Mittasin isäni luona hiljattain verenpaineeni. Yläpaine 150, alapaine 94, pulssi 75. Ymmärtääkseni lukemat ovat melkoisen korkeat, pitäisikö tästä huolestua?
Olen 25-vuotias mies. Syön paljon kasviksia, olen hiukan ylipainoinen ja treenaan kuntosalilla noin viidesti viikossa - anaerobisesti siis. Aerobinen liikunta auttaisi todennäköisesti laskemaan verenpainetta. Onko muuta mitä minun tulisi huomioida? Kiitän vastauksista.
150/94 25 v.
4
734
Vastaukset
- mittailija
Oliko yksittäinen mittaus? Jos oli, niin sen varaan ei voi paljoa laskea. Mittaus pitäisi aina toistaa pari kertaa ja sitten katsoa keskiarvoa. Ja olithan istunut vähän aikaa rauhallisesti ennen mittausta ja olit puhumatta mittauksen aikana?
Tuossa ainakin muutamia ongelmia kotimittausten luotettavuudessa.
Mutta jos tosiaan paineesi ovat nuo mitkä ovat, siis toistetusti, niin ainakin voisit katsoa suolan käyttöäsi. Liikuntapuolihan tuntuisi olevan ok.
Toki, koska olet viimeksi ollut peruslääkärintarkastuksessa? Ei sekään olisi hassumpi ajatus.- rautakansleri
Kysymyksessä oli yksittäinen mittaus. Arvelinkin, että virhemarginaali voi olla melko suuri. Edellisestä lääkärintarkastuksesta on nelisen vuotta, joten uusi käynti saattaisi joka tapauksessa olla paikallaan. Kiitos vastauksesta.
- Näin se on
kauan ennen mittausta? Jos laitoit mansetin itse niin senkin jälkeen pitää olla ihan hiljaa ainakin 1 min eikä mittauksen aikana saa edes puhua. Sekin nostaa jo.
- rautakansleri
Pari päivää sitten mittasin verenpaineen uudestaan, useamman kerran, ja keskimääräinen tulos oli 130/71/59. Vika siis oli kuin olikin mittaajassa. Kiitokset viesteistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559