Hei!
Minulla on jo vuosia sitten ollut ensimäisen kerran omituinen ihottuma. On aina etusormissa, ja alkaa sorien "jäykistymisellä." Päivään pariin ei sormia saa kunnolla taivutettua, ja sitten ilmestyvät pienet näpyt, joista tulee raapimalla kirkasta nestettä. Näppyjen häivyttyä iho kuivuu ja usein "kuoriutuu" sormista.
En ole "kuollakseni" keksinyt, että mistä vaiva voisi johtua. Ennen tein fyysistä työtä käsilläni, nyt enemmänkin näyttöpääte-työtä. Välissä oli siis useampi vuosi, nyt ihottuma on ilmestynyt täsmälleen samaan paikkaan kuin silloin aiemmin. Aikaisemmin tuli ja meni, joskus ilmestyi kesällä, joskus talvella.
kerran näytin sitä terveyskeskuksessa, mutta mitään varsinaista "diagnoosia" en saanut.
Onko kellään ollut vastaavaa? Millaista rasvaa tms voisin apteekista käydä hakemassa?
Kiitos kokemuksistanne - mikäli joltakulta niitä löytyy, ja aurinkoista päivää!
Sormissa outo ihottuma
7
1220
Vastaukset
- saman kokenut
Minulla oli myös aikoinaan samanlaista ihottumaa sormissa 90-luvulla. Nyt olen ollut yli kymmenen vuotta rauhassa, kun keksin syyn. Lopetin kumihanskojen käytön tiskatessa. Huomasin, että tiskauksen jälkeen käsiä alkoi kutittaa, jonka jälkeen ilmestyi niitä pieniä näppyjä, samanlaisia kuin kuvauksessasi.
En nyt muista auttoiko jokin rasva vai ei (hydrokortisoni?) mutta minulla se ihottuma loppui kun aloin tiskata paljain käsin ja muutenkin lopetin kumihanskojen käytön. Olisiko tästä apua? Mieti olisiko kyseessä kosketusihottuma, käsitteletkö jotain mikä voisi ärsyttää käsiä .... - Mulla,
alkoi samankaltainen ihottuma sormissa 5kk sitten. Ensin tulee vesinäpyt, sitten ne puhkeaa, kuivuu ja iho kuoriutuu ja näyttää parantuvan. Tämä sama kierre alkaa uudestaan 2-3viikon välein. Nimettömissä ei ole ollut minkäänlaista oiretta, muisssa sormissa vaihtelevasti. Olen käynyt 3x terveyskeskuslääkärillä, on kokeiltu eri vahvuisia kortisoneja ja sieniemulsiovoidettakin. Ei mitään vaikutusta. Nyt menossa 2kuukauden kortisonikuuri. Ihotautilääkärille ei tunnu saavan lähetettä, en tiedä auttaisiko uhkailu. Seuraavaksi yksityiselle ihotautilääkärille, kun alkaa pikku hiljaa ottamaan päähän.
Novalan perusvoidetta olen hieronut sormiin, se auttaa sentään kuivuuteen. Ilman tuota iho halkeilee kivasti.
Ennen ihotautilääkäriä ajattelin kokeilla vielä teepuuöljyä perusvoiteen seassa. Joissain tapauksissa on ilmeisesti auttanut(netistä luettua). - kortisoni
auttoi omalla kohdalla, ei tosin mikään ilman reseptiä saatava, vaan nelosluokkaa tarvittiin. Kolmosesta tai miedommista ei mitään apua.
- kutisevat kämmenet
Minulla alkoi tänä keväänä samanlainen ihottuma. Atooppista ihottumaa minulla on ollut koko elämäni ajan (olen nyt 24v), joskus vähemmän ja joskus enemmän. Mutta vasta tänä keväänä on alkanut tämä uudenlainen ihottuma. Eli molempiin kämmeniin sisäpuolelle tulee pieniä rakkuloita aina välillä. Sitten kun ne häviävät, kämmenistä kuoriutuu rakkuloiden kohdalta paljon ihoa pois. Todella omituista. Kortisonivoiteet eivät juurikaan auttaneet, nyt kokeilen kuurina Elidel-voidetta, tuntuu että se olisi hieman auttanut. Minulla on ollut viime aikoina myös kovasti stressiä, voiskohan se olla aiheuttanut tällaisen ihottuman?? Ois kyllä kiva päästä tästä eroon. Jos toi Elidelkään ei auta niin on kai mentävä ihotautilääkärille.
- kutisevat kämmenet
Kirjoitin edellisen viestin viime torstaina. No, nuo rakkulat kämmenissäni paranivat melko hyvin, kun käytin viikon verran Elidel-voidetta pari kertaa päivässä. Lopuksi jäljellä oli enää punoittavat kohdat molemmissa kämmenissä, mutta rakkuloita tai kutinaa ei enää ollut. Nyt kuitenkin rakkulat ovat tulleet takaisin. :( Elidelin jätin laittamatta yhtenä iltana. Eli joko lopetin voiteen käytön liian aikaisin, tai sitten lisääntynyt stressi toi rakkulat takaisin. Viime viikon loppupuolella pystyin olemaan stressaamatta, jolloin rakkulat paranivat, mutta nyt kun tänään ja eilen olen taas stressannut erästä asiaa aika paljon, rakkulat ilmestyivät heti takaisin. Ihmetyttää suuresti, voiko tuo atooppinen ihottuma olla noin psyykkinen sairaus?? Että huolet, murheet ja stressi välittömästi huonontavat ihon kuntoa? Kumma juttu...
- juzu
iho-keliakiaakin voi olla tuo...
- juzu
dermatitis herpetiformis
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632664
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 461234
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197