Oliko MS:ää ennen..

multipipp..

näin paljon kuin nyt tietsikka aikaan vai onko tämä masiina lisännyt tietoisuuttamme?
Onko tästä oikeasti tutkittua tietoa,joka perustuupi tuonne lekuripuolen havaintoihin? Vai tärisikö nuo keskiajalla vaan krapulaa muka potien ja kupsahti pois?

7

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria Virginia

      Olen oman tilanteeni vuoksi pohtinut toisinaan myös ms-taudin historiallista taustaa ja sitä mistä se on saanut alkunsa. Monenlaisia teorioita siitä olen lukenut, ja useissa teorioissa ms-taudin juuret on tavalla tai toisella juonnettu viikingeistä. Tässä teoriassa on vain se huono puoli, että sairautta esiintyy myös alueilla, joilla viikingit eivät koskaan käyneet. Näillä alueilla ms-tauti on tosin harvinaisempi kuin skandinaavista asutusta saaneilla seuduilla.
      Uskon, että ms-tauti on melko "uusi" sairaus. Sitä ei tunnettu antiikin aikana, vaikka monet sairaudet osattiin silloin jo tunnistaa. Myöskään keskiajalla ms-tautia ei tunnettu, mutta vanhimmat epäillyt ms-potilaat on ajoitettu keskiajalle. Ms-tauti "keksittiin" vasta 1800-luvun puolessa välissä. Uskon, ettei ms-tauti ole ollut olemassa ihmiskunnan alusta saakka, vaan se on syntynyt todennäköisesti viimeisen tuhannen vuoden aikana. En lähde arvailemaan missä ja miten se on syntynyt, koska lääketiede ei edelleenkään tunne ms-taudin syntymekanismia. Mahdollista on, että se on syntynyt jostain perinnöllisestä mutaatiosta tai jostain ympäristötekijästä. Mutta kuten sanottu, kaikki on pelkkää arvailua. Olen silti melko varma, että tauti on ollut menneinä vuosisatoina merkittävän paljon harvinaisempi kuin nykyään. Olen taipuvainen ajattelemaan, että ms on jollain tavalla elintasosairaus. Saattaa olla, että sähkölaitteiden yleistymisellä ja muullakin säteilyllä on jotain osuutta taudin yleistymiseen. Ehkä jopa ruokavaliolla on vaikutusta.

      • 3 + 17 = 20

        Ja kaikki kirjoittamasi on pelkkää asiaa. Hyvä Sinulle.


      • mikrobiologi
        3 + 17 = 20 kirjoitti:

        Ja kaikki kirjoittamasi on pelkkää asiaa. Hyvä Sinulle.

        MS-tauti johtuu keuhkoklamydiasta sen valloittaessa keskushermoston. Keuhkoklamydia on yleistynyt vasta viimeisen 200 vuoden aikana, kun ihmisten kulkeminen paikasta toiseen on ollut aiempaa tiheämpää. Se siis leviää yskimällä joten tartunta on hyvin helppo saada. Se ei myöskään oireile kymmeniin vuosiin tavallista yskää enempää (heti tartunnan jälkeen, mutta yskä häviää nopeasti) mutta lopulta se sitten aiheuttaa sydäninfarktin jos on pesiytynyt sydämeen tai mielenterveysongelmia tai neurologisia ongelmia jos se on pesiytynyt aivoihin. Keuhkoklamydia itsessään on erittäin vanha bakteeri sillä sitä esiintyy muillakin eläimillä kuin ihmisillä ja siitä on parikin eri sukua olemassa joista ihan kaikki ei tartu ihmiseen.


      • kuullutkaan
        mikrobiologi kirjoitti:

        MS-tauti johtuu keuhkoklamydiasta sen valloittaessa keskushermoston. Keuhkoklamydia on yleistynyt vasta viimeisen 200 vuoden aikana, kun ihmisten kulkeminen paikasta toiseen on ollut aiempaa tiheämpää. Se siis leviää yskimällä joten tartunta on hyvin helppo saada. Se ei myöskään oireile kymmeniin vuosiin tavallista yskää enempää (heti tartunnan jälkeen, mutta yskä häviää nopeasti) mutta lopulta se sitten aiheuttaa sydäninfarktin jos on pesiytynyt sydämeen tai mielenterveysongelmia tai neurologisia ongelmia jos se on pesiytynyt aivoihin. Keuhkoklamydia itsessään on erittäin vanha bakteeri sillä sitä esiintyy muillakin eläimillä kuin ihmisillä ja siitä on parikin eri sukua olemassa joista ihan kaikki ei tartu ihmiseen.

        Mielenkiintoista, täytyy alkaa etsimään enemmän tietoa asiasta.


      • mikrobiologi

      • multipip...

        Laiska kun olen ,mutta kun muistaakseni esiintyi enemmän rannikoilla!!! EI Itäpuolella!!!! Ihme ja kumma.


      • LaisKiss
        multipip... kirjoitti:

        Laiska kun olen ,mutta kun muistaakseni esiintyi enemmän rannikoilla!!! EI Itäpuolella!!!! Ihme ja kumma.

        Olen taatusti laiskempi, mutta jaksoin kuitenkin tuon kaivaa esiin. Siinä lisävahvistusta sille, että muistit aivan oikein.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/MS-tauti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      165
      6911
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4087
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2065
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1591
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      20
      1564
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe