Sitruunahapon lisääminen

Kirsikka60

Olen tehnyt useita kertoja kotiviiniä onnistuneesti, mutta vain kerran aikaisemmin raparperista ja silloin maku jäi hieman liian makeaksi ja pehmeäksi. Nyt teen uutta annosta ja tajusin, että edellisellä kerralla puuttui sitruunahappo.
Annos on jo pari päivää ollut käymässä ja sain hommattua sitruunahapon vasta nyt. Kuinka sen lisään ja minkä on sopiva määrä, kun raparperiä on noin 5 kg ja mansikkaa 3 kg??? Kokonainen pussi 42 g on ilmeisesti liikaa..

3

8637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotari mies

      Ei sil nii välii oo vaik paripäivää myöhästyy... ja kyl voi iha huoletta laittaa koko pussin ei se kotari siitä pahastu. itselläni on aina se ongelma et viini jää liian makeeks. tiiän et pitäis aina käyttää viinihiivaa mut tuntuu et se ei välttämättä jaksais aina käyttää ees 4 kiloo sokerii. turbo hiivaakaa ei viittis käyttää ku siit tulee nii kauhee työ saada se hiiva pois ku sitä on niis nii vitusti ja viinihän on aina parempaa mitä kauemmin sitä käyttää!

      • Kirsikka60

        Kiitos vastauksesta. Sitä vielä mietin, että pitääkö se sitruunahappo sekoittaa sokeriliemeen ennen lisäämistä? Pussissa näin mainitaan ja kuulostaa järkevälle, että liukenee varmasti. Mutta miksi sokeriin, eikö tavan vesi riitä?
        Kyllä viinihiivan pitäisi jaksaa käyttää kaikki sokerit. Itse olen käyttänyt aina valmispakkauksia ja hyvin on käyneet. Viimeksi kun tein sekamarjoista, missä oli suurin osa eri värisiä herukoita, kävi viini tosi kuivaksi - ja hyvää tuli! Sokeria oli 6 kg. Jälkimakeutukseen piti laittaa vielä 2 kg lisää sokeria, eikä vieläkään tullut kovin makeaa. Prosentteja tuli mittarin mukaan noin 15.


    • Anonyymi

      tarviiko kotiviin laittaa sitrunahappoo kun on laittanut kolme sitruunaa 25l

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe