Olen tehnyt useita kertoja kotiviiniä onnistuneesti, mutta vain kerran aikaisemmin raparperista ja silloin maku jäi hieman liian makeaksi ja pehmeäksi. Nyt teen uutta annosta ja tajusin, että edellisellä kerralla puuttui sitruunahappo.
Annos on jo pari päivää ollut käymässä ja sain hommattua sitruunahapon vasta nyt. Kuinka sen lisään ja minkä on sopiva määrä, kun raparperiä on noin 5 kg ja mansikkaa 3 kg??? Kokonainen pussi 42 g on ilmeisesti liikaa..
Sitruunahapon lisääminen
5
10312
Vastaukset
- kotari mies
Ei sil nii välii oo vaik paripäivää myöhästyy... ja kyl voi iha huoletta laittaa koko pussin ei se kotari siitä pahastu. itselläni on aina se ongelma et viini jää liian makeeks. tiiän et pitäis aina käyttää viinihiivaa mut tuntuu et se ei välttämättä jaksais aina käyttää ees 4 kiloo sokerii. turbo hiivaakaa ei viittis käyttää ku siit tulee nii kauhee työ saada se hiiva pois ku sitä on niis nii vitusti ja viinihän on aina parempaa mitä kauemmin sitä käyttää!
- Kirsikka60
Kiitos vastauksesta. Sitä vielä mietin, että pitääkö se sitruunahappo sekoittaa sokeriliemeen ennen lisäämistä? Pussissa näin mainitaan ja kuulostaa järkevälle, että liukenee varmasti. Mutta miksi sokeriin, eikö tavan vesi riitä?
Kyllä viinihiivan pitäisi jaksaa käyttää kaikki sokerit. Itse olen käyttänyt aina valmispakkauksia ja hyvin on käyneet. Viimeksi kun tein sekamarjoista, missä oli suurin osa eri värisiä herukoita, kävi viini tosi kuivaksi - ja hyvää tuli! Sokeria oli 6 kg. Jälkimakeutukseen piti laittaa vielä 2 kg lisää sokeria, eikä vieläkään tullut kovin makeaa. Prosentteja tuli mittarin mukaan noin 15.
- Anonyymi
tarviiko kotiviin laittaa sitrunahappoo kun on laittanut kolme sitruunaa 25l
- Anonyymi
Pitää tietysti
- Anonyymi
Mistä sitä ns.viinihiivaa saa??siis ostaa...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62453- 1161628
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361366Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571195- 521105
- 1161101
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054- 571051
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892