Asennusapua tarvitaan

Vanha kone

Sain pari päivää sitten vanhan IBM ThinkPad T20 kannettavan. Haluaisin asentaa siihen Windows 95, mutta koneessa ei ole CD-asemaa. Kuulin, että Windows 95 voi asentaa levykkeillä alkuperäistä asennus CD:tä käyttäen. Minulla se on tallella. Voisiko joku neuvoa minua miten voin asentaa Windows 95 levykkeillä? Olen melko huono tietokoneissa, joten en tiedä miten tämä tehdään.

8

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin vanhoja ei oikein muista enää kukaan kun viimeinen käyttöpäiväkin meni 6v sitten, että ei voi nettiin mennä... Asennuslevyllä varmaan joku työkalu, että voi tehdä asennuslevykkeen ja sitten kopioidaan jotain levykkeen kokoisia asennuspaketteja eri levykkeille.

    • sefsfa

      Muistaakseni Windows 95 sai LEVYKKEILLÄ! Eri asia on se mistä sen löydät.. hämärästi muistan että sellainen oli joskus muinoin työpaikkallani :). Windows 95 bootti levykkeet on eri asia.. älä sekoita niitä niihin.. ne vaatii cd-romputtimen.

    • Win95 ei ole käyttöjärjestelma vaan graafinen käyttöliittymä, mikä vaatii alleen DOSin. Onkohan kiintolevy tyhjä vai liekö siellä jotain? Tarvitset buuttilevykkeen /dos 1 -levykkeen tarkistaaksesi levyn. Minulla on ainakin ollut 95 levykeversiona, en tähän hätiin ehdi etsiä, voisin kopsia jos löytyy.

      • cg8293

        Levyllä ei tietääkseni ole mitään. Kun laitan tietokoneen päälle latauksen jälkeen ilmestyy teksti, jossa lukee: Error: No operation system found. Mitä tarkalleen täytyy tarkistaa boottilevykkeellä?


      • cg8293 kirjoitti:

        Levyllä ei tietääkseni ole mitään. Kun laitan tietokoneen päälle latauksen jälkeen ilmestyy teksti, jossa lukee: Error: No operation system found. Mitä tarkalleen täytyy tarkistaa boottilevykkeellä?

        Windows 98 asennettavat tiedostot löytyy cd:ltä kansiosta win98, 95 löytyy varmaan samaan tapaan nimetty kansio. Sieltä vain kopiot tiedostoja korpulle, win.CAB tiedostot viimeksi.

        Helpompi olisi siirtää kiintolevy toiseen koneeseen asentamisen ajaksi.


      • cg8293
        veikkopit kirjoitti:

        Windows 98 asennettavat tiedostot löytyy cd:ltä kansiosta win98, 95 löytyy varmaan samaan tapaan nimetty kansio. Sieltä vain kopiot tiedostoja korpulle, win.CAB tiedostot viimeksi.

        Helpompi olisi siirtää kiintolevy toiseen koneeseen asentamisen ajaksi.

        Täytyykö kopioida kaikki tiedostot vai joitakin tiettyjä tiedostoja? Ja kuinka kopioin niitä levykkeeltä kannettavan kovalevylle? Huomasin myös, että CAB tiedostojen koko on noin 1.67 MB, mutta levykkeen koko on 1.41 MB. Voisiko levykkeiden maksimikokoa jollakin tavalla suurentaa, jotta CAB tiedostot mahtuisivat niille?


      • WIN95-asennus
        cg8293 kirjoitti:

        Täytyykö kopioida kaikki tiedostot vai joitakin tiettyjä tiedostoja? Ja kuinka kopioin niitä levykkeeltä kannettavan kovalevylle? Huomasin myös, että CAB tiedostojen koko on noin 1.67 MB, mutta levykkeen koko on 1.41 MB. Voisiko levykkeiden maksimikokoa jollakin tavalla suurentaa, jotta CAB tiedostot mahtuisivat niille?

        Liität sen kiintolevyn johon asennetaan windows 95 ulkoisen kiintolevyn kotelolla toiseen tietokoneeseen ja osioit sen kiintolevyn FAT-tiedostojärjestelmään, koska ensimmäiset windows 95:t eivät ymmärtäneet muita tiedostojärjestelmiä. Osion koko rajoitus 2 GT. Kun olet osioinut sen kiintolevyn, kopioit toisella koneella windows 95 asennus CD:llä olevan win95-kansion sille kiintolevylle. Tämän jälkeen siirrät sen kiintolevyn ulkoisesta kotelosta siihen tietokoneeseen mihin piti asentaa windows 95. Hommaat jostakin netistä image tiedoston windows 95 käynnistys-levykkeestä ja teet sillä image-tiedostolla käynnistyslevykkeen. Laitat käynnistyslevykkeen levykeasemaan ja käynnistät koneen, menet komennoilla kiintolevyllä olevaan win95-kansioon jä käynnistät sieltä install- tai asenna-exe tiedoston. Ei tarvita tällätavalla tehtynä mitään CD-asemaa


      • cg8293
        WIN95-asennus kirjoitti:

        Liität sen kiintolevyn johon asennetaan windows 95 ulkoisen kiintolevyn kotelolla toiseen tietokoneeseen ja osioit sen kiintolevyn FAT-tiedostojärjestelmään, koska ensimmäiset windows 95:t eivät ymmärtäneet muita tiedostojärjestelmiä. Osion koko rajoitus 2 GT. Kun olet osioinut sen kiintolevyn, kopioit toisella koneella windows 95 asennus CD:llä olevan win95-kansion sille kiintolevylle. Tämän jälkeen siirrät sen kiintolevyn ulkoisesta kotelosta siihen tietokoneeseen mihin piti asentaa windows 95. Hommaat jostakin netistä image tiedoston windows 95 käynnistys-levykkeestä ja teet sillä image-tiedostolla käynnistyslevykkeen. Laitat käynnistyslevykkeen levykeasemaan ja käynnistät koneen, menet komennoilla kiintolevyllä olevaan win95-kansioon jä käynnistät sieltä install- tai asenna-exe tiedoston. Ei tarvita tällätavalla tehtynä mitään CD-asemaa

        Tein niin kuin kirjoitit ja sain Windowsin asennettua. Kiitos avusta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      127
      917
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe