suutinhuoltoa ( ajotunteja 600 h )
kone volvo Pentan AD31B. Suuttimet irroitettu, kupit putsattu erittin huolellisesti. Suuttimet kävi huollossa
eikä vaatinut kuin puhdistuksen ja normaalin säädön eli ok. Asensin suuttimet paikoilleen
ja koeajon jälkeen huomasin, että yhden suuttimen ja suutinholkin välistä oli tullut mustaa
noke eli pakokaasua ym. palamistöhkää. otin suuttimen irti, putsasin vastinpinnat uudestaan
ja uusi yrity. sama homma. kiinnitys pultti vedettiin momentttiin kuten asiaan kuuluu.
Vastinpinnassa, johon suuttimen alaosa tiivistyy, on hyvin pieni kuluma josta paine pääsee purkautumaan.
Korjausvaihtoehtoja on kaksi
1. Vaihataa suutinholkki (iso ja hankala työ)
2. asentaa ohut 0.8 mm paksu kupariprikka suuttimen alle lisätiivisteeksi.
Kokemuksia näistä ? Yanmarinin koneessahan nuo prikat ovat aina mutta jos pentan koneeseen laittaa
ja suuttimen kärki nousee alle 0.8 mm, haittako ?????
suutin...
6
568
Vastaukset
ne levyt (prikat), ovat kertakäyttöisiä.
- ei le
prikkoja kuten yanmarissa. Prikoissa ei kannata säästellä. niitä saa eurolla kourllisen. nyt on kysymys siitä, haittaako jos tuo suuttimen kärki nousee vajaan millin ylöspäin ??? Yanmarissa on prikat ja tottakai ne uusitaan jokakerta. nimimerkillä kokemusta on tästäkin...
- eipäkai
en usko että tuon prikan käytöstä kyseisessä kohteessa on haittaa.
0.8 mm prikka kun menee vielä hieman kasaan suutinta asennettaessa.
Jos suutin on siis asennuksen jälkeen n. 0.5 mm korkeammalla kuin
aikaisemmin, keksiikö joku mitä haittaa siitä voisi ola ? Itse en usko että
vaikuttaa mihinkään. ei le kirjoitti:
prikkoja kuten yanmarissa. Prikoissa ei kannata säästellä. niitä saa eurolla kourllisen. nyt on kysymys siitä, haittaako jos tuo suuttimen kärki nousee vajaan millin ylöspäin ??? Yanmarissa on prikat ja tottakai ne uusitaan jokakerta. nimimerkillä kokemusta on tästäkin...
On että paluuputken asentaminen siihen kohollaan olevaan suuttimeen voi olla vähän haastavaa.
Itse tosin kokeilisin ensin kiristämistä hieman kovempaan momenttiin.- Öllerö
eipäkai kirjoitti:
en usko että tuon prikan käytöstä kyseisessä kohteessa on haittaa.
0.8 mm prikka kun menee vielä hieman kasaan suutinta asennettaessa.
Jos suutin on siis asennuksen jälkeen n. 0.5 mm korkeammalla kuin
aikaisemmin, keksiikö joku mitä haittaa siitä voisi ola ? Itse en usko että
vaikuttaa mihinkään.Voit huoletta laittaa sinne prikat kun vain varmistat,että on oikeaa kokoa muuten jää edelleen vuotaa.
- näin...
Välittäjä_LKV kirjoitti:
On että paluuputken asentaminen siihen kohollaan olevaan suuttimeen voi olla vähän haastavaa.
Itse tosin kokeilisin ensin kiristämistä hieman kovempaan momenttiin.ensin kokeilin tuota mainitsemaasi kovempaa momenttia. ensin putsasin ja sitten käännettiin kovempaan momenttiin ja avattiin ja udestaan kovempaan momenttiin. Ei auttanut. sama ongelma. nyt laitettiin tuo mainitsemani prikka suuttimen alle. käännettiin hieman ohjetta kovempaan momenttiin. tänään ajettiin normaali kuromituksella 2 * 30 min ja takastin konehuoneen....ja kas kas... vuotoa ei näkynyt. Eli nyt näyttäisi olevan huoli pois. Mietityttää edelleen voiko tuosta olla muuta harmia. sen paluuputken sai muuten ihan nätisti paikallee. nousua aikaisempaan oli niin vähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201185
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874- 85741
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 91675
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276675- 107614
- 29555
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet110497