Miten pääsee dubbaamaan?

Lotta18v.

Yksi suurimmista haaveistani on aina ollut päästä dubbaamaan Disneyn klassikoleffojen prinsessoita suomeksi. Muukin ääninäyttelijän työ toki kiinnostaa.
Luulen, että minusta voisi tulla hyvä dubbari, sillä minulla on vankka kokemus teatterista, musiikista ym.

Mutta miten dubbaajaksi pääsee? Haluaisin kuulla kokemuksia tästä sekä vinkkejä.

8

9916

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ma(i)steri

Ääninäyttelijät ovat pääosin oikeita näyttelijöitä. Joissakin tv-sarjoissa he voivat olla tuntemattomiakin, mutta teatteripiirroselokuvissa tosi koviakin nimiä meikäläisessä mittakaavassa. Elokuvia jopa mainostetaan esim. Loirin tai Edelmannin ääninäyttelemisellä. Joskus luin, että typerissä tv-animaatioissakin on kovan luokan ammattilaisia äänirooleissa, koska niistä maksetaan hyvin, mutta kaikki ei halua mainostaa tätä asiaa.

• oleackktiivinen

Pistä viestiä jollekkin yhtiölle. Pyytävät äänidemoa ja jos tykkäävät, saattavat pyytää kokeilemaan.
      Itse pääsin kokeilemaan Pikku Einsteinit- pikkutytön hahmoa, mutta kuulemma pitäisi olla vielä ärsyttävämpi ja kimeä-äänisempi siihen rooliin :D. Nyt ei ole tullut hirveästi yhteydenottoja, mutta edelleen aktiivisesti pistetään välillä postia mahdollisista rooleista. Väittävät että sopivia dubattavia ei löydy, itse uskon siihen etteivät välttämättä tahdo minua mukaan toimintaan. :D

Ole aktiivinen, niin sinut huomataan!

• ruzicka

Oleackktiivinen kirjoitit että ota yhteyttä johonkin yhtiöön. Mitä tarkoitat yhtiöllä?

• yhtiöitä

Mitä niitä yhtiöitä on ja miten saan yhteyden?

• Näyttelijäopiskelija

Esimerkiksi yksi yhtiö on nimeltään Uptempo. Yhtiö dubbaa tietääkseni elokuvia, sarjoja, mainoksia ja videopelejä. Mene uptempon sivuille ja nouki sieltä puhelinnumero, johon soitat kysyäksesi. Varmasti siellä on ymmärtäistä sakkia jotka auttavat mielellään vaiheissa miten edetä. Kuten joku aiemmin mainitsikin tässä langassa, yleinen käytäntö on, että henkilöltä pyydetään äänitysdemo (Joko itse tehty tai paikanpäällä ajanvarauksella tehty), jonka jälkeen mahdollisesti pyydetään paikalle tekemään tarkempi demo ja haastattelu.

Näissä hommissa täytyy olla äärimmäisen kärsivällinen ja oma-aloitteinen. Monesti työt jäävät kokonaan saamatta johtuen siitä, että tarjolla on valmiiksi kokeneita ja varmempia näyttelijöitä. Toisinaan taas juuri tietty ääni sopii tiettyyn rooliin ja sähköpostiin pamahtaa osokin rooli, mutta sekään ei vielä takaa pitkää uraa alalla. Tärkeintä on aina ilmaista se, että äänesi on monipuolinen ja että voit tehdä eri tyylisiä hahmoja etkä vain heleää neitoa pulassa. Tutki nettiä ja etsi eri tuotantoyhtiöitä jotka harjoittavat dubbaushommia ja pistä kaikkiin sähköpostia tai soittoa, tai vielä parempi -- mene paikan päälle konttoriin.

Onnea matkaan, ja muista olla lannistumatta.

• Anonyymi

Moikka! Mua kiinnoistais dubbaaminen siks koska mulla on aika selkeä ääni ja osaan muutta sitä hyvin haluaisin tietää miten päästä lapsi dubbaajaksi kun niitäkin kuulemma on. Voisin mielelläni vaikka dubata lasten ohjelmissa olevia henkilöitä! :)

• Nallenmunakulli

Dubbaamaan pääseminen vaatii kuulumista rikkaiden piiriin pieneen pyörivään.
      Jos olet jonkin julkkiksen tai sen tutun tutun muksu pääset kyllä dubbailemaan.

• Anonyymi

Olen dubbaaja:)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2449
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1912
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      16
      1804
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1457
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      192
      1432
    6. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1375
    7. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      133
      975
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      57
      957
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      125
      948
    10. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      946
    Aihe