Olen 55-vuotias nainen. Näin on vain käynyt, olen hyvin yksinäinen. Ihmiset ovat kaikonneet jonnekin. Minulla ei ole oikein yhtään läheistä ystävää. Puhelin ei soi juuri koskaan.Hyvän päivän tuttuja on paljon.Heillä on omat perheensä ja yhteytensä eikä syvempi ystävyys liene mahdollista. Olen kolmivuorotyössä, ja työaikoina vapaa-aikanakin väsynyt. Raskas työ on kuitenkin pystyttävä hoitamaan hyvin. Jatkuvasti vaihtuvat työvuorot estävät suunnitelmallisen harrastustoiminaan. En usko parisuhteen ratkaisevan ongelmiani vaan palkään siitä syntyvän uusia ehkä pahempiakin ongelmia. Elimistöni ei myöskään siedä alkoholia enkä viitsisi mennä notkumaan kapakoihin. En tupakoi. Jos menisinkin, ei ole naisystävää, kenen kanssa menisin. Toivoisin löytäväni tervehenkistä ja ymmärtäväistä seuraa. Olen ollut pari viikkoa kesälomalla ilman matkoja. Olen käynyt monenlaisissa seurakunnan ja lahkojen tilaisuuksissa. Onhan ne olleet ihan mielenkiintoisia. Enimmäkseen ihmisiä on ollut paljon. Vain pari % on ollut miehiä. Se ei minua haittaa, en etsi suhdetta. Juontajat ovat olet pääasiassa miehiä, Pirkko Jalovaara ja Pirkko Säilä ovat naisjuontajia. En ole varsinaisesti uskovainen, mutta en uskotonkaan. Olen kuitenkin avoin asialle ja kadun varmasti syntejäni. Juttelin eräässä kokouksessa erään naisjäsenen kanssa, hän sanoi maksavansa säännöllisesti kymmenen % tuloistaan kyseiselle lahkolle ja hän koki saavansa vastinetta rahoilleen. Minä olen todella yksinäinen ja haluaisin ihmisten pariin vapaa-aikanakin.. Onko kellään kokemusta pitkäaikaisesta jäsenyydestä uskonnollisessa lahkossa? Pitääko kymmenykset todella maksaa. Onko löytynyt pitkäaikaisia ihmissuhteita? Uskaltaako kertoa käyvänsä kokouksissa? Vanhenen koko ajan. Muutaman vuoden päästä jään eläkkeelle, kuinka minun sitten käy, jos en pysty luomaan ihmisuhteita?
Uskontoa yksinäisyyteen!
17
257
Vastaukset
ne uskovaisetkin lienevät? Mutta ehkä seuranhaku ei ole paras mahdollinen syy liittyä mihinkään "lahkoon".
Jos tahtoo kristittyä seuraa, niin onhan tuo ev.lut. kirkkokin olemassa. Mutta varmasti sulla on omat syysi hakeutua lahkojen pariin.Eivät näytä asiat olevan kohdallasi hyvin. Ikävä ihmisten luo. Itse olen uskonnoton, mutta en mitenkään yksinäinen. Minulla on seuraa niin halutessani, mutta minä taas haluan olla välillä yksin. Tasan eivät käy onnen lahjat. Kyllä ne harrastukset ovat niitä asioita, joista ystäviä saa ja samoin ajattelevia tapaa. Älä ihmeessä mene maksamaan kenellekään pelkästään siitä syystä, että olet yksin. Seurakunnan puolelta se on eräänlaista prostituutiota, jos siitä pitää vielä maksaa, vai oletko joskus nähnyt köyhän saarnamiehen?
- stefanka
erelliseen, mielipiteeseen. Saattaa olla että näissä, "kymmenyslahkoissa", ongelmasi lisääntyvät. On paljon muitakin vaihtoehtoja kuin lahkot. Kannattaa yrittää pakottaa itsensä liikkeelle, vaikka yksinkin. Toimintaa löytyy, varsinkin kesäisin, joka puolelta. Ja jos lomaa on, niin ei kun äkkilähtö, Kreikan saarille. Sieltä löytyy kavereita, joskus enempi kuin haluaisitkaan. Minusta yksin matkustamisessa on oma viehätyksensä, ei tarvitse huolehtia kenestäkään. Voi olla ihan niin kuin itse haluaa.
Paikalleen ei kannata jäädä, mitä kauemmin sitä jatkuu, sen vaikeampi on liikkeelle lähtö.
Tuo kolmivuorotyö on tietysti hankala asia. Jos vielä vuorot vaihtuu, miten sattuu. Suunnittele siinä sitten mitään, etukäteen.
Mutta iloa löytyy pienistäkin asioista, jos niin päättää.
Ei kun leuka pystyyn, seuraavan mutkan takana voi prinssi istua valkoisen ratsun satulassa.
Tsemppiä!
olet rahatonkin, jos näille alat makselemaan!
Onhan näistä ollut juttua.- erakkouskis
hyvähän se on sielunkin hyvinvoinnista huolehtia.
Netistä löytyy nettiET.fi siellä voi hakea samanhenkistä ystävää tai keskustella erinäisistä aiheista. - Meriläinen
No joo. Tässä taas nähdään miten erilailla voi kokea samantapaisen elämän.
Itse olen myös kolmivuorotyössä ja todellakin tiedän kuinka väsyttävää se on.
Siksi olenkin onnellinen että kun tulen kotiin voin olla juuri niin kuin haluan.
Minulla tulee sosiaalinen tarve tyydytettyä töissä, en jaksaisi enää kuunnella ihmisiä paljon enempää.
Tupakoimaton ja raitis olen mutta se nyt ei vaikuta mihinkään.
Ja reissuun pääsen yksin, koska missään reissussa en ole koskaan yksin aina on löytynyt ihmisiä sen verran kun haluan.
Nytkin olen lähdössä ahvenanmaan risteilylle ja koska muilla on muita menoja niin menen yksin.
Mulla on omanlainen usko ja sen ympärille en tarvitse muita.
Mutta monet lahkot on kyllä rahastavia ja nimenomaan yksinäisten ihmisten suuntaan, että olisin aika varovainen siinä. - käydä
Kannattaa käydä niissä kokouksissa, jos ne kiinnostaa. Kristillisissä tilaisuuksissa ei ole pakko maksaa kymmenyksiä, kolehteja, eikä muitakaan. Yleensä niistä piireistä, jos jostain, löytyy niitä ystäviä. Suosittelen vapaakirkollisia tilaisuuksia, joihin myös helluntaiseurakunta kuuluu. Raamattua kannattaa myös lukea ja tutkia sieltä itse asioita. RadioDei-kanavaa kannattaa myös kuunnella, jos uskonasiat kiinnostavat.
Toivon, että saat hyviä ystäviä uskovien piiristä :-)- ? ? ?
Minä kyllä sanoisin, että älä mene aivopestäväksi mihinkään lahkon kokouksiin. Pesevät vielä rahasikin.
Heissä on todella röyhkeää väkeä. En väitä, että kaikki, mutta hankalaa on erottaa kuka ei ole.
Uskosta voit saada lohtua vaikka kotona radion hartausohjelmia kuuntelemalla. Yksinäinen ja väsynyt on liian helposti saatavissa uskomaan vääränlaisiin ihmisiin.
Hakeudu johonkin sellaiseen paikkaan missä ei tarvitse säännöllistä aikaa milloin menee milloin ei.
Harrastatko lukemista? Elämänkerrat on ainakin minusta kivaa luettavaa.
Toivon sinulle hyvää kesää ja hyviä ystäviä! - elliivo
? ? ? kirjoitti:
Minä kyllä sanoisin, että älä mene aivopestäväksi mihinkään lahkon kokouksiin. Pesevät vielä rahasikin.
Heissä on todella röyhkeää väkeä. En väitä, että kaikki, mutta hankalaa on erottaa kuka ei ole.
Uskosta voit saada lohtua vaikka kotona radion hartausohjelmia kuuntelemalla. Yksinäinen ja väsynyt on liian helposti saatavissa uskomaan vääränlaisiin ihmisiin.
Hakeudu johonkin sellaiseen paikkaan missä ei tarvitse säännöllistä aikaa milloin menee milloin ei.
Harrastatko lukemista? Elämänkerrat on ainakin minusta kivaa luettavaa.
Toivon sinulle hyvää kesää ja hyviä ystäviä!Ei tosiaankaan kannata alkaa mitään maksamaan varsinkaan jos et tunne polttavaa tarvetta liittyä juuri siihen seurakuntaan. Itse erosin aikoinaan ev.lut kirkosta koska koin että en saanut vastinetta kymmenyksilleni jotka he ottivat jokaisesta tilistäni.
Myöhemmin tutustuin Jehovan todistajien surakuntaan ja siellä ei ainakaan pyydetä mitään rahaa.
Nyt en kuulu mihinkään yhteisöön. Voin kuvitella yksinäisyytesi. Nuorimmaiseni muutti juuri pois kotoa ja vanhempi lapsi lähti syksyllä omilleen. Syksyllä myös jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka ikää ei ole kuin sama kuin sinulla.
Yksinäisyyttä en kuitenkaan ole tuntenut vaan omaa laiskuuttani joskus tuskitellut kun en viitsi enkä saa aikaiseksi pitää yhteyttä ihmisiin. Laiminlyön ystäviä ja tuttavia ja nautin yksinolosta. Nyt olen luvannut antaa autoni tyttärelle joka siis muutti syksyllä 250 kilometrin päähän kotoa. Häneltä oma auto särkyi ja hän tarvitsee välttämättä auton käyttöönsä. Ajatus autottomuudesta masentaa koska jalkani ovat huonossa kunnossa enkä voi kävellä pidempiä matkoja ollenkaan. Voi olla että ilman autoa eläminen alkaa sitten ahdistaa. Tähän asti olen ollut riippumaton muista ja hoitanut aina omat asiani. - sinulta
elliivo kirjoitti:
Ei tosiaankaan kannata alkaa mitään maksamaan varsinkaan jos et tunne polttavaa tarvetta liittyä juuri siihen seurakuntaan. Itse erosin aikoinaan ev.lut kirkosta koska koin että en saanut vastinetta kymmenyksilleni jotka he ottivat jokaisesta tilistäni.
Myöhemmin tutustuin Jehovan todistajien surakuntaan ja siellä ei ainakaan pyydetä mitään rahaa.
Nyt en kuulu mihinkään yhteisöön. Voin kuvitella yksinäisyytesi. Nuorimmaiseni muutti juuri pois kotoa ja vanhempi lapsi lähti syksyllä omilleen. Syksyllä myös jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka ikää ei ole kuin sama kuin sinulla.
Yksinäisyyttä en kuitenkaan ole tuntenut vaan omaa laiskuuttani joskus tuskitellut kun en viitsi enkä saa aikaiseksi pitää yhteyttä ihmisiin. Laiminlyön ystäviä ja tuttavia ja nautin yksinolosta. Nyt olen luvannut antaa autoni tyttärelle joka siis muutti syksyllä 250 kilometrin päähän kotoa. Häneltä oma auto särkyi ja hän tarvitsee välttämättä auton käyttöönsä. Ajatus autottomuudesta masentaa koska jalkani ovat huonossa kunnossa enkä voi kävellä pidempiä matkoja ollenkaan. Voi olla että ilman autoa eläminen alkaa sitten ahdistaa. Tähän asti olen ollut riippumaton muista ja hoitanut aina omat asiani.Kun olet ollut tai olet Jehovan todistajissa niin miksi he kiertää ihmisten kodeissa?
Minusta se on erikoinen tapa yrittää saada liittymään heihin. - elliivo
sinulta kirjoitti:
Kun olet ollut tai olet Jehovan todistajissa niin miksi he kiertää ihmisten kodeissa?
Minusta se on erikoinen tapa yrittää saada liittymään heihin.He noudattavat lähetyskäskyä. Raamatussa sanotaan että menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni.
Lisäksi he ottavat tosissaan senkin raamatun kohdan jossa sanotaan että jos itse olet saanut selville totuuden mutta et kerro siitä veljellesi ja veljesi siksi joutuu kadotukseen, olet sinä hänestä verivelkainen.
Monet ihmiset kuvittelevat että Jehovan Todistajat haluavat jotenkin kiusata ja vainota ihmisiä. Tuskin kuitenkaan kukaan kovin herkkuna pitää ovelta ovelle kiertämistä. Se vaatii sitkeyttä ja ponnisteluja sekä erinäisiä vahvistavia rukouksia.
Jos ei todellakaan ole kiinnostuntu heidän aiastaan se kannattaa sanoa selvästi. Kyllä he uskovat ihan tavallista puhetta ja saat olla sen jälkeen omassa rauhassasi.
- aamun viileydestä
Onpa erikoinen juttu, että kymmenyksiä pitäisi maksaa? Jos kuulut luterilaiseen kirkkoon maksat kirkolllisveroa joka tapauksessa ja jos taas pyörit lahkoissa voit yhtä lailla antaa osasi yhteiseen hyvään ottamalla osaa talkoihin. Jos siis omatuntosi piinaa ja koet, että jotakin olisi yhteisön nimissä tehtävä ja kasvonsa hyvänä pidettävä.
Mutta onko sellainen yhteisö sinulle oikea, jos et koe yhteenkuuluvuutta, se herättää syyllisyyttä siitä ettet tee niin kuin sinulta odotetaan (eli et saa olla oma itsesi) ja hengen antikin on sitäsuntätä, jos koet olosi yhä yksinäiseksi ja eksyneeksi. Kyllä uskisten hommiin kuuluu osata pitää yhtä ja joskus niinkin ärhäkästi, että jotkut muuttuvat aivan sokeiksi yhteisöjensä virheille paasaten omaa sanomaansa sylki vaahdoten :)
Kirjoitit olevasi avoin, joten uskallatko kokeilla muita henkisiä yhteisöjä? Jos kristillinen usko ei sinua totaalisesti sido, niin mikset tutustuisi väljempiin ajatusmalleihin ja hyvässä lykyssä sellaiseen seuraan,jossa viihdyt ja koet olosi hyväksi. Et ehkä ole löytänyt vielä itseäsi ja tiesi kulkeminen on kesken, minkä vuoksi kokeile edes.
Tiedän ihmisiä, jotka ovat löytäneet jopa uuden uran eläkepäiviksi henkisten hoitopalvelujen parista ja kohonneet elämänkokemuksellaan arvostettuun asemaan yhteisössä, eikä sen takia että maksaisivat kymmenyksiä. Tai sitten vain olemalla mukana tapaamisissa, joissa todellakin ollaan kesäleirillä järven rannalla nuotion ääressä keskustellen vapaasti viinilasi kädessä tai ilman.
Muistelen, että esim. Voi hyvin-lehdessä on asiallisia juttuja myös tämän sortin asioista, joten käy vaikka kirjastossa plaraamassa.
Etsivä löytää :) Minusta ei ole hyvä liittyä kirkkoon pelkästään löytääkseen hyviä ystäviä tai esimerkiksi värväytyä armeijaan vain koska muuta työtä ei ole tai jotakin vastaavaa. Tämmöiset aatteelliset valinnat pitäisi tehdä vain sen aatteen perusteella, miten se sopii omiin ajatuksiin.
Ihminen joka on mielestään hyvin yksinäinen on erittäin altis kaikenlaiselle hyväksikäytölle. Sellaisessa tilassa tulee herkästi valittua väärin ja myöhemmin siitä tulee paljon ongelmia elämään. Kirkko tai seurakunta ei ole sen kummempi paikka löytää hyviä ystäviä kuin mikään muukaan, työympäristö, kaupat, naapurit, harrastukset jne. Jos haluaa itselleen seuraa pitäisi osata itsekin lähestyä muita, ja sillä tavalla ettei heittäydy heti ehdoitta mukaan vaan että osaa tunnustella toisten ihmisten ominaisuuksia. Pelottomuus on pahasta kuten ylivarovaisuuskin, jossakin siinä välissä se oikea linja kulkee. Harjoittelemalla oppii.- Pirre*
löytyy paljon erilaista toimintaa ja uskoisin että ihan mukavia ihmisiäkin, eli kannattaa mennä mukaan :)
- GloriaJoy
kehotetaan ylitse kaiken muun varjelemaan sydäntään; sitä sydäntä mistä elämä 'lähtee' ja se tapahtuu kyllä kaikkein parhaiten kiertämällä mahdollisimman kaukaa kaikki lahkolaisuudet. Kymmenykset voi nähdä koskemassa myös kaikkia elämänsä alueita ja usein moni unohtaa että se yhdeksänkymmentäprosenttia on tarkoitettu oman elämän (elämänpiirin) kaikkinaisiin tarpeisiin ja siihen sijoittamiseen. Moni tyhjää elämänilonsa tuijottamalla puutteisiin eikä osaa iloita olevasta.
- Helpottunut
Kiitos kommenteistanne. Oli hyvä käydä tutustumassa lahkoihinkin. Olen mukana luterilaisen seurakunnan tilaisuuksissa. Ne ovatkin asiallisia paikkoja. Kyllä tuollaisissa lahkoissa voi todella joutua aivotestyksi Jumalan nimissä. Uskovaisilla näyttää olevan aivan oma elämäntapansa ja omat piirinsä. Kun luin vastuaksianne, kuinka itse käytätte aikaanneja mm.matkustatte rohjeasti yksin, lakkasinkin tuntemasta itseäni niin yksinäiseksi. Pian loma loppuukin ja en ehdi näitä ajatella.
Helpottunut kirjoitti:
Kiitos kommenteistanne. Oli hyvä käydä tutustumassa lahkoihinkin. Olen mukana luterilaisen seurakunnan tilaisuuksissa. Ne ovatkin asiallisia paikkoja. Kyllä tuollaisissa lahkoissa voi todella joutua aivotestyksi Jumalan nimissä. Uskovaisilla näyttää olevan aivan oma elämäntapansa ja omat piirinsä. Kun luin vastuaksianne, kuinka itse käytätte aikaanneja mm.matkustatte rohjeasti yksin, lakkasinkin tuntemasta itseäni niin yksinäiseksi. Pian loma loppuukin ja en ehdi näitä ajatella.
jos oli apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4058879Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1723308- 171774
- 771146
- 761068
- 271055
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641011Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss79985- 55973
- 65930