Kääpiöpallokaloja

Kurnauskista

Olen haaveillut vuoden päivät kääpiöpallokala-altaasta. Toistaiseksi olen tyytynyt vain etsiskelemään tietoja niiden hoidosta. Nyt olisi kuitenkin 84- litrainen akvaario hankittuna ja kypsyttely aloitetaan pian. Uskaltaisinkohan hankkia käppänöitä...?

Meillä on ennestään 316- litrainen akvaario, jossa on turkasen paljon kierteisiä.
Olen kuitenkin käsittänyt, että käppänöille pitäisi olla jotakin toisenlaisia(kin) kotiloita, mutta mites niitä saa niille kasvatettua? "Pahoja kotiloita" eli onko ne nyt postitorvikotiloita akvaariossamme näkyy silloin tällöin muutamia. Touhunuoliaiset varmaan vetelee pienimmät ja ne mitä on nähty on tietysti liiskattu hengiltä.

Olisi kiva kuulla kokemuksia ja neuvoja kääpiöpallojen hoidosta ja etenkin siitä ruokintapuolesta.
Pakastesurviaiset ilmeisesti sopivat ja paloiteltu pakastekatkarapu? Kovaa ravintoahan ne kuitenkin tarvitsevat, ettei hampaat kasva liikaa, mutta miten tuo kova ravinto sitten varmistetaan? Miten te muut olette kotiloruokinnan handlanneet?

5

441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Meillä pallokaloille kelpaa myös O.S.I.n katkapelletti, huutonetissä sitä myy kohuu edukkaasti keinuhevonen nimimerkkinen henkilö.
      Pääsääntöisesti pallokaloille PITÄÄ olla kotiloita ruoaksi, herkutteluun kausittain tuota surviaista.
      Eli ensin kasvattamaan kotilokantaa, melkeimpä mikä kotilo tahansa menee jos kierteisetkin menestyvät akvaarioissasi hyvin, niiden poikaset, pienet kotilot pallokalat saavat rikki helposti ja imauttelevat nilviäisen sisuksiinsa kuin spagettia ikään.

      veden lämpötila 27C paikkeilla
      mielellään hieman hämärä akvaario, esim runsaalla kasvillisuudella varustettuna

      Joskus pallokalat syävät myös kasvien lehtiä, sen huomaa kasveihin ilmestyvistä pienistä reiistä.

      • Kurnauskista

        Mitä kotiloita itse syötät palloille?
        Kierteisiä kolmesatasessamme on paljon, on annettukin olla kun maastoutuvat niin hiekan väreihin. Saatiin kierteisiä kaupanpäällisiksi akvakaupasta 5 kpl ja nyt niitä on julmetusti. Paljon pieniä. Eli pallojen altaaseen pikkukierteisiä ja pallot saavat itse ne sitten avattua ja syötyä?

        Miten muita kotiloita kannattaisi kasvattaa niin, ettei tarvitse niitä seura-akvaarioon riesakseen ottaa? Kuinka paljon palloille täytyy antaa kotiloita päivittäin?


      • fish KING
        Kurnauskista kirjoitti:

        Mitä kotiloita itse syötät palloille?
        Kierteisiä kolmesatasessamme on paljon, on annettukin olla kun maastoutuvat niin hiekan väreihin. Saatiin kierteisiä kaupanpäällisiksi akvakaupasta 5 kpl ja nyt niitä on julmetusti. Paljon pieniä. Eli pallojen altaaseen pikkukierteisiä ja pallot saavat itse ne sitten avattua ja syötyä?

        Miten muita kotiloita kannattaisi kasvattaa niin, ettei tarvitse niitä seura-akvaarioon riesakseen ottaa? Kuinka paljon palloille täytyy antaa kotiloita päivittäin?

        Meillä menee postitorvia ja tosiaan noita kierteisten alkukasvua... täysmittaisiin ei koske muut kuin kimalaiset tai kasipallot. Yöllä tai illemmalla kun on ihan hiljaista kuuluu melkoinen rouskinta akvasta kun noi kasipallot ahmii hiekasta ylös nousevia kierteisiä. Kaikki loppuu aikanaan, ruokakin, siksi kannattaa pitää jotain karanteeni akvaa yllä jossa "kasvattaa" kotiloja pallokaloille ruoaksi.
        Sini/kääpiöpalloja en suosittele pitämään samassa akvassa suuremmiksi kasvavien kimalais ja kasipallojen kanssa, ne tullaan syödyksi, aikanaan ;(

        Kääpiöpallo sakille, 4-8kpl n. satalitrainen laji akva runsaalla kasvillisuudella on riittävä, tuplasti tilavampi, aivan mainio koti niiden elää.
        Suuremmat lajit vaatii jo tuplasti tuosta enemmän tilaa, ne on joskus, koiraat varsinkin, aikas reviiri tietoisia mutta tulevat toimeen kun alueet on vallattu ja luuserit ovat alistuneet vahvimpien alle.. ;/

        Mitään määrällistä en osaa sanoa mutta söisivätkö normaalisti n. kymmenkunta kotiloa päivässä... en oo laskenut.
        Ei ne jatkuvasti oo salistamassa... meillä yleensä heti aamulla kun valot syttyy ja illalla hetki valojen sammumisen jälkeen.


    • Kääpiöpallura

      Minulla on 6 kääpiöpallokalaa 160L akvassa.
      Ne ovat tosi nirsoja ja syövät vaan survareita ja kotiloita.
      Ukko on kova jahtaamaan akkoja, tuntuu ettei se muuta tee ja varmaan olisi hyvä juuri pitää tuo ukkojen määrä siinä yhdessä yksilössä ja loput naaraita.
      Minulla on samassa altaassa sitruunatetroja, vaikka lajiakvaario tietysti olisi paras vaihtoehto kääpiöpallokaloille koska tykkäävät näykkiä kalojen eviä jne ja voivat käyttäytyä tosi agressiivisesti varsinkin kutuaikaan.
      Ruokin kääpiöpalluroita kädestä survareilla koska ovat niin paljon hitaampia syömäreitä kun sitruunatetrat. Sitruunatetrat ei uskalla tulla niin lähelle kättä kun pallukat joten pallukat saavat näin syötyä..
      Seuraava hankinta on kyllä oma akvaario pallukoille..

      • ;d

        voisiko 54l akvaarioon hankkia pari käääpiöpallokalaa akvaariossa on ennestään neontwtroja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe