APUA !!!

Lyhyesti...Mieheni 15v. pojan äiti oli ostanut koulujen päättymisen kunniaksi pojalle viisi olutta.Äiti kertoi tästä pojan isälle,joka ei reagoinut asiaan juuri mitenkään..Minä,isän vaimona,ja jo vappuna pojan kännissä tavattuani,olin pöyristynyt!Takerruin asiaan,koska n.kuukausi sitten pojan mopokortti siirtyi,kun äiti oli antanut luvan kortitta mopoiluun,vapun toilailut ja nyt vielä tämä!Kuinka äiti ja isä voivat ottaa lainohjat käsiinsä,ja pelottaa mihin tämä kaikki vielä johtaa..Mieheni loukkaantui,kun olin ehdottomasti sitä mieltä,että hänen olisi pitänyt lähteä hakemaan oluet pojalta pois ja tehtävä jopa lastensuojeluilmoitus äidin holtittomasta käytöksestä..Nyt tuntuu,että minä olen se pahis..Hän tuntuisi puolustelevan äidin käytöstä,tämä "kun kuitenkin osaa sepittää,ettei mitään väärää ole tehty."Sekavaa tekstiä,mutta pointti kai tuli selväksi..?Hukassa on sekä isä,äiti että poika..Kuuluuko minun tehdä tuo ilmoitus?Rakastan miestäni,ja tahdon auttaa häntä hukassa olevan ISYYDEN kanssa!Apu vaan tuntuu olevan vaikea ottaa vastaan..

109

3685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainon

      Sanon vaan, että näissä tilanteissa tulee AINA ajatella ensisijaisesti lasta ja tämän hyvinvointia. Jos ei puhuminen tuota tulosta niin ilmoitusta johonkin kyllä.

    • .

      äidin käytöksestä ilmoituksen niin siellä tulee sitten esille se ettei isäkään ole asiasta välittänyt, eli haluatko nyt sitten ihan varmasti tehdä noin?! Kumpikin on tehnyt väärin, niin äiti kuin isäkin..

      Mitkä ihmeen lainohjat käsiinsä? Kummallakin tuntuu olevan kasvatusperiaatteet mitä sattuu..

      Sinuna antaisin nyt nuoren vanhempien hoitaa asian. Pysy sinä sivussa, kysehän ei ole sinun lapsestasi.

      • kaiju

        kieltää alkoholin välittämisen alaikäisille, se kieltää myös ajoluvatta ajon. Ks äiti on siis todella ottanut lain omiin käsiinsä. Toinen asia on lastensuojelu ilmoituksen teko. Me kaikki aikuiset olemme vastuussa lasten hyvin voinnista. Jos me suomalaiset tollot emme kohta ala kantaa yhteisvastuuta lapsitamme ajaudumme katastroofiin. Jo nyt on hitto, että ei saisi puuttua laittomuuksiin, kohtaa täällä vallitsee täydellinen anarkia. Herätys ihmiset !
        Tosin tässäkin tapauksessa kasvattaminen pitäisi alkaa näistä ns. vanhemmista.


      • mietinpävaan

        Jos täällä jokainen ajattelis että kysehän ei ole minun lapsestani, nii mite olisi asiat!
        Häpeä ny vähä tuollasia sanoja..
        Lapsia kuunnellaan niin vähän, että pakko täällä on joidenkin viitsiä vaan olla sen jonkun muunkin, kuin omansa puolella.
        Hyvä se on sellaisten puhua jolle o annettu kaikki, ja josta on huolta pidetty. Vaa entä ne parat joilla o lähtökuopatki täynnä sementtiä, hiekkalaatikolla sepeliä ja kaikki lelut patterin takana...


    • Tiukkapipo

      Älä tee ilmoituksia... vielä. Jos teet myöhemmin, hoida asia niin, ettei miehesi saa tietää.
      Nolo ohje, mutta tässä suhteessa sokeat vanhemmat eivät saa näköään takaisin.

      Mieti tarkkaan, onko tässä asia, joka on liian iso hyväksyttäväksi edes rakkauden nimissä. (Nolo ohje tämäkin, mutta joitakin periaatteita on hyvät olla.) Minusta tuntuu, että keskusteluista ei taida olla hyötyä.

      Ja niille, joiden mielestä minä olen tiukkapipo, voin kertoa, että veljeni ja sisareni alkoholisoituivat jo aivan liian nuorena... vaikkei minun vanhempani heille kaljaa ostaneetkaan.

      Toinen on haudassa ja toinen aivosolutta.

    • xzcv

      miehesi pojan äiti tietää, että nuorena nautitaan elämästä ja juodaan bisseä kavereiden kanssa biitsillä. älä sinä rupea pilaamaan toisen iloa!

      jos et juo, ole yksin - nuorison MOTTO.

      • "Nautitaan elämästä ja juodaan bisseä..."Kyllä,ihan vapautuneesti,mutta sydämestäni toivon,ettei äitien ostamaa bisseä!Se on muuten nuoren näppärä lähteä rakentamaan moraalikäsityksiä,kun jopa omat vanhemmat toimivat moraalittomasti!


      • kk66

        tosi sääli lukea tällaista tekstiä > nuoruudesta pitää nauttia mutta niin, että järki on päässä eikä....


      • Anne4568
        kk66 kirjoitti:

        tosi sääli lukea tällaista tekstiä > nuoruudesta pitää nauttia mutta niin, että järki on päässä eikä....

        Monet vanhemmat ostavat selityksellä "sitten ainakin tiedän mitä lapseni juo" alkoholia alaikäiselle lapselleen. Voin kuitenkin varmuudella sanoa, että HYVIN harvoin nuoren juoma määrä jää tähän.. Olet kyllä vaikeassa tilanteessa, molemmat vanhemmat haluavat olla lapselleen mieluummin kavereita kuin oikeita vanhempia. Hyvin kurjaa ja yleistä nykypäivänä, ei kestetä kohdata lapsen vihaa tai suuttumusta, mikä tällaisista tilanteista seuraisi.
        Jos teet asiasta lastensuojeluilmoituksen on varmasti vaikea päätellä kuka ilmoituksen on tehnyt. Ehkä sinun kannattaisi vielä yrittää jutella lapsen isän kanssa. Ja jos tämä toistuu, tee ilmoitus sitten?


      • Alkkis?
        Tittelintuure kirjoitti:

        "Nautitaan elämästä ja juodaan bisseä..."Kyllä,ihan vapautuneesti,mutta sydämestäni toivon,ettei äitien ostamaa bisseä!Se on muuten nuoren näppärä lähteä rakentamaan moraalikäsityksiä,kun jopa omat vanhemmat toimivat moraalittomasti!

        Se on sellainen homma et jostain ne nuoret ne kaljat saa kuitenkin. Nyt siinä oli vanhempien kontrolli 5 pulloa. Jos ne hankitaan jostain muualta niitä Voidaan ottaa vaikka kopallinen ja alkoholimyrkytys kaupanpäälle. Parempi vielä jos sopisitte et poika jois ne kotona ennenku lähtee jonnekki ni näette missä kunnossa se on. Niin meidän kotona oli ja ongelmia ei koskaan ollut.


      • Nyt iski pahasti toi "nuorten" motto ikävästi silmään, minä olen vielä nuori (en kuitenkaan enään 15, mutta en kuitenkaan edes 20) ja en ole koskaan elämässäni kohdannut sellasta ongelmaa että olisin ollut yksin vaikka aloitin viikonloppu juhlimisen amikseen mentyäni ja silloinkin aluksi tosi harvoin. Aina on ollut kavereita myös viikonloppunakin. Mutta en myöskään ymmärrä touhtomista 5 kaljasta, jos kyseessä olis enemmän niin ymmärtäisin.
        Onkohan tossa mopoilussakin ollu et joo saat ajaa omassa pihassa ja piilossa muilta ihmisiltä tyyliin ja sitten nuori tyhmänä menny mopoilee kaupungille?? Meinaan, okei saatan olla hiukan nuori, mutta kyllä minä ainakin antaisin oman lapseni ajaa ilman korttia mopolla mutta sellaisessa paikassa missä ei ole muita ihmisiä esim. syrjässä oleva hiekka kenttä. Tietenkin vahtisin tilannetta ainakin aluksi.
        Ja tosiaan jokainen nuori tekee jotain jännää, se kuuluu omalla tavallaan siihen nuoren elämään, tietenkin nuoren pitää kantaa vastuu teoistaan itse mutta vanhemman näkö kohdassa tietenkin se on huolestuttavaa. Kuitenkin minä ainakin miettisin tota lastensuojelu ilmoitusta, jos oikein huonosti käy niin nuorihan voi joutua lastenkotiin ja en usko että kukaan haluaa sitä, vähiten nuori itse tietenkin.


      • nuorena

        Alaikäisen elimistölle alkoholi ei sovi. Etenkään aivoille. Herkimmin kärsivät muistiin ja oppimiseen liittyvät aivoalueet, eli tulevaisuuden kannalta erittäin tärkeät.
        Kokemusta on valitettavasti on niin omakohtaista kuin ystäväpiirissäkin nähtyä.
        Pidettiin nuorena "hauskaa", nyt ei muisti pelaa ja opiskeluista ei ole tullut mitään. Lienee jonkin sortin aivovairio jäänyt vaikka lopetin 18-vuotiaana. Joku kännikerta kun tuli sammuttua taisi olla liikaa.
        Aikuinen voi toki ottaa lasin viiniä tai pari olutta, enemmänkin jos siltä tuntuu. Mutta miksi työntää pulloa lasten suuhun?


      • ky-uuketsuki kirjoitti:

        Nyt iski pahasti toi "nuorten" motto ikävästi silmään, minä olen vielä nuori (en kuitenkaan enään 15, mutta en kuitenkaan edes 20) ja en ole koskaan elämässäni kohdannut sellasta ongelmaa että olisin ollut yksin vaikka aloitin viikonloppu juhlimisen amikseen mentyäni ja silloinkin aluksi tosi harvoin. Aina on ollut kavereita myös viikonloppunakin. Mutta en myöskään ymmärrä touhtomista 5 kaljasta, jos kyseessä olis enemmän niin ymmärtäisin.
        Onkohan tossa mopoilussakin ollu et joo saat ajaa omassa pihassa ja piilossa muilta ihmisiltä tyyliin ja sitten nuori tyhmänä menny mopoilee kaupungille?? Meinaan, okei saatan olla hiukan nuori, mutta kyllä minä ainakin antaisin oman lapseni ajaa ilman korttia mopolla mutta sellaisessa paikassa missä ei ole muita ihmisiä esim. syrjässä oleva hiekka kenttä. Tietenkin vahtisin tilannetta ainakin aluksi.
        Ja tosiaan jokainen nuori tekee jotain jännää, se kuuluu omalla tavallaan siihen nuoren elämään, tietenkin nuoren pitää kantaa vastuu teoistaan itse mutta vanhemman näkö kohdassa tietenkin se on huolestuttavaa. Kuitenkin minä ainakin miettisin tota lastensuojelu ilmoitusta, jos oikein huonosti käy niin nuorihan voi joutua lastenkotiin ja en usko että kukaan haluaa sitä, vähiten nuori itse tietenkin.

        Tässä teille nuoria ymmärtämättömille vanhemmille oikeinajattelevan, fiksun nuoren kirjoitus. menkää itseenne ja miettikää sitä, oletteko itse ollet lainkaan nuoria aikoinanne?
        Jokainen meistä vastaatkoon itse teoistaan...


    • niiiiin...

      sinä olet todellakin se "pahis". mitä sitten jos äiti ostanut muutaman kaljan pojalleen? onhan sen joskus opittava juomaan, että sittenkun täyttää 18 ja ekan kerran menee juomaan niin sitten sitä ollaan ihan sekasin parista kaljasta ja kaverit nauraa vierestä kun on huono viinapää. ei semmosella lapsella ole mitään elämää jos mitään ei saa tehdä, sitten lähtee kaikki kaverit ja se on yksin... sitäkö sää haluat? että sinuna unohtaisin ne lastensuojeluilmoitukset kokonaan.

      • pahis myös

        itse olen pitänyt ja pidän linjan että 15-vuotiaana lapseni saavat juoda 1 saunaoluen silloin tällöin. Ei aiemmin eikä enempää kerrallaan. upakoinnin suhteen taas olen ehdoton. Ei yhtäkään tupakkaa ainakaan minun läsnäollessani ennen 18-ikävuotta! Mielestäni sinun pitäisi puhua lapsen isän kanssa, myös lapsen äidin. Jos ei puheet auta, mieti tarkkaan mitä teet. Jos ilmoitus--> seuraa puhuttelu, mutta sillä keinolla saat varmasti välinne tulehtumaan kotona. Minusta meillä jokaisella on vastuu lapsista, olivat ne sitten omia tai vaikka naapurin. Lapset ovat lapsia..heissä on tulevaisuus. Toivottavasti hyvä sellainen.


      • jaaaaaa

        "onhan sen joskus opittava juomaan, ei semmosella lapsella ole mitään elämää jos mitään ei saa tehdä, sitten lähtee kaikki kaverit ja se on yksin... sitäkö sää haluat? "

        eli viinan juonti on ainut tekeminen elämässä, jos ei saa juoda ei ole elämää? Sinulla on aika surullinen käsitys elämästä. Toivottavasti sinustakin tulee pian alkoholisti ja juot itsesi hengiltä.


      • halojata halloo

        En ole elämäni aikana paljon mitään juonut,en ole ollut koskaan krapulassakaan.Olen jo melkein 50-vuotias ja kukaan ei minua ole siltikään sen vuoksi hylännyt ja ystäviä riittää.
        Hei,olkaa itsenäisiä älkääkä mitään perässävedettävää lammaslaumaa.En tosiaankaan ymmärrä ajatusmaailmaa,että olisi pAKKO juoda,että saisi olla ryhmän jäsen.Ja jos sinun ryhmäsi on sellainen,niin jospa siinä ryhmässä onkin se vika?


    • kokemusta on

      eli "normaalia" elämää ei tuollainen ole,ajatellaampas pojan tulevaisuutta ja hänen vanhempien osuutta asiaan?voisi sanoa että pojan lapset ns."ruokkivat" alaikäisensä pojan juomatottumuksia mikä on aivan väärin lasta kohtaan ja suomen lakia.suomen laki sanoo että alle 18 v.ei saa luovuttaa,ei myydä tai antaa tupakka ja alkoholituotteita,koska se on rikos mutta rangaistuksesta en tiedä...ei se poika niitä oluita saa kaupasta itsekkkään ostettua jos menis?!ja samoin jos ajatellaan myös alkoa-tuskin sieltäkään ja empäs tiedä miten kauppias suhtautuisi jos saisi tietää että juuri hänen myymänsä olueet asiakkaalle ei olleetkaan sille vaan hänen alaikäiselleen...mulla ainakin tulisi kauppiaana tosi paska olo.tuttavani ostaa(on ostanut jo ainakin parit viim.vuotta)alaikäiselleen lapselleen tupakat ja oluet-perustelee asian sillä että tietää mitä lapsi polttaa tai juo kun hän ostaa sekä perustelee että saisi se nostakin muualta kummiskin.minun mielestäni lastenvalvojalle ehdottomasti tämä pitäisi ilmoittaa,et ole pahis,heidän mielestään kyllä,mutta luulempa ettei isäkään ole loppuun asti ajatellut asian laitaa?!tuskin katselisi vierestä jos sinä tekisit saman omalle lapsellesi(jota et tee varmasti kirjoittamasi tekstin perusteella).ilmoituksen voi tehdä nimettömänä ja samalla varmistaa lastenviranomisille että he vielä jututtaisivat näitä vanhempia ts.avaisivat näiden silmät kuinka väärin he tekevätkään lastaan,itseään ja lakia kohtaan...ja eihän sinulla ole pakko sanoa kelleen että olet ilmoittanut asiasta.se että rakastat miestäsi ja haluat auttaa hukassa olevan isyyden kanssa ni heitä tuo auttaminen romukoppaan,olet jo yrittänyt auttaa ja kun apua ei oteta vastaan,hoitakoot itse hommansa alusta loppuun...minä sinuna kyllä ottaisin välimatkaa noissa kaikissa asioissa....ihan itsesi jaksamisen ja tuon koko jutun vuoksi...

    • mummo jo kohta

      Joko täällä keskustelevat ne, jotka eivät juo ja pitävät itseään sitten kovinkin hyvinä ihmisinä tai sitten täällä vallitsee suuri kaksinaismoralismi.
      Olen itse 54-vuotias nainen. Ja väitän, että silloin aikoinaan minä ainakin olen alkoholia kokeillut vanhemmilta salassa aiemmin kuin minun lapseni. Siinä olisi lastensuojeluviranomaisilla ollut todella töitä ja huostaan olisi otettu suuri osa nuorisosta, jos hiukan kärjistetään. No miten sitten kävikään,, ensimmäisten kokeilujen jälkeen järki tuli päähän. Tietty osa väestöstä alkoholisoituu ennemmin tai myöhemmin, juuri eilen tuli ohjelma asiasta. Niin sitä vaan meidänkin jengistä kaikki ovat ihan kohtuullisia kansalaisia, työnsä ovat tehneet ja lapsensa hoitaneet. Jospa näissä vanhempien alkoholinostoissa onkin takana se, että vanhemmat omasta kokemuksesta tietävät jotakin asiasta. Jospa he kuitenkin seuraavat tilannetta ja ainakin minä halusin aikoinaan, että poikani eivät vetäisi sitä ensimmäistä kännia suorastaan siellä lumihangessa missä minä sen tein. Itse olen paljon puhunut noista asioista lapsilleni, enkä todellakaan ole niin sinisilmäinen, etten tietäisi mitä suurin osa lapsistamme tekee. Parempi siis jotenkin itse hallita niitä ensimmäisiä kokeiluja ja toki siirtää mahdollisimman pitkään puhumalla asiasta avoimesti.
      Minä mm aikoinaan hain lapset aina kotiin paikoista, jossa tiesin alkoholia otettavan ja 16 vuotiaalle ostin oluttakin, mutta sillä ehdolla juuri, että minä haen. Eipä olleet pojat kännissä, vaikka kylläkin valittivat, että aika moni oli liian humalassa. Kyllä se lopulta niin on, että jos lapsi on kokeillakseen, hän sen tekee. Sitä paitsi 18-vuotiaana hän yhtäkkiä onkin täysi-ikäinen ja saa ostaa kaupasta olutta ja viintä. Milloin hän sitten opettelee, jos sitä ei voi tehdä hallitusti.

      • Nuorisotyöntekijä

        Voi kokeilla hallitusti kavereiden ja vaikka niiden vanhempien kanssa. On asioita, jotka kuuluvat vain aikuisille ja siksi niistä on myös mukava tehdä odottamisen arvoisia. Käytät verrokkina sinun ikärhmääsi kuulunutta kaveriporukkaa. On kuitenkin selvää näyttöä, että nuorten aikuisten alkoholimyrkytykset ovat lisääntyneet, alkoholia kuluu 4 kertaa enemmän kuin 15 vuotta sitten. Tämä tarkoittaa siis myös tilastojen valossa sitä, että myös juovien nuorten alkoholinkulutus on kasvanut ja päihdekäryt antavatkin siihen viitteitä. Nykyään 6-8 kaljaa 14-vuotiaalla tytöllä ei ole mikään harvinaisuus ja mäyräkoira menee pojilla (alaikäisillä) helpostikin.

        Kokeilut ovat täysin eri asia kuin jatkuva käyttö. Jos aikuinen ostaa alaikäiselle kaljaa tms., hän altistaa nuoren riippuvuutta aiheuttavalle aineelle. Tämän takia on minusta nuorisotyöntekijänä käsittämätöntä puolustella vanhempien alkoholin ostoa, vaikka sinusta tulikin kunnon kansalainen.

        Siihen aikaan kun sinä joit nuorena, ei tiedetty vielä kaikkia alkoholin haittavaikutuksia, ei myöskään minun nuoruudessani. Tällä hetkellä kuitenkin kylmä tosiasia on se, että 2000-3000 työikäistä (15-63-vuotiasta) kuolee vuosittain alkoholin haittavaikutuksiin. Joku tuolla sanoi, että tupakkaa hän ei anna nuoriensa polttaa ennen 18 vuoden ikää. Alkoholiin kuolevien suomalaisten määrä on lähes sama kuin tupakkaankin kuolevien. Siinä valossa näkemys on hieman outo.

        "Joko täällä keskustelevat ne, jotka eivät juo ja pitävät itseään sitten kovinkin hyvinä ihmisinä tai sitten täällä vallitsee suuri kaksinaismoralismi. "

        Aika jännät vaihtoehdot. Jos ei juo, pitää itseään automaattisesti kovinkin hyvänä ihmisenä. Ei sinulla tullut mieleen, että nuorten juomista hillitsevät tahot kenties ajattelisivat nuorten terveyden parasta? Itse en ole juonut viiteen vuoteen, mutta en pidä itseäni yhtään sen parempana ihmisenä. Nuoret vain eivät yleensä juo "sivistyneesti", vaan heidän juomisensa on humalahakuista.

        Poliisi tekee jokaisesta tavoittamastaan alaikäisestä, joka päissään tai hänellä on alkoholia hallussaan, lastensuojeluilmoituksen.

        Vielä tuosta "vasta 18-vuotiaana opettelusta". Silloin pääsee baariin ja tuskinpa kukaan kokeilee juomista yksin kotona. Kyllä juomista siis voi lain puitteissakin kokeilla hallitusti. Tuo veruke on tekosyy ostaa alaikäisille lapsille alkoholia väittäen heidän tarvitsevan siihen harjoittelua.


      • miksei näinkin

        Miten olisi 18-vuotiaana ja hallitusti?Jos se mukamas onnistuu 14-15 vuotiaalta hallitusti niin luulisi sen onnistuvan hallitusti myös täysi-ikäiseltäkin,jolla on jo hiukan enemmän järkeä päässä.


    • Sossut kumoon!

      Itse olin vastaavanlaisessa tilanteessa. Mieheni ex-puoliso osti 12v. kaljaa. Kesällä menivät ulkoterassille, poika odotti pöydässä ja äiti haki sisältä itselleen ja pojalleen oluet.
      Kehuskeli, jos poika kerran tahtoo, niin pitäähän sen saada kaljaa ja tupakkaa!
      Tein ilmoituksen, mutta se ei johtanut mihinkään. Äitiä pyydettiin sossuun keskustelemaan, ei muuta. Nyt kyseinen poika on 20v. ja kokenut kaljan käyttäjä.
      Heillä on vielä 10v. täyttävä poika ja äiti on sanonut, että heti kun poika tahtoo kaljaa ja tupakkaa niin varmasti ostan.
      Sain mieheni menemään sossuun keskustelemaan täsät ongelmasta, niin sieltä sanottiin vain, että lapislla on hyvä äiti, eikä puheet ole tosia.
      Ei ole tosia? Monta kertaa on nähty ja naapuritkin nähneet kun äiti ja poika kaljottelevat rivitalon takapihalla.

    • apostoli mikko

      HEI !
      Vanhempienhan tulisi OPETTAA LAPSIAAN...eikö totta ?
      Onko sitten kaljan ostelu hyvää opetusta ? HALOO ! JÄRKI, ÄLÄ JÄTÄ !
      Monethan juovat, ja monet kokeilevat ennenaikojaan...mutta että oikeutus annettaisiin siihen ?
      Nyt ollaan kyllä liukkkaassa mäessä, jossa ei ole ylöspääsyä suvaitsevaisuuden kautta ! Kokemusta on
      myös samantyyppisestä ostelusta lapsille...siitä ei ole hyvä seurannut,eräs isä teki tätä, vedoten
      kaikki muutkin tekevät niin ! Mutta , kun laki sen kieltää ! Eikö se riitä ? Osaavathan juovatkin ihmiset ajatella ?

      Itsekkin olen juonut viikonloppuisin, jo ennen 18 v....ja jäin useaksi vuodeksi koukkuun...Herra on minut
      siitä vapauttanut ! Sanonkin, niille vanhemmille, jotka luulevat, että on hyvä harjoitella kodin suojissa
      juomaan...ÄLKÄÄ OPETTAKO VÄÄRIÄ TAPOJA ! TEHKÄÄ PARANNUS...lastenne osalta, jos ette itse lähde
      parannusta tekemään...ON SITTEN AINAKIN PAREMPI MIELI...eivät lapset edes juo...jos ette itse pääse siitä
      tavasta irti ! Viimme Jouluna paloi yx tuttuni kämppänsä mukana juovuksissa...ja HÄNEN POIKANSA ON
      RAITIS ! Siinä on kiitoksen paikka !

      • Saa kiljua

        Ei sinua herra ole vapauttanut. Vielähän sinä siinä revit päätäs.


      • -94

        Aikuisilla on kyllä oudot käsitykset nuorten juomisesta. Kotikaupunkini nuoriso kokoontuu lähes joka viikonloppu yhteen paikkaan "juomaan". Eniten kännissä ovat nuoret, joiden vanhemmat eivät edes tiedä lastensa olevan siellä. Vanhemmille on selitetty leffailloista, yökylistä, telttailuista yms. Totuus on että nuori onkin vetämässä perseet ja lopulta sammuu pusikkoon, josta yleensä kaverin avulla pääsee parempaan paikkaan nukkumaan.

        Minun vanhempani ovat aina hokeneet, että kun juon, heille pitää soittaa jos tulee hätä tai tarvitsee kyydin. Olen myös avoimesti kertonut heille joka kerta kun olen jotain juonut. Äitini on tarjoutunut jo pariin otteeseen ostamaan minulle siideriä koska ei halua, että juon mitään väkevämpää. Koulun päättäjäisissä nähtiin taas miten erilaiset kasvatukset vaikuttavat nuoren juomiseen. Kokonaan alkoholin kieltävien vanhempien lapset oksentelivat ja sammuivat, kun taas luvallisesti ulkona olevien nuorten juomat jäivät siihen alle neljän siiderin paikkeille. Eikä enempi edes näyttänyt kiinnostavan.

        Koittakaa aikuiset rauhottua.


      • Nuorisotyöntekijä
        -94 kirjoitti:

        Aikuisilla on kyllä oudot käsitykset nuorten juomisesta. Kotikaupunkini nuoriso kokoontuu lähes joka viikonloppu yhteen paikkaan "juomaan". Eniten kännissä ovat nuoret, joiden vanhemmat eivät edes tiedä lastensa olevan siellä. Vanhemmille on selitetty leffailloista, yökylistä, telttailuista yms. Totuus on että nuori onkin vetämässä perseet ja lopulta sammuu pusikkoon, josta yleensä kaverin avulla pääsee parempaan paikkaan nukkumaan.

        Minun vanhempani ovat aina hokeneet, että kun juon, heille pitää soittaa jos tulee hätä tai tarvitsee kyydin. Olen myös avoimesti kertonut heille joka kerta kun olen jotain juonut. Äitini on tarjoutunut jo pariin otteeseen ostamaan minulle siideriä koska ei halua, että juon mitään väkevämpää. Koulun päättäjäisissä nähtiin taas miten erilaiset kasvatukset vaikuttavat nuoren juomiseen. Kokonaan alkoholin kieltävien vanhempien lapset oksentelivat ja sammuivat, kun taas luvallisesti ulkona olevien nuorten juomat jäivät siihen alle neljän siiderin paikkeille. Eikä enempi edes näyttänyt kiinnostavan.

        Koittakaa aikuiset rauhottua.

        Voi johtua myös alemmasta toleranssista, eli siitä, että pienemmästä määrästä syntyy myrkytystila.

        "Äitini on tarjoutunut jo pariin otteeseen ostamaan minulle siideriä koska ei halua, että juon mitään väkevämpää. "

        Humalassahan ihmisen harkintakyky on parhaimmillaan..... Selvinpäin kieltäydyt varmasti väkevämmistä, kun aikaa kuluu ja siideriä, niin joku kerta se harkintakyky pettää kännissä. Äitisi siis tarjoutuu ostamaan sinulle juomia, joilla juot itsesi pikkuhiprakkaan ja näin ollen myös mahdollistaa sen väkevienkin juomisen.

        Pitää myös muistaa, että on nuoria, jotka ovat täysin raittiita. Heidän määränsä on ollut viimeaikoihin asti kasvussa. Miksi kenenkään vanhemman pitää ostaa lapsilleen alkoholia ja opettaa näin, että hauskaa ei voi muka pitää ilman alkoholia?

        Olen samaa mieltä kanssasi, että pelkillä kielloilla ei asiaa hoideta. Olen myös sitä mieltä, että erilaiset kasvatukset vaikuttavat nuoren juomiseen. Joidenkin perheiden lapset eivät juo lainkaan, eikä heidän edes tee mieli kokeilla. Ei siis voida sanoa, että on vain kaksi tapaa kasvattaa lapsia suhtautumaan alkoholiin.


    • tuosta vielä

      Jotkut ovat sitä mieltä, että tuossa iässä sitä kuitenkin kokeillaan alkoholia ja parempi kun tietää mitä nuori juo ja että juo luvan kanssa ja vaikka kotona. Alkoholia suorastaan tyrkytetään nuorelle. En usko kuitenkaan, että se vähentäisi kaupungilla toikkarointia. Mielestäni ei pidä suhtautua hyväksyvästi alkoholin käyttöön nuorena. Ja ostaa lapsilleen alkoholia. Se, että taas näkee 15-vuotiaan vappuna kännissä ei luulisi olevan kovin pöyristyttävää, suurinosa nuorista varmaan on! Itsekin olin ja ihan normaali aikuinen minusta on tullut. Tosin en tarkoita, että se olisi hyväksyttävää, mutta ei se tarkoita sitäkään, että lapsi olisi ihan hunningolla.

      Äiti ei tietenkään voi antaa lupaa kortitta mopoiluun. Kun laki sen kieltää, on ihan sama mitä äiti sanoo. Ei voi ajella "äidin luvalla". Tuohon varmaan jo polisii puuttui, kun mopokortti siirtyi.

      Jotenkin tuo lastensuojeluviranomaiselle ilmoittaminen tuntuu aika radikaalilta. Ettekö millään saisi hoidettua asiaanne keskenänne? Ilmoittaminen varmasti vaikuttaa väleihinne. Aiotko ilmoittaa salaa vai aiotko reilusti kertoa, että mitä aiot tehdä, jos asiaan ei tule muutosta?

    • mimma_

      poika saa jokatapauksessa alkoholin jostain, joten eikö ole parempi että äiti ostaa viisi pulloa kun se, että poika hankkii muita teitä ties kuinka monta pulloa tai jotain vahvempaa kuin kaljaa?
      Itse olen sitä mieltä, että lasten pitää antaa kokeilla, koska kokeilu tapahtuu jokatapauksessa!
      Mutta tässä tapauksessa olisin kyllä halunnut itse olla valvomassa paikan päällä, tai vastaavasti lähistöllä niin, että poika tietää että apu on lähellä jos jotain sattuu, ei kuitenkaan niin, että tuntuu että olisi "kyttäyksen" alla.

      Ja mopoiluun en olisi antanut lupaa!

      joten aika kinkkinen juttu... en kyllä lähtisi ihan heti mitään ilmoitusta tekemään...kannattaa keskustella asiasta yhdessä, sinä miehesi ja pojan äiti?

      • Napanii

        Onko se sitten varmaa, että nuori ei juo enempää kuin sen viisi? Hän voi hommata lisää jostain.
        Itse join nuorena, kun olin ujo ja kiusattu ja juovuksissa sitä oli rohkeampi. Kieltämättä tuli joskus vedettyä överiksi. Ei heti noussut hattuun niin piti ottaa lisää. Ei tajunnut, että kohta se kyllä kihahtaa. Onneksi mitään pahempaa ei kuitenkaan koskaan sattunut.
        Vanhempani oli absolutisteja ja suhtautuivat erittäin kielteisesti alkoholiin. Että ei se sitä katso, juoko nuori vai ei. Ja kyllä sellaisetkin nuoret, jotka saa juoda kotona juo myös kartsalla. Ei se välttämättä aina rajoitu niihin luvallisiin kertoihin.

        Kaikki vanhemmat ei edes huomaa, että nuori juo. Nuoret valehtelee missä ovat ja ovat vaikka kaverilla yötä, jos ei uskalla tulla kännissä kotiin. Tai hipsivät äkkiä sänkyyn niin, että kukaan ei huomaa.

        Lupa mopolla ajamiseen oli tosi typerää. Ehkä äiti haluaa olla lapsen kaveri ja ei henno kieltää mitään. Sellaistahan se nykyään tuntuu olevan. Nuoria pitää mielistellä. Ettei vaan tule paha mieli. No nyt taisi tulla, kun mopokortin saaminen siirtyi...


    • Hmm...

      Jos lapsi ajaa kännissä mopolla niin siihen kyllä ainakin puuttuisin!

      Nuo muut ei tunnu vielä hirmuisen huolestuttavalta. Laitonta tietenkin alkoholin välittäminen alaikäiselle on ja ei kai sitä lievennä se, että monet vanhemmat tekee niin. Jotkut jopa vetää nakit silmille yhdessä lapsensa kanssa.

      Miten muuten lapsella tuntuu menevän?

    • johan_nyt_on

      Oon todellakin samaa mieltä kuni aloittaja; nykyään monet vanhemmat eivät välitä vaikka lapsi juopottelee, polttaa yms. Eivätkö he tajua mihin se voi johtaa?

    • älyhoi.

      No huih...
      Mitä se ilmoituksen tekeminen ja kaljojen vieminen auttaa?
      Itse aloin juomaan 13-vuotiaana (nyt 23v) ja olisin vain varmasti etsinyt uuden kaljan/viinanhakijan.
      Tuo viistoista vuoden ikä nyt on ihan normaali...Jos siinä iässä juo, niin myöhäistäpä siinä on enää tunkea nuorta takaisin pumpuliin.

      • dfsjkl

        olen samaa mieltä että ilmoituksen tekeminen ja kaljojen vieminen ei auta.
        poika hankkii uuden hakijan ja eikös se ole vain parempi että äiti tai isä ostaa oluet. tietää ainakin paljon lapsi juo. minulle ainaki äiti haki kun olin alaikäinen ja hän oli myös sitä mieltä, että parempi niin että hän hakee niin tietää paljon juon.


      • keskiolut III

        Kyllähän juopotteleva vanhempi haluaa lapsestaan samanlaisen kuin itse on! Mitähän siitäkin tulisi jos kessutteleva ja viinaksia nauttiva vanhempi kasvattaisi raittiin ja selväpäisen jälkeläisen ? Lapsihan voisi moralisoida ja kyseenalaistaa vanhempansa elämäntyylin!


      • nauttii
        keskiolut III kirjoitti:

        Kyllähän juopotteleva vanhempi haluaa lapsestaan samanlaisen kuin itse on! Mitähän siitäkin tulisi jos kessutteleva ja viinaksia nauttiva vanhempi kasvattaisi raittiin ja selväpäisen jälkeläisen ? Lapsihan voisi moralisoida ja kyseenalaistaa vanhempansa elämäntyylin!

        se vanhana ryyppää.


      • Nuorisotyöntekijä

        jatkanut juomista viimeisen 10 vuotta, niin sinulla on tilastojen valossa 25% todennäköisyys ennen 30. ikävuotta sairastua johonkin alkoholin haittavaikutukseen tai jopa alkoholismiin. Tiesitkö tämän?

        "Tuo viistoista vuoden ikä nyt on ihan normaali"

        Lain mukaan ei ole. Alle 18-vuotiaan kohtuujuomista laki ei tunne. Ihmisen keho kasvaa ja kehittyy vähän yli 20-kymppiseksi ja murrosiässä muutokset ovat vahvimmillaan. Jos tällöin läträä kovasti viinan ja tupakan kanssa, riippuuvuusriski on suurempi, aivoihin ja muihin sisäelimiin kohdistuvista vaurioista puhumattakaan.

        Alkoholin käytön lopettaminen tai ainakin vähentäminen ei ole koskaan liian myöhäistä, ellei ole jo ihan alkoholin tuhoama ihmisraunio. Kyllä 15-vuotiaan alkoholinkäyttöön puuttuminen kannattaa ja varsinkin jos tämä lopettaa sen. Niitäkin muuten on, voin kertoa kokemuksesta:).


    • rajaaa

      Tämäkin vuodatus vain osoittaa, kuinka kujalla monet vanhemmat on teini-ikäisten kanssa... Alle 10v. muksujen kanssa monesti menee vielä elo kitkatta, mutta tuo n.15v. ikä on paha paikka monelle ja juuri silloin kysytään MOLEMMILTA vanhemmilta jämäkkyyttä ja rajojen asettamista eli vanhanaikaisesti välittämistä ja rakkautta! Uskallan väittää, että se 18v. ikä tulee yllättävän pian ja sitten voikin koko loppuelämän nauttia viunaksia juuri niin paljon, kuin haluaa, vastuu on itsellä. Sitä ennen vanhemmilla. Vanha fraasi taas- äiti ja isä on vanhempia ja huoltajia, ei kavereita.

      • Tiukkapipoinen?

        Tuntuu, että monet vanhemmat eivät uskalla olla vanhempia ja auktoriteetteja lapsilleen,
        aan ovat nimenomaan kavereita.
        Kyllä perhheessä pitää olla OIKEA aikuinen,joka uskaltaa panna rajat vielä alaikäisille. Kurin ei tarvi olla kovaa, mutta selkeää ja perusteltua. Ei ne lapset mene rikki, vaikka pahoittavatkin mielensä.
        Joku lasten psykiatri (taisi olla Jari Sinkkonen) sanoi hyvin joskus TV:ssä, että "vanhempien tehtävä on tuottaa lapsilleen pettymyksiä". Kotonahan lapsen on parasta opetella kohtaamaan ikäviäkin asioista, ja käsittelemään niitä.


    • Prkl !

      Hoitoon tällaiset vanhemmat - JA HETI ! Tällaisten syytä on, että lapset / nuoret voivat huonosti ja lähtevät kulkemaan väärää tietä elämässään. Edesvastuuseen joka ainut iikka, joka ei osaa olla vanhempi, joka ei tiedä eikä ymmärrä vanhemman velvollisuuksia ja vastuuta. Mikähän niiltä on jäänyt väliin elämässä ? Mikä asia ei ole yhdistynyt 'vinttiin' asti ?

    • Tiukkapipoinen?

      Tierdän useammat vanhemmat, joiden mielestö on uhan OK, että alaikäiset "harjoittelevat" alkoholinkäyttöä jo rippikouluiässä.
      Meillä on viiden teinin kanssa käyty kiivaita keskusteluja alkoholinkäytöstä, ja meidät (minut ja mieheni) on nimetty tiukkapipoiksi, koska emme hyväksy alaikäisten juomista, emmekä tietenkään osta alkoholiojuomia heille, vaikka "kaikkien kavereiden vanhemmat ostavat omilleen".
      Tietenkään kaikki eivä't osta, mutta aika monet ostavat. Olen keskustellut monien lastemme kavereiden vanhempien kanssa, ja minut on yriotetty taivuttaa vähän rennompaan linjaan sanomalla, että "se kuuluu nuoruuteen".
      Toki tiedän, että omat lapsenikin ovat kokeileet alkoholia alaikäisinä - ainahan sitä jostakin saa, mutta siitä on tullut arestia, ja puhuttelu joka kerta.
      Nyt kun kolme nuoristamme on jo yli 18-vuotiaita, heillä on omasta mielestään oikeus käyttää alkoholia. No, näinhän se onkin, mutta koska he asuvat kotona, me vanhemmat määräämme, miten meillä eletään.
      Kyllä he käyvät ravintoloissa, ja baareissa, mutta aina ovat olleet kunnossa kotiin tullessaan, eikä kotona ole pulloja säilytelty. Ja näille vanhemmille lapsille on tiukasti tehty selväksi, että eivät osta alaikäisille sisaruksilleen, eikä muillekaan alkoholijuomia.

      • Realisti........

        Enpä usko että tuollaisella asenteella saavuttaa oikeastaan mitään muuta kuin sen, että lapset eivät kerro mitään, eivät vanhempanakaan. Taipumus alkoholismiin joko on tai ei, tosin nautitulla määrällä ja tiheydellä on tietenkin merkitystä siinäkin. Enemmän uskon valistukseen ja siihen, että kerrotaan asioista lapsille,saadaan heidät ymmärtämään, että raju kännäily on aina vaarallista elimistölle ja johtaa rappeutumiseen. Toinen mitä voisi korostaa on se, että nuoren ihmisen aivot eivät ole vielä valmiit ja vaikutukset ovat sitten nuorille rajumpia ajatellen myöhempää ikää. Viina on viisasten juoma, mieluiten ilman, mutta sen kauheuksistakin kannattaa opettaa viisaasti.

        Itselläni oli luokktoveri, nainen, vanhemmat uskovaisia ja kielsivät kaiken ja sehän johti siihen, että tämä nuori nainen eristäytyi.. kunnes täytti 18 v. Ja vanhemmat eivät voineet mitään, emmekä me ystävätkään. Hän oli joka lauantai hirveässä kännissä raitilla ja tottakai sitten niitä miehiä riitti. Aika pahaa katsottavaa.


      • Asenteet syyniin

        Kuule muuten hyvä, mutta kun olette "tiukkapipoja" lasten mielestä, niin he alkavat käyttämään alkoa juuri sen takia; näyttääkseen teille, että te ette ole niitä, jotka heidän elämästään määräävät. Niin kuin oikein onkin.

        Alkoholikasvatus tehdään ja annetaan kotona. Kotona opetellaan aihetta, annetaan sopivassa iässä vähän viiniä ruokapöydässä, tai tilkka olutta saunailtana vanhempien seurassa. Kun lapset oppivat, että aihe on sallittu, ei taistelun ja tappelun aiheuttaja, ei tabu, ei mitään ihmeellistä ja kummallista auringon alla ... niin asenne kasvaa oikeanlaiseksi oman käytön aloittamiseksi sitten kun aikuisuus koittaa.

        Nyt te kasvatatte vain uhmaa, lapsenne vetävät täyskännejä siitä syystä, kun 'vapaaksi' kahleistanne pääsevät. Meijän huushollissa penskat ovat oppineet ja nähneet koko ikänsä, että pulloja on, äidillä viini, isillä olut, niitä käytetään sopivissa tilanteissa mutta käytöstä ei juovu kumpikaan. Viina on viisasten juoma eikä se tarkoita sitä, että jos luulee olevansa viisas, voi vetää kaksin käsin kurkusta alas.


      • niin se vaan on.....

        jo noin nuorena. Iselläni poika 14 eikä kaljaa sun muuta saa juoda ennekuin on täysikäinen. Kotona taasen ei koskaan ole läträtty alkoholin kanssa.


      • Tiukkapipoinen?
        Realisti........ kirjoitti:

        Enpä usko että tuollaisella asenteella saavuttaa oikeastaan mitään muuta kuin sen, että lapset eivät kerro mitään, eivät vanhempanakaan. Taipumus alkoholismiin joko on tai ei, tosin nautitulla määrällä ja tiheydellä on tietenkin merkitystä siinäkin. Enemmän uskon valistukseen ja siihen, että kerrotaan asioista lapsille,saadaan heidät ymmärtämään, että raju kännäily on aina vaarallista elimistölle ja johtaa rappeutumiseen. Toinen mitä voisi korostaa on se, että nuoren ihmisen aivot eivät ole vielä valmiit ja vaikutukset ovat sitten nuorille rajumpia ajatellen myöhempää ikää. Viina on viisasten juoma, mieluiten ilman, mutta sen kauheuksistakin kannattaa opettaa viisaasti.

        Itselläni oli luokktoveri, nainen, vanhemmat uskovaisia ja kielsivät kaiken ja sehän johti siihen, että tämä nuori nainen eristäytyi.. kunnes täytti 18 v. Ja vanhemmat eivät voineet mitään, emmekä me ystävätkään. Hän oli joka lauantai hirveässä kännissä raitilla ja tottakai sitten niitä miehiä riitti. Aika pahaa katsottavaa.

        Kyllä tuntuu meillä toimivan. Nuoret itse ovat kertoneet kännäilystään - osaksi kai sen vuoksi,
        että haluavat meidän kuulevan asian heiltä itseltään, eikä keltään muulta.
        Meillä on aina puhuttu avoimesti, eikä siis mitenkään ankarasti, vaan asiallisesti.
        Kun nuoret ovat yöllä liikenteessä, saatan soittaa johonkin aikaan yöstä heille, ja aina ovat vastanneet puhelimeen. Jopa vanhemmat lapsemme ovat useinihmetelleet, kuinka monen kaverin vanhemmat sallivat lastensa öykkäröinnin ja kännissä pörräämisen.

        Teinimme ainakin tajuavat sen, ettemme hyväksi alaikäisten kännäämistä, eikä liikaa lotraamista "yläikäisiltäkään".

        Sanonpa vielä senkin, että nuorisostamme kukaan ei tupakoi. Tupakoinnin vaarat tulivat heille selville jo ala-asteiässä, eikä kiinnostus tupakointiin tullut esille murrosiässäkään.


      • Tiukkapipoinen?
        Asenteet syyniin kirjoitti:

        Kuule muuten hyvä, mutta kun olette "tiukkapipoja" lasten mielestä, niin he alkavat käyttämään alkoa juuri sen takia; näyttääkseen teille, että te ette ole niitä, jotka heidän elämästään määräävät. Niin kuin oikein onkin.

        Alkoholikasvatus tehdään ja annetaan kotona. Kotona opetellaan aihetta, annetaan sopivassa iässä vähän viiniä ruokapöydässä, tai tilkka olutta saunailtana vanhempien seurassa. Kun lapset oppivat, että aihe on sallittu, ei taistelun ja tappelun aiheuttaja, ei tabu, ei mitään ihmeellistä ja kummallista auringon alla ... niin asenne kasvaa oikeanlaiseksi oman käytön aloittamiseksi sitten kun aikuisuus koittaa.

        Nyt te kasvatatte vain uhmaa, lapsenne vetävät täyskännejä siitä syystä, kun 'vapaaksi' kahleistanne pääsevät. Meijän huushollissa penskat ovat oppineet ja nähneet koko ikänsä, että pulloja on, äidillä viini, isillä olut, niitä käytetään sopivissa tilanteissa mutta käytöstä ei juovu kumpikaan. Viina on viisasten juoma eikä se tarkoita sitä, että jos luulee olevansa viisas, voi vetää kaksin käsin kurkusta alas.

        Meillä on lapset kyllä saaneet maistaa alkoholijuomia kotona, esim. viiniä jouluna, ja oluttakin.
        Itse juomme silloin tällöin viiniä ruoan kanssa, eikä lauantaisin oluet tai lonkerotkaan ole harvinaisia.
        Kännejä emme ole koskaan lasten nähden vetäneet.
        Emme siis ole omasta mielestämme tiukkapipoja, vaanlasten mielestä, ja ainoastaan sen vuoksi, ettemme salli alaikäisten nauttia alkoholia (siis kaveripiirissä).
        Ei tulisi mieleenikään, että ostaisimme näille 15-16-vuotiaille muutamat oluet mukaan, kun lähtevät iltaa viettämään kaverineen.
        Ja nämä täysikään ehtineet siis nauttivat alkoholia, mutta en salli heidän juovan kotona. He ymmärtävät sen, eikä siitä ole mitään kiistaa tullut.


      • Nuorisotyöntekijä
        Asenteet syyniin kirjoitti:

        Kuule muuten hyvä, mutta kun olette "tiukkapipoja" lasten mielestä, niin he alkavat käyttämään alkoa juuri sen takia; näyttääkseen teille, että te ette ole niitä, jotka heidän elämästään määräävät. Niin kuin oikein onkin.

        Alkoholikasvatus tehdään ja annetaan kotona. Kotona opetellaan aihetta, annetaan sopivassa iässä vähän viiniä ruokapöydässä, tai tilkka olutta saunailtana vanhempien seurassa. Kun lapset oppivat, että aihe on sallittu, ei taistelun ja tappelun aiheuttaja, ei tabu, ei mitään ihmeellistä ja kummallista auringon alla ... niin asenne kasvaa oikeanlaiseksi oman käytön aloittamiseksi sitten kun aikuisuus koittaa.

        Nyt te kasvatatte vain uhmaa, lapsenne vetävät täyskännejä siitä syystä, kun 'vapaaksi' kahleistanne pääsevät. Meijän huushollissa penskat ovat oppineet ja nähneet koko ikänsä, että pulloja on, äidillä viini, isillä olut, niitä käytetään sopivissa tilanteissa mutta käytöstä ei juovu kumpikaan. Viina on viisasten juoma eikä se tarkoita sitä, että jos luulee olevansa viisas, voi vetää kaksin käsin kurkusta alas.

        "Meijän huushollissa penskat ovat oppineet ja nähneet koko ikänsä, että pulloja on, äidillä viini, isillä olut, niitä käytetään sopivissa tilanteissa mutta käytöstä ei juovu kumpikaan. "

        Voi myös olla perheitä, jossa penskat ovat oppineet, että pulloja on, äidillä Novelle ja isillä Jaffa, niitä käytetään sopivissa tilanteissa eikä käytöstä juovu kumpikaan.

        Nämä penskat ovat oppineet, että elämä ilman alkoholiakin on täysin nautittavaa ja mukavaa. Heillä on muodostunut käsitys, että ilman alkoholia voi pitää hauskaa ja rentoutua. He eivät kasvaessaan tarvitse alkoholia rentoutuakseen, he eivät perustele viikonloppukäytöstään sillä, että "rankan työviikon jälkeen pitää ottaa kalja", mitä kuulee välillä nuorten suusta. Aikuisilta nuoret ovat nuo kliseet oppineet. Jos aikuiset eivät muuta mallia osaa antaa (pullo auki perjantaina), niin ei kai nuoriltakaan voi vaatia osaamista muunlaiseen ajatteluun.

        http://www.kannikapina.fi/


      • Tiukkapipoinen?
        Nuorisotyöntekijä kirjoitti:

        "Meijän huushollissa penskat ovat oppineet ja nähneet koko ikänsä, että pulloja on, äidillä viini, isillä olut, niitä käytetään sopivissa tilanteissa mutta käytöstä ei juovu kumpikaan. "

        Voi myös olla perheitä, jossa penskat ovat oppineet, että pulloja on, äidillä Novelle ja isillä Jaffa, niitä käytetään sopivissa tilanteissa eikä käytöstä juovu kumpikaan.

        Nämä penskat ovat oppineet, että elämä ilman alkoholiakin on täysin nautittavaa ja mukavaa. Heillä on muodostunut käsitys, että ilman alkoholia voi pitää hauskaa ja rentoutua. He eivät kasvaessaan tarvitse alkoholia rentoutuakseen, he eivät perustele viikonloppukäytöstään sillä, että "rankan työviikon jälkeen pitää ottaa kalja", mitä kuulee välillä nuorten suusta. Aikuisilta nuoret ovat nuo kliseet oppineet. Jos aikuiset eivät muuta mallia osaa antaa (pullo auki perjantaina), niin ei kai nuoriltakaan voi vaatia osaamista muunlaiseen ajatteluun.

        http://www.kannikapina.fi/

        En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että juomiseen täytyy olla Jokin syy.
        Saatan itse ottaa lonkeron silloin tällöin - ihan muuten vaan, mutta esim. saunakaljoja ja -lonkeroita emillä ei ole koskaan tavattu käyttää. Saunajuomana Novelle tai jopa ihan normi vesi käy vallan mainiosti.
        Lapsetkaan eivät saa automaattisesti limsaa saunan jälkeen - mehu ajaa janon samalla lailla.

        Ihan yhtä paljon ihmettelen, miksi vanhemmat ostvata pienille lapsille karkkeja, ja muuta makeaa. Lapset eivät osaa niitä pyyttää vielä silloin, kun eivät ole koskaan jiitä maistaneet. Mutta kun makuun pääsevät, niin silloin alkaa vinkuminen.

        Eikös sekin ole todistettu, että perheissä, missä vanhemmat (tai toinen vanhempi) tupakoi, nuoret oppivat saman tavan helpommin kuin niissä perheissä, missä ei tupakkaa polteta.

        Mopon virittämiset, alaikäisenä mopon kuljettaminen yms. yms. ovat aivan samoin vanhempien asenteesta kiinni.
        Minua ei haittaa, vaikka minua sanottiin tiukkapipoiseksi, koska en suostunut ostamaan 14-vuotiaille pojilleni mopoa. Kyllä nuo ovat ennättäneet ajamaan 15 vuotta täytettyäänkin, kun saivat mopot. Ja vaikka "kaikkien muiden mopot on viritetty", niin meillä se vaan ei köäynyt päinsä. Hyvinpähän sopeutuivat tuohonkin tilanteeseen.


      • Täh ?
        Nuorisotyöntekijä kirjoitti:

        "Meijän huushollissa penskat ovat oppineet ja nähneet koko ikänsä, että pulloja on, äidillä viini, isillä olut, niitä käytetään sopivissa tilanteissa mutta käytöstä ei juovu kumpikaan. "

        Voi myös olla perheitä, jossa penskat ovat oppineet, että pulloja on, äidillä Novelle ja isillä Jaffa, niitä käytetään sopivissa tilanteissa eikä käytöstä juovu kumpikaan.

        Nämä penskat ovat oppineet, että elämä ilman alkoholiakin on täysin nautittavaa ja mukavaa. Heillä on muodostunut käsitys, että ilman alkoholia voi pitää hauskaa ja rentoutua. He eivät kasvaessaan tarvitse alkoholia rentoutuakseen, he eivät perustele viikonloppukäytöstään sillä, että "rankan työviikon jälkeen pitää ottaa kalja", mitä kuulee välillä nuorten suusta. Aikuisilta nuoret ovat nuo kliseet oppineet. Jos aikuiset eivät muuta mallia osaa antaa (pullo auki perjantaina), niin ei kai nuoriltakaan voi vaatia osaamista muunlaiseen ajatteluun.

        http://www.kannikapina.fi/

        Tooota, mitä / miksi halusit ummartaa vaarin ? Meillä on Novelle-pulloja enemmän kuin alkopulloja. Tässä jutussa oli kyse alkoholijuomista, -pulloista, -asenteista ... Ei tarviii nipottaa. Jos olet oikeasti nuorison parissa työskentelevä, se on pahasta.


      • Täh ?
        Tiukkapipoinen? kirjoitti:

        Meillä on lapset kyllä saaneet maistaa alkoholijuomia kotona, esim. viiniä jouluna, ja oluttakin.
        Itse juomme silloin tällöin viiniä ruoan kanssa, eikä lauantaisin oluet tai lonkerotkaan ole harvinaisia.
        Kännejä emme ole koskaan lasten nähden vetäneet.
        Emme siis ole omasta mielestämme tiukkapipoja, vaanlasten mielestä, ja ainoastaan sen vuoksi, ettemme salli alaikäisten nauttia alkoholia (siis kaveripiirissä).
        Ei tulisi mieleenikään, että ostaisimme näille 15-16-vuotiaille muutamat oluet mukaan, kun lähtevät iltaa viettämään kaverineen.
        Ja nämä täysikään ehtineet siis nauttivat alkoholia, mutta en salli heidän juovan kotona. He ymmärtävät sen, eikä siitä ole mitään kiistaa tullut.

        "Ja nämä täysikään ehtineet siis nauttivat alkoholia, mutta en salli heidän juovan kotona." - Herrankiesus, miksi et, jos juot itsekin ? Piposi on liian kireällä.


      • Tiukkapipoinen?
        Täh ? kirjoitti:

        "Ja nämä täysikään ehtineet siis nauttivat alkoholia, mutta en salli heidän juovan kotona." - Herrankiesus, miksi et, jos juot itsekin ? Piposi on liian kireällä.

        Siis jos haluavat juoda esim. iiniä ruoan kanssa, niin sallin toki sen, mutta en salli sitä, että juovat ihan siis vain juomisen vuoksi.. jos ymmärrät... että tulisivat kavereineen meille juomaan..
        Juokoon sitten, kuna suvat oman katon alla, jos mielivät.

        Jos otan oluen tai lonkeron silloin tällöin, tai viiniä ruoan kanssa, en katso sitä "juomiseksi", niin kuin nuoriso sen käsittää..


      • Nuorisotyöntekijä
        Täh ? kirjoitti:

        Tooota, mitä / miksi halusit ummartaa vaarin ? Meillä on Novelle-pulloja enemmän kuin alkopulloja. Tässä jutussa oli kyse alkoholijuomista, -pulloista, -asenteista ... Ei tarviii nipottaa. Jos olet oikeasti nuorison parissa työskentelevä, se on pahasta.

        onkin pahasta nuorisotyössä:). Ja se, ettei hyväksy sitä, että aikuiset antavat/ostavat alaikäisille alkoholia.

        Hyvästä varmaan mielestäsi olisi sellainen nuorisotyöntekijä, joka ymmärtää nuoria, eikä niin pahasti nipota heidän juomisestaan tai siitä, että vanhemmat sallivat lastensa juoda alkoholia. Viimeinen kommenttisi taisikin kertoa enemmän kuin aikaisempi alkoholin puolustelu.


      • Ammattitaidoton ?
        Nuorisotyöntekijä kirjoitti:

        onkin pahasta nuorisotyössä:). Ja se, ettei hyväksy sitä, että aikuiset antavat/ostavat alaikäisille alkoholia.

        Hyvästä varmaan mielestäsi olisi sellainen nuorisotyöntekijä, joka ymmärtää nuoria, eikä niin pahasti nipota heidän juomisestaan tai siitä, että vanhemmat sallivat lastensa juoda alkoholia. Viimeinen kommenttisi taisikin kertoa enemmän kuin aikaisempi alkoholin puolustelu.

        Tooooota; miten sinä voit olla "nuorisotyöntekijä", jos sinä et ymmärrä nuoria ? Nipottaminen on pahasta, tapahtui se missä asiassa tahansa. Kukaan normaaliaikuinen ei hyväksy lasten / nuorten alkoholinkäyttöä, sanoi laki siitä ihan mitä vaan.

        En "puolustele alkoholia" sinänsä, mutta alkoholin OIKEALLA tavalla käyttöä minä puolustan. Kaiketi siksi, että osaan itse sitä käyttää, tiedän mihin tilanteisiin se kuuluu, mihin ei ja mikä on kohtuullista ja hyvien tapojen mukaista, mikä taas ei.

        Täydennä sinäkin tietojasi ja tapojasi ammatillisuutesi (?) vuoksi ja oikeitten, terveitten, pipoa kiritstämättömien asenteitten kasvattamiseksi.


      • parempaa selvänä
        Ammattitaidoton ? kirjoitti:

        Tooooota; miten sinä voit olla "nuorisotyöntekijä", jos sinä et ymmärrä nuoria ? Nipottaminen on pahasta, tapahtui se missä asiassa tahansa. Kukaan normaaliaikuinen ei hyväksy lasten / nuorten alkoholinkäyttöä, sanoi laki siitä ihan mitä vaan.

        En "puolustele alkoholia" sinänsä, mutta alkoholin OIKEALLA tavalla käyttöä minä puolustan. Kaiketi siksi, että osaan itse sitä käyttää, tiedän mihin tilanteisiin se kuuluu, mihin ei ja mikä on kohtuullista ja hyvien tapojen mukaista, mikä taas ei.

        Täydennä sinäkin tietojasi ja tapojasi ammatillisuutesi (?) vuoksi ja oikeitten, terveitten, pipoa kiritstämättömien asenteitten kasvattamiseksi.

        Piäisikö sinun mielestäsi nuorisotyöntekijän ryhtyä itsekin teiniksi ja opettamaan nuorille lainkiertämistä? Senhän he oppivat muilta aikuisilta.

        OIKEALLA tavalla alkoholia ehtii kyllä käyttää sitten kun on tarpeeksi ikää. Se on paljon helpompaa kuin oikealla tavalla eläminen siinä iässä, eli että elämästä voi saada paljon irti ilman itsensä huumaamista.


      • Ei helweette !
        parempaa selvänä kirjoitti:

        Piäisikö sinun mielestäsi nuorisotyöntekijän ryhtyä itsekin teiniksi ja opettamaan nuorille lainkiertämistä? Senhän he oppivat muilta aikuisilta.

        OIKEALLA tavalla alkoholia ehtii kyllä käyttää sitten kun on tarpeeksi ikää. Se on paljon helpompaa kuin oikealla tavalla eläminen siinä iässä, eli että elämästä voi saada paljon irti ilman itsensä huumaamista.

        'Hyvin' ymmärretty. Jos asenteita ei ole kasvatettu OIKEIKSI jo lapsuudesta lähtien, niin sama meno, läträäminen ja örvellys, Suomenniemellä jatkuu vaan eikä loppuva näy. Asennekasvatusta on myöhäistä aloittaa siinä vaiheessa kun on lupa alkaa käyttämään.

        Mikähän tämän asian ongelman ydin on, kun ei mene jakeluun, 'lamppu' ei näytä syttyvän. Alkoholiasennekasvatus ja alkoholin juominen ovat kaksi eri asiaa. - Ja selitäpä muuten kommenttisi alimmaisen kappaleen tarkoitus, taitaa ajatus harhailla.


      • Nuorisotyöntekijä
        Ammattitaidoton ? kirjoitti:

        Tooooota; miten sinä voit olla "nuorisotyöntekijä", jos sinä et ymmärrä nuoria ? Nipottaminen on pahasta, tapahtui se missä asiassa tahansa. Kukaan normaaliaikuinen ei hyväksy lasten / nuorten alkoholinkäyttöä, sanoi laki siitä ihan mitä vaan.

        En "puolustele alkoholia" sinänsä, mutta alkoholin OIKEALLA tavalla käyttöä minä puolustan. Kaiketi siksi, että osaan itse sitä käyttää, tiedän mihin tilanteisiin se kuuluu, mihin ei ja mikä on kohtuullista ja hyvien tapojen mukaista, mikä taas ei.

        Täydennä sinäkin tietojasi ja tapojasi ammatillisuutesi (?) vuoksi ja oikeitten, terveitten, pipoa kiritstämättömien asenteitten kasvattamiseksi.

        juominen ei ole sitä OIKEALLA tavalla tapahtuvaa käyttöä.

        "oikeitten, terveitten, pipoa kiritstämättömien asenteitten kasvattamiseksi. "

        Sinäkö määrittelet lainkuuliaisuuden vääräksi asenteeksi? Sellaista ammatillisuutta en kaipaa, enkä myöskään asioiden sormien läpi katsomista.

        "Tooooota; miten sinä voit olla "nuorisotyöntekijä", jos sinä et ymmärrä nuoria ?"

        Mitä tarkoitat ymmärtämisellä? Juomisen hyväksymistä, vai juomisen syiden ymmärtämistä? Ymmärtäminen ja kielletyn käytöksen hyväksyminen eivät ole sama asia. Ymmärrän nuorten syyt juoda ja myös nuorten ajatusmaailmaa tässä asiassa. Ymmärrän myös aineiden käyttäjiä, vaikken hyväksy aineiden käyttöä.

        "Kukaan normaaliaikuinen ei hyväksy lasten / nuorten alkoholinkäyttöä, sanoi laki siitä ihan mitä vaan."

        Miten sinä osoitat sen? Tarjoamalla lapsillesi alkoholia. Silloin sinä nimenomaan osoitat, että hyväksyt lapsen alkoholin käytön. Sen sijaan aikuisena voisit kertoa lapselle/nuorelle, että alkoholi on aikuisten juttu ja sitä on sitten aikuisena oikeus juoda.

        "Kaiketi siksi, että osaan itse sitä käyttää, tiedän mihin tilanteisiin se kuuluu, mihin ei ja mikä on kohtuullista ja hyvien tapojen mukaista, mikä taas ei. "

        Miksi koet tarvetta puolustella alkoholinkäyttöäsi?


    • Paras lapsen kasvatt

      i on aina sellainen, jolle ei omia pentuja ole yhtään siunaantunut.

      Saunakaljat silloin tällöin, ovat tapa kasvatusta kohtuu nautintoon. Muutenhan sitä kaikki teinit vuosia, kuukausia, päiviä ja tunteja laskien, koska saa ostaa kaupasta kaljaa ja tupakkaa. Pitää ottaa myö huomioon tahallaan kalenteriin painetut karkauspäivät ja sunnuntai aukioloajat.

      Sitten vaan kun kaljaa kaupasta saa, niin laskemaan, koska saa alkosta viinaa.

      • A

        Kysyjä on huolissaan miehensä isyydestä:

        "Mieheni 15v. pojan äiti oli ostanut koulujen päättymisen kunniaksi pojalle viisi olutta.Äiti kertoi tästä pojan isälle,joka ei reagoinut asiaan juuri mitenkään..Minä,isän vaimona,ja jo vappuna pojan kännissä tavattuani,olin pöyristynyt!Takerruin asiaan [...] Kuuluuko minun tehdä tuo ilmoitus?Rakastan miestäni,ja tahdon auttaa häntä hukassa olevan ISYYDEN kanssa!"

        Kysyjä ei voi auttaa miestään löytämään hukassa olevaa isyyttään tekemällä tälle kuuluvaa päätöstä hänen puolestaan. (Muu asia: Onko kysyjä selvittänyt, miksi pojan huoltajaksi on valittu äiti eikä isä? Ehkäpä on arvioitu, että isä kaiken tähänastisen valossa huolehtisi pojasta vielä äitiäkin huonommin.)


    • erakkoperkele

      Tuo on ihan fiksutyhmyys antaa pojulle jokunen puteli jotta pääsee kaverien kanssa humputtelemaan.

      Itse en peruskouluaikaan ja sen jälkeen ollut kiinnostunut alkoholista = enemmistö sitä kittaa, sieltä ne sosiaaliset suhteet syntyy ja oppii niitä luomaan rohkaistuneena. Itsehän sitä sitten ulkopuolisena jäi ilman näitä kemuja ja juhlia, nykyään ei noita ihmissuhteita sitten tarpeeksi olekkaan tai synny. AKA perkele.

      Maassa maan tavalla, jos suomessa ja juopottele niin jää pakostakin ulkopuoliseksi. Ja joku näsäviisas kukkatäti voi sanoa "ei sellaista seuraa tarvitsekkaan olla", no mitäs seuraa sitten suomesta löytyy jotka EI juopottelisi?
      Hurmiouskovaisia = yhtä pahoja sekoja kuten puliukot,
      kilpaurheilijoita = hengaavat keskenään,
      4raajahalvautuneita jotka eivät voi ostaa kaljaa

      siinäpä ne. Jos poika tulee jokaviikonloppu oksennukset rinnalla kotia niin sitten kuria lisää, vaan jos se pysyy siinä 1-6 pulloa linjalla niin antaapa hänen elää.

    • Jos miehesi ja tämän pojan äiti ovat olleet avoliitossa, niin pojan isällä ei isyyden tunnustamisen jälkeen ole edes isyyttää ollut, eikä sitä ylpeyttä isyydestä mikä isälle kuuluisi.
      Toiminnalla varmistetaan "lastensuojelun" tarve, eikä mitään muuta.

    • jotain vialla

      Joissakin Pohjoismaissa alaikäiset hilluu kännissä, EI muissa maissa1
      Olen asunut perheineni vuosia Italiassa ja nyt Kanadassa. Suomessa käydessä aina jaksaa ihmetyttää, miksi LAPSET heiluvat ilman huoltajiaan iltaisin kännissä kaupungilla? MIKSI?

      Muissa maissa poliisi korjaisi lapset talteen ja vanhemmat joutuisi oikeasti puhutteluun, lapset kenties huostaan jo tuollaisen asian tähden.

      Ketjun aloittaja on vaikeassa välikädessä, koska poika ei ole hänen biologinen lapsensa. Hyvä kuitenkin, että on tilanteesta huolissaan ja noista kolmesa aikuisesta ainoa täysjärkinen.
      Valitettavasti lapsen vanhemmat tekevät ne päätökset, mutta pysy vaan tiukkana ja vaikka sitten pahiksena ja tiukkapipona muiden mielestä ja tee kantasi selväksi myös tälle pojalle.

      Alkoholi on myrkkyä ja se on ehottomasti kiellettyä alaikäisiltä. Eikö mikään *älä välitä* kampanja tms mene jakeluun aikuisille.

      Ihmisen pitäisi opetella elämään ilman päihteitä, jotain on pahasti pilalla koko Suomalaisessa yhteiskunnassa, kun kännissä hillumista pidetään itsestään selvänä käyttäytymisenä! Italaiassa tai täällä Kanadassa sitä pidetään erittäin junttimaisena ja humalassa hilluvia ihmistä rappiotilassa.
      Kyseisiä ihmisiä ohjataan välittömästi terapiaan ja AA-kerhoon ja heitä säälitään.

      • olla,

        Miehesi opettaminen jo liian myöhäistä. Jos vanhempi ei itse ymmärrä,ettei alaikäiselle osteta alkoholia,on siinä vaiheessa vanhemmuus jo täysin hukassa. Sinuna etsisin fiksumman miehen elämän kumppaniksi.


      • vaikeita asioita

        Noinko on :) Mutta kuulepas, kun monessa Euroopan maissa sekä oston että anniskelun ikärajat ovat 16 vuotta. Mm Saksassa näin. Ja kuulemma aika lepsua on noiden ikärajojen kanssa muutenkin. Riippuu maasta. Ruotsissahan ostoikäraja on peräti 20 v, anniskeluraja 18 v. Jos 16-vuotias ostaa olutta, se on ihan laillista, ei hän ole alaikäinen silloin siinä mielessä.
        Ja mitä tulee vaikka Italiaan, siellähän lapsetkin käyttävät viiniä ruokajuomana. Toisinsanoen opettelevat sitä ns fiksumpaa käyttämistä. Tiedä sitten auttaako. Ja toisaalta, minusta alle 15-vuotiaalle ei missään nimessä saisi antaa alkoholia edes vanhempien silmien alla.

        Kyllä se vaan niin on, että lasten kanssa täytyy keskustella asiasta ja perustella hyvin kantojaan. Nuori ihminen on luontojaan sellainen, että kokeilee rajojaan ja varsinkin, jos vanhemmat ovat tiukkoja.
        Parasta opetusta lienee malli, vanhemmat osaavat käyttää alkoholia kohtuudella, vähän kerralla ja ei niin usein. Miten esimerkiksi kodissa, jossa käytetään alkoholia, ei välttämättä niin kauhean paljon, mutta kuitenkin, varmistetaan se, etteivät lapset pääse nappaamaan kaljan tai kaksi silloin tällöin. Minun ystävättäreni aikoinaan nappasi jouluglogiä ison pullollisen, siis sellaista viinistä tehtyä, terästettyä. Ja vanhempansa olivat niin tiukkoja... mutta näyttivät mallia ! ja kai se juoman käsittelykin sattui sitten olemaan oikeasti vähän niin ja näin, koska niin ison pullon tyttö nappasi ja kukaan ei tiennyt mitään.

        Luin joku aika sitten brittiläisestä tutkimuksesta, jossa päädyttiin siihen johtopäätökseen, että nuoret, jotka saivat vanhempien läsnäollessa valvotusti joskus maistaa viiniä tai olutta, pystyivät paremmin hallitsemaan juontiaan ja vanhemmillä pysyi kontrolli. Siitä oli muistaakseni Helistin-sivuilla juttua.
        Ja onhan se selvä, ei yhdessä yössä tulla tutuksi ja hyväksi alkoholin käyttäjäksi. Toisaalta tietenkin sallimalla jotain, annetaan myös viesti johonkin suuntaan. Siksi se valistus onkin erityisen tärkeää


    • Äiti nuorille..

      Suomen laki kieltää alkoholin nauttimisen alaikäiseltä. Sen lain on tarkoitus suojella lapsia ja nuoria. On tutkittu, että alle 18-vuotiaalle riippuvuus alkoholiin kehittyy nopeammin kuin aikuiselle. Elimistö on vielä kehittymässä.

      Lähipiirissäni on kaksi 70 luvulla syntynyttä, jotka ovat aloittaneet alkoholikokeilut 14-15 -vuotiaina. Viina koukutti nopeasti. Siitä eteenpäin kaikki irti saadut rahat käytettiin juhlimiseen. Tänään tilanne on se, että toinen on täysin alkoholisoitunut ja lääkäreiden mukaan toivoton tapaus. Toinen lopetti alkon 35-vuotiaana kokonaan ja sai ensimmäisen oikean työpaikan noin vuoden kuluttua siitä. Alkoholistilla on useampi lapsi eri naisten kanssa, jotka saavat yhteiskunnalta erilaisia tukia elämiseen.

      Jos pohditaan kuinka paljon kustannuksia yhteiskunnalle tulee tälläisista nuorena alkoholisoituneista henkilöistä, summa on iso. Jos nämä henkilöt olisi saatu 18 -vuotiaiksi ilman alkoholia, he olisivat ehtineet hankkia itselleen jonkun ammatin peruskoulun jälkeen. Hyvässä tapauksessa päästä vielä leiväsyrjään kiinni. Elättäneet itsensä ja perheensä. Juhlimisen makuun päästyään kumpikaan ei halunnut peruskoulun jälkeen mitään koulutusta. Vanhemmalle oli nuorena tarjolla työpaikkojakin, mutta hän totesi että ei voisi vähempää kiinnostaa.

      Nyt alkoholisti käy juomaputkien välillä katkossa selvittämässä välillä päänsä. Sairaalareissujakin on useampia viimeisen vuoden sisällä. Lisäksi hän käy 'lypsyllä' isoäidin luona, joka viinalta haisevasta lapsenlapsesta nopeasti eroon päästäkseen antaa 20 €. Isoäidin suojelemiseksikaan ei ole oikein keinoja.

      Ymmärrän, että nämä henkilöt ovat saaneet alkoholille altistavat geenit ja kaikilla sellaisia ei ole. Mistä me tiedämme mitkä geenit kenelläkin on. Olemalla tiukkoja alkoholin suhteen alaikäisille saadaan kaikille nuorille paremapaa elämää 4-5 vuotta eteenpäin.

      Olen ehdottomasti sitä mieltä, että alkoholia ei saa antaa alaikäiselle. Neuvoja en osaa aloittajalle antaa.

      • parempaa selvänä

        Olen myös sitä mieltä, ettei missään tapauksessa alkoholia ala-ikäiselle. Kyllä nuoret saavat itsekin hankittua, jos oikein hinkuavat, tyttäreni ainakin kertoi, että trokari on todella helppo löytää ainakin täällä Helsingissä.

        Ulkomailla asuneena olen myös sitä mieltä, että suomalaisten suhtautuminen alkoholiin on perverssiä, aikuisetkin naureskelevat anteeksipyytävästi ja suhtautuvat luonnottomasti omaan juomiseensa. Sumalaiset juovat kuin juntit.

        Ja minkä ihmeen takia nuoret pitäisi "opettaa käyttämääm alkoholia oikein"? Miksi alkoholia ylipäätänsä täytyy käyttää? Minllekkään muulle kansalle ei tarvitse selitellä sitä, jos ei halua ottaa alkoholia.n Täällä se on itsestäänselvyys ja on kummajainen, jos ei halua. Ja miksi lasten pitäisi nähdä, kuin vanhemmat "nauttivat" viikonloppuna viiniä, siideriä tai saunan jälkeen kaljaa?

        Minä "opin" jo nuorena, että alkoholi toimii minulla uniläkkeenä. Nukuttaa jos juon. En saa siitä mitään iloa eikä elämänlaatu parane. Haluan elää täysipainoisesti ja aistia elämää, en turruttaa itseäni.

        Lapseni ovat tyytyväisiä siitä, että äiti ei juo. Teinini ovat kylläkin tehneet omat alkoholikokeilunsa ja mielestäni se on luonnollista tällaisessa maassa, jossa aikuiset eivät juri muulla tavalla iloittele, eihän meillä juuri aikuiset kokoonnu iloittelemaan muuta kuin alkoholin merkeissä.

        Enkä osta enkä tarjoa nuorille, saavat itsekin. Mutta oppivat kotona, että elämää voi elää raittiina ja siitä saa paljon enemmän irti.


      • Nuorisotyöntekijä
        parempaa selvänä kirjoitti:

        Olen myös sitä mieltä, ettei missään tapauksessa alkoholia ala-ikäiselle. Kyllä nuoret saavat itsekin hankittua, jos oikein hinkuavat, tyttäreni ainakin kertoi, että trokari on todella helppo löytää ainakin täällä Helsingissä.

        Ulkomailla asuneena olen myös sitä mieltä, että suomalaisten suhtautuminen alkoholiin on perverssiä, aikuisetkin naureskelevat anteeksipyytävästi ja suhtautuvat luonnottomasti omaan juomiseensa. Sumalaiset juovat kuin juntit.

        Ja minkä ihmeen takia nuoret pitäisi "opettaa käyttämääm alkoholia oikein"? Miksi alkoholia ylipäätänsä täytyy käyttää? Minllekkään muulle kansalle ei tarvitse selitellä sitä, jos ei halua ottaa alkoholia.n Täällä se on itsestäänselvyys ja on kummajainen, jos ei halua. Ja miksi lasten pitäisi nähdä, kuin vanhemmat "nauttivat" viikonloppuna viiniä, siideriä tai saunan jälkeen kaljaa?

        Minä "opin" jo nuorena, että alkoholi toimii minulla uniläkkeenä. Nukuttaa jos juon. En saa siitä mitään iloa eikä elämänlaatu parane. Haluan elää täysipainoisesti ja aistia elämää, en turruttaa itseäni.

        Lapseni ovat tyytyväisiä siitä, että äiti ei juo. Teinini ovat kylläkin tehneet omat alkoholikokeilunsa ja mielestäni se on luonnollista tällaisessa maassa, jossa aikuiset eivät juri muulla tavalla iloittele, eihän meillä juuri aikuiset kokoonnu iloittelemaan muuta kuin alkoholin merkeissä.

        Enkä osta enkä tarjoa nuorille, saavat itsekin. Mutta oppivat kotona, että elämää voi elää raittiina ja siitä saa paljon enemmän irti.

        Me elämme omassa kuplassamme ja kuvittelemme, että elämä ilman alkoholia on tylsää ja ankeata. Suomalaisten kuva päihteisiin taitaa kuvata sitä, että me kansana kärsimme jonkin sortin riippuvuudesta suhteessa alkoholiin ja muihin päihteisiin. Eikös yksi vakava addiktin tunnusmerkki ole oman päihteenkäytön puolustelu?

        Itsekin nautin viikonloppuna kahvia (ai niin, siinä on kofeiinia), kivennäisvesiä ja saunan jälkeen limpparia tai maukkaita kivennäisvesiä. Alkoholia en enää kaipaa, enkä näkisi sillä mitään lisäarvoa elämänilooni, päinvastoin. On aina ajokunnossa, eikä koskaan kankkusta. Ei myöskään tarvitse miettiä tekojaan (ellei dementia joku päivä iske) ja kysellä kavereilta, että mitähän sitä tuli tehtyä ja sanottua.

        Monien aikuisten mielipiteet ja näkemykset ovat kyllä sellaisia, että nuorisotyöntekijänä turhautuu. En ihmettelle, että opettajat ja sosiaalityöntekijät polttavat itsensä nykyisessä arvomaailmassa loppuun. Eivät heidän ohjaamansa ja opettavansa lapset useinkaan ole rasittavia tai haastavimpia, vaan näiden vanhemmat.

        Jokainen aikuinen, joka välittää tai tarjoaa alkoholia lapselle rikkoo lakia ja näin myös opettaa, että lakia on lupa rikkoa.


    • rajansakaikella

      Tässä tapauksessa puhuisin ko äidin kanssa asiasta enkä heti ensimmäisenä ryntäisi tekemään lastensuojeluilmoitusta! Saa olla huolissaan lapsipuolistaan, mutta pitää myös olla varovainen kun arvostelee biologisten vanhempien kasvatusmenetelmiä.

    • Ysäri oli = Bileet!

      Hei ei se ole niin vakava juttu, jos yläaste ikäset muutaman bissen nappaa! Ja kyllä se hakija aina löyty jos vanhemmat ei hakenu.

      En tiedä onko meidän ikäpolvi (~80 syntyneet) kasvanu/kasvatettu jotenki erilain ku nykyään, mutta voin kertoa, että SUURINOSA meidän yläasteen oppilaista joi 5-10 kaljaa 1-2 kertaa viikossa ja hyvin kaikki meni...päivääkään en vaihtaisi pois! Harva vanhempi nuorille juomaa haki, mutta ei siitä pikku krapulasta toruja saatu, paremminkin pientä "vittuilua" hymyssä suin ;) . Nykyään näyttää, että kun yläaste ikänen muutaman siiderin nappaa, niin kytät vie heti kotiin ja täys show pystyyn ja kaiken maailman "viranomaiset" vedetään peliin mukaan! :o

      • Nuorisotyöntekijä

        Tuo 5-10 kaljaa on vähän. Toivottavasti suurin osa yläasteikäisistä 80-luvulla syntyneistä ei kuitenkaan juonut maitsemaasi määrää ja vielä 1-2 kertaa viikossa, sillä silloin meillä on paljon alkoholiongelmasta kärsiviä vähän yli 20-vuotiaita.

        "Nykyään näyttää, että kun yläaste ikänen muutaman siiderin nappaa, niin kytät vie heti kotiin ja täys show pystyyn ja kaiken maailman "viranomaiset" vedetään peliin mukaan! :o "

        Alkoholin haittavaikutukset tulevat yhteiskunnalle tuhottoman kalliiksi, yksilön elämästä puhumattakaan. Yli 2000 työikäistä kuolee vuosittain Suomessa alkoholin haittavaikutuksiin, eikä tässä ole laskettu vielä tapaturmien osuutta. Alkoholikuolemat ovat sekä miesten että naisten toiseksi yleisin kuolinsyy.

        Hyvä siis, että poliisi puuttuu, vie känniset nuoret kotiinsa ja asiaan puututaan myös muiden viranomaisten taholta.


      • Laakki
        Nuorisotyöntekijä kirjoitti:

        Tuo 5-10 kaljaa on vähän. Toivottavasti suurin osa yläasteikäisistä 80-luvulla syntyneistä ei kuitenkaan juonut maitsemaasi määrää ja vielä 1-2 kertaa viikossa, sillä silloin meillä on paljon alkoholiongelmasta kärsiviä vähän yli 20-vuotiaita.

        "Nykyään näyttää, että kun yläaste ikänen muutaman siiderin nappaa, niin kytät vie heti kotiin ja täys show pystyyn ja kaiken maailman "viranomaiset" vedetään peliin mukaan! :o "

        Alkoholin haittavaikutukset tulevat yhteiskunnalle tuhottoman kalliiksi, yksilön elämästä puhumattakaan. Yli 2000 työikäistä kuolee vuosittain Suomessa alkoholin haittavaikutuksiin, eikä tässä ole laskettu vielä tapaturmien osuutta. Alkoholikuolemat ovat sekä miesten että naisten toiseksi yleisin kuolinsyy.

        Hyvä siis, että poliisi puuttuu, vie känniset nuoret kotiinsa ja asiaan puututaan myös muiden viranomaisten taholta.

        tuo 10 olisi ainakin raja, perseitä en tahdo vetää ja darraa en tahdo kokea. Silti tahdon olla pienessä hiprakassa, kun koulut päättyvät, on vappu tai on uusivuosi? Mitä pahaa siitä seuraa, jos on pienessä hiprakassa & järki silti päässä. Itse olen ainakin sen verran ujoa sorttia, että tuo pieni hiprakka poistaa ujoutta edes jonkin verran, että pystyy tutustumaan uusiin ihmisiin.

        Tuntuu vähän siltä, että vaikka olisi 0.1promillea veressä niin siitä seuraa sossureissu jos poliisi tulee puhalluttamaan, mitä järkeä? Ei se tarkoita että olisi alkoholisoitunut, jos max kerran kuussa juo sen sixin tai tolpan.

        Ja ai niin, vanhempani eivät edes tiedä että juon ja ovat kovin alkoholia vastaan.


      • Ajattelun köyhyyttä

        Jooo, ja se on oikein. Jos vanhemmat "v-lee hymyssä suin", niin vanhemman osa on hukassa, taju kankaalla, elo kuin pellossa. Lapsen ei kuulu "napata bisseä". Ai miksikö ? Siksi, että nappailijasta ei tule koskaan aikuista, bisse tuhoaa aivosolut, tyhjentää aivokapasiteetin. Revi siitä.


      • Nuorisotyöntekijä
        Laakki kirjoitti:

        tuo 10 olisi ainakin raja, perseitä en tahdo vetää ja darraa en tahdo kokea. Silti tahdon olla pienessä hiprakassa, kun koulut päättyvät, on vappu tai on uusivuosi? Mitä pahaa siitä seuraa, jos on pienessä hiprakassa & järki silti päässä. Itse olen ainakin sen verran ujoa sorttia, että tuo pieni hiprakka poistaa ujoutta edes jonkin verran, että pystyy tutustumaan uusiin ihmisiin.

        Tuntuu vähän siltä, että vaikka olisi 0.1promillea veressä niin siitä seuraa sossureissu jos poliisi tulee puhalluttamaan, mitä järkeä? Ei se tarkoita että olisi alkoholisoitunut, jos max kerran kuussa juo sen sixin tai tolpan.

        Ja ai niin, vanhempani eivät edes tiedä että juon ja ovat kovin alkoholia vastaan.

        Mutta "ongelmasi" kylläkin. Olet ujo ja poistat alkoholilla estoja. Moni on jäänyt sille tielleen. Kun sosiaalisia suhteita ei meinaa syntyä tai on vaikea selvinpäin tutustua uusiin ihmisiin, niin sitten on otettu alkoholia lääkkeeksi yhä useammin.

        Nuoren elimistöön alkoholi saattaa jo isoina kerta-annoksinakin aiheuttaa pysyviä vaurioita. Miksi omaa juomista muutenkaan pitäisi verrata alkoholisoitumiseen? Jokainen alkoholisti on aloitanut juomisensa pienistä määristä.

        Suosittelisin juomisen sijaan etsimään muita keinoja ujouden poistamiseen.

        Tuohon "nollarajaan" sanoisin, että sen määrittelee laki. Verrataanpa sitä esim. näpistykseen. On aivan sama näpistätkö lakupötkön ja pölynimurin kaupasta. Kummassakin tapauksessa tulee poliisijuttu. Jos nuorella on veressään alkoholia enemmän kuin 0, hän on rikkonut lakia ja siitä seuraa jotain. Sossukeskustelussa td. selvitetään muu päihteidenkäyttö ja jos aihetta huoleen ei ole, homma jää siihen. Myöhäistä se silloin on jo monen kohdalla puhutella, jos ON JO alkoholisoitunut, eikö? Tuolla pyritään estämään, ettet sinäkään alkoholisoidu.

        Hyvää kesää:)


    • Okkkkkkkkkkk

      Siinä vaiheessa kun poika täyttää kahdeksantoista, pääsee kuitenkin ostamaan omat alkoholijuomat ja eipä 15- vuotiaalla siihen muutenkaan pitkä matka ole. Siinä vaiheessa ryyppää itsensä hengiltä jos ei ikinä ole kokeillut rajojaan.

      • Nuorisotyöntekijä

        vuodessa ehtii elimistö viottumaan murrosikäisen kehityksen vuoksi. Myös riippuvuus syntyy helposti tuossa kolmessa vuodessa. 18-vuotiaan elimistö kestää paremmin alkoholia kuin 15-vuotiaan, joten saa juoda enemmän, jotta joisi ittensä hengiltä. 18-vuotias on myös useimmiten henkisesti kypsempi kuin 15-vuotias, joten ilman rajojen kokeiluakin osaa käyttää järkeään kokeilun suhteen. Tämän lisäksi silloin pääsee baariin juomaan valvotuissa oloissa.


      • ****

        Osalla on järkeä päässä jo 18-vuotiaana, eikä kaikille alkoholi ole elinehto, itse en 18-vuotis synttäreitä baarissa viettänyt vaan olin ihan kotona, en edes ottanut alkoholia, vaikka olisin voinut jopa käydä ostamassa. Nyt olen kohta 40 vuotias, ja usko huvikses minunkin nuoruudessa nuoret joivat, enkä ole vielä itseäni hengiltä juonut, kun osaan ottaan, sen yhden tai kaksi. Ei muuten omat lapsenikaan ota alkoholia koskaan.


      • Punkutar

        Kolme vuotta nuoren ihmisen elämässä ON pitkä aika. 15 v. on lapsi, joka voi kyllä "kokeilla rajojaan", mutta sen pitää tapahtua vanhempien kanssa, valvotusti ja turvallisesti, oli asia eli aihe mikä vaan. Rajojen kokeileminen ei kuitenkaan tarkoita kännäämistä, vain maistelemista. - Sinä olet vastuussa lapsestasi. Merkitseekö se sinulle jotain, ymmärrätkö, mitä se tarkoittaa ?


      • ei ymmärrä

        En ymmärrä tätä ajatuksen juoksua.Onko tosiaan niin,että 15-vuotias on fiksumpi kokeilemaan alkoholia kuin 18-vuotias?Ja että 18-vuotias olisi niin idiootti että joisi itsensä hengiltä,mutta 15-vuotias ei?Millä logiikalla,jos saan kysyä?


    • n_23

      mutta en voi muuta kuin nauraa sulle. kaikki tekee ton. yrittipä vanhemmat pysäyttää tai ei. mitä enemmän vanhemmat on sitä vastaan sitä enemmän ne nuoret juo. melkein kaikki juo joka v.loppu siinä iässä. ja miks ihmees tehdä ilmoitus lastensuojeluun? ootko hullu??! oo onnellinen et se mies edes rakastaa sua niinku sä käyttäydyt. sun mies ei oo hukassa, vaan sinä olet. et näköjään tiedä mitään nuorista, eikä sul oo näköjään mitään lapsii.

      • ikäloppu

        Kaikki tietää nuorista edes jotain, ollaanhan me kaikki oltu 15v. Jutun jujuhan ei ole se, kuinka helposti sitä olutta tai siideriä saa, vaan siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että ne ikävät lait ja asetukset on tehty lasten SUOJELEMISEKSI. Kyllähän keittoa aina saa, hakijoita kyllä riittää. Mikä kiire ajaa n.15v. nuoren vetämään aikuisten tavoin viinaa? Mikä, kun sitä ehtii aikuisenakin vetää mielin määrin, jos siltä tuntuu. Jännä paradoksi on, että nuorena haluaa olla niiiiiin aikuinen, mutta vanhempana haluaisi olla nuori ja uskokaa nuoret pois, ensimmäisenä itsellä ei mopoiästä tule mieleen, kuinka paljon milloinkin tuli juotua... Toivon, että ne nuoret, jotka vetävät kännejä, töppäävät kunnolla viinan takia ja oppiivat virheistään! Näin kävi myös eräälle. Mutta jos rajoja tai kuria ei vanhemmat saa aikaan, ei pidemmän päälle poliisitkaan tai sossun väki.


      • Ajattele uusiksi

        15 v. on lapsi, jonka ei kuulu "juoda joka viikonloppu", itse asiassa ei ollenkaan. Siksi "ilmoitus lastensuojeluun" tulee tehdä, koska vanhemmat eivät ole pystyneet, kyenneet, osanneet ... hoitaa velvollisuuksiaan eivätkä tiedostamaan vastuutaan.

        Jokainen aikuinen, joka ei tällaista yksinkertaista perusasiaa käsitä, on "hukassa" ja hukkaa myös omalta lapseltaan / nuoreltaan mahdollisuuden terveeseen, täysipainoiseen, selväjärkiseen, ajattelukykyiseen, täydellisempään, ihanampaan, mahdollisuuksia täynnä olevaan ... selvään elämään.


      • n_23
        Ajattele uusiksi kirjoitti:

        15 v. on lapsi, jonka ei kuulu "juoda joka viikonloppu", itse asiassa ei ollenkaan. Siksi "ilmoitus lastensuojeluun" tulee tehdä, koska vanhemmat eivät ole pystyneet, kyenneet, osanneet ... hoitaa velvollisuuksiaan eivätkä tiedostamaan vastuutaan.

        Jokainen aikuinen, joka ei tällaista yksinkertaista perusasiaa käsitä, on "hukassa" ja hukkaa myös omalta lapseltaan / nuoreltaan mahdollisuuden terveeseen, täysipainoiseen, selväjärkiseen, ajattelukykyiseen, täydellisempään, ihanampaan, mahdollisuuksia täynnä olevaan ... selvään elämään.

        ihan kuin seuraisit lakikirjaa sivusta sivuun. huimioiden jokaisen pienen sanan.
        no puhu nyt sit seinän kans, kun seinä ei ymmärrä eikä kuuntele.


      • Ei naurata
        n_23 kirjoitti:

        ihan kuin seuraisit lakikirjaa sivusta sivuun. huimioiden jokaisen pienen sanan.
        no puhu nyt sit seinän kans, kun seinä ei ymmärrä eikä kuuntele.

        No kuule käypä jossain vilkaisemassa sellaista "lakikirjaa". Mun sanat ja ajatukset ovat omiani ja ne tulevat eletyn elämän kokemuksista ja niistä syntyneistä näkemyksistä. Ja ma olen tehnyt muutakin kuin ryypiskellyt. Kannattaisiko sinunkin koettaa, jos oleminen ja asioitten ymmärtäminen tuntuu jo 23 v. "seinältä".


    • Juhamr

      Jos takavarikoit 15v oluet pois, aivan varmasti löytää uutta olutta tai jotain vahvempaa tilalle. Vaikeita asioita.

      • rahavirta.tk

        Ota ihan iisisti vaan. En usko että ne 5 kaljaa miehesi lapselle pahaa teki. Tuohan on aivan normaalia nuoren käytöstä. Eikö se kuitenkin ole parempi että tietää juomien alkuperän ja missä poika on. Poika sanoo vaikka menevänsä kaverin mökielle yöksi mutta oikeasti meneekin juomaan jonnekkin ihan muualle ja ei poikaa näy seuraavana päivänä niin mistäs sitten etsitte? Kaverin mökiltä mutta turhaan. Antakaa pojan juoda kunhan koulut hoituu eikä mene juttu överiksi eli joka vkloppu kännissä kun käki. Se on ihan normia että kerran tai kaksi kuukaudessa tuon ikäinen juo.

        Katsomisen arvoinen sivu: www.rahavirta.tk - tienaa rahaa internetissä ilmaiseksi.


      • ehtoota
        rahavirta.tk kirjoitti:

        Ota ihan iisisti vaan. En usko että ne 5 kaljaa miehesi lapselle pahaa teki. Tuohan on aivan normaalia nuoren käytöstä. Eikö se kuitenkin ole parempi että tietää juomien alkuperän ja missä poika on. Poika sanoo vaikka menevänsä kaverin mökielle yöksi mutta oikeasti meneekin juomaan jonnekkin ihan muualle ja ei poikaa näy seuraavana päivänä niin mistäs sitten etsitte? Kaverin mökiltä mutta turhaan. Antakaa pojan juoda kunhan koulut hoituu eikä mene juttu överiksi eli joka vkloppu kännissä kun käki. Se on ihan normia että kerran tai kaksi kuukaudessa tuon ikäinen juo.

        Katsomisen arvoinen sivu: www.rahavirta.tk - tienaa rahaa internetissä ilmaiseksi.

        Että vanhemmat antavat kokeilla ja maistaa,tietyissä rajoissa kuitenkin,niin sillai se luottamus kasvaa,kun puhuu asiat selviksi etukäteen.Itse sain nuorena isältä kotona "maistiaisia"ja meistä itsekukin sisaruksista.Eikä minusta juoppoa tullut,vaikka silloin tällöin otankin,eikä myöskään pojastani.Olen yli kuuskymppinen,mutta tupakka ei käryä huulessa,sitä en hyväksy.


    • Ei ymmärrä

      Kovin tutulta kuulostaa.Meilläkin mieheni poikien äiti on se "kiva vanhempi" joka ostaa alaikäisille lapsilleen tupakkaa ja alkoholia.Ikävää ettei mieheni ole tähän millään lailla myöskään puuttunut.Minä en voi puuttua asiaan millään lailla; muutenkin olen se ikävä paha ihminen näille lapsille.Vaikea ymmärtää miksi vanhempi haluaa ikäänkuin ostaa lapsen kaveruutta näin ikävällä tavalla:( Nykyajassa on se trendi ettei uskalleta sanoa EI edes omalle lapselleen.Mitä tästä seuraa kun ajatellaan ko. nuoren tulevaisuutta. Ei näytä hyvältä.

    • pasili...

      Itse sain aina juoda niin paljon kuin haluttaa ja kotiväki haki juomat minulle ja kavereille kaupasta.

      No nyt olen nelikymppinen perheenisä ja menestyvä yrittäjä.

      Nuorena pitää julia ja kaljan kanssa läyträys kuuluu nuoruuteen.
      EI näin vanhempana enään ehdi juhlia ja olenkin kiitollinen että sain kokea ne hetket jo teininä.

      Huumeet ja Tupakka ovat pahasta. Viikonloppu kaljoittelu on ihan Ok. kun se pysyy aisoissa ja kotiväki tietää missä jälkikasvu menee.

      • Ei naurata

        Tämä on hyvin vaarallista puhetta. Rajat kun ovat jokaisella erilaiset, tietänet fiksuna ihmisenä. Jos sinä olet osannut "läträtä" vähän ja viisaasti niin joku toinen läträä itsensä hengiltä. Nämä jutut ovat nimeltään no. sellaisia, että "kotiväki ei tiedä". Ja kotiväki on vallan tietämätöntä ja tyhmää, jos kantaa lapsilleen / nuorilleen alkojuomia.

        Läträäminen on parasta aloittaa vasta sitten, aikuisena, kun on edes vähän järkeä päässä, jos mahdollista.


      • mitä mieltä tästä

        En nyt olisi ihan samaa mieltä.Tiedän erään äidin ,jonka lapsi kaverinsa kanssa(16 v.) vetivät kännit kotona ja sammuivat sohvalle.Äidin mielestä se oli huvittava juttu.Äiti itsekin harrastaa reilunlaista juomista,joten mitä pahaa hän näkisi tilanteessa.Kiva tapa juhlia ja viettää vapaa-aikaa?
        Usein ne meidän omat arvomme määräävät ne rajat,jotka lapsillemme asetamme.Kuitenkin olisi ehkä välillä hyvä kriittisesti katsella itseään ulkopuolelta.Mitä mieltä olisit lastesi huumeiden tai tupakan käytöstä? miksi se olisi niin huono asia,vaikka kuitenkin olet valmis altistamaan lapsesi alaikäisenä alkoholin haitoille?


    • Oikea mies

      Paa ukkos mäkeen , jos ei saa yhtä nulkkia kuriin ( tuleva rattijuoppo (murhaaja autolla) näin alkaa).
      Kyllä Suomessa miehiä riittää , jotka on miehiä eikä miehen kuvajaisia. Ja perkelelettäkö täällä naut .
      Jos sinussa on naista kunnon miehelle , et tulis tänne ulisemaan . Vaan panisit toimeksi.

      • Mahtava poikani

        Kyllä on aika helppo arvostella äidin toimintaa, joka eron jälkeen jäänyt asumaan pojan kanssa. Minulle poikani näyttää pahan mielensä ja tekee toilailunsa - isältään on peittänyt mahdollisimman paljon. Ei ole aivan helppoa kasvattaa nuorta tässä kulttuurissa, jossa alaikäiset alkavat kokeilla alkoholia jo 13-14 -vuotiaina. Ikinä en ole pojalle kaljaa ostanut, mutta kyllähän sitä kaveriporukassa saa. Nyt on poikani jo pian 20-vuotta ja täytettyään 18-vuotta on koko ajan järkevöitynyt. On muuten monessa asiassa paljon järkevämpi kuin minä - eronneet vanhemmat nimittäin tekevät kaikenlaista törppöä kriisissään, jonka lapset saavat luvan kestää. Siperia opettaa kaikenlaista niin äidille kuin pojalla, eikä vanhemmat voi aina olla puskurina eikä pidäkään. Itse on oma asenteensa alkoholiin opittava ja milläs sen opit, jos kasvat tynnyrissä. Paremminkin olisi meillä voinut mennä, mutta välimme ovat avoimet ja aina on voinut tulla kotiin missä kunnossa vaan. Kaveripiiri on nuorelle tärkeä, eikä vanhempi voi kuin yrittää ohjata, seurata ja ymmärtää. Muuten vanhemman oma elämä menee ihan sekaisin.


      • Yx mutsi
        Mahtava poikani kirjoitti:

        Kyllä on aika helppo arvostella äidin toimintaa, joka eron jälkeen jäänyt asumaan pojan kanssa. Minulle poikani näyttää pahan mielensä ja tekee toilailunsa - isältään on peittänyt mahdollisimman paljon. Ei ole aivan helppoa kasvattaa nuorta tässä kulttuurissa, jossa alaikäiset alkavat kokeilla alkoholia jo 13-14 -vuotiaina. Ikinä en ole pojalle kaljaa ostanut, mutta kyllähän sitä kaveriporukassa saa. Nyt on poikani jo pian 20-vuotta ja täytettyään 18-vuotta on koko ajan järkevöitynyt. On muuten monessa asiassa paljon järkevämpi kuin minä - eronneet vanhemmat nimittäin tekevät kaikenlaista törppöä kriisissään, jonka lapset saavat luvan kestää. Siperia opettaa kaikenlaista niin äidille kuin pojalla, eikä vanhemmat voi aina olla puskurina eikä pidäkään. Itse on oma asenteensa alkoholiin opittava ja milläs sen opit, jos kasvat tynnyrissä. Paremminkin olisi meillä voinut mennä, mutta välimme ovat avoimet ja aina on voinut tulla kotiin missä kunnossa vaan. Kaveripiiri on nuorelle tärkeä, eikä vanhempi voi kuin yrittää ohjata, seurata ja ymmärtää. Muuten vanhemman oma elämä menee ihan sekaisin.

        että vanhemmuus on lopullisesti hukassa tai jotain muuta. Minulla on ollut vanhemmuus tavallisen useion hukassa ja pahasti. Sieltä se vanhemmuus on vaan taas esiin kaivettava ja jatkettava. Elämä on ristiriitoja täynnä ja niin on kasvattaminenkin. Kyllä sitä on ihmeissään, mutta onneksi on muita äitejä ja isiä joiden kanssa jutella ja jakaa kokemuksia. Eivät kaikki lapset ole niitä normiperheen hyvin pärjänneitä lapsia ja heidän besser wisser-vanhempiaan.


    • justjoo3636

      Suosittelen taas teille nipottajille että puuttukaa muiden elemään vasta kun oma on kunnossa.

      • Tiesin aloitukseni herättävän "keskustelua",koska aihe on alati ajankohtainen,ja koska meitä vanhempia on,niinkuin pitääkin,kovin erilaisia.Alaikäisen alkoholin käytössä ei kuitenkaan ole kuin yksi totuus - LAITONTAHAN se on!Ja jos koti näyttää vihreää valoa nuoren touhuilulle,ei se ainakaan helpota nuorta ymmärtämään toiminnan vääryyttä.On säälittävän totta,että n. 33% vanhemmista,heiltä asiaa kysyttäessä,olisivat ehkä valmiit ostamaan nuorisonsa juhlajuomat..Minä en ikinä,milloinkaan pystyisi päästämään omaa junnuani kaljat kassissa kilisten kotiovesta ulos!Ajatuskin hirvittää!
        Pojan isä oli yhteydessä sosiaalityöntekijään,koska hän lopulta ymmärsi,tai oli ymmärtävinään..huoleni ja hätäni.Meillä myös toinen samanikäinen poika,sekä pieni vauva,enkä tod.halua heidän elävän moraalittomassa ympäristössä.Ja niin se vain on,että minun tehtäväni,kuten kaikkien aikuisten,tavalla tai toisella,on suojella lapsia,omia ja muiden!
        Kiitos kaunis kaikille vastauksista ja aurinkoa kesään!


      • tehty
        Tittelintuure kirjoitti:

        Tiesin aloitukseni herättävän "keskustelua",koska aihe on alati ajankohtainen,ja koska meitä vanhempia on,niinkuin pitääkin,kovin erilaisia.Alaikäisen alkoholin käytössä ei kuitenkaan ole kuin yksi totuus - LAITONTAHAN se on!Ja jos koti näyttää vihreää valoa nuoren touhuilulle,ei se ainakaan helpota nuorta ymmärtämään toiminnan vääryyttä.On säälittävän totta,että n. 33% vanhemmista,heiltä asiaa kysyttäessä,olisivat ehkä valmiit ostamaan nuorisonsa juhlajuomat..Minä en ikinä,milloinkaan pystyisi päästämään omaa junnuani kaljat kassissa kilisten kotiovesta ulos!Ajatuskin hirvittää!
        Pojan isä oli yhteydessä sosiaalityöntekijään,koska hän lopulta ymmärsi,tai oli ymmärtävinään..huoleni ja hätäni.Meillä myös toinen samanikäinen poika,sekä pieni vauva,enkä tod.halua heidän elävän moraalittomassa ympäristössä.Ja niin se vain on,että minun tehtäväni,kuten kaikkien aikuisten,tavalla tai toisella,on suojella lapsia,omia ja muiden!
        Kiitos kaunis kaikille vastauksista ja aurinkoa kesään!

        Teit viisaasti Tittelintuure ja olet hyvänä esimerkkinä lapsillenne ja meille kaikille!


      • Aina toista mieltä
        Tittelintuure kirjoitti:

        Tiesin aloitukseni herättävän "keskustelua",koska aihe on alati ajankohtainen,ja koska meitä vanhempia on,niinkuin pitääkin,kovin erilaisia.Alaikäisen alkoholin käytössä ei kuitenkaan ole kuin yksi totuus - LAITONTAHAN se on!Ja jos koti näyttää vihreää valoa nuoren touhuilulle,ei se ainakaan helpota nuorta ymmärtämään toiminnan vääryyttä.On säälittävän totta,että n. 33% vanhemmista,heiltä asiaa kysyttäessä,olisivat ehkä valmiit ostamaan nuorisonsa juhlajuomat..Minä en ikinä,milloinkaan pystyisi päästämään omaa junnuani kaljat kassissa kilisten kotiovesta ulos!Ajatuskin hirvittää!
        Pojan isä oli yhteydessä sosiaalityöntekijään,koska hän lopulta ymmärsi,tai oli ymmärtävinään..huoleni ja hätäni.Meillä myös toinen samanikäinen poika,sekä pieni vauva,enkä tod.halua heidän elävän moraalittomassa ympäristössä.Ja niin se vain on,että minun tehtäväni,kuten kaikkien aikuisten,tavalla tai toisella,on suojella lapsia,omia ja muiden!
        Kiitos kaunis kaikille vastauksista ja aurinkoa kesään!

        Alkoholiasennekasvatus annetaan kotona ja jos niin ei tehdä, asenne tulee maailmalta ja sen me kaikki tiedämme, millainen se on.

        Lapsille / nuorille alkojuomien mukaan ostaminen on moraalitonta ja kiellettyä, kännipäissä örveltäminen rumaa ja tavatonta eikä kuulu vielä heidän elämäänsä. Oikea vaihtoehto ei ole kuitenkaan aiheen kieltäminen ja pannaan julistaminen. Se kasvattaa vain uhmaa ja varmistaa sen, että kokeiluja tehdään vailla valvontaa ja aikuisten, ymmärtävien ihmisten länsäoloa.

        Vastuu on tässä(kin) asiassa aikuisen mutta tiukkapipoisuudella ja liioilla kielloilla mennään ns. 'ojasta allikkoon' tai kunnolla 'päin mäntyä'. Aihe on tabu ja ihmiset suhtautuvat siihen niin kuin kaikkiin kiellettyihin hedelmiin; ahtaasti, vanhoillisesti, ennenaikuisiin rajoihin jämähtäen, pitäen kiinni vanhoista, aikansa eläneistä uskomuksista ja luuloista, uutta tietoa ja asennetta hakematta ja miettimättä, olisiko muitakin teitä tehdä ja toteuttaa, opettaa, ohjata ...

        Nykyajan nuoret ovat viisaampia ja valistuneempia kuin vanhempansa omana aikanaan, kannattaa kuunnella, katsella ja pitää mieli avoimena, että saa uusia tuulia omaankin harmaantuneeseen, pölyttyneeseen, ajan patinoimaan ajatteluunsa.


      • parempaa selvänä
        Aina toista mieltä kirjoitti:

        Alkoholiasennekasvatus annetaan kotona ja jos niin ei tehdä, asenne tulee maailmalta ja sen me kaikki tiedämme, millainen se on.

        Lapsille / nuorille alkojuomien mukaan ostaminen on moraalitonta ja kiellettyä, kännipäissä örveltäminen rumaa ja tavatonta eikä kuulu vielä heidän elämäänsä. Oikea vaihtoehto ei ole kuitenkaan aiheen kieltäminen ja pannaan julistaminen. Se kasvattaa vain uhmaa ja varmistaa sen, että kokeiluja tehdään vailla valvontaa ja aikuisten, ymmärtävien ihmisten länsäoloa.

        Vastuu on tässä(kin) asiassa aikuisen mutta tiukkapipoisuudella ja liioilla kielloilla mennään ns. 'ojasta allikkoon' tai kunnolla 'päin mäntyä'. Aihe on tabu ja ihmiset suhtautuvat siihen niin kuin kaikkiin kiellettyihin hedelmiin; ahtaasti, vanhoillisesti, ennenaikuisiin rajoihin jämähtäen, pitäen kiinni vanhoista, aikansa eläneistä uskomuksista ja luuloista, uutta tietoa ja asennetta hakematta ja miettimättä, olisiko muitakin teitä tehdä ja toteuttaa, opettaa, ohjata ...

        Nykyajan nuoret ovat viisaampia ja valistuneempia kuin vanhempansa omana aikanaan, kannattaa kuunnella, katsella ja pitää mieli avoimena, että saa uusia tuulia omaankin harmaantuneeseen, pölyttyneeseen, ajan patinoimaan ajatteluunsa.

        Mieletästäni on jokin syy siihen, että meillä on laki, joka asettaa 18 vuoden ikärajan juomiselle. Samoin kuin lapsen ruumiillisen kurituksen kieltämisen, sillekin asialle tuntuu syntyvän tavattomasti lakia vastustavaa keskustelua.

        Nuorten fyysinen kehitys on erilainen, jotkut ovat kasvaneet täyteen pituuteensa 12-vuotiaana, jotkut kasvavat vielä monta vuotta myöhemmin, oma poikani on 14- vuotias ja todella pienikasvuinen. Ortodoksina hän on maistanut viiniä ehtoollisella jo muutaman kukauden ikäisenä, sillä tavalla alkoholi ei ole täysi mysteerio.

        Mielestäni alkoholin käyttö ei vaadi erityistä harjoittelua kuten esim. autolla ajaminen. Tutkimusten mukaan riski alkoholisoitui on suurempi mitä aikaisemmin tämän harjoittelun aloittaa.

        Tietenkin kotien alkoholikulttuuri vaikuttaa lapsien alkoholin käyttöön, tiedänpä muutaman naishenkilön, jotka ovat perustaneet perheen muslimimiehen kanssa koska ovat kotoisin sellaisista kodeista, joissa on alkoholiongelma.

        Mielestäni se on tiukkapipoista, että pidetään itsestäänselvyytenä sitä, että alkoholia on käytettävä.
        Että perheet eivät osaa opettaa nuorille sitä, että elämä itsestään on nautittavaa. Mielestäni arvokkain asia, minkä lapsilleen voi opettaa on se, että nämä oppivat elämässä sen, mikä tekee onnelliseksi, mitenkä viihdyttää itseään, miten elää täyspainoisesti omaa elämäänsä tässä ja nyt.


      • Nautiskelijatar
        parempaa selvänä kirjoitti:

        Mieletästäni on jokin syy siihen, että meillä on laki, joka asettaa 18 vuoden ikärajan juomiselle. Samoin kuin lapsen ruumiillisen kurituksen kieltämisen, sillekin asialle tuntuu syntyvän tavattomasti lakia vastustavaa keskustelua.

        Nuorten fyysinen kehitys on erilainen, jotkut ovat kasvaneet täyteen pituuteensa 12-vuotiaana, jotkut kasvavat vielä monta vuotta myöhemmin, oma poikani on 14- vuotias ja todella pienikasvuinen. Ortodoksina hän on maistanut viiniä ehtoollisella jo muutaman kukauden ikäisenä, sillä tavalla alkoholi ei ole täysi mysteerio.

        Mielestäni alkoholin käyttö ei vaadi erityistä harjoittelua kuten esim. autolla ajaminen. Tutkimusten mukaan riski alkoholisoitui on suurempi mitä aikaisemmin tämän harjoittelun aloittaa.

        Tietenkin kotien alkoholikulttuuri vaikuttaa lapsien alkoholin käyttöön, tiedänpä muutaman naishenkilön, jotka ovat perustaneet perheen muslimimiehen kanssa koska ovat kotoisin sellaisista kodeista, joissa on alkoholiongelma.

        Mielestäni se on tiukkapipoista, että pidetään itsestäänselvyytenä sitä, että alkoholia on käytettävä.
        Että perheet eivät osaa opettaa nuorille sitä, että elämä itsestään on nautittavaa. Mielestäni arvokkain asia, minkä lapsilleen voi opettaa on se, että nämä oppivat elämässä sen, mikä tekee onnelliseksi, mitenkä viihdyttää itseään, miten elää täyspainoisesti omaa elämäänsä tässä ja nyt.

        Elämä on nauttimista varten. Mm. alkoholi on nautintoaine, jota viisas aikuinen osaa käyttää oikein ja kohtuudella, jotta se myös pysyy nautintona. Koskee kaikkia nautintoja, myös seksiä, jos on addikti, on riippuvainen ja nautinto häviää.

        Ehkä alkojuomien nauttimista ei tarvitse harjoitella sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta oikea asenne täytyy kasvattaa ja opettaa, muuten ei ole asennetta tai se on väärä. Kodit ovat avainasemassa kaikenlaisiin asioihin ja asenteisiin ohjaamisessa.

        Ja hörönlörö, tuota et usko itsekään; alkoholisoituminen alkaa ja johtuu iiihan muista syistä kuin siitä, että saa kotona valvotusti maistella, miltä mikäkin juoma maistuu. Vesitit tällä juttusi aika pahasti, kerropa mullekin niitten tutkimusten nimiä.

        Todellakaan kukaan täysjärkinen normaaliälyinen ei "pidä itsestäänselvyytenä, että alkoholia on käytettävä". Sen päättää joka ikinen iikka ihan itse. Mutta absolutismin ja dokun väliin jää kultainen keskitie, nautiskelijoiden tie; hyvä ruoka ja hyvä viini kuuluvat yhteen ja se liitto on taivaassa solmittu.


      • Nuorisotyöntekijä
        Nautiskelijatar kirjoitti:

        Elämä on nauttimista varten. Mm. alkoholi on nautintoaine, jota viisas aikuinen osaa käyttää oikein ja kohtuudella, jotta se myös pysyy nautintona. Koskee kaikkia nautintoja, myös seksiä, jos on addikti, on riippuvainen ja nautinto häviää.

        Ehkä alkojuomien nauttimista ei tarvitse harjoitella sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta oikea asenne täytyy kasvattaa ja opettaa, muuten ei ole asennetta tai se on väärä. Kodit ovat avainasemassa kaikenlaisiin asioihin ja asenteisiin ohjaamisessa.

        Ja hörönlörö, tuota et usko itsekään; alkoholisoituminen alkaa ja johtuu iiihan muista syistä kuin siitä, että saa kotona valvotusti maistella, miltä mikäkin juoma maistuu. Vesitit tällä juttusi aika pahasti, kerropa mullekin niitten tutkimusten nimiä.

        Todellakaan kukaan täysjärkinen normaaliälyinen ei "pidä itsestäänselvyytenä, että alkoholia on käytettävä". Sen päättää joka ikinen iikka ihan itse. Mutta absolutismin ja dokun väliin jää kultainen keskitie, nautiskelijoiden tie; hyvä ruoka ja hyvä viini kuuluvat yhteen ja se liitto on taivaassa solmittu.

        http://www.terveysinfo.fi/uutiset/artikkeli_lue/151

        "Mitä nuorempana lapsi tai nuori aloittaa alkoholin käytön, sitä todennäköisemmin hän käyttää alkoholia usein ja runsaasti kerrallaan, kun hän tulee aikuisikään.

        Eli nuorena aloitettu alkoholin käyttö altistaa alkoholismille aikuisena aloitettua käyttöä voimakkaammin. Tähän tulokseen tultiin Jyväskylän yliopistossa toteutetussa pitkäaikaisessa Lapsesta aikuiseksi -tutkimuksessa."

        Ja niille, jotka mainostavat "Kyllä meilläe käytetään alkoholia ja lapsetkin saavat maistaa, jotta oppivat käyttämäänoikein" tutkimustietoa: "Niissä perheissä missä ei käytetty alkoholia, oli todennäköisempää, että lapsi ei aloittanut alkoholin käyttöä nuorena."

        On myös tutkimuksia, joiden mukaan vanhempien kohtuukäyttökin saattaa huolestuttaa ja hämmentää lasta. Kun vanhempi on hiprakassa, hänestä tulee erilainen, hän haisee alkoholille jne. Tämä saattaa hämmentää ja pelottaa pientä lasta.


      • Nuorisotyöntekijä
        Nautiskelijatar kirjoitti:

        Elämä on nauttimista varten. Mm. alkoholi on nautintoaine, jota viisas aikuinen osaa käyttää oikein ja kohtuudella, jotta se myös pysyy nautintona. Koskee kaikkia nautintoja, myös seksiä, jos on addikti, on riippuvainen ja nautinto häviää.

        Ehkä alkojuomien nauttimista ei tarvitse harjoitella sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta oikea asenne täytyy kasvattaa ja opettaa, muuten ei ole asennetta tai se on väärä. Kodit ovat avainasemassa kaikenlaisiin asioihin ja asenteisiin ohjaamisessa.

        Ja hörönlörö, tuota et usko itsekään; alkoholisoituminen alkaa ja johtuu iiihan muista syistä kuin siitä, että saa kotona valvotusti maistella, miltä mikäkin juoma maistuu. Vesitit tällä juttusi aika pahasti, kerropa mullekin niitten tutkimusten nimiä.

        Todellakaan kukaan täysjärkinen normaaliälyinen ei "pidä itsestäänselvyytenä, että alkoholia on käytettävä". Sen päättää joka ikinen iikka ihan itse. Mutta absolutismin ja dokun väliin jää kultainen keskitie, nautiskelijoiden tie; hyvä ruoka ja hyvä viini kuuluvat yhteen ja se liitto on taivaassa solmittu.

        http://www.peda.net/en/magazine/heinavesi/lukio/heinavesitt?m=content&a_id=45

        "Säännöllinen alkoholin käyttö ennen 14 vuoden ikää aiheuttaa kolminkertaisen riskin alkoholiriippuvuuden syntymiseen vasta 21-vuotiaana aloittaneisiin verrattuna. On myös todettu, että alle 18 vuoden iässä aloitettu alkoholinkäyttö on tärkeä tekijä sille, miten alkoholia käytetään myöhemmin elämän aikana. Voidaankin siis todeta, että mitä nuorempana aloittaa alkoholinkäytön, sitä todennäköisemmin alkoholin käyttö on runsasta myös aikuisiässä."


      • No woi h-i !
        Nuorisotyöntekijä kirjoitti:

        http://www.peda.net/en/magazine/heinavesi/lukio/heinavesitt?m=content&a_id=45

        "Säännöllinen alkoholin käyttö ennen 14 vuoden ikää aiheuttaa kolminkertaisen riskin alkoholiriippuvuuden syntymiseen vasta 21-vuotiaana aloittaneisiin verrattuna. On myös todettu, että alle 18 vuoden iässä aloitettu alkoholinkäyttö on tärkeä tekijä sille, miten alkoholia käytetään myöhemmin elämän aikana. Voidaankin siis todeta, että mitä nuorempana aloittaa alkoholinkäytön, sitä todennäköisemmin alkoholin käyttö on runsasta myös aikuisiässä."

        Kuka on puhunut "säännöllisestä alkoholinkäytön alkamisesta" lapsilla / nuorilla ? On kaksi eri asiaa käyttää säännöllisesti ja kasvattaa asenteita ja antaa ajatuksenpoikasia aiheesta näyttämällä vaikka aikuisten esimerkillä, miten sitä litkua käytetään OIKEIN.

        Mutta mahdotontahan se näyttää olevan, jos jopa ammatti-ihmisen (?) käsitys asiasta on noin ahdas ja jälkeenjäänyt. Sillä viisiin ei huolehdita kuin siitä, että juopot eivät lopu. Sekö lie tarkoituskin, että joiltakin ei loppuisi työ.


      • peruskoulunope
        No woi h-i ! kirjoitti:

        Kuka on puhunut "säännöllisestä alkoholinkäytön alkamisesta" lapsilla / nuorilla ? On kaksi eri asiaa käyttää säännöllisesti ja kasvattaa asenteita ja antaa ajatuksenpoikasia aiheesta näyttämällä vaikka aikuisten esimerkillä, miten sitä litkua käytetään OIKEIN.

        Mutta mahdotontahan se näyttää olevan, jos jopa ammatti-ihmisen (?) käsitys asiasta on noin ahdas ja jälkeenjäänyt. Sillä viisiin ei huolehdita kuin siitä, että juopot eivät lopu. Sekö lie tarkoituskin, että joiltakin ei loppuisi työ.

        Kyllä sitä litkua voi harjoitella käyttämään "oikein" sitten 18-vuotiaanakin. Aivan kuten auton ajamista kaupungissa, maalla en tiedä miten tekevät kun ainakin traktoria voivat ajaa nuorempanakin. Alkoholi on myrkkyä ja se tuhoaa kroppaa. Eikä sen käyttöä nyt niin kovasti tarvitse harjoitella. Ja onhan sekin sen litkun käytön harjoittelua jos joutuu seuraamaan vierestä, kuinka vanhemmat käyttävät sitä kohtuudella.

        Ammattikasvattajilla on varmasti enemmän kokemusta nuorista ja alkoholista kuin omien lasten vanhemmista. Me näemme monia nuoria jotka ovat saaneet seurata vanhempiensa erilaista alkoholin kulutusta. Me näemme myös lapsia jotka ovat joutuneet kärsimään vanhempiensa holtittomasta alkoholin käytöstä, sen aiheuttamista raskaudenaikaisista vaurioista, perheväkivallasta, lasten sijoittamisesta huostaan kodin ulkopuolelle, avioeroista.

        Ei ole vaaraa, etteikö Suomessa opittaisi käyttämään alkoholia. Sen sijaan tarvitaan enemmän opastusta iloiseen elämään ilman alkoholia.

        Ja hyvä, että ammattikasvattajat välittävät kun vanhemmat eivät aina ole vanhempia.


      • Hah !
        peruskoulunope kirjoitti:

        Kyllä sitä litkua voi harjoitella käyttämään "oikein" sitten 18-vuotiaanakin. Aivan kuten auton ajamista kaupungissa, maalla en tiedä miten tekevät kun ainakin traktoria voivat ajaa nuorempanakin. Alkoholi on myrkkyä ja se tuhoaa kroppaa. Eikä sen käyttöä nyt niin kovasti tarvitse harjoitella. Ja onhan sekin sen litkun käytön harjoittelua jos joutuu seuraamaan vierestä, kuinka vanhemmat käyttävät sitä kohtuudella.

        Ammattikasvattajilla on varmasti enemmän kokemusta nuorista ja alkoholista kuin omien lasten vanhemmista. Me näemme monia nuoria jotka ovat saaneet seurata vanhempiensa erilaista alkoholin kulutusta. Me näemme myös lapsia jotka ovat joutuneet kärsimään vanhempiensa holtittomasta alkoholin käytöstä, sen aiheuttamista raskaudenaikaisista vaurioista, perheväkivallasta, lasten sijoittamisesta huostaan kodin ulkopuolelle, avioeroista.

        Ei ole vaaraa, etteikö Suomessa opittaisi käyttämään alkoholia. Sen sijaan tarvitaan enemmän opastusta iloiseen elämään ilman alkoholia.

        Ja hyvä, että ammattikasvattajat välittävät kun vanhemmat eivät aina ole vanhempia.

        18 v:lle on liian myöhäistä alkaa antamaan asennekasvatusta tässä tai missään muussakaan aiheessa. Minkä tason ope lienet, jos et tällaista perusasiaa snaijaa.


      • Ei helweette !
        Nuorisotyöntekijä kirjoitti:

        http://www.terveysinfo.fi/uutiset/artikkeli_lue/151

        "Mitä nuorempana lapsi tai nuori aloittaa alkoholin käytön, sitä todennäköisemmin hän käyttää alkoholia usein ja runsaasti kerrallaan, kun hän tulee aikuisikään.

        Eli nuorena aloitettu alkoholin käyttö altistaa alkoholismille aikuisena aloitettua käyttöä voimakkaammin. Tähän tulokseen tultiin Jyväskylän yliopistossa toteutetussa pitkäaikaisessa Lapsesta aikuiseksi -tutkimuksessa."

        Ja niille, jotka mainostavat "Kyllä meilläe käytetään alkoholia ja lapsetkin saavat maistaa, jotta oppivat käyttämäänoikein" tutkimustietoa: "Niissä perheissä missä ei käytetty alkoholia, oli todennäköisempää, että lapsi ei aloittanut alkoholin käyttöä nuorena."

        On myös tutkimuksia, joiden mukaan vanhempien kohtuukäyttökin saattaa huolestuttaa ja hämmentää lasta. Kun vanhempi on hiprakassa, hänestä tulee erilainen, hän haisee alkoholille jne. Tämä saattaa hämmentää ja pelottaa pientä lasta.

        Oletko kuullut / havainnut ikinä, että alkojuomia voi käyttää tulematta humalaan tai edes "hiprakkaan" ? Tästä viestiketjusta selviää hyvin, miksi viinaa väärinkäytetään yhä, aina ja edelleen vaan, vaikka immeiset ovat muka sivistyneitä ja nykyaikaisia ja viisaita. Asenteet ovat jämähtäneet viime vuosituhannelle niin lujaan, että mitään muutosta ei tule tapahtuman.


      • Nuorisotyöntekijä
        Ei helweette ! kirjoitti:

        Oletko kuullut / havainnut ikinä, että alkojuomia voi käyttää tulematta humalaan tai edes "hiprakkaan" ? Tästä viestiketjusta selviää hyvin, miksi viinaa väärinkäytetään yhä, aina ja edelleen vaan, vaikka immeiset ovat muka sivistyneitä ja nykyaikaisia ja viisaita. Asenteet ovat jämähtäneet viime vuosituhannelle niin lujaan, että mitään muutosta ei tule tapahtuman.

        Koska olen siten alkoholia itsekin käyttänyt, ruuan kanssa ja saunan jälkeen. Alaikäisten juominen kuitenkin on suurimmaksi osaksi humalajuomista. He myös oppivat aikuisen esimerkistä enemmän kuin yhdestäkään valistuspuheesta.


      • Nuorisotyöntekijä
        No woi h-i ! kirjoitti:

        Kuka on puhunut "säännöllisestä alkoholinkäytön alkamisesta" lapsilla / nuorilla ? On kaksi eri asiaa käyttää säännöllisesti ja kasvattaa asenteita ja antaa ajatuksenpoikasia aiheesta näyttämällä vaikka aikuisten esimerkillä, miten sitä litkua käytetään OIKEIN.

        Mutta mahdotontahan se näyttää olevan, jos jopa ammatti-ihmisen (?) käsitys asiasta on noin ahdas ja jälkeenjäänyt. Sillä viisiin ei huolehdita kuin siitä, että juopot eivät lopu. Sekö lie tarkoituskin, että joiltakin ei loppuisi työ.

        Lainaan omaa kirjoitustasi tuolta ylempää:

        "Alkoholikasvatus tehdään ja annetaan kotona. Kotona opetellaan aihetta, annetaan sopivassa iässä vähän viiniä ruokapöydässä, tai tilkka olutta saunailtana vanhempien seurassa. "

        Vähän viiniä ruokapöydässä tai tilkka olutta... Kuinka usein? Kertaluonteiset maistiaiset vai toistekin?

        Jos annatte lapsillenne toistuvasti sen tilkkasen olutta saunailtana vanhempien seurassa tai vähän viiniä ruokapöydässä, se on nuorena aloitettua alkoholin säännöllistä käyttöä.

        "ja kasvattaa asenteita ja antaa ajatuksenpoikasia aiheesta näyttämällä vaikka aikuisten esimerkillä, miten sitä litkua käytetään OIKEIN. "

        Tarjoamalla lapselle alkoholia viestität, että lapsen on sallittua käyttää alkoholia.

        "Sillä viisiin ei huolehdita kuin siitä, että juopot eivät lopu."

        Juopoksi tullaan vain juomalla. Yksikään raitis ei ole juoppo. Jos joku huolehtii siitä, etteivät juopot lopu, niin vanhemmat jotka hankkivat lapsilleen juotavia, laittavat viranomaisten rattaisiin kapuloita alkoholin haittavaikutuksia vähättelevillä mielipiteillään ja alkoholitarjoiluillaan.


      • Hah !
        Nuorisotyöntekijä kirjoitti:

        Lainaan omaa kirjoitustasi tuolta ylempää:

        "Alkoholikasvatus tehdään ja annetaan kotona. Kotona opetellaan aihetta, annetaan sopivassa iässä vähän viiniä ruokapöydässä, tai tilkka olutta saunailtana vanhempien seurassa. "

        Vähän viiniä ruokapöydässä tai tilkka olutta... Kuinka usein? Kertaluonteiset maistiaiset vai toistekin?

        Jos annatte lapsillenne toistuvasti sen tilkkasen olutta saunailtana vanhempien seurassa tai vähän viiniä ruokapöydässä, se on nuorena aloitettua alkoholin säännöllistä käyttöä.

        "ja kasvattaa asenteita ja antaa ajatuksenpoikasia aiheesta näyttämällä vaikka aikuisten esimerkillä, miten sitä litkua käytetään OIKEIN. "

        Tarjoamalla lapselle alkoholia viestität, että lapsen on sallittua käyttää alkoholia.

        "Sillä viisiin ei huolehdita kuin siitä, että juopot eivät lopu."

        Juopoksi tullaan vain juomalla. Yksikään raitis ei ole juoppo. Jos joku huolehtii siitä, etteivät juopot lopu, niin vanhemmat jotka hankkivat lapsilleen juotavia, laittavat viranomaisten rattaisiin kapuloita alkoholin haittavaikutuksia vähättelevillä mielipiteillään ja alkoholitarjoiluillaan.

        Kannattaisiko sun aloittaa alusta, opiskelu tai jotain. Jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä, viilaa pilkkujasi rauhassa. Kuulut siihen joukkoon, joka pitää huolen siitä, että juopot eivät todellakaan lopu. Piste.


    • eräs ollut ja tuleva

      En jaksanut lukea kuin kolme ekaa vastausta ja päätin, lukematta loppuja, kirjoittaa oman vastineeni asiaan. Lastensuojeluilmoituksesta en niinkään osaa sanoa juuta en jaata, koska nykyaikana ns."vähemmästäkin" joutuu ko.suojelun piiriin...mutta yhden tosiasian voin sanoa, että siinä vaiheessa kun lapsi pyytää vanhemmaltaan tai kaverin vanhemmilta tai muulta ulkopuolisilta ostamaan sen kuuluisan "2 kaljaa", niin ihan vaan haluaisin äitinä minäkin nykyään, muistuttaa, että siinä vaiheessa puskassa on piilossa jo ne "toiset 2 kaljaa" jotka aikaisemmin pyydetty joltain muulta...löyhäuskoisemmalta....Itse en ainakaan haluaisi olla SE vanhempi joka ostanut sen 2 tai 5 tmv. alkoholituotetta lapselle ja sitten itketään kun se yrjöö sisuksiaan "keltaisella patjalla" tai puskassa tai ihan missä vaan...ihan vaikka siellä omassa pikku lintukodossa, eli kotona.

      • Tullut ja oleva

        Jeeees, ja siihen, että lapsi ei pyydä keneltäkään viinaksia, auttaa vain aikanaan aloitettu, oikein oivallettu ja toteutettu A S E N N E K A S V A T U S !


      • mattijee
        Tullut ja oleva kirjoitti:

        Jeeees, ja siihen, että lapsi ei pyydä keneltäkään viinaksia, auttaa vain aikanaan aloitettu, oikein oivallettu ja toteutettu A S E N N E K A S V A T U S !

        Soita heti poliisit ja lastensuojeluviranomaiset paikalle. Vanhemmat koittavat myrkyttää lapsensa... todella törkeää toimintaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"

      "Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      2753
    2. Jos voisit kääntää kelloa taaksepäin

      Mihin hetkeen palaisit?
      Ikävä
      137
      1499
    3. Pitäisikö valtion lopettaa Terveysjättien tukeminen

      Nyt annetaan puoli miljardia veroparatiiseihin ja kavereille, eikö olisi järkevää että valtio tukee vain Julkista puolta
      Maailman menoa
      152
      1403
    4. Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sinusta?

      Oletko ollut hänen mielestään reilu, rehellinen ja ymmärtäväinen? Vai oletko hänen mielestään se, joka ei ollut reilu ei
      Ikävä
      9
      1306
    5. Sofia ei taida tajuta, että kaikki nauravat hänelle

      Sofia feikkaa luksuslokkeilua muttei tajua, että se aiheuttaa lähinnä myötähäpeää ja kaikki nauravat hänelle.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      1211
    6. Yllätyskäänne: Kivitipun huutokauppa rauksesi, myynnissä uudelleen.

      Kivitipusta käydään edelleen kauppaa, vaikka alkuperäinen huutokauppamyynti raukesikin. https://ilkkapohjalainen.fi/ta
      Lappajärvi
      38
      1049
    7. Mukava nainen on

      Hyvännäköinen ja jollain tavalla räväkkä. Katsoin häntä, mutta mietin sinua kuitenkin. Ihan vaikka koko pitäjän kauneimm
      Ikävä
      58
      968
    8. Mikä oli se suurin syy, ettet kertonut tunteistasi?

      Olisitko voinut tai halunnut?
      Ikävä
      65
      906
    9. Pertikki out

      Lopeta nyt Pertikki tuo poliitiikan jauhaminen täällä. Mene jonnekin poliitiikan erikoissivuille ja jankkaa tuota muuall
      70 plus
      209
      890
    10. Lauantai aaumua

      Silmät aukesivat todellisuuteen. Hyvää huomenta. ☕🍁😊❤️
      Ikävä
      148
      873
    Aihe