visva/kondis

kondiskammo

minulla on ollut kondylooma siis ulkoinen eli syyliä muodostunut häpyhuuliin, jo monta kuukautta.
kävin lääkärissä siitä ja sain reseptillä penslauslääkettä. Käytin sitä määrätyllä tavalla ja niin kauan että aine loppui, mutta aina kun piti pitää niitä välipäiviä melkein kadonneet syylät ilmestyivät takaisin. Nyt olen ollut teillä tietämättömillä jo kuukauden ja syylät ovat levinneet. Syylä on kukkakaalimainen ja rösöinen.

Nyt jos joillakin on tietoa tai kokemusta jäädytyksestä ja lasereista niin kertokaa kiitos. Soitan aamulla lääkäriin ja varaan ajan gynelle sillä en jaksa enään tätä että joudun välttelemään suuseksiä jokaisen kanssa. Käytän kyllä kumia ja kun tartunnan sain, se oli se ainoa kerta kun en käyttänyt. Mutta aina joku mies haluaa suuseksiä ja joudun kiertämällä ja kaartamalla kertomaan että se ei sovi, en jaksa tai ei tarvitse, tyhmimpiä tekosyitä sillä pidän suuseksistä, pelkään vain että mies huomaa syyläni ja hyi ajatuskin siitä että niihin koskee.. ällöä. haluan ne pois!

ELi jäädytyksestä ja laserista, paljon ne maksaa ja kauan kestää että muutokset alkavat näkyä ?

Kiitos etukäteen. Lääkäri minulle sanoi että tämä kondylooma joka minulla on ei ole vaarallinen, häiritsee ehkä vähäsen ulkomuodollisesti mutta muuten ei mitään vaaraa. Silti tahdon ne pois!

4

2723

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

kun varaat gynekologille aikaa niin kerrot että kyseessä on samalla toimenpide, eli tarvitset kaksi perättäistä aikaa, ainakin. Jos siis olet menossa yksityisen gynekologin vastaanotolle. Tai ihotautilääkärin, hänenhän erikoisalaansa HPV on. Millä erikoislääkärillä kävit?

Et kerro oletko menossa julkiselle vai yksityiselle, julkisella sektorilla hoidot tehdään useimmiten poliklinisesti. Mitä todennäköisimmin saat uuden satsin ulkoista lääkettä...
      Miten pitkään käytit lääkettä? Sitä kun joutuu joskus käyttämään pitkiäkin aikoja, muutamia _kuukausia_.

"Kondylooman hoitomahdollisuudet

Koska kyseessä on viruksen aiheuttama tauti, ei ole käytettävissä virusta tuhoavaa hoitoa. Kondylooman hoidon tavoitteena on tuhota näkyvät muutokset erilaisilla menetelmillä ja pyrkiä auttamaan elimistön omaa vastustuskykyä tuhoamaan virusta. Onneksi kondyloomilla on myös spontaani paranemistaipumus. Kondylooman hoito voidaan toteuttaa joko kotona tai hoitopaikassa.

Jotta kotihoito onnistuisi, on potilaan kyettävä erottamaan kondyloomat selvästi ihon normaalirakenteista. Lääkevalmisteita ei saa käyttää raskauden aikana eikä emättimen tai virtsaputken sisäisiin kondyloomiin. Kotihoitoa varten on saatavissa sekä liuos- että voidemaisia valmisteita, joiden vaikuttavana aineena on joko podofyllotoksiini tai imikimodi. Podofyllotoksiinivalmistetta (väritön tai sininen) levitetään lastalla tai vanutikulla kondyloomien päälle aamuin ja illoin kolmena perättäisenä päivänä pitäen sitten neljän päivän tauko. Tauon jälkeen voi aloittaa taas uuden hoitojakson. Imikimodivoide lisää ihon ja limakalvon paikallista vastustuskykyä. Voidetta käytetään joka toinen ilta yön ajaksi, ja aamulla voide pestään pois. Kaikki paikallishoidot aiheuttavat jonkin verran paikallista ihon ja limakalvon ärsytystä. Tämä on kuitenkin ohimenevää, ja jos oireet ovat hankalia, on syytä pitää muutaman päivän hoitotauko. Uusiutumisriski hoidon jälkeen on 20–50 %. Jos syylät eivät muutaman kuukauden kotihoidolla häviä, on syytä hakeutua uudelleen vastaanotolle, jolloin voidaan harkita muita hoitovaihtoehtoja.

Kondyloomien hoitoon käytetään myös nestetyppijäädytystä ja laserhoitoa. Jäädytys tehdään ilman puudutusta ja sillä jäädytetään paikallisesti syylämuutokset. Jäädytyshoidon jälkeen hoidettu alue voi olla punoittava ja turvoksissa muutaman päivän. Hiilidioksidilaserilla poltetaan näkyvät syylät paikallispuudutuksessa. Laserhoitoon soveltuvat erityisesti virtsaputken, emättimen ja kohdunkaulan kondyloomat. Laserhoitoa on syytä harkita myös, jos muilla hoidoilla ei ole saatu riittävää hoitovastetta. Laserin jälkeen hoidetulle alueelle jää haavapinta, jonka jälkihoitona ovat vesisuihkuttelu ja antibioottivoide tulehduksen ehkäisemiseksi. Yksittäinen kondylooma voidaan myös poistaa kirurgisesti. Kohdunkaulan muutoksia voidaan hoitaa hiilidioksidilaserilla tai sähkösilmukkakonisaatiolla gynekologin vastaanotolla.

Usein potilas joutuu käyttämään useita hoitovaihtoehtoja, ennen kuin hän pääsee kondyloomista kokonaan eroon. Kaikilla hoitovaihtoehdoilla kondyloomien uusiutuminen on todennäköisiä. Monesti sekä potilas että lääkäri ehtivät turhautua lukuisiin hoitoyrityksiin. Kondylooman hoito ei ole valitettavasti yksinkertaista eikä halpaa. Kondylooma ei kuulu tartuntatautilain mukaan ilmoitettaviin tauteihin, joten sen tutkimus ja hoito eivät ole potilaalle maksuttomia kuten klamydian ja tippurin. Näin ollen potilas maksaa itse lääkityksen ja poliklinikkakäynnit, joita saattaa kertyä lukuisia hoidon aikana."

• kondiskammo..

Soitin tänään aamulla terveyskeskukseen ja sain sieltä ajan neuvolaan, taas, mutta puhelimessakin sanoi että tarvitsen sitten vain lisää tätä penslaus lääkettä..

Miten ne yksityiset toimii? Tarviiko olla täysi-ikäinen (tuskin) ja paljonkohan se maksaa? Suurinpiirtein?

• 13+19

Maksoi yksityisellä muiden tautitestien jälkeisellä käynnillä yht. 60€ siis testit poisluettuna. Mulla tosin oli vain yksi iso syylä peniksen varressa, hoito ei tehonnut syylä kasvoi takaisin n. kuukaudessa. Sittemmin olen hoitanut vaivaa huonoin tuloksin itse wartnerin avulla (samaa tavaraa kuin lääkäritkin käyttää, saa apteekista). Lasereista olen kuullut vastaavaa kuin jäähdytyksestä että vaatii toistoa tehotakseen, otin joskus selvää hinnoista ne taisi olla n.150€ kolme syylää.

Pisimmillään syylätöntä aikaa minulla on ollut n.2 v. yhtäjaksoisesti. Tartuntani on peräisin hamalta 90-luvulta.

• minä :)

itselläni todettiin kondylooma syksyllä 2004, oli yksi syylä ainoastaan. sain voiteen jota käytettii joka toinen päivä yöksi ja aamulla pestiin pois. Oli sen verran vahva lääke et syylä hävis alle kahdessa viikossa ja ei ole sen jälkeen kertaakaan palautunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe