Vertailin tuossa pahuuttani katsastushintoja ja eniten ihmetystä herätti joissain paikoissa perittävä älyttömän kallis hinta uusintakatsastuksesta. 29€ jälkitarkastuksesta, noin viiden minuutin hommasta, josta yleensä selviää pelkällä kurkkaamisella. Melko kallis tuntihinta.
Ei jälkitarkastus sentään tarvitse ilmainen olla kuten esim. Seinäjoella, ymmärrän että nimellinen maksu vähentää vikalistan hakijoita, mutta että lähes kolmekymppiä.
Mikä maksaa???
32
1014
Vastaukset
- Ziperix
On totta, että 29€ jälkitarkastuksesta on törkeän paljon.
Se kuitenkin herättää ihmetystä, kun kirjoitat, että "[jälkitarkastus]...noin viiden minuutin hommasta, josta yleensä selviää pelkällä kurkkaamisella."- Räksä
Kaiken kaikkiaan katsastusmieheltä tuhlaantuu n. 5min kallista aikaa, vaikka itse tarkastus vaatisi vain vilkaisun.
- Ziperix
Räksä kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan katsastusmieheltä tuhlaantuu n. 5min kallista aikaa, vaikka itse tarkastus vaatisi vain vilkaisun.
Mitä tarkoitat sellaisilla jälkitarkastuksen aiheuttavilla vioilla, joiden jälkitarkastus onnistuisi pelkällä vilkaisulla? Näitä toki on, mutta annan sellaisen kuvan, että viat olisivat pääsääntöisesti sellaisia.
- Räksä
Ziperix kirjoitti:
Mitä tarkoitat sellaisilla jälkitarkastuksen aiheuttavilla vioilla, joiden jälkitarkastus onnistuisi pelkällä vilkaisulla? Näitä toki on, mutta annan sellaisen kuvan, että viat olisivat pääsääntöisesti sellaisia.
Itselläni oli esim. alapallonivel, joka todettiin vaihdetuksi jälkitarkastuksessa kääntämällä aseman pihassa pyörät linkkuun ja toteamalla nivel uudeksi. Eikä muuta kuin, kassan kautta ja 21€ kiitos.
Toki useinmiten auto ajetaan sisään ja nostetaan ilmaan jotta tarkastus voidaan suorittaa, eikä tarvitse katsastusmiehen kumartaa. Kuten vaikka nestevuotojen tai ruostevaurioiden ollessa kyseessä. Yleisin hylkäyksen syy on jarruviat, jolloin tarkastus suoritetaan dynamometrissä, mutta aikaa ei siinäkään tuhlaannu juurikaan tuota 5 minuuttia enempää. - Ziperix
Räksä kirjoitti:
Itselläni oli esim. alapallonivel, joka todettiin vaihdetuksi jälkitarkastuksessa kääntämällä aseman pihassa pyörät linkkuun ja toteamalla nivel uudeksi. Eikä muuta kuin, kassan kautta ja 21€ kiitos.
Toki useinmiten auto ajetaan sisään ja nostetaan ilmaan jotta tarkastus voidaan suorittaa, eikä tarvitse katsastusmiehen kumartaa. Kuten vaikka nestevuotojen tai ruostevaurioiden ollessa kyseessä. Yleisin hylkäyksen syy on jarruviat, jolloin tarkastus suoritetaan dynamometrissä, mutta aikaa ei siinäkään tuhlaannu juurikaan tuota 5 minuuttia enempää.Palloniveltä ei voi tarkastaa nostamatta autoa ylös. Mainitsemassasi tapauksessa tarkastus jätettiin siis suorittamatta. Olisit tehnyt reklamaation katsastusasemalle/TraFiin.
Vain osa jarruvioista voidaan tarkastaa dynamometrillä. Osa pitää tarkastaa esim. lisäksi nosturilla, mittaamalla jarrulevy tai tarkastamalla jarruletku.
Ajankulussa on hyvä huomioida, että jälkitarkastustapahtumaan kuluu katsastajan aikaa muuhunkin kuin pelkkään itse tarkastuskohteen tarkastamiseen. Hinnat ovat toki kohtuuttomat, vaikka em. huomioitaisiinkin - Räksä
Ziperix kirjoitti:
Palloniveltä ei voi tarkastaa nostamatta autoa ylös. Mainitsemassasi tapauksessa tarkastus jätettiin siis suorittamatta. Olisit tehnyt reklamaation katsastusasemalle/TraFiin.
Vain osa jarruvioista voidaan tarkastaa dynamometrillä. Osa pitää tarkastaa esim. lisäksi nosturilla, mittaamalla jarrulevy tai tarkastamalla jarruletku.
Ajankulussa on hyvä huomioida, että jälkitarkastustapahtumaan kuluu katsastajan aikaa muuhunkin kuin pelkkään itse tarkastuskohteen tarkastamiseen. Hinnat ovat toki kohtuuttomat, vaikka em. huomioitaisiinkinSe oli raidetangonpää, eikä alapallo. Täytyi oikein itsekin tarkistaa.
Tässähän tuntee itsensä aivan idiootiksi. En ymmärtänytkään, ettei jarruletkujen kuntoa, jarrulevyjen vahvuutta, jarrukilven korroosiovaurioita ym. jarruvikoja voi todeta jarrudynamometrissä.
Pitää paikkansa. Paperitöineen ja muine oheistoimineen katsastusmieheltä saattaa uusintkatsastuksessa tuhlaantua kallista aikaa keskimäärin ehkä jopa kymmenen minuuttia.
Oliko vielä kirppuja nyljettäväksi?
- taputtaja1
tuota A-Katsastuksen johtajalta!
- gwegeg
no menehän siinä puolikkaan katsastuksen verran aikaa ja trafin´maksut päälle eli maksaahan se ..
oikea hinta olisi siinä 15...20 eurn paikkeilla, jos oiken halpa niin tulee liian paljon vikalapun hakijoita ja prosentti nousee ja turhaa työtä..
ilmanen on pelkästään asiakkaiten kalastelua ja turhaa työtä, siinä ei hyödy ketään. - Ferrarr
"Melko kallis tuntihinta" On todellakin kallis turhahinta vaikuttamattomasta turhasta. Tutkimusten mukaan kaikkien autojen pakkokatsastaminen ei johda liikenneturvallisuuden paranemiseen.
- Draivari
Useimmiten autot laitetaan kuntoon ennen katsastusta. Luuletko, että ilman pakkoa kaikki pitäisivät autoa hyvässä liikenne kunnossa. Älä kuvittelekaan sellaista. Ajettaisiin niin kauan kuin leviäisi, tai pollarit ottaisi laatat pois.
Mitä ehdotat katsastuksen tilalle. - ettäjotta1
Draivari kirjoitti:
Useimmiten autot laitetaan kuntoon ennen katsastusta. Luuletko, että ilman pakkoa kaikki pitäisivät autoa hyvässä liikenne kunnossa. Älä kuvittelekaan sellaista. Ajettaisiin niin kauan kuin leviäisi, tai pollarit ottaisi laatat pois.
Mitä ehdotat katsastuksen tilalle.satunnainen tienvarsikatsastus.
- turhaapalaa
Virkamieskoneisto on täynnä vähäjärkisiä tomppeleita jotka eivät ymmärrä kiistattomia tutkimustuloksia pakollisen katsastuksen vaikuttamattomuudesta liikenneturvallisuuteen. Kukaan ei pysty mitenkään perustelemaan pakollisen katsastuksen olemassaoloa. Sitä, mihin katsastusta tarvitaan. Syvemmässä tarkastelussa Katsastuksen perusteet eivät ole kestävät.
- Herek
Esittämättä jättämäsi kiistattomat tutkimustulokset eivät taida ollakaan kiistattomia. Esittömäsi tutkimustulokset olet ainakin tulkinnut väärin.
- Jerry Cotton
Herek kirjoitti:
Esittämättä jättämäsi kiistattomat tutkimustulokset eivät taida ollakaan kiistattomia. Esittömäsi tutkimustulokset olet ainakin tulkinnut väärin.
Vielä kun tietäisi mistä tutkimuksesta on kyse. Kenen tekemä, missä, milloin ja miten? Olisi helpompi ottaa kantaa sen kiistanalaisuuteen.
- Herek
Jerry Cotton kirjoitti:
Vielä kun tietäisi mistä tutkimuksesta on kyse. Kenen tekemä, missä, milloin ja miten? Olisi helpompi ottaa kantaa sen kiistanalaisuuteen.
Ei kannata kertoa, mistä tutkimuksesta on kyse, koska silloin muut voisivat kumota siitä esitetyn väitteen.
- tiedetotuus
Herek kirjoitti:
Ei kannata kertoa, mistä tutkimuksesta on kyse, koska silloin muut voisivat kumota siitä esitetyn väitteen.
Tänne on useasti laitettu tutkimustulokset, eikä kukaan ole kummonnut tutkimustuloksia. Oma häpeä jos ei tunnusta tosiasioita.
- Jerry Cotton
tiedetotuus kirjoitti:
Tänne on useasti laitettu tutkimustulokset, eikä kukaan ole kummonnut tutkimustuloksia. Oma häpeä jos ei tunnusta tosiasioita.
Laita vielä kerran ne tutkimustulokset. En ole aiemmin seurannut tätä keskustelua. Olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus, jonka mukaan autojen vuosikatsastuksella ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen.
- Herek
Jerry Cotton kirjoitti:
Laita vielä kerran ne tutkimustulokset. En ole aiemmin seurannut tätä keskustelua. Olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus, jonka mukaan autojen vuosikatsastuksella ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen.
Saat vain linkin joihinkin tutkimuksiin ja kommentin, että niissä todetaan, että määräaikaiskatsastuksella ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Sinun pitäisi sitten lukea koko tutkimus läpi ja kommentoida kaikkiin mahdollisiin kohtiin, joiden perusteella (tällä kertaa) tiedetotuus (nimimerkkiä käyttävä) voisi ehkä kuvitella tukevan hänen väitettään. Hän ei kuitenkaan näistä tutkimuksista pysty niitä kohtia osoittamaan.
Saatat kyllä saada viitteen esim. loppupäätelmiin, mutta loppupäätelmän kommentit eivät välttämättä viittaa ollenkaan nyt kyseessä olevaan asiaan tai tilanteeseen. Jne. - Jerry Cotton
Herek kirjoitti:
Saat vain linkin joihinkin tutkimuksiin ja kommentin, että niissä todetaan, että määräaikaiskatsastuksella ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Sinun pitäisi sitten lukea koko tutkimus läpi ja kommentoida kaikkiin mahdollisiin kohtiin, joiden perusteella (tällä kertaa) tiedetotuus (nimimerkkiä käyttävä) voisi ehkä kuvitella tukevan hänen väitettään. Hän ei kuitenkaan näistä tutkimuksista pysty niitä kohtia osoittamaan.
Saatat kyllä saada viitteen esim. loppupäätelmiin, mutta loppupäätelmän kommentit eivät välttämättä viittaa ollenkaan nyt kyseessä olevaan asiaan tai tilanteeseen. Jne.Ihan näin maalaisjärjellä ajatellen, vuosikatsastuksella on hyvin iso rooli liikenneturvallisuudessa. Nykyään vielä ehkä enemmän, kuin ennen. Ennen autoja huollettiin ja korjattiin enemmän itse, jolloin oltiin selvillä auton mahdollisista vioista ja puutteista. Nykyään yhä harvempi osaa/haluaa vaihtaa itse edes renkaita autoonsa, eikä nykyautoihin paljon muuta itse enää tehdäkkään.
Summa summaarum. Katsastusasema on kasvavassa määrin se paikka, jossa auton kuntoa kontrolloidaan. Ilman pakollista vuosikatsastusta, liikenneturvallisuus ei vaarantuisi niiden autoilijoiden osalta, jotka huollattavat autonsa nytkin säännöllisesti, mutta entä nämä, jotka vievät autonsa konttorille erilaisin virityksin varustettuna ja toivovat parasta. Näitä kavereita tuskin huolettaisi, vaikka toinen jarrupiiri olisi poissa pelistä. Riittäähän auton pysäyttämiseen, kun kahdessa pyörässä on jarrut - normaali tilanteissa, kun osaa ennakoida. - taputapu
Olisit mennyt ajoissa nukkumaan, niin et päästelis tuollaista siansontaa.
- taputapu
Herek kirjoitti:
Saat vain linkin joihinkin tutkimuksiin ja kommentin, että niissä todetaan, että määräaikaiskatsastuksella ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Sinun pitäisi sitten lukea koko tutkimus läpi ja kommentoida kaikkiin mahdollisiin kohtiin, joiden perusteella (tällä kertaa) tiedetotuus (nimimerkkiä käyttävä) voisi ehkä kuvitella tukevan hänen väitettään. Hän ei kuitenkaan näistä tutkimuksista pysty niitä kohtia osoittamaan.
Saatat kyllä saada viitteen esim. loppupäätelmiin, mutta loppupäätelmän kommentit eivät välttämättä viittaa ollenkaan nyt kyseessä olevaan asiaan tai tilanteeseen. Jne.ihmeessä ei ole ryhdytty asian vaatimiin toimenpiteisiin, vai oletko ainut lukutaitoinen ilman aivoja?
taputapu kirjoitti:
ihmeessä ei ole ryhdytty asian vaatimiin toimenpiteisiin, vai oletko ainut lukutaitoinen ilman aivoja?
Kampakeraamisen aivoista johtuu se miksi pakollista katsastusta ylläpidetään. Katsastuksesta pidetään kiinni tunneajattelun takia. Todellisuuden hahmotuskyky on heikko.
- patu96
taputapu kirjoitti:
Olisit mennyt ajoissa nukkumaan, niin et päästelis tuollaista siansontaa.
Sieltä tulee siansontaa. Näkeehän sen jokainen ettei katsastuksen kannattajat pysty aukottomasti perustelemaan sitä mihin katsastusta muka tarvitaan.
taputapun päässä on siansontaa. - Autoilja vai?
patu96 kirjoitti:
Sieltä tulee siansontaa. Näkeehän sen jokainen ettei katsastuksen kannattajat pysty aukottomasti perustelemaan sitä mihin katsastusta muka tarvitaan.
taputapun päässä on siansontaa.Voi nimittäin käydä niin että ne alkaa pikkuhiljaa noi järjkevät nimerkit loppua kesken kun mies muuttaa joka kommenttiaan verten sitä.
Taidat oikeasti luulla että ihmiset luulee että täällä on paljonkin katsastuksen vastustajia.
Eikö Audi mennyt vieläkään läpi katsastuksesta. Siirry vaikka korealaiseen merkkiin niin ei tartte kärsiä tosta huonosta laadusta. :)
Tosin jos autosi on 20 vuotta vanha niin täytyy olla realistinen ja hyväksyä se ettei se ole enää uusi. Siinä on jo vikoja kuule. Vaikka se olisikin tehty sakasassa niin ei se tarkoita sitä että se on hyvä.
- Pakokaasumittausten
hinnat vasta ovatkin järjettömiä. A:lla ois ollut dieselkäyttöisestä 39euroa kun kerran polkaisee. Käytimpä sitten suomalaisessa katsastuksessa ja kertapolkaisu maksoi siellä 14e. Vaikea kuvitella mikä saa ihmiset teettämään katsastuksen noissa rahastus firmoissa.
- ei
A-Katsastukselle riitä, pitää ottaa katsurin selkänahasta lisää. Mm. siksi ollaan lakossa,joku tolkku tähän pitäisi saada!
vuosi sitten marraskuussa Leppävaarassa tai Lintuvaarassa, kumpilienee. Googlaamalla 'auto-fix' jtms löytynee ja loppukatsastus Konalassa 15 prossan alennuksella
onkohan täällä Vantaa-Kerava suunnalla (jonne juuri muutin) edullisia katsastuspaikkoja?
- maksaa
Tyhmyys maksaa. 90-luvun alusta asti, jolloin katsastustoiminta olisi pitänyt lakkauttaa, on tyhmyys maksanut tähän päivään mennessä 2 miljardia.
- Autoilija vai?
Katsastus maksaa saksassa saman verran kuin täällä suomessa. Näin juuri kuitin saksalaisesta katsastuksesta jossa tehtiin henkilöautolle määräaikaiskatsastus sávutusmittaus. Hinta 84.35 € vastaava suomessa on 84 € Et sillätavalla
- kiki.
Kävin tuossa joku aika sitten pulssissa (iso turkulainen yksityinen lääkäri) hakemassa reseptin, no kassalla meni 2 min kun kysyin mihin ovelle mene, ja kun pääsin sisään, meni sisällä aikaa noin 3 min kun kerroin "resepti tähän ja tähän kolmeksi kuukaudeksi kiitos" ja koko lysti maksoi 60€
- koppalakki
Maksamiani hintoja tältä syksyltä. Kaksi lääkärintodistusta (ajokortti viisumi) samalla käynnillä 65 euroa -Ite Joensuu. Bensiiniauton katsastus kaikki mittaukset mukana 15 euroa (Kovalainen Joensuu-tarjoushinta). Tulisijan ja piipun nuohous 91 euroa- piirinuohooja. Kaikilla meni aikaa suunilleen saman verran. Katsastusko kallista?
- Kallistako?
Minulla erikoislääkäriä leikkinyt työnsi tähystintä persuukseen n.15 senttiä, aikaa meni kolmisen mineettiä, laskussa 198,46 euroa, kysyin mikä tässä maksaa, kalliit laitteet kuulemma. kiitos
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898256
- 926395
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586253Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344861- 453311
- 503265
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo573032- 442839
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512796- 492770