Miten pääsee dubbaamaan?

Lotta18v.

Yksi suurimmista haaveistani on aina ollut päästä dubbaamaan Disneyn klassikoleffojen prinsessoita suomeksi. Muukin ääninäyttelijän työ toki kiinnostaa.
Luulen, että minusta voisi tulla hyvä dubbari, sillä minulla on vankka kokemus teatterista, musiikista ym.

Mutta miten dubbaajaksi pääsee? Haluaisin kuulla kokemuksia tästä sekä vinkkejä.

8

10223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ma(i)steri

Ääninäyttelijät ovat pääosin oikeita näyttelijöitä. Joissakin tv-sarjoissa he voivat olla tuntemattomiakin, mutta teatteripiirroselokuvissa tosi koviakin nimiä meikäläisessä mittakaavassa. Elokuvia jopa mainostetaan esim. Loirin tai Edelmannin ääninäyttelemisellä. Joskus luin, että typerissä tv-animaatioissakin on kovan luokan ammattilaisia äänirooleissa, koska niistä maksetaan hyvin, mutta kaikki ei halua mainostaa tätä asiaa.

• oleackktiivinen

Pistä viestiä jollekkin yhtiölle. Pyytävät äänidemoa ja jos tykkäävät, saattavat pyytää kokeilemaan.
      Itse pääsin kokeilemaan Pikku Einsteinit- pikkutytön hahmoa, mutta kuulemma pitäisi olla vielä ärsyttävämpi ja kimeä-äänisempi siihen rooliin :D. Nyt ei ole tullut hirveästi yhteydenottoja, mutta edelleen aktiivisesti pistetään välillä postia mahdollisista rooleista. Väittävät että sopivia dubattavia ei löydy, itse uskon siihen etteivät välttämättä tahdo minua mukaan toimintaan. :D

Ole aktiivinen, niin sinut huomataan!

• ruzicka

Oleackktiivinen kirjoitit että ota yhteyttä johonkin yhtiöön. Mitä tarkoitat yhtiöllä?

• yhtiöitä

Mitä niitä yhtiöitä on ja miten saan yhteyden?

• Näyttelijäopiskelija

Esimerkiksi yksi yhtiö on nimeltään Uptempo. Yhtiö dubbaa tietääkseni elokuvia, sarjoja, mainoksia ja videopelejä. Mene uptempon sivuille ja nouki sieltä puhelinnumero, johon soitat kysyäksesi. Varmasti siellä on ymmärtäistä sakkia jotka auttavat mielellään vaiheissa miten edetä. Kuten joku aiemmin mainitsikin tässä langassa, yleinen käytäntö on, että henkilöltä pyydetään äänitysdemo (Joko itse tehty tai paikanpäällä ajanvarauksella tehty), jonka jälkeen mahdollisesti pyydetään paikalle tekemään tarkempi demo ja haastattelu.

Näissä hommissa täytyy olla äärimmäisen kärsivällinen ja oma-aloitteinen. Monesti työt jäävät kokonaan saamatta johtuen siitä, että tarjolla on valmiiksi kokeneita ja varmempia näyttelijöitä. Toisinaan taas juuri tietty ääni sopii tiettyyn rooliin ja sähköpostiin pamahtaa osokin rooli, mutta sekään ei vielä takaa pitkää uraa alalla. Tärkeintä on aina ilmaista se, että äänesi on monipuolinen ja että voit tehdä eri tyylisiä hahmoja etkä vain heleää neitoa pulassa. Tutki nettiä ja etsi eri tuotantoyhtiöitä jotka harjoittavat dubbaushommia ja pistä kaikkiin sähköpostia tai soittoa, tai vielä parempi -- mene paikan päälle konttoriin.

Onnea matkaan, ja muista olla lannistumatta.

• Anonyymi

Moikka! Mua kiinnoistais dubbaaminen siks koska mulla on aika selkeä ääni ja osaan muutta sitä hyvin haluaisin tietää miten päästä lapsi dubbaajaksi kun niitäkin kuulemma on. Voisin mielelläni vaikka dubata lasten ohjelmissa olevia henkilöitä! :)

• Nallenmunakulli

Dubbaamaan pääseminen vaatii kuulumista rikkaiden piiriin pieneen pyörivään.
      Jos olet jonkin julkkiksen tai sen tutun tutun muksu pääset kyllä dubbailemaan.

• Anonyymi

Olen dubbaaja:)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5761
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      55
      3055
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      183
      2655
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      10
      2361
    5. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      27
      2093
    6. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2089
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1776
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      14
      1339
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      146
      1337
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      261
      1163
    Aihe