Uusperheen perinnönjako

HK789

Moi, aloin tässä miettimään lasten asemaa perinnönjaon suhteen.
Eli olemme uusperhe, yhteisiä lapsia ei ole, minulla on 2 lasta edellisestä liitosta, miehellä 1. Minun lapseni ovat asuneet meillä, mieheni lapsi äitinsä luona. Meillä ei ole keskinäistä testamenttia eikä avioehtoa, kaikki omaisuus on siis yhteistä.
Jos nyt (tai kun) kuolla kupsahdamme, ovatko lapset perinnön suhteen tasa-arvoisia, vai periikö mieheni lapsi isänsä (=puolet omaisuudesta) ja minun lapseni jakavat keskenään minun puolikkaani?

59

4371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blaaaaaank

Lapsilla "oikeus" periä oma vanhempansa, sinulla aviopuolison oikeutesi, jos olet kupsahatanut, saattavat omat lapsesi periä jotain sinun osuudestasi? Sinun lapsillasi ei ole oikeutta aviopuolisosi jättämään perintöön, ja vice versa. Korjatkaa viisaammat...

• on aiemmin ollut jo

Eli sinun lapsesi perii ainakin 50%,se jaettuna lasten kesken. Jos olette naimisissa,miehen lapsi perii 50% .Isän osuus sinun omaisuudesta omat. Eli karkeasti omaisuus jaetaan puoliksi ja toinen puoli sinun lapsille toinen isän lapsille/lapselle.

• s58679ovubk

sekava sepustus. tuosta ei ota kyllä pirukaan selvää.
        asia on selvemmin selvitetty tuolla alempana.

• Lasten rahat!!!

Sä mietit jo perinnön jakoa jo!!! Kuule kyllä se koittaa aikanaan, ja lapset perii isän, että turha sun on odottaa heidän rahojaan!!! Kiilaatko väliin? Taitaa olla lapset suuren perinnön perijöitä, kun pitää jo näin aikasessa vaiheessa miettiä perinnönjakoa.

voi ihmisen katkeruutta....

• Katkera olet sinä
        ************ kirjoitti:

voi ihmisen katkeruutta....

vaan ihmetystä, että heti kun tulee uusi mies ja muutetaan yhteen, oneka kysymys, MISSÄ PERINTÖ, KUIN PALJON, MITEN JAETAAN!!!

Eiköhän se ihmien ole kuitenkin se minkä tähden yhteen muutetaan ja yhdesä ollaan? Ei sitä heti kysellä miten perintö on jaettu ja kenelle se kuuluu????

• dfjgdgdfjgs

Sinulle "lasten rahat": Viiraako itselläsi päästä? kait jokainen omien lastensa puolia haluaa pitää...Jos omaisuus on yhdessä hankittu ja sen eteen yhdessä tehty töitä, niin tottakai toivoo, että kaikki lapset perisivät tasapuolisesti, eikä sen mukaan, kenen siittiöt on olleet kyseessä.

• huh huh
        dfjgdgdfjgs kirjoitti:

Sinulle "lasten rahat": Viiraako itselläsi päästä? kait jokainen omien lastensa puolia haluaa pitää...Jos omaisuus on yhdessä hankittu ja sen eteen yhdessä tehty töitä, niin tottakai toivoo, että kaikki lapset perisivät tasapuolisesti, eikä sen mukaan, kenen siittiöt on olleet kyseessä.

kysyjää viiraa, kun heti kysellään ensimmäiseksi miten perintö???

• Sä oot pelle
        Katkera olet sinä kirjoitti:

vaan ihmetystä, että heti kun tulee uusi mies ja muutetaan yhteen, oneka kysymys, MISSÄ PERINTÖ, KUIN PALJON, MITEN JAETAAN!!!

Eiköhän se ihmien ole kuitenkin se minkä tähden yhteen muutetaan ja yhdesä ollaan? Ei sitä heti kysellä miten perintö on jaettu ja kenelle se kuuluu????

Huolehdi sinä vaan omasta yksinäisestä elämästäsi, ja lopeta
        muiden mollaaminen, vai onko se todella ainoa elämäsi sisältö.

• Sä oot pelle
        huh huh kirjoitti:

kysyjää viiraa, kun heti kysellään ensimmäiseksi miten perintö???

ENSIMMÄISENÄ ??????
        Mistä helvetistä sä vedät noita omia totuuksia.
        Onko sulla ihan diagnosoitu harhaisuutta tai peräti skitsofreniaa.
        Kirjoitustesi perusteella sulla todella VIIRAA !

Ilman testamenttia; puoliso perii puolet edesmenneen puolisonsa
      perinnöstä, ja toinen puoli jaetaan edesmenneen rintaperillisille eli bilogisille lapsille
      tai adoptoiduille lapsille. Sinun lapsillasi ei siis ole oikeutta miehesi perintöön jos miehesi
      ei ole heitä adoptoinut eikä miehesi lapsella ole oikeutta sinun perintöösi jos sinä et ole
      häntä adoptoinut.

Itsekin olen näitä miettinyt ja pahin illuusio on että mieheni kuolisi,
      jonka jälkeen omaisuuteni menisi myyntiin jotta voisin maksaa hänen lapsilleen heille
      kuuluvan osan. Jos jompi kumpi lapsista kuolisi (heillä ei ole perillisiä eikä puolisoa) perisi
      mieheni ex-puoliso tuon lapsensa. Siis pahimmassa tapauksessa meidän rahamme menisi miehen
      ex:n taskuun.
      Mutta näin tämä lain mukaan menee.
      Ensin perii puoliso ja lapset, sen jälkeen vanhemmat, sen jälkeen sisarukset jne

• uusuusperhe

Jos puoliso kuolee, ja hänellä on lapsia, hänen omaisuutensa perivät lapset kokonaan. Jos avioehtoa ei ole, kummankin omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella. Toinen puolikas jää leskelle ja toisen perivät vainajan lapset. Jos lesken nimissä oleva omaisuus on alunperin suurempi kuin vainajan hän voi perinnönjaossa ilmoittaa käyttävänsä ns. lesken privilegiä. Se tarkoittaa, että hän ei maksa tasinkoa omaisuudestaan, jolloin jakoon menee ainoastaan vainajan omaisuus. Lisäksi leskellä on oikeus käyttää asuntonaan perheen kotia.

Näissä perintöasioissa olen sitä mieltä, että jokaisella lapsella on äiti ja isä. He perivät omat vanhempansa ja sukunsa. Uusperheissä perintöasiat kannattaa miettiä. Itsekin olen uusperheellinen. Olen mennyt naimisiin lesken kanssa, jolla on lapsia. Lisäksi on saatu yhteisiä lapsia. Puolison ensimmäisen perheen lapset ovat vuosien varella saaneet perintöjä kuolleen vanhempansa suvulta. Omat vanhempani elävät ja mahdollinen heiltä tuleva perintö nostaisi minut varakkaammaksi kuin puolisoni. Siinä tapauksessa, että kuolisin ensin sukuni omaisuutta valuisi tasinkona puolisolle ja hänen jälkeensä ensimmäisen avioliiton lapsille. Tahtoni on , etttä omaisuuteni menee omille lapsilleni etenkin vuosisatoja suvun hallussa ollut maaomaisuus. Puolisoni omaisuus jakautuu tietysti hänen kaikkien lapsiensa kesken.

Uusperheitä on monenlaisia ja toisille perheessä perheessä olevat lapset ovat kuin omia. Itselleni puolison lapset ovat jääneet etäisiksi. He olivat muuttamassa/muuttaneet omilleen kun avioiduin.

uusuusperhe kirjoitti:

Jos puoliso kuolee, ja hänellä on lapsia, hänen omaisuutensa perivät lapset kokonaan. Jos avioehtoa ei ole, kummankin omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella. Toinen puolikas jää leskelle ja toisen perivät vainajan lapset. Jos lesken nimissä oleva omaisuus on alunperin suurempi kuin vainajan hän voi perinnönjaossa ilmoittaa käyttävänsä ns. lesken privilegiä. Se tarkoittaa, että hän ei maksa tasinkoa omaisuudestaan, jolloin jakoon menee ainoastaan vainajan omaisuus. Lisäksi leskellä on oikeus käyttää asuntonaan perheen kotia.

Näissä perintöasioissa olen sitä mieltä, että jokaisella lapsella on äiti ja isä. He perivät omat vanhempansa ja sukunsa. Uusperheissä perintöasiat kannattaa miettiä. Itsekin olen uusperheellinen. Olen mennyt naimisiin lesken kanssa, jolla on lapsia. Lisäksi on saatu yhteisiä lapsia. Puolison ensimmäisen perheen lapset ovat vuosien varella saaneet perintöjä kuolleen vanhempansa suvulta. Omat vanhempani elävät ja mahdollinen heiltä tuleva perintö nostaisi minut varakkaammaksi kuin puolisoni. Siinä tapauksessa, että kuolisin ensin sukuni omaisuutta valuisi tasinkona puolisolle ja hänen jälkeensä ensimmäisen avioliiton lapsille. Tahtoni on , etttä omaisuuteni menee omille lapsilleni etenkin vuosisatoja suvun hallussa ollut maaomaisuus. Puolisoni omaisuus jakautuu tietysti hänen kaikkien lapsiensa kesken.

Uusperheitä on monenlaisia ja toisille perheessä perheessä olevat lapset ovat kuin omia. Itselleni puolison lapset ovat jääneet etäisiksi. He olivat muuttamassa/muuttaneet omilleen kun avioiduin.

"Lisäksi leskellä on oikeus käyttää asuntonaan perheen kotia. "

Tuo ei mielestäni ole itsestään selvyys vaan sovittava asia.
        Asunto lasketaan osaksi omaisuutta, ja vainajan lapsilla on oikeus saada oma perintöosansa pois, siis myös osa asunnon arvosta. Tietysti jos leskellä on niin paljon rahaa, että voi maksaa puolisonsa lapsille osuuden ilman kodin myyntiä niin ok.

uusuusperhe kirjoitti:

sivulla http://www.avioehtosopimus.fi/?gclid=CNLXwNSim6ICFYyT3wodmhwGyg
        lukee seuraavasti:

"Avioehtosopimuksella ei voida sopia omaisuuden jaosta kuolemantapauksen varalle, vaan tätä tarkoitusta varten tulee laatia erikseen testamentti."

Avioehtohan koskee avioeroa ei kuolemantapausta.

• ON oikeus
        **************** kirjoitti:

Asunto lasketaan osaksi omaisuutta, ja vainajan lapsilla on oikeus saada oma perintöosansa pois, siis myös osa asunnon arvosta. Tietysti jos leskellä on niin paljon rahaa, että voi maksaa puolisonsa lapsille osuuden ilman kodin myyntiä niin ok.

käyttää kotia, jossa asui edesmenneen puolisonsa kanssa. Ainoastaan jos leskellä on asunto, jota voi pitää kotinaan, niin perilliset voivat vaatia perityn asunnon myymistä(tms).
        Eli jos leskellä ei ole muuta asuntoa niin perilliset eivät saa asuntoa ennenkuin leskikin on kuollut jos tämä haluaa asunnossa asua. Samaten tavanomainen irtaimisto kuuluu jakamattomana leskelle.

Ketjussa on tullut esiin, että leski perisi puolet vainajan omaisuudesta. Tämä ei pidä paikkaansa jos kuolleella oli lapsia(jotka siis perivät koko vainajan omaisuuden olettaen, ettei vainajalla ollut testamenttia).
        Lapsettoman puolison perii aviopuoliso.

Silloin kun minun lapseni olivat pieniä, niin meillä(uuden mieheni kanssa) oli testamentti toistemme hyväksi. Jos olisin kuollut ennenkuin lapseni olisivat olleet täysi-ikäisiä, niin ex-miehestäni olisi tullut lastemme huoltaja(olin yksinhuoltaja). Täten ex-mieheni olisi huolehtinut myös lasteni omaisuudesta, jonka he olisivat perineet minulta. Teoriassa ex-mieheni olisi voinut muuttaa uuden mieheni kanssa samaan taloon "lastemme puolikkaaseen". Samaten teimme paperin, jossa uusi mieheni lupasi jakaa perintönsä lapsensa ja minun lasteni kesken. Eli omatkin lapseni olisivat saaneet perintöä aikanaan tosin maksaen isomman perintöveron, koska eivät ole nykyisen mieheni rintaperillisiä. Tällainen paperi täytyy antaa myös oman suvun hoitoon, ettei asia mahdollisesti vuosikymmenienkään päästä pääse "unohtumaan".

Lapseni ovat nyt aikuisia, joten olemme kumonneet testamenttimme ja tuleva perinnönjako menee normaalin käytännön mukaan.

• ai jaa
        ************* kirjoitti:

sivulla http://www.avioehtosopimus.fi/?gclid=CNLXwNSim6ICFYyT3wodmhwGyg
        lukee seuraavasti:

"Avioehtosopimuksella ei voida sopia omaisuuden jaosta kuolemantapauksen varalle, vaan tätä tarkoitusta varten tulee laatia erikseen testamentti."

Avioehtohan koskee avioeroa ei kuolemantapausta.

on avioehto, joka koskee niin ero- kuin kuolemantapausta?

• tasinko
        ON oikeus kirjoitti:

käyttää kotia, jossa asui edesmenneen puolisonsa kanssa. Ainoastaan jos leskellä on asunto, jota voi pitää kotinaan, niin perilliset voivat vaatia perityn asunnon myymistä(tms).
        Eli jos leskellä ei ole muuta asuntoa niin perilliset eivät saa asuntoa ennenkuin leskikin on kuollut jos tämä haluaa asunnossa asua. Samaten tavanomainen irtaimisto kuuluu jakamattomana leskelle.

Ketjussa on tullut esiin, että leski perisi puolet vainajan omaisuudesta. Tämä ei pidä paikkaansa jos kuolleella oli lapsia(jotka siis perivät koko vainajan omaisuuden olettaen, ettei vainajalla ollut testamenttia).
        Lapsettoman puolison perii aviopuoliso.

Silloin kun minun lapseni olivat pieniä, niin meillä(uuden mieheni kanssa) oli testamentti toistemme hyväksi. Jos olisin kuollut ennenkuin lapseni olisivat olleet täysi-ikäisiä, niin ex-miehestäni olisi tullut lastemme huoltaja(olin yksinhuoltaja). Täten ex-mieheni olisi huolehtinut myös lasteni omaisuudesta, jonka he olisivat perineet minulta. Teoriassa ex-mieheni olisi voinut muuttaa uuden mieheni kanssa samaan taloon "lastemme puolikkaaseen". Samaten teimme paperin, jossa uusi mieheni lupasi jakaa perintönsä lapsensa ja minun lasteni kesken. Eli omatkin lapseni olisivat saaneet perintöä aikanaan tosin maksaen isomman perintöveron, koska eivät ole nykyisen mieheni rintaperillisiä. Tällainen paperi täytyy antaa myös oman suvun hoitoon, ettei asia mahdollisesti vuosikymmenienkään päästä pääse "unohtumaan".

Lapseni ovat nyt aikuisia, joten olemme kumonneet testamenttimme ja tuleva perinnönjako menee normaalin käytännön mukaan.

jälkeen suoritetaan ositus ja jos leskellä on vähemmän omaisuutta, niin vainajan varoista maksetaan leskelle tasinkoa. puntit pitää mennä tasan, leski saa puolet ja mahdolliset rintaperilliset toisen puolen.
        Avioehto tietty muuttaa tilanteen.

• ei olekaan
        tasinko kirjoitti:

jälkeen suoritetaan ositus ja jos leskellä on vähemmän omaisuutta, niin vainajan varoista maksetaan leskelle tasinkoa. puntit pitää mennä tasan, leski saa puolet ja mahdolliset rintaperilliset toisen puolen.
        Avioehto tietty muuttaa tilanteen.

perimistä. Puoliso ei oikeasti peri, paitsi jos vainaja oli lapseton.
        Tasinko on eri asia. Avioehtokaan ei poista sitä, että puoliso voi saada tasinkoa. Esim. jos toinen puolisoista on ollut kauan kotona jostain syystä(lapsien takia, puolison työn takia yhteisestä sopimuksesta yms). Tässä tilanteessa leski saa kuolinpesästä tasinkoa, vaikka avioehto olisikin.

• Anonyymi00057

Lesken hallintaoikeus kylläkin menee edellä. Siten että leskeltä tarvitaan lupa myyntiin, ja, leski voi vaatia korvausta hallintaoikeudestaan luopumisesta. Psitten jos leski ei ihan vielä olekaan vanha, se korvaus voi aika tavalla rasittaa perillisiä.

• Anonyymi00059

Tämä ei ole sovittava asia. Lesken hallintaoikeus, elinikäinen, tulee suoraan laista. Mikäli siis pari omisti yhdessä, tai jompikumpi heistä, sen asunnon. Mutta mikäli asunnolla oli joku muukin omistajataho, hallintaoikeutta ei ole. Tai jos leski omistaa itse kodiksi sopivan asunnon,(jonka tasoa verrataan tähän parin asuntoon).
        Eli leskeä ei voi häätää kelpoisia perustein kotoaan.
        Jos luopuu hallinnastaan, verottaja lätkäisee perillisille lahjaveron, koska lesken hallinta on alentanut perintöveroa.
        Leski voi itse halutessaan luopua myös saadessaan perillistä korvausta, eli voi pyytää mitä ilkeää.
        Tietenkin kämpän voi myydä, mutta lesken suostumus tarvitaan, ja uusi omistaja saa lesken siinä mukana, hallitsemassa kämppää.

• perut perintään

ja sinä peritte miehesi, mikäli hän kuolee ennen sinua. Sinun lapsesi eivät peri häntä. Lapsesi taas perivät sinut, eli välillisesti puolet miehesi omaisuudesta, kun kuolet.

Jos sinä kuolet ennen miestäsi, perivät miehesi ja lapsesi omaisuutesi.

Tässä lisää tietoa: http://www.naimisiin.info/haaopas/uusperhe.html

• Niin se vaan menee

omille lapsille testamentin kuin myös heidän äitinsä. Turhaan mies omaisuuttaan antaa uusille vaimoille, lapset ovat etusijalla.

Eikä uuden vaimon lapset saa mitään miehen omaisuudesta, sillä lapset perii isän kokonaan.

Että ei kannata jäädä odottelemaan toisten omaisuutta, vaan kerätä sitä itse omille lapsilleen.

• ygf7oib
        Niin se vaan menee kirjoitti:

omille lapsille testamentin kuin myös heidän äitinsä. Turhaan mies omaisuuttaan antaa uusille vaimoille, lapset ovat etusijalla.

Eikä uuden vaimon lapset saa mitään miehen omaisuudesta, sillä lapset perii isän kokonaan.

Että ei kannata jäädä odottelemaan toisten omaisuutta, vaan kerätä sitä itse omille lapsilleen.

Kirjoitat:
        "Eikä uuden vaimon lapset saa mitään miehen omaisuudesta, sillä lapset perii isän kokonaan."
        Paitsi siinä tapauksessa, jonka tuossa edellinen kirjoittaja kirjoitti. Lapset perivät vanhempansa, ja jos vanhemman puoliso on kuollut ensin on vanhempi perinyt osansa ja lapset perivät sen vanhempansa kuoltua.

• XTICGYVUBIJÖ
        Niin se vaan menee kirjoitti:

Fiksu puoliso ei jätä puolisoaan perinnöttä.
        Ikävää vain ettei sunkaan pennut peri yksin isäänsä. Niinköhän perii ollenkaan
        kun olet heidän välinsä väkisin katkaissut. Miksi sellaisten ihmisten pitäisi periä
        jotka eivät ole edes elämässä.

Lissun ex:n vaimo periköön exn. Se on oikeus ja kohtuus.

• lapsen äiti
        XTICGYVUBIJÖ kirjoitti:

Fiksu puoliso ei jätä puolisoaan perinnöttä.
        Ikävää vain ettei sunkaan pennut peri yksin isäänsä. Niinköhän perii ollenkaan
        kun olet heidän välinsä väkisin katkaissut. Miksi sellaisten ihmisten pitäisi periä
        jotka eivät ole edes elämässä.

Lissun ex:n vaimo periköön exn. Se on oikeus ja kohtuus.

Omaisuutta ja rahoja ym. ei jaeta keskenään tapellen vaan todellakin virallisella taholla. Riitatilanteessa omaisuus myydään ja muutetaan rahaksi,joka helpompi jakaa.
        Ja jos lasteni isä kuolee,pidän huolen lapseni oikeuksista että hän saa oman osuuden.

• W¤%/(H
        lapsen äiti kirjoitti:

Omaisuutta ja rahoja ym. ei jaeta keskenään tapellen vaan todellakin virallisella taholla. Riitatilanteessa omaisuus myydään ja muutetaan rahaksi,joka helpompi jakaa.
        Ja jos lasteni isä kuolee,pidän huolen lapseni oikeuksista että hän saa oman osuuden.

tietysti ja sinä siinä sivussa....
        Voi jumalalauta mikä iilimato !

• tiedän
        W¤%/(H kirjoitti:

tietysti ja sinä siinä sivussa....
        Voi jumalalauta mikä iilimato !

Leskellä on oikeaus asua yhteisessä talossa kuolemaansa saakka. Ketään ei tarvitse ostella ulos.
        Muuten se ei olisikaan hallintaoikeus.

• TIT
        tiedän kirjoitti:

Leskellä on oikeaus asua yhteisessä talossa kuolemaansa saakka. Ketään ei tarvitse ostella ulos.

sitten esim. oman isäni jäätyä leskeksi asiasta sovittiin erikseen ?
        Onko sinulla esittää ihan joku linkki asiasta.
        Se olisi kylä todella helpottava tieto, sillä olen miettynyt monesti että jos mieheni kuolisi, ei hänen ex:nsä/jälkikasvunsa alkaisi paljon asioista sopimaan vaan vaatisi omansa HETI pois.

• yksi linkki
        TIT kirjoitti:

sitten esim. oman isäni jäätyä leskeksi asiasta sovittiin erikseen ?
        Onko sinulla esittää ihan joku linkki asiasta.
        Se olisi kylä todella helpottava tieto, sillä olen miettynyt monesti että jos mieheni kuolisi, ei hänen ex:nsä/jälkikasvunsa alkaisi paljon asioista sopimaan vaan vaatisi omansa HETI pois.

http://www.laki24.fi/pepe-perimysleski-leski.html

• TIT

• tai sit ei
        tiedän kirjoitti:

"Lesken hallintaoikeus päättyy, jos joku rintaperillisistä tai yleistestamentinsaajista vaatii pesän jakamista."

"Lesken oikeus asuntoon menee rintaperillisten lakiosavaatimuksen edelle. Mikäli kuolinpesä on velkainen, asunto voidaan kuitenkin joutua käyttämään velkojen maksuun, sillä velkojien oikeudet syrjäyttävät lesken oikeudet."

Nämä otin tuolta linkistä,ja nämä alemmat http://www.perunkirjoitus.fi/index.php?sivu=6

"Mikäli pesän omaisuus ei ole jaettavissa, jako voidaan toteuttaa niin, että omaisuus myydään ja myynnistä saadut rahat jaetaan perillisille. Tällainen tilanne voi tulla kysymykseen esimerkiksi silloin, jos pesän omaisuus koostuu pääasiassa vainajan asunnosta."

Eli hankalaa tulee,mutta kyllä lapset saavat isänsä osuuden joko uusikon maksaessa heille,tai myymällä talon..jos ainut omaisuus on talo..

Että niitä hetkiä odotellessa,ex

• tuossa

aiemmin otsikolla "Leskellä ON oikeus", että PUOLISOT EIVÄT PERI TOISIAAN muuta kuin testamentin kautta tai jos vainaja oli lapseton. Jos ihmisellä on lapsia niin lapset perivät vanhempansa sataprosenttisesti. Leski pitää omaisuudesta oman osansa(yleensä 50%), muttei siis peri puolisoltaan mitään ilman testamenttia.

Katsoin jo tuon linkkisikin, että onko siellä todellakin väärää tietoa asiasta, muttei ollutkaan. Sielläkin sanotaan ihan selvästi, että perijöinä ovat lapset. Yhtena otsikkona siellä on vielä selvemmin, että "Leski perii JOS EI OLE lapsia". Tosin siellä kaikki kirjaimet olivat pienellä...

• rikas äiti

lapseni testamentilla oman osuuteni jaossa. Jokainen saa neljäsosan omaisuudestani. Ei kukaan muu. Mies sellanen tyhjätasku jolla ei koskaan ollut mitään, on sama kuka sen risat sukat saa, lapsille ei ainakaan ole mitään sieltäpäintulossa, velkaa vaan....! Minun omaisuuttani ei kukaan ex miehen naiset sa ei heidän kersat eikä muut kuin mun omat lapset ja lastenlapset. Ovatkin onnellisia suuresta perinnöstä aikanaan. On osakkeita, on talo, auto, kaikenmaailman pankin säästökirjoja... onnellisia lapsia... monet ovat kateellisia lapsilleni.

• Lissu on köyhä ääliö

Nyt Lissu on oikein rikas =D
        Tästä sai taas päivän parhaat naurut.
        Tosiasiassa varmaan käy nostamassa sossusta rahaa samalla reissulla kun
        käy mielenterveystoimistolla.

Bua-hah-haaa näitä Lissun juttuja.
        Vain todella TYHMÄ ihminen kykenee tuottamaan noin paskoja provoja.

• Teija Testamentti

Oletko muistanut suojata omaisuutesi myös sellaisessa ikävässä tapauksessa, että lapsesi kuolisi ennen isäänsä, vanhemmathan tietyissä tapauksissa perivät lapsensa. Tämä on siis estettävissä testamentilla.
        Sitä kautta saattaa muuten lipsua varallisuutta ex-miehesi uudelle vaimolle ja tämän lapsille.
        Onnellisia päiviä teille jatkossakin!

• lissuko minä ?

Minunkin viestieni jälkeen on joskus tullut näitä Lissu kommentteja. Johtuu varman lukihäiriöstä ja siitä johtuvista kirjoitusvirheistä. Melkoisia kuuluisuuksia me Lissut. Aidon Lissun tunnistaa kyllä näistä viesteistä. Mitäpä olisi palsta ilman Lissua. Miksi Lissu alunperin erosi miehestä ja lastensa isästä ? Eikö mies vienyt mennessään puolta tuosta omaisuudesta ? Mihin Lissu ylipäätään tarvitsee testamenttia ? Eivätkö lapset peri äitiänsä valmiiksi jo suoraan ?

• Juups juups
        lissuko minä ? kirjoitti:

Minunkin viestieni jälkeen on joskus tullut näitä Lissu kommentteja. Johtuu varman lukihäiriöstä ja siitä johtuvista kirjoitusvirheistä. Melkoisia kuuluisuuksia me Lissut. Aidon Lissun tunnistaa kyllä näistä viesteistä. Mitäpä olisi palsta ilman Lissua. Miksi Lissu alunperin erosi miehestä ja lastensa isästä ? Eikö mies vienyt mennessään puolta tuosta omaisuudesta ? Mihin Lissu ylipäätään tarvitsee testamenttia ? Eivätkö lapset peri äitiänsä valmiiksi jo suoraan ?

Ei Lissu eronnut miehestään, vaan naikkoset vei miehen ja Lissu jäi yksin ilman miestä, ja samalla meni myös mielenterveydestä loputkin.

• IhmisenElo32

Suunnilleen juuri noin se menee, jos ette tee testamenttia. Me olemme tehneet testamentin. Mielellä on kaksi lasta, minulla yksi, ja yksi yhteinen. Miehen lapset ovat meillä puolet ajasta, minun lapseni 2/3 ajasta ja yhteinen tietysti koko ajan.

Testamenttimme mukaan toisen puolison kuollessa perimme toisemme, eli vielä siinä vaiheessa lapset eivät saa mitään, vaan saavat sitten, kun molemmat kuolevat. Lakiosasta (eli siitä minkä lapset saavat aina) laitoimme pykälän, että toivomme ettei sitä jaeta vielä kun toinen meistä on kuollut, mutta jos joku lapsista sen välttämättä haluaa, se pitää voida maksaa rahassa, ei asuntona, mökkinä tms.

Sen lisäksi on se tärkein pykälä, eli olemme kirjanneet kaikki 4 lasta samanarvoiseen asemaan. Minun lapseni perii miehen ja miehen lapset perivät minut rintaperillisinä. Kaikki omaisuus menee siis tasan neljän rakkaan lapsen kesken. Tosin vasta sitten, kun olemme molemmat kuolleet.

Minun suvussani on isovanhempien kohdalla tehty aina niin, että perintöä ei jaeta, ennen kuin molemmat puolisot ovat kuolleet. En ymmärrä aikuisia lapsia, jotka alkavat leskeltä vaatimaan osuuttaa perinnöstä. Perinnön ehtii saada myöhemminkin.

• viisaasti jakoon jo!

koko ajan pikkuhiljaa lapsillemme, jottei aikanaan tarvi maksaa peirntöveroa valtiolle, jo kertaalleen veroa maksetuista rahoista. Osan annamme "velkaa" jota ei tarvi maksaa takasin, ja osa lahjoitetaan. Näin voimme auttaa lapsiamme jo suurella omaisuudellamme kokonaan, ettei valtio vie rikkaille ja ulkolaisille verorahojamme.

• Lissu on köyhä ääliö
        viisaasti jakoon jo! kirjoitti:

koko ajan pikkuhiljaa lapsillemme, jottei aikanaan tarvi maksaa peirntöveroa valtiolle, jo kertaalleen veroa maksetuista rahoista. Osan annamme "velkaa" jota ei tarvi maksaa takasin, ja osa lahjoitetaan. Näin voimme auttaa lapsiamme jo suurella omaisuudellamme kokonaan, ettei valtio vie rikkaille ja ulkolaisille verorahojamme.

ai nyt se on oikein ME.
        Lissulla menee taas lujaa...pää vaan sanoo raukalla poks, poks.

• oot lissu itse
        Lissu on köyhä ääliö kirjoitti:

ai nyt se on oikein ME.
        Lissulla menee taas lujaa...pää vaan sanoo raukalla poks, poks.

lissuttelet taas kaikki ihmiset täällä! Mikä ihmeen mittari on lissu??

• gyfi8pibk
        oot lissu itse kirjoitti:

lissuttelet taas kaikki ihmiset täällä! Mikä ihmeen mittari on lissu??

Lissu mm kirjoittaa just lauseita; oletpa kateellinen ;)
        tai oletpa katkera.
        Sinä raukka olet Lissu, säälittävä paska.

• kiva, mutta

tuo antamasi velka, jota ei tarvitse maksaa takaisin, katsotaan ennakkoperinnöksi sitten perinnönjaossa.

• lapset

eivät ole lain edessä sinun rintaperillisiäsi, eikä sinun lapsesi miehellesi. Laki vaatii tähän biologiaa, eikä sitä voi kumota muutakuin sillä, että adoptoitte toistenne lapset ristiin. Tosin jos lastenne biologiset toiset vanhemmat ovat elossa niin heiltä pitää saada suostumus tähän. Tuo voikin olla se jutun hankalin vaihe.

Jos esim. sinä kuolet ensin ja miehesi tästä vuoden päästä ja vaikka lapsenne perisivät saman prosenttiosuuden niin sinun lapsesi maksaisivat isomman veron kuin miehesi lapset. Eli käytännössä saisivat nettona pienemmän perinnön.

• edel.

Hyvä tyyli tuokin, en vastusta lainkaan. Mekin teemme samaa pienessä mittakaavassa tosin. Omaisuutta on ihan tavallinen määrä. Koti, mökki ja autot. Kodista vielä satatuhatta lainaakin. Ei löydy suuria sijoituksia. Eli lapsille annetaan elinaikanamme sellainen määrä, että hädässä pärjäävät, ja silloin kun itsellä on mahdollisuus siihen. Muuten opetetaan omillaan toimeen tulemaan, sekin on hieno taito.:)

• edel.
        lapset kirjoitti:

eivät ole lain edessä sinun rintaperillisiäsi, eikä sinun lapsesi miehellesi. Laki vaatii tähän biologiaa, eikä sitä voi kumota muutakuin sillä, että adoptoitte toistenne lapset ristiin. Tosin jos lastenne biologiset toiset vanhemmat ovat elossa niin heiltä pitää saada suostumus tähän. Tuo voikin olla se jutun hankalin vaihe.

Jos esim. sinä kuolet ensin ja miehesi tästä vuoden päästä ja vaikka lapsenne perisivät saman prosenttiosuuden niin sinun lapsesi maksaisivat isomman veron kuin miehesi lapset. Eli käytännössä saisivat nettona pienemmän perinnön.

Olemme tietoisia tästä ja huomioineet tämän myös testamentissa. Ne lapset, jotka eivät ole "oikeita" rintaperillisiä, saavat verojen verran suuremman siivun kakusta. Käteen jää kaikille sama summa. Jos kuolemme molemmat, tietysti verojen takia miehen nimissä oleva omaisuus menee ensisijaisesti hänen lapsilleen ja minun omaisuus minun, mutta jotta jako menee tasan, on olemassa testamentti.

Kaikki lapset ovat rakkaita. Perheenjäseniä. Hölmöä sinänsä, ettei verotukselle tällaisessakaan tilanteessa mitään mahda, kun lapset ovat meillä pienestä asti molemmilla elämässä olleet.

• olette
        edel. kirjoitti:

Olemme tietoisia tästä ja huomioineet tämän myös testamentissa. Ne lapset, jotka eivät ole "oikeita" rintaperillisiä, saavat verojen verran suuremman siivun kakusta. Käteen jää kaikille sama summa. Jos kuolemme molemmat, tietysti verojen takia miehen nimissä oleva omaisuus menee ensisijaisesti hänen lapsilleen ja minun omaisuus minun, mutta jotta jako menee tasan, on olemassa testamentti.

Kaikki lapset ovat rakkaita. Perheenjäseniä. Hölmöä sinänsä, ettei verotukselle tällaisessakaan tilanteessa mitään mahda, kun lapset ovat meillä pienestä asti molemmilla elämässä olleet.

käytännössä toteuttaneet tuon, että kaikki lapset saisivat verojen jälkeen saman summan?
        Äkkiseltään tuntuisi aika hankalalta, jollei koko omaisuus ole rahana.
        Jos omaisuutta on esim.asunto/talo(jossa nyt asutte?) niin mistä voitte tietää sen arvon kuollessanne?
        Tuskin testamenttiin voi merkitä, että kukin lapsi saa sellaisen summan, että nettoperintö on kaikille sama.

• juttu on näin
        kiva, mutta kirjoitti:

tuo antamasi velka, jota ei tarvitse maksaa takaisin, katsotaan ennakkoperinnöksi sitten perinnönjaossa.

tiedä miten se velka on annettu. Ei sitä mihinkään kirjata ja kerrota. Jos annan 5000 e niin ei siitä velkakirjaa tehdä eikä kelleen kerrota. Sehän voi olla vainmeidän keskeinen asia.

Itekin sain pikkuhiljaa vanhempien rahoja samalla systeemillä kun he elivät, ja perinnön jako tehty eikä missään niissä lue miten olen rahaa heiltä saanu. Perintökirjoissa lukee vain ne mitä kuoleman jälkeen jäi jäljelle ja mitenne on jaettu, ei niitä jotka elin aikana antoivat.

• edel.
        olette kirjoitti:

käytännössä toteuttaneet tuon, että kaikki lapset saisivat verojen jälkeen saman summan?
        Äkkiseltään tuntuisi aika hankalalta, jollei koko omaisuus ole rahana.
        Jos omaisuutta on esim.asunto/talo(jossa nyt asutte?) niin mistä voitte tietää sen arvon kuollessanne?
        Tuskin testamenttiin voi merkitä, että kukin lapsi saa sellaisen summan, että nettoperintö on kaikille sama.

Toki voi. Juuri niin olemme testamenttiin merkinneet. Perintövero huomioiden silloisen verotuskäytännön mukaan kullekin lapselle jää käteen samansuuruinen perintö. Tietysti silloin sitten vasta arvioidaan kodin ja mökin arvo ym. No, koti menee tietysti myyntiin niin se on helppo arvioida, ja ainakin tällä hetkellä uskon, että mökki jää kuolemammekin jälkeen lasten yhteisomistukseen. Se on ollut suvussa jo pitkään. Tai jos joku päättää ostaa omakseen ja myyvät, aivan sama. Ihan samalla tavalla kuin ilman testamenttia ns. "ydinperheen" perillisille jaettaisiin perintö tasan, niin jaetaan meilläkin kaikkien lasten kesken, mutta vain perintövero huomioiden. Ei ole vaikea toteuttaa.

• nettimilliisi
        juttu on näin kirjoitti:

tiedä miten se velka on annettu. Ei sitä mihinkään kirjata ja kerrota. Jos annan 5000 e niin ei siitä velkakirjaa tehdä eikä kelleen kerrota. Sehän voi olla vainmeidän keskeinen asia.

Itekin sain pikkuhiljaa vanhempien rahoja samalla systeemillä kun he elivät, ja perinnön jako tehty eikä missään niissä lue miten olen rahaa heiltä saanu. Perintökirjoissa lukee vain ne mitä kuoleman jälkeen jäi jäljelle ja mitenne on jaettu, ei niitä jotka elin aikana antoivat.

Veronkierto on rikos.

• nettimilliisi
        edel. kirjoitti:

Niin, niillä veroilla yhdessä kustannamme itsellemme yhteiskunnan palveluita: koulutusta, sairaanhoitoa, poliisilaitosta, palokuntaa, teiden aurausta, katuvaloja ym., ym., mistä tekin käsittääkseni hyödytte.

• tehdään
        juttu on näin kirjoitti:

velkakirja. Annettu raha(kuten tässä tapauksessa) ei ole velka.
        Se on ihan totta, että jos haluaa opettaa jo lapsilleenkin veronkiertoa niin onnistuuhan tuo.

• lapsille rahaa!!
        tehdään kirjoitti:

velkakirja. Annettu raha(kuten tässä tapauksessa) ei ole velka.
        Se on ihan totta, että jos haluaa opettaa jo lapsilleenkin veronkiertoa niin onnistuuhan tuo.

ettei täällä rehellisyys kannata. Miten muuten poliitikotkaan olisi noin rahakkaita kuin ovat nyt, kun kiertää niitä veroja eikä muista mitää....

Sieltähän me opit saamme.

Jos annan lapselleni lahjaksi 5000 e se on verovapaata. Vieläpä 19.900 euroon asti vai oliko se enemmän.

Kyllä mä ennemmin lapsilleni rahat annan kuin vatliolle ja poliitikkojen kieroon peliin.

• e9r8gibjn
        lapsille rahaa!! kirjoitti:

ettei täällä rehellisyys kannata. Miten muuten poliitikotkaan olisi noin rahakkaita kuin ovat nyt, kun kiertää niitä veroja eikä muista mitää....

Jos annan lapselleni lahjaksi 5000 e se on verovapaata. Vieläpä 19.900 euroon asti vai oliko se enemmän.

Kyllä mä ennemmin lapsilleni rahat annan kuin vatliolle ja poliitikkojen kieroon peliin.

Johan on tyhmä kirjoitus tyhmältä ihmiseltä.
        Tossa sä näytät vaan oman yksinkertaisuutesi.

On totta että veronkierto on rikos, ja tossa alhaallahan on nappi jonka kautta voi
        tehdä ilmoituksen poliisille laittomuuksista joita palstalla esiintyy.
        Teenpä ilmoituksen tuosta. Voi poliisi sitten ottaa selvää kuka kirjoituksen takana on, ja ilmoittaa
        verottajalle, joka taas voi selvittää kaikki rahasiirrot vuosienkin takaa.

Uskonpa vaan että tuon kirjoituksen takaa löytyy lopulta täysin pennitön ihminen.

• verovirastontäti
        lapsille rahaa!! kirjoitti:

Verovapaan lahjan maksimisumma on 3999€/3 vuotta, eli noin 1333€ vuodessa. 19 900 oli markka-aikaan verovapaan lahjan raja.

• edel.
        nettimilliisi kirjoitti:

Niin, niillä veroilla yhdessä kustannamme itsellemme yhteiskunnan palveluita: koulutusta, sairaanhoitoa, poliisilaitosta, palokuntaa, teiden aurausta, katuvaloja ym., ym., mistä tekin käsittääkseni hyödytte.

Siis meillä ei ole mitään veroja vastaan. Joka pennin olemme mielellämme maksaneet, juuri mainitsemistasi syistä. Pointtini oli, että tämän tyyppisissä tapauksissa lapsen joutuvat eriarvoiseen asemaan. Olisi oikein, jos kaikki maksaisi saman verran veroja, ei yksi toista enempää. Sinänsä verojen maksaminen ei ole paha asia, vaan eriarvoisuus.

• Anonyymi00058
        gyfi8pibk kirjoitti:

Lissu mm kirjoittaa just lauseita; oletpa kateellinen ;)
        tai oletpa katkera.
        Sinä raukka olet Lissu, säälittävä paska.

Mistä sinä tiedät, että onko hän Lissu, vai olenkohan minä. Eihän periminen ole tasapuolista edes ydinperheissä, aina. Ja on niitäkin pesiä, joita osa osakkaista pitää jakamattomia, varmaan hamaan siihen asti, kunneja itse menehtyvät. Sitten niitä, joissa yksi tai kaksi saavatkin vain kakuosansa, kun jotakuta suositaan testamentilla. Ei kenenkään ole järkevää mitään perintöjä laskeskella jo perittävän eläessä. Ja kaikkihan ei ole riihikuivaa, vaan on olemassa hankalasti perittäviä juttujakin kuten kitukasvuista kivikkometsää, tai suota. Ja rakennuksetkin rapistuvat kun kukaan ei korjaa ja huolla.
        Tästä elämästä on paras nauttia. Täällä ollaan kerran, ja vasta sitten kun perittävä potkaisee tyhjää, on suositeltavaa, että kp osakkaat alkavat tehdä yhteistyötä asioiden selvittämiseksi. Siihen ei esim minua tarvita, tai minun jotain exiä, jos olen kuollut, enää ei tartte edes ositusta, on ollut yli 20 v selvä juttu.

• lakimies auttaa

asiasta oikeusaputoimistosta, tai joltakulta asianajajalta, älä täältä palstalta!
      Ja samalla tehkää tarvittavat asiakirjat, KOSKAAN EI TIEDÄ, mitä tulee tapahtumaan!
      Ihmisten pitäisi ehdottomasti tehdä testamentit ja selvittää nämä asiat ajoissa, etenkin uusperheissä, joissa ihmissuhteet voivat olla tosi monimutkaisia! Ei se ole mitään ahneutta vaan viisautta!

• lex,lex

mene sellaisille sivuille kun laki ja rikos ja sieltä alaotsake perintö ja testamentti.
      Tai juristin juttusille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      8
      2718
    2. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      163
      2620
    3. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      184
      2481
    4. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      12
      2004
    5. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      18
      1975
    6. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      54
      1818
    7. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      69
      1548
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      10
      1113
    9. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      68
      1109
    10. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      63
      960
    Aihe