Meillä on pihalla n. 10 m korkea koivu, jonka latvasta on n. 1-1,5 metriä aivan kuollutta ja kuivaa, yhtäkään lehteä sinne ei ole tullut ainakaan pariin vuoteen. Muu osa puusta näyttää voivan ihan hyvin. Mitä puulle kannattaisi tehdä, pitäisikö kuollut latva leikata pois vai antaa olla? Latva ei sinänsä häiritse koska se on niin korkealla ettei sinne tule katseltua, mutta leviääkö se kenties alemmas ja tappaa vähitellen koko puun? Olisi todella ikävää jos koivu kuolisi kokonaan, koska se on toinen niistä koivuista jotka reunustavat pihatien alkua, eli olisi typerän näköistä jos toisella puolella porttia olisi komea iso koivu ja toisella puolella ei mitään.
Aika ristiriitaisia ohjeita olen lueskellut, joku sanoo ettei koivua saa leikata ollenkaan ja joku sanoo että saa leikata, kunhan leikkaa vasta loppukesästä. Miten on?
Latvasta kuolleen koivun leikkaaminen?
2
3348
Vastaukset
- Koivuja miettinyt
Suvussani on metsänhoitajia ja olen saanut sellaisen ohjeen, että jos puu alkaa latvasta selkeästi kaljuuntamaan ja teidän tapauksessa jo tosi pahasti, on puun elinkaari lopussa. Sitä ei kannata kovin pitkään ainakaan minun saamien ohjeiden mukaan enää paikoillaan antaa olla, koska aika usein puussa on lahoaminen käynnissä ja se on vaarassa kaatua kovilla tuulilla.
Olen tämän saman ohjeen kuullut myös tilaamiltani puun kaatajilta. He osaavat kerta vilkaisulla sanoa onko puu terve vai sairas, joten voisitko pyytää sellaisen konsultoimaan?
Koivu on muutenkin kehno puu elämään savimaassa ja kuivilla paikoilla. Asuin kerran alueella, jossa koivut elivät maks. 40 v. ja sitten ne kerta kaikkiaan kaatuilivat rymisten myrskyissä alas. Maaperä oli todella tiivistä savea. Nyt taas asun alueella, jossa on iäkkäämpiä ja komeita koivuja, jopa satavuotiaita aivan pirteinä ja terveinä. Maaperä on hiekkaa ja kosteata, joten tätäkin voisit funtsata teidän kohdalla eli onko puulla muutoin hyvät kasvuolosuhteet ylipäätään pärjätä paikoillaan.
Muutoin koivu kestää leikkaamista. Olen nähnyt aidanteita, joissa koivu on nuorena pätkäisty keskeltä ja ryhdytty kasvattamaan pyöreämallisia talon ympärille. Katkaisu tehdään ennen kasvukaude alkua ja muotoon leikkaus esim. juhannuksen jälkeen kun lehdet ovat määrämitassaan. Teidän tapauksessa en tekisi enää mitään leikkauksia. Puu ei siitä välttämättä enää tokene, jos laho- tmv. sairaus jo syö runkoa.- puutarhuri.
Metsänhoitajat antoivat oikean neuvon. Latvastaan kuollut puu todellakin on kokonaan laho (kielii usein pahoista juuristovaurioista), ja näin ollen hyvin riskialtis kaatumaan myrskyssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367499Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631664512Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen573522Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5113298Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972174Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361823Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251820- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151456