Selkärankareuma ja iriitti

kati1976

Selkärankareumani diagnosoitiin kuukausi sitten. Sitä ennen olen sairastanut kuusi iriittiä kolmen vuoden aikana, joista viime syksyinen oli viedä näön vasemmasta silmästä. Muutaman kuukauden oireettoman jakson jälkeen värikalvontulehdus on taas aktivoitunut. Kertokaa omia kokemuksianne kyseisistä sairauksista. Varsinkin iriitistä haluaisin lisätietoja.

29

32443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justme1983

      ...on ollu iriitti kohta 6 vuotta...se on ollu yhtä vuoristorataa...puol vuotta sitte se oli menny taas pahemmaks...ja sit taas pari kuukautta sitte oli ihan hyvä...mul ei reumaa oo ollu ollenkaa...paitsi nyt about puol vuotta sitte todettii tulehdus ison varpaan tyves ja nyt on ollu pikkurillin nivel vähä kipee..joten voi olla et on reuma tulos...tai sitä epäillää...mut laita kysymyksii tost värikalvontulehduksest et mitä haluut tietää ni vastailen...helpompi sillee..:)

      • kati1976

        Lähinnä olen kiinnosutunut siitä, että onko näkösi oleellisesti huonontunut kuuden vuoden sairastelun vuoksi? Minkälaista hoitoa saat ja missä? Olisi mukava kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia ihan meilin välityksellä.


      • justme1983
        kati1976 kirjoitti:

        Lähinnä olen kiinnosutunut siitä, että onko näkösi oleellisesti huonontunut kuuden vuoden sairastelun vuoksi? Minkälaista hoitoa saat ja missä? Olisi mukava kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia ihan meilin välityksellä.

        mun näkö on menny laidast laitaa sekii...eli välil näkee paremmin ja välil huonommin...silmälasei joudun käyttää autoo ajaessa..ja käytän muutenkii jos haluun jotaa nähä kunnol..:)mult leikattii kaihi toisest silmäst(mikä ollu huonompi)n. 3 vuotta sitte..silloin se vähä haittas lähinäköö..mut ei enää..

        mä syön ainoastaa lääkkeit...sandimmun ja kortisoni...ja sit tietyst viäl silmätipat...käyn n. 3 kuukauden välein heinolas reumasairaalas kontrollis...nyt kylläkii on vähä pitempi väli...ku saan ite valvoo silmiäni..:)

        laita mailiosote ni kirjotellaa..:)


      • kati1976
        justme1983 kirjoitti:

        mun näkö on menny laidast laitaa sekii...eli välil näkee paremmin ja välil huonommin...silmälasei joudun käyttää autoo ajaessa..ja käytän muutenkii jos haluun jotaa nähä kunnol..:)mult leikattii kaihi toisest silmäst(mikä ollu huonompi)n. 3 vuotta sitte..silloin se vähä haittas lähinäköö..mut ei enää..

        mä syön ainoastaa lääkkeit...sandimmun ja kortisoni...ja sit tietyst viäl silmätipat...käyn n. 3 kuukauden välein heinolas reumasairaalas kontrollis...nyt kylläkii on vähä pitempi väli...ku saan ite valvoo silmiäni..:)

        laita mailiosote ni kirjotellaa..:)

        Olisi tosiaan mukavaa jos kirjoittelisit. Tässä meilisosoitteeni:

        [email protected]


      • nanna
        justme1983 kirjoitti:

        mun näkö on menny laidast laitaa sekii...eli välil näkee paremmin ja välil huonommin...silmälasei joudun käyttää autoo ajaessa..ja käytän muutenkii jos haluun jotaa nähä kunnol..:)mult leikattii kaihi toisest silmäst(mikä ollu huonompi)n. 3 vuotta sitte..silloin se vähä haittas lähinäköö..mut ei enää..

        mä syön ainoastaa lääkkeit...sandimmun ja kortisoni...ja sit tietyst viäl silmätipat...käyn n. 3 kuukauden välein heinolas reumasairaalas kontrollis...nyt kylläkii on vähä pitempi väli...ku saan ite valvoo silmiäni..:)

        laita mailiosote ni kirjotellaa..:)

        Mullakin ollut satoja iriittejä, ensimmäinen -80, sen jälkeen hiljaista, mutta -91 alkoi uusi rumba. Näkö pysynyt hyvänä, laseja en tarvitse autoakaan ajaessa. Laajennustipat tehokkaita akuuttivaiheessa, kortisonitiputus ihan arkea, pahimmillaan tunnin välein. Itse tarkkailen, nytkin tiputus menossa, tulehdussoluja vielä "kiitettävästi",menee yleensä ohi jälkiä jättämättä,jos saa lääkkeet ajoissa.Selkärankareuma perustautina,mutta se tällähetkellä hiljainen, ollut tosi vaikeanakin välillä. Tsemppiä!


      • kati1976
        nanna kirjoitti:

        Mullakin ollut satoja iriittejä, ensimmäinen -80, sen jälkeen hiljaista, mutta -91 alkoi uusi rumba. Näkö pysynyt hyvänä, laseja en tarvitse autoakaan ajaessa. Laajennustipat tehokkaita akuuttivaiheessa, kortisonitiputus ihan arkea, pahimmillaan tunnin välein. Itse tarkkailen, nytkin tiputus menossa, tulehdussoluja vielä "kiitettävästi",menee yleensä ohi jälkiä jättämättä,jos saa lääkkeet ajoissa.Selkärankareuma perustautina,mutta se tällähetkellä hiljainen, ollut tosi vaikeanakin välillä. Tsemppiä!

        Mulla on kortisonitiputus tunnin välein ja laajentava kolmesti päivässä.Auttavatko silmälasit iritiin aiheuttamaan näön heikkenemiseen? Näen tulehtuneella silmälläni tuskin mitään ja asia ahdistaa minua suunnattomasti.Missä olet saanut hoitoja iriittiin?


      • nintsu
        kati1976 kirjoitti:

        Mulla on kortisonitiputus tunnin välein ja laajentava kolmesti päivässä.Auttavatko silmälasit iritiin aiheuttamaan näön heikkenemiseen? Näen tulehtuneella silmälläni tuskin mitään ja asia ahdistaa minua suunnattomasti.Missä olet saanut hoitoja iriittiin?

        Mulla oli tosiaan kolme kk näkö oikeasta silmästä iritin takia pois.Eipä siihen auttanut kuin odottelu. kyllä se näkö takas tuli kun tulehdus oli ohi kokonaan. Eniten mua rasitti se kun olin sen 3 kk sairaslomalla kun töihin kuorma-auton rattiin ei ollu asiaa kun ei nähny sillä silmällä mitään.
        Lääkärit siis kaikki 9 jotka tota silmää ihmetteli sen 3 kk aikana ei osannu kukaan sanoo koska alan nähdä taas. Silmäpolilla juoksin alkuks joka viikko sit jokatoinen et kalliiks se tuli. Kaksia tippoja ja rasvaa oli lääkkeenä. Silloin todettiin hlab-27 positiivisuus ja nyt isot nivelet ovat alkaneet kiusata. Toinen lekuri sanoo ettei oo selkärankareumaa ja toinen sanoo ettei välttämättä edes selkään mene ollenkaan vaan oireilee isoissa nivelissä, ota niistä sit selvää.
        Onneks ei oo iriitti uusinu. monta itkua pääs kun iski silloin epätoivo!!
        Siinä mun kokemuksia.


      • kati1976
        nintsu kirjoitti:

        Mulla oli tosiaan kolme kk näkö oikeasta silmästä iritin takia pois.Eipä siihen auttanut kuin odottelu. kyllä se näkö takas tuli kun tulehdus oli ohi kokonaan. Eniten mua rasitti se kun olin sen 3 kk sairaslomalla kun töihin kuorma-auton rattiin ei ollu asiaa kun ei nähny sillä silmällä mitään.
        Lääkärit siis kaikki 9 jotka tota silmää ihmetteli sen 3 kk aikana ei osannu kukaan sanoo koska alan nähdä taas. Silmäpolilla juoksin alkuks joka viikko sit jokatoinen et kalliiks se tuli. Kaksia tippoja ja rasvaa oli lääkkeenä. Silloin todettiin hlab-27 positiivisuus ja nyt isot nivelet ovat alkaneet kiusata. Toinen lekuri sanoo ettei oo selkärankareumaa ja toinen sanoo ettei välttämättä edes selkään mene ollenkaan vaan oireilee isoissa nivelissä, ota niistä sit selvää.
        Onneks ei oo iriitti uusinu. monta itkua pääs kun iski silloin epätoivo!!
        Siinä mun kokemuksia.

        Rahaa tosiaan palaa lääkärissä juoksemiseen ja tippoihin.Parhaimmillaan olen käynyt polilla kaksi kertaa viikossa.Istun tietokoneen ääressä päivät,lääkärit eivät oikein osaa sanoa haittaavatko näytön heijastukset silmää...


      • nanna
        kati1976 kirjoitti:

        Rahaa tosiaan palaa lääkärissä juoksemiseen ja tippoihin.Parhaimmillaan olen käynyt polilla kaksi kertaa viikossa.Istun tietokoneen ääressä päivät,lääkärit eivät oikein osaa sanoa haittaavatko näytön heijastukset silmää...

        Hoitona mulla ollut perusreuman(selkäreuma) lääkehoito pahoina iriittiaikoina(kortisoni suun kautta ja salatsopyriini) iriittiin laajennustipat ja kortisoni. Lujille on välillä ottanut! Laajennustippa silmässä samentaa näköä,suosittelen aurinkolaseja ja tietokoneenkäytön autolla-ajon minimoimista, ne kaikkein pahimmat.On kallista puuhaa juosta viikon välein silmälääkärissä, varsinkin,kun paraneminen tuntuu noudattavan ihan olmaa kaavaansa eikä lääkitys aina tehoa. Laajennustippa tarpeen,jotta vaurioita ei tulisi.
        Nykyään "kikkailen" tropicamid-tiputuksella. Tiimarista saa suurentavia laseja, 3:lla näkee tekstiä,jos laajennetut mustuaiset, mutta kaukonäköön ei apua. Pahinta on se,kun ei huomaa korkeuseroja:saattaa kompastella katukivetyksiin,joten varokaa liikenteessä: huomaan usein olevan liian lähellä ajorataa odottaessani valojen vaihtumiksta.
        Selkäreuma ei välttämättä oireile selässä kaikilla,mullakin vuosikausia oli vain polvet turvoksissa. Niihin kortisonipiikit pahimmassa vaiheessa, ranne ehkä hankalin:ei saa maitopurkkia auki tai kammattua hiuksia kunnolla.
        Tauti usein aaltoilee: yli 20 vuoden kokemuksella minulla olen huomannut,että aina parempi jakso ja pahempi jakso vuorottelevat,välillä oireeton vuosia/kuukausia.
        Jonkunverran auttaa kasvisruokavalio,muttei paranna. Kuorma-autonkuljettalle suosittelen ammatinvaihtoa.Itsellänikin 3 eri ammattia,koska tarkkkustyö ei onnistu pitkällä tähtäimellä,aina tulee pitkiä sairiksia väliin. Voimia katille ja kaikkea hyvää!


      • kati1976
        nanna kirjoitti:

        Hoitona mulla ollut perusreuman(selkäreuma) lääkehoito pahoina iriittiaikoina(kortisoni suun kautta ja salatsopyriini) iriittiin laajennustipat ja kortisoni. Lujille on välillä ottanut! Laajennustippa silmässä samentaa näköä,suosittelen aurinkolaseja ja tietokoneenkäytön autolla-ajon minimoimista, ne kaikkein pahimmat.On kallista puuhaa juosta viikon välein silmälääkärissä, varsinkin,kun paraneminen tuntuu noudattavan ihan olmaa kaavaansa eikä lääkitys aina tehoa. Laajennustippa tarpeen,jotta vaurioita ei tulisi.
        Nykyään "kikkailen" tropicamid-tiputuksella. Tiimarista saa suurentavia laseja, 3:lla näkee tekstiä,jos laajennetut mustuaiset, mutta kaukonäköön ei apua. Pahinta on se,kun ei huomaa korkeuseroja:saattaa kompastella katukivetyksiin,joten varokaa liikenteessä: huomaan usein olevan liian lähellä ajorataa odottaessani valojen vaihtumiksta.
        Selkäreuma ei välttämättä oireile selässä kaikilla,mullakin vuosikausia oli vain polvet turvoksissa. Niihin kortisonipiikit pahimmassa vaiheessa, ranne ehkä hankalin:ei saa maitopurkkia auki tai kammattua hiuksia kunnolla.
        Tauti usein aaltoilee: yli 20 vuoden kokemuksella minulla olen huomannut,että aina parempi jakso ja pahempi jakso vuorottelevat,välillä oireeton vuosia/kuukausia.
        Jonkunverran auttaa kasvisruokavalio,muttei paranna. Kuorma-autonkuljettalle suosittelen ammatinvaihtoa.Itsellänikin 3 eri ammattia,koska tarkkkustyö ei onnistu pitkällä tähtäimellä,aina tulee pitkiä sairiksia väliin. Voimia katille ja kaikkea hyvää!

        Kiitos kaunis Nanna.Mulle oli ihan uutta tietoa se, että selkärankareuma ei välttämättä oireile selässä.Rintalastani kipeytyi hiihtolomalla ja lääkäri totesi rintalastassani rasitusmurtuman ilman röntgenkuvausta.Tuli vaan mieleen, että voisiko selkärankareuma oireilla rintalastan alueella...?Lisäksi haluaisin tietoa muista iriitin kanssa käsi kädessä kulkevista sairauksista.Eräs lääkäri kertoi minulle, että myös tietyt syöpäsairaudet liittyvät iriittiin?Laajennustippoja laitan komesti päivässä ja olen huomannut,että syvyysnäkeminen on huonontunut.Töissä olen ollut yhtä sairauslomaa lukuun ottamatta.Tuntuu siltä, että pää pysyy selvempänä kun elää ns. normaalia elämää;-)


      • nanna
        kati1976 kirjoitti:

        Kiitos kaunis Nanna.Mulle oli ihan uutta tietoa se, että selkärankareuma ei välttämättä oireile selässä.Rintalastani kipeytyi hiihtolomalla ja lääkäri totesi rintalastassani rasitusmurtuman ilman röntgenkuvausta.Tuli vaan mieleen, että voisiko selkärankareuma oireilla rintalastan alueella...?Lisäksi haluaisin tietoa muista iriitin kanssa käsi kädessä kulkevista sairauksista.Eräs lääkäri kertoi minulle, että myös tietyt syöpäsairaudet liittyvät iriittiin?Laajennustippoja laitan komesti päivässä ja olen huomannut,että syvyysnäkeminen on huonontunut.Töissä olen ollut yhtä sairauslomaa lukuun ottamatta.Tuntuu siltä, että pää pysyy selvempänä kun elää ns. normaalia elämää;-)

        En ole kuullutkaan mistään syöpäjutuista selkäreuman yhteydessä, mutta rintalastan kipeytyminen kuuluu kuvioihin.Siihen jumppaa: syväänhengitystä ja käsivarsien taivuttelua jne. Kysy fysikaalista hoitoa, sieltä myös jumppaohjeet! Suolistovaivoja joillakin selkäreumapotilailla,mullakin joskus ollut (kipuja, vaihtelevat ulosteet,joskus jopa verta jne.)Kaikki isot nivelet ovat "listalla" ja usein epäsymmetrisesti:esim.vain vasen polvi, vain oikea olkapää jne. Aamujäykkyyttä ja väsymystä voi olla akuuttivaiheessa. Pitkään jatkunut kortisonitiputus silmissä voi aiheuttaa silmänpaineen nousuja,mutta alenevat kun tiputusta vähennetään. Enpä muita "kauhukuvia" keksi, kaikenkaikkiaan "hyvänlaatuinen" tauti, ei tapa ja suurin osa pysyy työkykyisinä koko elämänsä. Voimia sullekin!


    • Memmu

      Löysin teidän keskustelun ihan sattumalta, mutta juuri oikeaan aikaan. Ensimmäisen iriitin sairastin 2002 tammikuussa ja tähän mennessä niitä on ollut 5. Ensimmäisen iriitin yhteydessä otettiin selän röntgen ja verikokeet joista ei löytynyt reumatekijöitä. Nyt viimeisen 7 kuukauden aikana on ollut outoja särkyjä mm. ristiselän kiputiloja jotka alkaa yöllä mutta laantuu päivän mittaan, vasen lonkka kipeä ja takareiden pakotus joka vaikeuttaa jopa koiran kanssa tehtäviä lenkkejä!Kaikki oireet jokseenkin kivuliaita, mutta ajatuksella: niin kauan kun liikkelle pääsee ja työt pystyy hoitamaan en tarvitse lääkäriä... Olisiko syytä ruveta vaatimaan uusia reumakokeita?

      • kati1976

        Minä ainakin vaatisin kaikki mahdolliset kokeet.Ovatko iriittisi parantuneet pelkällä kortisonitipalla ja laajentavalla?


      • Memmu
        kati1976 kirjoitti:

        Minä ainakin vaatisin kaikki mahdolliset kokeet.Ovatko iriittisi parantuneet pelkällä kortisonitipalla ja laajentavalla?

        Joo, iriitit on ollut ensimmäistä lukuunottamatta "lieviä" ja kortisoni- ja laajennustipat päivällä ja rasva yöksi silmään. Kolmen viikon lääkekuureilla oon selvinny. Ensimmäinen iriitti vaati kyllä paljon enemmän. Viime viikolla lopetin viimeisen kuurin. En kyllä halua edes tietää millainen on iriitti kun se ei ole lievä, kipu silmässä on aika kestämätön jo nyt, varsinkin aurinkoisina päivinä.


      • sartsa-l

        Moi!Löysin tän palstan sattumalta. Minulla puhkesi ensimmäinen iriitti hyvin akuuttina tressin seurauksena 2 viikkoa sitten.Ja olen aika ulalla koko hommasta.kortisoonia tunnin välein ja laajentavia tippoja...alkaa helpottaa ja toiveena oisi jo päästä töihin.Oletteko pystyneet normaaliin elämään ja työhön iriitin kanssa.Nykyisin työni on hyvin tressaavaa ja paineensietokykyä tarvitaan.Onkohan minulla mitään toivoa olla sellaisessa työssä enää?Reumakokeissa kävin ja tulokset ovat vielä vaiheesssa.


      • Memmu
        sartsa-l kirjoitti:

        Moi!Löysin tän palstan sattumalta. Minulla puhkesi ensimmäinen iriitti hyvin akuuttina tressin seurauksena 2 viikkoa sitten.Ja olen aika ulalla koko hommasta.kortisoonia tunnin välein ja laajentavia tippoja...alkaa helpottaa ja toiveena oisi jo päästä töihin.Oletteko pystyneet normaaliin elämään ja työhön iriitin kanssa.Nykyisin työni on hyvin tressaavaa ja paineensietokykyä tarvitaan.Onkohan minulla mitään toivoa olla sellaisessa työssä enää?Reumakokeissa kävin ja tulokset ovat vielä vaiheesssa.

        Sartsa-I! En oo aikoihin käynyt tällä sivulla katsomassa ja huomasin juuri viestisi. Jos edelleen olet tietoja vailla voin yrittää auttaa neljän vuoden iriitti kokemuksella. Ilmoita jos käyt vielä palstalla ja kerro mitä haluat tietää niin vastailen!


      • sartsa-l
        Memmu kirjoitti:

        Sartsa-I! En oo aikoihin käynyt tällä sivulla katsomassa ja huomasin juuri viestisi. Jos edelleen olet tietoja vailla voin yrittää auttaa neljän vuoden iriitti kokemuksella. Ilmoita jos käyt vielä palstalla ja kerro mitä haluat tietää niin vastailen!

        Itse huomasin vasta myöhemmin, että nämä keskustelut oli käyty jo huomattavasti aiemmin :)
        Olen saanut olla sen ekan iriitin jälkeen rauhassa toistaiseksi.Mut jotenkin tuntuu et silmä ei ole enää entisensä. Kaivertaa ja särkee ja häikäisee,mut ei niin voimakkaasti kun eka kerralla. En ole käynyt näyttämässä lekurille uudestaan silmää. Kannattaisikohan? Reumaa ei verikokeista löytynyt.Täytyy vaan kuulema tarkkailla itseään sen osalta...Kuinka usein ja voimakkaasti sulle on iriitti tullut? Mulle sanottiin et aina kun tressaat jne.. se puhkee. olikohan liioteltua..Eipä niitä oireita toivoisi takaisin enää koskaan, mut saa nähdä kuinka käy...


      • meikä
        sartsa-l kirjoitti:

        Itse huomasin vasta myöhemmin, että nämä keskustelut oli käyty jo huomattavasti aiemmin :)
        Olen saanut olla sen ekan iriitin jälkeen rauhassa toistaiseksi.Mut jotenkin tuntuu et silmä ei ole enää entisensä. Kaivertaa ja särkee ja häikäisee,mut ei niin voimakkaasti kun eka kerralla. En ole käynyt näyttämässä lekurille uudestaan silmää. Kannattaisikohan? Reumaa ei verikokeista löytynyt.Täytyy vaan kuulema tarkkailla itseään sen osalta...Kuinka usein ja voimakkaasti sulle on iriitti tullut? Mulle sanottiin et aina kun tressaat jne.. se puhkee. olikohan liioteltua..Eipä niitä oireita toivoisi takaisin enää koskaan, mut saa nähdä kuinka käy...

        On se mahdollista että iriitti alkaa tulla aina kun on kovempaa stressiä, en aluksi uskonut että mulle kävisi niin. Iriitit alkoi 6 vuotta sitten ja sen jälkeen 2-3 vuodessa, pahimpien työkiireitten aikaan. Töissä on kyllä mm. masennusta ja burnouttia ihmisillä että kai se on aika stressaavaa. Vaikka koittaiskin olla stressaamatta niin se ei oikein onnistu. No on mulla lievät mielialalääkkeet mutta ei näytä estävän ainakaan iriittiä.

        Nyt on iriitti ollut reilut 4 kk ja on taas pahempi, olen saikulla ja saan kohta estolääkkeet. Töissä odottaa tekemättömät hommat kun ei ole sijaista, ja ne olisi pitänyt olla valmiina aikoja sitten. Ihmiset vihjailee että sähän olet ollut kuitenkin kotona että eikös se käy lomasta...Joo ei. Sori kun vaahtoan, monilla on paljon ikävämpiä vaivoja mutta meinaa välillä mennä hermot tämänkin kanssa.

        Mulla ei ole reumaa, reumatekijä on kyllä. Lääkärit ei ole sanoneet kunnolla millaisia ne reumaoireet olisi, kai jotain jatkuvampaa särkyä? On mulla joskus jotain polvisärkyjä mutta pistän ne vanhojen vammojen ja huonojen työasentojen syyksi.


    • hoitsu -75

      Minulla puhkesi ensimäinen iriitti v.00, salmonellan seurauksena. Seuraavan sairastin v03, joka iski mahataudin jälkeen. Tippoja käytin n.3 kk:tta, söin kortisonia, näkö meni ja mieliala sitä mukaa. Tällöin oli myös henkisesti rankkaa parisuhteessa. Tuntui, että salva ei riittänyt yöksi. Aina aamulla silmä oli kipeämpi ja punaisempi, illalla parempi. Ajattelin, että kokeilin tippoja tunnin välein yön ylitse ja jatkan päivällä samaa rataa. Kolme päivää ja yötä olin, kuin zombie, mutta silmä alkoi rauhoittua. Liekö myös asenteella vaikutusta, näkö oli mennyt toisesta silmästä ja elämä tuntui kurjalta. Olin sairaslomalla. Kaverit saivat houkuteltua ratsastuskurssille ja suostuin. Ajattelin, etten voi jäädä neljän seinän sisälle. Ensimmäistä kertaa kapusin ponin selkään ja tuumasin ratsastuksen opettajalle, että en sitten näe kunnolla. Puhuin "silmävammasta". Ratsastuksen opettaja katsoi minua hetken ja sanoi ymmärtävästi. Sinulla on luottoponi ja se katsoo sinun puolestasi ja ei sinun tarvitsekkaan nähdä "kuuntele kehollasi". Tunniksi unohdon vajavaisuuteni ja nautin hetkestä. Silloin ymmärsin, ettei tämä sairaus voi minua hallita. Seurasi 1.5 vuotta iriititöntä aikaa, sitten se taas tuli flunssan seurauksena (söin ab-kuurin). Puoli vuotta eteenpäin ja mahatauti iski, sen myötä iriitti. Puoli vuotta flunssa (ab-kuuri)ja iriitti. Puoli vuotta iriitti "tyhjästä", välissä terve kuukausi ja nyt taas!! Stressi on ja on myös ollut. Puolitoista vuotta sitten erosin 11-vuoden suhteesta. Vuoden sisällä olen muuttanut kolmesti. Nyt minulla on uusi työ opena, opiskelen vielä itsekkin siinä ohessa. Läheisten sairasteluja. jne.. Omasta terveydestä huolehtiminen jäänyt. Nykyään tarkistan silmät aamuin ja illoin. Kurkkaan luomien alle ja iiriksen yläpuolinen punoitus ohjaa minut lääkärille. Kertaakaan en ole óllut väärässä. Nyt harkitaan estolääkitystä, pyhänä lupauksena yrittän kohottaa omaa kuntoa ja yrittää elää tasaista stressitöntä elämää. Tällä hetkellä minut on todettu perusterveeksi.

      Nyt näihin on tottunut, oireet tunnistaessa tulehdus ei pääse niin pahaksi ja paranee nopeahkosti. Suosittelen pysymään terveenä, stressittömänä ja tarkkailemaan oireita.

      Itse täällä pohdin uskaltaudunko lasik-operaatioon, ei kuulemma este, mutta riskejä enemmän. Miinusta yli 7, joten tippojen ja rillien kanssa elämä käy välillä tuskaiseksi. Onko teillä kokemuksia silmäleikkauksista ja iriitistä?

      • tinuli

        Hei kaikille! Ihana löytää tämmöinen keskustelu ja huomata että en oo yksin!
        Mulla on ollu toistuva iriitti nyt neljän vuoden ajan. Välillä on ollut helpompiakin jaksoja, mutta esim. viime talvi meni niin ettei paljon iriititöntä aikaa ollut. Mieliala vaihtelee laidasta laitaan, helppoa tämä ei ole. Kaikkein ärsyttävintä on se kun kukaan lähellä olevista ei ymmärrä tätä ja sanovat että eihän sua mikään vaivaa, elä ihan normaalisti vaan. Ihana vaihtaa kokemuksia. Miten teillä on nyt mennyt?


      • tätiratsastaja

        Minä poden parhaillaan toista iriittiäni, joka on nyt neljättä viikkoa päällä vasemmassa silmässä ja näkö heikentynyt tänä aikana ainakin -2:lla. Aika kamalaa. En edes tiennyt ekaa iriittiä 3,5 vuotta sairastaessani, että tämä voi johtaa näön heikkenemiseen. Silloin tulehdus parani parissa viikossa ihan helposti. Voikohan näkö kuitenkin palautua lääkityksen loputtua (= tulehduksen parannuttua).
        Itsekin olin harkitsemassa juuri lasikia ennenkuin iriitti iski päälle. Miinuksia minulla on molemmissa silmissä jo valmiiksi noin -6.
        Mitä muuten on tuo estolääkitys, josta joissakin viesteissä puhutaan?
        Onko sinun näkösi parantunut vai menetitkö sen kokonaan toisesta silmästä?
        Itse pohdiskelen tosiaankin samaa kuin sinäkin, eli miten iriitti ja lasik sopisivat yhteen. Olisipa mukavaa, jos joku ehtisi kommentoimaan ja miten hyvä asia, että tämän asian kanssa ei tarvitsekaan olla yksin. Tuttavapiirissäni tunnun olevan ainoa, jolla on tämä kummajainen.


      • Nimetön

        Selailin noita iriittiin liittyvää kirjeenvaihtoa viimiesen parin vuoden ajalta tällä palstalla.

        Kellään ei liene kokemusta silmään iskeneestä herpeksestä? Ensimäinen iriittioli -95, sen jälkeen 1-5 kpl / vuosi. -96 oikeaan silmään tuli herpes, joka vaurioitti sarveiskalvon ja näön tarkkuus nyt


      • Lumi69
        Nimetön kirjoitti:

        Selailin noita iriittiin liittyvää kirjeenvaihtoa viimiesen parin vuoden ajalta tällä palstalla.

        Kellään ei liene kokemusta silmään iskeneestä herpeksestä? Ensimäinen iriittioli -95, sen jälkeen 1-5 kpl / vuosi. -96 oikeaan silmään tuli herpes, joka vaurioitti sarveiskalvon ja näön tarkkuus nyt

        Oli mukava törmätä tähän iriitti-keskusteluryhmään! Itselläni eka iriitti kesällä-06 ja syyskuussa se uusi ja on siitä lähtien ollut päällä. Kortisoni- ja laajennustipat olleet käytössä sekä myös painetta alentavat tipat. Silmän viereen pistettiin myös pitkäaikainen kortisoni, mutta se kuin myöskään suun kautta ottamani kortisonitabletit eivät oikein tehonneet. Nyt on puhuttu metotreksaatti eli solumyrkkylääkityksestä. Onko kellään kokemusta siitä? Silmäpolilla käyn viikon parin välein ja kohta on edessä toinen käynti Reumasäätiössä. Selkärankareumadiagnoosi tuli juuri, vaikkei oireita ole juuri ollut.


      • Tina-Maaria
        Lumi69 kirjoitti:

        Oli mukava törmätä tähän iriitti-keskusteluryhmään! Itselläni eka iriitti kesällä-06 ja syyskuussa se uusi ja on siitä lähtien ollut päällä. Kortisoni- ja laajennustipat olleet käytössä sekä myös painetta alentavat tipat. Silmän viereen pistettiin myös pitkäaikainen kortisoni, mutta se kuin myöskään suun kautta ottamani kortisonitabletit eivät oikein tehonneet. Nyt on puhuttu metotreksaatti eli solumyrkkylääkityksestä. Onko kellään kokemusta siitä? Silmäpolilla käyn viikon parin välein ja kohta on edessä toinen käynti Reumasäätiössä. Selkärankareumadiagnoosi tuli juuri, vaikkei oireita ole juuri ollut.

        Mullakin eka iriitti oli 2005 ja nyt viimeisen vuoden ollut kuukauden välein.. Mutta kortisoni ja laajentavalla tipalla selvitty.

        Onko teillä kaikilla, joilla on diagnoosi selkärankareumasta niin muutoksia selkärangassa ja mites teillä tulehdusarvot? Ite en saa diagnoosia siitä syystä, että muutoksia ei vielä ole tullut.


      • Miavaan
        Tina-Maaria kirjoitti:

        Mullakin eka iriitti oli 2005 ja nyt viimeisen vuoden ollut kuukauden välein.. Mutta kortisoni ja laajentavalla tipalla selvitty.

        Onko teillä kaikilla, joilla on diagnoosi selkärankareumasta niin muutoksia selkärangassa ja mites teillä tulehdusarvot? Ite en saa diagnoosia siitä syystä, että muutoksia ei vielä ole tullut.

        Olen Parkisonin tautia ja dementiaa sairastavan mieheni omaishoitaja. Sain neljä vkoa sitten ensimmäisen iriitti-diagnoosin, johon on vielä pari viikkoa lääkitystäkin jäljellä. Mieheni meni täksi viikoksi intervallijaksolle paikalliseen hoivakotiin, ja itse menin lomani alkajaisiksi silmälääkärille, joka totesi, että myös toisessa silmässäni on iriitti.
        Silmälääkäri lähetti minut labraan, jossa tutkittiin HLA B-27, kun taas terveyskeskuslääkäri oli ollut sitä mieltä, että selkärankareuma on vain nuorten miesten tauti, ettei sitä minulta kannata edes etsiä! Olen silti nuoruudesta asti kärsinyt selkäkivuista ja suolistovaivoista. Selvin syy saattaisi kuitenkin olla omaishoidon synnyttämä stressi.


      • Lumi69
        Miavaan kirjoitti:

        Olen Parkisonin tautia ja dementiaa sairastavan mieheni omaishoitaja. Sain neljä vkoa sitten ensimmäisen iriitti-diagnoosin, johon on vielä pari viikkoa lääkitystäkin jäljellä. Mieheni meni täksi viikoksi intervallijaksolle paikalliseen hoivakotiin, ja itse menin lomani alkajaisiksi silmälääkärille, joka totesi, että myös toisessa silmässäni on iriitti.
        Silmälääkäri lähetti minut labraan, jossa tutkittiin HLA B-27, kun taas terveyskeskuslääkäri oli ollut sitä mieltä, että selkärankareuma on vain nuorten miesten tauti, ettei sitä minulta kannata edes etsiä! Olen silti nuoruudesta asti kärsinyt selkäkivuista ja suolistovaivoista. Selvin syy saattaisi kuitenkin olla omaishoidon synnyttämä stressi.

        Nyt vierähtikin aikaa, ennen kuin tulin taas tälle palstalle.

        Olen myös sitä mieltä, että stressi voi vaikuttaa iriitin syntymiseen. Toisaalta jos on tuo HLAB27 alttius, niin flunssakin voi sen aiheuttaa, jos olen ymmärtänyt oikein. Minulla ollut nyt Trexan-lääkitys puoli vuotta eikä se ole poistanut tippojen tarvetta. Tippoja olen käyttänyt jo n. vuoden yhtä mittaa oikeaan silmään, joten siihen on alkanut kehittyä kaihi. Lähiaikoina vaihdetaan varmaan biologiseen lääkkeeseen. Onko kellään kokemusta siitä?

        Selkärankareuma diagnotisoitiin alkuvuodesta, mutta en ole niitä vaivoja juuri potenut. Jotakin sakroiliitin jälkitilaa kuulemma oli, diagnoosi,joka tehtiin Reumalla, oli ihan selvä.

        Kaikesta huolimatta olen iloinen siitä, että on "vain" tämä sairaus, eikä esim. syöpää, vaikka viehän tämäkin ja lääkitys tietysti voimia. Olen paremmin alkanut iloita jokaisesta päivästä, jonka saan perheeni kanssa viettää. Työkykykin vielä on säilynyt.

        Tsemppiä kaikille ja hyvää syksyn alkua!


    • punasilmä

      Minulla alkoivat vasemman silmän kivut maaliskuun alussa.Oli punoitusta,vetistä vuotoa, valon arkuutta,silmän jomotusta ja pääkipua.menin terveyskeskus lääkärin luokse, jolta sain lähetteen silmälääkärille. Siellä todettiin iriitti.Sain kahdenlaisia tippoja ja salvaa yöksi. Välillä tuntui että silmä parani, mutta ennen seuraavaa kontrollia vaiva paheni.Vuoristorata on kestänyt tähän päivään(9.4.08)asti. Tänään oli taas lääkärille aika,ja sain 2 eri kortisoni pistosta silmääni,sekä jouduin verikokeisiin,koska vaiva ei parane,eli syy muualla kuin silmässä. Olen sairastanut reaktiivisen niveltulehduksen 2005. Perjantaina aika taas lääkärille, joka toivon mukaan kertoo, onko reumasta kyse vai mistä?!

    • ******

      moi katja penttinen on mun täti

    • ******

      moi katja penttinen on mun täti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      85
      3617
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      572
      3397
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3229
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2132
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2031
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1908
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      149
      1574
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1331
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe