Kaikille joita suomen historian asiat kiinnostavat
http://foorumi.suomu.org/index.php
Uusi palsta, kerännee asiallisia kommentteja.
Muinaissuomi http://foorumi.suomu.org/index.php
7
1560
Vastaukset
- Tyhjää 3
Tyhjää
- martti JP
suomalaisten menneisyydestä vaikuttaa olevan enemmän kuin varsinaista tietoa. Esim. saamelaisten virallinen esihistoria on täyttä huu-haata. Kun Tacitus kirjoitti alkeellisista fenneistä, silloiset "asiantuntijat" keksivät liittää heidät A. Bremeniläisen "lappeihin", koska eiväthän he missään tapauksessa voineet olla suomalaisia (ESI-ISIÄ). Todellisuudessa he olivat balttiheimo, ja nyk. hämäläisten esi-isiä/-äitejä. Nykyinen ns. saamelaisuus syntyi, lähinnä Kainuunmeren yläpuolisille alueille, kun syrjääni/komit (myöh. KAINULAISET) tulivat kivikaudella "Suomeen,Skandinaviaan" peura/porolaumoineen ja samojedirenkeineen. joilta he olivat anastaneet porot ja isännyyden. Heihin yhtyi 2-tuhatluvun alussa näitä pohjoiseen vaeltavia kie
- sama JP
( Jatkoa ) - Heihin yhtyi 2-tuhatluvun alussa näitä pohjoiseen vaeltavia kierteleviä, tawastilaisten orjuudesta karanneita hämyjä (orjaslappalaisia). He jäivät tai otettiin kainulaisisäntien pororengeiksi. Saamenkieli kehittyi kullakin suurella ja eristyneellä siita-alueella omaksi murteekseen, jossa oli samojedi-, belttilais- ja permiläis-suomalaista sanastoa. Perimä on samojedeilta, baltti/hämäläisiltä ja sattumansysäilynä kainulaisisänniltä saatua. Ei olisi 5-60 vuotta takaperin uskonut että nykysaamet ovat usein vaaleatukkaisia ja sinisilmäisiä. Saame-nimi lienee tullut mustaa tarkoittavasta seme-/zeme-sanasta, jota käytettiin vielä 1800-luvun Venäjällä, tarkoittaen mustaa kansaa, eli työväestöä ja palvelijoita. (Myöhemmin heistä tuli punaisia.) Sabme-nimi taas O. Magnuksen kirjan kuvituksesta, jossa sukset oli piirretty pitkäkärkisiksi PUUKENGIKSI, jota sabme-sana tarkoittaa.
Kainulaisista sen verran, että he olivat paitsi maanviljelyä ja karjanhoitoa, myös kauppaa ja merenkulkua harrastavaa kekseliästä kansaa, joiden ensimmäisiä markkinapaikkoja olivat ns. Jätinkirkot eli Metelikirkot Oulun (kreik. Thoule) ympäristössä. Myöhemmät Finingialaisten (foinikialaiset) esi-isät perustivat mm. Välimeren suuret kaupunkikulttuurit. - Tyhmimmät jäivät Suomeen maajusseiksi. sama JP kirjoitti:
( Jatkoa ) - Heihin yhtyi 2-tuhatluvun alussa näitä pohjoiseen vaeltavia kierteleviä, tawastilaisten orjuudesta karanneita hämyjä (orjaslappalaisia). He jäivät tai otettiin kainulaisisäntien pororengeiksi. Saamenkieli kehittyi kullakin suurella ja eristyneellä siita-alueella omaksi murteekseen, jossa oli samojedi-, belttilais- ja permiläis-suomalaista sanastoa. Perimä on samojedeilta, baltti/hämäläisiltä ja sattumansysäilynä kainulaisisänniltä saatua. Ei olisi 5-60 vuotta takaperin uskonut että nykysaamet ovat usein vaaleatukkaisia ja sinisilmäisiä. Saame-nimi lienee tullut mustaa tarkoittavasta seme-/zeme-sanasta, jota käytettiin vielä 1800-luvun Venäjällä, tarkoittaen mustaa kansaa, eli työväestöä ja palvelijoita. (Myöhemmin heistä tuli punaisia.) Sabme-nimi taas O. Magnuksen kirjan kuvituksesta, jossa sukset oli piirretty pitkäkärkisiksi PUUKENGIKSI, jota sabme-sana tarkoittaa.
Kainulaisista sen verran, että he olivat paitsi maanviljelyä ja karjanhoitoa, myös kauppaa ja merenkulkua harrastavaa kekseliästä kansaa, joiden ensimmäisiä markkinapaikkoja olivat ns. Jätinkirkot eli Metelikirkot Oulun (kreik. Thoule) ympäristössä. Myöhemmät Finingialaisten (foinikialaiset) esi-isät perustivat mm. Välimeren suuret kaupunkikulttuurit. - Tyhmimmät jäivät Suomeen maajusseiksi.voton provo
- martJP
Warum kirjoitti:
voton provo
"musta kansa"-nimestä vielä vähän lisää. Sain vuosituhannen alkupuolella Honkajoelta (E. Majakangas)) vanhan sananparren: "Ruotsi ruualla, mustakansa murkinalla". Se osoittaa nähdäkseni kahden eri kansan
jonkin asteista arvostuksen eroa. Itä-tseremissin seme (suhuässällä) tarkoittaa mustaa, kuin myös muutamat vastaavat balttisanat, joista lienee saame-sana. Lappalaiset eivät käytä mustaa väriä puvuissaan, joten nimen lienee antanut ruotsi. Hyvä kuvaus kainulais / ruotsien asemasta Lapissa, on Giuseppe Acerbin 1799, piirros "tunturilappalaisen kota", jossa kaksimetrinen kainulaisisäntä selittää pienikokoisille alaisilleen (tai pojilleen), päivän tehtävät. - Säpme
martJP kirjoitti:
"musta kansa"-nimestä vielä vähän lisää. Sain vuosituhannen alkupuolella Honkajoelta (E. Majakangas)) vanhan sananparren: "Ruotsi ruualla, mustakansa murkinalla". Se osoittaa nähdäkseni kahden eri kansan
jonkin asteista arvostuksen eroa. Itä-tseremissin seme (suhuässällä) tarkoittaa mustaa, kuin myös muutamat vastaavat balttisanat, joista lienee saame-sana. Lappalaiset eivät käytä mustaa väriä puvuissaan, joten nimen lienee antanut ruotsi. Hyvä kuvaus kainulais / ruotsien asemasta Lapissa, on Giuseppe Acerbin 1799, piirros "tunturilappalaisen kota", jossa kaksimetrinen kainulaisisäntä selittää pienikokoisille alaisilleen (tai pojilleen), päivän tehtävät.Ihan sujuvaa tekstiä, faktoja sijoiteltu kivasti fiktion väliin. Kuitenkin ehdottaisin
hieman karsivasi villeimpiä oletuksia ja suorimpia johtopäätöksiä. Ei menisi tarinointisi
aivan Sormusten Herrojen tasolle. Toki fantasia kirjallisuuskin on ihan arvostettava
kirjallisuuden ala. Ehkä se sopisikin sinun lajiksesi, mielikuvituksen puutteesta ei voi syyttää.
Mutta väittämiesi pohjalta on melkoisen vaikeaa mitään tietellisesti pitävää kirjoitelmaa koota.
Ihan aidosti kyllä arvostan viihtellistäkin historian kirjoitusta.
Tsemppiä! - martJP
Säpme kirjoitti:
Ihan sujuvaa tekstiä, faktoja sijoiteltu kivasti fiktion väliin. Kuitenkin ehdottaisin
hieman karsivasi villeimpiä oletuksia ja suorimpia johtopäätöksiä. Ei menisi tarinointisi
aivan Sormusten Herrojen tasolle. Toki fantasia kirjallisuuskin on ihan arvostettava
kirjallisuuden ala. Ehkä se sopisikin sinun lajiksesi, mielikuvituksen puutteesta ei voi syyttää.
Mutta väittämiesi pohjalta on melkoisen vaikeaa mitään tietellisesti pitävää kirjoitelmaa koota.
Ihan aidosti kyllä arvostan viihtellistäkin historian kirjoitusta.
Tsemppiä!harvoin näillä palstoilla saa noin sivistynyttä kommenttia. Olen tässä muutaman vuosikymmenen aikana lueskellut näitä, kalliisti ja korkeasti opetettujen "tiede"henkilöiden sepustuksia ko. asioista, ja näissä asioissahan mielipiteitä riittää. Ehkäpä joillakin heistä on mennyt koko elämäntyö "harakoille", kun ei ole päästy puusta pitkään ? Esim. saame- / sabme-sanojen alkuperästä ei ole heidän kesken syntynyt täyttä yhteisymmärrystä. (paitsi tietenkin Aikion veljeksillä, - keskenään)
--Esitin tämän sananparren "mustasta kansasta" muutamalle museoalan henkilölle, pari vuotta sitten, hän ei ollut kuullutkaan. Nyt olisi viimeisiä hetkiä nousta mukavalta tutkijantuolilta Paulaharjun jäljille, näitä "juttuja" keräämään. - Vaikka mukavampihan sitä on esittää auktoriteettilausuntoja yliopiston kateederilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv242385- 1121987
- 1131637
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421493Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91437Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901045Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016120976Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15929Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35927Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87925