Kone on Yamaha 50 2-tahti -91 . Noviisi näissä hommissa! Josko täältä saisi vinkkejä puhdistus operaatioon.
Eli miten tämä homma tapahtuu? Irroitetaanko kaasutin aina? Käytetäänkö paine-ilmaa vai jotain liuotinta?
Vinkkejä kaasuttimen puhdistukseen!
15
25900
Vastaukset
- jduur
kaasari pitäis puhdistaa ultraäänipesukoneessa, ei siitä muuten puhdasta saa ilman erikokoisia krasseja. Mene kaasarin kanssa johonkin pienkonekorjaamoon ja jää katsomaan miten kaasari puretaan niin opit jotain
- skeidasta
Siinä mitään ultraäänipesureita tarvita jos esim tyypillisesti alimman kaasarin tyhjäkäyntisuutin on tukossa. Suutin irti ja puhaltaa auki, tarvittaessa rassaa jollain vaijerinsäikeellä varovasti. Onnistuu ihan laiturissa, tarvii kymppimillin lenkin ja ruuvarin.
Eri asia jos kaikki kaasarit on aivan täynnä shaissea upottamisen ja 10 vuoden seisonnan jälkeen. - Dingdong
skeidasta kirjoitti:
Siinä mitään ultraäänipesureita tarvita jos esim tyypillisesti alimman kaasarin tyhjäkäyntisuutin on tukossa. Suutin irti ja puhaltaa auki, tarvittaessa rassaa jollain vaijerinsäikeellä varovasti. Onnistuu ihan laiturissa, tarvii kymppimillin lenkin ja ruuvarin.
Eri asia jos kaikki kaasarit on aivan täynnä shaissea upottamisen ja 10 vuoden seisonnan jälkeen.Kiitos tästä vinkistä! Itselläni oli viestiketjussa mainittuja ongelmia. Puhalsin kaikki tyhjäkäyntisuuttimet paineilmalla. Lisäksi taitoin pillin kärjen ja puhalsin myös pääsuuttimet. Ongelmat katosivat.
- mätruusi
irrotat vain kaasarin ja purat sen, sitten sivelet ensin vaikka pensselillä jotain konepesuainetta/tehopesuainetta kaasuttimen osiin annat vaikuttaa 10 minuuttia ja sitten purettu kaasutin ultraäänipesuriin tunniksi. Ultraäänipesuriinkin kannattaa lorauttaa vähän konepesuainetta tai vähintään fairya jos ei kovempia pesuaineita satu kaapista löytymään. Noissa kalliimmissa pesureissa on ajastimet sekä vedenlämmittimet jotka helpottaa puhdistusprosessia:
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=39055&nav=100200887
- pavepave
Helpoin irrottaa ja putsata ihan avaamalla ja mekaanisesti suuttimet puhdistamalla.
Ei siihen mitään pesuria tarvi , teräsharjasta ohut lanka ja sillä poistat kertyneen lian.
Paineilmalla puhalla jokaisen reijän puhtaaksi.
Bensan lisäainetta (nk. kausisäilytys) kun käyttää ongelmia ei esiinny ollenkaan.
Nelitahtisissa etenkin ruiskukoneet kannattaa ehdottomasti käyttää.- heh62
Ruiskukone on vähemmän herkkä bensan kuivumiselle, koska siinä ei bensaa jää ilman kanssa kosketuksissa mihinkään toisin kuin kaasuttimen uimurikammioon. Kyllä siinä silti kausisäilytysainetta kannattaa käyttää jo oman mielenrauhan takia.
Oma EFI-kone on kerran keväällä hieman kakonut, mutta muuten lähtee keväisin aina nikottelematta. Tankkiin pistän aina talveksi stabilaattoria, auttaa tai ei.
- deeyyii
Olet siis varma että kaasareissa on vikaa ja että ne pitää puhdistaa?
Purkaminen/kokoaminen ei ole mikään kovin kovin erikoinen suoritus, ehkä helpoin paikka missä voi ryssiä on unhotaa pilottiruuvin asetus (jos ja kun tuokin kannattaa irtikäyttää).
Kannattaa purkaa ensin tosiaan se alin kaasari, niin saat vähän osviittaa mitä tuleman pitää. Jos kanavissa tai jeteissä on selviä kerrostumia, niin kokeile liuottaa noita ensim. esim. carbcleanerilla. Jos näyttää ettei tuota tulosta, niin siinä tapauksessa voi olla fiksumpaa tosiaan kiikuttaa irralliset kaasarit johonkin kaupalliseen ultrännipesuun. Toisaalta ongelmasi voivat olla myös mekaanimsia eli purkeassasi kaasarin tsekkaa että pilottiruuvin kärki on ehjä (ei saa näkyä mitään mekaanisia vahinkoja, naarmuja ja kärjen pitää olla terävä, ellei ole selkeäsi typistetty), neulaventtiilin (se "piikki" jota koho liikuttaa) pitää olla myös tiptop, kuten sen kantakin.
Luonnollisesti tiivisteet pitää vaihtaa uusiin mikäli haluat olla varma ettei bensa/ilmavuotoja ilmene. Bensavuodot on tiety helppo havaita jälkikäteen, mutta esim. imupuolen tiivisteen falskaaminen onkin jo vähän huonompi juttu. Kun alat laskemaan mitä noi tiivisteet tulee maksamaan, niin haluat ehkä varmistaa vielä toisen kerran, että viko tosiaan on kaasareiden puolella.. - yamahata
yamaha 50-2-tahti vm.90 aivastelee tyhjäkäynnillä ja hetkenpäästä usein sammuu. Mistä tämä johtuu? Voisiko joku viisaampi valottaa asiaa,Kiitos jo etukäteen. Niin ja vielä ilmaruuvit ,montako kierrosta .
- yamahata
yamaha 50-2 tahti? heitä järveen koko roska! Ole hyvä.
- nissani5
Mulla on 5hp 2-tahti Nissani vuosimalli jotain 90luvun kieppeillä ja se tuntuu että ei oikee lähe niinku pittäs..ihanku jäis junnaa että ei kierrokset nouse? Mikä voi olla vika ja mitä tehhä ja pystyykö virittää tollasta?
- YstävänNeuvo
Aja vesille, löysää moottorin kiinnitysruuveja, nosta ja pudota...
- nissani5
Selvä
- vm41
Laituri, mahdollisimman syvä, sekä mutainen kohta on todella paras, sekä mainio paikka alkaa purkaan, sekä huoltaan kaasutinta !!
- samavika
Huomasin kans kun pistin palasiksi pensapunpun veneen takapenkillä. Jousi ja pari ruuvia katosi pohjamutiin.
- nissani5
Täältä sitä saa aina hyviä vastauksia....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829