat eivät tositilanteessa auta. Mutta se auttaa omistajaa itseään, jos tietää, että edes yritti. Noissa tilanteissa ei koiraa yksi omistaja pysty aina suojelemaan. Eikä taata sitä koiriensa turvallisuutta niin kauan kuin se jätetään meidän harteillemme.
On muuten olemassa susiliivi, joka kyllä yhteen koiraan voisi tepsiä. Sen ongelma on taas siinä, että hyökkääjiä onkin kaksi, niin kuin valitettavan usein on. Sähkö antaa lisä aikaa. Ja heti kun sen saan, sen tulen koiralleni laittamaan. Puukkoa en ala mukanani kantamaan, ja tuo suihkekin on auttamattoman hidas tapa, jos se ei oletodella helposti saatavilla. Etikkaliuos voisi toimia, mutta esim. pippurikaasun voi saada siinä tiimellyksessä omiinkin silmiinsä. Eli, kaikkien kaasujen käyttö on opeteltava myös etukäteen.perheessä kun kaksi isoa vapaana olevaa koiraa hyökkäsi meidän 35 kg kimppuun luonnonsuojelualueella (koirathan pitäisi olla kytkettyinä). Koiramme oli mieheni kanssa lenkillä (kytkettynä) kun koirat hyökkäsivät. Mieheni puolusti koiraamme potkimalla hyökääjiä sillä seurauksella, että toinen koirista sai osuman kylkeensä joka rauhoitti tilanteen. Ikävää tässä tilanteessa oli se, että mieheni ei ollut vaihtanut työsaappaita (turvasaappaat) pois ennen koiran lenkitystä, joten koira sai potkun turvasaappaista. Omistajat olivat molemmat paikalla mutta vain toinen yritti saada koirat kiinni ennen ikävää tapausta (toinen käänsi selän). Tämän selkkkauksen jälkeen päätin, että aina kun nään lähestyvän irti olevan koiran, pyydän omistaa ystävällisesti ottamaan koiransa kiinni. Jos näin ei tapahdu, otan varuiksi pitkän karahkan käteeni, sillä vaikka olenkin 60kg/165cm, ei minulla ole mitään mahdollisuutta ilman asetta puolustaa koiraani.
- ei kokemusta
Lopen kyllästynyt kirjoitti:
perheessä kun kaksi isoa vapaana olevaa koiraa hyökkäsi meidän 35 kg kimppuun luonnonsuojelualueella (koirathan pitäisi olla kytkettyinä). Koiramme oli mieheni kanssa lenkillä (kytkettynä) kun koirat hyökkäsivät. Mieheni puolusti koiraamme potkimalla hyökääjiä sillä seurauksella, että toinen koirista sai osuman kylkeensä joka rauhoitti tilanteen. Ikävää tässä tilanteessa oli se, että mieheni ei ollut vaihtanut työsaappaita (turvasaappaat) pois ennen koiran lenkitystä, joten koira sai potkun turvasaappaista. Omistajat olivat molemmat paikalla mutta vain toinen yritti saada koirat kiinni ennen ikävää tapausta (toinen käänsi selän). Tämän selkkkauksen jälkeen päätin, että aina kun nään lähestyvän irti olevan koiran, pyydän omistaa ystävällisesti ottamaan koiransa kiinni. Jos näin ei tapahdu, otan varuiksi pitkän karahkan käteeni, sillä vaikka olenkin 60kg/165cm, ei minulla ole mitään mahdollisuutta ilman asetta puolustaa koiraani.
Minäkin olen pienikoinen nainen ja minulla kaksi keskikoista urosta. Jos noin ikävästi kävisi, että vieras koira kävisi päälle, en usko, että itse tekisin yhtään mitään. Päästäisin omani irti, että ne pystyisivät puolustautumaan ja odottaisin, että tilanne menee ohi. Sitten vaan vammojen mukaan hoito mitä tarvitaan. Mitä siinä ihminen voi muka tehdä. En laittaisi ainakaan käsiäni sinne silppuriin.
Koskaan ei ole onneksi irtokoiratkaan kimppuumme hyökänneet, vaikka niitä on vastaan tullutkin. - kuunnelkaapas
Ei todellakaan mitään hiuslakkaa koiran silmillle, sehän sokeutuu! Ja nää että "ota puukko, suihkuta hiuslakkaasilmiin" jutut on ihan älyttömiä! Miten voisitte ikinä käyttää niitä eläimen vahingoittamiseen!! Ota mielummin vaikka vesipullo ja sillä ruiskuta..
- gggggggggggggggg
Koiraa puukottaa ei mitään järkeä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!mielummi joku sellainen joka säikyttää koiran muttei aiheuta vahinkoa!!!!!!!!!!!!!
- vs. isot koirat
Pikkukoirien omistajat näköjään kamalasti pelkäävät et heidän koiransa kimppuun hyökkää vihainen iso koira. Paras apu ongelmaan on se, että kouluttaa sen piikuisen kulkemaan kauniisti räkyttämättä ja tempoilematta hihnassa. Hyvä vinkki on myös se, et ei fleksi pitkänä, vaan kauniisti koira vierellä ohituksissa.
Ihan äärimmäisen harvoin tulee vastaan ios koira, jokja haluaa tappaa vastaantulevan koiran. Sellainen koira on jollain lailla sairas tai todella huonosti pidetty. Mutta ihan hyvin koulutettukin taviskoira saattaa menettää malttinsa, kun fifi kiljuu ja remuaa fleksi pitkänä. Elikkäs koulutus on pikkukoirillenne paras henkivakuutus. - tarkastapas kantasi
vs. isot koirat kirjoitti:
Pikkukoirien omistajat näköjään kamalasti pelkäävät et heidän koiransa kimppuun hyökkää vihainen iso koira. Paras apu ongelmaan on se, että kouluttaa sen piikuisen kulkemaan kauniisti räkyttämättä ja tempoilematta hihnassa. Hyvä vinkki on myös se, et ei fleksi pitkänä, vaan kauniisti koira vierellä ohituksissa.
Ihan äärimmäisen harvoin tulee vastaan ios koira, jokja haluaa tappaa vastaantulevan koiran. Sellainen koira on jollain lailla sairas tai todella huonosti pidetty. Mutta ihan hyvin koulutettukin taviskoira saattaa menettää malttinsa, kun fifi kiljuu ja remuaa fleksi pitkänä. Elikkäs koulutus on pikkukoirillenne paras henkivakuutus.Meidän koiramme joutui "tappolistalle" muuttuneen hormonitoiminnan vuoksi, tilanne syntyi vasta, kun koiralta jouduttiin poistamaan kohtu ja munasarjat. Eläinlääkärit tuntevat ongelman, mutta siihen ei ole apukeinoa. Jos haluan pitää koirani hengissä ja terveenä, on varottava kaikkia narttuja, eläinlääkäri sanoi, että kerran hyökännyt tulee todennäköisesti tekemään saman myöskin uudestaan, jos vain saa tilaisuuden.
Siinä sinulle yksi syy. Ja tosiaan, koulutuksella siihen ei voi vaikuttaa. Myöskään hormonikorvaushoito ei käy, koska siinä oli liikaa riskejä. Siis tappavia riskejä.
Jospahan avartaisitte maailmankuvaanne. Tuo asenne ei auta tippaakaan. Jokainen irrallaan olevan narttu on meidän tapauksessamme uhka. Hyökkäykset ovat rajuja, ja niin kuin sanoi, jopa hyvin koulutettu koira sen teki. Eikä meidän tarvitse olla lähelläkään välttämättä, pelkkä haju riittää.
Mitäs arvelit keinoksi; Maalle muuttoa, koiran sisällä pitämistä, vai muuta? Voin kertoa, että minä en ole se syypää, eikä koirani. Teen kaikkeni, minkä voin, mutta en voi poistaa itse ongelmaa. Loput onkin sitten muiden koiranomistajien vastuulla. Täysin. Ja jos koirani menehtyy piittaamattoman toiminnan seurauksena, toivoisin, että syyllisen koiran omistajat tulisivat hoitamaan tilanteen kotonani, esimerkiksi kohtaamaan lapseni, joille tuo koira on ollut koko elämän tärkeä ystävä. Rahallinen korvaus on helppo, vaikka summat kasvavatkin. Mieli voisi muuttua, kun näkee inhimilliset seuraukset asiasta.
Asenteellesi ei ymmärrystä heru. Valitan. Satun tietämään asian toisenkin puolen. Myöskin hyvin käyttäytyvät ja koulutetut koirat joutuvat uhriksi. - .............
tarkastapas kantasi kirjoitti:
Meidän koiramme joutui "tappolistalle" muuttuneen hormonitoiminnan vuoksi, tilanne syntyi vasta, kun koiralta jouduttiin poistamaan kohtu ja munasarjat. Eläinlääkärit tuntevat ongelman, mutta siihen ei ole apukeinoa. Jos haluan pitää koirani hengissä ja terveenä, on varottava kaikkia narttuja, eläinlääkäri sanoi, että kerran hyökännyt tulee todennäköisesti tekemään saman myöskin uudestaan, jos vain saa tilaisuuden.
Siinä sinulle yksi syy. Ja tosiaan, koulutuksella siihen ei voi vaikuttaa. Myöskään hormonikorvaushoito ei käy, koska siinä oli liikaa riskejä. Siis tappavia riskejä.
Jospahan avartaisitte maailmankuvaanne. Tuo asenne ei auta tippaakaan. Jokainen irrallaan olevan narttu on meidän tapauksessamme uhka. Hyökkäykset ovat rajuja, ja niin kuin sanoi, jopa hyvin koulutettu koira sen teki. Eikä meidän tarvitse olla lähelläkään välttämättä, pelkkä haju riittää.
Mitäs arvelit keinoksi; Maalle muuttoa, koiran sisällä pitämistä, vai muuta? Voin kertoa, että minä en ole se syypää, eikä koirani. Teen kaikkeni, minkä voin, mutta en voi poistaa itse ongelmaa. Loput onkin sitten muiden koiranomistajien vastuulla. Täysin. Ja jos koirani menehtyy piittaamattoman toiminnan seurauksena, toivoisin, että syyllisen koiran omistajat tulisivat hoitamaan tilanteen kotonani, esimerkiksi kohtaamaan lapseni, joille tuo koira on ollut koko elämän tärkeä ystävä. Rahallinen korvaus on helppo, vaikka summat kasvavatkin. Mieli voisi muuttua, kun näkee inhimilliset seuraukset asiasta.
Asenteellesi ei ymmärrystä heru. Valitan. Satun tietämään asian toisenkin puolen. Myöskin hyvin käyttäytyvät ja koulutetut koirat joutuvat uhriksi.Omani joutui uhriksi kotipihallaankin ollessaan. Eikä tilannetta edeltänyt minkäänlaista provosointia. Valitettavasti koirien omistajilla on vain taipumusta luottaa liikaa koiriinsa. Aina ei vaan kannattaisi odottaa sitä että jotain tapahtuu. Se voi tapahtua missä vaan ja milloin vaan, juuri kun sitä vähiten odottaa. Ei kukaan noita tilanteita halua. Mutta niitä syntyy. Juuri tämä on syy, miksi tästä asiasta täällä puhun. On minulla ollut isompiakin koiria, ja on edelleen. Tunnen sen, että omaan koiraan on helppo luottaa. Mutta se luotettavinkaan ei ole luotettava. Koira käyttäytyy koiran tavoin, joskus se ärsykekynnys ylittyy ja tilanne kärjistyy. Toisilla on onnea, ja toisilla ei. Mutta se mahdollisuus on ihan jokakoiran kohdalla olemassa.
- vs. isot koirat
............. kirjoitti:
Omani joutui uhriksi kotipihallaankin ollessaan. Eikä tilannetta edeltänyt minkäänlaista provosointia. Valitettavasti koirien omistajilla on vain taipumusta luottaa liikaa koiriinsa. Aina ei vaan kannattaisi odottaa sitä että jotain tapahtuu. Se voi tapahtua missä vaan ja milloin vaan, juuri kun sitä vähiten odottaa. Ei kukaan noita tilanteita halua. Mutta niitä syntyy. Juuri tämä on syy, miksi tästä asiasta täällä puhun. On minulla ollut isompiakin koiria, ja on edelleen. Tunnen sen, että omaan koiraan on helppo luottaa. Mutta se luotettavinkaan ei ole luotettava. Koira käyttäytyy koiran tavoin, joskus se ärsykekynnys ylittyy ja tilanne kärjistyy. Toisilla on onnea, ja toisilla ei. Mutta se mahdollisuus on ihan jokakoiran kohdalla olemassa.
Minkä niminen kertomasi hormonisairaus on? En ole koskaan sellaisesta kuullutkaan.
Vaikka selitit pitkään ja vuolaasti minun kantaani vastaan en muuta sitä. Pikkukoirien paras henkivakuutus on kunnon käytöskoulu. Kerro ihmeessä tuon oudon sairauden nimi, jotta voin ottaa asiasta paremmin selvää. Ja kuten sanoin hyökkäykset ovat äärimmäisen harvinaisia. Niihin tosiaan yleensä liittyy jokin sairaus ja teidän tapauksessa sinun koirasi sairaus, mikä se sitten lieneekään... - .............
Minkä niminen kertomasi hormonisairaus on? En ole koskaan sellaisesta kuullutkaan.
Vaikka selitit pitkään ja vuolaasti minun kantaani vastaan en muuta sitä. Pikkukoirien paras henkivakuutus on kunnon käytöskoulu. Kerro ihmeessä tuon oudon sairauden nimi, jotta voin ottaa asiasta paremmin selvää. Ja kuten sanoin hyökkäykset ovat äärimmäisen harvinaisia. Niihin tosiaan yleensä liittyy jokin sairaus ja teidän tapauksessa sinun koirasi sairaus, mikä se sitten lieneekään...Kyllä, Suomen parhaita alan asiantuntijoita kyllä tutki koiran. Tämän ongelman hänen mukaansa selkeä aiheuttaja oli kohdun- ja munasarjojen jälkeinen hormonitoiminnan muutos, joka muuttaa koiran ominaishajua joissakin tapauksissa. Tähän ei ole mitään apuakeinoa, dappia kokeiltiin kyllä. Ongelma alkoi monen monen ongelmattoman vuoden jälkeen ihan yhtäkkiä, ja nimenomaan narttuja pitää meillä varoa. Hormonikorvaushoidolla on liian suuret riskit, siksi sitä ei voi käyttää. Tämä nimenomainen lääkäri on kehittämässä eri hoitotapoja, on eläinlääkkeitä kehittämässä, ja tuntee koirien käytöksen monelta kantilta.
Älä usko vain ja ainoastaan omaa vankkumatonta kantaasi. Miten helvetissä se kahden sadan metrin päässä portailla hiljaa istuva koira olisi provosoinut. Eka hyökkäys meni sattuman piikkiin, kuten sanoin, kuljimme vain kaikessa rauhassa erään talon ohi, ihan samaa reittiä, jota jo vuosia oli kuljettu, ilman mitään ongelmia ja provosointia. Tällä kertaa oli talon koiran valvonta pettänyt hetkeksi, ja päälle tuli. Tuo toinen tapaus sattui eri koiran kohdalla, tämänkään koiran kanssa ei ollut ollut mitään ongelmaa.
Eläinlääkärin ainoa keinoa oli varoa visusti, etenkin jo kerran hyökänneitä, mutta narttuihin kannattaa suhtautua muutoinkin hiukan epäillen.
Kertoisitko nyt oman ratkaisusi asiaan. Hiukan myöhässähän tämä vastaus uteluusi tuli, kun en ole tätä ketjua avannut aikoihin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Jos sinulla on tähän ongelmaan ratkaisu, niin olen onnellinen siitä. Eläinlääketiede tuntee ongelman, mutta ei ratkaisua. Vaikka yrittävätkin sitä kehittää. Siihen asti toivoisin, että kaltaisesi asennevammaiset uskoisivat myöskin olevan hyökkäyksiä, joihin ei liity pikkukoirien provosointia. Meilläkin on koira ikänsä touhunnut juuri isojen koirien kanssa. Ei kuulu epäsosiaalisiin yksilöihin minkään mittapuun mukaan. Mutta pienelle koolleen se ei voi mitään. Meillä on nyt tehty päätös, että koska lähistön narttujen omistajat tietävät riskin, niin jokaikinen nhyökkäys tästä eteenpäin menee poliisin tutkintaan. Ja hoitokustannuksista ei säästellä tietysti, mutta omistajien kannattaa ymmärtää, että kulut voivat nousta tuhansiin euroihin. Ja ne maksaa se hyökkääjän omistaja. Joko vapaaehtoisesti tai väkisin. - vs. isot koirat
............. kirjoitti:
Kyllä, Suomen parhaita alan asiantuntijoita kyllä tutki koiran. Tämän ongelman hänen mukaansa selkeä aiheuttaja oli kohdun- ja munasarjojen jälkeinen hormonitoiminnan muutos, joka muuttaa koiran ominaishajua joissakin tapauksissa. Tähän ei ole mitään apuakeinoa, dappia kokeiltiin kyllä. Ongelma alkoi monen monen ongelmattoman vuoden jälkeen ihan yhtäkkiä, ja nimenomaan narttuja pitää meillä varoa. Hormonikorvaushoidolla on liian suuret riskit, siksi sitä ei voi käyttää. Tämä nimenomainen lääkäri on kehittämässä eri hoitotapoja, on eläinlääkkeitä kehittämässä, ja tuntee koirien käytöksen monelta kantilta.
Älä usko vain ja ainoastaan omaa vankkumatonta kantaasi. Miten helvetissä se kahden sadan metrin päässä portailla hiljaa istuva koira olisi provosoinut. Eka hyökkäys meni sattuman piikkiin, kuten sanoin, kuljimme vain kaikessa rauhassa erään talon ohi, ihan samaa reittiä, jota jo vuosia oli kuljettu, ilman mitään ongelmia ja provosointia. Tällä kertaa oli talon koiran valvonta pettänyt hetkeksi, ja päälle tuli. Tuo toinen tapaus sattui eri koiran kohdalla, tämänkään koiran kanssa ei ollut ollut mitään ongelmaa.
Eläinlääkärin ainoa keinoa oli varoa visusti, etenkin jo kerran hyökänneitä, mutta narttuihin kannattaa suhtautua muutoinkin hiukan epäillen.
Kertoisitko nyt oman ratkaisusi asiaan. Hiukan myöhässähän tämä vastaus uteluusi tuli, kun en ole tätä ketjua avannut aikoihin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Jos sinulla on tähän ongelmaan ratkaisu, niin olen onnellinen siitä. Eläinlääketiede tuntee ongelman, mutta ei ratkaisua. Vaikka yrittävätkin sitä kehittää. Siihen asti toivoisin, että kaltaisesi asennevammaiset uskoisivat myöskin olevan hyökkäyksiä, joihin ei liity pikkukoirien provosointia. Meilläkin on koira ikänsä touhunnut juuri isojen koirien kanssa. Ei kuulu epäsosiaalisiin yksilöihin minkään mittapuun mukaan. Mutta pienelle koolleen se ei voi mitään. Meillä on nyt tehty päätös, että koska lähistön narttujen omistajat tietävät riskin, niin jokaikinen nhyökkäys tästä eteenpäin menee poliisin tutkintaan. Ja hoitokustannuksista ei säästellä tietysti, mutta omistajien kannattaa ymmärtää, että kulut voivat nousta tuhansiin euroihin. Ja ne maksaa se hyökkääjän omistaja. Joko vapaaehtoisesti tai väkisin.Mitä hel***tiä sinä oikein urputat? Tajua jo, että sinun koirasi sairaus on harvinainen tapaus ja kukaan tässä ketjussa ei ole puhunut siitä, vaan yleisesti.
Se, että sinun koirasi nyt sattuu olemaan oudosti sairas, ei tarkoita, että pikkukoiria ei tarvitse kouluttaa ja että kaikki isot koirat olisivat tappajia. Pysy s**tana asiassa tai älä kirjoittele turhia löpinöitäsi. - .........
Mitä hel***tiä sinä oikein urputat? Tajua jo, että sinun koirasi sairaus on harvinainen tapaus ja kukaan tässä ketjussa ei ole puhunut siitä, vaan yleisesti.
Se, että sinun koirasi nyt sattuu olemaan oudosti sairas, ei tarkoita, että pikkukoiria ei tarvitse kouluttaa ja että kaikki isot koirat olisivat tappajia. Pysy s**tana asiassa tai älä kirjoittele turhia löpinöitäsi.Eikä ainakaan eläinlääkärin mukaan ole mitenkään erityisen harvinaista edes, meillä vaan on se pieni koira. Ilmiö on yllättävän tuttu kaiken kokoisilla. Itse kysyit sairauden nimeä. Miksi siis se ei kelpaa. Toki vaivalle ei ole diagnoosia. Kyllä, ihmettelen asennettasi, edelleen.
Eli uskot itsekkin, että tällaista on, vaikka edellisessä viestissäsi et uskonut. Vai oletko sittenkin perehtynyt asiaan vastaukseni jälkeen. - vs. isot koirat
......... kirjoitti:
Eikä ainakaan eläinlääkärin mukaan ole mitenkään erityisen harvinaista edes, meillä vaan on se pieni koira. Ilmiö on yllättävän tuttu kaiken kokoisilla. Itse kysyit sairauden nimeä. Miksi siis se ei kelpaa. Toki vaivalle ei ole diagnoosia. Kyllä, ihmettelen asennettasi, edelleen.
Eli uskot itsekkin, että tällaista on, vaikka edellisessä viestissäsi et uskonut. Vai oletko sittenkin perehtynyt asiaan vastaukseni jälkeen.Koitahan nyt tajuta, että tässä nyt puhutaan koirista, joita ei ole koulutettu. Ole hyvä ja aloita oma viestiketju, jos halua selitellä koirasi sairautta. Varmasti saat myötätuntoisia vastauksia ja lupaan, etten tule siihen ketjuun kanssasi keskustelemaan, vaan saat ihan rauhassa asiaasi taivastella.
En missään kohtaa kyseenalaistanut sairauden olemassa oloa, mutta todellakin kysyin mistä sairaudesta on kyse, sillä itse koirien kanssa yli 30 vuotta toimineena en ole sellaista kohdannut.
Olen pahoillani koirasi puolesta, jos se todella on sairas, mutta jos ei ole, niin olet vielä tyhmempi kuin aiemmat viestisi antavat ymmärtää. Minun osaltani tämä keskustelu päättyy tähän. ............. kirjoitti:
Kyllä, Suomen parhaita alan asiantuntijoita kyllä tutki koiran. Tämän ongelman hänen mukaansa selkeä aiheuttaja oli kohdun- ja munasarjojen jälkeinen hormonitoiminnan muutos, joka muuttaa koiran ominaishajua joissakin tapauksissa. Tähän ei ole mitään apuakeinoa, dappia kokeiltiin kyllä. Ongelma alkoi monen monen ongelmattoman vuoden jälkeen ihan yhtäkkiä, ja nimenomaan narttuja pitää meillä varoa. Hormonikorvaushoidolla on liian suuret riskit, siksi sitä ei voi käyttää. Tämä nimenomainen lääkäri on kehittämässä eri hoitotapoja, on eläinlääkkeitä kehittämässä, ja tuntee koirien käytöksen monelta kantilta.
Kertoisitko nyt oman ratkaisusi asiaan. Hiukan myöhässähän tämä vastaus uteluusi tuli, kun en ole tätä ketjua avannut aikoihin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Jos sinulla on tähän ongelmaan ratkaisu, niin olen onnellinen siitä. Eläinlääketiede tuntee ongelman, mutta ei ratkaisua. Vaikka yrittävätkin sitä kehittää. Siihen asti toivoisin, että kaltaisesi asennevammaiset uskoisivat myöskin olevan hyökkäyksiä, joihin ei liity pikkukoirien provosointia. Meilläkin on koira ikänsä touhunnut juuri isojen koirien kanssa. Ei kuulu epäsosiaalisiin yksilöihin minkään mittapuun mukaan. Mutta pienelle koolleen se ei voi mitään. Meillä on nyt tehty päätös, että koska lähistön narttujen omistajat tietävät riskin, niin jokaikinen nhyökkäys tästä eteenpäin menee poliisin tutkintaan. Ja hoitokustannuksista ei säästellä tietysti, mutta omistajien kannattaa ymmärtää, että kulut voivat nousta tuhansiin euroihin. Ja ne maksaa se hyökkääjän omistaja. Joko vapaaehtoisesti tai väkisin.Minuakin kiinnostaa,kun en ole koskaan kuullut,mikä tuollainen sairaus tulee steriloinnin jälkeen ?
Sitä on kyllä tapahtunut,että kun koira on steriloitu,niin on koiria,jotka ei oikein pääse jyvälle,mikä moinen oikein on,ja siitä syystä saattaa suhtautua epäröivästi tai jopa aggressiivisesti.
Se sitten jos aggressiivisesti joku ilman syytä hyökkää koirasi kimppuun tuosta vaan jostain,niin eiköhän kysessä ole koira,joka ylipäätään suhtautuu aggressiivisesti lähinnä omaan sukupuoleen.Leikattujen kohdalla tosin toinenkin osapuoli.
Enpä oikein usko,että koira,jolla aggressiota ei ole ylipäätään,kehittää sen hyökätäkseen jonkun steriloinnin jälkeisen sairauden vuoksi.- .............
molossi kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa,kun en ole koskaan kuullut,mikä tuollainen sairaus tulee steriloinnin jälkeen ?
Sitä on kyllä tapahtunut,että kun koira on steriloitu,niin on koiria,jotka ei oikein pääse jyvälle,mikä moinen oikein on,ja siitä syystä saattaa suhtautua epäröivästi tai jopa aggressiivisesti.
Se sitten jos aggressiivisesti joku ilman syytä hyökkää koirasi kimppuun tuosta vaan jostain,niin eiköhän kysessä ole koira,joka ylipäätään suhtautuu aggressiivisesti lähinnä omaan sukupuoleen.Leikattujen kohdalla tosin toinenkin osapuoli.
Enpä oikein usko,että koira,jolla aggressiota ei ole ylipäätään,kehittää sen hyökätäkseen jonkun steriloinnin jälkeisen sairauden vuoksi.Anteeksi vastaukseni viipyminen, en ole täällä ollut, mutta yritän vastata nyt.
Eli, niin kuin sanoit, ei se pelkkä hajunmuutos ongelmaa tee. Siis, saa koiraa hyökkäämään, jos ei sillä sitä agressiotaipumusta ole jo ennestäänkin. Ongelma tuleekin juuri siinä, että monet koiranomistajat eivät halua uskoa/tunnustaa ("se on kiltti, ja koulutettu, se ei voisi koskaan..."), että koirallaan sellaista on, ja siksi luotetaan liikaa (valvonta pettää). Kyseessä ei siis ole meillä sairaus, vaan ominaisuus. Mutta valitettavasti lopputulos on sama. Eli, narttuja pitää varoa, ja vasta kun ne on luotettaviksi havaittu, voivat koirat olla yhdessä. Se taas ei onnistu, jos toiset koirat ovat irti. Edelleenkin koiramme siis saa olla ja onkin muiden koirien seurassa. Mutta niin, että itse tiedän missä mennään, eikä niin, että joku pitää koiraansa irti, ja tilanne pääsee kärjistymään. Yllättävän moni koiranomistaja ei tunne koiraansa, ja sen taipumuksia. Siltikään ei kukaan saa joutua kärsimään siitä.
Noh, nykyään ei hyökkääjä pääsisikään enää niin helpolla, sen verran iso kaveri meillä on lenkkiseurana. Voipi isoimmat hyökkäyshalut hiipua jo sen vuoksi. Tämä seuralaiskoira kyllä puolustaisi pienempäänsä, ihan varmasti. Mutta edelleenkin, joudun olemaan varuillani. Tämä kuitenkin on osoittautunut aika hyväksi ratkaisuksi, koiralla on oma "henkivartijakoira" :)
- 04062010
Mitä tulee puolustamiseen, tulee omaa koiraa puolustaa tilanteessa kuin tilanteessa. Mutta vapaana oleva oma koira onkin jo hankala auttaa vaarallisissa tilanteissa. Siksi kannatan, että koiria pidetään aina kytkettynä. Ja voihan koiraakin vapaana pitää, jos sen tekee suljetulla alueella (koirapuistot, laitumet, aidatut tilat, jne.). Itse olen joutunut pariin otteeseen häätämään vapaana olevat koirat kauas omasta koirastani. Yksinkertaisesti minä olen sen tehnyt asettumalla vieraan ja oman koirani väliin. Tällöin minä olen olen oman laumani johtaja ja otan vieraan koiran haasteen vastaan. Yleensä en nosta ääntä suureksi vaan kerron ruumiinkielellä vieraalle koiralle, että "parempi on väistää tai kohta käy huonosti". Yleensä vieras koira on väistänyt ja lähtenyt omille matkoilleen. Olen huomannut, että arempi osapuoli yleensä päästää eniten ääntä eli tässä tilanteessa se oli vieras koira.
Tietenkään en osaa sanoa, miten salakavalasti agressiivinen koira käyttäytyä tälläisissä tilanteessa. Mutta jos joku vieras koira hyökkäisisi, niin todennäköisesti ottaisin koirasta jotenkin kiinni ja selättäisin sen omalla painollani. 60 kilon avulla pystyy selättämään suurenkin koiran. Se riippuu vain tahdosta. Jos koiria on usempi niin tällöin on parempi yrittää pois tilanteesta ja saada apua muilta ihmisiltä tai turvautua hiuslakkoihin/etikkasuihkeisiin.- -.-
itselläni on suurikokoinen koira (70kg) joka on pari kertaa joutunut tappeluun vieraiden kanssa. koirani on aina ollut kytkettynä ja käyttäytynyt rauhallisesti ohituksissa, mutta nämä vastaan tulijat vain vänkää päälle. ihmettelen aina, miten pieni suomenpystykorva lipsahtaa aikuiselta täysikasvuiselta mieheltä kun minä 50kg nainen saan pidettyä oman koirani rauhallisena? onneksi koirani tietää voimansa ja osaa niitä käyttää joten pystykorvalle ei käynyt mitenkään kuten ei myöskään sille karhukoiralle joka kävi koirani kimppuun ollessaan ilmeisesti omin luvin jaloittelemassa. ei siinä auta muu kuin painella siihen väliin ja repiä se toinen helvettiin oman koiran hampaista. vaikka koirani on koulutettu ja luotan siihen, en laske sitä vapaaksi siitä syystä että en luota muihin ja pääsen ainakin nopeasti väliin jos jotain yllättävää tapahtuu. kaiken kukkuraksi vielä kyseinen pystykorvan omistaja alkoi minulle huutaa että minulla on raivotautinen koira(?!) sen jälkeen kun ojensin hänelle kuolaisen ja edelleen rähisevän pystykorvan hihnaa.. onko se karhumainen ulkomuoto vai mikä piru kun ei ne pystykorvaiset koirat minun mussukasta oikein tunnu tykkäävän.. mutta ihmiset kun tuntee, ei tilanteesta voi ottaa itseensä.. suurempi koira on aina syyllinen vaikka vain puolustautuisi..
- vs. isot koirat
-.- kirjoitti:
itselläni on suurikokoinen koira (70kg) joka on pari kertaa joutunut tappeluun vieraiden kanssa. koirani on aina ollut kytkettynä ja käyttäytynyt rauhallisesti ohituksissa, mutta nämä vastaan tulijat vain vänkää päälle. ihmettelen aina, miten pieni suomenpystykorva lipsahtaa aikuiselta täysikasvuiselta mieheltä kun minä 50kg nainen saan pidettyä oman koirani rauhallisena? onneksi koirani tietää voimansa ja osaa niitä käyttää joten pystykorvalle ei käynyt mitenkään kuten ei myöskään sille karhukoiralle joka kävi koirani kimppuun ollessaan ilmeisesti omin luvin jaloittelemassa. ei siinä auta muu kuin painella siihen väliin ja repiä se toinen helvettiin oman koiran hampaista. vaikka koirani on koulutettu ja luotan siihen, en laske sitä vapaaksi siitä syystä että en luota muihin ja pääsen ainakin nopeasti väliin jos jotain yllättävää tapahtuu. kaiken kukkuraksi vielä kyseinen pystykorvan omistaja alkoi minulle huutaa että minulla on raivotautinen koira(?!) sen jälkeen kun ojensin hänelle kuolaisen ja edelleen rähisevän pystykorvan hihnaa.. onko se karhumainen ulkomuoto vai mikä piru kun ei ne pystykorvaiset koirat minun mussukasta oikein tunnu tykkäävän.. mutta ihmiset kun tuntee, ei tilanteesta voi ottaa itseensä.. suurempi koira on aina syyllinen vaikka vain puolustautuisi..
Niin, miksiköhän iso on aina se pahis, vaikka pikkuset usein provosoivat. Tietenkään ei iso eikä pieni saa provosointiinkaan vastata puremilla, se on selvä. Mutta kun jo isomman ärähtäessä rähisevälle pienelle, niin jo uhkutaan pyhää vihaa isomman pään menoksi.
Omaani, 35kg, puri koirapuistossa jack russeli aivan yllättäen. Minun koirani käveli puiston aidan viereen kuselle ja kun se kääntyi tullakseen takaisin, niin russeli loikkasi kimppuun ja puri kunnon ventin jalkaan. Omani ärähti ja juoksi karkuun. Olisi hyvin voinut purra kuoliaaksi sen tirriäisen, mutta onneksi on rauhallinen ja hyvin koulutettu. Silti yritti russelin omistaja syyttää minun koiraani tilanteesta. Onneksi oli muitakin silminnäkijöitä, joten hän se joutui korvaamaan meille lääkärikulut.
Olisiko minun pitänyt aloittajan ehdotuksen mukaisesti puukottaa se purrut russeli? Noot! - LauMa
Niin, miksiköhän iso on aina se pahis, vaikka pikkuset usein provosoivat. Tietenkään ei iso eikä pieni saa provosointiinkaan vastata puremilla, se on selvä. Mutta kun jo isomman ärähtäessä rähisevälle pienelle, niin jo uhkutaan pyhää vihaa isomman pään menoksi.
Omaani, 35kg, puri koirapuistossa jack russeli aivan yllättäen. Minun koirani käveli puiston aidan viereen kuselle ja kun se kääntyi tullakseen takaisin, niin russeli loikkasi kimppuun ja puri kunnon ventin jalkaan. Omani ärähti ja juoksi karkuun. Olisi hyvin voinut purra kuoliaaksi sen tirriäisen, mutta onneksi on rauhallinen ja hyvin koulutettu. Silti yritti russelin omistaja syyttää minun koiraani tilanteesta. Onneksi oli muitakin silminnäkijöitä, joten hän se joutui korvaamaan meille lääkärikulut.
Olisiko minun pitänyt aloittajan ehdotuksen mukaisesti puukottaa se purrut russeli? Noot!Hmmm...Tämä aihe on itselleni hyvinkin ajankohtainen, sillä tänään minun ja kahden koirani luokse ampaisi kuin tyhjästä, ohjuksen lailla irtioleva lapinkoira. Ja koirani eivät luonnollisestikaan provosoineet tätä irtolaista millään lailla. Eiväthän sitä edes nähneet ennenkuin se oli 2 metrin päässä. Huusin,karjuin kirosin yms. käyttäydyin muutenkin uhkaavasti. EIKÄ MITÄÄN VAIKUTUSTA!!! Irtolainen tuijotti vain silmät kiiluen koiriani, jotka yritin pitää selän takana. Sen verran koirista ja niiden elekielestä jo ymmärrän, että tämä koira ei tullut ystävällisissä aikeissa meidän luokse ja kohtahan se olikin jo vanhemman koirani niskassa kiinni. Humalainen omistaja juoksi paikalle ja taas tuli tämä sama virsi "Ei se ole ikinä tolleen ja se on niin kiltti ja ikinä ei ole ketään tuollai purrut ja tämä johtui vain siitä kun mun koirat on kiinni....BLAABLAABLAA"...HEI HALOO,KOIRAT PITÄISI OLLA KIINNI!!!!!Tämän kokemuksen jälkeen on koko illan pyörinyt taas päässä, että mitäpä sitten ihan oikeasti, kun tulee vastaan n50kg irtokoira joka hyökkää...ei minulla ole todellisuudessa mitään mahdollisuuksia. Pienikokoinen nainen minäkin.Kaikenlaiset aseistukset olen käynyt kyllä mielessäni läpi. Ja tätä ketjua lueskellessani rupesi hieman sapettamaan se, kun joku kirjoitti täällä siitä että ns. pienten fifien/räksyjen omistajien pitäisi kouluttaa koiransa paremmin etteivät provosoisi vastaantulevia. Itse olen kouluttanut ja koulutan joka lenkillä koiriani käyttäytymään kun tulee vastaan koiria. Tosiasiassahan se on vain niiden omistajien oma häpeä, jotka eivät tee remmiräyhääjille mitään. Mutta totta on myös se, että jos ei saa pidettyä omaa koiraansa hallinnassa vaikka vastaan tulisi minkälainen provokuningas, niin silloin on tullut kyllä hommattua itsellekin pikkuisen liian voimakas rotuinen koira.Kiitos kettuterriereideni paksun nahkan, reikiä ei onneksi tullut, mutta kyllä pisti taas miettimään, että mitäs sitten oikeasti kun vastaan tulee iso ja VIHAINEN koira. Itselläni on vielä jäänyt hieman ns. "takaraivoon kolkuttamaan" , kun minua on päässyt eräs rotikka kerran puraisemaan tosi pahasti ja siitä on jonkinlainen pelko jäänyt. Lisäksi kävi sellainen niin läheltäpiti tilanne n.vuosi sitte koiria ulkoiluttaessani, kun eräällä naisella ei meinannut pysyä rotikka hallinnassa. Koiran leuat loksahti n. metrin päässä kiinni mun koiran takapuolesta, mutta onneksi sai ns.linkattua koiransa hallintaan niin, että nainen itse oli aidan toisella puolella ja pääsi ns. nojaamaan hihnaan koko painollaan kun hihna ns. nojasi aitaan, nainen toisella puolella ja koira toisella....Olipa selitys ;). Toivottavasti edes joku ymmärsi. :D. ,Itsessään minulle ei kyseistä rotua vastaan ole mitään,mutta kuten monen muunkin rodun kohdalla, väärällä ihmisellä...se on NO NO. Ei hyvä..Jatkan täällä aseistuksen miettimistä seuraaville lenkeille...kertokaahan hyviä ehdotuksia jos sellaisia jollakin on....
- ..............
LauMa kirjoitti:
Hmmm...Tämä aihe on itselleni hyvinkin ajankohtainen, sillä tänään minun ja kahden koirani luokse ampaisi kuin tyhjästä, ohjuksen lailla irtioleva lapinkoira. Ja koirani eivät luonnollisestikaan provosoineet tätä irtolaista millään lailla. Eiväthän sitä edes nähneet ennenkuin se oli 2 metrin päässä. Huusin,karjuin kirosin yms. käyttäydyin muutenkin uhkaavasti. EIKÄ MITÄÄN VAIKUTUSTA!!! Irtolainen tuijotti vain silmät kiiluen koiriani, jotka yritin pitää selän takana. Sen verran koirista ja niiden elekielestä jo ymmärrän, että tämä koira ei tullut ystävällisissä aikeissa meidän luokse ja kohtahan se olikin jo vanhemman koirani niskassa kiinni. Humalainen omistaja juoksi paikalle ja taas tuli tämä sama virsi "Ei se ole ikinä tolleen ja se on niin kiltti ja ikinä ei ole ketään tuollai purrut ja tämä johtui vain siitä kun mun koirat on kiinni....BLAABLAABLAA"...HEI HALOO,KOIRAT PITÄISI OLLA KIINNI!!!!!Tämän kokemuksen jälkeen on koko illan pyörinyt taas päässä, että mitäpä sitten ihan oikeasti, kun tulee vastaan n50kg irtokoira joka hyökkää...ei minulla ole todellisuudessa mitään mahdollisuuksia. Pienikokoinen nainen minäkin.Kaikenlaiset aseistukset olen käynyt kyllä mielessäni läpi. Ja tätä ketjua lueskellessani rupesi hieman sapettamaan se, kun joku kirjoitti täällä siitä että ns. pienten fifien/räksyjen omistajien pitäisi kouluttaa koiransa paremmin etteivät provosoisi vastaantulevia. Itse olen kouluttanut ja koulutan joka lenkillä koiriani käyttäytymään kun tulee vastaan koiria. Tosiasiassahan se on vain niiden omistajien oma häpeä, jotka eivät tee remmiräyhääjille mitään. Mutta totta on myös se, että jos ei saa pidettyä omaa koiraansa hallinnassa vaikka vastaan tulisi minkälainen provokuningas, niin silloin on tullut kyllä hommattua itsellekin pikkuisen liian voimakas rotuinen koira.Kiitos kettuterriereideni paksun nahkan, reikiä ei onneksi tullut, mutta kyllä pisti taas miettimään, että mitäs sitten oikeasti kun vastaan tulee iso ja VIHAINEN koira. Itselläni on vielä jäänyt hieman ns. "takaraivoon kolkuttamaan" , kun minua on päässyt eräs rotikka kerran puraisemaan tosi pahasti ja siitä on jonkinlainen pelko jäänyt. Lisäksi kävi sellainen niin läheltäpiti tilanne n.vuosi sitte koiria ulkoiluttaessani, kun eräällä naisella ei meinannut pysyä rotikka hallinnassa. Koiran leuat loksahti n. metrin päässä kiinni mun koiran takapuolesta, mutta onneksi sai ns.linkattua koiransa hallintaan niin, että nainen itse oli aidan toisella puolella ja pääsi ns. nojaamaan hihnaan koko painollaan kun hihna ns. nojasi aitaan, nainen toisella puolella ja koira toisella....Olipa selitys ;). Toivottavasti edes joku ymmärsi. :D. ,Itsessään minulle ei kyseistä rotua vastaan ole mitään,mutta kuten monen muunkin rodun kohdalla, väärällä ihmisellä...se on NO NO. Ei hyvä..Jatkan täällä aseistuksen miettimistä seuraaville lenkeille...kertokaahan hyviä ehdotuksia jos sellaisia jollakin on....
ostakaa pet corrector ilmanpainepullo. inhimillinen koiria kohtaan mutta tappelu loppuu kuin seinään eikä tarvitse tunkea itseään hampaiden ulottuviin ja sen kanssa saa pidettyä vieraan koiran myös tarpeeksi kaukana.. eläinkaupoista löytyy. hiuslakka on myrkkyä ja etikat sun muut saa heittää viemäriin..
- Lapinkoira irti
LauMa kirjoitti:
Hmmm...Tämä aihe on itselleni hyvinkin ajankohtainen, sillä tänään minun ja kahden koirani luokse ampaisi kuin tyhjästä, ohjuksen lailla irtioleva lapinkoira. Ja koirani eivät luonnollisestikaan provosoineet tätä irtolaista millään lailla. Eiväthän sitä edes nähneet ennenkuin se oli 2 metrin päässä. Huusin,karjuin kirosin yms. käyttäydyin muutenkin uhkaavasti. EIKÄ MITÄÄN VAIKUTUSTA!!! Irtolainen tuijotti vain silmät kiiluen koiriani, jotka yritin pitää selän takana. Sen verran koirista ja niiden elekielestä jo ymmärrän, että tämä koira ei tullut ystävällisissä aikeissa meidän luokse ja kohtahan se olikin jo vanhemman koirani niskassa kiinni. Humalainen omistaja juoksi paikalle ja taas tuli tämä sama virsi "Ei se ole ikinä tolleen ja se on niin kiltti ja ikinä ei ole ketään tuollai purrut ja tämä johtui vain siitä kun mun koirat on kiinni....BLAABLAABLAA"...HEI HALOO,KOIRAT PITÄISI OLLA KIINNI!!!!!Tämän kokemuksen jälkeen on koko illan pyörinyt taas päässä, että mitäpä sitten ihan oikeasti, kun tulee vastaan n50kg irtokoira joka hyökkää...ei minulla ole todellisuudessa mitään mahdollisuuksia. Pienikokoinen nainen minäkin.Kaikenlaiset aseistukset olen käynyt kyllä mielessäni läpi. Ja tätä ketjua lueskellessani rupesi hieman sapettamaan se, kun joku kirjoitti täällä siitä että ns. pienten fifien/räksyjen omistajien pitäisi kouluttaa koiransa paremmin etteivät provosoisi vastaantulevia. Itse olen kouluttanut ja koulutan joka lenkillä koiriani käyttäytymään kun tulee vastaan koiria. Tosiasiassahan se on vain niiden omistajien oma häpeä, jotka eivät tee remmiräyhääjille mitään. Mutta totta on myös se, että jos ei saa pidettyä omaa koiraansa hallinnassa vaikka vastaan tulisi minkälainen provokuningas, niin silloin on tullut kyllä hommattua itsellekin pikkuisen liian voimakas rotuinen koira.Kiitos kettuterriereideni paksun nahkan, reikiä ei onneksi tullut, mutta kyllä pisti taas miettimään, että mitäs sitten oikeasti kun vastaan tulee iso ja VIHAINEN koira. Itselläni on vielä jäänyt hieman ns. "takaraivoon kolkuttamaan" , kun minua on päässyt eräs rotikka kerran puraisemaan tosi pahasti ja siitä on jonkinlainen pelko jäänyt. Lisäksi kävi sellainen niin läheltäpiti tilanne n.vuosi sitte koiria ulkoiluttaessani, kun eräällä naisella ei meinannut pysyä rotikka hallinnassa. Koiran leuat loksahti n. metrin päässä kiinni mun koiran takapuolesta, mutta onneksi sai ns.linkattua koiransa hallintaan niin, että nainen itse oli aidan toisella puolella ja pääsi ns. nojaamaan hihnaan koko painollaan kun hihna ns. nojasi aitaan, nainen toisella puolella ja koira toisella....Olipa selitys ;). Toivottavasti edes joku ymmärsi. :D. ,Itsessään minulle ei kyseistä rotua vastaan ole mitään,mutta kuten monen muunkin rodun kohdalla, väärällä ihmisellä...se on NO NO. Ei hyvä..Jatkan täällä aseistuksen miettimistä seuraaville lenkeille...kertokaahan hyviä ehdotuksia jos sellaisia jollakin on....
Tapahtuiko toi lapinkoiran kohtaaminen Turussa jossain Stålarminkadun tietämillä? Siellä on meitä vastaan ja tullut joskus irrrallaan juokseva lapinkoira, takkuinen ja äkäisen oloinen, selvästi huonosti hoidettu.
Itsellä on kaksi isohkoa urosta, joten se ei uskaltanut tulla päälle, vaan kierteli uhkaillen ympärillämme. Huutelin, josko omistaja ilmestyisi jostain, mut ketään ei näkynyt. Soitin poliisille, et tulisivat korjaamaan vaaralliselta vaikuttavan irtolaisen, mut sanoivat et se ei kuulu heidän hommiin, Minun olisi pitänyt ottaa se kiinni ja sitten he olisivat tulleet hakemaan sen löytöeläinsuojaan. En tietenkään kahden oman koirari kanssa siinä voinut sitä irtolaista ruveta kiinni ottamaan, vaan se vihdoin lähti jolkottamaan Perämiehenkatua teollisuusalueelle päin. Vein omat koirat kotiin ja palasin alueelle vinkulelun ja lihapalan kanssa houkutellakseni sen karkulaisen kiinni, mut ei sitä enää löytynyt. Ehkä se palasi kotiinsa, en tiedä. Toivottavasti se ei ole kovin huonossa hoidossa ja että ei enää juoksentelisi irrallaan vaaratilanteita aiheuttamassa. - LauMa
Lapinkoira irti kirjoitti:
Tapahtuiko toi lapinkoiran kohtaaminen Turussa jossain Stålarminkadun tietämillä? Siellä on meitä vastaan ja tullut joskus irrrallaan juokseva lapinkoira, takkuinen ja äkäisen oloinen, selvästi huonosti hoidettu.
Itsellä on kaksi isohkoa urosta, joten se ei uskaltanut tulla päälle, vaan kierteli uhkaillen ympärillämme. Huutelin, josko omistaja ilmestyisi jostain, mut ketään ei näkynyt. Soitin poliisille, et tulisivat korjaamaan vaaralliselta vaikuttavan irtolaisen, mut sanoivat et se ei kuulu heidän hommiin, Minun olisi pitänyt ottaa se kiinni ja sitten he olisivat tulleet hakemaan sen löytöeläinsuojaan. En tietenkään kahden oman koirari kanssa siinä voinut sitä irtolaista ruveta kiinni ottamaan, vaan se vihdoin lähti jolkottamaan Perämiehenkatua teollisuusalueelle päin. Vein omat koirat kotiin ja palasin alueelle vinkulelun ja lihapalan kanssa houkutellakseni sen karkulaisen kiinni, mut ei sitä enää löytynyt. Ehkä se palasi kotiinsa, en tiedä. Toivottavasti se ei ole kovin huonossa hoidossa ja että ei enää juoksentelisi irrallaan vaaratilanteita aiheuttamassa.Itselläni on juuri tuota petcorrectoria ja yritin sitä siinä hötäkässä kaivaa taskusta, mutta eihän siitä mitään tullut. Ja olen kyllä sitä mieltä, että jos iso,voimakas ja aggressiivinen koira tulee kohti tapellakseen niin siinä ei kyllä mitkään petcorrectorit auta, vaikkakin on näin itsellä koulutusmielessä ihan kelpo laite ;). Ja lapinkoira ei ollut irtaallaan Turussa ja omistajat olivat tosiaan humalapäissään n. 20m päässä....Toivottavasti sinun näkemäsi koira löytää kotiin.Hemmetti, koko päivän tänäänkin pyörinyt asia päässä ja NIIN SUUTUTTAA ja mietityttää, että minkälaisen aseen kanssa sitä pitää rueta tuolla kulkemaan, ihan oikeasti. Olen ihan viimeiseen asti sitä mieltä, että väkivalta yms. ei ole mikään ratkaisu tai toisten vahingoittaminen, olipa ne sitten ihmisiä tai eläimiä. Mutta meillä "raukoilla" kun ei ole yleensä kuin paljaat kädet millä käydä taistoon irtolaisen kanssa...ja siinä sivussa pitäisi vielä suojella omat koirat ja koittaa pitää pahimmillaan 50kg lihasta erossa laumastasi...niin siinä olet kyllä aika heikoilla jos ei ole mitään kättä pidempää..tai ellet ole jokin KUNG FU-mestari :D....Hitto kyllä rupesi taas niin raivostuttamaan koko asia, kun tätä miettii.....*AAAARGH*...
- Anna-Liisa ja Toffo
LauMa kirjoitti:
Itselläni on juuri tuota petcorrectoria ja yritin sitä siinä hötäkässä kaivaa taskusta, mutta eihän siitä mitään tullut. Ja olen kyllä sitä mieltä, että jos iso,voimakas ja aggressiivinen koira tulee kohti tapellakseen niin siinä ei kyllä mitkään petcorrectorit auta, vaikkakin on näin itsellä koulutusmielessä ihan kelpo laite ;). Ja lapinkoira ei ollut irtaallaan Turussa ja omistajat olivat tosiaan humalapäissään n. 20m päässä....Toivottavasti sinun näkemäsi koira löytää kotiin.Hemmetti, koko päivän tänäänkin pyörinyt asia päässä ja NIIN SUUTUTTAA ja mietityttää, että minkälaisen aseen kanssa sitä pitää rueta tuolla kulkemaan, ihan oikeasti. Olen ihan viimeiseen asti sitä mieltä, että väkivalta yms. ei ole mikään ratkaisu tai toisten vahingoittaminen, olipa ne sitten ihmisiä tai eläimiä. Mutta meillä "raukoilla" kun ei ole yleensä kuin paljaat kädet millä käydä taistoon irtolaisen kanssa...ja siinä sivussa pitäisi vielä suojella omat koirat ja koittaa pitää pahimmillaan 50kg lihasta erossa laumastasi...niin siinä olet kyllä aika heikoilla jos ei ole mitään kättä pidempää..tai ellet ole jokin KUNG FU-mestari :D....Hitto kyllä rupesi taas niin raivostuttamaan koko asia, kun tätä miettii.....*AAAARGH*...
Minusta ei ole mikään ongelma, jos esimerkiksi potkimalla yrittää saada toisen koiran oman koiran kimpusta. Parempi on saada koira irti ja toimittaa oma koira välittömästi hoitoon. Oma koirani joutui ison koiran hampaisiin ja seurauksena sisäinen verenvuoto vatsaonteloon ja jalka poikki. Pääsimmen Viikin pieneläinsairaalaan noin 30 minuuttia hyökkäyksen jälkeen. Koira oli jo kriittisessä tilassa ja elintoiminnot laskeneet, mutta koska pääsi heti tehohoitoon, se saatiin pelastettua. Kun oikeasti iso koira saa pikkukoirasta otteen, on kiire päästä hoitoon! Jos iso koira saa pari tälliä oman pikkukoiran pelastamiseksi niin tottakai saa hätyyttää koiran pois keinolla millä hyvänsä. Parasta olisi, jos koira ei ehtisi saada pikkukoiraa kunnolla hampaisiin. Meille tuli koiramme hoidosta laskua 3000,00 euroa. Itse en siis joutunut hyökkääjäkoiraa potkimaan, mutta hyväksysin täysin.
Vielä teille pikkukoiria huonosta käytöksestä, kouluttamattomuudesta ja provoisoinnista syytteleville:
Koirani EI haukahtanut kertaakaan isommalle tai provosoinut muutenkaan ja on koulutettu.
Päivittäisiä esimerkkejä pienten koirien kanssa elämisestä:
Eilen kohtasimme kolmea pientä koiraa taluttavan miehen (mäyris ja joku muu samaa koko luokkaa oleva koira). Mies pyysi ottamaan koirani syliin,koska hänen koirillaan on kennelyskää. Otin koiran syliin ja mitään erikoisempaa ei tapahtunut. Ohitimme rauhassa toisemme. Näin helppoa on elämä pienten koirien kanssa!
Vielä teille, joiden mielestä pikkukoirat on yhtä pahoja kuin isot:
Pieni koirani ei olisi saanut samanlaisia vaurioita aikaan hyökkäämällä ison koiran tai minkään muunkaan elävän olennon kimppuun.
Pienten koirien omistajia on alettu syyllistää siksi, että uhkailemalla ja syyllistämällä yritetään vältellä vahingonkorvausvastuuta näissä raatelutapauksissa.
Oletteko muuten huomanneet yhtä juttua: On se kumma, että näitä ongelmakoiria kertyy samoille henkilöille. Parin vuoden välein joudutaan luopumaan "ongelmakoirasta" ja sitten kun on uusi lauma kerätty, alkaa taas harvennus erinäisten "ongelmien" vuoksi. - fthrsyrt
Anna-Liisa ja Toffo kirjoitti:
Minusta ei ole mikään ongelma, jos esimerkiksi potkimalla yrittää saada toisen koiran oman koiran kimpusta. Parempi on saada koira irti ja toimittaa oma koira välittömästi hoitoon. Oma koirani joutui ison koiran hampaisiin ja seurauksena sisäinen verenvuoto vatsaonteloon ja jalka poikki. Pääsimmen Viikin pieneläinsairaalaan noin 30 minuuttia hyökkäyksen jälkeen. Koira oli jo kriittisessä tilassa ja elintoiminnot laskeneet, mutta koska pääsi heti tehohoitoon, se saatiin pelastettua. Kun oikeasti iso koira saa pikkukoirasta otteen, on kiire päästä hoitoon! Jos iso koira saa pari tälliä oman pikkukoiran pelastamiseksi niin tottakai saa hätyyttää koiran pois keinolla millä hyvänsä. Parasta olisi, jos koira ei ehtisi saada pikkukoiraa kunnolla hampaisiin. Meille tuli koiramme hoidosta laskua 3000,00 euroa. Itse en siis joutunut hyökkääjäkoiraa potkimaan, mutta hyväksysin täysin.
Vielä teille pikkukoiria huonosta käytöksestä, kouluttamattomuudesta ja provoisoinnista syytteleville:
Koirani EI haukahtanut kertaakaan isommalle tai provosoinut muutenkaan ja on koulutettu.
Eilen kohtasimme kolmea pientä koiraa taluttavan miehen (mäyris ja joku muu samaa koko luokkaa oleva koira). Mies pyysi ottamaan koirani syliin,koska hänen koirillaan on kennelyskää. Otin koiran syliin ja mitään erikoisempaa ei tapahtunut. Ohitimme rauhassa toisemme. Näin helppoa on elämä pienten koirien kanssa!
Pieni koirani ei olisi saanut samanlaisia vaurioita aikaan hyökkäämällä ison koiran tai minkään muunkaan elävän olennon kimppuun.
Pienten koirien omistajia on alettu syyllistää siksi, että uhkailemalla ja syyllistämällä yritetään vältellä vahingonkorvausvastuuta näissä raatelutapauksissa.
Oletteko muuten huomanneet yhtä juttua: On se kumma, että näitä ongelmakoiria kertyy samoille henkilöille. Parin vuoden välein joudutaan luopumaan "ongelmakoirasta" ja sitten kun on uusi lauma kerätty, alkaa taas harvennus erinäisten "ongelmien" vuoksi.Omistan ison koiran (40kg) ja varmasti teen mitä vain, ettei yksikään koira tule päälle. Jos omani murisee toisille, voi se myös olla merkki siitä, että se on epävarma eikä se koe oloaan turvalliseksi kanssani.
Oli hyökkäävä koira sitten iso tai pieni, en koe mitään omantunnonuskia potkaista hyökkäävä koiraa. Koirani päälle on yrittänyt muutaman kerran tulla sekä iso että pieni koira. Onneksi olen saanut ne hätistettyä pois menemällä koirien väliin ja päästämällä kovan äänen.
Omistajan vastuulla on, että koira pysyy poissa. Jos sille käy jotakin siksi, että se on käynyt toiseen kiinni, siitä on turha mitään sanoa. Siksi pidänkin huolen, ettei oma koirani rähise toisille. - LUKISIT MUUTKIN
Oletteko muuten huomanneet yhtä juttua: On se kumma, että näitä ongelmakoiria kertyy samoille henkilöille. Parin vuoden välein joudutaan luopumaan "ongelmakoirasta" ja sitten kun on uusi lauma kerätty, alkaa taas harvennus erinäisten "ongelmien" vuoksi.Eikö silmiisi osunut yksi sama ketju,joka on meneillään.Siellä olisit kuullut nää samat iholletulija höpötykset
- sfsffsdfsdf
LUKISIT MUUTKIN kirjoitti:
Eikö silmiisi osunut yksi sama ketju,joka on meneillään.Siellä olisit kuullut nää samat iholletulija höpötykset
Jos koira minun kimppuuni tulee tosissaan niin monoa saa surutta. Vaikka sitte kuolemaan asti.
- dova
sfsffsdfsdf kirjoitti:
Jos koira minun kimppuuni tulee tosissaan niin monoa saa surutta. Vaikka sitte kuolemaan asti.
Jos joku koira hyökkää minua tai koiraani kohden, joko karjun tai suihkuttelen paineilmapullolla hyökkääjän pois luotani, ja mikäli ei tehoa, potkin koiran pois. Jos koira nappaa minusta tai koirastani kiinni, lyön hyökkääjäkoiraa kaikin voimin kuonolle, sillä kuonoon lyöminen vapauttaa leuat irti, koska kuono on koiran herkin osa ja se voi pahimmassa tapauksessa murtua (= tuottaa hirveätä, tuskaista kipua koiralle).
Mutta tämä on hyvä systeemi, sillä jos huolimattomat omistajat päästävät räyhäävän koiran minun tai koirani luokse, on tiedossa heidän koirallensa lääkärireissu murtuneen kuonon takia. - vs. isot koirat
dova kirjoitti:
Jos joku koira hyökkää minua tai koiraani kohden, joko karjun tai suihkuttelen paineilmapullolla hyökkääjän pois luotani, ja mikäli ei tehoa, potkin koiran pois. Jos koira nappaa minusta tai koirastani kiinni, lyön hyökkääjäkoiraa kaikin voimin kuonolle, sillä kuonoon lyöminen vapauttaa leuat irti, koska kuono on koiran herkin osa ja se voi pahimmassa tapauksessa murtua (= tuottaa hirveätä, tuskaista kipua koiralle).
Mutta tämä on hyvä systeemi, sillä jos huolimattomat omistajat päästävät räyhäävän koiran minun tai koirani luokse, on tiedossa heidän koirallensa lääkärireissu murtuneen kuonon takia.Pikkukoirien omistajat ovat usein puolustuskannalla, että ei ainakaan minun koirani provosoi yhtään. No, hyvä, onneksi olkoon, olet kouluttanut koirasi kuten pitääkin ja silloin asia ei koske sinua.
Mutta on niin paljon niitäkin pikkukoiran omistajia, jotka ihan oikeasti kelaremmi pitkänä antavat rähisevän pikkuisensa tulla vastaantulevia koiria kohti ja HEILLE nämä valitukset on suunnattu.
Ja myös ne isojen koirien omistajat, jotka eivät kouluta koiraansa tai pitävät vaarallisesti niitä vapaana saisivat hävetä vastuuttomuuttaan. Jokaisen on aina ja kaikkialla otettava täysi vastuu omasta koirastaan eikä odottaa että kouluttakoon muut, niin minun koirani saa sitten tehdä mitä haluaa X( - Pikkukoiran omistaja
Pikkukoirien omistajat ovat usein puolustuskannalla, että ei ainakaan minun koirani provosoi yhtään. No, hyvä, onneksi olkoon, olet kouluttanut koirasi kuten pitääkin ja silloin asia ei koske sinua.
Mutta on niin paljon niitäkin pikkukoiran omistajia, jotka ihan oikeasti kelaremmi pitkänä antavat rähisevän pikkuisensa tulla vastaantulevia koiria kohti ja HEILLE nämä valitukset on suunnattu.
Ja myös ne isojen koirien omistajat, jotka eivät kouluta koiraansa tai pitävät vaarallisesti niitä vapaana saisivat hävetä vastuuttomuuttaan. Jokaisen on aina ja kaikkialla otettava täysi vastuu omasta koirastaan eikä odottaa että kouluttakoon muut, niin minun koirani saa sitten tehdä mitä haluaa X(Oma koirani,joka on kääpiökokoista rotua, oli 4 kk:n ikäinen joutuessaan naapurin koiran raatelemaksi. Koirakoulun omistaja ihmetteli tapausta,koska pentukoira erittää hajua,jonka koirat yleisesti tunnistavat ja eivät hyökkää pennun kimppuun.
Olen samaa mieltä siitä, että hyökkääjäkoiran omistajalla on korvausvelvollisuus ja kaikista hyökkäyksistä pitää tehdä ilmoitus poliisille. Vaikka itse selviäisi muutamien satasten hoitokuluilla, voi seuraavan hyökkäyksen uhriksi joutuneen kulut olla tuhansia ja silloin on tärkeää tietää,jos saman omistajan koira on hyökännyt ennenkin. - Vahinkoja sattuu...
Pikkukoirien omistajat ovat usein puolustuskannalla, että ei ainakaan minun koirani provosoi yhtään. No, hyvä, onneksi olkoon, olet kouluttanut koirasi kuten pitääkin ja silloin asia ei koske sinua.
Ja myös ne isojen koirien omistajat, jotka eivät kouluta koiraansa tai pitävät vaarallisesti niitä vapaana saisivat hävetä vastuuttomuuttaan. Jokaisen on aina ja kaikkialla otettava täysi vastuu omasta koirastaan eikä odottaa että kouluttakoon muut, niin minun koirani saa sitten tehdä mitä haluaa X(Miksiköhän näitä koiravahinkoja sattuu?
Itse olen havainnut, että isot koirat ovat nuorten naisten asustehitti. Yksiöön kaupunkiin haalataan arktisia rekikoiria tai muita isoja laumakoiria. Sitten etsitään laumakoiralle kaveri, mielellään vielä toinenkin.
On aika säälittävän näköistä kun mimmit sitten roikuun puun rungossa kiinni kun eivät saa vetäviä koiria muuten pysähtymään.
Koirapuiston ei pitäisi olla paikka, jonne koirat tuodaan liian ahtaista asuinoloista "purkamaan paineita". Puistoilun lisäksi iso koira tarvitsee lenkkeilyä hihnassa. Eikö hihnassa kuljetus oikein onnistu ja siksi koiran ulkoilutus hoidetaan puistossa?
Tuntuu, että näitä hyökkäystapauksia sattuu vaan lisää! Keskustelu koiran koulutuksesta ja pikkukoirien räksytyksestä ei mielestäni liity tähän. Ongelman ydin on se, että ihmiset ottavat itselleen sopimattomattomia koiria sopimattomiin olosuhteisiin ja eivät hoida koiria rodun vaatimalla tavalla.
Mistä johtuu, että kapunkioloihin otetaan liian suuria koiria? Voiko syynä olla se, että otetaan seropeita tai löytökoiran pentuja, joista ei sitten tiedetä, kuinka suureksi ne kasvaa? - Toyn emäntä
Vahinkoja sattuu... kirjoitti:
Miksiköhän näitä koiravahinkoja sattuu?
Itse olen havainnut, että isot koirat ovat nuorten naisten asustehitti. Yksiöön kaupunkiin haalataan arktisia rekikoiria tai muita isoja laumakoiria. Sitten etsitään laumakoiralle kaveri, mielellään vielä toinenkin.
On aika säälittävän näköistä kun mimmit sitten roikuun puun rungossa kiinni kun eivät saa vetäviä koiria muuten pysähtymään.
Koirapuiston ei pitäisi olla paikka, jonne koirat tuodaan liian ahtaista asuinoloista "purkamaan paineita". Puistoilun lisäksi iso koira tarvitsee lenkkeilyä hihnassa. Eikö hihnassa kuljetus oikein onnistu ja siksi koiran ulkoilutus hoidetaan puistossa?
Tuntuu, että näitä hyökkäystapauksia sattuu vaan lisää! Keskustelu koiran koulutuksesta ja pikkukoirien räksytyksestä ei mielestäni liity tähän. Ongelman ydin on se, että ihmiset ottavat itselleen sopimattomattomia koiria sopimattomiin olosuhteisiin ja eivät hoida koiria rodun vaatimalla tavalla.
Mistä johtuu, että kapunkioloihin otetaan liian suuria koiria? Voiko syynä olla se, että otetaan seropeita tai löytökoiran pentuja, joista ei sitten tiedetä, kuinka suureksi ne kasvaa?Lähellämme on koirapuisto,jossa on pikkukoirien ja isojen koitien puoli erikseen. Pikkukoirien puolella käy kääpiökokoisia koiria ja pentuja.
Olin omani ja parin muun kääpiökoiran ja niiden omistajien kanssa pikkukoirien puolella. Toisella puolella olevalta koiralta lähtivät leikkikaverit ja sen omistaja halusi koiransa kanssa pikkukoirien puolelle. Hänen koiransa oli joku Suomen pystykorvan tyyppien koira, muitaakseni muutamia kuukaisia alle vuoden ikäinen.
Nainen tunki koirineen portista sisään ennen kuin ehdin tehdä oman koirani kanssa lähtöä. Oma koirani on kokonsa puolesta liian pieni puistokaveri isommilleen ja käymme puistossa vain, mikäli siellä on saman kokoluokan koiria tai muita koiria ei ole lainkaan.
Naisen koira iski välittömästi koirani kimppuun. Oma koirani meni tilanteeseen pennuille ominaiseen tapaan "alistuneena".
Mitään vakavampaa ei sattunut, mutta koirani uikutti pelästyneenä. Tämä Suomen pystykorvan " asiantuntija-omistaja" alkoi ystävällisesti kouluttaa minua, että minun ei pidä lohdutaa koiraani, eikä ottaa sitä hänen koiransa ulottuvilta. Tämän naisen mielestä ei ollut myöskään hyväksi koiralleni, että lähdimme saman tien puistosta pois.
En jäänyt hänen oppejaan noudattamaan, enkä noudata jatkossakaan. Isot koirat pysyköön poissa pienten aitauksesta. - HM
Oletteko muuten huomanneet yhtä juttua: On se kumma, että näitä ongelmakoiria kertyy samoille henkilöille. Parin vuoden välein joudutaan luopumaan "ongelmakoirasta" ja sitten kun on uusi lauma kerätty, alkaa taas harvennus erinäisten "ongelmien" vuoksi.Pelkään koiria ja omistan pienen coton de tulearin. Yhden kerran on Rhodesiankoira tullut lenkillä vapaana vastaan vailla omistajaa. Menin aivan paniikkiin. Yritin antaa koiralle herkkua ja komentaa istumaan, mutta kun pelkäsin ja koira näki tämän, ei se mitään totellut. Päin vastoin alkoi olemaan entistä enemmän kiinnostunut minusta ja koirastani ja näytti jopa hieman agressiiviselta. Onneksi parin minuutin päästä ohikulkija tuli vastaan ja auttoi minut ja koirani pois tilanteesta. Omistajaa en nähnyt, mutta olen kuullut hänen pitävän kyseistä koiraa vapaana. Teen koirasta heti ilmoituksen kun saan tietää missä se asuu.
Mutta mitä vastaavassa tilanteessa voi tehdä jos koiraa pelkää eikä osaa näytellä ettei pelkäisi? - HM
HM kirjoitti:
Pelkään koiria ja omistan pienen coton de tulearin. Yhden kerran on Rhodesiankoira tullut lenkillä vapaana vastaan vailla omistajaa. Menin aivan paniikkiin. Yritin antaa koiralle herkkua ja komentaa istumaan, mutta kun pelkäsin ja koira näki tämän, ei se mitään totellut. Päin vastoin alkoi olemaan entistä enemmän kiinnostunut minusta ja koirastani ja näytti jopa hieman agressiiviselta. Onneksi parin minuutin päästä ohikulkija tuli vastaan ja auttoi minut ja koirani pois tilanteesta. Omistajaa en nähnyt, mutta olen kuullut hänen pitävän kyseistä koiraa vapaana. Teen koirasta heti ilmoituksen kun saan tietää missä se asuu.
Mutta mitä vastaavassa tilanteessa voi tehdä jos koiraa pelkää eikä osaa näytellä ettei pelkäisi?Eli mitä siis tehdä tuossa tilanteessa jos pelkään koiria?
- koirakuisk.
Onhan se totta, että aina on riskejä ilmoilla ja pikkukoiran omistajan koiralla riskit ovat hengenvaarallisemmat kuin isommalla koiralla ihan jo koon takia. En kyllä lähtisi pitämään puukkoa mukana mutta jokin suihkepullo voi olla ihan ok idea, suositellaanhan suihkepulloja vaarallisten ihmistenkin kohtaamisten varalle joten sama pätee vaarallisiin eläimiin, näin voisi ajatella.
Kannattaa silti muistaa että jokainen tilanne on yksilöllinen tilanne ja toimia sen mukaan. Jos ei ole kyse hirveästä äkkihyökkäyksestä jossa ei ehdi tehdä muuta kuin koettaa pelastaa koiraansa, niin kannattaa ajatella ja toimia rauhallisesti. Siis jos tilanne ei ole heti päällä vaan on esim. merkkejä ilmoilla, voi koettaa omalla käytöksellään ja energiallaan vaikuttaa koko tilanteeseen. Jos on tuollaisessa tilanteen "esivaiheessa" itsellä heti kovat piipussa, vieras koira aggressoituu paremmin/pahemmin hyökkäämään - siksi pitäisi pyrkiä saamaan vieras koira ookooksi. Tässä esivaiheessa suositan sitä, että kiinnittää oitis vieraan koiran huomion itseensä olemalla tilanteessa rauhallisen vahvasti, vaivihkaa asettuu oman koiransa eteen ja laittaa esim. kätensä oman koiran silmien eteen (jottei myöskään tule katsekontaktia vieraaseen, hyökkäämismerkkejä ilmoittavaan koiraan) ja koettaa rauhallista kurkkuääntä vieraaseen koiraan päin, riippuu aivan tilanteesta ja siitä koirasta millainen äänenpaino ja ele on parasta - koeta lukea koiraa, jos vaikuttaa yllättäen sellaiselta joka odottaa käskyjä ja joka tuntuisi ottavan auktoriteettiasi huomioon (näet koiran kropan ja silmien eleistä tätä), niin kannattaa pistää auktorieetissa sata lasiin ja kuin vieraan koiran omistjana käskeä tätä.
Esivaiheessa tärkeintä on tilanteen ja koiran nopea lukeminen, luota intuitioon ja itseesi. Oma koira jalkojesi taakse vaivihkaa ja tältä katseyhteys peitetyksi, itse esiinnyt vieraalle koiralle tämän ensisijaisena kohtaajana ja koirasi suojelijana, annat vieraaalle koiralle aistimusten tasolla sellaisen kuvan että sinä olet tässä vastassa ja sinua vastaan ei nyt kannatakaan lähteä, joko auktoriteetti-vibojen, rauhoittavien eleidesi tai muun takia.
Tilanteen esivaiheessa kaikki saattaa vielä olla mahdollista. Jopa vieraan ja uhkaavan oloisen koiran muuttuminen ystävällisemmäksi. Esivaiheessa voi käydä niinkin, että omalla suhtautumisellasi saat purettua vieraan koiran angstia.
Vaarallisimpia yllätystilanteita varten... suihkepullo ja herkkuluu. Herkkuluun jos saat ängettyä esille ja koiran huomion kiinnitettyä siihen, niin saat peliaikaa ja jos olet hyvä käsittelemään tilannetta, saatat saada tilanteen ookooksi näinkin. Toista koiraa suurempi houkutus on ruoka ja etenkin jos se on herkkuruokaa. Pitkiä henkitorvia ja muita ruhojen osia saa lemmikkiliikkeestä ja ne ovat monille koirille "vastustamatonta herkkua".... :D
Kaikkein varrallisimpia yllätystilanteita varten joissa et yksinkertaisesti ehdi ottaa suihkepulloa/luuta esiin vaan tilanne on jo päällä ja koirasi henki vieraan koiran käsissä, niin ei muuta kuin heti väliin (sekunnin murto-osista kiinni elämä) ja tee mitä täytyy.
( Mulla myös pieni koira, on ollut vuosien varrella muutamia uhkaavia tilanteita ja olen mennyt suoranaisesti väliin pari kertaa. Kimppuun käyneet koirat eivät onneksi olleet "liian" isoja vaan vakavimmalla kerralla kyse oli tanskalaisruotsalaisista pihakoirista (jotka ovat kuin bodari-versioita jackrusseleista) puistossa ja nämä ampaisivat heti koirani kimppuun, molemmin käsin nakkasin niitä kaulapannoista pois koirani kimpusta ja polvet mustelmilla kamppailin koirani puolesta, huh huh - oma koira oli shokissa maassa ja hirveää uikutusta ilmoilla. Koirien omistaja ei uskaltanut (!) tehdä mitään, kunnes lopulta kun taiston keskeltä huusin tarpeeksi, niin tuli ottamaan toista pois ja sain itse pidettyä toisen hulluista koirista aloillaan ja tilanne oli ohi. Kannoin oman koirani shokkitilassa pois ja se selvisi tilanteesta kuin ihmeen kaupalla ilman vaurioita, sillä päällänsä oli ollut paksu toppatakki.
Kerran taas yksi irrallaan juoksentelva aggressiivinen mäyräkoira tuli meitä vastaan ja koirani oli silloin vasta pentu, parin kilon painoinen. Riehui ympärillämme, koetin pomojuttua ja käskin sitä vahvasti "Paikka!"-sanalla ja jopas, sehän pysahtyi siihen kuin tatti metsään. :D
Kaikenlaisia...- alaskalaiset
Itsellä kaksi isohkoa urosta ja meidän luo ryntäsi pusikosta lapinkoira ( tai joku vastaava, en ole varma rodusta). En usko sen olleen mitenkään vihainen, mutta omani hihnassa eivät siedä tuollaista äkkiryntäystä suoraan jalkoihin ja alkoivat äristä ja pyrkivät häätämään tunkeilijaa pois. Huusin omistajia ja nuori nainen juoksi nopeasti paikalle ja sai koiransa kiinni.
Pelkäsin, että omani purevat sitä ja hätäännyin, sillä en halua niille puremakokemuksia, vaan ehdottomasti haluan niiden pysyvän rauhallisina vaikka jokin päälle ryntäisikin. Minkäs teet, kyllä isokin koira pelästyy, kun puskasta rynnätään päälle. Luminen ja pörröinen karvakasa oli sekunnissa puskasta jaloissa, ei siinä ehtinyt nähdä onko se vihainen vai ei ja ensireaktio on luonnollisesti puolustautuminen, vaikka sanotaan että ei saisi provosoitua. Onneksi omat koirani eivät tosissaan suuttuneet, vaan koittivat vain häätää vieraan koiran pois. Jos ne olisivat todella suuttuneet, ei sillä puolta pienemmällä olisi ollut mitään mahdollisuuksia kahta isoa vastaan. Voidaan siis olla vain tyytyväisiä, että olen kouluttanut koirani ja toivon, että tuo pikku karkulainen oppii pysymään omistajansa hanskassa. - Koirani mun
alaskalaiset kirjoitti:
Itsellä kaksi isohkoa urosta ja meidän luo ryntäsi pusikosta lapinkoira ( tai joku vastaava, en ole varma rodusta). En usko sen olleen mitenkään vihainen, mutta omani hihnassa eivät siedä tuollaista äkkiryntäystä suoraan jalkoihin ja alkoivat äristä ja pyrkivät häätämään tunkeilijaa pois. Huusin omistajia ja nuori nainen juoksi nopeasti paikalle ja sai koiransa kiinni.
Pelkäsin, että omani purevat sitä ja hätäännyin, sillä en halua niille puremakokemuksia, vaan ehdottomasti haluan niiden pysyvän rauhallisina vaikka jokin päälle ryntäisikin. Minkäs teet, kyllä isokin koira pelästyy, kun puskasta rynnätään päälle. Luminen ja pörröinen karvakasa oli sekunnissa puskasta jaloissa, ei siinä ehtinyt nähdä onko se vihainen vai ei ja ensireaktio on luonnollisesti puolustautuminen, vaikka sanotaan että ei saisi provosoitua. Onneksi omat koirani eivät tosissaan suuttuneet, vaan koittivat vain häätää vieraan koiran pois. Jos ne olisivat todella suuttuneet, ei sillä puolta pienemmällä olisi ollut mitään mahdollisuuksia kahta isoa vastaan. Voidaan siis olla vain tyytyväisiä, että olen kouluttanut koirani ja toivon, että tuo pikku karkulainen oppii pysymään omistajansa hanskassa.Koirani ei ole mikään remmirähjä ja kulkee nätisti hihnassa eikä ole kovin dominoivakaan luonteeltaan eli ei aloita tappeluita, mutta jos joku sen päälle tulee, se kyllä vastaa haasteeseen eikä peräänny. Ei ole koskaan perääntynyt. Se on 27kg ja kävipä sen kimppuun iso tai pieni räksyttäjä, minä potkaisen mokomaa ja lujaa, nakkaan jorpakkoon, tai annan oman koirani läksyttää hyökkääjää tilanteesta ja hyökkäävän koiran omistajan asenteesta riippuen.
Olen varmaan monen mielestä ihan idiootti koiranomistaja, kun en nosta koiraani syliin turvaan tai estä sitä puolustautumasta kun vieras koira hyökkää. - JÄTTÄNYT
Koirani mun kirjoitti:
Koirani ei ole mikään remmirähjä ja kulkee nätisti hihnassa eikä ole kovin dominoivakaan luonteeltaan eli ei aloita tappeluita, mutta jos joku sen päälle tulee, se kyllä vastaa haasteeseen eikä peräänny. Ei ole koskaan perääntynyt. Se on 27kg ja kävipä sen kimppuun iso tai pieni räksyttäjä, minä potkaisen mokomaa ja lujaa, nakkaan jorpakkoon, tai annan oman koirani läksyttää hyökkääjää tilanteesta ja hyökkäävän koiran omistajan asenteesta riippuen.
Olen varmaan monen mielestä ihan idiootti koiranomistaja, kun en nosta koiraani syliin turvaan tai estä sitä puolustautumasta kun vieras koira hyökkää.Miksi täytyy korostaa IHMISEN KOKOA,kun koiran hallinnasta on kyse?Kyllä se no ihan muuta millä koira opetetaan,eikä koko.Riitaantuneiden koirien kokoero on toinen kysymys.
- pax canis
alaskalaiset kirjoitti:
Pelkäsin, että omani purevat sitä ja hätäännyin, sillä en halua niille puremakokemuksia, vaan ehdottomasti haluan niiden pysyvän rauhallisina vaikka jokin päälle ryntäisikin. Minkäs teet, kyllä isokin koira pelästyy, kun puskasta rynnätään päälle. Luminen ja pörröinen karvakasa oli sekunnissa puskasta jaloissa, ei siinä ehtinyt nähdä onko se vihainen vai ei ja ensireaktio on luonnollisesti puolustautuminen, vaikka sanotaan että ei saisi provosoitua. Onneksi omat koirani eivät tosissaan suuttuneet, vaan koittivat vain häätää vieraan koiran pois. Jos ne olisivat todella suuttuneet, ei sillä puolta pienemmällä olisi ollut mitään mahdollisuuksia kahta isoa vastaan. Voidaan siis olla vain tyytyväisiä, että olen kouluttanut koirani ja toivon, että tuo pikku karkulainen oppii pysymään omistajansa hanskassa.Nimim. alaskalaiset teki ihan oikein, kun ei alkanut potkimaan tai suihkuttamaan hiuslakkoja sun muita myrkkyjä. Rauhallisuus on valttia. Useimmat tässä viestiketjussa ovat valmiita potkimaan ja jopa tappamaan luokse juoksevan koiran, vaikka useinmiten ei ole vihaisesta koirasta kyse, vaan joku yli-innokas ja mahdollisesti nuori koira vain törmäilee. Typerää ruveta potkimaan.
- jhgfd
pax canis kirjoitti:
Nimim. alaskalaiset teki ihan oikein, kun ei alkanut potkimaan tai suihkuttamaan hiuslakkoja sun muita myrkkyjä. Rauhallisuus on valttia. Useimmat tässä viestiketjussa ovat valmiita potkimaan ja jopa tappamaan luokse juoksevan koiran, vaikka useinmiten ei ole vihaisesta koirasta kyse, vaan joku yli-innokas ja mahdollisesti nuori koira vain törmäilee. Typerää ruveta potkimaan.
Ei kyse ollut potkia luokse juoksevaa koiraa, vaan hyökkäävää koiraa. Kyllä sen eron nyt jokaisen luulisi tunnistavan viimeistään oman koiran reagoinnista. Ei ole typerää säästää oma koira tappelulta.
- pax canis
jhgfd kirjoitti:
Ei kyse ollut potkia luokse juoksevaa koiraa, vaan hyökkäävää koiraa. Kyllä sen eron nyt jokaisen luulisi tunnistavan viimeistään oman koiran reagoinnista. Ei ole typerää säästää oma koira tappelulta.
Olen satavarma, että suurin osa näistä "hyökkäyksistä" on juuri tuollaisia yli-innokkaan koiran remuamisia.
Ylireagointia suurin osa valituksista.
Ja ei, minulla ei ole isoa vihaista koiraa, vaan kaksi uros schipperkeä, koulutettuja molemmat, enkä käytä flexiä.
- tiedän jotain
Eivät isot koirat hyökkäää jos et itse anna siihen aihetta. Ne on koulutettuja ja tottelevat taluttajaansa. Jos menet provosoimaan hyökkäyksen niin pidä hyvänäsi.
- ....................
Sinun mielestäsi siis ihan kuka tahansa osaa kouluttaa minkätahansa rotuisen ison koiran? Et usko että on mahdollista että esim. vastuuttomalle omistajalle annettu kouluttamaton dogo argentino tai fila brasileiro voisi missään tapauksessa hyökätä ilman että ohikulkija provosoi?
- niiinjoooo
.................... kirjoitti:
Sinun mielestäsi siis ihan kuka tahansa osaa kouluttaa minkätahansa rotuisen ison koiran? Et usko että on mahdollista että esim. vastuuttomalle omistajalle annettu kouluttamaton dogo argentino tai fila brasileiro voisi missään tapauksessa hyökätä ilman että ohikulkija provosoi?
Itselläni pari isoa koiraa, kun koira tulee vastaan lenkillä, katsovat vain kiltisti tai ovat innoissaan menossa leikkimään.. MUTTA 99% näistä saatanan pikkuhurtista ovat tulossa hampaat irvessä minua kohti ja omistajat eivät välitä tästä.. Eikö se olisi hyvä opettaa ne pienetkin olemaan kunnolla vaikka ne eivät niin paljoa tuhoa saakkaan aikaseksi mitä isot? Joskus todella tuntuu siltä että mieli tekisi päästää omat koirat (seefferi ja labbis) katsomaan lähempää näitä räksyttäjiä. Anteeksi avautuminen
- Korzan
Hoh hoh hoo, se on nähty:) Suurin osan noista isoista koirista käyttäytyy tosiaankin aivan surkeasti. Vaikka jossain TOKO:ssa käytös olisi 10 ei tosiaankaan toimi samoin tuolla liikenteessä. Sama koira käyttätyy aivan toisin. Mutta omistajansa tosiaan kuvittelevat sen olevan noin kuin sinäkin sanot.
Ja minulla on myös omakohtaista kokemusta.
Suurin vaikutus, miten koira käyttäytyy, on koirarodulla. Jos kysymykssä rotu, joka on jalostettu "tappajaksi, vahdiksi jne" niin ei se mihinkään koirasta katoa, vaikka kuinka kouluttaisi.
- surun murtama:=(
voiko joku auttaa kun toi mun pentu koira ei tykkää mikron äänestä ja jos kuulee sen hyökkää päälle apua!"!
- meneHoitoon
heh.. kyllä tosiaan taitaa sasian laita olla niin että sinä ylireagoit koska itse pelkäät. Olet yksi näistä pikku koira ihmisistä jotka hysteerisenä pelkäävät isompia "oikeita" koiria vaikket juosten karkuun lähdekään. Sinusta saa vähän sellaisen käsityksen ettet oikeasti edes tiedä milloin koira todellisuudessa olisi "hyökkäävä". kannattaa sinun hoitaa tuo oma pelkosi. on vaikea ymmärtää miksi koiria pelkäävä itse edes omistaa koiraa vaikka pieni onkin.. parhaimmassa tapauksessa saat pienen koirasikin hysteeriseksi. meillä kaksi koirasutta jotka sinunlaisesi leimaa jo kilometrin päästä ;) hoidahan tuo pelkosi kuntoon. ja kyllä minäkin sinunlaisiasi joskus ihan kiusallani härnään koirineni. enkä tarkoita hyökkäilyjä ymsyms. meidän pojat eivät sellaista tee, vaan jos näen vastaan kulkevan emännän joka pikku koirineen jo katselee ympärilleen mistä kiertää ja minne mennä "karkuun" niin minähän siitä vierestä kävelen ja pidän hihnatkin löysällä se on ihan normaalia (ei hihnaa kireällä käytäntö)mutta tuollaiset ihmiset ovat saada halvauksen niissä tilanteissa.
- homomikähomo
No voi kun olet aikuismainen. Huomaa taas, että siellä on ihminen ottanut kaksi koirasutta vaikka ei ymmärrä niiden vaarallisuutta. Eikö sinun noin hyljeksittyjen rotujen omistajana pitäisi olla muista koiranomistajia kunnioittava? Pilkkaat pienten koirien omistajia ja teet vaan todeksi sen, miksi ihmiset ottavat isoja koiria= egon takia. Eikö munasi ole tarpeeksi iso?
- että sellasta
No onhan niitä pikkukoiria, jotka ns yllyttävät omalla räksytyksellään kimppuunsa, mutta sana pikkukoira kun ei aina tarkoita niitä kiukkuisia terrierejä, meillä on esimerkiksi pieni spanieli, ja sen suhteen voin sanoa ihan puhtaalla omallatunnolla, että ei tekisi pahaa kärpäsellekään eikä räksytä toisille koirille. Ja kun nuori ihminen olen ja koira on meidän perheeseen varta vasten mulle otettu, niin tässä koiran avulla on monia uusia tuttavuuksia tullut ja kaikki mun tuntemat pikkukoirat menee ihan nätisti isojen koirien ohitse ja isot koirat pikkukoirien ohitse ja peruskoulutus on ihan kunnossa.
Että jos nyt ette kuitenkaan yleistäisi näitä ongelmia koirien koon suhteen, ei kaikki isot koirat ole tappajia ja pikkukoirat pelkkiä räyhäähiä. Riippuu ihan koirasta.
Anteeksi jos nyt poikkesi aiheesta, lähinnä tuonne keskustelun keskiosaan viittasin, sieltä ainakin näitä pikkukoiria vastustavia viestejä bongasin. - Väärä asenne
Lue viestit kokonaan, älä vain otsikoita ja pari ekaa lausetta. Olet nimittäin kirjoittanut ihan samaa kuin nuo pikkukoiria "vastustavat".
- ...
luin kyllä viestit ihan kokonaan, joihin kantaa halusin ottaa...
yritin sitä vaan sanoa, että musta on väärin, ku jotkut tuolla yleisti ongelmaa. että vika olisi VAIN pikkukoirissa, kun on yksi räyhäävä terrieri tullut kerran vastaan ja oma iso koira on sitten uhittelevalle sintille murahtanut. Ei se yksi kaikista pikkusista kouluttamattomia tee. Samoin kuin se yksi iso koira, jonka koulutus ei ole osunut ihan nappiin tai on muuten vaan aggressiivinen, ei se tee KAIKISTA isoista hyökkäileviä.
Yleistämistä mä tässä valitin. en pikkukoiria tai isoja koiria. - Korzan
Koirani säkäkorkeus on 72 cm eli ISO koira. Mutta ei todellakaan tee yhdellekään koiralle mitään. Vastaan tulee päivittäin vaikka minkä kokoista koiraa ja saavat vapaasti nuuhkia meidän "jättiä". Jos vastaantuleva koira on pieni esim. toyvillakoira, meidän jätti menee maahan ja siitä nuuhkii jne.
Mutta tässä taannoin vastaamme tuli yleisellä pyörätiellä aivan jumalattoman iso rotweiler ja vielä isompi "mikälie" tappajakoira. Molemmat olivat IRTI, pienikokoinen mieshenkilö, ilmeisesti omistaja oli lähtenyt näitä aivottomia "egonkohotuskoiria" ulkoiluttamaan.
Mitä siinä muuta, kun kävelen tämän meidän jätin kanssa iltakävelyä (jätti kytkettynä remmiin ja remmi minun kätöseen) niin tämä toinen "tappaja" tulee kuin ammuttuna mutkan takaa ja välittömästi yritti jätille niskaan kiinni. Pelastavana tekijänä oli jätin säkäkorkeus ja paksu turkki. Tappajakoira ei saanut kunnon otetta ja välittömästi potkaisin piskiä turpaan. Jostain edestäpäin syöksyi sitten tämä rotweiler samallalailla jätin kimppuun. Alkoivat kiertää kehään meidän ympärillä kuin sudet ja vuorotellen yrittivät syöskyä koirani kimppuun (joka ei tosiaankaan tajunnut tilannetta ollenkaan). Huusin kuin hullu ja kirosin ja potkin, ja tulihan se "mahtava pikku ukkokin" sitten vihdoin sieltä edestä, eli siis koirien omistaja, jolla nämä koirat eivät todellakaan olleet lapasessa. Kun hän vihdoin saa raahattua koirat metsään kaulapannoista repien (siis tosiaankin hän lähti suoraan metsään niiden kanssa) me kokosimme itsemme jätin kanssa ja mietin, mitä jos jätti olisi ollut tavallisen kokoinen koira ja minä vaikka nuori tyttö...mikähän olisi ollut lopputulos???
Tämä mahtava koiranomistaja ei edes tajunnut pyytää anteeksi. Kun seuraavan kerran tulimme pyörätiellä vastakkain ja tunnistin heidät samoiksi (koirat olivat nyt kytkettynä) huusin, että kuinka törkeää käytöstä teillä oli viimeksi ettekä edes pyytäneet anteeksi...Pikku-ukon vastaus oli "Katso peiliin!"
Mitäpä muuta voi todeta, kuin että kyllä oli fiksu "pikkumies" Egonkohotus- idioottikoiriensa kanssa. Toivottavasti koirat vielä jonain päivänä popsivat hänet suihinsa:)- ongelmia ja rotuja
Tyypillinen tapaus. Olet törmännyt ongelmarotuja harrastavaan hyypiöön, joiden määrä samanlaisessa nousukiidossa kuin perussuomalaisten. Itsensä ja koiransa turvallisuudesta huoltapitävien henkilöiden kannattaa aseistautua vastaavanlaisten tapahtumien varalta. Jokainen varustautukoon parhaaksi katsomallaan tavalla.
- Korzan
ongelmia ja rotuja kirjoitti:
Tyypillinen tapaus. Olet törmännyt ongelmarotuja harrastavaan hyypiöön, joiden määrä samanlaisessa nousukiidossa kuin perussuomalaisten. Itsensä ja koiransa turvallisuudesta huoltapitävien henkilöiden kannattaa aseistautua vastaavanlaisten tapahtumien varalta. Jokainen varustautukoon parhaaksi katsomallaan tavalla.
Niin, mutta miten varustautua? Mieheni teki lehmänkettingistä sellaisen "lyömävehkeen" ja käski sitä pitää aina mukana ja huitasta sillä, mutta huh, huh...tuntuu aika hankalalta.
Siinä olet oikeassa, että nämä "tietyt" koirarodut ovat kyllä yleistyneet kaupungissakin ihan lemmikkikoirina mitä ne eivät minusta ole (itse luokittelen ne aseiksi). Eihän niitä ole turhaa jalostettu tiettyihin piirteisiin.
Ei sillä, etteikö vihasia koiria löydy muistakin roduista, mutta nämä po. koirarodut saavat niin pahaa jälkeä aikaan pillastuessaan. - plääääääääää
Korzan kirjoitti:
Niin, mutta miten varustautua? Mieheni teki lehmänkettingistä sellaisen "lyömävehkeen" ja käski sitä pitää aina mukana ja huitasta sillä, mutta huh, huh...tuntuu aika hankalalta.
Siinä olet oikeassa, että nämä "tietyt" koirarodut ovat kyllä yleistyneet kaupungissakin ihan lemmikkikoirina mitä ne eivät minusta ole (itse luokittelen ne aseiksi). Eihän niitä ole turhaa jalostettu tiettyihin piirteisiin.
Ei sillä, etteikö vihasia koiria löydy muistakin roduista, mutta nämä po. koirarodut saavat niin pahaa jälkeä aikaan pillastuessaan.Itse kyllä käyttäisin kaiken mahdollisen "kättäpidemmän" jos tuomoset koirat tulisivat vastaan.. huhuh kyllä ne jotku osaa..
- pöhpöhjahuh
plääääääääää kirjoitti:
Itse kyllä käyttäisin kaiken mahdollisen "kättäpidemmän" jos tuomoset koirat tulisivat vastaan.. huhuh kyllä ne jotku osaa..
Onneksi on käsiase ja siihen lupa.. Jos koira käy kimppuun niin ammun ja sen jälkeen omistajan.
- asd.
Heiheiheihei. en edes lukenut kaikkia näitä kommenteja mutta ihan oikeasti. itselläni on amstaffi ja asun ison kaupungin keskustassa,koirani kulkee nätisti vierelläni eikä välitä yhtään muista koirista jotka vastaan tulevat. MUTTA nämä jotkut ihmiset jotka päästävät väkisin ne omat koiransa aivan koirani nokkani eteen vaikka kiellän tuomasta niitä lähelle ja sitten haukkuvat koirani vaaralliseksi kun kerran rähähtää toiselle. Halooooo. pitää varmaan munkin alkaa kantaa jotain pippurisuihketta mukana jotta ne pikkufifit pysyvät poissa koirani naaman edestä? ja missä mahdat asua jos oikeasti siellä liikkuu isoja vaarallisia koiria vapaana? vähän turhan oudolta minun makuuni kuullostaa. Parempi mielestäni olisi jos jokainen kouluttaisi vain sen OMAN koiransa tottelemaan hihnassa elikkä kulkemaan vierellä EIKÄ päästäisi toisten koirien lähelle lupaa kysymättä. Ja EHDOTTOMASTI koirat kytkettyinä kaikkialla! koirapuisto ja oma piha on asia erikseen. Ja kyllä mielestäni myös niiden pikkukoirien täytyisi totella yhtä hyvin kun isojenkin koirien. varmasti moni on jo asiasta sanonut että eihän se nyt haittaa jos pikkufifi kiskoo hihnassa ja räksyttää muille koirille, mutta auta armias jos 40kg koira tekee samoin niin pakkohan sen on täysi sekopää oltava!!11 -.-
- 13+3
NO en edes lukenut kaikkia ketjun viestejä, vain alusta sen verran, että tuli selväksi että sinä olet pienen koiran omistajana se vastakohta suuren koiran omistajalle.
Jos ei mennyt nyt jakeluun tällä niin koetan vääntää rautalangasta. Kun suurten koirien omistajat valittavat että pienet koirat tulevat "iholle" liian innokkaina tai osissa tapauksia jopa todella aggressiivisesti uhoamaan.
Ja sinä taas olet se joka valitat suurista koirista, kun suuri koira tulee innokkaan iholle tutustuakseen, tai jopa todella aggressiivisesti päälle.
EIKÖ SITÄ LÖYTYISI MUUTA LENKKIREITTIÄ TAI LENKKIAIKAA JOTTA KAIKKI KOIRANTALUTTAJAT KOIRAN KOKOON KATSOMATTA SAISI KOIRANSA KANSSA RAUHASSA KÄVELLÄ!
TARKKAILE HYVÄ IHMINEN YMPÅRISTÖÄSI JA VÄISTÄ, JOS NIIN PELOTTAA. JOS SUUREN KOIRAN TALUTTAJA ON TUTTU, NIIN HUOMIOI HÄNEN LENKKEILYAIKANSA JA MENE ENNEN TAI JÄLKEEN JOS SUUNTA ON OLTAVA SAMA JA EI OLE MUUTA REITTIÄ MITÄ KULKEA. - fdgdgd
Kyllä saat puolustaa itseäsi, muita ihmisiä ja omaisuutta koiran hyökäyksen torjumiseksi tarpeellisia keinoja käyttäen. Ihmistä vastaan puolustautumisesta puhuu rikoslain 4 luvun 4 §. Järki sanoo, että eläintä vastaan saa puolustautua vähintään yhtä kovin keinoin kuin ihmistä.
Rikoslaki 4 luku 4 § :
"Hätävarjelu
Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.
Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys sekä tilanne muutenkin." - juuliana
Meillä lapsuudenkodissa on ollut aina isoja koiria mm. rotikka ja dobbari eli en pelkää isoja koiria. Meidän koirat oli äärimmäisen hyvin koulutettuja, mutta vapaana ei pidetty muuta kuin koirapuistoissa. Koirat ei todellakaan rähissyt vastaantuleville ihmisille ja tottelivat käskyjä.
Nyt olen muuttanut omaan pienehköön kaupunkilaisasuntooni ja hankkinut pienen koiran (6kg).Lehtiä lukiessa olen alkanut pelkäämään oman koirani puolesta lenkeillä. Viimeinen niitti oli, kun ystävän 5 kg bichon frise joutui ison koiran hyökkäyksen kohteeksi ja tuli aika pahaa jälkeä. Olen alkanut vakavasti harkitsemaan jotain kättä pidempää lenkille mukaan. Ystävän bichon frise on äärimmäisen kiltti eikä ikinä edes uskaltaisi räksyttää toisille koirille, joten tässäkään tapauksessa kyse ei ollut provosoimisesta. (Sitä paitsi olen sitä mieltä, että koira ei saa hyökätä vaikka toinen miten provosoisi. Oma koira pitää hallita täysin!) Jos joku iso koira hyökkäisi pienen koirani päälle, saattaisi oma koirani kuolla jo yhdestä puraisusta. Varmasti potkisin ja tekisin kaikkeni, että oma koira säästyisi hengissä koettelemuksesta.
Minulla ei ole mitään isoja koiria vastaan. Pienellä kateudella katselen isoja upeita koiria, ja aion vielä hankkia ison koiran joskus vuosien päästä. Olenhan isojen koirien kanssa elänyt lähes aina. Kaikki koirat pitää kouluttaa, mutta sehän on selvää, että isot koirat täytyy kouluttaa äärimmäisen hyvin. Pikkukoira ei saa pahaa jälkeä aikaiseksi puremalla. Iso koira tappaa helposti pienen koiran tai vaikkapa lapsen. Joten näitä kahta asiaa ei ole edes järkevä vertailla.
Keskustelun taso on harvinaisen alhainen jos kommentointi lähtee tasolle "kaikki isot koirat on sekopäisiä ja ne pitää tappaa" vs. "pikkufifit on ärsyttäviä piskejä, jotka ansaitsee tulla revityksi kappaleiksi" Voi luoja ihmisiä... - Anonyymi00076
vittuako tuotte niitä kintaita lähelle. tottakai jos ärsytetään niin koira hyökkää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2462189- 1901665
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä471309Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad501025- 41826
- 14800
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä31780Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .25766Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21760Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46647