Mummo suojatiellä

Isoisoisoäiti82v

Puhuin pojalleni (56 vuotiaalle), että keskustassa on nykyään vaikeaa liikkua, kun autot pysähtyvät risteyksissä suojatielle odottamaan vuoroaan jatkaakseen ajoaan. Itselläni ei ole koskaan ollut ajokorttia, mutta muistelen semmoista aikaa kun suojatielle ei saanut auton kanssa jäädä jalankulkijoiden tukoksi. Poikani sanoi että semmoinen vanha laki on jo kauan sitten kumottu ja että nykyään saa pysähtyä suojatien päälle. Hän sanoi että se on siksi muutettu kun on paljon risteyksiä joissa ei voi autoilija muuta kuin olla suojatiellä nähdäkseen tarpeeksi risteystä. Seurasin sitten poikani ajoa kun hän käytti minua kaupassa. Hän pysähtyi jokaisessa risteyksessä suojatielle vaikka olisi voinut esimerkiksi jäädä suojatien toiselle puolelle odottamaan että jo risteyksessä ensimmäisenä vuoroaan odottava auto menisi/pääsisi pois ja jatkamaan matkaansa. Kaupunkini kaikkissa risteyksissä on minun nähdäkseni yhden normaalimittaisen auton tila suojatien ja risteävän kadun välissä. Olenko minä nyt väärässä? Tuntuu vaan oudolta että jalankulkija voi suojatietä myöden ylittäessään joutua keskelle katua odottamaan että pääsisi lopunkin matkaa yli. Kaupungissani ei ole kuin yksi suojatie jonka keskellä on turvaava koroke ja sekin on liikennevaloristeys, eli ei mikään kuolonloukku rollaattori mummollekaan.
Rollaattorin kanssa on muutenkin vaikeaa? Olenko minä jo tässäkin luulossani pudonnut maailmanpyörästä ja odottelen nyt vaan Taivaan Isän suojateitä! Eihän tämä minun asiani ja kysymykseni maailmaa miksikään muuta - jäin vaan aprikoimaan asiaa.

24

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isosä

      Kyllä nyt kannattaa laittaa se poika auto oppiin uudelleen. Ei sitä lakia ole mihinkään kumottu

    • Byöräilijä

      Suraavavlla kauppareissulla jatka pojan kasvattamista. Risteysalueelle ei pysähdytä eikä muuta liikennettä saa haitata edes autoilijatkaan.

    • Tietoa luo tuskaa

      Poikasi on aivan oikeassa! Kyllä autolla voi pysähtyä suojatielle. Ei sitä mikään laki kiellä eikä ole koskaan kieltänytkään. Jalankulkija on sen verran pieni ja ketterä kulkija että voi hyvin kiertää pysähtyneen auton. Kyllä se rollaattorikin kääntyy vai eikö!!?

      • Byöräilijä

        Tieliikennelaki ja 15 §.
        Kehoitan kiinnittämään huomiota viimeiseen lauseeseen.

        Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

        Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

        Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen


      • Tieto luo tuskaa
        Byöräilijä kirjoitti:

        Tieliikennelaki ja 15 §.
        Kehoitan kiinnittämään huomiota viimeiseen lauseeseen.

        Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

        Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

        Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen

        "Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen"

        Niin risteävän tien liikenne! Ei kait kukaan meekään makaamaan autoineen risteävälle tielle. Nyt on kysymys suojatiestä, ei risteyksestä! Suojatiessä ei ole risteystä, en ainakaan minä oo vielä nähnyt. Toi on taas sun ongelmas jos et osaa sovittaa "ajotapaasi".


      • se turvaväli

        Autolla ei saa pysähtyä suojatien päälle, jos se vain on suinkin mahdollista.
        Onhan tilanteita että edellä ajava yllättäen jarruttaa, jolloin äkkipysähdys
        tapahtuu suojatien jäädessä kokonaan auton alle. Sellaista tulisi välttää
        mahdollisuuksien mukaan, eli huomioida edellä ajava kulkuneuvo. Välillä
        edellä oleva auto on pysähtynyt muutaman sentin päähän seuraavasta. Kuinka
        siitä välistä onnistuu jalkasinkaan sujahtamaan suojatien toiselle puolelle, saa
        siinä olla aikamoinen akrobaattihyppelehtijä!


      • Pahoitellen
        se turvaväli kirjoitti:

        Autolla ei saa pysähtyä suojatien päälle, jos se vain on suinkin mahdollista.
        Onhan tilanteita että edellä ajava yllättäen jarruttaa, jolloin äkkipysähdys
        tapahtuu suojatien jäädessä kokonaan auton alle. Sellaista tulisi välttää
        mahdollisuuksien mukaan, eli huomioida edellä ajava kulkuneuvo. Välillä
        edellä oleva auto on pysähtynyt muutaman sentin päähän seuraavasta. Kuinka
        siitä välistä onnistuu jalkasinkaan sujahtamaan suojatien toiselle puolelle, saa
        siinä olla aikamoinen akrobaattihyppelehtijä!

        semmoinen autojen välissä poukkoilu on vaarallista. Eihän auton tarvitse kuin pikkuisen nytkähtää taaksepäin niin siellä on jalankulkijan polvilumpiot tuusannuuskana. Ja jalankulkijan kuuluu pysyä suojatiellä. Hän on heti väärässä paikassa, jos lähtee hän kiertääkseen suojatielle pysähtyneitä autoja juoksentelemaan ajoradoille.


      • Byöräilijä
        Tieto luo tuskaa kirjoitti:

        "Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen"

        Niin risteävän tien liikenne! Ei kait kukaan meekään makaamaan autoineen risteävälle tielle. Nyt on kysymys suojatiestä, ei risteyksestä! Suojatiessä ei ole risteystä, en ainakaan minä oo vielä nähnyt. Toi on taas sun ongelmas jos et osaa sovittaa "ajotapaasi".

        Selvitäppäs itsellesi käsite "risteysalue".

        Tässä sitten sellainen liikennelain pykälä (27 kohta 1.) , joka kieltää pysähtymisen suojatielle.

        27 §
        Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
        Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

        Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

        1) jalkakäytävällä, suojatiellä ja pyörätiellä sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä tai risteävää pyörätietä;

        2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;

        3) niin lähellä rautatien tai raitiotien kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle;

        4) siten, että liikennemerkki tai liikennevaloihin kuuluva opastin peittyy;

        5) alikäytävässä ja tunnelissa;

        6) mäenharjalla tai näkyvyydeltään rajoitetussa kaarteessa ja niiden läheisyydessä;

        7) missä ajorata ennen risteystä on sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin, eikä niin lähelle tällaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu;

        8) jollei maksua ole suoritettu, sellaiselle pysäköintipaikalle tai -alueelle, jonka käyttämisestä on vahvistettu maksu; sekä

        9) sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa.

        Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.


      • suojatiesäännöt
        Byöräilijä kirjoitti:

        Tieliikennelaki ja 15 §.
        Kehoitan kiinnittämään huomiota viimeiseen lauseeseen.

        Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

        Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

        Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen

        Tieliikennelaki 3.4.1981/267

        32 §
        Kuljettajan suojatiesäännöt
        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

        Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.


        44 §
        Ajoradan ylittäminen
        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä.

        Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Ajorataan rinnastetaan tässä pykälässä pyörätie ja raitiotie.



        27 §
        Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
        Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

        Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

        1) jalkakäytävällä, suojatiellä ja pyörätiellä sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä tai risteävää pyörätietä;

        2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;

        3)...


      • ei voi mitään
        se turvaväli kirjoitti:

        Autolla ei saa pysähtyä suojatien päälle, jos se vain on suinkin mahdollista.
        Onhan tilanteita että edellä ajava yllättäen jarruttaa, jolloin äkkipysähdys
        tapahtuu suojatien jäädessä kokonaan auton alle. Sellaista tulisi välttää
        mahdollisuuksien mukaan, eli huomioida edellä ajava kulkuneuvo. Välillä
        edellä oleva auto on pysähtynyt muutaman sentin päähän seuraavasta. Kuinka
        siitä välistä onnistuu jalkasinkaan sujahtamaan suojatien toiselle puolelle, saa
        siinä olla aikamoinen akrobaattihyppelehtijä!

        Tiedoksi vaan että löytyy risteyksiä joissa on niin huono näkyvyys, ettei näe kunnolla risteävän tien liikennetteä ennen kuin auto on suojatien päällä. Tällaisissa tapauksissa auton on vain pakko pysähtyä suojatien päälle vaikka ei saisi. Muutakaan ei voi tehdä.

        Ajan päivittäin kahdessa tällaisessa risteyksessä joten se on arkipäivää. Näissä tapauksissa ydinongelma on risteyksen huonossa suunnittelussa.


    • Isoisoisoäiti86v

      Kiitoksia avusta! Uskon tässä asiassa nyt enemmistöä ja samalla itseäni. Tuntuikin kovin oudolta tuo poikani mainitsema uusi laki. En minä tohdi hänelle ruveta liikennesääntöjä opettamaan. Voi olla että hän jättää sillensä kauppareissuissa kuljettamiseni.
      Minkäpä minä voin jos vanhuudestani ja hitaudestani johtuen en enää ennätä katujen yli kommelluksitta, vaikka olen asunut nuoruudessani melkeinpä maailman suurimmassa kaupungissa.
      Pelottavaksi on maailma mennyt. Mitä vanhemmaksi tullaan sitä epävarmemmiksi käydään semmoisissakin asioissa joita ennen pidettiin itsestään selvinä asioina. (Olen nyt 86 vuotias, enkä 82v. Lapsenlapseni kirjoitti ikäni väärin).
      Kiitos kaikille vastanneille! Hyvää kesää ja turvallista elonmatkaa!

      • Byöräilijä

        ... lapsenlapsellesi salaiseksi tehtäväksi opettaa poikaasi oikeille liikennetavoille, niin omat kauppareissusi eivät vaarannu, kyllä sitä "poekaa" jonkun täytyy vielä vähän opastaa.
        Turvallisia kauppareissuja.


    • Vakuutusmies.

      Auton saa pysäyttää mihin vain, koska tahansa, mikäli liikenteen seuraaminen tai havainnointi sita vaatii tai se helpottuu. Auton saa myös pysäyttää keskelle risteystä. Pysähtyneeseen ajoneuvoon törmääjä on aina väärässä ja MAKSAA AINA.

      • 27

        ...olet nähnyt nimimrkin teinipyöräilijä?


      • v-m .
        27 kirjoitti:

        ...olet nähnyt nimimrkin teinipyöräilijä?

        ei se ole nimimerkki vaan sen/niiden kirjoittajien henkistä kehitysastetta kuvaava sana


      • uiopwert

        "Pysähtyneeseen ajoneuvoon törmääjä on aina väärässä ja MAKSAA AINA."

        Suojatielle pysähtyneeseen mummoon saa siis törmätä, kunhan mummo vaan ei törmää suojatielle pysähtyneeseen autoon. Mummo on siis maksaja.


      • Haise itelles vaan
        v-m . kirjoitti:

        ei se ole nimimerkki vaan sen/niiden kirjoittajien henkistä kehitysastetta kuvaava sana

        aloittaja, joka on yli 80-vuotias on henkiseltä tasoltaan teinipyöräilijän tasolla? Mikähän se sinun tasosi mahtaakaan olla? Olet kuin 3-vuotias kakara, joka on kuullut isoilta pojilta uuden sanan ja käytät nyt sitä joka halvatun paikassa. Laitetaanko juttusi nyt "lasten suusta palstoille"? Ei naurata ainakaan mua!


      • Vatipäätön

        pysäyttää vaikka keskelle risteystä tai suojatietä, jos joku jalankulkija on jäänyt katua ylittäessään jonkun piittaamattoman öykkärin alle ja makaa kadussa. Totta!
        Joku "liikenteen seuraaja" ei havannoinut suojatietä ja katua ylittävää tai suojatietä lähestyvää jalankulkijaa. Kadussa makaaja maksaa huilut! Näinkö se menee? Jeess!


      • estäminenkielletty

        Ennen autolla risteykseen ajamista pysähdytään ENNEN suojatietä, jos on mahdollista ettei risteyksen läpi pääse pysähtymättä ajamaan tai näkyvyys suojatielle tai kevyenliikenteen väylälle tai ajoradalle huono, tätä laki vaatii autoilijoilta. Auto saa ylittää suojatien ja edetä risteykseen vasta kun näyttää siltä että pääsee pysähtymättä risteyksen läpi ohi risteyksen jälkimmäisenkin suojatien yli ketään estämättä. Jos kuitenkin sattuu yllättävä este risteyksessä jo ollessa, silloin on pakko pysähtyä risteysalueella, ja silloin ei kukaan tietenkään saa ajaa päälle, kunhan ei olla rynnätty sinne risteykseen niin äkillisesti ettei etuajo-oikeutettu toinen osapuoli ole tilannetta voinut aavistaa eli toiminta on ollut ennalta varottavissa. Koska näkyvyys on usein heikko, joudutaan joskus pysähtymisen jälkeen etenemään suojatien päälle ja siihen pysähtymään, mutta sitä ennen tietysti on katsottu ettei jalankulkijoita ole lähietäisyydellä tulossa.


      • estäminenkielletty kirjoitti:

        Ennen autolla risteykseen ajamista pysähdytään ENNEN suojatietä, jos on mahdollista ettei risteyksen läpi pääse pysähtymättä ajamaan tai näkyvyys suojatielle tai kevyenliikenteen väylälle tai ajoradalle huono, tätä laki vaatii autoilijoilta. Auto saa ylittää suojatien ja edetä risteykseen vasta kun näyttää siltä että pääsee pysähtymättä risteyksen läpi ohi risteyksen jälkimmäisenkin suojatien yli ketään estämättä. Jos kuitenkin sattuu yllättävä este risteyksessä jo ollessa, silloin on pakko pysähtyä risteysalueella, ja silloin ei kukaan tietenkään saa ajaa päälle, kunhan ei olla rynnätty sinne risteykseen niin äkillisesti ettei etuajo-oikeutettu toinen osapuoli ole tilannetta voinut aavistaa eli toiminta on ollut ennalta varottavissa. Koska näkyvyys on usein heikko, joudutaan joskus pysähtymisen jälkeen etenemään suojatien päälle ja siihen pysähtymään, mutta sitä ennen tietysti on katsottu ettei jalankulkijoita ole lähietäisyydellä tulossa.

        On se vaikeata :D huvitti lukea näitä.

        Katsokaapas huviksenne niitä suojateitä. Lähes kaikissa on KOLMIO tai STOP merkki ENNEN suojatietä eli ryhmittyminen tai pysähtyminen tulee suorittaa ennen sitä merkkiä! Ja autoilija on väistämisvelvollinen näissä tilanteissa jos tulee rollaattori tai pyörä.

        Ja ne muutamat joissa ei ole kolmiota tai stop merkkiä tarkoittaa että jalankulkija on väistämis velvollinen, käytännössä nämä suojatiet ovat päätien ylittäviä pyöräteitä.


      • 14
        sfinski80 kirjoitti:

        On se vaikeata :D huvitti lukea näitä.

        Katsokaapas huviksenne niitä suojateitä. Lähes kaikissa on KOLMIO tai STOP merkki ENNEN suojatietä eli ryhmittyminen tai pysähtyminen tulee suorittaa ennen sitä merkkiä! Ja autoilija on väistämisvelvollinen näissä tilanteissa jos tulee rollaattori tai pyörä.

        Ja ne muutamat joissa ei ole kolmiota tai stop merkkiä tarkoittaa että jalankulkija on väistämis velvollinen, käytännössä nämä suojatiet ovat päätien ylittäviä pyöräteitä.

        Sekoitat jalankulkijan ja pyöräilijän. Autoilijalla on velvollisuus antaa suojatielle astuvalle jalankulkijalle esteetön kulku riippumatta siitä, onko ennen suojatietä kolmiota tai stop-merkkiä. TLL32§.


      • kä-ve-li-jä
        sfinski80 kirjoitti:

        On se vaikeata :D huvitti lukea näitä.

        Katsokaapas huviksenne niitä suojateitä. Lähes kaikissa on KOLMIO tai STOP merkki ENNEN suojatietä eli ryhmittyminen tai pysähtyminen tulee suorittaa ennen sitä merkkiä! Ja autoilija on väistämisvelvollinen näissä tilanteissa jos tulee rollaattori tai pyörä.

        Ja ne muutamat joissa ei ole kolmiota tai stop merkkiä tarkoittaa että jalankulkija on väistämis velvollinen, käytännössä nämä suojatiet ovat päätien ylittäviä pyöräteitä.

        Jalankulkija ei koskaan ole suojatiellä väistämisvelvollinen. Jalankulkijalla on suojatiellä aina "etuajo-oikeus".

        32 §
        Kuljettajan suojatiesäännöt
        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

        Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.


        P.S. Pyörällä ei normaalilla suojatiellä edes koskaan saa pyöräillä. Suojatien pitää olla pyörätien jatke jotta sillä saa pyöräillä.


    • asijaa

      Autokoulun opettaja täällä kuopiossa (on muuten suomen ajo-opettaja liiton puheenjohtaja) sanoi, että risteystä, jossa on suojatie, lähestyttäessä on varottava ja annettava tietä suojatiellä kulkevia ja sinne pyrkiviä, eikä suojatien päälle saa suoraan ajaa ja pysähtyä. Kuitenkin sen jälkeen kun jalankulkijoille on annettu tietä saa suojatien päälle ajaa ja pysähtyä, jos liikennetilanne sen vaatii, sillä kyseessä ei ole suinkaan "suojatielle pysähtyminen" vaan ryhmittymis tilanne. Joten joskus syntyy tilanne, jossa autoilija tukkii suojatien, tieliikkennelakia rikkomatta, jolloin vaaditaan myös jalankulkijoilta joustavuutta.

      • liikkuja..

        Eiköhän se autokoulun opettaja tarkoittanut sellaista tilannetta, jossa risteyksessä ei näe risteävän tien liikennettä ellei aja suojatien päälle. Silloin sen voi tietenkin tehdä kunhan ensin katsoo, ettei suojatiellä ole tai sille ole tulossa ketään.

        Nämä tilanteet tuskin kenenkään verenpainetta nostavat. Suojatielle pysähtymisestä valitetaan paljon ihan puhtaasti sen takia, että siihen pysähdytään vaikka näkyvyyden kannalta olisi ollut muitakin vaihtoehtoja. Toinen syy on se, että suojatielle ajetaan ilman, että itse kevyen liikenteen väylän liikennettä muistetaan huomioida mitenkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe