Mittasin isäni luona hiljattain verenpaineeni. Yläpaine 150, alapaine 94, pulssi 75. Ymmärtääkseni lukemat ovat melkoisen korkeat, pitäisikö tästä huolestua?
Olen 25-vuotias mies. Syön paljon kasviksia, olen hiukan ylipainoinen ja treenaan kuntosalilla noin viidesti viikossa - anaerobisesti siis. Aerobinen liikunta auttaisi todennäköisesti laskemaan verenpainetta. Onko muuta mitä minun tulisi huomioida? Kiitän vastauksista.
150/94 25 v.
4
769
Vastaukset
- mittailija
Oliko yksittäinen mittaus? Jos oli, niin sen varaan ei voi paljoa laskea. Mittaus pitäisi aina toistaa pari kertaa ja sitten katsoa keskiarvoa. Ja olithan istunut vähän aikaa rauhallisesti ennen mittausta ja olit puhumatta mittauksen aikana?
Tuossa ainakin muutamia ongelmia kotimittausten luotettavuudessa.
Mutta jos tosiaan paineesi ovat nuo mitkä ovat, siis toistetusti, niin ainakin voisit katsoa suolan käyttöäsi. Liikuntapuolihan tuntuisi olevan ok.
Toki, koska olet viimeksi ollut peruslääkärintarkastuksessa? Ei sekään olisi hassumpi ajatus.- rautakansleri
Kysymyksessä oli yksittäinen mittaus. Arvelinkin, että virhemarginaali voi olla melko suuri. Edellisestä lääkärintarkastuksesta on nelisen vuotta, joten uusi käynti saattaisi joka tapauksessa olla paikallaan. Kiitos vastauksesta.
- Näin se on
kauan ennen mittausta? Jos laitoit mansetin itse niin senkin jälkeen pitää olla ihan hiljaa ainakin 1 min eikä mittauksen aikana saa edes puhua. Sekin nostaa jo.
- rautakansleri
Pari päivää sitten mittasin verenpaineen uudestaan, useamman kerran, ja keskimääräinen tulos oli 130/71/59. Vika siis oli kuin olikin mittaajassa. Kiitokset viesteistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3147824Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne886105Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733601Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322127Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222006Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1961934- 381861
- 651605
- 441504
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja311460