Miten pääsee dubbaamaan?

Lotta18v.

Yksi suurimmista haaveistani on aina ollut päästä dubbaamaan Disneyn klassikoleffojen prinsessoita suomeksi. Muukin ääninäyttelijän työ toki kiinnostaa.
Luulen, että minusta voisi tulla hyvä dubbari, sillä minulla on vankka kokemus teatterista, musiikista ym.

Mutta miten dubbaajaksi pääsee? Haluaisin kuulla kokemuksia tästä sekä vinkkejä.

8

10770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ma(i)steri

Ääninäyttelijät ovat pääosin oikeita näyttelijöitä. Joissakin tv-sarjoissa he voivat olla tuntemattomiakin, mutta teatteripiirroselokuvissa tosi koviakin nimiä meikäläisessä mittakaavassa. Elokuvia jopa mainostetaan esim. Loirin tai Edelmannin ääninäyttelemisellä. Joskus luin, että typerissä tv-animaatioissakin on kovan luokan ammattilaisia äänirooleissa, koska niistä maksetaan hyvin, mutta kaikki ei halua mainostaa tätä asiaa.

• oleackktiivinen

Pistä viestiä jollekkin yhtiölle. Pyytävät äänidemoa ja jos tykkäävät, saattavat pyytää kokeilemaan.
      Itse pääsin kokeilemaan Pikku Einsteinit- pikkutytön hahmoa, mutta kuulemma pitäisi olla vielä ärsyttävämpi ja kimeä-äänisempi siihen rooliin :D. Nyt ei ole tullut hirveästi yhteydenottoja, mutta edelleen aktiivisesti pistetään välillä postia mahdollisista rooleista. Väittävät että sopivia dubattavia ei löydy, itse uskon siihen etteivät välttämättä tahdo minua mukaan toimintaan. :D

Ole aktiivinen, niin sinut huomataan!

• ruzicka

Oleackktiivinen kirjoitit että ota yhteyttä johonkin yhtiöön. Mitä tarkoitat yhtiöllä?

• yhtiöitä

Mitä niitä yhtiöitä on ja miten saan yhteyden?

• Näyttelijäopiskelija

Esimerkiksi yksi yhtiö on nimeltään Uptempo. Yhtiö dubbaa tietääkseni elokuvia, sarjoja, mainoksia ja videopelejä. Mene uptempon sivuille ja nouki sieltä puhelinnumero, johon soitat kysyäksesi. Varmasti siellä on ymmärtäistä sakkia jotka auttavat mielellään vaiheissa miten edetä. Kuten joku aiemmin mainitsikin tässä langassa, yleinen käytäntö on, että henkilöltä pyydetään äänitysdemo (Joko itse tehty tai paikanpäällä ajanvarauksella tehty), jonka jälkeen mahdollisesti pyydetään paikalle tekemään tarkempi demo ja haastattelu.

Näissä hommissa täytyy olla äärimmäisen kärsivällinen ja oma-aloitteinen. Monesti työt jäävät kokonaan saamatta johtuen siitä, että tarjolla on valmiiksi kokeneita ja varmempia näyttelijöitä. Toisinaan taas juuri tietty ääni sopii tiettyyn rooliin ja sähköpostiin pamahtaa osokin rooli, mutta sekään ei vielä takaa pitkää uraa alalla. Tärkeintä on aina ilmaista se, että äänesi on monipuolinen ja että voit tehdä eri tyylisiä hahmoja etkä vain heleää neitoa pulassa. Tutki nettiä ja etsi eri tuotantoyhtiöitä jotka harjoittavat dubbaushommia ja pistä kaikkiin sähköpostia tai soittoa, tai vielä parempi -- mene paikan päälle konttoriin.

Onnea matkaan, ja muista olla lannistumatta.

• Anonyymi

Moikka! Mua kiinnoistais dubbaaminen siks koska mulla on aika selkeä ääni ja osaan muutta sitä hyvin haluaisin tietää miten päästä lapsi dubbaajaksi kun niitäkin kuulemma on. Voisin mielelläni vaikka dubata lasten ohjelmissa olevia henkilöitä! :)

• Nallenmunakulli

Dubbaamaan pääseminen vaatii kuulumista rikkaiden piiriin pieneen pyörivään.
      Jos olet jonkin julkkiksen tai sen tutun tutun muksu pääset kyllä dubbailemaan.

• Anonyymi

Olen dubbaaja:)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2137
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      42
      2105
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1835
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1251
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1141
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1070
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1013
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      936
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      284
      906
    Aihe