Muita paniikki+kilpparin vajaatoiminta?

vajaa

Itselläni alkoi jo viime talvena ahdistuskohtaukset ja jatkuvat yhä :( välillä on niin paha olla kun tuntuu ettei henki kulje ahdistuksen ollessa päällä. Paniikkihäiriö ei ole uutta minulle (sain eka kohtauksen v.-99 ollessani teini) en hakenut hoitoa kun selvisin siitä ajan mukana itsestään. Siitä lähtien olen voinut elää ilman kohtauksia viime talveen kun ne alkoivat taas, mutta ihan eri tavalla. Kohtaukseni ovat enemmänkin ahdistuskohtauksia eivätkä panikkiä esim. mennä kauppaan missä on paljon ihmisiä tai panikoida jostain. Menin viime viikolla lääkäriin kun tuntuu ettei jaksa enään tätä, mutta lääkäri laittoi labraan tarkistamaan kilpirauhasarvot. Arvot eivät olleet mitenkään liika/alitoiminnalla mutta lääkettä tiputettiin 50mg päivä ja nyt vain katsotaan alkaako oireet ahdistuksesta hävitä. Ainakin nyt tuntuu enemmän masentavalta odottaa alkaako vaikuttaa kun tänäänkin vetänyt kunnon ahdistukset :( En itse tiedä mistä saan kohtauksia ne vain tulevat yhtäkkiä. Tunnen kun ahdistus on tulossa, alkaa tuntua jännittävä olo ja sitten se vain nousee ja menee ohi ja saattaa kohta perään tulla toinenkin. Onko kellään muulla tälläisiä oireita jolla thyroxin lääkitys ja vajaatoiminta?

8

4401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+6

      vajis.

      Mitä lääkettä sinulla on tiputettu 50 mg?

      Minulla on käytössä Thyroxin ja Valdoxan, viimeksi mainittu auttanut ph:n ja unettomuuteen.

      • ap.

        Thyroxinia ja se tiputettiin että joka päivä nyt 50mg (eli 2 tablettia päivä) ennen oli 2 kertaa viikossa otin 3 tablettia muulloin 2. Heinäkuun loppuun pitäisi mennä näin ja silloin tarkistetaan taas arvot. Tämä ahdistus alkoi just silloin kun annostus muutettiin viime talvena. Välillä vain tuntuu että on helppo keksiä syitä mistä tämäkin alkoi.


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        Thyroxinia ja se tiputettiin että joka päivä nyt 50mg (eli 2 tablettia päivä) ennen oli 2 kertaa viikossa otin 3 tablettia muulloin 2. Heinäkuun loppuun pitäisi mennä näin ja silloin tarkistetaan taas arvot. Tämä ahdistus alkoi just silloin kun annostus muutettiin viime talvena. Välillä vain tuntuu että on helppo keksiä syitä mistä tämäkin alkoi.

        Vielä että toinen muutos on, kuukautiset tuli viimeksi 2 kertaa samana kuukautena ja oireita on että ne ovat taas tulossa ja silloinkin olo on masentunut, itkuinen jne... eli kierron pituus olisi enään 22 päivää ja ennen oli 30.


      • 6+6
        ap. kirjoitti:

        Vielä että toinen muutos on, kuukautiset tuli viimeksi 2 kertaa samana kuukautena ja oireita on että ne ovat taas tulossa ja silloinkin olo on masentunut, itkuinen jne... eli kierron pituus olisi enään 22 päivää ja ennen oli 30.

        50 mikrogrammaa, ei milligrammaa. Kilpirauhasongelmaisilla on hyvin yleistä häiriöt kuukautiskierrossa.

        Miksi sinulla on ollut tuo Thyroxin jaettuna eri annoksiin eri päivinä? Ainakin minua hoitava endokrinologi on sanonut että olisi parempi kun lääkettä otettaisiin tasaisesti, joka pv. se sama annos.

        Itse olen ahdistunut suht usein, somaattisin ja psyykkisin oirein, mutta olen aina laittanut sen ahdistuksen ja ph:n "syyksi", en kilpparin.

        Toivon mukaan olosi kohenee


      • minulla näin
        6+6 kirjoitti:

        50 mikrogrammaa, ei milligrammaa. Kilpirauhasongelmaisilla on hyvin yleistä häiriöt kuukautiskierrossa.

        Miksi sinulla on ollut tuo Thyroxin jaettuna eri annoksiin eri päivinä? Ainakin minua hoitava endokrinologi on sanonut että olisi parempi kun lääkettä otettaisiin tasaisesti, joka pv. se sama annos.

        Itse olen ahdistunut suht usein, somaattisin ja psyykkisin oirein, mutta olen aina laittanut sen ahdistuksen ja ph:n "syyksi", en kilpparin.

        Toivon mukaan olosi kohenee

        Minulla alkoi muutama vuosi sitten ahdistuneisuus ja samalla tuli paljon kilpirauhasen vajaatoiminta-oireita ja toivoton uupumus ja väsymys. Useampaan kertaan kilpirauhasarvot tutkittiin ja ne olivat viiterajojen sisällä. Nyt muutama kuukausi sitten tsh oli hieman viiterajojen yli ja t4v alarajoilla, mutta rajojen sisällä. Aloitettiin thyroxin lääkitys. Ahdistusoireet ovat mielestäni huomattavasti vähentyneet nyt kun olen syönyt thyroxinia. Myös monet vajaatoimintaoireet ovat helpottaneet, uupumus, kuiva iho, hikoilu on palannut jne.


    • ei lääkärit osaa

      Mulla on diagnosoitu keskivaikea masennus ja paniikkihäiriö. Kilppariarvot on normaalit, mutta rajojen tuntumassa. Pyysin koelääkitystä thyroxinilla, kun huomasin että mulla on paljon muitakin kilpparin oireita mm. hiustenlähtö, muistiongelmat, huonontunut kuulo näkö, paleleminen, jatkuva väsymys ja kuorsaaminen. Nyt olen reilun viikon käyttänyt lääkettä 25 ug /pvä . Olo on virkistynyt ja kuulemma kuorsaamisen olen lopettanut. Henkinen tasapainokin tuntuu olevan parempi jo. Pelkään että olen sairastanut kilpparia jo 25v. tietämättäni !!!!!!!!!!!! Nyt yhdistin väsymyksen ja hiustenlähdön yhteen ja googlettamalla selvisi että voisi olla kilppari. Mulla alkoi hurja väsyminen jo lukiossa ja ummetuksesta valitin lääkärille 18v. Vuotta myöhemmin puhkes masennus ja paniikkihäiriö . Sitten vuosi siitä alkoi näkö huonota !!! Huh!!!

      ELI TUTKITUTTAKAA AINA KILPPARIARVOT JOS PODETTE MASENNUSTA TAI PANIIKKIHÄIRIÖTÄ!!! KILPPARI VOI ESIINTYÄ PIILEVÄNÄ KUTEN MULLA JA ARVOT ON SILLOIN NORMAALIT! Mielestäni tärkeää on kiinnittää huomiota noihin oireisiin ennenkaikkea!!

      • Liisu1

        eli kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa myöskin psyykkisiä oireita kuten masennusta, "saamattomuutta" ja alakuloa.
        Olen kyseistä tautia sairastavana kuullut, että nyt on tullut toinen lääke synteettisen Thyroxinin rinnalle, joka on tehty sain kilpirauhasesta, Thyroid nimeltään. Monet tuohon valmisteeseen siirtyneet ovat alkaneet tuntea olonsa huomattavasti paremmaksi kuin Thyroxinia käyttäessään. Kaikki lääkärit eivät tuota valmistetta tunne ja eivät sitä siksi kirjoita potilaalle. Hakeudu endokrinologin vastaanotolle tai yleensä kilpirauhassairauksiin erikoistuneet lääkärit ovat sisätauteihin erikoistuneet ja ottaneet siihen rinnalle endokrinologian, kannattaa etsiä siästauti/endokrinologi lääkäri. Lääkäriasemien lääkäriluettloita selaamalla sllainen jostain löytyy. Tsh arvot kannattaa pitää siellä alarajoilla.
        Minulla on myöskin ph ja nyt kaksi viikkoa sepramia takana, olin tänään lääkärissä ja ripulin takia aletaan kokeilemaan citalopram orionin valmistetta, siinä ei ole glyseriiniä, joka yleensä aiheuttaa vatsaongelmia. katsotaan nyt alkaako aurinko paistamaan tuon kamalan 2 viikoisen jälkeen...oli yhtä ahdistusta.
        Tsemppiä kaikille!


    • Anonyymi

      Thyroxinin aiheuttama liikatoiminta toi mulle paniikkihäiriöoireet....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe