Onko "normaalia" tai yleistä että kännäämistä seuraavat 3-4 päivää ahdistaa ihan kauheasti? Johtuukohan tämä kauhea ahdistus ja alakulo juomisesta? Juon joka viikonloppu ns. perseet olalle. Viimeksi lauantaina, ja vielä tänäänkin on ollut kauhea olo, lähinnä henkisesti. Rinnassa puristaa tuttu ahdistuksen tunne ja kaikki asiat vituttaa tai masentaa, en saa mitään aikaseksi enkä jaksa mitään.
Onkohan minulla oikeasti masennusta vai johtuuko "vain" juopottelusta? Auttaisikohan jos lopettaisi/vähentäisi juomista?
Olen nainen 23v.
Juopottelu ja masennus/ahdistus
25
13099
Vastaukset
- taakse jätetty
ja noita päiviä tulee iän myötä lisää rutkasti.
auttaisko krapulaan jos on juomatta ? niin.......-. Liiallisesta juomisesta ei ainakaan hyötyä ole, jos päätät vähentää juomista, se on aina hyvä, oli syy mikä tahansa.... Kyllä se aurinko vielä paistaa! Onnea ja elämäniloa!
- ------>>
Johtuu juurikin liiasta juomisesta.
Viinan kanssa liika läträäminen on varma keino hankkia itselleen ahdistukset, masennukset, alakulon, passivoitumisen, unihäiriöt, ja niitä viinaksilla lääkitsemällä kierre vain syvenee.
Joka viikonloppuinen perseet olalle juominen on sairas elämäntapa, jolla hankitaan takuuvarma pahentuva alkoholismi.
Yritä nuori ihminen havahtua ajoissa.
Ennen kuin on myöhäistä.- vanha konkari
Vaivoista pääsee niin, että ei päästä tilaa krapulaan, vaan aloittaa päivän aina reilulla annoksella viinaa.
- ?
vanha konkari kirjoitti:
Vaivoista pääsee niin, että ei päästä tilaa krapulaan, vaan aloittaa päivän aina reilulla annoksella viinaa.
Etkö enää olekaan nuori lääkäri?
- vain--
? kirjoitti:
Etkö enää olekaan nuori lääkäri?
Alkoholismiin on vain yksi lääke, se on viina.
- Anonyymi
Mutta olen jo keskikäinen
- kysynpähän vain
vähentää juomistasi?
- pihuh +iuh
etenkin nuorena. Sitten jossain vaiheessa se helpotaa ja morkkis tulee vain jos on tyrinyt lujemmin. Mutta nuorena morkis tulee todella helposti. Sitten jos sattuu alkoholisoitumaan tarpeeksi, tulee juoppohulluuskohtauksia, tai ainakin perkeleellisiä masennuskausia, jolloin säikkyy omaa varjoaan tai menee nukkumaan sängyn alle.
Liekö tätäkään asiaa tutkittu tarkemmin, en tiedä. Tuntuma on omalta ja muutamien kaverien kertomana kuitenki tunsuuntainen. Alkkomahooli kun kuitenkin vaikuttaa aivoihin aiheeuttamalla mielihyvää jne, niin kai siinä pakostakin on sivuvaikutuksia. Kun onhan kailikka lääkkeilläkin jotain sivuvaikutuksia, vaikka ne on hyvinkin tieteellisesti kehitettyjä ja viina on tavallaan kehittynyt itsekseen, yrityksen ja erehdyksen kautta. Ja viinaa tutkitaan vasta sen jälkeen kun se on muodostunut maapallon yleisimmäksi huumeeksi.
Sivumennen mainittuna, ennnen armeijassa oli muona-annoksessa tupakatat, nyt tupakointi yritetään hiljakseen kriminalisoida, tai ainakin kieltää maapallolla.... - entinen_nuorimies
Hei nuori nainen,
Kyllä se nimenomaan dokaamisesta johtuu. Tuntuu että kaikki epäonnistuu, mikään ei kiinnosta ja mikään ei tunnu innostavan saati tuntuvan hauskalta. Sen ehkä vielä kestää mutta jos vielä kännissä tuli hölmöiltyä niin johan on taas morkkikset ja elämä mallillaan!
Olet tosi pahassa rytmissä: viikonloppuna dokaat, sitten krapula ja masennukset, pari päivää ok mitkä menee seuraavasta dokaamisesta haaveillessa ja taas koko kierros uusiksi.
Nyt opettelet elämään eri tavoin! Älä anna alkoholin olla tulla elämäsi keskeisimmäksi asiaksi, vaikka aika pahasti se jo sitä sulle on. Miksi antaisit mennä 10-20 vuotta noin ja sitten muutoksen teko tuhat kertaa vaikeampaa.
Keksi viikonlopuksi jotain, mikä ei liity alkoholiin. Huomaat maanantaina miten ihanaa on kun ei ahdista eikä krapula vaivaa. - levoton123
kärsitkö masennuksesta???
Itselläni on keskivaikea masennus/ahdistus ja nyt on ollut pahempaa kun olen ollut pitkää sairaslomalla,
tissuttelua saattaa olla joskus useampanakin päivänä viikossa mutta harvoin kännejä juon..mutta silti vaikka ottaisin vain pari niin johon on ahdistava olo..ns.morkis..mutta henkinen krapula ei niinkään fyysistä.
ja se on hirveä tunne.
nyt haluan laihtua niin pakko vähentää juomista ja psykiatrikin seuraa sitä,eikä ole rahaakaan.
mutta ei siihen muu auta kun se että ei juo- Antabus-Alma
entinen_nuorimies kirjoitti asiaa. Näin se on. Ite aloin käyttää "itsehoitona" pahaan oloon viinaa. Helpotti hetkeksi, mutta itsemurha-ajatuksia ja hirveää ahdistusta siitä krapulan koittaessa seuraa. Alkoholi sotkee aivojen serotoniini- ja dopamiiniaineenvaihduntaa. Pääkoppakin on herkkä sähkökemiallinen koneisto. Psykiatri sanoi minulle, et masennuslääkkeetkään ei toimi, jos juo. Välittäjäaineita on koko ajan vaihteleva määrä ja aivot hälytystilassa. Ite oon tuurijuoppo ja huomaan sen itsessäni. Juomakausina/krapulassa olen säikky ja ahdistunut, ärhäkkäkin, maailma kaatuu päälle, olen passiivinen ja apea. Pidempinä selvinä kausina toimintatarmo on huipussa, olen iloinen ja sosiaalinen, enemmän oma itseni ja nautin elämästä.
Mulla on menny välillä pitkiä aikoja, et kierto on ollu se pe-su viinaa hirveästi, sit oon sairas, ripuli, vapina, paha olo, ahdistus keskiviikkoon asti, torstai on suht normaali päivä ja sama taas alusta. :( Mut vaikka tiedän kaiken tämän, semmonen kumma illuusio hiipii salakavalasti, et miten olis kiva ottaa ja "rentoutua", vaikka jo vuosia mulla on vaan pöhnä ja juon liian nopeesti ja sit kankkunen. Vaikka tietyn pisteen kun on alkoholismissa ylittänyt, semmonen hilpeä, harmiton muutamien ottaminen ei enääonnistu.. Aina sitkeesti luulee, et nyt, nyt se taas tulee se nuoruuden hilpeä noste. Itsepetosta. Ohihan ne munkin kohalla on.. Pitäs muistaa.. - 5-vuotta ilman.-
Antabus-Alma kirjoitti:
entinen_nuorimies kirjoitti asiaa. Näin se on. Ite aloin käyttää "itsehoitona" pahaan oloon viinaa. Helpotti hetkeksi, mutta itsemurha-ajatuksia ja hirveää ahdistusta siitä krapulan koittaessa seuraa. Alkoholi sotkee aivojen serotoniini- ja dopamiiniaineenvaihduntaa. Pääkoppakin on herkkä sähkökemiallinen koneisto. Psykiatri sanoi minulle, et masennuslääkkeetkään ei toimi, jos juo. Välittäjäaineita on koko ajan vaihteleva määrä ja aivot hälytystilassa. Ite oon tuurijuoppo ja huomaan sen itsessäni. Juomakausina/krapulassa olen säikky ja ahdistunut, ärhäkkäkin, maailma kaatuu päälle, olen passiivinen ja apea. Pidempinä selvinä kausina toimintatarmo on huipussa, olen iloinen ja sosiaalinen, enemmän oma itseni ja nautin elämästä.
Mulla on menny välillä pitkiä aikoja, et kierto on ollu se pe-su viinaa hirveästi, sit oon sairas, ripuli, vapina, paha olo, ahdistus keskiviikkoon asti, torstai on suht normaali päivä ja sama taas alusta. :( Mut vaikka tiedän kaiken tämän, semmonen kumma illuusio hiipii salakavalasti, et miten olis kiva ottaa ja "rentoutua", vaikka jo vuosia mulla on vaan pöhnä ja juon liian nopeesti ja sit kankkunen. Vaikka tietyn pisteen kun on alkoholismissa ylittänyt, semmonen hilpeä, harmiton muutamien ottaminen ei enääonnistu.. Aina sitkeesti luulee, et nyt, nyt se taas tulee se nuoruuden hilpeä noste. Itsepetosta. Ohihan ne munkin kohalla on.. Pitäs muistaa..Ilmeisesti juominen toisilla ihmisillä saa aikaan hormonaalisia muutoksia, maksahan tuottaa eräitä hormooneja ja viina saattaa sekoittaa "järjestelmiä" tuottamalla liikaa tai liian vähän jotakin entsyymiä joka estää tai lisää jonkun hormoonin tuottoa.
Aivot reagoi herkästi myrkkyihin ja aineenvaihdunnallisiin muutoksiin.
Paras lääke on tietysti juomisen lopettaminen, mutta ruokavaliokin on tärkeä.
"hermostuneen" ihmisen on vaikea lopettaa juomista, siksi alkuvaiheessa voi lääkkeetkin olla hyväksi avuksi.
Suurin ongelma on tavata sellainen lääkäri joka ennakkoluulottomasti suostuu määräämään tarpeeksi tehokkaita lääkkeitä.
Unilääkkeet pitää olla pitkävaikutteisia ja voimakkaita, (esim. 50mg Opamox) eikä mitään nukahtamislääkeitä.
Cipralex mielialalääke sopii joillekkin juopoille joka tosissaan yrittää viinasta irti. Vaatii vähintään puolenvuoden käytön. Alku on aina vaikein. - +
5-vuotta ilman.- kirjoitti:
Ilmeisesti juominen toisilla ihmisillä saa aikaan hormonaalisia muutoksia, maksahan tuottaa eräitä hormooneja ja viina saattaa sekoittaa "järjestelmiä" tuottamalla liikaa tai liian vähän jotakin entsyymiä joka estää tai lisää jonkun hormoonin tuottoa.
Aivot reagoi herkästi myrkkyihin ja aineenvaihdunnallisiin muutoksiin.
Paras lääke on tietysti juomisen lopettaminen, mutta ruokavaliokin on tärkeä.
"hermostuneen" ihmisen on vaikea lopettaa juomista, siksi alkuvaiheessa voi lääkkeetkin olla hyväksi avuksi.
Suurin ongelma on tavata sellainen lääkäri joka ennakkoluulottomasti suostuu määräämään tarpeeksi tehokkaita lääkkeitä.
Unilääkkeet pitää olla pitkävaikutteisia ja voimakkaita, (esim. 50mg Opamox) eikä mitään nukahtamislääkeitä.
Cipralex mielialalääke sopii joillekkin juopoille joka tosissaan yrittää viinasta irti. Vaatii vähintään puolenvuoden käytön. Alku on aina vaikein.Suosittelet viinakoukun tilalle bentsokoukkua, mikä on monin verroin pahempi ja vahvempi.
Oletko koskaan yrittänyt päästä Opamoxista eroon?
Suosituksistasi päätellen et ole.
Sen vuoksi et ymmärrä, mitä kirjoitat. - Asialinja
+ kirjoitti:
Suosittelet viinakoukun tilalle bentsokoukkua, mikä on monin verroin pahempi ja vahvempi.
Oletko koskaan yrittänyt päästä Opamoxista eroon?
Suosituksistasi päätellen et ole.
Sen vuoksi et ymmärrä, mitä kirjoitat.Itkupillejä oikein sikiää..
- +
Asialinja kirjoitti:
Itkupillejä oikein sikiää..
teille pohjattoman tyhmille ja kokemattomille.
- temppis2
+ kirjoitti:
teille pohjattoman tyhmille ja kokemattomille.
Minulla hävisi masennus kun laitoin 5kk sitten korkin tiukasti kiinni ja hukkasin pullon.. Tulin kuin "pommikone" läpi syksyn jolloin parisuhteeni päättyi, aikaisemminkin olin viinalla saannut itseni välillä epätodellisuuden rajoille masennuksen suhteen. Lisää vettä myllyyn lisäsi se että minulla unet häiriytyy viikoksi jos otan reippaasti viinaa esim. kaksi päivää peräkkäin.
Tammikuussa olin niin masentunut että köysi kaulassa mietin miksi jakkara ei voisi pettää jalkojen alta ilman että itse sitä pitää potkaista nuri kun luulin aamu-yöstä kuulleeni äänen sisältäni, todellisuudessa se kuului taskustani ja kännykkä antoi herätyksen ja töihin oli koitettava vääntäytyä.
Se oli elämäni pohja, illalla kun tulin töistä soitin AA-auttavaan puhelimeen ja sen jälkeen olen saannut olla raittiina päivä kerrallaan, huomennakin suunnittelen meneväni nukkumaan selvänä.
Kun jätin juomisen, oli energiaa parin viikon jälkeen reservissä niin paljon että alkoi liikunta kiinnostamaan, nyt elän tervettä elämää ja vaikka menetetty rakkaus ei ehkä palaakkaan niin osaan ajatella jopa ikävää kauniina asiana, ei se niin enään masenna. Pienistä asioistakin oppii tällainen raavas sissi yli-luutnantti nauttimaan kun lintujen laulukin on komiaa kuultavaa.
Minä saan voimani AA:n kokouksista, käyn aina kun olen työkiireiltäni Suomessa, ensimmäiset kerrat AA:ssa tuntuu aika ahdistavilta mutta kun rehellisesti myöntää missä tilanteessa on niin siitä sitten kuitenkin pääsee aika helpolla ylös.. Toivon sinullekkin joka tätä luet että kokeilet tällaista raittiutta, elämä antaa paljon enemmän... -tk- - Anonyymi
temppis2 kirjoitti:
Minulla hävisi masennus kun laitoin 5kk sitten korkin tiukasti kiinni ja hukkasin pullon.. Tulin kuin "pommikone" läpi syksyn jolloin parisuhteeni päättyi, aikaisemminkin olin viinalla saannut itseni välillä epätodellisuuden rajoille masennuksen suhteen. Lisää vettä myllyyn lisäsi se että minulla unet häiriytyy viikoksi jos otan reippaasti viinaa esim. kaksi päivää peräkkäin.
Tammikuussa olin niin masentunut että köysi kaulassa mietin miksi jakkara ei voisi pettää jalkojen alta ilman että itse sitä pitää potkaista nuri kun luulin aamu-yöstä kuulleeni äänen sisältäni, todellisuudessa se kuului taskustani ja kännykkä antoi herätyksen ja töihin oli koitettava vääntäytyä.
Se oli elämäni pohja, illalla kun tulin töistä soitin AA-auttavaan puhelimeen ja sen jälkeen olen saannut olla raittiina päivä kerrallaan, huomennakin suunnittelen meneväni nukkumaan selvänä.
Kun jätin juomisen, oli energiaa parin viikon jälkeen reservissä niin paljon että alkoi liikunta kiinnostamaan, nyt elän tervettä elämää ja vaikka menetetty rakkaus ei ehkä palaakkaan niin osaan ajatella jopa ikävää kauniina asiana, ei se niin enään masenna. Pienistä asioistakin oppii tällainen raavas sissi yli-luutnantti nauttimaan kun lintujen laulukin on komiaa kuultavaa.
Minä saan voimani AA:n kokouksista, käyn aina kun olen työkiireiltäni Suomessa, ensimmäiset kerrat AA:ssa tuntuu aika ahdistavilta mutta kun rehellisesti myöntää missä tilanteessa on niin siitä sitten kuitenkin pääsee aika helpolla ylös.. Toivon sinullekkin joka tätä luet että kokeilet tällaista raittiutta, elämä antaa paljon enemmän... -tk-Pullo päivässä! Eikä iske masis
!
- Anonyymi
Kännääminen sinällään ei ahdista, enemmänkin ahdistaa suomessa yleinen alkoholiin liittyvä ilmapiiri sallitaan/kielletään. Alkoholi verotus aivan liian tiukka jopa oluiden kohdalla eikä kukaan näytä tekevän asialle mitään samoin ruoka viinit ei niitä elintarvike kaupoissa vieläkään ole. Ainoastaan 5,5% kurapulloja joissa aivan kaamea maku ja vielä kaameampi hinta. Suomea ei turhaan pidetä itänaapuri venäjän minikopiona.
- Anonyymi
En tiedä yleisyydestä mutta itse en ole kokenut tuollaista.
Olipa kyse 3:n vuoden putkesta tai kuukauden rupeamasta niin ainoat seuraukset ovat olleet, että ensin mainitussa se ei enää huvittanut ja mieskunto alkoi heikkenemään ja kuukauden putken jälkeen kädet vapisivat muutaman päivän ja pari viikkoa välttelin rankempia, fyysysiä ponnistuksia.- Anonyymi
Eli ei siis ilmeisesti kannata lopettaa... itselläni 5päivän selvä putki ihan jees olo. Ajattelin vetää 30pv. Putkeen. Mutta nyt arvelluttaa pitäisköhän sittenki katkaista ja vetää pää täyteen taas viikonloppuna.
- Anonyymi
Ei se pidä ollenkaan paikkaansa.
Vihreät ovat sanoneet, että kaikki johtuvat ilmastonmuutoksesta.
Ilmastoa, sitä tulee runkata homojen hommia vastaavaksi.
Sateenkaaren lippu on siitä merkkinä, että nyt ei sada enää. - Anonyymi
Vähän samalla tavalla, että tuli on hyvä palvelija mutta huono isäntä.
Samoin toimii alkoholi. Jos käytät kohtuudella, sinun ei tarvitse vähentää tai lopettaa.
Pitää kuitenkin huolehtia omasta terveydestään säännöllisin terveystarkastuksin. Siellä sitten huomautetaan, jos liikakäyttöä näkyy. Ja sehän näkyy veriarvoissa. - Anonyymi
Sinun pitää ryypätä joka päivä ja aamu, näin ei rapula ja masennus osu sinuun. !!
🤥 - Anonyymi
Edelleen viina on viisasten juoma. Ahdistuneisuuslääke se ei ole. Aurinkoa,seesteisyyttä elämääsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse3657906Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1135583Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1114643Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli274450Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos1754411Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s523957Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603853Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan773737Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava373647SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha853471