Sertralinista taas kerran..

Kertokaa rakkaat ihmiset - voiko Sertralin sopia vaikka aloitusoireet ovat olleet hirveitä?

Olen syönyt Sertralin Hexal nyt 11 päivää, ensin 25 mg (viikon verran) nyt 50 mg.
Aloitusoireet ovat olleet hirveitä - tällaista ahdistuneisuutta en ole koskaan kokenut. On myös ollut sydämentykytystä, ruokahaluttomuutta, väsymystä. Ripuliakin tuli mutta maitohappobakteereillä olen ehkä saanut sen asian kuntoon. Mutta jokaisena päivänä on ollut selvästi ihaniakin hetkiä!
Tähän alkuahdistukseen syön 4 tablettia Opamox 15 mg/ vrk.

Mitä mieltä olette, voiko luottaa siihen, että nämä alkuoireet häipyvät? Psykiatri tosiaan sanoi, että ahdistus saattaa lisääntyä alussa. Mutta näinkö paljon...?
83442
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Hei!! Olen itse syönyt kyseistä lääkettä useamman vuoden. Vasta taas jouduttiin nostamaan annosta lisää, koska meinaa vaan olla masennusta tästä jatkuvasta sairastamisesta.Suosittelen lämpimästi jatkamaan lääkitystä, mutta en tosiaankaan ole mikään lääkäri. Itse olen kokenut apua siitä. En muista tuliko mulla mitään oireita tuosta kyseisestä öääkkeestä silloin kun aikoinaan se aloitettiin minulle. Koeta vain kestää niitä oireita. Ne menevät kyllä parin viikon kuluttua ohi kun elimistö tottuu siihen.

Äänestä

Kyllä kannattaa jatkaa, oireet menee ohi parissa kuukaudessa, maha voi olla sekaisin vähän kauemmin, ainakin itsellä oli, mutta sen jälkeen ei ole ollut enää mitään oireita. Vaikka masennukseni ei ole parantunut, sertralin on helpottanut oloa huomattavasti aika ajoin.

Äänestä

Moikka. Koita kestää nuo aloitusoireet. Itselläni ei niitä ollut sertlanin kanssa, koska lääkkeen vaihto tapahtui toisesta valmiteesta tähän. Lääke toiminut loistavasti kohdallani. Olen syönyt 200mg annoksella ja pikkuhiljaa vähennetty. Nykyään olotila hyvä ja syön myös D3-vitamiinia korkealla annoksella sekä Ubikinoni Q10-valmistetta 100mg annoksella. Nämä lisäravinteet ovat tuoneet pirteyttä runsainmitoin, enkä niistä luovu.
Toki lääkärisi tietää parhaiten, miten kohdallasi edetetään, mutta kaikessa lääkinnässä on sivuvaikutuksia ainakin alussa. Tsemppiä ja voimia sekä jaksamista:-)

Äänestä

Onhan niissä lääkkeissä kyllä monesti erittäin vaikeita aloitus ja lopetus-oireita mutta myös jatkuvia sivuvaikutuksiakin.Ja ehkä pysyviä pitkäaikaisvaikutuksia. Voi olla että ajan kanssa totut niihin oireisiin kyllä,mutta ennemmin kannattaisi se lääke(/lääkäri) vaihtaa toiseen jollei ne sivuoireet helpota parissa kuukaudessa.
Mielestäni kyllä tuo ko.lääke oli erittäin huono.



Voithan aina kokeilla myös muitakin vaihtoehtoja:

http://masennus.nettisivu.org/

Äänestä

Joo, muistan hämärästi noi aloitusoireet, ne olivat tuollaiset kuin mainitsit. Mulla kesti aika kauan ennenkuin lääke alkoi vaikuttamaan, ja annosta piti nostaa aivan maksimiin asti. Minä en sairasta masennusta, ongelmani on pakkoajatukset. Meillä pakko-oireisilla menee noi lääkitysasiat vähän erilailla kuin teillä masentuneilla. Pakko-oireiset käyttävät usein suurempaa annosta ja voinnin paraneminen kestää kauemmin.

Yritähän olla sinnikäs ja jatkaa lääkettä oireista huolimatta. Niin minäkin tein, elämäni muuttui täysin. Ennen lääkettä ahdistus oli niin valtavaa, että heräsin siihen aamuisin ja ahdistus oli sellaista, että se aiheutti aaltomaista kipua rintaan. Se oli kyllä raskasta aikaa itselleni ja läheisilleni. Sertralin lääkkeiden ansiosta oloni on ollut viimeiset vuodet todella hyvä. Mahtava lääke, auttaa Sinua olemaan oma valloittava itsesi!!!

Hauskaa kesää kaikille (vaikkapa pillerien avulla)!!!

Äänestä
  • Kauheaa lääkkeiden mainostusta. Ihan kun joku amerikkalainen lääkemainos: "syö pilleri niin tulet onnelliseksi". Pääasia että on hauskaa!" Mahtavaa!"
    Jotain rajaa sentään tuohonkin. Eiköhän se ole jokaisen oma valinta että alkaako lääkkeidenkäyttäjäksi vaiko ei, miksi ihmeessä ihmisiä pitää vielä koittaa käännyttää lääkkeidenkäyttäjiksi.

    Äänestä

  • tk678 kirjoitti:

    Kauheaa lääkkeiden mainostusta. Ihan kun joku amerikkalainen lääkemainos: "syö pilleri niin tulet onnelliseksi". Pääasia että on hauskaa!" Mahtavaa!"
    Jotain rajaa sentään tuohonkin. Eiköhän se ole jokaisen oma valinta että alkaako lääkkeidenkäyttäjäksi vaiko ei, miksi ihmeessä ihmisiä pitää vielä koittaa käännyttää lääkkeidenkäyttäjiksi.

    Kiitos mielenkiintoisista vastauksista ja kannustuksista!
    Ilmeisesti nämä aloitusoireet täytyy nyt vaan kestää. Nyt on mennyt kohta 3 viikkoa 50 mg:lla ja olo on välillä ollut tosi hyvä. Siis mielialaan se on selvästi vaikuttanut jo (ei ole enää niin negatiivisia ajatuksia) mutta jatkuvaa ahdistusta on, ja sen takia otan vielä Opamoxia, joka rauhoittaa. Lääkärin mielestä voin ihan hyvin syödä Opamoxia vielä muutaman viikon ajan.

    Ennen lääkkeen aloittamista mulla ei ole ollut jatkuvaa ahdistusta, ainoastaan harvoin pienehköjä paniikkireaktioita jotka kuitenkin lisääntyivät toukokuussa. Sen takia tietysti ärsyttää, kun olo on ahdistusta ajatellen tällä hetkellä _huomattavasti_ pahempi kuin koskaan aikaisemmin. Mutta luulisi, että 50 mg olisi mulle sen takia riittävä. Kai tä ahdistus menee pois kun lääke alkaa tehota...

    Vastaukseksi D.a.r.k.s.o.u.l:ille - lääkärini tuntuu pätevältä, ei ole ihan nuori ja hän on osa kriisipsykiatritiimiä yliopistollisessa sairaalassa...

    Niin vielä - pahoinvointi on nyt täysin poissa ja vatsa on rauhoittunut. Toki ilmavaivoja on reilusti..

    Äänestä

  • aloitusoireet (eka v kirjoitti:

    Kiitos mielenkiintoisista vastauksista ja kannustuksista!
    Ilmeisesti nämä aloitusoireet täytyy nyt vaan kestää. Nyt on mennyt kohta 3 viikkoa 50 mg:lla ja olo on välillä ollut tosi hyvä. Siis mielialaan se on selvästi vaikuttanut jo (ei ole enää niin negatiivisia ajatuksia) mutta jatkuvaa ahdistusta on, ja sen takia otan vielä Opamoxia, joka rauhoittaa. Lääkärin mielestä voin ihan hyvin syödä Opamoxia vielä muutaman viikon ajan.

    Ennen lääkkeen aloittamista mulla ei ole ollut jatkuvaa ahdistusta, ainoastaan harvoin pienehköjä paniikkireaktioita jotka kuitenkin lisääntyivät toukokuussa. Sen takia tietysti ärsyttää, kun olo on ahdistusta ajatellen tällä hetkellä _huomattavasti_ pahempi kuin koskaan aikaisemmin. Mutta luulisi, että 50 mg olisi mulle sen takia riittävä. Kai tä ahdistus menee pois kun lääke alkaa tehota...

    Vastaukseksi D.a.r.k.s.o.u.l:ille - lääkärini tuntuu pätevältä, ei ole ihan nuori ja hän on osa kriisipsykiatritiimiä yliopistollisessa sairaalassa...

    Niin vielä - pahoinvointi on nyt täysin poissa ja vatsa on rauhoittunut. Toki ilmavaivoja on reilusti..

    Okei..joo no jos se on ihan yliopistollisen sairaalan lääkäri niin pakkohan sitä sitten on uskoakin... eihän sille sitten mitää voi.

    (ihan samoilta tahoilta sekin rahansa saa kun tavan lääkäritkin)






    http://masennus.nettisivu.org

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


aloitusoireet kirjoitti:

Kertokaa rakkaat ihmiset - voiko Sertralin sopia vaikka aloitusoireet ovat olleet hirveitä?

Olen syönyt Sertralin Hexal nyt 11 päivää, ensin 25 mg (viikon verran) nyt 50 mg.
Aloitusoireet ovat olleet hirveitä - tällaista ahdistuneisuutta en ole koskaan kokenut. On myös ollut sydämentykytystä, ruokahaluttomuutta, väsymystä. Ripuliakin tuli mutta maitohappobakteereillä olen ehkä saanut sen asian kuntoon. Mutta jokaisena päivänä on ollut selvästi ihaniakin hetkiä!
Tähän alkuahdistukseen syön 4 tablettia Opamox 15 mg/ vrk.

Mitä mieltä olette, voiko luottaa siihen, että nämä alkuoireet häipyvät? Psykiatri tosiaan sanoi, että ahdistus saattaa lisääntyä alussa. Mutta näinkö paljon...?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu