Oliko MS:ää ennen..

multipipp..

näin paljon kuin nyt tietsikka aikaan vai onko tämä masiina lisännyt tietoisuuttamme?
Onko tästä oikeasti tutkittua tietoa,joka perustuupi tuonne lekuripuolen havaintoihin? Vai tärisikö nuo keskiajalla vaan krapulaa muka potien ja kupsahti pois?

7

546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria Virginia

Olen oman tilanteeni vuoksi pohtinut toisinaan myös ms-taudin historiallista taustaa ja sitä mistä se on saanut alkunsa. Monenlaisia teorioita siitä olen lukenut, ja useissa teorioissa ms-taudin juuret on tavalla tai toisella juonnettu viikingeistä. Tässä teoriassa on vain se huono puoli, että sairautta esiintyy myös alueilla, joilla viikingit eivät koskaan käyneet. Näillä alueilla ms-tauti on tosin harvinaisempi kuin skandinaavista asutusta saaneilla seuduilla.
      Uskon, että ms-tauti on melko "uusi" sairaus. Sitä ei tunnettu antiikin aikana, vaikka monet sairaudet osattiin silloin jo tunnistaa. Myöskään keskiajalla ms-tautia ei tunnettu, mutta vanhimmat epäillyt ms-potilaat on ajoitettu keskiajalle. Ms-tauti "keksittiin" vasta 1800-luvun puolessa välissä. Uskon, ettei ms-tauti ole ollut olemassa ihmiskunnan alusta saakka, vaan se on syntynyt todennäköisesti viimeisen tuhannen vuoden aikana. En lähde arvailemaan missä ja miten se on syntynyt, koska lääketiede ei edelleenkään tunne ms-taudin syntymekanismia. Mahdollista on, että se on syntynyt jostain perinnöllisestä mutaatiosta tai jostain ympäristötekijästä. Mutta kuten sanottu, kaikki on pelkkää arvailua. Olen silti melko varma, että tauti on ollut menneinä vuosisatoina merkittävän paljon harvinaisempi kuin nykyään. Olen taipuvainen ajattelemaan, että ms on jollain tavalla elintasosairaus. Saattaa olla, että sähkölaitteiden yleistymisellä ja muullakin säteilyllä on jotain osuutta taudin yleistymiseen. Ehkä jopa ruokavaliolla on vaikutusta.

• 3 + 17 = 20

Ja kaikki kirjoittamasi on pelkkää asiaa. Hyvä Sinulle.

• mikrobiologi
        3 + 17 = 20 kirjoitti:

Ja kaikki kirjoittamasi on pelkkää asiaa. Hyvä Sinulle.

MS-tauti johtuu keuhkoklamydiasta sen valloittaessa keskushermoston. Keuhkoklamydia on yleistynyt vasta viimeisen 200 vuoden aikana, kun ihmisten kulkeminen paikasta toiseen on ollut aiempaa tiheämpää. Se siis leviää yskimällä joten tartunta on hyvin helppo saada. Se ei myöskään oireile kymmeniin vuosiin tavallista yskää enempää (heti tartunnan jälkeen, mutta yskä häviää nopeasti) mutta lopulta se sitten aiheuttaa sydäninfarktin jos on pesiytynyt sydämeen tai mielenterveysongelmia tai neurologisia ongelmia jos se on pesiytynyt aivoihin. Keuhkoklamydia itsessään on erittäin vanha bakteeri sillä sitä esiintyy muillakin eläimillä kuin ihmisillä ja siitä on parikin eri sukua olemassa joista ihan kaikki ei tartu ihmiseen.

• kuullutkaan
        mikrobiologi kirjoitti:

MS-tauti johtuu keuhkoklamydiasta sen valloittaessa keskushermoston. Keuhkoklamydia on yleistynyt vasta viimeisen 200 vuoden aikana, kun ihmisten kulkeminen paikasta toiseen on ollut aiempaa tiheämpää. Se siis leviää yskimällä joten tartunta on hyvin helppo saada. Se ei myöskään oireile kymmeniin vuosiin tavallista yskää enempää (heti tartunnan jälkeen, mutta yskä häviää nopeasti) mutta lopulta se sitten aiheuttaa sydäninfarktin jos on pesiytynyt sydämeen tai mielenterveysongelmia tai neurologisia ongelmia jos se on pesiytynyt aivoihin. Keuhkoklamydia itsessään on erittäin vanha bakteeri sillä sitä esiintyy muillakin eläimillä kuin ihmisillä ja siitä on parikin eri sukua olemassa joista ihan kaikki ei tartu ihmiseen.

Mielenkiintoista, täytyy alkaa etsimään enemmän tietoa asiasta.

• mikrobiologi

• multipip...

Laiska kun olen ,mutta kun muistaakseni esiintyi enemmän rannikoilla!!! EI Itäpuolella!!!! Ihme ja kumma.

• LaisKiss
        multipip... kirjoitti:

Laiska kun olen ,mutta kun muistaakseni esiintyi enemmän rannikoilla!!! EI Itäpuolella!!!! Ihme ja kumma.

Olen taatusti laiskempi, mutta jaksoin kuitenkin tuon kaivaa esiin. Siinä lisävahvistusta sille, että muistit aivan oikein.

http://fi.wikipedia.org/wiki/MS-tauti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      156
      6319
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      49
      1763
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1424
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      46
      1044
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1009
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      48
      931
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      909
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      888
    9. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      867
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      865
    Aihe