Nimipäiväonnittelut!!

Tapsalle!!

puss & kram
Ankdam

14

463

Vastaukset 14

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwrty

"tapiota" selkärangatonta lieroa, jolla ei ole kanttia ilmaista kantaansa pakkoruotsiin- on tosin tiedossa että ruotsinlippu heiluu siellä jossakin.

"tapio" on todellakin börje tai Håkan tms.

Mitä mieltä olit muuten Kokoomuksen NUORTEN voittaneesta aloitteesta, että pakkoruotsi hut hemmettiin?
      ja siitä että nyt jo tänä vuonne n 40 % Kokoomuksen edustajista on sitä mieltä että ruotsin asema "toisena kotimaisena" tulee poistaa.

Ai niin 5% hurripuoluehan buuasi.

Sitten se tosiasia että 80% suomenruotsalaisista äänestää tätä " liberaalia" rkp:ta.
      Joten sitä kautta kulminoituu tämä vaatimus pakkoruotsista.
      Mutta ankka se päivä koittaa, jolloin pakkoruotsin ies poistuu lopullisesti suomenkielisten niskasta.

• kun sulla itselläsi ei ole nimipäivää qwrty! Happamia sanoi ...

Ja mitä pakkoruotsiin ja sen mahdolliseen poistumiseen tulee niin se ei minua henkilökohtaisesti hetkauta. Mietin vain sitä että saattaa monen nuoren akateemiset opinnot tyssätä jo peruskoulussa. Vaikea uskoa että virkaruotsista tai edes jonkinlaisesta ruotsista voisi täysin päästä eroon tuolla yliopistopuolella.

Monet meikäläisethän tulee tavallaan myös hyötymään siitä jos pakkosuomi poistuu. Ne jotka jo osaavat hyvin suomea voivat jättää sen kokonaan pois tai lukea sitä vain vähän ja ottaa jonkin muun kielen tilalle. Jo nykyäänkin on tilanne se että ruotsinkieliset opiskelevat toista vierasta kieltä huomattavasti useammin kuin suomenkieliset. Kielellinen etumatkamme tulee säilymään ja mahdollisesti jopa korostumaan, epistä teille!
        Suo siellä vetelä täällä...

• .
        Ankdam kirjoitti:

kun sulla itselläsi ei ole nimipäivää qwrty! Happamia sanoi ...

Ja mitä pakkoruotsiin ja sen mahdolliseen poistumiseen tulee niin se ei minua henkilökohtaisesti hetkauta. Mietin vain sitä että saattaa monen nuoren akateemiset opinnot tyssätä jo peruskoulussa. Vaikea uskoa että virkaruotsista tai edes jonkinlaisesta ruotsista voisi täysin päästä eroon tuolla yliopistopuolella.

Monet meikäläisethän tulee tavallaan myös hyötymään siitä jos pakkosuomi poistuu. Ne jotka jo osaavat hyvin suomea voivat jättää sen kokonaan pois tai lukea sitä vain vähän ja ottaa jonkin muun kielen tilalle. Jo nykyäänkin on tilanne se että ruotsinkieliset opiskelevat toista vierasta kieltä huomattavasti useammin kuin suomenkieliset. Kielellinen etumatkamme tulee säilymään ja mahdollisesti jopa korostumaan, epistä teille!
        Suo siellä vetelä täällä...

Siis sitä mitten?!?

Eikai se ole ongelma jos suomenruotsalaiset osaavat suomea ja ruotsia ja voivat oppia helpommin useita kieliä, sehän on vain hyvä kaikilla mahdollisilla mittareilla - by all means! Nyt oli pelkästään ainoastaan ja vain kysymys siitä, että suomenkieliset eivät ole motivoituneita kielestä jota suurin osa ei katso hyödylliseksi. Jos me haluaisimme että suomenruotsalaisilla olisi sama tilanne kuin suomenkielisillä, me olisimme vaatineet suomenruotsalaisille pakollista somalin-, saamen- tai romaninkieltä. Löytyisikö motivaatio opiskella? Eipä taitaisi, ne ovat symmetrisesti suurinpiirtein yhtä suuria kieliä suruille kuin ruotsi suomenkielisille. Kokeileppa vähän opiskella somalia ja tule sitten tänne palstalle julistamaan että "det var kiva - det!".

• . kirjoitti:

Siis sitä mitten?!?

Eikai se ole ongelma jos suomenruotsalaiset osaavat suomea ja ruotsia ja voivat oppia helpommin useita kieliä, sehän on vain hyvä kaikilla mahdollisilla mittareilla - by all means! Nyt oli pelkästään ainoastaan ja vain kysymys siitä, että suomenkieliset eivät ole motivoituneita kielestä jota suurin osa ei katso hyödylliseksi. Jos me haluaisimme että suomenruotsalaisilla olisi sama tilanne kuin suomenkielisillä, me olisimme vaatineet suomenruotsalaisille pakollista somalin-, saamen- tai romaninkieltä. Löytyisikö motivaatio opiskella? Eipä taitaisi, ne ovat symmetrisesti suurinpiirtein yhtä suuria kieliä suruille kuin ruotsi suomenkielisille. Kokeileppa vähän opiskella somalia ja tule sitten tänne palstalle julistamaan että "det var kiva - det!".

Nojaa miten sen nyt ottaa.. ainakin tämän palstan valossa kun jatkuvasti saa lukea noita ETUoikeusjuttuja ja meidän mollaamista niin pakostakin huomaa että kyse ei ole niinkään pakkoruotsista vaan ongelma on siinä että me osaamme molempia kansalliskieliä ja te ette halua sitä toista oppiakaan.
        Mitään äidinkieleen perustuvia ETUoikeuksiahan Suomessa ole, on vain opetusta molemmilla kotimaisilla kielillä ja siinähän me olemme etulyöntiasemassa kun kaksikielisinä pystymme hyödyntämää kumpaa vain jos kielitaitoa riittää, ja siis useammin kuin te jotka ette osaa ruotsia.

Miksi meidän pitäisi opiskella somalin kieltä että meillä olisi "sama tilanne"?? Me opiskelemme pakollisina täsmälleen yhtä montaa kieltä kuin tekin ja jopa useammin kuin teikäläiset lisäksi vielä toista vierasta kieltä. Saat siis sitä kaipaamasi tasausta ihan vapaaehtoisesti. Suomi on kaiken kukkuraksi erinomaisen vaikea kieli!
        Itse opiskelin aikoinaan molempien kotimaisten lisäksi kolmea vierasta kieltä, kaikki pakollisia omassa oppikoulussani. Aikuisena olen opiskellut vielä yhden kielen lisää tasolle: erinomainen.

• Tapio Rautalapio

Kiitos paljon, Ankdam, muistamisesta!

• Tapio Rautalapio

Pus itsellesi höpö nassu ja kiitos että olet jaksanut nuolla persettäni kaikki nämä vuodet. Toivottavasti jaksat pörrätä perseeni ymäpärillä jatkossakin niin kuin kunnon paska kärpäsen kuuluukin

• muuan fenno

... mutta ilman "puss & kram", ne eivät kuulu minun kulttuuriini. Ei muuten koko nimipäivän huomioiminenkaan, se tuntuu niin keinotekoiselta.

• Tapio Rautalapio

Kiitos nyt vain sinullekin. Tässä tapauksessa kai nimipäivän keinotekoisuus on ihan paikallaan kun eihän Tapio edes ole oikea nimeni. No, toisaalta ymmärrän kyllä onnittelujen kohdistuvan nimimerkille, eikä minulle henkilönä.

• t.a.p.

Oho , meni ohi aivan huomaamatta.

Kitoksia vaan,

Tapio Antero xxxxxx

• täysin vieras kieli

vaan tiedoksi että me emme käytä tuota outoa termiä "toinen kotimainen", sillä ruotsin kieli on aivan vieras kieli suomenkielisille vaikka kuinka tyrkytätte sitä muka kotimaisena.

• täysin vieras kieli kirjoitti:

vaan tiedoksi että me emme käytä tuota outoa termiä "toinen kotimainen", sillä ruotsin kieli on aivan vieras kieli suomenkielisille vaikka kuinka tyrkytätte sitä muka kotimaisena.

että teikäläisten (netti fennot) suomen kieli ja yhteiskunnalliset käsitteet poikkeavat suuresti valtaväestön käyttämistä mutta itse pyrin täällä palstalla kuitenkin käyttämään yleisesti ja laajemmin hyväksyttyjä ja ymmärrettyjä käsitteitä sekä kohtuullisen huoliteltua yleiskieltä.
        Kerro jos et joskus ymmärrä mitä kirjoitan, täsmennän ja selitän mielelläni.

Google antoi haulle "toinen kotimainen" tuloksen: Ungefär 361 000 resultat (0,20 sekunder)

• Tapio Rautalapio

Räplää itsesi kosteaksi tulen vielä käymään. On tylsä yksinäinen viikonloppu.

• is humour

Vanha räksyttävä svekko ämmä onnittelee toista luupäätä. Mikään ei ole niin hupaisaa. :D

• muuan fenno

Huumoriksi onnittelu varmaan on tarkoitettukin. Sitä täällä kyllä vaihteluksi tarvitaankin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas uusi PS:n rasismiKOHU!

Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      456
      925
    2. 56
      589
    3. Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!

Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o
      Ikävä
      160
      573
    4. Pitääkö minun pyytää

Itse itseni sinun luo tällä viikolla vai tajuatko itse pyytää ??
      Ikävä
      51
      555
    5. Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.

Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä
      Maailman menoa
      165
      535
    6. Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo

Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.
      Maailman menoa
      232
      514
    7. Katotaan miten jaksat tätä

Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.
      Ikävä
      72
      477
    8. Tiedätkö mitä mies

Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut
      Ikävä
      20
      456
    9. Naisten liian suuret vaatimukset?

Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta
      Sinkut
      92
      445
    10. Peräti 12 000 ihmisen toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin!

Peräti 12 000 ihmisen (useimmat nuoria miehiä) toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin! ht
      Maailman menoa
      187
      430
    Aihe