Päivähoitopaikka 6 kk vauvalle??

pieni hoitoon

Olen yrittänyt selvitellä netistä, että saako Vantaalla julkisella puolella päivähoitopaikan noinkin nuorelle lapselle. En ole onnistunut löytämään tietoa... Onko teillä jolla kulla tietoa? Järjellä ajatellen uskoisin, että joku hoitopaikka pitäisi löytyä. Tosin pelkään, että jos ainoa vaihtoehto on yksityinen, niin se olisi sitten hurjan kallista.

Meillä tulot tippuu niin älyttömän paljon äitiyslomalla, että pelkään, että meillä ei ole taloudellisesti varaa pitää koko vanhempainvapaata, hoitovapaasta puhumattakaan...

Nyt sitten mietin, että löytyykö sitten edes sitä hoitopaikkaa vai mitä ihmettä tässä pitää tehdä (muuttaa halvempaan asuntoon, ostaa entistä halvempi auto). Paine olisi kyllä ostaa isompi kämppä ja isompi auto. Asuntolainan lyhennyksiä ei voi lopettaa, sillä lainassa valtiontakaus ja lainassa maksimipituus.

Ei mitenkään ruusuisilta vaihtoehdot vaikuta. Olisi pitänyt etukäteen selvitellä tarkemmin tätä taloudellista puolta ja säästää enemmän rahaa.

47

4290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herää jo

      anna mun kaikki kestää. Lapsi on vain kerran vauva ja todella hetken. Minkälainen ihminen laittaa autot ja asunnon lapsen edelle? Lapsi on vielä 9kk ikäisenä niin pikkuinen vauva viedä hoitoon ja silloin äippäloma loppuu. Hyvä ihminen, tiedätkö kuinka älyttömästi vanhempana katuu tuon tyyppisiä valintoja?

      • pieni hoitoon

        No asunto on pakko olla. Ilman sitä tuskin annetaan pitää sitä lastakaan... Ja ihan vain tiedoksi, että asunto ei ole millään sikakalliilla alueella ja tämä asunto on todella pieni. Eli siis ei olla pröystäilty asunnon hankinnan kanssa. Auto on taas pakollinen miehen töissä. Ilman sitä ei tule rahaa siihen asunnon maksuun...

        Ilmoita ihmeessä, jos keksit jonkun ratkaisun, sillä itse en keksi.


    • Tiukkaa tekee

      Vaikka sattuisit saamaankin sen päivähoitopaikan, niin ei sen nyt mahdottomasti tilannetta paranna. Oletko tullut ajatelleeksi, että päivähoito maksaa? Sen, minkä tienaat enemmän, maksat päivähoitomaksuina pois. Toisin sanoen on syytä varautua pienempään tulotasoon ihan vakituisesti, ei vain vanhempainloman ajaksi.

      • pieni hoitoon

        Päivähoitopaikka maksaa kunnalla 233 euroa ja mun nettotulot tippuu äippäloman aikana noin 850 euroa... (Saan käteen reippaasti alle 2/3, mitä palkasta saan.) Lapsilisä on muistaakseni n. 100 euroa ekasta. 850 - 100 = 750 euroa vähemmän käyttörahaa ja lapsen myötä menot kasvaa. Vaipat maksaa helposti 50 euroa kuussa.

        Ollaan kumpikin sen verran hyvätuloisia ainakin paperilla, että turha kuvitella, että saataisiin maksimimaksua pienempi päivähoitomaksu. Käytännössä taas palkasta iso osa menee lyhennyksiin (edellisten lisäksi lähinnä opintolainat). Mun tulot on kasvanu vuodesta 2008 (jonka perusteella vanhempainraha lasketaan), mutta karvan verran alle 20 %. Tuostakin syystä se pudotus on noin kova.

        Voidaan toki tulla toimeen vähemmällä rahalla, mutta mielestäni meidän kohdalla on mahdotonta laskea normaalikulutusta 750 eurolla ilman erityisiä toimenpiteitä. Säästössä meillä on 3000 euroa, mutta noista rahoista osa menee vauvan tarvikkeiden hankintoihin (ja ostamme tarvikkeita käytettyinä). Tuon säästörahan säästetyn kesäloman avulla mahdollistan sen, että voin olla edes sen 6 kk kotona...

        Noh olen vielä raskaana, joten mulla on aikaa selvitellä tätä. Mun äiti oli aikoinaan perhepäivähoitaja ja hänellä oli hoidossa vauvoja useasti. Eli jos kävisi niin iso tuuri, että saataisiin hoitopaikka (hyvältä) perhepäivähoitajalta, niin sitten en kyllä usko, että vauvan elämä siitä kauheasti turmeltuisi. Tosin tiedän kyllä, että perhepäivähoitoon on tosi vaikea saada lasta.


      • jos..
        pieni hoitoon kirjoitti:

        Päivähoitopaikka maksaa kunnalla 233 euroa ja mun nettotulot tippuu äippäloman aikana noin 850 euroa... (Saan käteen reippaasti alle 2/3, mitä palkasta saan.) Lapsilisä on muistaakseni n. 100 euroa ekasta. 850 - 100 = 750 euroa vähemmän käyttörahaa ja lapsen myötä menot kasvaa. Vaipat maksaa helposti 50 euroa kuussa.

        Ollaan kumpikin sen verran hyvätuloisia ainakin paperilla, että turha kuvitella, että saataisiin maksimimaksua pienempi päivähoitomaksu. Käytännössä taas palkasta iso osa menee lyhennyksiin (edellisten lisäksi lähinnä opintolainat). Mun tulot on kasvanu vuodesta 2008 (jonka perusteella vanhempainraha lasketaan), mutta karvan verran alle 20 %. Tuostakin syystä se pudotus on noin kova.

        Voidaan toki tulla toimeen vähemmällä rahalla, mutta mielestäni meidän kohdalla on mahdotonta laskea normaalikulutusta 750 eurolla ilman erityisiä toimenpiteitä. Säästössä meillä on 3000 euroa, mutta noista rahoista osa menee vauvan tarvikkeiden hankintoihin (ja ostamme tarvikkeita käytettyinä). Tuon säästörahan säästetyn kesäloman avulla mahdollistan sen, että voin olla edes sen 6 kk kotona...

        Noh olen vielä raskaana, joten mulla on aikaa selvitellä tätä. Mun äiti oli aikoinaan perhepäivähoitaja ja hänellä oli hoidossa vauvoja useasti. Eli jos kävisi niin iso tuuri, että saataisiin hoitopaikka (hyvältä) perhepäivähoitajalta, niin sitten en kyllä usko, että vauvan elämä siitä kauheasti turmeltuisi. Tosin tiedän kyllä, että perhepäivähoitoon on tosi vaikea saada lasta.

        Odottaisit, että saat vauvan syliisi. Olen aika varma, että mieli puolivuotiaan hoitoon jättämisestä muuttuu..
        Me marssimme pankkiin ja otimme asuntolainaan ensin lyhennyksen alennuksen ja hoitovapaan alkaessa lyhennysvapaata, eikä tämä pankille mikään ongelma ollut. Mainioita asikkaita olemme, kun maksamme korkoja pitempään. Oletteko käyneet kysymässä tällaisia vaihtoehtoja vai oletatteko vain, ettette saa joustoa sieltä?

        Ja, uskon että osaat laskea, mutta olethan muistanut hakea uuden verokortin äitiyspäivärahaa varten? Se nostaa päivärahasta käteen jäävää määrää hyvinkin, kun on liian suurella vuosituloarviolla pidätetty ennakoita alkuvuosi.


      • 700 eurosta
        pieni hoitoon kirjoitti:

        Päivähoitopaikka maksaa kunnalla 233 euroa ja mun nettotulot tippuu äippäloman aikana noin 850 euroa... (Saan käteen reippaasti alle 2/3, mitä palkasta saan.) Lapsilisä on muistaakseni n. 100 euroa ekasta. 850 - 100 = 750 euroa vähemmän käyttörahaa ja lapsen myötä menot kasvaa. Vaipat maksaa helposti 50 euroa kuussa.

        Ollaan kumpikin sen verran hyvätuloisia ainakin paperilla, että turha kuvitella, että saataisiin maksimimaksua pienempi päivähoitomaksu. Käytännössä taas palkasta iso osa menee lyhennyksiin (edellisten lisäksi lähinnä opintolainat). Mun tulot on kasvanu vuodesta 2008 (jonka perusteella vanhempainraha lasketaan), mutta karvan verran alle 20 %. Tuostakin syystä se pudotus on noin kova.

        Voidaan toki tulla toimeen vähemmällä rahalla, mutta mielestäni meidän kohdalla on mahdotonta laskea normaalikulutusta 750 eurolla ilman erityisiä toimenpiteitä. Säästössä meillä on 3000 euroa, mutta noista rahoista osa menee vauvan tarvikkeiden hankintoihin (ja ostamme tarvikkeita käytettyinä). Tuon säästörahan säästetyn kesäloman avulla mahdollistan sen, että voin olla edes sen 6 kk kotona...

        Noh olen vielä raskaana, joten mulla on aikaa selvitellä tätä. Mun äiti oli aikoinaan perhepäivähoitaja ja hänellä oli hoidossa vauvoja useasti. Eli jos kävisi niin iso tuuri, että saataisiin hoitopaikka (hyvältä) perhepäivähoitajalta, niin sitten en kyllä usko, että vauvan elämä siitä kauheasti turmeltuisi. Tosin tiedän kyllä, että perhepäivähoitoon on tosi vaikea saada lasta.

        Siitä 750 eurosta osa säästyy ihan kuin vahingossa, kun päivittäiset lounaat jäävät väliin, ruoka laitetaan kotona ja kun työvaatteita ei tarvitse vuoteen hankkia yms.
        Ajattele asiaa vielä rauhassa.


      • pieni hoitoon
        jos.. kirjoitti:

        Odottaisit, että saat vauvan syliisi. Olen aika varma, että mieli puolivuotiaan hoitoon jättämisestä muuttuu..
        Me marssimme pankkiin ja otimme asuntolainaan ensin lyhennyksen alennuksen ja hoitovapaan alkaessa lyhennysvapaata, eikä tämä pankille mikään ongelma ollut. Mainioita asikkaita olemme, kun maksamme korkoja pitempään. Oletteko käyneet kysymässä tällaisia vaihtoehtoja vai oletatteko vain, ettette saa joustoa sieltä?

        Ja, uskon että osaat laskea, mutta olethan muistanut hakea uuden verokortin äitiyspäivärahaa varten? Se nostaa päivärahasta käteen jäävää määrää hyvinkin, kun on liian suurella vuosituloarviolla pidätetty ennakoita alkuvuosi.

        Meillä on asunnossa valtion takaus. Valtiontakauksen maksimimaksuaika on 25 vuotta ja se on lainamme laina-aika. Emme siis voi jättää lainaa maksamatta yhdeltäkään kuukaudelta. Autolainassa tuo onnistuisi, samoin opintolainoissa. Jos autolainan jättää lyhentämättä, niin sitten pitää vain pärjätä nykyisellä autolla pidempään. Vauvan syntymän ja tarvikkeiden myötä selvinnee, että pärjätäänkö nykyisellä autolla vai ei. Opintolainojen lyhennykset eivät vain ole niin isoja summia, että niiden lyhentämättä jättäminen toisi hirveän suuren eron.

        Omakin mielipiteeni on, että mieluiten tuon ikäistä hoitaisi kotona joko isä tai äiti. Meillä varmaan tasa-arvon nimissä mies tulisi lasta hoitamaan 6 kk:n iästä eteenpäin, jos keksimme vaihtoehdon.

        Luulen kyllä, että jollakin tapaa yritämme järjestää asiat niin, että voisimme olla kotona pidempään. Tuo toki tarkoittaa sitä, että jäämme asumaan tähän hyvin pieneen asuntoon vanhempainvapaan ajaksi. Aika näyttänee senkin, että onnistuuko elämä näinkin pienessä asunnossa siinä vaiheessa, kun vauva alkaa liikkumaan ja hieman aktiivisemmin leikkimään. Usea tuttu on jo kauhistellut, että meinaammeko me tosiaan asua "tuossa" asunnossa vielä vauvan aikanakin... Tosin tiedän, että paljon pienemmissäkin asunnoissa on aikoinaan eletty perhe-elämää.

        Mä luulen, että itse tulen olemaan sekä vuoden 2010 että vuoden 2011 puolella niin vähän aikaa kelan maksamilla tuilla, että veroprossa ei juurikaan laske. Jos mies jäisi lopuksi hoitovapaaksi kotiin (~5 kk), niin hänen veroprossassaan se varmasti jo tuntuisi.

        Noh, mutta täytyy miettiä tätä lisää. Yksi vaihtoehto on se, että anoppi hoitaisi lasta. Hän on jäämässä työttömäksi ja epäilee, ettei enää saisi uutta työpaikkaa, kun ikää alkaa olla lähelle 60 ja hänellä ei ole koulutusta. Itse taasen pelkään sitä, että työpaikka tuleekin ja yht'äkkiä lapsella ei ole hoitajaa lainkaan...


      • Niin mekin tehtiin!
        pieni hoitoon kirjoitti:

        Meillä on asunnossa valtion takaus. Valtiontakauksen maksimimaksuaika on 25 vuotta ja se on lainamme laina-aika. Emme siis voi jättää lainaa maksamatta yhdeltäkään kuukaudelta. Autolainassa tuo onnistuisi, samoin opintolainoissa. Jos autolainan jättää lyhentämättä, niin sitten pitää vain pärjätä nykyisellä autolla pidempään. Vauvan syntymän ja tarvikkeiden myötä selvinnee, että pärjätäänkö nykyisellä autolla vai ei. Opintolainojen lyhennykset eivät vain ole niin isoja summia, että niiden lyhentämättä jättäminen toisi hirveän suuren eron.

        Omakin mielipiteeni on, että mieluiten tuon ikäistä hoitaisi kotona joko isä tai äiti. Meillä varmaan tasa-arvon nimissä mies tulisi lasta hoitamaan 6 kk:n iästä eteenpäin, jos keksimme vaihtoehdon.

        Luulen kyllä, että jollakin tapaa yritämme järjestää asiat niin, että voisimme olla kotona pidempään. Tuo toki tarkoittaa sitä, että jäämme asumaan tähän hyvin pieneen asuntoon vanhempainvapaan ajaksi. Aika näyttänee senkin, että onnistuuko elämä näinkin pienessä asunnossa siinä vaiheessa, kun vauva alkaa liikkumaan ja hieman aktiivisemmin leikkimään. Usea tuttu on jo kauhistellut, että meinaammeko me tosiaan asua "tuossa" asunnossa vielä vauvan aikanakin... Tosin tiedän, että paljon pienemmissäkin asunnoissa on aikoinaan eletty perhe-elämää.

        Mä luulen, että itse tulen olemaan sekä vuoden 2010 että vuoden 2011 puolella niin vähän aikaa kelan maksamilla tuilla, että veroprossa ei juurikaan laske. Jos mies jäisi lopuksi hoitovapaaksi kotiin (~5 kk), niin hänen veroprossassaan se varmasti jo tuntuisi.

        Noh, mutta täytyy miettiä tätä lisää. Yksi vaihtoehto on se, että anoppi hoitaisi lasta. Hän on jäämässä työttömäksi ja epäilee, ettei enää saisi uutta työpaikkaa, kun ikää alkaa olla lähelle 60 ja hänellä ei ole koulutusta. Itse taasen pelkään sitä, että työpaikka tuleekin ja yht'äkkiä lapsella ei ole hoitajaa lainkaan...

        Kyllähän pelkkien korkojen kuukausittainen lyhentäminen jonkin aikaa
        pitäisi onnistua??

        Kysykääpä pankista että onnistuisiko esim. puoli vuotta
        maksaa pelkästään lainan korkoja.


      • hölmistynyt.....
        pieni hoitoon kirjoitti:

        Päivähoitopaikka maksaa kunnalla 233 euroa ja mun nettotulot tippuu äippäloman aikana noin 850 euroa... (Saan käteen reippaasti alle 2/3, mitä palkasta saan.) Lapsilisä on muistaakseni n. 100 euroa ekasta. 850 - 100 = 750 euroa vähemmän käyttörahaa ja lapsen myötä menot kasvaa. Vaipat maksaa helposti 50 euroa kuussa.

        Ollaan kumpikin sen verran hyvätuloisia ainakin paperilla, että turha kuvitella, että saataisiin maksimimaksua pienempi päivähoitomaksu. Käytännössä taas palkasta iso osa menee lyhennyksiin (edellisten lisäksi lähinnä opintolainat). Mun tulot on kasvanu vuodesta 2008 (jonka perusteella vanhempainraha lasketaan), mutta karvan verran alle 20 %. Tuostakin syystä se pudotus on noin kova.

        Voidaan toki tulla toimeen vähemmällä rahalla, mutta mielestäni meidän kohdalla on mahdotonta laskea normaalikulutusta 750 eurolla ilman erityisiä toimenpiteitä. Säästössä meillä on 3000 euroa, mutta noista rahoista osa menee vauvan tarvikkeiden hankintoihin (ja ostamme tarvikkeita käytettyinä). Tuon säästörahan säästetyn kesäloman avulla mahdollistan sen, että voin olla edes sen 6 kk kotona...

        Noh olen vielä raskaana, joten mulla on aikaa selvitellä tätä. Mun äiti oli aikoinaan perhepäivähoitaja ja hänellä oli hoidossa vauvoja useasti. Eli jos kävisi niin iso tuuri, että saataisiin hoitopaikka (hyvältä) perhepäivähoitajalta, niin sitten en kyllä usko, että vauvan elämä siitä kauheasti turmeltuisi. Tosin tiedän kyllä, että perhepäivähoitoon on tosi vaikea saada lasta.

        että jos olette hyvätulosia, mihin sitten rahanne laitatte, jos ne eivät riitä. Kuinka valtavaa lyhennystä maksatte kuussa? Entä, miksi sitä summaa ei voisi pienentää? Sanoit kuitenkin, että teillä on vaatimaton asunto ja auto eli mihin ne rahat menee?

        Minä olin lapsen kanssa kotona, kunnes hän täytti 1v6kk. Sain rahaa käteen kuussa kaikkineen (lapsilisä, kuntalisä, tulot) - eli ensin vanhempainraha sitten jäin työttömäksi eli sain ansiosidonnaista reilusti alle 1500euroa. Asumistukea en saanut, koska asunto on osaomistus. Maksoin vuokraa 500 euroa/kk. Ja elimme siis tytön kanssa kahdestaan. Ei ole mitenkään mahdollista, jos te olette molemmat töissä, että teidän tulonne jäisivät tuon summan alle - ei lähelläkään, jos tienaatte enemmän kuin minimipalkan!
        Minun mielestäni minä ja tyttö tulimme ihan hyvin toimeen ja kaikkea voitiin hankkia, mitä tarvittiin - joskus tuntuu, että rahaa jäi tuhlattavaksikin - niin ja tosiaan laitoin tytön säästötilille joka kk 200euroa.

        Eli minä en ymmärrä, miten teidän rahat ei riitä koko vanhempainvapaaksi, kun saat vielä vanhempainrahaa - hoitovapaa on sitten asia erikseen, mutta vanhempainvapaata saa pitää kuitekin kauemmin kuin tuon 6kk.


      • kllk
        pieni hoitoon kirjoitti:

        Päivähoitopaikka maksaa kunnalla 233 euroa ja mun nettotulot tippuu äippäloman aikana noin 850 euroa... (Saan käteen reippaasti alle 2/3, mitä palkasta saan.) Lapsilisä on muistaakseni n. 100 euroa ekasta. 850 - 100 = 750 euroa vähemmän käyttörahaa ja lapsen myötä menot kasvaa. Vaipat maksaa helposti 50 euroa kuussa.

        Ollaan kumpikin sen verran hyvätuloisia ainakin paperilla, että turha kuvitella, että saataisiin maksimimaksua pienempi päivähoitomaksu. Käytännössä taas palkasta iso osa menee lyhennyksiin (edellisten lisäksi lähinnä opintolainat). Mun tulot on kasvanu vuodesta 2008 (jonka perusteella vanhempainraha lasketaan), mutta karvan verran alle 20 %. Tuostakin syystä se pudotus on noin kova.

        Voidaan toki tulla toimeen vähemmällä rahalla, mutta mielestäni meidän kohdalla on mahdotonta laskea normaalikulutusta 750 eurolla ilman erityisiä toimenpiteitä. Säästössä meillä on 3000 euroa, mutta noista rahoista osa menee vauvan tarvikkeiden hankintoihin (ja ostamme tarvikkeita käytettyinä). Tuon säästörahan säästetyn kesäloman avulla mahdollistan sen, että voin olla edes sen 6 kk kotona...

        Noh olen vielä raskaana, joten mulla on aikaa selvitellä tätä. Mun äiti oli aikoinaan perhepäivähoitaja ja hänellä oli hoidossa vauvoja useasti. Eli jos kävisi niin iso tuuri, että saataisiin hoitopaikka (hyvältä) perhepäivähoitajalta, niin sitten en kyllä usko, että vauvan elämä siitä kauheasti turmeltuisi. Tosin tiedän kyllä, että perhepäivähoitoon on tosi vaikea saada lasta.

        Mikset laske äitiyspäivärahaa viimeisen 6kk tulojen perusteella ystävä hyvä!!!!! Näin minullekin tehtiin ja sain ihan hyvät rahat


      • Alan ammattilainen
        pieni hoitoon kirjoitti:

        Meillä on asunnossa valtion takaus. Valtiontakauksen maksimimaksuaika on 25 vuotta ja se on lainamme laina-aika. Emme siis voi jättää lainaa maksamatta yhdeltäkään kuukaudelta. Autolainassa tuo onnistuisi, samoin opintolainoissa. Jos autolainan jättää lyhentämättä, niin sitten pitää vain pärjätä nykyisellä autolla pidempään. Vauvan syntymän ja tarvikkeiden myötä selvinnee, että pärjätäänkö nykyisellä autolla vai ei. Opintolainojen lyhennykset eivät vain ole niin isoja summia, että niiden lyhentämättä jättäminen toisi hirveän suuren eron.

        Omakin mielipiteeni on, että mieluiten tuon ikäistä hoitaisi kotona joko isä tai äiti. Meillä varmaan tasa-arvon nimissä mies tulisi lasta hoitamaan 6 kk:n iästä eteenpäin, jos keksimme vaihtoehdon.

        Luulen kyllä, että jollakin tapaa yritämme järjestää asiat niin, että voisimme olla kotona pidempään. Tuo toki tarkoittaa sitä, että jäämme asumaan tähän hyvin pieneen asuntoon vanhempainvapaan ajaksi. Aika näyttänee senkin, että onnistuuko elämä näinkin pienessä asunnossa siinä vaiheessa, kun vauva alkaa liikkumaan ja hieman aktiivisemmin leikkimään. Usea tuttu on jo kauhistellut, että meinaammeko me tosiaan asua "tuossa" asunnossa vielä vauvan aikanakin... Tosin tiedän, että paljon pienemmissäkin asunnoissa on aikoinaan eletty perhe-elämää.

        Mä luulen, että itse tulen olemaan sekä vuoden 2010 että vuoden 2011 puolella niin vähän aikaa kelan maksamilla tuilla, että veroprossa ei juurikaan laske. Jos mies jäisi lopuksi hoitovapaaksi kotiin (~5 kk), niin hänen veroprossassaan se varmasti jo tuntuisi.

        Noh, mutta täytyy miettiä tätä lisää. Yksi vaihtoehto on se, että anoppi hoitaisi lasta. Hän on jäämässä työttömäksi ja epäilee, ettei enää saisi uutta työpaikkaa, kun ikää alkaa olla lähelle 60 ja hänellä ei ole koulutusta. Itse taasen pelkään sitä, että työpaikka tuleekin ja yht'äkkiä lapsella ei ole hoitajaa lainkaan...

        Valtiontakaus lainassa ei estä lyhennysvapaan saamista eli pankkiin vaan sopimaan, että maksatte pelkkiä korkoja sen aikaa kun taloutenne on tiukilla. Valtion takaamassa asuntolainassa ei toki laina-aika voi olla kuin max. 25 v, mutta enpä usko että tuossa asunnossa sitä 25 vuotta edes asutte, eli laina on maksettu pois jo ennen kuin valtiontakaus päättyy.

        Eli leppoista odotusta toivottelen sinulle tämän asian tiimoilta!


    • periaatteessa...

      Ellet ole yrittäjä, äitiyslomalla tulotaso ei mitenkään dramaattisesti putoa, kun huomoi ennakonpidätyksen laskun.
      En usko, että saat kunnallista hoitopaikkaa noin pienelle. Se selviää soittamalla kunnan päivähoidosta vastaavalle henkilölle. Mutta aina voit palkata hoitajan kotiin.

    • ,,,

      hoitopaikkaa ei saa ennen kuin vanhempainvapaa on käytetty loppuun. Ainoa vaihtoehtosi on siis yksityinen, jos vauva on pakko laittaa hoitoon.

      • voi jösses

        mukaan aloitus on provo-.

        Paine olisi kyllä ostaa isompi kämppä ja isompi auto. " ??????????????????????


      • jessus ku tyhmä
        voi jösses kirjoitti:

        mukaan aloitus on provo-.

        Paine olisi kyllä ostaa isompi kämppä ja isompi auto. " ??????????????????????

        lankaan. Tuohan on selvä provo, eli hah hah haa!


      • ...........

        Mutta tämä ei taida kuulua niihin. Mutta jos esim. vanhemman opiskelu olisi mahdotonta saattaa loppuun, niin järjestyy. On aloja, joilla voi tulla tilanne, että on ainoa mahdollisuus palata kouluun ja opintojen pariin liian aikaisin. Esim. kaupungissa alkaa tietty koulutus vain kolmen vuoden välein jne... Toista vanhempaa ei voi pakottaa pitämään loppuosaa, vaikka valtaosa näin tekeekin. Mutta aloittajan tapauksessa tuskin joustetaan. Ne joustot kun pitäisi osata tehdä etukäteen, tai sitten karsia elintasosta. Joka ei loppu viimein ole välttämättä kovinkaan vaikeaa, omalla työllä kun voi säästää.


      • HELV...TTI---
        ........... kirjoitti:

        Mutta tämä ei taida kuulua niihin. Mutta jos esim. vanhemman opiskelu olisi mahdotonta saattaa loppuun, niin järjestyy. On aloja, joilla voi tulla tilanne, että on ainoa mahdollisuus palata kouluun ja opintojen pariin liian aikaisin. Esim. kaupungissa alkaa tietty koulutus vain kolmen vuoden välein jne... Toista vanhempaa ei voi pakottaa pitämään loppuosaa, vaikka valtaosa näin tekeekin. Mutta aloittajan tapauksessa tuskin joustetaan. Ne joustot kun pitäisi osata tehdä etukäteen, tai sitten karsia elintasosta. Joka ei loppu viimein ole välttämättä kovinkaan vaikeaa, omalla työllä kun voi säästää.

        jalat ristissä tai ostaa se euron kondomi ettei ois syntyny lisää mammonan peräs juoksijoita.
        Mitä älyä on tehdä ölapsi suoraan laitokseen.
        Anna suoraan adoptioon!
        Häpee!
        "isompi auto, isompi talo"
        Voi lapsi parkaa, pitäs vanhemmat vaihtaa!
        kAIKKI NE LAPSIA TEKEEKIN.


      • pieni hoitoon
        voi jösses kirjoitti:

        mukaan aloitus on provo-.

        Paine olisi kyllä ostaa isompi kämppä ja isompi auto. " ??????????????????????

        Jotta saamme pinnasängyn mahtumaan makkariin, niin meidän sänky pitää laittaa kiinni ikkunaan ja seinään ja pinnasänky kiinni meidän sänkyyn. Tuon jälkeen sitten pinnasänkyä pitää siirrellä tarvittaessa "edestakaisin", jotta saamme pinnasängyn vieressä olevien vaatekaappien ovet auki. =) Siis sanoisin, että ahdasta on.

        Autoon taasen mahtuu vaunut, vauva ja molemmat vanhemmat, jos ostamme oikeanlaiset vaunut ja oikeanlaisen istuimen ja laitamme osan takapenkin istuimien selkänojista alas. Tällöin siis kyytiimme ei mahdu muita henkilöitä eikä kovin paljon tavaraa, mutta ei kyllä välttämättä tarvitsekaan mahtua.

        Sillä tavoin olemme kyllä itse aiheuttaneet tilanteen, että emme tietoisesti halua vuokra-asuntoa. Vuokra-asuntoon siirtymisellä säästyisi 200-300 euroa kuussa asunnon myynnistä jäävä voitto. Ainakin tällä seudulla kaikki vuokratalot ovat varsin levottomia, kun taas omistusasunnoissa on selkeästi rauhallisempaa. Ihan vain vauvaakin ajatellen haluan asua asunnossa, jossa tunnen oloni turvalliseksi ja jossa tunnen naapureistani edes osan.


      • äiti myöskin.
        pieni hoitoon kirjoitti:

        Jotta saamme pinnasängyn mahtumaan makkariin, niin meidän sänky pitää laittaa kiinni ikkunaan ja seinään ja pinnasänky kiinni meidän sänkyyn. Tuon jälkeen sitten pinnasänkyä pitää siirrellä tarvittaessa "edestakaisin", jotta saamme pinnasängyn vieressä olevien vaatekaappien ovet auki. =) Siis sanoisin, että ahdasta on.

        Autoon taasen mahtuu vaunut, vauva ja molemmat vanhemmat, jos ostamme oikeanlaiset vaunut ja oikeanlaisen istuimen ja laitamme osan takapenkin istuimien selkänojista alas. Tällöin siis kyytiimme ei mahdu muita henkilöitä eikä kovin paljon tavaraa, mutta ei kyllä välttämättä tarvitsekaan mahtua.

        Sillä tavoin olemme kyllä itse aiheuttaneet tilanteen, että emme tietoisesti halua vuokra-asuntoa. Vuokra-asuntoon siirtymisellä säästyisi 200-300 euroa kuussa asunnon myynnistä jäävä voitto. Ainakin tällä seudulla kaikki vuokratalot ovat varsin levottomia, kun taas omistusasunnoissa on selkeästi rauhallisempaa. Ihan vain vauvaakin ajatellen haluan asua asunnossa, jossa tunnen oloni turvalliseksi ja jossa tunnen naapureistani edes osan.

        Miten pienet tulot voi olla, että edes tulee mieleen mahdollisuus rikkoa lasta ja laittaa hänet jo puoli vuotiaana laitokseen tai muuhun paikkaan eroon turvallisista vanhemmistaan? Itsekin olemme pienituloisia, asumme omistusasunnossa (tosin autoa emme tarvitse joten sitä ei ole), mutta nukuudella pärjäämme hyvin ja rahaa jää säästöönkin n 200-300 e kuussa tulevaisuutta varten, koska ei tulisi mieleenikään laittaa alle 3-vuotiasta laitokseen. Emme tuhlaile tässä elämänvaiheessa, vaan lapsi menee kaiken edelle.

        Se on ihan valintakysymys, kuka pitää mitäkin tärkeimpänä, auton ja asunnon omistamista vai lapsen hyvää elämänalkua.


      • Pieni hoitoon
        äiti myöskin. kirjoitti:

        Miten pienet tulot voi olla, että edes tulee mieleen mahdollisuus rikkoa lasta ja laittaa hänet jo puoli vuotiaana laitokseen tai muuhun paikkaan eroon turvallisista vanhemmistaan? Itsekin olemme pienituloisia, asumme omistusasunnossa (tosin autoa emme tarvitse joten sitä ei ole), mutta nukuudella pärjäämme hyvin ja rahaa jää säästöönkin n 200-300 e kuussa tulevaisuutta varten, koska ei tulisi mieleenikään laittaa alle 3-vuotiasta laitokseen. Emme tuhlaile tässä elämänvaiheessa, vaan lapsi menee kaiken edelle.

        Se on ihan valintakysymys, kuka pitää mitäkin tärkeimpänä, auton ja asunnon omistamista vai lapsen hyvää elämänalkua.

        ja siksi tulot tippuvat sikana. Voimme toki elää pienemmällä rahalla ja nytkin saamme vähän säästöön per kuukausi (normaalisti tuon 100-200 euroa ja jos jompi kumpi on tehnyt ylitöitä, niin enemmän). Emme kuitenkaan tosiaan tod näk ihan helposti pysty nipistämään 750 euroa per kuukausi. Elämme nytkin varsin säästeliäästi. Emme rymyä baareissa, emme syö ulkona, ostamme edullisesti ne vaatteet, joita tarvitsemme, ostamme mahdollisuuksien mukaan tarvitsemiamme asioita käytettyinä jne. Esim. kirjahyllyn hajotessa ostimme uuden edullisesti käytettynä. Kirjaamme myös menomma joka kuukausi excel-taulukkoon ja seuraamme kuluja.

        Auto on tosiaan meillä välttämätön miehen työn vuoksi. Auton käyttökustannukset tulee melkeinpä maksettua kilometrikorvausten myötä...

        Me emme tosiaan ole pienituloisia ja täten lyhennykset yms on sovitettu tulojen mukaan. Vuokra-asuntoon en halua, sillä sitä rumbaa sain elää ihan tarpeeksi opiskeluaikoina. En halua lapsen kanssa asua alkoholistien tai muiden ongelmatapausten naapurissa. Nyt meillä on loistavat naapurit. Jos asuntoa vaihtaisi, niin olisi todella vaikea tietää, että millaisia naapureita siellä olisi. Sen oppisi sitten kantapään kautta. Niin ja naapurit saattaisivat vaihtua suht helposti ja hyvät naapurit muuttuisivat huonoiksi (tuo on koettu opiskeluaikoina).

        Itse olen valmistunut vasta pari vuotta sitten ja tästä syystä säästöön ei ole vielä tullut paljon rahaa. Näin siksi, että olemme joutuneet hankkimaan paljon kaikenlaista, remppaamaan asuntoa jne. Autoakin varten säästimme emmekä ottaneet koko myyntihintaa lainana.

        Mulla on nyt hieman eri näkemys tuohon lapsen elämänlaatuun... Itse en kyllä tunne mitään huonoa omaatuntoa siitä, että laittaisin 1-vuotiaan hoitoon. Erityisesti perhepäivähoidossa ja ryhmäperhepäivähoidossa lapsia hoidetaan sen verran muuttumattomalla ja turvallisella porukalla, että ihan hyvä lapsen on siellä olla. Toki lapsi pitää opettaa kohtaamaan muita lapsia ja muita sylejä ennen ensimmäistä hoitopäivää...

        Itse tunnen niin monia lapsia ja jo aikuisiakin, jotka on laitettu 1-vuotiaana hoitoon ja ilman mitään draumoja he ovat elämästään selvinneet. Tasapainoisia ja hyvinvoivia heistä on tullut. Eiköhän sillä perheellä ja elämäntavoilla ole paljon suurempi merkitys.


      • äiti myöskin.
        Pieni hoitoon kirjoitti:

        ja siksi tulot tippuvat sikana. Voimme toki elää pienemmällä rahalla ja nytkin saamme vähän säästöön per kuukausi (normaalisti tuon 100-200 euroa ja jos jompi kumpi on tehnyt ylitöitä, niin enemmän). Emme kuitenkaan tosiaan tod näk ihan helposti pysty nipistämään 750 euroa per kuukausi. Elämme nytkin varsin säästeliäästi. Emme rymyä baareissa, emme syö ulkona, ostamme edullisesti ne vaatteet, joita tarvitsemme, ostamme mahdollisuuksien mukaan tarvitsemiamme asioita käytettyinä jne. Esim. kirjahyllyn hajotessa ostimme uuden edullisesti käytettynä. Kirjaamme myös menomma joka kuukausi excel-taulukkoon ja seuraamme kuluja.

        Auto on tosiaan meillä välttämätön miehen työn vuoksi. Auton käyttökustannukset tulee melkeinpä maksettua kilometrikorvausten myötä...

        Me emme tosiaan ole pienituloisia ja täten lyhennykset yms on sovitettu tulojen mukaan. Vuokra-asuntoon en halua, sillä sitä rumbaa sain elää ihan tarpeeksi opiskeluaikoina. En halua lapsen kanssa asua alkoholistien tai muiden ongelmatapausten naapurissa. Nyt meillä on loistavat naapurit. Jos asuntoa vaihtaisi, niin olisi todella vaikea tietää, että millaisia naapureita siellä olisi. Sen oppisi sitten kantapään kautta. Niin ja naapurit saattaisivat vaihtua suht helposti ja hyvät naapurit muuttuisivat huonoiksi (tuo on koettu opiskeluaikoina).

        Itse olen valmistunut vasta pari vuotta sitten ja tästä syystä säästöön ei ole vielä tullut paljon rahaa. Näin siksi, että olemme joutuneet hankkimaan paljon kaikenlaista, remppaamaan asuntoa jne. Autoakin varten säästimme emmekä ottaneet koko myyntihintaa lainana.

        Mulla on nyt hieman eri näkemys tuohon lapsen elämänlaatuun... Itse en kyllä tunne mitään huonoa omaatuntoa siitä, että laittaisin 1-vuotiaan hoitoon. Erityisesti perhepäivähoidossa ja ryhmäperhepäivähoidossa lapsia hoidetaan sen verran muuttumattomalla ja turvallisella porukalla, että ihan hyvä lapsen on siellä olla. Toki lapsi pitää opettaa kohtaamaan muita lapsia ja muita sylejä ennen ensimmäistä hoitopäivää...

        Itse tunnen niin monia lapsia ja jo aikuisiakin, jotka on laitettu 1-vuotiaana hoitoon ja ilman mitään draumoja he ovat elämästään selvinneet. Tasapainoisia ja hyvinvoivia heistä on tullut. Eiköhän sillä perheellä ja elämäntavoilla ole paljon suurempi merkitys.

        No valintakysymyshän se on, arvostaako sitä omistusasumista ja laittaa lapsen hoitoon puolivuotiaana vai arvostaako sitä lapsen elämää ja järjestelee asumisen niin että pärjää.

        Tässä hyvä esimerkki siitä kun halutaan väkisin asua asunnossa, johon ei ole oikeasti varaa. Ihmettelen, että mikä pankki suostuu myöntämään suuren lainan noin tiukalla takaisinmaksuilla. Ja silti asunto on aivan liian pieni?!

        Ja tiedoksi vaan, että kyllä niitä vuokra-asuntoja saa oikein hyviltä alueilta ja omistusasunto-yhtiöistä, sen kun hakee vaan yksityisiltä vuokranantajilta. Ei sitä heti kaupungin vuokra-asuntojonoon tarvitse mennä. Toinen hyvä ja edullinen vaihtoehto on asumisoikeusasunnot, joihin harvoin mitään öykkäreitä muuttaa.


      • Äiti ja Pph
        Pieni hoitoon kirjoitti:

        ja siksi tulot tippuvat sikana. Voimme toki elää pienemmällä rahalla ja nytkin saamme vähän säästöön per kuukausi (normaalisti tuon 100-200 euroa ja jos jompi kumpi on tehnyt ylitöitä, niin enemmän). Emme kuitenkaan tosiaan tod näk ihan helposti pysty nipistämään 750 euroa per kuukausi. Elämme nytkin varsin säästeliäästi. Emme rymyä baareissa, emme syö ulkona, ostamme edullisesti ne vaatteet, joita tarvitsemme, ostamme mahdollisuuksien mukaan tarvitsemiamme asioita käytettyinä jne. Esim. kirjahyllyn hajotessa ostimme uuden edullisesti käytettynä. Kirjaamme myös menomma joka kuukausi excel-taulukkoon ja seuraamme kuluja.

        Auto on tosiaan meillä välttämätön miehen työn vuoksi. Auton käyttökustannukset tulee melkeinpä maksettua kilometrikorvausten myötä...

        Me emme tosiaan ole pienituloisia ja täten lyhennykset yms on sovitettu tulojen mukaan. Vuokra-asuntoon en halua, sillä sitä rumbaa sain elää ihan tarpeeksi opiskeluaikoina. En halua lapsen kanssa asua alkoholistien tai muiden ongelmatapausten naapurissa. Nyt meillä on loistavat naapurit. Jos asuntoa vaihtaisi, niin olisi todella vaikea tietää, että millaisia naapureita siellä olisi. Sen oppisi sitten kantapään kautta. Niin ja naapurit saattaisivat vaihtua suht helposti ja hyvät naapurit muuttuisivat huonoiksi (tuo on koettu opiskeluaikoina).

        Itse olen valmistunut vasta pari vuotta sitten ja tästä syystä säästöön ei ole vielä tullut paljon rahaa. Näin siksi, että olemme joutuneet hankkimaan paljon kaikenlaista, remppaamaan asuntoa jne. Autoakin varten säästimme emmekä ottaneet koko myyntihintaa lainana.

        Mulla on nyt hieman eri näkemys tuohon lapsen elämänlaatuun... Itse en kyllä tunne mitään huonoa omaatuntoa siitä, että laittaisin 1-vuotiaan hoitoon. Erityisesti perhepäivähoidossa ja ryhmäperhepäivähoidossa lapsia hoidetaan sen verran muuttumattomalla ja turvallisella porukalla, että ihan hyvä lapsen on siellä olla. Toki lapsi pitää opettaa kohtaamaan muita lapsia ja muita sylejä ennen ensimmäistä hoitopäivää...

        Itse tunnen niin monia lapsia ja jo aikuisiakin, jotka on laitettu 1-vuotiaana hoitoon ja ilman mitään draumoja he ovat elämästään selvinneet. Tasapainoisia ja hyvinvoivia heistä on tullut. Eiköhän sillä perheellä ja elämäntavoilla ole paljon suurempi merkitys.

        laittaa 6kk ikäinen vauva hoitoon, kuin 12kk ikäinen taapero hoitoon.
        Järki käteen vanhemmat, materia ei koskaan korvaa omaa lasta.
        Tuskin olette edes köyhyys rajalla (kerrot useamman kerran olevanne hyvätuloisia ja pystytte säästämään jo nyt), joten eläkää säästöillänne ja tehkää vasta sitten uraa, kun lapsenne isompi.


      • ...
        pieni hoitoon kirjoitti:

        Jotta saamme pinnasängyn mahtumaan makkariin, niin meidän sänky pitää laittaa kiinni ikkunaan ja seinään ja pinnasänky kiinni meidän sänkyyn. Tuon jälkeen sitten pinnasänkyä pitää siirrellä tarvittaessa "edestakaisin", jotta saamme pinnasängyn vieressä olevien vaatekaappien ovet auki. =) Siis sanoisin, että ahdasta on.

        Autoon taasen mahtuu vaunut, vauva ja molemmat vanhemmat, jos ostamme oikeanlaiset vaunut ja oikeanlaisen istuimen ja laitamme osan takapenkin istuimien selkänojista alas. Tällöin siis kyytiimme ei mahdu muita henkilöitä eikä kovin paljon tavaraa, mutta ei kyllä välttämättä tarvitsekaan mahtua.

        Sillä tavoin olemme kyllä itse aiheuttaneet tilanteen, että emme tietoisesti halua vuokra-asuntoa. Vuokra-asuntoon siirtymisellä säästyisi 200-300 euroa kuussa asunnon myynnistä jäävä voitto. Ainakin tällä seudulla kaikki vuokratalot ovat varsin levottomia, kun taas omistusasunnoissa on selkeästi rauhallisempaa. Ihan vain vauvaakin ajatellen haluan asua asunnossa, jossa tunnen oloni turvalliseksi ja jossa tunnen naapureistani edes osan.

        Tää oli musta hauska :)

        Meilläkin makuuhuoneessa on tosi ahdasta vauvan sängyn kanssa, mutta sehän on väliaikaista eikä nyt mua mitenkään kauheasti haittaa.

        Ja joo, autoon ei tosiaan paljoa muuta mahdu kuin vauva, vanhemmat ja rattaat mutta mitä sitten? Ei oo ainakaan meitä haitannut kauheasti :P


      • hölmistynyt.......
        HELV...TTI--- kirjoitti:

        jalat ristissä tai ostaa se euron kondomi ettei ois syntyny lisää mammonan peräs juoksijoita.
        Mitä älyä on tehdä ölapsi suoraan laitokseen.
        Anna suoraan adoptioon!
        Häpee!
        "isompi auto, isompi talo"
        Voi lapsi parkaa, pitäs vanhemmat vaihtaa!
        kAIKKI NE LAPSIA TEKEEKIN.

        Kerroin vaan, että saa poikkeustapauksissa. En sanonut, että itse olisin niin tehnyt. Oma mielipitteni kun on, että edes kolmevuotias ei ole kypsä isoihin ryhmiin, ja olen elänytkin sen mukaan mieheni kanssa, että jompikumpi meistä vanhemmista voi lapsensa hoitaa... Oma käytöksesi sen sijaan panee epäilemään, että lapsesi (jos niitä on), ei kasva välttämättä taspainoisen henkilön huomassa. Sivistynyt ihminen ei nimittäin hyökkäile toisten kimppuun nimimerkin takaa, vaan pyrkii rakentavaan keskusteluun. Onko tiedonjaossa jotain pahaa? Jos luet viestini uudestaan, niin saatat huomata, ettei olisi kannattanut raivota. Joissakin tilanteissa joudutaan tällaisten tilanteiden eteen, ja on epähumaania pakottaa ketään aborttiin. Opinnot joustavat johonkin asti, mutta valitettavasti on väliinputoajia, vaikka järjestelmä yritetään luoda kuinka kattavaksi. Lapsenkin kannalta on ehdottomasti parasta, että vanhempi saa suorittaa opintonsa loppuun.

        Suosittelen parin päivän hengähdystä, agressioita ei kannata purkaa täällä. Se ei auta loppu peleissä ketään. Ei edes itseään, vaikka hetkeksi helpottaisikin :)


      • Tuli mieleen
        pieni hoitoon kirjoitti:

        Jotta saamme pinnasängyn mahtumaan makkariin, niin meidän sänky pitää laittaa kiinni ikkunaan ja seinään ja pinnasänky kiinni meidän sänkyyn. Tuon jälkeen sitten pinnasänkyä pitää siirrellä tarvittaessa "edestakaisin", jotta saamme pinnasängyn vieressä olevien vaatekaappien ovet auki. =) Siis sanoisin, että ahdasta on.

        Autoon taasen mahtuu vaunut, vauva ja molemmat vanhemmat, jos ostamme oikeanlaiset vaunut ja oikeanlaisen istuimen ja laitamme osan takapenkin istuimien selkänojista alas. Tällöin siis kyytiimme ei mahdu muita henkilöitä eikä kovin paljon tavaraa, mutta ei kyllä välttämättä tarvitsekaan mahtua.

        Sillä tavoin olemme kyllä itse aiheuttaneet tilanteen, että emme tietoisesti halua vuokra-asuntoa. Vuokra-asuntoon siirtymisellä säästyisi 200-300 euroa kuussa asunnon myynnistä jäävä voitto. Ainakin tällä seudulla kaikki vuokratalot ovat varsin levottomia, kun taas omistusasunnoissa on selkeästi rauhallisempaa. Ihan vain vauvaakin ajatellen haluan asua asunnossa, jossa tunnen oloni turvalliseksi ja jossa tunnen naapureistani edes osan.

        Kuinka leveä sänky on? Vauvan sänkyjä on jopa 40-60 cm leveitä. Vai onko sekin liian leveä?


      • olla...
        Pieni hoitoon kirjoitti:

        ja siksi tulot tippuvat sikana. Voimme toki elää pienemmällä rahalla ja nytkin saamme vähän säästöön per kuukausi (normaalisti tuon 100-200 euroa ja jos jompi kumpi on tehnyt ylitöitä, niin enemmän). Emme kuitenkaan tosiaan tod näk ihan helposti pysty nipistämään 750 euroa per kuukausi. Elämme nytkin varsin säästeliäästi. Emme rymyä baareissa, emme syö ulkona, ostamme edullisesti ne vaatteet, joita tarvitsemme, ostamme mahdollisuuksien mukaan tarvitsemiamme asioita käytettyinä jne. Esim. kirjahyllyn hajotessa ostimme uuden edullisesti käytettynä. Kirjaamme myös menomma joka kuukausi excel-taulukkoon ja seuraamme kuluja.

        Auto on tosiaan meillä välttämätön miehen työn vuoksi. Auton käyttökustannukset tulee melkeinpä maksettua kilometrikorvausten myötä...

        Me emme tosiaan ole pienituloisia ja täten lyhennykset yms on sovitettu tulojen mukaan. Vuokra-asuntoon en halua, sillä sitä rumbaa sain elää ihan tarpeeksi opiskeluaikoina. En halua lapsen kanssa asua alkoholistien tai muiden ongelmatapausten naapurissa. Nyt meillä on loistavat naapurit. Jos asuntoa vaihtaisi, niin olisi todella vaikea tietää, että millaisia naapureita siellä olisi. Sen oppisi sitten kantapään kautta. Niin ja naapurit saattaisivat vaihtua suht helposti ja hyvät naapurit muuttuisivat huonoiksi (tuo on koettu opiskeluaikoina).

        Itse olen valmistunut vasta pari vuotta sitten ja tästä syystä säästöön ei ole vielä tullut paljon rahaa. Näin siksi, että olemme joutuneet hankkimaan paljon kaikenlaista, remppaamaan asuntoa jne. Autoakin varten säästimme emmekä ottaneet koko myyntihintaa lainana.

        Mulla on nyt hieman eri näkemys tuohon lapsen elämänlaatuun... Itse en kyllä tunne mitään huonoa omaatuntoa siitä, että laittaisin 1-vuotiaan hoitoon. Erityisesti perhepäivähoidossa ja ryhmäperhepäivähoidossa lapsia hoidetaan sen verran muuttumattomalla ja turvallisella porukalla, että ihan hyvä lapsen on siellä olla. Toki lapsi pitää opettaa kohtaamaan muita lapsia ja muita sylejä ennen ensimmäistä hoitopäivää...

        Itse tunnen niin monia lapsia ja jo aikuisiakin, jotka on laitettu 1-vuotiaana hoitoon ja ilman mitään draumoja he ovat elämästään selvinneet. Tasapainoisia ja hyvinvoivia heistä on tullut. Eiköhän sillä perheellä ja elämäntavoilla ole paljon suurempi merkitys.

        Eikös se ollut kuitenkin 6 kk eikä vuosi? Aika monikin pistää 9 kk - 12 kk ikäisen lapsen hoitoon ja niin aion minäkin. Mutta puolivuotias tuntuu aika pieneltä. Eikö sen 3 kk vielä kitkuttelisi jotenkin?

        Ihan hyvältä tilanteenne kuitenkin vaikuttaa. Omilla vanhemmillani ei ollut edes varaa autoon ja isäni nukkui keittiössä ja minä, sisareni ja äiti makuuhuoneessa. Vähän kaikesta oli pulaa.


      • Neljän äiti
        Pieni hoitoon kirjoitti:

        ja siksi tulot tippuvat sikana. Voimme toki elää pienemmällä rahalla ja nytkin saamme vähän säästöön per kuukausi (normaalisti tuon 100-200 euroa ja jos jompi kumpi on tehnyt ylitöitä, niin enemmän). Emme kuitenkaan tosiaan tod näk ihan helposti pysty nipistämään 750 euroa per kuukausi. Elämme nytkin varsin säästeliäästi. Emme rymyä baareissa, emme syö ulkona, ostamme edullisesti ne vaatteet, joita tarvitsemme, ostamme mahdollisuuksien mukaan tarvitsemiamme asioita käytettyinä jne. Esim. kirjahyllyn hajotessa ostimme uuden edullisesti käytettynä. Kirjaamme myös menomma joka kuukausi excel-taulukkoon ja seuraamme kuluja.

        Auto on tosiaan meillä välttämätön miehen työn vuoksi. Auton käyttökustannukset tulee melkeinpä maksettua kilometrikorvausten myötä...

        Me emme tosiaan ole pienituloisia ja täten lyhennykset yms on sovitettu tulojen mukaan. Vuokra-asuntoon en halua, sillä sitä rumbaa sain elää ihan tarpeeksi opiskeluaikoina. En halua lapsen kanssa asua alkoholistien tai muiden ongelmatapausten naapurissa. Nyt meillä on loistavat naapurit. Jos asuntoa vaihtaisi, niin olisi todella vaikea tietää, että millaisia naapureita siellä olisi. Sen oppisi sitten kantapään kautta. Niin ja naapurit saattaisivat vaihtua suht helposti ja hyvät naapurit muuttuisivat huonoiksi (tuo on koettu opiskeluaikoina).

        Itse olen valmistunut vasta pari vuotta sitten ja tästä syystä säästöön ei ole vielä tullut paljon rahaa. Näin siksi, että olemme joutuneet hankkimaan paljon kaikenlaista, remppaamaan asuntoa jne. Autoakin varten säästimme emmekä ottaneet koko myyntihintaa lainana.

        Mulla on nyt hieman eri näkemys tuohon lapsen elämänlaatuun... Itse en kyllä tunne mitään huonoa omaatuntoa siitä, että laittaisin 1-vuotiaan hoitoon. Erityisesti perhepäivähoidossa ja ryhmäperhepäivähoidossa lapsia hoidetaan sen verran muuttumattomalla ja turvallisella porukalla, että ihan hyvä lapsen on siellä olla. Toki lapsi pitää opettaa kohtaamaan muita lapsia ja muita sylejä ennen ensimmäistä hoitopäivää...

        Itse tunnen niin monia lapsia ja jo aikuisiakin, jotka on laitettu 1-vuotiaana hoitoon ja ilman mitään draumoja he ovat elämästään selvinneet. Tasapainoisia ja hyvinvoivia heistä on tullut. Eiköhän sillä perheellä ja elämäntavoilla ole paljon suurempi merkitys.

        No nyt alkaa mennä jo jutut vähän ristiin. Siis oletko laittamassa lasta hoitoon 6 vai 12 kk ikäisenä? Vuoden ikäisen kohdalla se ei ole mikään ongelma kunnalla, mutta puolivuotiaan kohdalla on. Jos olette hyvätuloisia ja lainanlyhennykset ovat sen mukaisia, niin miten ihmeessä on mahdollista, että teillä on valtiontakaus ja laina-aika 25 vuotta, mutta kämppä on äärimmäisen pieni? Mistä ihmeestä tulee tuo tarve edes ajatella isompaan vaihtamista, kun ette tunnu oikein pärjäävän sen pienemmänkään kanssa? Jos normaalitilanteessa säästöön jää 200 euroa kuukaudessa ja ylitöillä enemmänkin, niin ei oikeasti ole kyse kuin noin 450 euron ylimääräisestä kuukausisäätöstä noin kolmen kuukauden ajan, niin ollaan selvitty siitä 6kk:sta 9kk:een, jolloin vanhempainloma loppuu jo. Tuosta summasta varmasti puolet säästyy helposti sillä, että työssäkäyntikuluja ei tule. Jos tulosi ovat nyt karvan verran alle sen 20 prosenttia viimeksi verotetuista (miten ihmeessä tulitte silloin toimeen?), niin oletko ihan varma, että niitä ei esimerkiksi lomarahat tai vastaavat nosta karvan yli sen 20 prosentin? Ja kun vielä veroprosenttia tarkastaa, jos äitiysrahan kerran ovat huomattavasti pienemmät kuin tulot, niin eiköhän kyse ole enää vain muutaman kympin säätöistä. Ei pitäisi hyvätuloiselle olla mikään ongelma.


        Mitä autoon tulee, niin meillä ei edes rattaat ole mahtuneet autoon neljännen lapsen kanssa. Olemme myös asuneet talossa, jonne ei lapsen sänky mahtunut makuuhuoneeseen ja hän nukkuikin sen takia meidän sängyssämme alkuun ja sen jälkeen olohuoneessa.

        Vauvan tarvikkeisiin ei todellakaan tarvitse laittaa lähellekään 3000 euroa, joten sillä rahalla katatte myös ne muutaman kuukauden ylimääräiset tulonlaskut. Ihmeellistä, että hyvätuloisina itseään pitävillä on paljon enemmän vaikeuksia selvitä kuin köyhillä.


      • lkljkjhgff

        saa kunnalliseen hoitoon, mutta ne on poikkeustapauksia ja syyn pitää olla painava esim. vanhempien sairaus, uupumus tms.


      • Ahtaasti asunut
        olla... kirjoitti:

        Eikös se ollut kuitenkin 6 kk eikä vuosi? Aika monikin pistää 9 kk - 12 kk ikäisen lapsen hoitoon ja niin aion minäkin. Mutta puolivuotias tuntuu aika pieneltä. Eikö sen 3 kk vielä kitkuttelisi jotenkin?

        Ihan hyvältä tilanteenne kuitenkin vaikuttaa. Omilla vanhemmillani ei ollut edes varaa autoon ja isäni nukkui keittiössä ja minä, sisareni ja äiti makuuhuoneessa. Vähän kaikesta oli pulaa.

        Mun vanhemmilla ei ollut koskaan autoa, linja-autolla kuljettiin ja pidempiä matkoja junallakin. Ymmärrän kyllä, jos auto on pakollinen työn takia, mutta onko työn takia hommattava isompi auto? Ja mikä on "todella pieni asunto"? 15 m2, 20 m2, 30 m2, 50 m2...? Meillä kanssa oli yksi sänky keittiössä. Monet lapsiperheet asuu yksiössä tai kaksiossa. Ja nykyajan makkarit on aika pieniä, moneen ei mahdu kunnolla pinnasänky. Ja jos kyse on vain pienestä ajasta eli esim. se 6 kk kun pitää asua ahtaasti niin ei luulisi olevan suuri ongelma. Ehkä ap.viesti oli provo, en tiedä... Jos raskaus on suunniteltu niin näitä asioita olisi pystynyt suunnittelemaan etukäteen ja laskeskelemaan riittääkö rahat.


    • hoitotäti

      suoraan päivähoitotoimistosta. Täältä saat vain pahan mielen.

      Itselläni oli joskus hoidossa 7kk ikäinen vauva. Siitä on tosin aikaa ja asiat muuttuneet, mutta kysymällä selviää.

      • yksityinen=>laatua

        hoitopaikka järjestyy..yksityisellä puoleella..itsekin voisin ottaa jos olis vapaita piakkoja.
        ja yksityisenä mulla on alle 3v. lapselle paljon kertomaasi halvemmat hinnat.


      • yksityinen=>laatua
        yksityinen=>laatua kirjoitti:

        hoitopaikka järjestyy..yksityisellä puoleella..itsekin voisin ottaa jos olis vapaita piakkoja.
        ja yksityisenä mulla on alle 3v. lapselle paljon kertomaasi halvemmat hinnat.

        et saa enää äitiyspäivärahaaa...koska muuten et saa yksityisen hoidon tukea kunnalta(kuntakohtainen) ja kelalta 160e/kk ne vanhempien maksama osus on yhteensä yksityisen hoitomaksu.


    • gfjngfng

      ihan tohon yksityisen pvähoidon maksuun sanoisin että se on hoitaja(jos esim yksit.perhepvähoitaja)joka päättää sen maksun summan, se voi olla enemmän tai vähemmän tai saman verran kuin kunnallisella. meillä lapsi on yksityisellä perhepvähoitajalla(kunnalliselle piti laittaa mutta koko kaupungissa ei ollu vapaita paikkoja yhteenkään perhepvähoito paikkaan eikä myöskään päiväkotiin) ja tää hoitaja pyytää saman verran kuin kunnallinen. ja tohon summaan on siis saatavilla palvelurahaa, eli kaupunki maksaa osan maksusta hoitajalle ja ite maksat sen mikä jää jäljelle kun otetaan vanhempien tulot huomioon. meillä toi yksityinen maksaa 84e/kk ja kaupunki maksaa loput.

      aina ei siis ole yksityinen kalliimpi kuin kunnallinen, se riippuu ihan siitä mitä hoitaja pyytää maksamaan.

    • huokaus...

      Vaikuttaa todella ikävältä laittaa noin nuori vauvva hoitoon päiväkotiin koska teillä ei ole varaa pitää häntä kotona edes siihen 9 kk. asti. Lapselle riittää todella vähä eikä ainakaan hän tarvitse isompaa kotia tai isompaa autoa. Olisi lapsen kannalta paljon parempi olla kotona se vuosi ja sitten aikaisintaan hoitoon jos kuitenkin miehesi käy töissä. Kiristäkää sen aikaa vyötä. Lapsi saisi paremman alun elämälleen..

      • mummeli56

        Meistä vanhemmasta sukupolvesta suuri osa on ollut hoidossa jo parin kuukaudren ikäisestä ( ei silloin ollut pidempiä äityslomia - ei tosin kunnallisia päiväkotejakaan...) - mutta ihan ihmisiä meistä tuli ja olemme saaneet jälkipolvenkin maailmalle.. eli ei aikaisesta hoitoonlaitosta mitään traumoja vaaville tule - äidlle voi tulla kun syyllistetään.....Palkkaa joku kotiisi katsomaan vauvaa - saathan kotitaöousvähennyksen tai sitten yksityiselle perhepäivähoitajalle. Yksi ystävistäni oli yksinhuoltaja ja laittoi vauvansa koulun vuoksi hoitoon jo kolmekuukautisena - asui koulun ajan opiskelija-asunnossa jakaen sen toisen kanssa ja meni viikonloppuisin aina kotiin. Ei tullut lapselle vahinkoja vaan on tänä päivänä mitä tervepäisin teini-ikäinen. Kyllä hoito järjestyy jos vaan viitsit hakea. Et sinä ensimäinen ole etkä viimeinenkään joka harkitsee pienen vauvan hoitoon jättämistä rahan, uran jne vuoksi. Sitä ollaan tehty ja tehdään koko ajan.


      • äiti myöskin.
        mummeli56 kirjoitti:

        Meistä vanhemmasta sukupolvesta suuri osa on ollut hoidossa jo parin kuukaudren ikäisestä ( ei silloin ollut pidempiä äityslomia - ei tosin kunnallisia päiväkotejakaan...) - mutta ihan ihmisiä meistä tuli ja olemme saaneet jälkipolvenkin maailmalle.. eli ei aikaisesta hoitoonlaitosta mitään traumoja vaaville tule - äidlle voi tulla kun syyllistetään.....Palkkaa joku kotiisi katsomaan vauvaa - saathan kotitaöousvähennyksen tai sitten yksityiselle perhepäivähoitajalle. Yksi ystävistäni oli yksinhuoltaja ja laittoi vauvansa koulun vuoksi hoitoon jo kolmekuukautisena - asui koulun ajan opiskelija-asunnossa jakaen sen toisen kanssa ja meni viikonloppuisin aina kotiin. Ei tullut lapselle vahinkoja vaan on tänä päivänä mitä tervepäisin teini-ikäinen. Kyllä hoito järjestyy jos vaan viitsit hakea. Et sinä ensimäinen ole etkä viimeinenkään joka harkitsee pienen vauvan hoitoon jättämistä rahan, uran jne vuoksi. Sitä ollaan tehty ja tehdään koko ajan.

        Onneksi nykyään jo ymmärretään lapsen psyykeestä ja sen kehityksestä sen verran, että voidaan sanoa alle 3-vuotiaiden paikka olevan ehdottomasti kotona tai korkeintaankin pienryhmässä. Jokainen tunti, jonka pienen hoitopäivästa voidaan lyhentää, on hyväksi. Jokainen kuukausi, joka kotonaolemisessa voidaan pidentää on hyväksi. Ymmärretään myös kiintymyssuhteen kehitys ja mitkä seikat saattavat turmella sitä, josta seuraus on jopa elinikäinen. Näitä tutkimuksia on vaikka muille jakaa, kunhan googlettaa. Esim Liisa Keltikangas-Järvinen -nimellä kun etsii niin johan pomppaa. Se, että tuntee pari tyyppiä jotka on vieroitettu ja eristetty äidistään, joista on tullut ulkopuolisen silmin "tervepäisiä", ei kerro mitään. (kuuluu samaan kategoriaan "tupakoinnin raskaudenaikana" kanssa -minun lapseni terveitä vaikka posket lommolla vedin myrkkyä, jne). Minusta olisi kauhea ajatus, että lapsi viettää 8 h hoitotädin kanssa, ja äidin/isän kanssa vain pari tuntia ja sitten nukkumaan. Voihan sitä noin pienen kohdalla ajatella kumpaan lapsi alkaa kiintymään enemmän, vanhempaansa vai hoitajaan.

        Aikana, josta puhut, tuskin oli kovinkaan kummoiset rahalliset avustukset yhteiskunnalta, mitä nykyään on (vanh.vapaa raha, kotihoidontuki, lapsilisä jne.). Oletettiin äidin olevan kotona ja isän tuovan rahaa. Jos ei onnistunut, joku naapuri tai sukulaistäti hoiti päivisin. Niin se vaan meni. Silloin ei monella ollut valintakysymys vaan pakko. Nykyään EI ole pakko, kunhan itse järjestää asian.

        En ole koskaan kuullut että jollain ei riittäisi vanheinpainraha, vaan rahan pitäisi kesken kaiken mennä töihin. Ap:n tapauksessahan oli, että elitasosta ei suostuta tinkimään, vaan paine ostaa jopa isompi auto ja asunto lapsen elämän alun kustannuksella. Toki jos kaikki ajattelisivat näin, ei tuo raha riittäisikään. Uskon kuitenkin, että hänellä kummasti mieli muuttuu kun lapsi syntyy, ja näkee sen hauraan niin rakkaan oman lapsensa, ei tulisi mieleenkään viedä massahoitoon yhtään aiemmin kuin on pakko.


    • äiti itsekin

      Hommatkaa kestovaipat, säästätte vaippakuluissa huomattavasti. Pienellä vauvalla ei vielä kovin isot kulut ole. Välttämättömiä tarvikkeita ei ole paljon, vaatteet löytyy kirpparilta ja ruokaa ei vauvaan mene imetyksen lisäksi määräänsä enempää ensimmäisen vuoden aikana. Itsetehdyt porkkana- ja perunasoseet ei myöskään vie ketään vararikkoon. Omat menosi vähentyvät myös huomattavasti, kun et tarvitse työvaatteita ja heräteostokset vähenevät, kun pelkästään kauppaan lähtökin on vauvan kanssa aina oma ruljanssinsa.

      6 kk ikäinen vasta opettelee äidinmaidolta maistelemaan kiinteitä ruokia - miten voisit laittaa vielä vieraalle hoitoon? Kaikki lapset ei pulloa huoli ollenkaan... Perhepäivähoidossakin hoitajalla on kolme muuta lasta puolivuotiaasi lisäksi - joten vauvan täysipainoinen hoito on melko mahdotonta.

      Pinnasänkyä ette välttämättä tarvitse, jos ei kerran mahdu: perhepeti on hyvä ratkaisu ja helpottaa yöimetyksiä.

      Mieti myös sitä, että puolivuotias ei todennäköisesti nuku vielä öitä kokonaan, joten oma töissä jaksaminen on koetuksella, jos heräilee joka yö lapsen kanssa useita kertoja.

      • hyviä huomioita..

        Kestovaipat, kiinteän ruuan maistelun aloittelu ja perhesänky olivat todella hyviä huomioita tähän keskusteluun.
        Toivottavasti keskustelun aloittanut äiti ymmärtää, että lapsi tarvitsee äitiään (ja isäänsä) eniten tässä maailmassa ja olisi todella sääli laittaa pikkuruinen hoitoon niin pienenä. Jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa ja toivottavasti pysyy ratkaisunsa takana.
        Jos aloittaneen äidin on pakko palata työelämään jo niin varhain, ehdottaisin yksityisen hoitajan palkkaamista kotiin..


      • pankkien
        hyviä huomioita.. kirjoitti:

        Kestovaipat, kiinteän ruuan maistelun aloittelu ja perhesänky olivat todella hyviä huomioita tähän keskusteluun.
        Toivottavasti keskustelun aloittanut äiti ymmärtää, että lapsi tarvitsee äitiään (ja isäänsä) eniten tässä maailmassa ja olisi todella sääli laittaa pikkuruinen hoitoon niin pienenä. Jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa ja toivottavasti pysyy ratkaisunsa takana.
        Jos aloittaneen äidin on pakko palata työelämään jo niin varhain, ehdottaisin yksityisen hoitajan palkkaamista kotiin..

        pitäisi myöntää lyhennysvapaata.Itse olen pankista ymmärtänyt että lainaa myönnettäessä on otettu huomioon vaikeudet eli jokainen voi kaksi vuotta maksaa pelkkiä korkoja.Aina kannattaa kysyä.Todella surullista lukea että joku sunnittelee laittavansa 6 kk ikäisen vauvan hoitoon,olisi oikeasti kannattanut miettiä ennen raskaaksi tuloa onko varaa.Kaikki selitykset kuulostaa minun korvissa tekosyiltä,itsellä on kolme lasta ja vain yksi makuuhuone eikä olla ihan lähiaikoina muuttamassa isompaan että kyllä sitä ihan oikeasti mahtuu asumaan pienemässäkin tilassa.


      • .._...
        pankkien kirjoitti:

        pitäisi myöntää lyhennysvapaata.Itse olen pankista ymmärtänyt että lainaa myönnettäessä on otettu huomioon vaikeudet eli jokainen voi kaksi vuotta maksaa pelkkiä korkoja.Aina kannattaa kysyä.Todella surullista lukea että joku sunnittelee laittavansa 6 kk ikäisen vauvan hoitoon,olisi oikeasti kannattanut miettiä ennen raskaaksi tuloa onko varaa.Kaikki selitykset kuulostaa minun korvissa tekosyiltä,itsellä on kolme lasta ja vain yksi makuuhuone eikä olla ihan lähiaikoina muuttamassa isompaan että kyllä sitä ihan oikeasti mahtuu asumaan pienemässäkin tilassa.

        en tiedä onko provo, mutta vastaan silti.
        Meillä myös iso asuntolaina, valtiontakauksella sekä nk. garantia-takauksella loppuosa (ei ole ketään kuka takaisi lainamme). Garantia osuudet tulee maksaa 8 vuodessa takaisin, eli periaatteessa tuosta pienemmästä lainasta ei saa lyhennysvapaita, MUTTA, valtiontakauksesta saa! Meillä ainakin homma meni niin, että kun lainan viimeinen takasinmaksupäivä on sitten 25 vuoden päästä ja tuolloin jos ja kun ei olla maksettu lainaamme loppuun, otamme uuden, pienemmän lainan ja maksamme sillä tämän nykyisen pois ja sitten maksamme sen pari vuotta (minkä nyt olen kotona) sitä pientä lainaa pois. vaikeeselkosta, mutta menkää nyt hyvät ihmiset sinne pankkiin ja keskustelkaa asiasta vakavasti. Joko te ette oikeasti halua olla kotona lapsen kanssa tai sitten ette jaksa ottaa asioista selvää. varmasti löytyy apu kun viitsitte ajoissa apua etsiä. Niin ja sitten noihin tuloihin, minullakaan ei olisi tulot nousseet sitä 20%, mutta pyysinkin sen laskelman ½ vuoden tulojen perusteella ja paiskoin sitten paljon yötöitä joilla sain rahan suuremmaksi. Lisäksi muista hakea verotoimistosta verokortti sosiaalietuutta varten, itselläni laski prosentti kahdeksastatoista kahteentoista.


      • lastentarhanopettaja
        .._... kirjoitti:

        en tiedä onko provo, mutta vastaan silti.
        Meillä myös iso asuntolaina, valtiontakauksella sekä nk. garantia-takauksella loppuosa (ei ole ketään kuka takaisi lainamme). Garantia osuudet tulee maksaa 8 vuodessa takaisin, eli periaatteessa tuosta pienemmästä lainasta ei saa lyhennysvapaita, MUTTA, valtiontakauksesta saa! Meillä ainakin homma meni niin, että kun lainan viimeinen takasinmaksupäivä on sitten 25 vuoden päästä ja tuolloin jos ja kun ei olla maksettu lainaamme loppuun, otamme uuden, pienemmän lainan ja maksamme sillä tämän nykyisen pois ja sitten maksamme sen pari vuotta (minkä nyt olen kotona) sitä pientä lainaa pois. vaikeeselkosta, mutta menkää nyt hyvät ihmiset sinne pankkiin ja keskustelkaa asiasta vakavasti. Joko te ette oikeasti halua olla kotona lapsen kanssa tai sitten ette jaksa ottaa asioista selvää. varmasti löytyy apu kun viitsitte ajoissa apua etsiä. Niin ja sitten noihin tuloihin, minullakaan ei olisi tulot nousseet sitä 20%, mutta pyysinkin sen laskelman ½ vuoden tulojen perusteella ja paiskoin sitten paljon yötöitä joilla sain rahan suuremmaksi. Lisäksi muista hakea verotoimistosta verokortti sosiaalietuutta varten, itselläni laski prosentti kahdeksastatoista kahteentoista.

        Puoli vuotias ei kestä päiväkodin arjen rytmiä eikä meteliä, eikä hänen tarvitsekaan. Niin pieni tarvitsee vain äitiä ja isää. Päiväkoteihin ei oteta ainakaan heppoisin perustein noin pientä! NIIN NE MUUTKIN PÄRJÄÄVÄT KOTONA ja ovat jopa kouluikään asti JA TILANTEENNE EI VAIKUTA HUOLESTUTTAVALTA! jos ei ole valmis antamaan lapselleen sitä mitä lapsi tarvitsee, niin on parempi olla tekemättä! lapsen etu menee aina oman edelle jo siinä vaiheessa kun se perhettä edes mietitään!
        noin pienen rytmit ovat täysin erilaiset ja tarvitsee vain syliä, lämpöä ja rakkautta. Kuinka lapsi saa hoidossa sen mitä tarvitsee jos ympärillä on 10 muuta jo kävelevää ja leikkivää lasta, joita hoitaa 3 hoitajaa! Perhepäivähoitaja hoitaa yksin 4 lasta. On tutkittu, että liian varhainen ero äidistä vaikuttaa lapsen ja äidin suhteeseen ja näin myös kehitykseen!! miten lapsi rakentaa suhteen vanhempiinsa, jos elää hoitajiensa kanssa..


      • .....
        lastentarhanopettaja kirjoitti:

        Puoli vuotias ei kestä päiväkodin arjen rytmiä eikä meteliä, eikä hänen tarvitsekaan. Niin pieni tarvitsee vain äitiä ja isää. Päiväkoteihin ei oteta ainakaan heppoisin perustein noin pientä! NIIN NE MUUTKIN PÄRJÄÄVÄT KOTONA ja ovat jopa kouluikään asti JA TILANTEENNE EI VAIKUTA HUOLESTUTTAVALTA! jos ei ole valmis antamaan lapselleen sitä mitä lapsi tarvitsee, niin on parempi olla tekemättä! lapsen etu menee aina oman edelle jo siinä vaiheessa kun se perhettä edes mietitään!
        noin pienen rytmit ovat täysin erilaiset ja tarvitsee vain syliä, lämpöä ja rakkautta. Kuinka lapsi saa hoidossa sen mitä tarvitsee jos ympärillä on 10 muuta jo kävelevää ja leikkivää lasta, joita hoitaa 3 hoitajaa! Perhepäivähoitaja hoitaa yksin 4 lasta. On tutkittu, että liian varhainen ero äidistä vaikuttaa lapsen ja äidin suhteeseen ja näin myös kehitykseen!! miten lapsi rakentaa suhteen vanhempiinsa, jos elää hoitajiensa kanssa..

        Eikä sitä rakkautta kyllä päiväkodissa pysty saamaan. Vauva tarvitsee äidin lähelleen. Jos tuntuu liian hankalalta niin anna lapsellesi kuitenkin mahdollisuus kiintyä johonkin toiseen aikuiseen joka toivonmukaan oppii lastasi rakastamaan.


    • sdfghjklö

      ymmärrä vieläkään tätä viestiä ja olen lukenut vaikka kuin monta kertaa!
      Rahan laitat lapsen edelle...ja tavaran.
      Luokkakaverini ja työkaverini ovat kertoneet kaksi kokemusta äidistä erossa olosta ja kumpikin ero on jättänyt ikuiset arvet lapsen mieleen!
      Ja molemmat olivat jo isompia, peräti neljä v...
      Kuinka sitten vauva...
      Lue tutkimuksia Romanian lastenkodeista jossa hoitajaty vaihtuivat tiuhaan tahtiin...

    • röpeli

      minkähän takia oot lapsen tehnyt... lapset ei sovi kaikille (joka nyt tästäkin huomattiin) :((((

      • euroäiti

        Euroopassa laitetaan jo 3 kk vauvat seimeen eli päivähoitoon. Suomessa äidit hoitavat itse melko pitkään ja silti Euroopan maista Suomen lapset voivat eniten pahoin??? Ei se päivähoitopaikka lapsesta rikkinäistä tee jos muuten tuntee olonsa turvalliseksi. Lopettakaa toisten tuomitseminen. Ja jos olette niin superäitejä niin kas kun ehditte lasten hoidolta tänne kirjoitella....


    • tajuntaan...

      En jaksa käsittää, miten paineet isompaan asuntoon ja autoon voi olla suuremmat kuin paine ajatella vauvansa etua. Siis kun kyse ei ole edes siitä, että ei kertakaikkiaan olisi varaa elättää perhettä ja vauvaa, vaan kyse on puhtaasti siitä, että elintason nostamista ei jaksettaisi viivyttää edes muutamaa kuukautta. Kyse ei ole mistään vuosikausien köyhyysloukussa kärvistelystä, vaan MUUTAMASTA KUUKAUDESTA pienemmässä asunnossa ja vanhalla autolla! Varsinkin kun kerran säästöjäkin on noin paljon, ja lainoihin voi saada lyhennysvapaata! Miten voi olla niin kiire saada isompi asunto, että ei vauvansa edun takia muutamaa kuukautta jaksaisi pienemmässä asua?? Tämäkin maa on kuitenkin täynnä niitäkin, joilla todellakaan ei ole varaa muuttaa isompaan asuntoon, vaan sitä lasten kanssa elellään vuokrakaksiossa vuosikaudet. Ei luulisi itseään jopa hyvätuloiseksi mainostavan olla mahdotonta selvitä muutamaa kuukautta jopa paremmalla elintasolla, kuin millä jotkut joutuvat selviämään aina.

      Valintakysymyshän tämä on, kumpi on tärkeämpää, oman lapsen etu vai raha ja elintaso. Kyse ei ole köyhyydestä, varattomuudesta, todellisesta hädästä. Kyse on lähinnä omasta mukavuudenhalusta. Minä en millään tasolla tajua, miten kukaan edes voi harkita etteikö voisi tinkiä omasta mukavuudestaan muutamaa kuukautta oman lapsensa hyvinvoinnin tähden.

    • 24681012

      Tämä on jo vanha keskustelu mutta haluaisin tietää miten lapsi on päässyt päivähoitoon sisälle? Ja mitä muuten kuuluu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      262
      2481
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      91
      1977
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1596
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1417
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe