perävetolaitteen palje

Volvomiäs

ilmeisesti suht helppo vaihtaa itse, jos ruuvari jotenkin pysyy kädessä?
Paljon aikaa kannattaa varata? 3-4h ekalla kerralla?? Kyseessä vanha volvon kone.

15

1241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin kun ilma on lämmin. Täälläkin lukuisia keskusteluja aiheesta. Selaa juttuja vähän taaksepäin.

    • sdgew8

      helppoa, suurin työ on saada vetoakseli takaisin rihlohin, aikaa menee 1-2h.
      1.Öljyt pois.
      2.Ohjauskypärä irti, lukkotapin irroittamiseen sopivat vaihteen suojakopan ruuvit , 2kpl.
      3. vaihde vaijeri irti.
      4. vanhat kumikiristemet irti, kumin irroitus ylävaihteesta. Tarvitsee taipuisan klemmari ruuvimeisselin.
      5. ylävaihde irti, tarvitsee 2 uutta o-rengasta.
      ja sitten toisinpäin kasaan, Öljyt kannattaa kaataa avonaisen ylävaihteen kautta.

      • ggerg

        Tarkoitatko noita O-renkaita jotka ovat kuvassa numeroitu osiksi 18 ja 22 ??


      • ggerg

      • 290DP

      • gdjkds8
        ggerg kirjoitti:

        Tarkoitatko noita O-renkaita jotka ovat kuvassa numeroitu osiksi 18 ja 22 ??

        Ei.
        Toisesta kuvasta (Intermediate housing),ilmeisesti numerot 20 ja 21. Olen ostannut palkeen pencentralta ja pyytännyt tarvittavat O-renkaan ylävaihteen irroitusta varten. Ja ohjeen tähän tapaan sain Volvon huoltomieheltä, jonka mukaan tämä on helpoin tapa vaihtaa palje.

        http://www.volvopentashop.com/MarineCenter/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7746620_124?path=MarineDieselEngines/7746620/7746620_44/7746620_124


      • gdjkds8 kirjoitti:

        Ei.
        Toisesta kuvasta (Intermediate housing),ilmeisesti numerot 20 ja 21. Olen ostannut palkeen pencentralta ja pyytännyt tarvittavat O-renkaan ylävaihteen irroitusta varten. Ja ohjeen tähän tapaan sain Volvon huoltomieheltä, jonka mukaan tämä on helpoin tapa vaihtaa palje.

        http://www.volvopentashop.com/MarineCenter/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7746620_124?path=MarineDieselEngines/7746620/7746620_44/7746620_124

        "Ja ohjeen tähän tapaan sain Volvon huoltomieheltä, jonka mukaan tämä on helpoin tapa vaihtaa palje. "

        Voi olla montaa mieltä, ainakin nivelen ja pystyakselin samanaikainen sovittaminen on v-mäisempää kuin koko vetolaitteen ollessa irti.

        Tosin 290 on hankalampi kuin 270- ja 280-sarjalaiset, koska trimmisylinterit hirttävät kiinni omaan kiinnityspaikaansa jos vetolaite ei ole täysin suorassa. Vanhemmissa tuota ongelmaa ei ole, joten on helpompaa, ja etenkin nopeampaa, irroittaa koko vetolaite.


      • Ei satoja kertaa teh
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "Ja ohjeen tähän tapaan sain Volvon huoltomieheltä, jonka mukaan tämä on helpoin tapa vaihtaa palje. "

        Voi olla montaa mieltä, ainakin nivelen ja pystyakselin samanaikainen sovittaminen on v-mäisempää kuin koko vetolaitteen ollessa irti.

        Tosin 290 on hankalampi kuin 270- ja 280-sarjalaiset, koska trimmisylinterit hirttävät kiinni omaan kiinnityspaikaansa jos vetolaite ei ole täysin suorassa. Vanhemmissa tuota ongelmaa ei ole, joten on helpompaa, ja etenkin nopeampaa, irroittaa koko vetolaite.

        Tuosta olen täysin eri mieltä. Kun vetolaite irrotetaan kokonaan, ainoa toimenpide mikä säästyy pelkän ylävaihteen irroitamiseen nähden on kahden ruuvin ja kahden mutterin avaaminen, joilla ylävaihde on kiinnitetty.

        Lisätyönä tulevat ainakin seuraavat
        - trimmisylinterien tappien irrottaminen
        - pakokaasupalkeen irrottaminen (sattaa olla kinkkinen laittaa takaisin)
        - vesiletkun irrottaminen
        - vaihdevaijerin irrottaminen
        - vetolaitteen kiinitystappien irrottaminen

        Ylävaihdetta takaisin sovitettaessa ei todellakaan tarvitse sovittaa yhtäaikaa vetonivelen ja pystyakselin rihloja. Ylävaihdetta kannattaa pitää käännettynä 90 astetta, kun vetonivelen rihlat kohdistetaan. Sen jälkeen asennetaan sovitelevyt ja O-renkaat sekä lisätään tiivisteaine tasopinnalle, ylävaihde käännetään oikeaan asentooonsa ja lasketaan paikalleen. Potkuriakselista voi joutua kääntämään vähän, jotta holkin rihlat osuvat kohdalleen. Tästä selviää yksinkin, mutta tuskin koko vetolaitteen asennuksesta, koska se on monta kertaa painavampi.


      • 8+3
        Ei satoja kertaa teh kirjoitti:

        Tuosta olen täysin eri mieltä. Kun vetolaite irrotetaan kokonaan, ainoa toimenpide mikä säästyy pelkän ylävaihteen irroitamiseen nähden on kahden ruuvin ja kahden mutterin avaaminen, joilla ylävaihde on kiinnitetty.

        Lisätyönä tulevat ainakin seuraavat
        - trimmisylinterien tappien irrottaminen
        - pakokaasupalkeen irrottaminen (sattaa olla kinkkinen laittaa takaisin)
        - vesiletkun irrottaminen
        - vaihdevaijerin irrottaminen
        - vetolaitteen kiinitystappien irrottaminen

        Ylävaihdetta takaisin sovitettaessa ei todellakaan tarvitse sovittaa yhtäaikaa vetonivelen ja pystyakselin rihloja. Ylävaihdetta kannattaa pitää käännettynä 90 astetta, kun vetonivelen rihlat kohdistetaan. Sen jälkeen asennetaan sovitelevyt ja O-renkaat sekä lisätään tiivisteaine tasopinnalle, ylävaihde käännetään oikeaan asentooonsa ja lasketaan paikalleen. Potkuriakselista voi joutua kääntämään vähän, jotta holkin rihlat osuvat kohdalleen. Tästä selviää yksinkin, mutta tuskin koko vetolaitteen asennuksesta, koska se on monta kertaa painavampi.

        Mitä tiivisteainetta olet tasopinnalle käyttänyt? Volvon manuaali suosittaa Permatex No.2, mutta sitä ei näytä täältä päin kaupoista löytyvän.

        http://www.permatex.com/products/Automotive/automotive_gasketing/gasket_sealants/auto_Permatex_Form-A-Gasket_No_2_Sealant.htm

        Tuollaista töhnää suosittaa siis


      • fjh67
        8+3 kirjoitti:

        Mitä tiivisteainetta olet tasopinnalle käyttänyt? Volvon manuaali suosittaa Permatex No.2, mutta sitä ei näytä täältä päin kaupoista löytyvän.

        http://www.permatex.com/products/Automotive/automotive_gasketing/gasket_sealants/auto_Permatex_Form-A-Gasket_No_2_Sealant.htm

        Tuollaista töhnää suosittaa siis

        Minä ostin Biltemasta, koska o-rengas hoitaa tiivistyksen ja 'tiiviste maali' vain suojaa alumiinia hapettumasta.


      • Ei satoja kertaa teh kirjoitti:

        Tuosta olen täysin eri mieltä. Kun vetolaite irrotetaan kokonaan, ainoa toimenpide mikä säästyy pelkän ylävaihteen irroitamiseen nähden on kahden ruuvin ja kahden mutterin avaaminen, joilla ylävaihde on kiinnitetty.

        Lisätyönä tulevat ainakin seuraavat
        - trimmisylinterien tappien irrottaminen
        - pakokaasupalkeen irrottaminen (sattaa olla kinkkinen laittaa takaisin)
        - vesiletkun irrottaminen
        - vaihdevaijerin irrottaminen
        - vetolaitteen kiinitystappien irrottaminen

        Ylävaihdetta takaisin sovitettaessa ei todellakaan tarvitse sovittaa yhtäaikaa vetonivelen ja pystyakselin rihloja. Ylävaihdetta kannattaa pitää käännettynä 90 astetta, kun vetonivelen rihlat kohdistetaan. Sen jälkeen asennetaan sovitelevyt ja O-renkaat sekä lisätään tiivisteaine tasopinnalle, ylävaihde käännetään oikeaan asentooonsa ja lasketaan paikalleen. Potkuriakselista voi joutua kääntämään vähän, jotta holkin rihlat osuvat kohdalleen. Tästä selviää yksinkin, mutta tuskin koko vetolaitteen asennuksesta, koska se on monta kertaa painavampi.

        Oletko koskaan elävässä elämässä tehnyt markkinoimaasi toimenpidettä?

        Ensinnäkin ylävaihteisto on kiinni neljällä pultilla, ei kahdella. Toisekseen joudut irroittamaan vaihteensiirtimen välitangon. Ja kolmantena tuo esittämäsi työjärjestys..

        Ja muitakin ihmeellisä väittämiä kuten paino, ei kai kukaan edes yritä asentaa kokonaista vetolaitetta käsivoimin, vaan esim Bilteman pienemmällä hallitunkilla. Uuden pakokaasupalkeen asentaminen ei ole mikään ongelma, kunhan et väkisin pidä vetolaitetta yläasennossa jne..

        Ja jos irroitat sen 2 vuoden välein, niin se on helppoa. Neljässä vuodessa mm. kannatintapit jämähtävät todella mainiosti kiinni ;)

        P.S. Oletko koskaan tehnyt ko. toimenpidettä vanhemmalle vetolaiteelle, esim. 250, 270 ja 280? Niissä se on vielä helpompaa. Tosin helpoin on 100-vetolaite, johon muutenkin kannattaa vaihtaa sen ainoa palje vuosittain.


      • <3
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Oletko koskaan elävässä elämässä tehnyt markkinoimaasi toimenpidettä?

        Ensinnäkin ylävaihteisto on kiinni neljällä pultilla, ei kahdella. Toisekseen joudut irroittamaan vaihteensiirtimen välitangon. Ja kolmantena tuo esittämäsi työjärjestys..

        Ja muitakin ihmeellisä väittämiä kuten paino, ei kai kukaan edes yritä asentaa kokonaista vetolaitetta käsivoimin, vaan esim Bilteman pienemmällä hallitunkilla. Uuden pakokaasupalkeen asentaminen ei ole mikään ongelma, kunhan et väkisin pidä vetolaitetta yläasennossa jne..

        Ja jos irroitat sen 2 vuoden välein, niin se on helppoa. Neljässä vuodessa mm. kannatintapit jämähtävät todella mainiosti kiinni ;)

        P.S. Oletko koskaan tehnyt ko. toimenpidettä vanhemmalle vetolaiteelle, esim. 250, 270 ja 280? Niissä se on vielä helpompaa. Tosin helpoin on 100-vetolaite, johon muutenkin kannattaa vaihtaa sen ainoa palje vuosittain.

        Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta huutelen tänne väliin, että joissain huolto-oppaissa (esim. Clymerin Volvo Penta oppaassa) sanotaan myös, että esim.290 malliin tehdessä joitain huolto toimenpiteitä, esim. vetonivelen suojakumin vaihto, niin koko vetolaitetta ei ole tarvetta irroittaa, jos muita osia ei vaihdeta, vaan työ voidaan vaihtoehtoisesti suorittaa irroittamalla ylävaihde, jolloin työ on yleensä helpompi yksin työskennellessä.
        Ja tajuan itsekin, että sitten ei pal muuta vaihdella, mutta aika yleistä taitaa olla vain tuon vetarinsuojakumin vaihto ja muita letkuja ja kumeja vaihellaan sitten harvemmin.

        Itsellä ei muista kokemusta edes, kuin 290 vetolaitteesta, mut te pojat voitte jatkaa kinastelua. Itse jatkan sen seuraamista.


      • ddfjk8j
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Oletko koskaan elävässä elämässä tehnyt markkinoimaasi toimenpidettä?

        Ensinnäkin ylävaihteisto on kiinni neljällä pultilla, ei kahdella. Toisekseen joudut irroittamaan vaihteensiirtimen välitangon. Ja kolmantena tuo esittämäsi työjärjestys..

        Ja muitakin ihmeellisä väittämiä kuten paino, ei kai kukaan edes yritä asentaa kokonaista vetolaitetta käsivoimin, vaan esim Bilteman pienemmällä hallitunkilla. Uuden pakokaasupalkeen asentaminen ei ole mikään ongelma, kunhan et väkisin pidä vetolaitetta yläasennossa jne..

        Ja jos irroitat sen 2 vuoden välein, niin se on helppoa. Neljässä vuodessa mm. kannatintapit jämähtävät todella mainiosti kiinni ;)

        P.S. Oletko koskaan tehnyt ko. toimenpidettä vanhemmalle vetolaiteelle, esim. 250, 270 ja 280? Niissä se on vielä helpompaa. Tosin helpoin on 100-vetolaite, johon muutenkin kannattaa vaihtaa sen ainoa palje vuosittain.

        En tiedä keltä kysyt mutta, kun vetolaitteita työkseen huoltava asentaja sanoo minulle että hän ei ainakaa irrottaisi vetolaitetta palkeen vaihtoa varten niin uskon neuvoa enkä irroita vetolaitetta.


      • Ei satoja kertoja
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Oletko koskaan elävässä elämässä tehnyt markkinoimaasi toimenpidettä?

        Ensinnäkin ylävaihteisto on kiinni neljällä pultilla, ei kahdella. Toisekseen joudut irroittamaan vaihteensiirtimen välitangon. Ja kolmantena tuo esittämäsi työjärjestys..

        Ja muitakin ihmeellisä väittämiä kuten paino, ei kai kukaan edes yritä asentaa kokonaista vetolaitetta käsivoimin, vaan esim Bilteman pienemmällä hallitunkilla. Uuden pakokaasupalkeen asentaminen ei ole mikään ongelma, kunhan et väkisin pidä vetolaitetta yläasennossa jne..

        Ja jos irroitat sen 2 vuoden välein, niin se on helppoa. Neljässä vuodessa mm. kannatintapit jämähtävät todella mainiosti kiinni ;)

        P.S. Oletko koskaan tehnyt ko. toimenpidettä vanhemmalle vetolaiteelle, esim. 250, 270 ja 280? Niissä se on vielä helpompaa. Tosin helpoin on 100-vetolaite, johon muutenkin kannattaa vaihtaa sen ainoa palje vuosittain.

        Olen tehnyt palkeen vaihdon ylävaihteen irrottamalla ehkä noin kymmenen kertaa. En satoja kertoja, kuten sinä kaikki mahdolliset työt.
        Koko vetolaitteen olen irrottanut jotain kolme tai neljä kertaa. Olen asentanut vetolaitteen paikoilleen ilman mitään tunkkeja, mutta toisen henkilön avustuksella.
        Silloinkin vetolaitteesta on ollut ylävaihde irrotettuna, jonka olen siis asentanut vasta kun vetolaite on ollut tapeissaan kiinni.
        Tunkin käyttö onnistunee, jos alla on kova lattia, mutta monet tekevät työn ulkosalla pehmeän maan päällä, jolloin tunkki ei ole kovinkaan helppokäyttöinen.

        OK, unohdin vaihteesiirtäjän välitangon irrotuksen, mikä on tasan tarkkaan yhden saksisokan irrotus.
        Mitä tarkotat työjärjestyksellä?

        Ylävaihde on kiinni neljällä ruuvilla, olet oikeassa. Jos luet viestini, niin mainitsin, että irrottamaan joutuu kaksi mutteria (vetolaitteen ulkopuolella) ja kaksi ruuvia (vainteensiirtäjän kannen alla).


      • Ei satoja kertoja kirjoitti:

        Olen tehnyt palkeen vaihdon ylävaihteen irrottamalla ehkä noin kymmenen kertaa. En satoja kertoja, kuten sinä kaikki mahdolliset työt.
        Koko vetolaitteen olen irrottanut jotain kolme tai neljä kertaa. Olen asentanut vetolaitteen paikoilleen ilman mitään tunkkeja, mutta toisen henkilön avustuksella.
        Silloinkin vetolaitteesta on ollut ylävaihde irrotettuna, jonka olen siis asentanut vasta kun vetolaite on ollut tapeissaan kiinni.
        Tunkin käyttö onnistunee, jos alla on kova lattia, mutta monet tekevät työn ulkosalla pehmeän maan päällä, jolloin tunkki ei ole kovinkaan helppokäyttöinen.

        OK, unohdin vaihteesiirtäjän välitangon irrotuksen, mikä on tasan tarkkaan yhden saksisokan irrotus.
        Mitä tarkotat työjärjestyksellä?

        Ylävaihde on kiinni neljällä ruuvilla, olet oikeassa. Jos luet viestini, niin mainitsin, että irrottamaan joutuu kaksi mutteria (vetolaitteen ulkopuolella) ja kaksi ruuvia (vainteensiirtäjän kannen alla).

        Toki tuolla tavalla on oikeasti pakko hoitaa asia, jos ainoana apuna on käsivoimat.

        Mutta sen tunkin, tai oikea nimitys taitaa olla "hallinosturi", ei tarvitse liikkua yhtään mihinkään, kunhan nostaa.

        Ja, kuten jo mainitsin, niin 290 on ainoa "perinteinen" VP:n vetolaite, jossa sivusuunnan täytyy olla melkein täysin suorassa jotta trimmisylinterit eivät pistä vastaan.

        Mutta miksi ihmeessa irroitat ylävaihteiston samalla kun koko vetolaitteen? Ylävihteiston ollessa irti, on koko vetolaite täysin suojaton, ja esim pienikin tuulen kuljettama oksanpalanen voi tehdä vakavaa tuohoa. Muista että vetolaiteessa puhutaan sadasosamillimetrien tarkkuudesta sisäkalujen osalta. Joten ehkä tuo sinun suosima menetelmä sopii minun esittämääni paremmin sinne korjaamotilohin ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      132
      1387
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe