swr mittarin käyttö?

Ex Pertti

Ostin swr mittarin kun en lainaksi saanut. Mittari on nissei rs-40. Siinä on power ja swr puoli. Miten sitä käytetään? Sehän liitetaan radion ja antennille lähtevän kaapelin väliin, painetaanko sitten tangenttia, mikä kanava pitää olla valittuna? Pitääkö mittaus toistaa myös antennikaapelin ja antennin välissä?
Mitä mitataan power puolella?
Olen vähän unski näissä hommissa, mutta tarkoitus on saada homma testattua ja mahdollisesti vika korjattua.

Kiitos ennakkoon valistavista vastauksista ja masentavista viisasteluista!

10

4388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Mika-

      Siinä mittarissa on varmaan kytkin, jolla valitaan forw/swr. Laitetaan se forw (tai set, riippuen mittarista) asentoon ja painetaan tangenttia kanavalla, joka on keskellä taajussaluetta. Sitten siitä pyöritettävästä nupista säädetään, kunnes mittari näyttää täyttä tai erikseen mittarissa olevaa "set" kohtaa. Päästetään tangentti, vaihdetaan kytkin asennosta forw asentoon SWR tai REW tai mitä mittarin valmistaja onkaan halunnut siihen kirjoittaa ja painetaan taas tangenttia. Nyt mittari näyttää seisovan aallon suhdetta (SWR, Standing Wave Ratio) . Näyttämän pitäisi olla alle 1:2 tai jotain on vialla.

      • Ex Pertti

      • -Mika-

      • Ex Pertti
        -Mika- kirjoitti:

        Tekstit namikoiden juuressa ei ole luettavissa tuosta kuvasta. Mitä niissä oikeasti lukee?

        Vasemman puoleisen päällä lukee range ja alapuolella 15W, 60W ja 200W
        Oikean puoleisen päällä func ja alapuolella swr/power
        nämä siis namikoiden ylä- ja alapuolella olevat tekstit.

        Onnistuinkohan kertomaan ymmärrettävästi?


      • -Mika-
        Ex Pertti kirjoitti:

        Vasemman puoleisen päällä lukee range ja alapuolella 15W, 60W ja 200W
        Oikean puoleisen päällä func ja alapuolella swr/power
        nämä siis namikoiden ylä- ja alapuolella olevat tekstit.

        Onnistuinkohan kertomaan ymmärrettävästi?

        Ymmärrettävää tuo on. Mutta ei riitä, jotain pitää löytyä vielä lisää. Onhan siinä kuitenkin vain yksi viisari?
        SWR-mittari on yksinkertainen laite. Se mittaa kytkimen asennosta riippuen joko radiolta antenniin päin menevää tehoa tai sitten antennilta takaisinpäin heijastuvaa tehoa. Näiden suhde on yksinkertaistettuna se seisovan aallon suhde eli Standing Wave Ratio eli SWR.

        Yleensä kaikissa yksiviisarisissa mittareissa on forw/rew -kytkin ja säätönuppi, jolla forw asennossa saadaan säädettyä täysi näyttämä ja rew asennossa vaan luetaan mittarin asteikolta se SWR-arvo.

        Tuossa laitteessa on se tehonmittausalue selkeä, kääntää vaan oikeanpuoleisen kytkimen asentoon Power ja vasemmasta hakee sellaisen alueen (todennäköisesti 60W) että radion lähetysteho selviää siitä.

        Mutta SWR-arvoa varten pitäisi löytyä kertomani mukaiset säädät tai sitten se mittari pitää vaan kytkeä ensin myötäsuuntaan ja lukea se mittarilukema ja seuraavaksi kääntää se kittari toisinpäin ja lukea mittarinlukema uudelleen ja laskea näyttämien suhde siten jotenkin erikseen. Hankalalta vaikuttaa enkä usko oikein, että se tällaiseksi olisi suunniteltu. Takstistä ei mitenkään selviä tuon oikea käyttö.


      • Ex Pertti
        -Mika- kirjoitti:

        Ymmärrettävää tuo on. Mutta ei riitä, jotain pitää löytyä vielä lisää. Onhan siinä kuitenkin vain yksi viisari?
        SWR-mittari on yksinkertainen laite. Se mittaa kytkimen asennosta riippuen joko radiolta antenniin päin menevää tehoa tai sitten antennilta takaisinpäin heijastuvaa tehoa. Näiden suhde on yksinkertaistettuna se seisovan aallon suhde eli Standing Wave Ratio eli SWR.

        Yleensä kaikissa yksiviisarisissa mittareissa on forw/rew -kytkin ja säätönuppi, jolla forw asennossa saadaan säädettyä täysi näyttämä ja rew asennossa vaan luetaan mittarin asteikolta se SWR-arvo.

        Tuossa laitteessa on se tehonmittausalue selkeä, kääntää vaan oikeanpuoleisen kytkimen asentoon Power ja vasemmasta hakee sellaisen alueen (todennäköisesti 60W) että radion lähetysteho selviää siitä.

        Mutta SWR-arvoa varten pitäisi löytyä kertomani mukaiset säädät tai sitten se mittari pitää vaan kytkeä ensin myötäsuuntaan ja lukea se mittarilukema ja seuraavaksi kääntää se kittari toisinpäin ja lukea mittarinlukema uudelleen ja laskea näyttämien suhde siten jotenkin erikseen. Hankalalta vaikuttaa enkä usko oikein, että se tällaiseksi olisi suunniteltu. Takstistä ei mitenkään selviä tuon oikea käyttö.

        pienellä painettu.
        Ensimmäisessä osassa on kerrottu powerin mittaus niin selvästi, että ymmärrän.
        Toisena on tämä swr-osio ei mene ymmärrykseeni:
        "Set the radio equipment on transmit mode and figure out SWR by reading out cross section of the extension point of auxiliary scale at the right end which is corresponding to the power reading indicated in section 1 and meter indicator reading (high range medium range low range)"

        Tässä vielä parempi kuvainen linkki laitteesta: http://www.dmtonline.dk/shop/shop/product/show_product.asp?Product_ID=2796&GroupID=285&SubGroupID=134&Sub1GroupID=0&menu=3&submenu=0&lang=da&groupCheck=


      • heh62
        Ex Pertti kirjoitti:

        pienellä painettu.
        Ensimmäisessä osassa on kerrottu powerin mittaus niin selvästi, että ymmärrän.
        Toisena on tämä swr-osio ei mene ymmärrykseeni:
        "Set the radio equipment on transmit mode and figure out SWR by reading out cross section of the extension point of auxiliary scale at the right end which is corresponding to the power reading indicated in section 1 and meter indicator reading (high range medium range low range)"

        Tässä vielä parempi kuvainen linkki laitteesta: http://www.dmtonline.dk/shop/shop/product/show_product.asp?Product_ID=2796&GroupID=285&SubGroupID=134&Sub1GroupID=0&menu=3&submenu=0&lang=da&groupCheck=

        Tuosta SWR-arvosta ei ole pakko välittää, sillä hyvään lopputulokseen pääsee myös mittaamalla palaavan tehon. Jos foward-teho on noin 20 wattia ja palaava teho on vaikka 2 wattia, on kaikki kunnossa. Jos paluuteho sen sijaan on sama kuin meneväkin teho, on kaapeli poikki tai oikosulussa.

        Itse asiassa pidän tuota palaavan tehon absoluuttista arvoa jotenkin selkeämpänä kuin SWR-lukua, mutta varmaan makuasia. Aikanaan paneuduin näihin asioihin Birdin pulikkamittarilla joka ei SWR:ää kertonut vaan pelkkiä teholukuja.


    • Ex Pertti

      radion ja antennikaapelin välistä power 31W, srw 1,25
      antennikaapelin ja antennin välistä power 26W, srw 1,25

      Tehoa ainakin häipyy, antennikaapeli on rg8 ja matkaa noin 4 metriä. Onko kaapeli huono vai?

      Mittari edelleen tuo keskustelun alussa mainittu Nissei rs-40. Teknisiä tietoja alla:

      RS-40MODEL RS-40
      Frequency Range: 140-150 MHz 430-450 MHz:
      Measurable Power Range: 15W-200W
      Power Range: 15/60/200W
      Insertion Loss: Less than 0.1db
      Testing Function: FWD, SWR
      Impedance: 50 OHM
      Weight(Net): 180g
      Dimension(W/H/D)mm: 70x78x30
      Connector: MJ-MJ (BNC,N optional)

      -Mika- kirjoitti, että suorittaa mittaus ulos- ja sisäänpäin. Tässä mittarissa ei ole mahdollisuutta mitata niin, "Testing function" kohdassa on FWD, SWR. Tuo taitaa tarkoittaa vain ulospäin mittausta. Onko mittari tarkoitettu käytettäväksi meri vhf-laitteissa, myyjä ainakin näin kertoi.

      Kuka osaa valistaa?

    • hc-200

      Myytävänä tokyo hy power hc-2000 kestää tehoa 2kw siisti ja 100% kunnossa oleva .Paino 8,5kg.8 antenni liitintä.Osta tästä kunnon antenni viritin ja unohda muut..0417093964

    • minor700

      Kuvassa näkyy selvästi vasemman kytkimen vieressä -forw, -ret,-cal ja ??.
      Kyllä se Mikan ensimmäisen ohjeen mukaan toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe