Oksentamispelko

Mhmm

Alkanut vähän pelottaa semmoinen juttu, että voiko omaan oksennukseensa tukehtua ihan tavallisesti wc pyttyyn oksentaessakin, siis ettei ole juopotellut ja makaa sammuneena? Pari kertaa oksentaessa on tuntunut siltä kuin ruoka olisi liian kiinteää ja jäisi kurkkuun kiinni. Se ei niin kuin nouse ylöspäin, vaan ihan kuin jumiutuisi kurkkuun ja tuntuu kuin en saisi happea, ja mun pitää niellä kauheasti että saan oksennuksen takaisin alas. Se on aika pelottava tunne. Mulla ei ole ollut ennen noita mitään pelkoa oksentamiseen liittyen.

Sitten mietin kanssa, että voiko yöllä (selällä) nukkuessaan tukehtua oksennukseensa, vai herääkö siihen vaistomaisesti jos tulee huono olo, ja nousee istumaan?

5

3346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *****

      Kyllä ne jotka tukehtuu ovat yleensä sammuneita tai muuten niin huonossa kunnossa etteivät voi edes kylkeä kääntää. Minulla on kyllä ihan muut pelot oksentamista kohtaan, niinpä en edes mahatauteja sairasta tai juo koskaan niin paljoa alkoholia, että tulisi huono olo.

      • Mhmm

        Mitä ne muut pelot on? Voitko kertoa?


    • Vomitus

      Herää kysymys miksi sua ylipäätään oksettaa? Sairastatko sä kenties bulimiaa vai oksettaako sua satunnaisesti aivan ilman syytä? Se kannattaisi selvittää ihan ekana.

      Normaalit hengitystiet omaava, terve ihminen ei oksennukseen tukehdu. Juopunutkin kuoleen oksennustukehtumiseen yleensä vain siksi, että on tajuttomuustilassa.
      Oksentaminen on kehon suojamekanismi, jolla tyhjennetään vatsalaukku. Syy normaaliin (siis ei autettuun) oksennusreaktion syntyyn voi olla esimerkiksi bakteerilähtöinen (ruokamyrkytys tms) tai joskus pitkittynyt kiputila (menkkatuskat, migreeni ym) tai neurologinen (tasapainoaistin heilahdukset aiheuttaa huonon olon esim. laivassa ym) ja niin edelleen.

      Sä heräät takuuvarmasti yöllä ennen kuin oksennus tulee ja silloinkin sun vatsa on luultavasti oireillut jo siten, että sä tiesit jo nukkumaan mennessäsi ettei kaikki ole ihan kunnossa.
      Itse aiheutettukin oksentaminen (siis sormet kurkkuun tyylillä) on yleensä niin voimakas ettei siinä enää nieleskellä mitään takaisin. Niinpä kuvailustasi tulee ensimmäisenä mieleen bulimia, jossa oksennusreaktiota on yritetty käynnistää, mutta se on jäänyt ikään kuin puolitiehen ja siitä johtuu se "voimattomuus" työntää ruoka ulos.

      Voi myös olla, että sulle on tullut heman huono olo ja kun kumarrut vessanpytylle oksentamaan, ei vatsaonteloon synnykään tarpeellista painetta ja pallealihakset eivät supistu tarpeeksi, joten oksennusreaktio jää puolitiehen. Siihenkin syynä voi olla se, ettei sua oikeasti okseta. Ajauksilla (pelolla, jännityksellä..) stimuloitu paha olo ei aina johda ns. onnistuneeseen vatsalaukun tyhjenämiseen.
      Ja silloin kun se ei onnistu, sitä ei kannata jatkaa. Juo lasi vettä perään ja rauhoitu.

    • aksu89

      Tässä lääkärin kommentti. Ensinnääkin omaan oksennukseen voi ns. hukkua. tällöin hengitys ja vatsalaukun ns läppä on jollain tavalla häiriö tilassa. tämän aiheuttaa yleisimmin alkoholin liika käyttö lue juoppous

      • Hyvä.lääke

        Juopporatti voi tukehtua oksennukseensa.
        Maha täynnä alkomahoolia ja sapuskaa.
        Ruoansulatus ei ehdi toimia.
        Liiat tulee ylös pitkin ruoansulatuskanavaa.
        Ja tukkii hehnkitystiet.
        Juo aina tyhjään mahaan, jos otat ns persetolallekännin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      33
      2244
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1341
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1230
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1215
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      16
      1140
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1081
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1035
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      997
    Aihe