moi, ystäväpiirissäni on tapahtunut kamala sairastapaus. Hyvän ystäväni poikaystävä, joka on ollut aina huomiotaherättävän kiltti, iloinen ja ystävällinen, muuttui yhdessä kuukaudessa täysin tunnistamattomaksi. Hänen elämässään tapahtuu juuri nyt paljon, sillä hän (20v) on juuri tulossa isäksi, ja on koko tyttöystävänsä raskausajan ollut todella huolissaan tästä. Lisäksi pari on juuri muuttanut yhteen, ja pojalla on uusi työpaikka.
Nyt hänet on suljettu mielisairaalaan "hämärtyneen todellisuudentajun" vuoksi. Hänen ulkonäkönsäkin on muuttunut muutaman viikon sisällä radikaalisti, mutta käyttäytyminen on kaikkein pelottavinta. Hän saattaa olla täysin omissa maailmoissaan, ja puhua aggressiivisesti.
Mielisairaalaan sulkeminen on saanut hänet raivon partaalle, ja hän uhkailee jopa satuttavansa itseään, ehkä pahempaakin. Hän syyttää omaisiaan ja "systeemiä", ja joutuu ottamaan kaiken lääkityksen piikillä, koska ei suostu nielemään pillereitä. Hän väittää nyt näkevänsä "selvemmin kuin koskaan".
Tämä tapaus pelottaa minua suunnattomasti. Olen hyvin huolissani n.viikon kuluttua synnyttävästä ystävästäni, mutta tietysti myös tästä sairastuneesta pojasta.
Onko kenelläkään kokemuksia mistään samantapaisesta? Kuulisin mielelläni.
persoonallisuus muuttui elämänmuutoksen kynnyksellä
10
213
Vastaukset
- ,,,,
ihminen on nyt psykoottinen. Et kerro mikä sairaus hänellä on diagnosoitu.
Miksi asia pelottaa sinua? Ihmiset sairastuvat niin somaattisesti kuin psyykkisestikin- eee87
Olen tietoinen että kaikenlaisia sairauksia on. Tietysti pelottaa, että palaako ko. henkilö enää ennalleen. ja vielä ei ole ilmeisesti diagnosoitu muuta kuin tämä "hämärtynyt todellisuudentaju", eli onko se nyt sitten psykoosi.
- Mielenterveyskunt.
eee87 kirjoitti:
Olen tietoinen että kaikenlaisia sairauksia on. Tietysti pelottaa, että palaako ko. henkilö enää ennalleen. ja vielä ei ole ilmeisesti diagnosoitu muuta kuin tämä "hämärtynyt todellisuudentaju", eli onko se nyt sitten psykoosi.
Ainakaan niin kauan kun tämä henkilö puhuu vahingoittavan itseään tai ei syö lääkkeitä hän ei pääse sairaalasta pois. Ystäväsi kannattaisi puhua poikaystävälleen että ottaisi lääkkeensä. Sen jälkeen on suurempi todennäköisyys että hänen poikaystävänsä tulisi ennalleen ja saataisiin psykoosi hallintaan.
- Mielenterveyskunt.
Mielenterveyskunt. kirjoitti:
Ainakaan niin kauan kun tämä henkilö puhuu vahingoittavan itseään tai ei syö lääkkeitä hän ei pääse sairaalasta pois. Ystäväsi kannattaisi puhua poikaystävälleen että ottaisi lääkkeensä. Sen jälkeen on suurempi todennäköisyys että hänen poikaystävänsä tulisi ennalleen ja saataisiin psykoosi hallintaan.
Itse olin kolme vuotta sairaalassa ennenkuin lääkärit uskoivat minun pärjäävän "siviilissä" ja minä sentään söin lääkkeeni.
- sairaalasukki
Mielenterveyskunt. kirjoitti:
Itse olin kolme vuotta sairaalassa ennenkuin lääkärit uskoivat minun pärjäävän "siviilissä" ja minä sentään söin lääkkeeni.
laillisesti siellä voi maksimissaan olla 3 kk. vaikka on pakkohoidossa.
- Mielenterv.
sairaalasukki kirjoitti:
laillisesti siellä voi maksimissaan olla 3 kk. vaikka on pakkohoidossa.
Höpönpöpön. Olin kolme vuotta pakkohoidossa. Tosin siitä on aikaa 8v.
- lkjk
Mielenterv. kirjoitti:
Höpönpöpön. Olin kolme vuotta pakkohoidossa. Tosin siitä on aikaa 8v.
Haluaisin nähdä linkin missä sanotaan toi 3kk maksimi, kuulostaa vähän haetulta.
- lkjk
lkjk kirjoitti:
Haluaisin nähdä linkin missä sanotaan toi 3kk maksimi, kuulostaa vähän haetulta.
Miten tapon vailla ymmärrystä tehnyt on sairaalassa 10v jos hän ei ole pakkohoidossa? Hän voisi kävellä 3kk päästä pois sairaalasta?
lkjk kirjoitti:
on kolme kuukautta, pitää pakkohoitopäätös voimassa, mutta tarvittaessa se voidaan uusia vaikka maailman tappiin.
- lkjk
minttupuu kirjoitti:
on kolme kuukautta, pitää pakkohoitopäätös voimassa, mutta tarvittaessa se voidaan uusia vaikka maailman tappiin.
No se selittää asian. Kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3998656Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1683001- 151383
- 761028
- 681017
- 26961
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61933- 55923
- 65870
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73864