hätävilkut

Joni 4

meneekö läpi jos ei hätävilkut toimi? tuleeko korjauskehotus tai menee jälkitarkastukseen?

27

4645

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zunde

      Tulee korjausmääräys rekisteritietoihin ilman jälkitarkastusta.

    • KIKI.

      TULEEKO HYLKÄYS TAI KORJAUSKEHOTUS

      JOS KAIKKI TURVAVYÖT EI TOIMI
      OHJAUSLUKKO EI TOIMI
      AVAIMEN SAA POIS KONEEN KÄYDESSÄ
      KAIKKIEN IKKUNOIDEN AVAUS EI TOIMI

      NOI KAIKKI ED. MAINITUT JA MAINITSEMASI VIKA ON IHAN KATSASTAJASTA KIINNI TESTAAKO HÄN KO. LAITTEIDEN TOIMIVUUDEN, JSO TESTAA TULEE HUOMAUTUS, JOS EI NIIN EI TULE, ELI EI VOI VIELÄ TIETÄÄ, MUTTA PÄÄSÄÄNTÖISESTI HÄTÄVILKKUJA EI TESTATA...

      • Xixiri

        Etkö pääse kokemuksistasi millään yli?

        Etkö pysty lopettamaan huutamista? Ellei muu auta, niin kokeile lääkärin apua tai hanki ehjä näppäimistö.


      • väärin.

        Kyllä nuo kaikki testataan ja jos turvavyö ei toimi, tulee hylkäys. Että niin.


      • kiki.
        väärin. kirjoitti:

        Kyllä nuo kaikki testataan ja jos turvavyö ei toimi, tulee hylkäys. Että niin.

        Joku katsastaja saattaa joskus testata kaikki turvavyöt, jos ei meinaa muuten vikoja löytöä, mutta ei kaikki.

        Samaten jotkut katsastajat väntää ohjauslukon päälle aivan ekana kun istahataa autoon, mutta ei kaikki

        Samaten jotkut testaa lähteekö se avain pois, jotkut ei :)

        Ja hyvin usein on kuskin ikkuna auennut ennen katsastuksen loppua, ei muut :)


      • Kikille.
        kiki. kirjoitti:

        Joku katsastaja saattaa joskus testata kaikki turvavyöt, jos ei meinaa muuten vikoja löytöä, mutta ei kaikki.

        Samaten jotkut katsastajat väntää ohjauslukon päälle aivan ekana kun istahataa autoon, mutta ei kaikki

        Samaten jotkut testaa lähteekö se avain pois, jotkut ei :)

        Ja hyvin usein on kuskin ikkuna auennut ennen katsastuksen loppua, ei muut :)

        Miksi se kuskin ikkuna yleensä on auki ? Vastaus ei ole kalvojen takia.


      • kiki.
        Kikille. kirjoitti:

        Miksi se kuskin ikkuna yleensä on auki ? Vastaus ei ole kalvojen takia.

        Kuskin ikkuna auennut katsastuksen aikana siksi, koska se katsastusäijä on avannut ikkunan ja vetässyt oven avausnaura, että on päässyt pois hallista? toki tuo on looginen selitys, mutta usein se ikkuna on auki jo ennen kuin lähdetään hallista pois, ja usein asiakas ajaa auton itse pois hallista.

        Eli kyllä ne kuskin ikkunan avausmekanismin testaa, mutta kun niiden muidenkin pitäisi toimia.

        Mikä on sulla vaan niin vaikea myöntää, että ei katsastuksessa juuri koskaan testata kaikkia asioita, joita pitäisi


      • §erkki
        kiki. kirjoitti:

        Kuskin ikkuna auennut katsastuksen aikana siksi, koska se katsastusäijä on avannut ikkunan ja vetässyt oven avausnaura, että on päässyt pois hallista? toki tuo on looginen selitys, mutta usein se ikkuna on auki jo ennen kuin lähdetään hallista pois, ja usein asiakas ajaa auton itse pois hallista.

        Eli kyllä ne kuskin ikkunan avausmekanismin testaa, mutta kun niiden muidenkin pitäisi toimia.

        Mikä on sulla vaan niin vaikea myöntää, että ei katsastuksessa juuri koskaan testata kaikkia asioita, joita pitäisi

        Missä määrätään, että pitää testata ikkunan avausmekanismin toiminta? Missä on määrätty, että ikkuna on oltava avattavissa ja mitkä ikkunoista?


      • Turunpiispa
        Kikille. kirjoitti:

        Miksi se kuskin ikkuna yleensä on auki ? Vastaus ei ole kalvojen takia.

        Auto nostetaan nosturille ja sitä ravistellaan ja heilutellaan. Joidenkin autojen keskuslukitus/varashäly/mikälie saattaa reagoida tähän - tai johonkin muuhun - ja vetää kaikki ovet lukkoon kun avaimet on sisällä. Sitten on kiva tilanne kun asiakas käy taksilla hakemassa vara-avaimet, ja halli on jumissa kun lukittu auto jököttää nosturilla, ja mahdollisesti hälärikin parkuu. Parempi tehdä tavaksi että avaa ikkunan, aina kun auto on nosturilla.

        Onhan noita muitakin perusteita. Just kalvot, ehkä mukana oleva asiakas joka haisee valkosipulille/hielle/kuselle (tai katsastaja joka haisee jollekin näistä?).

        Ikkunan avausmekanismi ei ole pakollinen varuste, mutta katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan ikkunoiden on pysyttävä kiinni, tai tulee korjauskehotus.


      • kiki.
        §erkki kirjoitti:

        Missä määrätään, että pitää testata ikkunan avausmekanismin toiminta? Missä on määrätty, että ikkuna on oltava avattavissa ja mitkä ikkunoista?

        Katsastusperusteissa että avausmekanismin tulee toimia, samassa jossa mainitaan että avain ei saa lähteä pois koneen käydessä, turvavöiden tulee toimia, ja rattilukonkin pitäisi toimia.


      • Ralli rF
        kiki. kirjoitti:

        Katsastusperusteissa että avausmekanismin tulee toimia, samassa jossa mainitaan että avain ei saa lähteä pois koneen käydessä, turvavöiden tulee toimia, ja rattilukonkin pitäisi toimia.

        Avain saa lähteä "irti"auton käydessä koko virta-avain ei ole pakollinen voi olla ns,Nappi startti!Rattilukon pitää toimia kyllä,mutta avaimet saa olla vaikka huoran perseessä.


      • kiki.
        Ralli rF kirjoitti:

        Avain saa lähteä "irti"auton käydessä koko virta-avain ei ole pakollinen voi olla ns,Nappi startti!Rattilukon pitää toimia kyllä,mutta avaimet saa olla vaikka huoran perseessä.

        En tiedä miksi ne EI saa lähteä irti, varmaan samasta syystä kuin vilkut ei saa toimia huomiovaloina :)

        Mutta kuitenkin, jos on ohjauslukko, niin silloin avain ei saa lähteä irti koneen käydessä...


      • kiki.
        Turunpiispa kirjoitti:

        Auto nostetaan nosturille ja sitä ravistellaan ja heilutellaan. Joidenkin autojen keskuslukitus/varashäly/mikälie saattaa reagoida tähän - tai johonkin muuhun - ja vetää kaikki ovet lukkoon kun avaimet on sisällä. Sitten on kiva tilanne kun asiakas käy taksilla hakemassa vara-avaimet, ja halli on jumissa kun lukittu auto jököttää nosturilla, ja mahdollisesti hälärikin parkuu. Parempi tehdä tavaksi että avaa ikkunan, aina kun auto on nosturilla.

        Onhan noita muitakin perusteita. Just kalvot, ehkä mukana oleva asiakas joka haisee valkosipulille/hielle/kuselle (tai katsastaja joka haisee jollekin näistä?).

        Ikkunan avausmekanismi ei ole pakollinen varuste, mutta katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan ikkunoiden on pysyttävä kiinni, tai tulee korjauskehotus.

        Joo, tottakai keskuslukitus menee itsestään päälle nosturissa, sehän on selvä :)

        Ja tosiaan, ikkunan avausmekanismi, turvatyyny, abs-jarrut ei ole pakollisia autossa, mutta jos ne on, tulee niiden toimia.

        Toki siinä menisi esim minutti jos kävisi läpi kaikki turvavyöt

        Ja menis siinä 20 sek kun katsastuksen aluksi vääntäis ohjauslukon päälle.

        Ja avainta voisi koittaa poistaa virtalukosta esim koeajon aikana.

        Ja ikkunoiden avauksen testaamiseenkin menisi ehkäpä minutti...


      • jusa ;
        kiki. kirjoitti:

        Joo, tottakai keskuslukitus menee itsestään päälle nosturissa, sehän on selvä :)

        Ja tosiaan, ikkunan avausmekanismi, turvatyyny, abs-jarrut ei ole pakollisia autossa, mutta jos ne on, tulee niiden toimia.

        Toki siinä menisi esim minutti jos kävisi läpi kaikki turvavyöt

        Ja menis siinä 20 sek kun katsastuksen aluksi vääntäis ohjauslukon päälle.

        Ja avainta voisi koittaa poistaa virtalukosta esim koeajon aikana.

        Ja ikkunoiden avauksen testaamiseenkin menisi ehkäpä minutti...

        itsellä ei ole toiminut hätävilkut moneen vuoteen, eikä ole koskaan tullut edes korjauskehotusta. helsingin a-katsastuksissa olen käynyt..


      • on....
        jusa ; kirjoitti:

        itsellä ei ole toiminut hätävilkut moneen vuoteen, eikä ole koskaan tullut edes korjauskehotusta. helsingin a-katsastuksissa olen käynyt..

        autosi käyttöönottovuosi?


      • kyllä niitä
        kiki. kirjoitti:

        Joo, tottakai keskuslukitus menee itsestään päälle nosturissa, sehän on selvä :)

        Ja tosiaan, ikkunan avausmekanismi, turvatyyny, abs-jarrut ei ole pakollisia autossa, mutta jos ne on, tulee niiden toimia.

        Toki siinä menisi esim minutti jos kävisi läpi kaikki turvavyöt

        Ja menis siinä 20 sek kun katsastuksen aluksi vääntäis ohjauslukon päälle.

        Ja avainta voisi koittaa poistaa virtalukosta esim koeajon aikana.

        Ja ikkunoiden avauksen testaamiseenkin menisi ehkäpä minutti...

        lukkoja on kiinni paukahtanut itsekseen, mutta onneksi se ikkuna on ollut auki :) Ja ikkunan täytyy pysyä kiinni, aukeamista ei tarvitse testata. Vöitten koeiluun menee max. 30 sek. ja ohjauslukkoon 10. Avaimen toiminnan voi kokeilla koeajon aikana, oikein!


      • kiki.
        kyllä niitä kirjoitti:

        lukkoja on kiinni paukahtanut itsekseen, mutta onneksi se ikkuna on ollut auki :) Ja ikkunan täytyy pysyä kiinni, aukeamista ei tarvitse testata. Vöitten koeiluun menee max. 30 sek. ja ohjauslukkoon 10. Avaimen toiminnan voi kokeilla koeajon aikana, oikein!

        Niitä vöitä, ja kyllä siinä yli 30 sek menee kun koittaa että jokainen vyö toimii ja ettei ole repeämiä, ja toki isomman pakun ohjaus voi olla jäykkä väännellä sammuksissa, mutta ei nyt niiin jäykkä... ja tosiaan avaimen voi koittaa poistaa melkein koska vaan.

        Ja ikkunoiden avausmekanismin tulee toimia.

        Joten miksi ei noin yksinkertaisia asioita sitten yleensä testata?


      • §erkki
        kiki. kirjoitti:

        Katsastusperusteissa että avausmekanismin tulee toimia, samassa jossa mainitaan että avain ei saa lähteä pois koneen käydessä, turvavöiden tulee toimia, ja rattilukonkin pitäisi toimia.

        Mitä ovat nuo katsastusperusteet joihin viittaat? Anna tarkka viittaus kohtaan jota tarkoitat. Linkkikin olisi suotava.


      • §erkki
        kiki. kirjoitti:

        Niitä vöitä, ja kyllä siinä yli 30 sek menee kun koittaa että jokainen vyö toimii ja ettei ole repeämiä, ja toki isomman pakun ohjaus voi olla jäykkä väännellä sammuksissa, mutta ei nyt niiin jäykkä... ja tosiaan avaimen voi koittaa poistaa melkein koska vaan.

        Ja ikkunoiden avausmekanismin tulee toimia.

        Joten miksi ei noin yksinkertaisia asioita sitten yleensä testata?

        Viiden turvavyön tarkastus ei pidennä katsastusaikaa kolmeakymmentä sekuntia.


      • kiki.
        §erkki kirjoitti:

        Viiden turvavyön tarkastus ei pidennä katsastusaikaa kolmeakymmentä sekuntia.

        Koska niitä ei testata, muutmia kertoja olen nähnyt että on testattu kuskin ja matkustajan vyö, että "vetolukitus "toimii, mutta pitäisi myös katsoa että vyö menee vastakappaleeseen, pysyy siellä, ja ettei ole repeämiä tms.


        Onhan se tietenkin selvä, ettei 80 euronhintaan voi millään katsoa kaikkia vaadittuja kohteita...


      • KiKi.
        §erkki kirjoitti:

        Mitä ovat nuo katsastusperusteet joihin viittaat? Anna tarkka viittaus kohtaan jota tarkoitat. Linkkikin olisi suotava.

        "laita linkki sinne"


        Juuri näin, juuri näin, linkki mun omaan päähän :)

        Olen kato kerran ne perusteet lukenut läpi, en todellakaan ala etsimään sieltä mitään nimimerkkiä §erkki varten, joka ei edes vakionimimerkkiään kehtaa käyttää


      • §erkki
        KiKi. kirjoitti:

        "laita linkki sinne"


        Juuri näin, juuri näin, linkki mun omaan päähän :)

        Olen kato kerran ne perusteet lukenut läpi, en todellakaan ala etsimään sieltä mitään nimimerkkiä §erkki varten, joka ei edes vakionimimerkkiään kehtaa käyttää

        Harva ihminen muistaa kertalukemalla asioita kovinkaan hyvin.

        Jos katsastusperusteilla tarkoitat katsastuksen arvosteluperusteita, niin voin väittää tuntevani ne melko hyvin, koska olen niitä työssäni paljonkin. Siitä huolimatta joskus tarkastan sieltä asioita, vaikka lähes aina huomaankin muistaneeni ko. asian tarkalleen oikein. Koetin etsiä katsastuksen arvosteluperusteista kohtaa, jonka mukaan ikkunan avausmekanismin pitää toimia. Sellaista en kuitenkaan arvosteluperusteista löydä.

        Kun nyt kuitenkin väität sellaisen löytyvän, niin laita linkki tai kerro tarkalleen kohta johon vetoat. Muuten väitteesi on yhtä hataralla pohjalla kuin sen kirjoittajan, joka väittää tutkimustulosten osoittavan katsastuksen täysin tarpeettomaksi.


      • hyvä idea (y)

        Eri katsastusasemia, tekemällä autoon muutamia vikoja

        Vikoja voisi olla vaikkapa

        Takapenkin vas turvavyön vetolukitus ei toimi, oikean puolen lukkolaite ei toimi, keskivyö rispaantunut aivan vyön loppukohdasta

        matkustajan ovi eikä ikkuna aukea

        ohjauslukko ei mene päälle

        avain lähtee pois koneen käydessä

        toinen valon korkeudensäätö liikkuu enemmän kuin toinen

        hätävilkut ei toimi

        varoituskolmiosta puuttuu heijastin yhdestä sivusta

        akun kiinnike lähes irti toiselta sivulta

        yms muuta pikkuvikaa, ja sitten vaan tilastot, mikä päästää helpoiten läpi :)


      • linkkiä

      • KiKi.
        linkkiä kirjoitti:

        http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf Kohta E6. Luulisi tuosta ymmärtävän mitä niistä lasesista sanotaan.

        En kaipaa linkkiä, olen joskus kauan sitten tuollaisen lukenut.

        Mutta sanotaanko siinä että kaikkien turvavöiden tulee toimia, eli kelaantua, ei saa olla repalainen, lukituksen pitää toimia, pitää mennä vastakappaleeseen, ja vyön pitää ylipäätään löytyä

        Entä sanotaanko että autossa tulee olla ehjä ja säädösten mukainen varoituskolmio?

        Entä sanotaanko että ohjauslukon tulee toimia, jos sellainen on

        Entä sanotaanko ettei avain saa irttota koneen käydessä jos on rattilukko

        Entä sanotaanko että hätävilkkujen tulee toimia.

        Et selvästikään ymmärtänyt viestini pointti, hätävilkkujen, kuten monen muunkin asian pitäISI olla kunnossa, mutta ei niitä katsastuksessa katota...


      • §erkki

    • vaarannat turvallisu

      Itse olen autoillut 35 vuotta, ikinä en ole tarvinnut hätävilkkuja, paitsi peräkärryn kytkettyäni tarkastan vaunun vilkut.
      Voisin tosin tarkastaa normaalilla vilkulla puolen kerrallaan.
      Ei muuten aikanaan moisia ollutkaan. Siis hätävilkkuja. Monenlaisia hätiä kylläkin, no ne ei kuulu tänne palstalle.

      Mutta, mutta, olen mies ja minulla on nännit, en niitä ole tarvinnut. Mutta jos joutuisin miehenä autokatsastuasemalle nekin tarkastettaisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe