Rippisalaisuus

Anjaniina.

papit vastustelevat kovin ripin sisällön kertomista poliisille selvässä rikostapauksessakin.
Kuten lapseen kohdistuvassa hyväksikäytössä, tai jossain teossa, joka uhkaa kansalaisen henkeä.
Vaikkapa kouluampujan ripissä.
Voivatko papit todellakin asettaa itsensä maallisten lakien yläpuolelle.Elää ikäänkuin maan laki ei koskisi heitä.
Kansalaisvelvollisuus on ilmoittaa tai estää rikollista toimintaa.
Kuinka joku ihminen voi yksilönä katsoa, ettei lakia tarvitse noudattaa?
Kumpi on yhteiskunnassa tärkeämpää, kirkko vai valtio ?

28

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lestadiolaisia? Ehkä pitäisi ensin tutustua heidän ja valtion tekemiin sääntöihin tai jotain. Voi käydä niin että jos lakia muutetaan niin jää tunnustamatta ne tähänkin astiset rikokset.

• Anjaniina.

tarkoita vaan katolista kirkkoa ja rippisalaisuutta niissä kirkoissa joissa se on käytössä.
        Onko lestadiolaisillakin?

• Anjaniina. kirjoitti:

tarkoita vaan katolista kirkkoa ja rippisalaisuutta niissä kirkoissa joissa se on käytössä.
        Onko lestadiolaisillakin?

ollut lehdissä kovasti puhetta heidänkin "rippi salaisuuksista". Pedofiliaa tehty ja uhrit vainnettu hiljaisiksi lahkon sisällä.

• lat.huom.
        Nittaminax kirjoitti:

ollut lehdissä kovasti puhetta heidänkin "rippi salaisuuksista". Pedofiliaa tehty ja uhrit vainnettu hiljaisiksi lahkon sisällä.

muuten ei ole lahko.
        Ja, ettei tarvitse luulla, en kuulu heihin.

• lat.huom. kirjoitti:

muuten ei ole lahko.

virallisesti, mut lahkon tyyliin käyttäytyvät.

• Nittaminax
        lat.huom. kirjoitti:

muuten ei ole lahko.

niin tarkkaan mikä kuuluu virallisiin uskontoihin ja mikä ei, koska itse erosin ev.luterilaisesta kirkosta aikaa sitten.

• Jos joku kertoo papille tekevänsä rikoksen, niin ei sen ehkäisemiseksi poliisi-ilmoituksen tekemiselle ole papilla mitään estettä.
      Jotakin rikoksensa papille ripittäytynyttä pappi voi kehoittaa tunnustamaan asia poliisille, mutta jos rippisalaisuus rikotaan, niin uhri joka on epätietoinen eikä uskalla puhua viranomaisille on todella tukalassa asemassa.
      Jokainen tarvitsee jonkun ihmisen johon vopi luottaa ja jolta voi kysyä neuvoa.
      Sanotaan vaikka joku yliajotapaus, missä joku tekee itsemurhan hyppäämällä auton eteen humalassa ja ajaja peloissaan pakenee paikalta. Oman tunnon tuskissaan kertoo papille joka voi antaa ohjeita ja vaikka tietääkin tapauksesta jotakin. Tietää vaikka yliajon uhrin itsemurha-aikeista ja suunnitelmista. Pappi voi toimia hyvin tuollaisen solmutilanteen aukaisijana.
      Miksi papin pitäisi kavaltaa seurakuntalainen jonka isähahmo pappi on, kun monissa järjestöissäkään jotka saavat valtion tukea ei kavalleta toveria/kaveria.
      Vanhoja asioita saadaan kyllä julkisuuteen, mutta se ei kyllä tätä maailmaa paranna.

• Ja sitä ei saa rikkoa oli asia kuinka törkeä tahansa. Näin kai on kirkkolaissa jota pappien on noudatettava muuten taitavat olla entisiä pappeja.

• Anjaniina.

olla tosissas?
        Että jos tämäisähahmo tietää rikoksen tapahtuneen, sen ei kannata siitä poliisille ilmoitella?
        No tapahtuu näin tietysti ihan muuallakin elämässä, ei kaveritkaan vasikoi toisiaan.
        Mutta pappi on samalla virkansa puolesta suoraselkäisyyden puolestapuhuja ja virheiden oikoja.
        Ei hällä ole varaa lähteä tuollaisiin lehmänkauppoihin.,
        Ei ainakaanminun mielestäni, jos pappi kerran edustaa sitä mitä saarnaa?

• Anjaniina.
        firefox58 kirjoitti:

Ja sitä ei saa rikkoa oli asia kuinka törkeä tahansa. Näin kai on kirkkolaissa jota pappien on noudatettava muuten taitavat olla entisiä pappeja.

samaa mieltä?
        Jos tietäist lapsen raiskauksesta, et kertoisi eteenpäin ja olt sitä mieltä, ettei pappikaan saa?
        Aivan oikeasti?

• äitinä kysyn
        firefox58 kirjoitti:

Ja sitä ei saa rikkoa oli asia kuinka törkeä tahansa. Näin kai on kirkkolaissa jota pappien on noudatettava muuten taitavat olla entisiä pappeja.

Olisitko tuota mieltä silloinkin, jos sun lapsiasi olisi pappi käyttänyt hyväkseen?

• Anjaniina. kirjoitti:

samaa mieltä?
        Jos tietäist lapsen raiskauksesta, et kertoisi eteenpäin ja olt sitä mieltä, ettei pappikaan saa?
        Aivan oikeasti?

koska en ole pappi. Pappia sitoo laki ja hänen on noudatettava sitä, ellei voi noudattaa niitä sääntöjä ja lakeja jotka kuuluvat ammattiin, on väärällä alalla. Minuakin sitoo vaitiolovelvollisuus enkä ole ikinä sitä rikkonut.
        Pappi voi kertoa viranomaiselle tiedostaan kyllä jollei ripittäytyjän henkilöllisyys paljastu. Näin se vaan on. Satun tietämään koska lähisuvussa on pappi. Itse en kuulu koko kirkkoon.

On asioita joita on vaikea hyväksyä ja tämä on kai yksi niistä.

• äitinä kysyn kirjoitti:

Olisitko tuota mieltä silloinkin, jos sun lapsiasi olisi pappi käyttänyt hyväkseen?

Suo anteeksi mutta vastaus on jo osittain tuossa edellä. Olen kolmen lapsen äiti joista kaksi tytärtä. Olen kasvattanut heidät kertomaan asioista, vaikeistakin. Tosin yksi vain kävi rippikoulun ja kaksi muuta kieltäytyi.

Ei tässä asiassa ole minun mielipiteelläni mitään arvoa koska en voi muuttaa lakeja.

• Anjaniina. kirjoitti:

olla tosissas?
        Että jos tämäisähahmo tietää rikoksen tapahtuneen, sen ei kannata siitä poliisille ilmoitella?
        No tapahtuu näin tietysti ihan muuallakin elämässä, ei kaveritkaan vasikoi toisiaan.
        Mutta pappi on samalla virkansa puolesta suoraselkäisyyden puolestapuhuja ja virheiden oikoja.
        Ei hällä ole varaa lähteä tuollaisiin lehmänkauppoihin.,
        Ei ainakaanminun mielestäni, jos pappi kerran edustaa sitä mitä saarnaa?

koska en hyväksy sitä laitoksena. Elämässä voi tehdä valintoja ja minua eivät pappien tekemiset kiinnosta. Mikä isähahmo hän on. Puhuu ja pälpättää jotta ansaitsee leipänsä.

• Anjaniina.
        firefox58 kirjoitti:

koska en hyväksy sitä laitoksena. Elämässä voi tehdä valintoja ja minua eivät pappien tekemiset kiinnosta. Mikä isähahmo hän on. Puhuu ja pälpättää jotta ansaitsee leipänsä.

jokainen joka ajattelee omilla aivoillaan, ymmärtää että se on, tai ne ovat pelkkiä intituutioita joita kkiinnostaa vain raha ja valta.
        Ei ihminen.

• Anjaniina. kirjoitti:

jokainen joka ajattelee omilla aivoillaan, ymmärtää että se on, tai ne ovat pelkkiä intituutioita joita kkiinnostaa vain raha ja valta.
        Ei ihminen.

etten tarvitse ketään saarnaamaan mikä on oikein ja mikä väärin. Tiedän sen koska minulla on omatunto. En ole omasta mielestäni tehnyt kovin suurta syntiäkään koska vapaalla jalalla kuljen. Ihminen on inhimillinen olento ja siihen kuuluu ns "synnitkin" . Ei minun omatuntoni puhdistu jos kerron se esim. papille. Parempi kertoa sille jolle sen on tehnyt.
        Kuolen ja minut kuopataan kuten kaikki muutkin, mitä sitten? Jotkut saa taas kahvia juodakseen...

En minä kirkkoa vihaa, käyn pakolliset tilaisuudet, niitä ei ole onneksi ollut vielä paljon. En siis jää portaille istuksimaan ja nojailemaan leukaani.

Olen kyllä saarnoja aikoinani kuullut koska olen kuulunut kirkkokuoroon. Siellä parvella harakkapuvut päällä latinaksi laulettiin...

• Anjaniina.
        firefox58 kirjoitti:

etten tarvitse ketään saarnaamaan mikä on oikein ja mikä väärin. Tiedän sen koska minulla on omatunto. En ole omasta mielestäni tehnyt kovin suurta syntiäkään koska vapaalla jalalla kuljen. Ihminen on inhimillinen olento ja siihen kuuluu ns "synnitkin" . Ei minun omatuntoni puhdistu jos kerron se esim. papille. Parempi kertoa sille jolle sen on tehnyt.
        Kuolen ja minut kuopataan kuten kaikki muutkin, mitä sitten? Jotkut saa taas kahvia juodakseen...

En minä kirkkoa vihaa, käyn pakolliset tilaisuudet, niitä ei ole onneksi ollut vielä paljon. En siis jää portaille istuksimaan ja nojailemaan leukaani.

Olen kyllä saarnoja aikoinani kuullut koska olen kuulunut kirkkokuoroon. Siellä parvella harakkapuvut päällä latinaksi laulettiin...

sana.
        Noin minäkin sen koen.
        Etten muutu pyhemmäksi tai huonommaksi, vaikka pappi tai kirkko olisi mitä mieltä tahansa.
        Minusta vaan tuntuu, että tässä nyky-yhteiskunnassa, ihmisen mahdollisuus olla väärässä ja töppäillä, oin kaventunut melko lailla.
        Aivan kuin kaikki ihmiset olissivat selvillä kaikista rajotteista, joita kaikenaikaa asetetaan lisää.
        On siinä nuorisolla tietämistä.

• Anjaniina. kirjoitti:

sana.
        Noin minäkin sen koen.
        Etten muutu pyhemmäksi tai huonommaksi, vaikka pappi tai kirkko olisi mitä mieltä tahansa.
        Minusta vaan tuntuu, että tässä nyky-yhteiskunnassa, ihmisen mahdollisuus olla väärässä ja töppäillä, oin kaventunut melko lailla.
        Aivan kuin kaikki ihmiset olissivat selvillä kaikista rajotteista, joita kaikenaikaa asetetaan lisää.
        On siinä nuorisolla tietämistä.

on me vanhemmat joiden tehtävä on kertoa se heille ja koettaa pysytellä itsekin kaidalla tiellä. Tosin itse en tänään pysynyt.
        Pyorällä kävin asioilla ja näin valtavasti erivärisiä lupiineja tienpenkalla, kahmin niitä sylillisen, mitä minun pitäisi nyt tehdä?:))

• PASSSSTORI
        firefox58 kirjoitti:

Suo anteeksi mutta vastaus on jo osittain tuossa edellä. Olen kolmen lapsen äiti joista kaksi tytärtä. Olen kasvattanut heidät kertomaan asioista, vaikeistakin. Tosin yksi vain kävi rippikoulun ja kaksi muuta kieltäytyi.

Ei tässä asiassa ole minun mielipiteelläni mitään arvoa koska en voi muuttaa lakeja.

Jos ei kuulu kirkkonn, miksi mennään naimisiin.
        Naimisiinmenohan on rakkauden tunnustus Jumalan edessä?
        Sinähän kehut olleesi jo kahdesti naimisissa - ja kirkosta eronnut?
        Eikö maistaraatissa vihkiminen ole pelkkä "kopiokoneen pyyhkäisy"

selitäppä tämä - rouva kaikkitietävä!

• PASSSSTORI kirjoitti:

Jos ei kuulu kirkkonn, miksi mennään naimisiin.
        Naimisiinmenohan on rakkauden tunnustus Jumalan edessä?
        Sinähän kehut olleesi jo kahdesti naimisissa - ja kirkosta eronnut?
        Eikö maistaraatissa vihkiminen ole pelkkä "kopiokoneen pyyhkäisy"

selitäppä tämä - rouva kaikkitietävä!

Ans kun äitis selittää. Katsos kirkosta voi erota milloin tahansa. Kerkesin mennä kahdesti naimisiin ennenkuin tulin järkiini:))

Sitäpaitsi jos ei kuulu kirkkoon voi mennä naimisiin maistraatissa.

• firefox58 kirjoitti:

Ans kun äitis selittää. Katsos kirkosta voi erota milloin tahansa. Kerkesin mennä kahdesti naimisiin ennenkuin tulin järkiini:))

Sitäpaitsi jos ei kuulu kirkkoon voi mennä naimisiin maistraatissa.

Ei se ole kirkossakaan sen kummempi. Ei minulla ole koskaan ollut suurta seurakuntaa nyyhkimässä, en ole halunnut. Toisen kerran menin jopa ulkomailla, ei sekään auttanut, se siitä pyyhkäisystä.

• Alla Trudilutzkaja

Kirkko, lahkot ja papit ovat hölynpölyä, joita en tarvitse mihinkään. Niin kauan kuin en tiedä mihin avaruus loppuu, uskon kyllä, että on olemassa jokin korkeampi voima. En kuitenkaan edes kuvittele, että tälle korkeammalle voimalle olisi suotuisaa kailottaa kirkossa virsiä ja höpistä puoliääneen isämeitää.

• tietoa siellä

vikipediasta "rippisalaisuus".

• Anjaniina.

sieltä lukea, vaan nyt on aika vaikuttaa asioihin.
        Ei maailma pysy aina samana.
        Ei edes kirkko, naispapit on siitä hyvä osoitus

• ben.suod

keskittyä pyörän rassaamiseen eikä kiusata pientä päätään moisilla asioilla joihin et voi vaikuttaa.

• Anjaniina.

mutta Suomen kansalaisena, minä voin vaikuttaa näihinkin, asioihin.
        Ja ne pyörät hoituu kyllä, siinä sivussa.
        Noinko sulla harmittaa, ettei imartelu pure?

• en kerro
        Anjaniina. kirjoitti:

mutta Suomen kansalaisena, minä voin vaikuttaa näihinkin, asioihin.
        Ja ne pyörät hoituu kyllä, siinä sivussa.
        Noinko sulla harmittaa, ettei imartelu pure?

Jos pappi lavertelee rippijuttuja jepeplle . Kuka silloin ripittäytyisi arkaluontoisist jutskist?
        Eihän niin ääliööö ole edes tehty , nooo ehkä joku täällä

• Anjaniina.
        en kerro kirjoitti:

Jos pappi lavertelee rippijuttuja jepeplle . Kuka silloin ripittäytyisi arkaluontoisist jutskist?
        Eihän niin ääliööö ole edes tehty , nooo ehkä joku täällä

kaikkea ei kannata kertoakaan.
        Jollei sitten tule synnintuntoon.
        Moni kuitenkin tulee ja toivoo, että joku veisi asian eteenpäin

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      399
      8656
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      168
      3001
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      15
      1383
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1028
    5. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      68
      1017
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      26
      961
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      933
    8. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      923
    9. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65
      870
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      73
      864
    Aihe